eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
418 دنبال‌کننده
320 عکس
36 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅لـحـظـهٔ طلایــی زنــدگـی ✍ محمدجواد خمسه ▪️شهدای کربلا را بین ۷۲ تا ۱۴۵ نفر بیان کردند، تعداد ۱۳ تا ۳۰ نفر را در تاریخ نوشته‌اند که شب و یا روز عاشورا به سپاه ابی‌عبدالله علیه‌السلام پیوسته‌اند. دو برادر نیز در بین این ۳۰ نفرند که از همه خاص‌تر هستند: سعد و ابوالحتوف. ابوالحتوف و برادرش - سعد بن حارث بن سلمه انصاری - هر دو از مُحَکّمَه (خوارج) بودند. آنان به همراه سپاه عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین (علیه‌السلام)، از کوفه به سوی کربلا شتافته بودند. ▪️شیخ عبدالله مامقانی در کتاب تنقیح المقال في علم الرجال در مورد سعد و برادرش می‌نویسد: «و هذا الرجل هو أخو أبي الحتوف العجلاني،و كانا في الكوفة،رأيهما رأي الخوارج،فخرجا مع عمر بن سعد إلى حرب الحسين عليه السلام، فلمّا سمعا استنصاره و صريخ النساء و الأطفال لسماع استنصاره،نالتهما الهداية الإلهية،و توفيق السعادة، فقالا:إنّا نقول لا حكم إلاّ للّه، و لا طاعة لمن عصاه،و هذا الحسين(ع)ابن بنت نبيّنا محمّد صلّى اللّه عليه و آله، و نحن نرجو شفاعة جدّه يوم القيامة،فكيف نقاتله و هو بهذا الحال،نراه لا ناصر له و لا معين..؟! فمالا بسيفهما بين يديه على أعدائه،و جعلا يقاتلان قريبا منه حتى قتلا جمعا و جرحا آخرين،ثم قتلا معا في مكان واحد رضوان اللّه عليهما.» «سعد بن حارث» و «ابوالحتوف بن حارث» هر دو از خوارج بودند و با عمر بن سعد براى جنگ با امام حسين(عليه السلام) به كربلا آمده بودند، بعد از ظهر عاشورا هنگامى كه ياران امام شربت شهادت نوشيدند و صداى زنان و كودكان آل رسول را شنيدند، ناگهان منقلب شدند و گفتند: «لا حُكْمَ إلاّ لِلّهِ وَلا طاعَةَ لِمَنْ عَصاهُ»؛ (حكم ويژه خداوند است و از كسى كه نافرمانى خداوند كند، نبايد اطاعت كرد). سپس افزودند: «اين حسين پسر دختر پيامبر است و ما اميد شفاعت جدش را روز قيامت داريم پس چگونه با او بجنگيم و سپس به لشکریان عمر سعد حمله بردند و پس از مبارزه‌ی طولانی، به شهادت رسیدند. "انا هديناه السبيل اما شاكراً و اما كفوراً" ما انسان را راهنمايى كرديم. و او يا شكر نعمت بجا آورد و يا كفران نعمت مى‌كند. إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ ▪️نکته جالب و قابل توجه در واقعه عاشورا این است که نمونه‌های مختلفی از هدایت‌شوندگان در بین سپاه ابی‌عبدالله یافت می‌شود. سرنوشت و راهی که آمده‌اند و هم شکل هدایت افراد متفاوت از یکدیگر است. تا لحظه آخر کسی نمی‌داند چه کسی عاقبت به خیر و چه کسی عاقبت به شر است، هدایت زمان‌بر است و نیاز به صبوری دارد تا آنکه لحظه موعود فرا رسد و تمام عمر برای آن یک لحظه تدارک دیده شده است. 🌱 شکر خدا را که در پناه حسینم 🌱 گیتی از این خوب تر پناه ندارد @howzavian_alborz
قیام سیدالشهدا 7.mp3
17.4M
🌀 قسمت هفتم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹 رسیدن خبر شهادت عبدالله بن بُقطُر 🔺 ترک کاروان حضرت توسط مردمی که به نیت دنیا دور امام گرد آمده بودند 🔹 مواجهه کاروان امام با سپاه کوفه به فرماندهی حر 🔹ملاقات با عبیدالله بن حر جُعفی 🔹 ماجرای پیوستن انس بن حارث ♨️ شرح بزرگی گناه حر و عظمت بخشش امام حسین علیه السلام ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
🏴 محرم در پاکستان؛ از مراسم نمادین «ذوالجناح» تا کشتی «سفینه النجاة» الناز رحمت نژاد 🔺شبیه ترین مردم به ایران در برگزاری ماه محرم پاکستانی ها هستند، عاشقان سیدالشهدا(ع) در این کشور فارغ از هرگونه تهدیدی، به عزاداری می پردازند. 🔺در بین مردم رسم است که کسی در این ماه نمی‌خندند و چنانچه کسی با صدای بلند بخندد به وی تذکر داده می‌شود که در ماه محرم از چنین خنده‌هایی پرهیز کند. 🔺یکی از سنت‌های دیگر مردم پاکستان در ایام محرم که بیشتر در میان شیعیان شهرهای کراچی، ماتان و لاهور رایج است، ساخت کشتی است که به «سفینه النجاة» معروف است. 🔗 برای مطالعه مشروح یادداشت کلیک کنید @howzavian_alborz
⚫️ جوانان بنی‌هاشم بیایید... ✍ محمد احراری ـ﷽ حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا به تعبیر شهید مطهری(رضوان الله علیه) دارای دو صفحه است: «یک صفحه ی سفید و نورانی، و یک صفحه ی سیاه و ظلمانی که هر دو صفحه اش یا بی نظیر است و یا کم نظیر¹». مقصود از صفحه‌ی سفید و نورانی، حماسه‌آفرینی‌های صورت گرفته در صحنه‌ی کربلا و مقصود از صفحه‌ی سیاه و ظلمانی، مصائب و سختی‌هایی است که اهل بیت(علیهم السلام) با آن روبه رو شدند. اما انسان با اندکی تأمل و توجه هدف قیام سیدالشهداء(علیه‌السلام) را که حضرتش اینگونه هدف قیام خود را بیان می‌کنند: "و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی اُمّة جدّی²، من برای اصلاح امت جدّم قیام کردم"، درک می‌کند که صفحه‌ی سفید و نورانی و روح حماسی حادثه بر صفحه‌ی سیاه و ظلمانی و مصائب وارده تغلیب دارد. یکی از آن صفحات نورانی و حماسی، صحنه‌ی به میدان رفتن جوان برومندِ حضرت، علی بن الحسین(علیهما السلام) یعنی علی اکبر(علیه السلام) است، که سرشار از غَلَیان عواطف و احساسات و در عین حال توأم با حماسه است. ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری، هنگامی که هیچ کسی به جز خانواده، برای حسین(علیه السلام) باقی نمانده بود، این جوان برومند نزد پدر آمد. "و کان من أصبح الناس وجها و أحسنهم خلقا³" جوانی که زیباترین و خوش‌خُلق‌ترین مردم بود؛ از پدر اِذن میدان خواست و حضرت بدون هیچ تعلّلی به جوانش اِذن میدان داد. "ثم نظر إليه نظرة آيس منه و أرخى عينه و بكى⁴" سپس ابی‌عبدالله(عليه السلام) نگاهی مأیوسانه به او انداخته و چشمانش را به زیر انداخت و گریست. سپس فرمود: "اللهم أشهد فقد برز إليهم غلام أشبه الناس خَلقا و خُلقا و منطقا برسولك و کنّا إذا اشتقنا إلى نبيّكﷺ نظرنا إليه⁵"، خدایا! تو شاهد باش که پسری به جنگ آنان می رود که در صورت و سیرت و گفتار، شبیه‌ترین مردم به رسول توست؛ هرگاه مشتاق دیدار پیامبرت می‌شدیم به او می‌نگریستیم. علی اکبر(علیه السلام) روانه میدان گشت و به شدت جنگید و جمع بسیاری از لشکر اشقیاء را به دَرَک واصل نمود. سپس به سوی پدر بازگشت و عرضه داشت: "یا أبتِ العطش قد قتلني و ثقل الحديد قد أجهدني، فهل إلى شربة من الماء سبيل؟⁶"، اى پدر! تشنگی مرا کشته و سنگینی سلاح آهنین مرا به رنج افکنده، آیا جرعه آبی برای نوشیدن هست؟ حضرت فرمود: "یا بنیّ! قاتل قتيلاً فما أسرع ما تلقى جدّك محمّدﷺ فيسقيك بكأسه الاوفى شربة لا تظمأ بعدها ابدا⁷"، اى پسرم! اندکی بجنگ، بزودی جدّت را ملاقات می‌کنی و از آبی سرشار تو را سیراب خواهد کرد که پس از آن هرگز تشنه نشوی. علی اکبر(علیه السلام) به سوی میدان بازگشت و جهادی نیکو نمود، یکی از افراد سپاه عمربن‌سعد(لعنة الله علیه) به نام منقذ بن مره عبدی(لعنة الله علیه) تیری به سمت او رها کرد که از اسب بر زمین افتاد. پس با صدای بلند ندا داد: "يا أبتاه! عليك منّى السّلام، هذا جدّي يقرئك السلام و يقول لك عجّل القدوم علينا⁸"، اى پدر! خداحافظ، این جدّ من است که به تو سلام می‌گوید و می‌فرماید به سوی ما بشتاب. راوی می‌گوید: حسین(علیه السلام) آمد و بر بالین او نشست، گونه مبارکش را بر گونه وی نهاد و دست به دعا برداشته و این جماعت خبیث را اینگونه نفرین نمود: "قتل الله قوما قتلوك، ما أجرأهم على الله و على انتهاك حرمة الرسولﷺ، على الدنيا بعدك العفا⁹"، خداوند بکشد آن قومی که تو را کشتند، در برابر رسول خدا چه گستاخند. پس از تو خاک بر این دنیا باد!... جوانان بنی هاشم بیایید علی را بر در خیمه رسانید... صلی الله عليك يا ابا عبدالله ➖➖➖➖➖➖➖ منابع: ۱. حماسه حسینی، ج۱، ص ۱۸ ۲. بحارالأنوار، ج۴۴، ص ۳۲۹ ۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹: لهوف، سید بن طاووس، ص ۱۱۰ ➖➖➖➖➖➖➖ (علیه‌السلام) @howzavian_alborz
🔔 فراخوان دومین همایش علمی هیئت و آئین‌های مذهبی اعلام شد 📄 دبیرخانه همایش علمی هیئت و آئین‌های مذهبی فراخوان مقاله آن را اعلام کرد و بر این اساس، پژوهشگران تا ۱۵ مردادماه فرصت دارند چکیده و تا ۳۱ شهریورماه، اصل مقالات خود را از طریق ثبت نام در تارنمای رسمی همایش به نشانی www.heyatconf.ir ارسال نمایند. 📎 جزئیات بیشتر @howzavian_alborz
بِـسْمِ‌اللـّٰهِ‌الـرَّحْمٰنِ‌الـرَّحیـم💠 📚موضوع: حـــــوزه غـــيـــرانـــتـــفـــاعـــی 💠نکات مهم: ۱. ویژه بزرگسالان(حداکثر ۳۷سال) ۲. با ما سطح یک حوزه را ۳ساله بگذرانید ۳. همراه با مدرک معتبر از مرکز مدیریت حوزه‌علمیه‌قم ۴. تحت اشراف حوزه‌ علمیه‌ حضرت‌ حجت‌ بن‌ الحسن‌ عجل الله تعالی فرجه ۵. دروس به صورت نیمه‌رسمی برگزار می‌شود ۶. هزینه تدریس استاد خصوصی به عهده متقاضی به صورت توافقی میباشد ۷. تنها دوبار فرصت شرکت در آزمون وجود دارد @howzavian_alborz
🏴 شور محرم حسینی در عراق؛ از آیین تعویض پرچم تا «رکضه طویریج»الناز رحمت نژاد 🔺مردم عراق، رسوم و آداب خاصی را در ایام محرم در شهر کربلا اجرا می‌کنند که این مراسم خاص همین سرزمین است و در جای دیگری نمی‌توان مشابه آن را یافت. 🔺شیعیان در عراق، حدود ۱۰ روز پیش از شروع ماه محرم با نصب پرچم‌های منقش به نام امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا بر بام خانه‌ها، کوچه و خیابان‌ها و با سیاه‌پوش کردن شهرها و اماکن زیارتی، خود را برای مراسم عزاداری ماه محرم آماده می‌کنند. 🔺ازجمله برجسته‌ترین مراسمات محرم در عراق می‌توان به آیین «رکضه طویریج» و راهپیمایی با پای پیاده تا حرم امام حسین (علیه السلام) در کربلا، اشاره کرد. علاوه بر این، عزاداران حسینی با برگزاری مراسماتی، به صورت سمبلیک، ندامت خود را از عدم یاری رساندن به امام حسین (علیه السلام) در کربلا ابراز می‌کنند. 🔗 برای مطالعه مشروح یادداشت کلیک کنید @howzavian_alborz
▪️هر چه قدر به خدای تعالی نزدیک‌تر و به رسولش شبیه‌تر می‌شوی، خریدارت هم گران تو را می‌خرد. جانت را می‌گیرد اما عوضش همه چیزش را نصیب تو می‌کند. کسانی که بجای عشق به خدا، دنیا را معشوق خود می‌گیرند، دنیا آنان را به پشیزی می‌خرد و از آنها روح ایمان و انسانیت را می‌ستاند و عجیب است حتی بوی گندم ری را هم به مشامشان نمی‌رساند! علی اکبر علیه السلام غرق در عشق به خدا بود و برای رفتن به مقتل سر از پا نمی‌شناخت " فانه ممسوس في ذات الله". آخر سر هم در قربانگاه عشق، اربا اربا به ملاقات حق تعالی رفت تا بگوید: خدایا برای تو همه وجودم را فدا می‌کنم حتی اگر تکه تکه شوم از همه قطعات بدنم، خدا خدا خواهی شنید! ✍ محمد علی فتحی علیه‌السلام @howzavian_alborz
🔰 درنگی در معنای «عَبَرات»اصغر آقائی 🔻هرچند برخی معنای «العبرة» را برابر با «الدمعة»، یعنی دانسته‌اند؛ اما معانی دیگری نیز برای آن ذکر شده است، مانند «حزن»، «اشک قبل از آنکه جاری شود» و «تردّد و رفت و برگشت بکاء و گریه در سینه». 🔻امّا به نظر می‌رسد بتوان «عبره» را همان یا به تعبیری دیگر نامید. این معنا علاوه بر لغت، با مجموع احادیث و روایات دیگر در نگاه مبنائی و با توجّه به سازگارتر است. 🔻در احادیث ۱) گاه امام حسین علیه السلام «عَبرَةَ کُلّ مؤمنٍ» معرفی شده است؛ ۲) گاه یاد او را همراه با حزن در قلب مؤمن معرفی شده است؛ «اِنَّ لِلْحُسَيْنِ مَحَبَّةً مَكْنُونَةً في قُلُوبِ الْمُؤْمِنين» و ) گاه یاد وی همراه با «عبره» تعبیر شده است که هر کسی یاد امام حسین علیه السلام بیافتد «استعبار» خواهد داشت؛ که با توجه به معنایی که از «عبره» بیان شد، یعنی دچار حزن و بغض و گریه باطنی می‌شود. «أنَا قَتیلُ العَبَرَةِ لایذکُرُنی مُؤمنٌ الا استَعبَرَ» 🔻با توجّه به اجمالی که بیان شد، اگر «عَبره» را به معنای «حزن» یا «اندوه درونیِ بدونِ گریه» بدانیم؛ به نتایج زیر می‌رسیم: ۱. تعبیر «قتیل العبرات» با تعابیری چون « مکنون و پنهانی» در مؤمن همراه خواهد شد؛ زیرا قتیل العبرات، یعنی کشته‌ای که هر آن که در قلب او، مرتبه‌ای از ایمان باشد، با شنیدن نام حسین علیه السلام، محبّتی همراه با حزن در او ایجاد می‌شود؛ که در برخی روایات دیگر از آن به «حرارت» تعبیر شده است. ۲. این معنا از «عبره» یعنی حزن و گریه باطنی، با مراتب ایمان و نیز سازگارتر است. زیرا وقتی «عبره» را به معنای اشک بگیریم، تنها کسانی در دایره ایمان قرار خواهند گرفت که در مصیبت ایشان اشک بریزند؛ در حالی که وقتی معنای حزن و گریه باطنی، مورد نظر باشد؛ همه مراتب ایمانی را شامل خواهد شد و برای هر مؤمنی در هر مرتبه ایمانی، به تناسب ایمان خویش، حزنی باطنی برای ایشان حاصل خواهد شد، یا حزن پنهان وی، در قلبش آشکار خواهد شد. ۳. نکته دیگر آن وقتی لغوی «عبره» مانند «عبر» و «عبور»، که به معنای گذرکردن و عبورکردن است، را مدّ نظر داشته باشیم؛ باز معنای یاد شده ذیل واژه «عَبره» بهتر و متناسب‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا این حزن درونی است که اوّلاً سبب اشک و گریه است؛ یعنی این حزن درونی او را از این مرتبه به مرتبه اشک ظاهری عبور می‌دهد؛ و ثانیاً او را از عدم انعطاف نسبت به مسائل مختلف، به عبور می‌دهد؛ یعنی پایه همه این عبورها و گذرها و حرکت‌کردن‌ها همان حزن درونی است؛ و این معنا با تعابیری دیگر درباره مؤمن مانند «المؤمن حزنه فی قلبه» سازگارتر است. ✅ دو نکته: ☑️ ۱. در کنار «عَبره» دو واژه دیگر چون «دمع» و «بکاء» وجود دارد، که دمع به معنای گریه ظاهری و اشک جریان یافته است؛ و بکاء به معنای گریه جریان‌یافته همراه با صدا است. ☑️ ۲‌. این تحلیل از معنای عبره بار دیگر تأکید می‌شود نه منافاتی با معنای گریه و اشک دارد، و نه آن را طرد می‌کند؛ بلکه تنها تحلیلی است که با کنارهم گذاشتن مبانی فلسفی، لغوی و داریت الحدیثی حاصل شده است. علیه‌السلام @howzavian_alborz
سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی () برگزار می‌کند: 🔸نخستین ملی کتب علوم اسلامی و انسانی دانشگاهی و مرجعیت علمی🔸 📌محورهای همایش ۱- مرجعیت علمی در علوم انسانی و اجتماعی ۲- نقش برنامه‌ها و پارادایم های علمی در تحقق مرجعیت علمی ۳- پیشینه تاریخی، اجتماعی و سیاسی مرجعیت علمی در تمدن اسلامی و دنیای معاصر ۴- مرجعیت علمی در حل مسائل جامعه ۵- مرزهای دانش در مرجعیت علمی ۶- جایگاه تفکر نقادانه در مرجعیت علمی ۷- اسلام و مرجعیت علمی ۸- علم، عالم و مرجعیت علمی ۹- علم به مثابه گفتمان محوری جامعه و مرجعیت علمی ۱۰- الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در مرجعیت علمی ۱۱- نقش کارگزاران علم در مرجعیت علمی ۱۲- فناوری‌های نوین در مرجعیت علمی ۱۳- نقش مرجعیت علمی در حکمرانی خوب ۱۴- مرجعیت علمی دانشگاه ۱۵- نقش کتاب درسی دانشگاهی در تحقق و ارتقاء مرجعیت علمی ۱۶- مرجعیت علمی سمت ۱۷- بومی سازی دانش در تحقق مرجعیت علمی ۱۸- نقش استانداردسازی کتاب درسی در مرجعیت علمی 🔺آخرین مهلت دریافت چکیده: ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ 🔺آخرین مهلت دریافت آثار مقاله: ۳۱ آبان ماه ۱۴۰۳ ⬅ زمان برگزاری همایش: ۷ اسفند ۱۴۰۳ 🌐 آدرس سایت: 🌐 utsa.samt.ac.ir @howzavian_alborz
📲 جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قم برگزار می‌کند: ✅ دوره‌های مهارتی رسانه ⚡️ حجره‌ی هنر💠 ویژه‌ی طلاب حوزه‌های علمیه 🧕 طلاب خواهر (فقط مجازی آفلاین) 🧔 طلاب برادر (حضوری و مجازی آفلاین) ♻️ مزایای دوره: 🔸 بکارگیری افراد برتر دوره 🔹 استفاده از اساتید مطرح 🔸 اعطای‌ گواهی معتبر پایان دوره 🔹 معرفی فارغ التحصیلان به مراکز معتبر 🔸 بیش‌ از ۳۲ ساعت‌ آموزش حرفه‌ای برای هر رشته 📌 برگزاری دوره به صورت حضوری (فقط در قم) و مجازی زمان شروع دوره: 🔻 بعد از دهه‌ی اول محرم سال ۱۴۰۳ 📋 سرفصل‌های دوره: ▪️موشن ▫️تدوین ▪️عکاسی ▫️گویندگی ▪️کاریکاتور ▫️خبرنگاری ▪️انیمیشن ▫️ویراستاری ▪️ایده پردازی ▫️خوشنویسی ▪️فیلم برداری ▫️اینفوگرافیک ▪️مستندسازی ▫️داستان نویسی ▪️گرافیک تبلیغاتی ▫️فیلم‌نامه نویسی ▪️تولید بازی رایانه‌ای 🌐 لینک ثبت‌نام: 🔗 https://rcrm.ir/OymD4 ✳️ اطلاعات بیشتر: 👉🏻 @taaley_info 👈🏻 @howzavian_alborz