☑️ رسانههای عربزبان، نقش آفرینانِ جدّیِ پسا طوفان الأقصی
✍️ میلاد حسن زاده
▪️اولین موجِ اسلامگرایی به نفع جریان مقاومت، با ظهورِ #انقلاب_اسلامی اتفاق افتاد و مردم مستضعف جهان دیدند که امکان برچیدن حکومتهای ظالم و فاسد و مقابله با استکبار جهانی با ایدئولوژی اسلامی امکانپذیر است.
▪️موجِ دوم با سلسله قیامهای کشورهای عربی از نیمه دوم سال ۸۹ شمسی شروع شد که از آن به #بیداری_اسلامی یاد میشود و مقام معظم رهبری در مورد آن فرمودند:
حوادث امروز شمال آفریقا، کشور مصر، کشور تونس، برخی کشورهای دیگر، برای ما ملت ایران معنای دیگری دارد، معنای خاصی دارد؛ این همان چیزی است که همیشه به عنوان حدوث بیداری اسلامی، به مناسبت پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران گفته میشد؛ امروز خودش را دارد نشان میدهد...
▪️موجِ سوم که #طوفان_الأقصی بود، با عملیاتِ رسانهایِ حزبالله لبنان موجِ جدیدی از اسلامگرایی و حمایت را برای فلسطین به ارمغان آورد و بعد از آن، عملیات #وعده_صادق با تکمیل پازلِ #حماس، باعث قوت دوچندان اسلامگرایی شد.
▪️در نهایت، تمام این مراحل باعث شد توجه به رسانههای عرب زبان بالا برود چراکه زبان اسلام عربی است و مردم دنیا اسلام را با این زبان میشناسند. تجربهٔ فعالیت چندساله در فضای مستبصرین و زیست ۲ ساله با بیش از ۵۰ ملیت جهان در جامعة المصطفی العالمیه این موضوع را برایم عیان کرد که عموم مستبصرین زبان عربی را فرا میگیرند.
▪️از موارد گفته شده میتوان نتیجه گرفت که رسانههای عربزبان در دورانِ پسا طوفان الأقصی نقش پررنگی در دنیا ایفا میکنند و در جهتگیریهایِ جهانی مؤثر خواهند بود. در این صورت نقشآفرینیِ رسانهای در دنیای جدید، نیازمند رسانهی عربزبانِ پُرقوّتیست که بتواند افکار جهانی را به نفع #جبهه_مقاومت متأثر سازد.
▪️در حال حاضر برخی شبکههای عربزبانِ موجود که بیشترین مخاطب را دارند نه تنها در گفتمان مقاومت نمیگنجند بلکه علیه آن هم به فعالیت میپردازند. العالمِ ایران و المیادین و المنارِ لبنان که شبکههای نزدیک به جبهه مقاومت هستند در مقابلِ رقبای خود مخاطبان بسیار کمتری دارند. العربیهی عربستان و غولِ رسانهای، چون الجزیرهی قطر که دارای بیش از ۸۰ دفتر در سراسر جهان میباشد کنترل افکار کشورهای عربی را در دست دارند.
▪️راهاندازیِ شبکهای عربزبان و یا فکر جدی برای تقویت هرچه بیشترِ العالم، همچنین موجی از تولید محتوا در سکوهای مختلف به زبان عربی توسط فعالان مجازی میتواند در آیندهای نزدیک، افکارِ عمومی جهان را با سرعت چندبرابری به نفعِ جبهه مقاومت تغییر دهد.
#وعده_صادق
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
✍️ یک نویسنده، بیتردید نخبه است
🌤 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب.
🍃 اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی خواهر و برادر استان البرز است.
#حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای
✒ ارسال یادداشتها و نظرات 👇
@Revolutionson2
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@Howzavian_alborz
May 11
با سلام و احترام
🌱 کانال نویسندگان حوزوی البرز با هدف ایجاد فضایی برای تبادل نظر و انتشار آثار علمی و ادبی حوزویان، راه اندازی شده است. این کانال به دنبال جمع آوری و انتشار یادداشت ها، مقالات، اشعار، تجربه و روایت تبلیغ و سایر آثار حوزویان در زمینه های مختلف اعم از فقه، فلسفه، عرفان، تاریخ، سیاست، جامعه، فرهنگ و... است.
🌱 از کلیه روحانیون و طلاب گرامی استان البرز که در زمینه نویسندگی و نگارش یادداشت فعالیت دارند، دعوت می شود تا با عضویت در این کانال، آثار خود را برای انتشار با نام خودشان برای ما ارسال نمایند.
🌱 امیدواریم با مشارکت فعال شما عزیزان، این کانال به مرجعی ارزشمند برای تبادل نظر و انتشار آثار علمی و ادبی حوزویان تبدیل شود.
با تشکر
ادمین کانال نویسندگان حوزوی البرز 🌹
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@Howzavian_alborz
هییت محرم.pdf
4.82M
🕯هیئت محرم
🔖کلیات و شیوه نامه برگزاری مراسم عزاداری
✍️حجة الاسلام روح الله رجبی
#محرم
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
تاریخ قیام سیدالشهدا 1.mp3
17.51M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا»
📝 بخش اول
🎙 عطا یاوری
🔰 آنچه خواهید شنید:
🔻تاریخ مختصر زندگی امام حسین تا مرگ معاویه:
🔹امام حسین در دوران پیغمبر
🔹امام حسین در دوران خلفا
🔹امام حسین در دوران امیرالمومنین
🔹امام حسین در دوران امام حسن ع
🔻 امام حسین از نگاه معاریف عصر خویش
☑️ کاری از رادیو مناهج
#تاریخ_قیام_سیدالشهدا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰عامل اصلی حیات انسانی
✍ اصغر آقائی
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ:
ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه #حیات شماست دعوت کنند، اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل میشود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد. (انفال/۲۴)
🔺آیه کریمه مؤمنین را به "آنچه حیات انسان" در آن است فرامیخواند.
اما آن چه چیزی است که خداوند مؤمنین نه انسانها را بدان فراخوانده است؟
یعنی چه چیزی است که تنها مؤمنین شایستگی دعوت به آن را دارند؟
بر اساس احادیث گوناگون مواردی چون "امربهمعروف و نهی از منکر"، "نماز"، "بهشت" و "ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام" به عنوان مصداق آیه ذکر شدهاند؛ هرچند محدود در این موارد نیست اما آنچه خداوند به عنوان احیا کننده مؤمنین معرفی کرده است باید شأن بسیار بلندی داشته باشد.
به نظر میرسد برای فهمِ آن عاملِ حیات، ابتدا باید مقصود حیات در قرآن را درک کنیم.
بر اساس آیه "مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" (نحل/ ۹۷)
مقصود از حیات، #حیات_طیبه است، حیاتی که از هر ناراستی دور است. زندگی اینچنینی بر اساس همین آیه با عمل مؤمنانه حاصل میشود.
🔺در کنار این آیه، در سوره فاطر آیه ۲۲ خداوند میفرماید:
"وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚإِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ".
در این آیه پس از آنکه خداوند مردگان و زندگان را یکسان نمیداند، به ناگاه ابتدا رساندنسخن به گوش دیگران را به خود نسبت میدهد و در انتها به نبی اکرم صلی الله علیه وآله گوشزد میکند که وی نمیتواند سخن خویش را به گوش مردگان در قبرها برساند.
🔅در تأویلی زیبا میتوان گفت همچنانکه مردگان اسیر قبور، نمیتوانند سخنی درک کنند؛ همچنین است کسانی که در قبور سنتهای نادرست، تقلید باطل و مانند آن خود را محبوس کردهاند نیز نمیتوانند سخن حیاتبخش را بشنوند و از زنجیر تقلیدها و باورهای کورکورانه جدا شوند.
بنابراین برای حیاتطیبه حداقل دومرتبه وجود دارد:
۱. جداشدن از زنجیرهایی که افراد بر اثر تبعیت از سنتها و باورهای غلط القاءشده از خانواده و ... بر #عقلانیت خویش زدهاند؛
۲. وقتی با #تعقل وارد عرصه ایمان شدند، گویی در مسیری بیانتها قرارگرفتهاند که هر ایستگاه پیشروی آن زیباتر از قبلی است و زندگی آن پررونقتر است.
هرچند این بحث بسیار دامنهدار است اما بر اساس همین مقدمه کوتاه عرض میکنم:
افراد بشری با شروع در بهرهگیری از #عقل در مسیر ایمانی که به حیات طیب و پاک میانجامد قرارگرفتهاند و هر میزان به احکام صریح عقل
مانند قبیح بودن ظلم پایبند باشند نشانههای آن حیات طیب در آنها آشکار میشود و با ورود در ساحت ایمان و گسترشیافتن عقلانیت او با طراوت ولایت و ایمان در سایه عمل صالح وارد بوستانهای بس گستردهتر از آن حیات طیب میشوند.
#حیات_طیبه
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔳جرعه ای از معارف حسینی🏴
✍ علی عزیزخانی
#جلسه_اول:
در روايات به عزاداری و گريه بر اباعبدالله سفارش شده است، گرچه امروزه بعضی ها اشکال می کنند که گريه بر شهيد و کسی که از دنيا رفته چه اثری دارد؟ گاهی در آثار وهّابی ها و نوشته های بعضی از افراد اين اشکال ديده می شود: اين گريه به چه معناست؟ چرا بايد برای کسی که 14 قرن قبل به شهادت رسيده است اشک بريزيم؟ دليل اين اشک و بکاء چيست؟
▪️جواب:
مرحوم آقای بهاری کتابی دارد به نام «الدَّعوَه الحُسينيَّه» ايشان اين کتاب را در ردّ کسانی نوشته است که بر گريه و زيارت امام (عليه السلام) اشکال می کنند. ايشان در آن کتاب اين مطلب را دارد که گريه چهار گونه است.
▪️گریه دو قسم دارد:
1. گريه مثبت.
2. گريه منفی.
گريه منفی: از جنگ، از ترس و.. اما گريه مثبت را شايد بتوان به چهار شاخه تقسيم کرد:
1⃣ اشکی که بر اساس عواطف و احساسات، انسان رقّت قلب پيدا می کند و برای چيزی گريه میکند، اين طبيعت بشر است. حتی اگر کسی مسلمان هم نباشد و قساوت قلب نداشته باشد، وقتی يک صحنه غم انگيز می بيند يا می شنود، اشک می ريزد. بچه ای که از گرسنگی در بغل مادرش جان می دهد، هر کسی را متأثر می کند، کسی که در بغل باباش شهيد می شود.
▪️علامات شقاوت:
چشم، مجرای اشک است که وابسته به قلب و باطن انسان است، نمی تواند، بی تقاوت باشد، مگر کسی که منشأ اين چشمه را خشک کند.
در اين رابطه حديث هم داريم، پيامبر فرمود: مِنْ عَلاماتِ الشَّقاءِ؛ چهار چيز نشانه شقاوت و بدبختی است:
1- جُمُودَ العَيْنِ؛ خشکی چشم.
2- وَ قَسْوَهُ القَلْبِ؛ قساوت قلب.
3- شِدَهُ الْحِرْصِ فِي طَلَبِ الدُّنيَا؛ حرص زدن و چسبيدن به دنيا.
4- وَ الإصرَارُ عَلَی الذَّنبِ؛ گناه روی گناه.
و الّا هر انسان عاطفی به طور طبيعی در مسايلی که مصيبت گونه باشد، متأثر می شود چه ببيند و چه بشنود.
(الکافی، ج 2، ص 290؛ وسائل الشيعه، ج 15، ص 337..)
▪️سیره نبوی
الف. پيغمبر خدا پسری به نام ابراهيم داشت، يک سال و شش ماه داشت که مُرد، پيغمبر خيلی متأثر شد، در تشييع جنازه اش گريه می کرد، عايشه اعتراض کرد: يا رسول الله، چرا گريه می کنيد؟ فرمود: «لَيْسَ هَذَا بُکاءً وَ إنَّما هَذِهِ رَحمَهٌ»؛ اين اشک رحم است، اين اشک دل سوختن است، قلبم می سوزد و اشکم جاری می شود من نمی توانم جلوی اين گريه را بگيرم. بعد فرمود: مَنْ لايَرْحَمْ لَا يُرْحَمْ، کسی که رحم نداشته باشد، خدا هم به او رحم نمی کند.
(وسائل الشيعه، ج 3، ص 281؛ بحار الانوار، ج 22، ص 151؛ الامالی للطوسی، ص 388)
ب. شهادت حمزه سيدالشهداء؛ وقتی حمزه در احد شهيد شد پيغمبر کنار جنازه اش آمد و گريه کرد. آمد مدينه ديد از همه خانه ها صدای گريه می آيد، عزاست اما حمزه گريه کن ندارد. پيغمبر فرمود: «لَکِنَّ حَمْزَهَ لَا بَوَاکِی لَهُ»؛ عمويم حمزه کسی ندارد که برايش گريه کند. زنان مدينه وقتی شنيدند که پيغمبر ناراحت شده، همه مجلس هايشان را تعطيل کردند و آمدند برای حمزه گريه کردند.
(من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 183؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 284)
▪️اثر گریه
اين گريه يک نوع آرامش می آورد، اين اشک يک سروری می آورد، لذا روايت داريم که امام حسين (عليه السلام) فرمود:
انا قتيل العبره قتلت مکروبا و حقيق علي الله ان لا ياتيني مکروب قط الا رده الله او اقبله الی اهله مسرورا، من کشته اشک هستم هيچ کسی با غم و اندوه به زيارت نمی آيد مگر اين که خدا او را با خوشحالی نزد اهل و عيالش برمی گرداند.
(بحار الانوار، ج 44، ص 279؛ ثواب الاعمال و عقاب العمال، ص 98؛ کامل الزيارات، ص 109)
شب اول محرم1445
#محرم
#شب_اول
#معارف_حسینی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🌱 فراخوان ثبتنام تلبّس به لباس مقدس روحانیت
🔰 ویژه طلاب حوزه علمیه استان البرز
⏰ زمان ثبت نام: از تاریخ ۳۱ خرداد ماه تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۳
🔸 شرایط ثبت نام
1⃣ داشتن شرایط عمومی تلبس
2⃣ اتمام پایه پنجم برای طلاب بلندمدت و اتمام سطح دو برای طلاب سفیران هدایت
🔻لینک ثبت نام:
https://form.avalform.com/view.php?id=60802530
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
تاریخ قیام سیدالشهدا 2.mp3
13.23M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا»
📝 بخش دوم
🎙 عطا یاوری
🔰 آنچه خواهید شنید:
🔹مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید
🔹حضور امام حسین در مجلس حاکم مدینه
🔹 وصیت امام حسین با محمد بن حنفیه
🔹 گفتگوی امام با امسلمه
🔹حرکت کاروان امام به سمت مکه
🔻 چرا امام حسین ع عافیت و راحتی مدینه را با وضعیت کربلا عوض کرد؟
☑️ کاری از رادیو مناهج
#تاریخ_قیام_سیدالشهدا
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🔰 سهبهشت و سهجهنّم: مراتب بهشت و جهنّم
✍ اصغر آقائی
🔻بزرگانی چون #امام_خمینی معتقدند هر یک از بهشت و جهنّم سه مرتبه دارد: ۱) بهشت و جهنّم افعال، ۲) بهشت و جهنّم صفات، ۳) بهشت و جهنّم ذات.
۱.بهشت و جهنّم افعال: محلّ بروز و ظهور باطن اعمال افراد در برزخ و قیامت است.
۲. بهشت و جهنّم صفات: محلّ بروز و ظهور صفات و ملکاتی است که فرد به دلیل استمرار افعال نیک یا شرّ، در خود ایجاد کرده است.
۳. بهشت و جهنّم ذات: محلّ بروز و ظهور ذواتی است که ذات آنان یا با توحید یا با کفر عجین شده است و غیر آن را بر نمیتابند.
🔻هر یک از این سه مرتبه، از قبلی شدیدتر است؛ لذا اکثر انسانها که به دلایل مختلفی اعمال نیک انجام میدهند وارد بهشت و جهنّم افعال میشوند، و کسانی که آگاهانه در مسیر #سلوک_توحیدی قرار میگیرند، وارد بهشت و جهنّم صفاتی میشوند، و برخی نیز که به لقاءالله و #توحید_ذاتی رسیدهاند وارد بهشت شده، و گروه مقابل آنان نیز در جهنّم ذاتی خواهند بود.
🔻افرادی که وارد هر یک از این مراتب میشوند، نسبت به مرحله قبلی کمتر است؛ مثلا کسانی که وارد بهشت ذاتی میشوند و خطاب "وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" شامل آنان میشوند بسیار معدودند.
🔻 #معیار بنیادین ورود در بهشت ایمان است که با #ولایت اینهمانی در مصداق دارد، بنابراین چون ولایت از مراتب ولایت باطنی تا ولایت ظاهری را در بر میگیرد؛ ایمان نیز همین مراتب را دارد.
🔻 کلیدواژه ورود در ولایت، و به تبع آن ورود در ایمان، #تسلیم در برابر حقّی است که توسط یکی از دو #حجّت باطنی -یعنی عقل- یا حجّت ظاهری -یعنی پیامبر و امام- برای فرد اثبات شده است.
🔻 بنابراین تمام انسانها، اگر #عنادِ با حق، ذاتیِ آنان نشده بلکه تسلیم در برابر حق ذاتیِ آنان باشد، و از طرف دیگر عمل خویش را نیز همراه و موافق این تسلیم، صالح کنند، اینان در نهایت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در کمترین فرض آن، وارد بهشت افعال خواهند شد؛ به شرط آنکه هیچگاه هیچ حق آشکارشدهای را #آگاهانه انکار نکنند؛ و بر تسلیم و عمل صالح خویش استمرار داشته باشند؛ هرچند ممکن است دچار خطاهای موقّتی نیز بشوند.
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
🏴 جرعه ای از معارف حسینی
✍ علی عزیزخانی
2️⃣ گريهٔ فضيلت طلبی (عدم حضور)
گاهی گريه، فضيلت طلبی است، يعنی فضيلتی از انسان فوت شده باشد؛ مثل پدر و مادر خوب، استاد خوب، بعد انسان غصه می خورد. چرا ما زمانی هستيم که امام حسين را درک نکرده ايم؛ «اللَّهُمَّ إنَّا نَشکُو إلَيْکَ غَيْبَهَ نَبِيِّنا»
در دعای افتتاح: خدايا، ما گريه و شکوه می کنيم که چرا پيغمبر نيست، تا از او استفاده کنيم؟
در دعای ندبه:«مَتی تَرانا وَ نَراک»؛ کی ما تو را می بينيم و تو ما را می بينی؟ وقتی پيغمبر از دنيا رفت، اميرالمؤمنين اشک می ريخت و می فرمود: «يا رَسُولَ الله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِک» نهج البلاغه / حکمت 235
يا رسول الله، گريه می کنم شما که رحلت کرديد، وحی تمام شد، چيزی با مرگ شما از بين رفت که ديگر نمی آيد و آن هم وحی است.
گاهی انسان گريه می کند که چرا ما کربلا نبوديم چرا ما روز عاشورا نبوديم که صدای «هَل مِنْ ناصر» او را بشنويم و امام را ياری کنيم.
پس این گريه، گريه عدم حضور است، چرا امام حسين (عليه السلام) نيست؟
چرا امام زمان در بين ما نيست؟
3⃣ گريهٔ معرفت (معصيت زدايی)
اشک معرفت و اشک صفاتی است، گريه می کنم چرا امام حسين اين قدر خوب بود و من اين قدر بد هستم؟! چرا امام حسين اين قدر صبور بود و من اين قدر کم صبر هستم؟! چرا امام حسين مظهر نماز و ايثار بود و من در نماز اين قدر سست و کاهل هستم؟! يعنی چرا من بدم؟ چرا من گناه می کنم؟ چرا نور امام حسين در دل من نيست؟ چرا نور خدا در دل من نيست؟ اين که گفته اند اشک بر اباعبدالله گناه را می برد.
▪️تمثيلی برای تبديل سيئات به حسنات
شما کود را پای گل می ريزيد، بویش بد و متعفن است چرا اين کود را اين جا آورديد؟
اگر صبر کنيد، کود به بوی خوش تبدیل می کند و يک ماه تا سه ماه ديگر وقتی توی باغ می رويد، می گوييد عجب بوی گلی! ديگر بوی کود نيست. اين جاست که می گويند: إنَّ الحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات، هود / 114
اين که قرآن می فرمايد: حسنات، سيئات را از بين مي برد و يا «يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» فرقان /70
خدا بدی را به خوبی تبديل می کند، معنايش اين نيست که شما دروغ بگوييد، به جای آن راست می نويسند، خير چنين نيست. مثل اين است شما کود را بياوريد بو بکشيد، بعد بگوييد بوی عطر می دهد؛ يعنی کود می رود جزو گل و بوی گل می گيرد. دروغگو وقتی در زندگی اش دروغ و معصيت است آيا اشک بر امام حسين اين ها را می زدايد؟
اشکی که تبديل و تغيير می دهد، اشکی که تحول ايجاد می کند، اين اشک گناه زداست.
4️⃣ گريهٔ بر مظلوم
خداوند در قرآن کريم می فرمايد: «لا يُحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَولِ إلّا مَنْ ظُلِمَ». (نساء /148)
خدا دوست ندارد داد و فرياد بزنيم اما می گويد در يک جا فرياد زدن اشکالی ندارد و آن جايی است که به کسی ظلم شده است. چگونه می شود انسان مظلومی را ببيند ساکت بنشيند، گاهی بايد مظلوم را با اشک ياری کرد. حضرت زهرا مظلوم را با چه ياري کرد؟ 75 روز يا 95 روز بعد از رحلت رسول الله (صل الله عليه و اله) آمد بقيع گريه کرد، اُحد رفت گريه کرد. اين گريه به خاطر فقدان پيامبر و ظلم هايی که به اميرمؤمنان (عليه السلام) شده بود.
راوی می گويد: خدمت امام صادق (عليه السلام) رفتم، آن حضرت نماز می خواند و در سجده نماز برای زوّار قبر امام حسين دعا می کند: خدايا اگر در اين مسير پول خرج کرده اند به جای آن به آنها پول بده، اگر اذيت شده اند به جای آن آرامش بده، خدايا به کسانی که به زيارت قبر حسين رفته اند به آنها هر چه می خواهند بده، حاجاتشان را برآورده کن. معاويه ابن وهب می گويد: وقتی دعای امام تمام شد به حضرت گفتم: آقا برای چه کسانی دعا می کنيد؟ فرمود: برای کسانی که قبر حسين (عليه السلام) را زيارت می کنند. گفتم: آقا برايشان خيلی ثواب گفتيد. حضرت فرمودند: کسانی که در آسمان برای زائران قبر امام حسين دعا می کنند بيشتر از زمينی ها هستند، فرشته ها دعا می کنند. بعد فرمود: دلت نمی خواهد با ملائکه مصافحه کنی؟ گفتم: بله آقا. فرمود: برو زيارت جدّم حسين.
✅ امام رضا عليه السلام فرمود: «مَنْ زارَ قَبْرَ أبي عَبدِالله عليه السلام بِشَطِّ الفُراتِ کَمَنْ زارَ اللهَ فَوْقَ عَرْشِهِ»[وسائل الشیعه / ج14،ص411 ]؛ کسي که اباعبدالله را زيارت کند مثل کسي است که خدا را زيارت کرده.
🖇 شب دوم محرم ۱۴۴۵
#محرم
#شب_دوم
#معارف_حسینی
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz