🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۳)
✍ اصغر آقائی
🌀 گام دوم: با نوح ع (۵): همراهی با مخالفان نوح
🔻به #مخالفان نوح که نزدیکتر شدم. دو گروه بودند؛ عدهای که بیشتر از سران قوم بودند، پر شرر و داغ سخن میگفتند و گروه دیگر که بیشتر از افراد #طبقات ضعیف جامعه بودند، گوش میدادند؛ اما یک امر مشترک میان همه آنها بود، عجیبشمردنِ سخنان نوح. البته نمیدانم سران قوم نیز سخنان نوح برایشان عجیب بود یا خود را به تعجب میزدند تا دیگران سخنان آنها را باور کنند.
🔻آن قومِ درتعجب فرورفته، با یکدیگر میگفتند: نوح نیز مانند ما #بشری بیش نیست؟ ادعاهای او عجیب است؟ مگر چنین چیزی ممکن است ... . «َقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ». آنان ادامه دادند: نوح تنها فردی قدرتطلب است «يُرِيدُ أَن يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ» و اگر خداوند میخواست فرشتگانی را نازل میکرد «وَلَوْ شَاء اللَّهُ لَأَنزَلَ مَلَائِكَةً»؛ او سخنانی عجیب میگوید که پیش از این سابقه ندارد «مَّا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ». حتما او دیوانه است که چنین سخنانی میگوید او را تا زمانی رها کنید شاید از دیوانگی دست بردارد «إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّى حِينٍ»
🔻تمام سخنان آنان همین بود: «نمیشود، قدرتطلب است، دیوانه است و مانند آن»؛ مجموعهای از تهمت و جهل و غرور؛ حق با نوح بود آنان قومی جاهل بودند «وَلَكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ»
🔻سخنان قوم نوح من را یاد چند روز پیش انداخت. کنار صخرهای بلند ایستاده بودم و به این #سفر خویش در طول تاریخ و همراهی با #انسان_کامل میاندیشیدم که عاقبتش چه خواهد بود؛ که محاجّه همیشگی نوح با قومش مرا به خود آورد.
🔻نوح میگفت: آیا تعجب میکنید که ذکری از سوی پروردگارتان بر فردی از شما نازل شود «أَوَعَجِبْتُمْ أَن جَاءكُمْ ذِكْرٌ مِّن رَّبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِّنكُمْ».
🔻من هم راستش آن موقع تا حدی به مخالفان حق داده بودم؛ اما گویی نوح در ادامه پاسخ من و امثال من را داد. او گفت: آمدن این «ذکر» از آن جهت است که شما را انذار کند، شاید اهل تقوا شده، مورد رحمت قرار گیرید «لِيُنذِرَكُمْ وَلِتَتَّقُواْ وَلَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».
🔻در غوغای درونم، پاسخ حق واضح بود و آن اینکه مگر میشود فردی که نه مالدوست است و نه در پی موقعیت، بیخود ادعایی کند که خود را در چنین دردسرهای بیشماری قرار دهد. به ویژه آنکه او ادعای خاصی هم ندارد، نه میگوید خزائن حق تعالی و غیب او نزد من است و نه آنکه فرشتهای هستم که شما را نمیفهمم. او تنها انذاردهنده بود، همین.
«وَلاَ أَقُولُ لَكُُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلاَ أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلاَ أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ».
🔻من که گویی کم کم آرام میشدم و یقین مییافتم حق با نوح است؛ با #تهدیدات دوباره نوح توسط قوم جاهلش، مطمئن شدم که تمام حق با نوح است؛ زیرا هیچگاه فرد منطقی و حقطلب، در برابر یک فرد بیسلاح که تنها سخن حق میگوید، دست به خشونت و تهدید نمیزند؛ اما قوم نوح باز چون گذشته تهدیدات خویش را تکرار کردند: ای نوح اگر دست برنداری، سنگسار خواهی شد. «قَالُوا لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ».
🔻و نوح نیز در مقابل این تهدید، عبارتی پرتکرار در کلامش را بیان کرد: «قومِ من». آنقدر این عبارت در زبان نوح تکرار شده بود، که من نمیدانستم چه کنم و چه گویم؛ گاه حرصم میگرفت و خودخوری میکردم؛ آخر این چه قومی است که تو داری؛ و پشت سر هم قومِ من، قومِ من، میگویی؟! آخر این میزان محبت و دلسوزی از چه روست؟!
🔻نوح در پی آن عبارت پر مهر، گفت: خدایا قوم من مرا تکذیب کردند. «قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِي كَذَّبُونِ». گویی نوح باز تمام اشکال را به خود بازمیگرداند.
... و سفر ادامه مییابد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🏴 محرم در عمان؛ از مراسم عزاداری چندملیتی تا حادثه تلخ وادی الکبیر
✍ الناز رحمت نژاد
🔺ملیت ها و اقوام مختلف در عمان در تجمعات، مراسم سخنرانی و عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کنند.حکومت و مردم عمان علی رغم داشتن مذهب اباضی از مذاهب اهل سنت در جهت برپایی هرچه باشکوه تر مراسم عزای حسینی (ع) تلاش می کنند.
🔺حضور در تجمعات و شرکت در مراسم سخنرانی، در اختیار نهادن منازل برای مراسم عزاداری و عدم ممانعت از اقامه شعائر حسینی در محلات و تکایا به ویژه در مناطقی که مذاهب و ادیان دیگر زندگی می کنند در عمان دیده می شود.
🔺سبک عزاداری عمانیها شبیه عراقیهاست. یکی از نکاتی که در عزاداری شیعیان عمان قابل توجه است، این است که خیلی منظم هستند؛ مثلاً اگر ساعت ۸ شب مراسم شروع میشود، باید ساعت ۱۰ شب تمام شود و برنامه بهصورت دقیق برپا میشود. در مراسم های عزاداری در عمان تمرکز بیشتر روی سخنرانی است.
🔺مساجد و حسینیههای بزرگ شیعیان برای هرچه باشکوه برگزار کردن مراسم خود، سخنرانان مشهور و مطرحی را از کشورهای لبنان، عراق، قطر، عربستان سعودی و کویت به این کشور دعوت میکنند.
🔗 برای مطالعه مشروح یادداشت کلیک کنید
#محرم #عمان
#محرم_در_جهان_اسلام
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
☑️ به کجا چنین شتابان؟!!
✍ زینب سیدمیرزایی
در روز عاشورا دخترانی مکشفه یعنی بدون روسری در دسته عزاداری مشغول زنجیرزنی هستند. فیلم آن به سرعت در فضای مجازی منتشر میشود که واکنش و اظهار تأسف مؤمنین را بر میانگیزد.
ساعاتی بعد خبر احضار این دختران و مسئول هیأت مربوطه فضای مجازی را دَرمینوردد و دیگرانی را به واکنش وا میدارد.
از جمله کسانی که به این اقدام قانونی و شرعی عکسالعمل نشان میدهد خانم آذر منصوری از فعالین اصلاحطلب است. ایشان از علت این برخورد می پرسد و این اقدام را بدون مبنا میخواند. سوال ایشان دقیقا این است که: " بر چه مبنایی رفتار آنها را ناهنجار می خوانید"؟
پاسخ ایشان کاملا مشخص است و نیازی به تبیین ندارد، چرا که اگر ایشان حداقل قرآن را با ترجمه آن تلاوت کرده باشند و حتی نه تدبرّ، به آیات حجاب و لزوم رعایت آن پیبرده بودند. و اگر قانون اساسی جمهوری اسلامی را دیده باشند، حتما به اصل قانون اساسی توجه کردهاند که رعایت حجاب اسلامی یک اقدام شرعی، قانونی و مدنی به شمار میآید و عدم رعایت آن طبق ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی(تعزیرات) درپیدارندهه مجازات و جریمه برای کشف کنندگان حجاب و مشوقان به این امر و توابع آن خواهد بود.
🔻بنابراین اقدام مورد سوال ایشان، کاملا حرکتی در مقابل قانونشکنی و ناهنجاری مدنی بوده است.
اما چند سؤال ازخانم آذر منصوری اصلاح طلب:
۱) میزان سواد و تشخیص علمی شما در امور فقهی چقدر است؟
۲) برچه مبنایی در دو کلیپی که ازشما پخش شده اقدام به نگهداری سگ کردهاید و به نوعی آنرا ترویج نمودهاید؟
۳) در این حرکت شما دو حالت متصور است. شما کمترین اطلاعی از احکام نماز ندارید یا سخن از بدعتی معنادار در میان است که در حال نماز خواندن، سگ از سَر و روی شما بالا میرود و در موردی سجده رفتن شما را به تاخیر می اندازد!!
لطفا بفرمایید بر چه مبنا و براساس کدام فتوی اینگونه نماز میخوانید؟
۴) شما که به مبنایی بودن تاکید دارید لطفا مبنای گفتار و اقدامات دوستانتان را هم جویا شوید که هم اکنون در شورای ظریف حضور دارند؟
• لطفا از شهیندخت مولاوردی سوال کنید که ایده فروش نوزاد و همجنسگرایی را با چه مبنایی مطرح کرد؟
• چرا تن فروشی را به رسمیت شناخت و برای این کار کارت شغلی تعریف کرد و خواستار تأسیس سرای روسپیها شد؟
• و از آقای ظریف بپرسید مبنای ایشان برای عضویت افراد معلومالحالی مثل مولاوردی در شورای راهبردی اش چیست!؟
#محرم #حجاب
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
عبارت «اکثرهم لایعقلون» در قرآن کریم مربوط به کفار است نه توده مردم.
اخیرا کلیپی از سخنران مطرحی منتشر شده که در آن لایعقلون را منتسب به انقلابیون و خودی ها دانسته است.
لا یعقلون ۱۲ بار در قرآن آمده و عبارت فوق ۲ بار و مرجع ضمیر «هم» کفار است.
✍ محمدعلی فتحی
#تفسیر_غلط #بصیرت
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
تحلیل انتخابات 1403 - استاد عابدینی .mp3
28.65M
🌀 جلسه تحلیلی انتخابات ریاست جمهوری
🎙استاد محمدرضا عابدینی
🗓 شنبه ۲٣ تیرماه ۱۴۰۳
🕌 مسجد لنبان اصفهان
#صوت #خط_تبیین
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 گام به گام با انسان کامل (۱۴)
✍ اصغر آقائی
🌀 گام دوم: با نوح ع (۶): بازگشت دوباره
🔻آنقدر تهدیدهای یکسویه قوم نوح فراوان بود که تمام وجود و قلبم سخن نوح را تکرار کرد که ای قوم شما را جز افرادی جاهل نمیبینم «وَلَكِنِّيَ أَرَاكُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ»
🔻نشانههای #جهل در آن قوم نگونبخت را فراوان میدیدم و جاهل وقتی تاب مقاومت در برابر استدلال را ندارد، از روی #تکبر خانمانسوز، نابودی خویش را میطلبد و آنان نیز گفتند: ای نوح بسیار با ما جدال کردی، عذابی که به ما وعده میدهی بیاور اگر راست میگویی. «قَالُواْ يَا نُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتَنِا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ»
🔻و در این میان #نوح که حاضر نبود نه از مأموریت خویش و نه به خاطر آن قوم جاهل، از اندکمؤمنان اطراف خود دست بردارد «وَمَا أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّهُم مُّلاَقُو رَبِّهِمْ » که هر دو را چون دُرّی گرانبها میدید و دستبرداشتن از آنها را #ظلمی بزرگ میدانست «وَلاَ أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللّهُ خَيْرًا اللّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنفُسِهِمْ إِنِّي إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ»
🔻من که از دورشدنِ خویش از نوح به اسم #تفکر، در رنج بودم، به کناری رفتم تا ببینم نوح با این خواسته آن متکبران که حاضر بودند نابود شوند اما سخن حق را نشنوند، چه رفتاری خواهد کرد. قلبم به تپش افتاده بود. فضای سنگین سکوت همه جا را گرفته بود، و گویی همه منتظر نوح بودند. مؤمنان از یک سو، نگران؛ و دیگران با نگاهی پر تکبر و گران، منتظر بودند.
🔻نوح به سخن آمد؛ اما این بار نیز که هرچند با همان عبارت پر از دلسوزیِ «قوم من» شروع شد، اما در کنار این عطوفت تهدیدی لطیف دیده میشد. نوح گفت: قوم من اگر جایگاه وعظ و دعوت به حق من برای شما سنگین است، من به خدای خویش توکل میکنم و شما و آن بتها و شریکانِ باطل، هر آنچه میتوانید انجام دهید و هر حیلهای که میتوانید به کار بندید. «وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُم مَّقَامِي وَتَذْكِيرِي بِآيَاتِ اللّهِ فَعَلَى اللّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَكُمْ وَشُرَكَاءكُمْ ثُمَّ لاَ يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَيَّ وَلاَ تُنظِرُونِ»
🔻این سخنان او بر یقین من افزود که دلسوزی نوح و تواضع او از روی ضعف نبود که #انسان_کامل، حتی در اوج تنهایی نیز هیچگاه ضعیف نیست؛ زیرا با حق است و حق با او. و نوح، با صلابت، روی از قوم خویش برگرداند و دست به آسمان گشود.
🔻او گفت: خدایا هر آنچه توانستم کردم و از آنها جز استکبار و دوری و اصرار بر باطل ندیدم «وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا*ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا*ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا» خدایا به آنها گفتم، هر آنچه کردهاید، بازگردید که خداوند بسیار آمرزنده است «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا*يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا»
🔻ناگاه به یاد #دعاهای پیشین نوح افتادم که مجموعهای از تواضع و مهر و شکوه بود و گویی باز قصه دعوت نوح و انکار قوم ادامه خواهد داشت. در این اندیشه بودم که ناگاه دعای پر صلابت نوح را شنیدم: بارخدایا از این کافرین هیچ جنبدهای را باقی مگذار «وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا»
🔻آنقدر نوح با دلسوزی و تواضع و صبر با این قوم لجوج برخورد کرده بود که باورم نمیشد؛ اما نوح بود که #دعا میکرد و نفرین انسان کامل، خانمانسوز است.
🔻و دانستم عذابی در راه است؛ و من از این که دوباره به آغوش انسان کامل بازگشتهام، خوشحال بودم.
... و سفر ادامه دارد.
#سفر_عشق
#حیات_معقول
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔻در زندگی مردم شَر نندازیم!
دختری درسش را میخواند و سر کار میرود، فامیلی او را در مهمانی میبیند میگوید "شوهر نکردی؟ میتُرشیها!" حرفش را میزند و میرود ولی روح و روان دختر را به هم میریزد.
زنی بچه دار شد، دوستش گفت "برای تولد بچه، شوهرت برات هیچی نخرید؟ یعنی براش هیچ ارزشی نداری؟" بمب را انداخت و رفت. ظهر که شوهر به خانه آمد کار به دعوا کشید و تمام!
جوانی از رفیقش پرسید "کجا کار میکنی؟ ماهانه چند میگیری؟ صاحبکار قدر تو رو نمیدونه!" از شغلش دلسرد شد و درخواست حقوق بیشتر کرد، صاحب کار هم قبول نکرد و اخراجش کرد!
پدری در نهایت خوشبختی است؛ یکی میگويد "پسرت چرا بهت سر نمیزند؟ یعنی برات وقت نمیگذاره؟" با این حرف صفای قلب پدر را تیره و تار میکند!
این است سخن گفتن به زبان شیطان؛
در طول روز خیلی سؤال ها را ممکن است از همدیگر بپرسیم: "چرا نخریدی؟ چرا نداری؟ چطور زندگی میکنی؟" ممکن است هدفمان صرفا کسب اطلاع باشد، یا از روی کنجکاوی یا...
اما نمیدانیم چه آتشی به جان شنونده میاندازیم!
مُفسد و شرور نباشیم
✍ علی عزیزخانی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
#فراخوان
🔰 تمدید زمان فراخوان حمایت از برگزاری رویداد شب علم در دانشگاهها و مؤسسات علمی- پژوهشی کشور
🔻 در راستای توجه به فعالیت های ترویج علم در کشور، بنیاد ملی علم ایران از برگزاری رویداد شب علم در دانشگاه ها و مؤسسات علمی- پژوهشی حمایت می کند.
🔸 «شب علم رویدادی است که به وسیله دانشمندان و مروجان علم برای علاقه مند کردن عموم مردم به علم طراحی و اجرا می شود.» متقاضیان شرکت در این فراخوان میتوانند سوالات خود را در گروه برنامه شب علم به نشانی ble.ir/join/MjRhNGQxMm ارسال نمائید؛ همکاران ما در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود. همچنین با بررسی این صفحه می توانید در جریان اولین شب علم برگزار شده در دانشگاه تربیت مدرس باحمایت بنیاد ملی علم ایران قرار بگیرید.
🔹 دانشگاهها و مؤسسات علمی- پژوهشی ازتاریخ ۱۰ دیماه تا ۲۴ اسفندماه فرصت دارند که پیشنهاده (پروپوزال) خود را از طریق سامانه کایپر برای بنیاد ملی علم ایران ارسال نمایند.
📎 جزئیات 👇
🌐https://insf.org/fa/news/656
#علم #شب_علم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
📢 کتاب صوتی «پندهای امام صادق علیهالسلام به رهجویان صادق» در پایگاه اطلاعرسانی آثار حضرتآیتالله مصباح یزدی رضوانالله علیه بارگذاری شد.
💠 این کتاب شرح و توضیح روایتی است از امام صادق علیهالسلام به یکی از شاگردان خود به نام عبداللهبن جندب.
💠 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی رحمةاللهعليه پيش از اين علاوه بر انتشار کتابهای مرحوم علامه مصباح يزدی رضواناللهعليه، امكان دسترسی علاقهمندان به انديشه و آثار آن حكيم فرزانه را در قالب پایگاه اطلاعرسانی، نرمافزار، و کتابخوان همراه فراهم كرده است.
💠 علاقهمندان میتوانند اين كتاب صوتی را از آدرس زیر در پایگاه اطلاعرسانی آثار مرحوم علامه مصباح يزدی رضواناللهعليه دريافت كنند.
🌐https://mesbahyazdi.ir/node/8601
💠 گفتنی است، در ادامه اين روند، آثار ديگری از اين عالم ربانی در دست تهیه است که انشاءالله به زودی در اختيار علاقمندان قرار میگيرد.
#کتاب
#کتاب_صوتی
#علامه_مصباح
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔘 پیشگیری از جاافتادن یک بدعت جدید بسیار آسانتر از مبارزه با یک بدعت جاافتاده است.
🔻گاهی حتی با فتوای فقیه نیز بعضیها از یک بدعت جاافتاده دست برنمیدارند، مثل داستان قمهزنی.
🔻متاسفانه در عزاداری حضرت سیدالشهدا بدعتها و آداب نادرست فراوانی راه یافته است. در بعضی مناطق در شبه قاره هند انسان رفتارهایی را در عزاداری میبیند که از تعجب میخواهد شاخ در بیاورد.
🔻هنگامی که بدعتی بنام مذهب در میان مردم رسمیت بیابد، قداست پیدا میکند و مقابله با آن از نظر عوام مقابله با مذهب تلقی میشود و موجب غلیان تعصبات جاهلانه میشود.
🔻متاسفانه شنیده شده است که در برخی از مناطق به شهید مطهری بخاطر روشنگری درباره تحریفات عاشورا جسارت می کنند.
🔻اما مقابله و پیشگیری از هنجارشکنیها و بدعتهای جدید آنقدر دشوار نیست. لذا درباره هنجارشکنیهای نوظهور نباید تسامح به خرج داد و دیرهنگام واکنش نشان داد.
🔻با چشم باز باید رصد کرد. هم باید بینشها را بالابرد تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد و هم به هنگام وقوع سریعا باید عکسالعمل نشان داد و نگذاشت بدعت استقرار پیدا کند. وقتی بدعتی مستقر شد مقابله با آن بسیار پر هزینه و کم اثر خواهد بود.
🔻منظورم از مقابله إعمال خشونت نیست. اگر تدبیر باشد نیازی به برخورد های خشن نیست، مگر در موارد فتنه ها و توطئههای سازمانیافته و پس از بکارگیری روشهای مسالمتآمیز.
🔻آنچه گفتیم اختصاصی به بدعتهای مربوط به عاشورا ندارد، بلکه در همه مواردی که هنجارهای اخلاقی و دینی و قانونی نقض شوند صادق و جاری است.
نکته پایانی
✅ هر نوآوری، بدعت مذموم نیست. اتفاقا ابتکارات و نوآوریهای که موجب تعمیق فهم، اثرگذاری و جذابیت و زیبایی بیشتر شود بسیار پسندیده و لازم است. بدعت مذموم آن است که خلاف، عقل، اخلاق، شریعت و قانون باشد و موجب وهن به مقدسات شود. تشخیص این امر نیز نیازمند علم و بصیرت است.
✍ محمد فنایی اشکوری
#بدعت
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
هدایت شده از رحا مدیا
📌مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
💠 رواق اهل قلم (۳) با عنوان «شیخ شهید»
📕روایت کتاب بازخوانی نهضت مشروطه ایران با حضور حجت الاسلام اسلام افضلی، نویسنده کتاب
✍️ همراه با بررسی یادداشتهای مرتبط با مشروطه و اندیشهی شیخ فضل الله
🔗 نامنویسی حضور در رواق و ارسال یادداشت از طریق نشانی @Jahaderevayat
✔️ شنبه 6 مرداد 1403 ساعت 21 تا 22
✔️پخش زنده در بستر اسکای روم
#یادداشت_خوانی
#شیخ_فضل_الله_نوری
#رواق_اهل_قلم
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
استادی که در دفاع از اعلمیت رهبر انقلاب کوتاه نیامد
🔻حجت الاسلام والمسلمین ماشاءالله عسگری از شاگردان مرحوم آیت الله حقشناس و پژوهشگر علوم دینی در گفتوگو با رحا مدیا:
🔺حاجآقا بیش از اینکه با زبان خود افراد را جذب بکند، طهارت باطنشان جذب میکرد.
🔘 ایشان خیلی نسبت به نماز اول وقتِ آن هم جماعت، اصرار داشتند و اعتقادشان بر این بود که باید این کار جزء زیست انسان باشد و نماز اول وقت کلید انجام نماز شب است.
🔘 اما بعد از رحلت حضرت آیت الله اراکی برخی نسبت به اعلمیت رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) شبهه میکردند خصوصا با نگاه سنتی حوزه به اعلمیت، چنین شبههای بهوجود آمد که راه برون رفت آن را حضرت آیت الله حقشناس چنین مطرح کردند، که باید دید عَلَم دست کیست؟ آیت الله خامنهای علمدار انقلاب هستند و اگر عَلَم از دست علمدار بیفتد همه آسیب میبینند. این بیان آبی بر روی آتش اختلاف بوده و خیلی از افراد را از سرگشتگی نجات داد.
📎 مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz