هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
📷دهه محرم سال 1394-تهران-بنیاد امید ایرانیان
یکی از راههای مقابله رضاخان با عزاداری سیدالشهدا علیهالسلام تغییر صورت ظاهری عزاداری به مراسم کلیسا بود.
ظاهرا با مرگ #رضاخان این پرونده بسته نشده و #دنبالههای_دیکتاتور_پهلوی در عرصه فرهنگ و دین فعالاند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از اندیشه مقاومت
🚩پناهیان: سازش اشعثها و ابوموسیها عامل شهادت امام حسین(ع) شد/لیبرالها از برخی حماسهسراییهای شریعتی ترس دارند/ همه ما در معرض امتحان اربعین حسینی هستیم
@feghvaenghelab
هدایت شده از پیرو
🚨 مسئله #نفوذ در منشور روحانیت
👤 امام خمینی کبیر ره: استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزهها مأیوس شد،
🔷 دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه #خدعه و #نفوذ در قرن معاصر.
🔶 وقتی حربه ارعاب و تهدید و چندان کارگر نشد، راههای #نفوذ تقویت گردید.
♦️ روح الله الموسوی الخمینی 3 اسفند 67
🌐 @Peirovir
هدایت شده از روزنه
خطبه نماز جمعه حجت الاسلام و المسلمین قوامی.mp3
2.18M
💥انتقاد صریح سید صمصام الدین #قوامی(امام جمعه محترم پردیسان قم) خطاب به #حسن_روحانی!
🔻آقای رئیسجمهور؛ سرنوشت بنی صدر و سرنوشت رجائی رو ببینید و عبرت بگیرید!
🔻من نصیحت میکنم که راه بنی صدر را نروی! راه رجائی را برو!
🔻رجایی میگفت من #مقلد امام هستم، بنیصدر مقابل او فکر میکرد...
🔻رهبر میگوید #مذاکره نکنید، شما #هوس_مذاکره کردهاید! آنهم مذاکره با #شیطان_بزرگ!!
🔻آقای رییس جمهور! از رجائی و باهنر و بهشتی خجالت بکش! از خون شهدا خجالت بکش!
🔹۸شهریور۱۳۹۸🔸
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست
⚫️ #برجام خیلی وقت است که مرده اما برجامیها توان دل کندن از جیفه بد بوی آن را نیز ندارند و کسانی که از #آمریکا و اروپا ضربه خوردند به جای اعتماد به مردم هنوز هم به طرز غیرعاقلانهای دنبال #مذاکره با این و آن هستند.
◀️جناب آقای #حسن_روحانی دم از #مذاکره با آمریکا زد هرچند پس از استفاده رسانهای حرفش را پس گرفت. این سخنان آقای رئیسجمهور و کلام دیگر مسؤولین امور خارجه نشان داد که آنها هنوز از تجربه سابق درس نگرفتهاند و خیانتکاری آمریکا و همدستان اروپاییاش را درک نکردهاند.
🔴البته این اولینبار نیست که غربیها به مذاکرهکنندگان و دوستان خود خیانت کردهاند. #مصدق نیز که همکاری و دوستی صمیمانهای با آمریکاییها داشت از آنها خنجر سختی خورد و توسط همانها با یک #کودتا کنار گذاشته شد.
📽کوتاهنمای «کودتا علیه یک دوست»؛ نگاهی گذرا به ثمره اعتماد مصدق به آمریکا
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🗓سالروز نزول آیه تطهیر
💠رهبرانقلاب
‼️محبّت اهلبیت ریشه قرآنی دارد، ریشه حدیثی دارد؛ یک امر جدید نیست. اینکه قرآن میفرماید: انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا، این پاکیزگی و طهارتی که خدای متعال اراده کرده است در اهلبیت وجود داشته باشد، مقتضی همین عشق و محبّتی است که مسلمانها به اهلبیت دارند؛ پس این محبت میشود وسیله وحدت مسلمین. دشمنان اسلام مصلحتشان در این است که جنگ را به درون دنیای اسلام بکشانند، و متأسّفانه کشاندهاند. ما ایستادهایم در مقابل این توطئهی دشمن و خواهیم ایستاد. و من به شما عرض بکنم، ما معتقدیم که به توفیق الهی و به اراده و مشیّت الهی و باذن الله تعالیٰ، ما در این مقابله بر دشمنمان پیروز خواهیم شد. ۹۶/۹/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
◾️در مجالس روضۀ اباعبدالله علیهالسلام پای سماور مینشست و چای میداد
اهمیت مجالس روضه حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در سیره و بیان آیتالله بهجت قدسسره
پایبندیاش به روضه تعجببرانگیز بود. در حال مریضی هم اصرار داشت که این مجلس باید برقرار باشد. تا خودش به مجلس روضه نمیرفت، آرام نمیگرفت؛ مگر آنکه پسرش را به نیابت از خود میفرستاد.
سالهایی که مجلس را در منزل برگزار میکرد، بسیاری از کارها را خودش انجام میداد و هنگام روضه، کنار در مینشست و به کسانی که وارد میشدند، احترام میگذاشت و جلوی پای کسانی که وارد مجلس میشدند، میایستاد؛ چون به مجلس امام حسین علیهالسلام مشرف میشدند، عزیز بودند.
بر جزئیات کارها نیز نظارت میکرد؛ حتی بر چایدادن و خوشآمدگویی به عزاداران. این پیگیری و توجه و تواضع را از استادان بزرگ خود آموخته بود. میفرمود:
استاد بزرگ ما، مرحوم غروی کمپانی که از لحاظ علمی در سطح بالایی بود، در مجالس روضۀ اباعبدالله علیهالسلام پای سماور مینشست و چای میداد.
📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٢٢
مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق #لینک زیر:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10481
✅ @avaymarefat
هدایت شده از اندیشه مقاومت
🔴وقتی فرزند خود را به خارج میفرستد، و برای فرزندان سادهلوح مملکت تَکرار میکند.
از ماست که بر ماست
#سرطان_اصلاحات
@feghvaenghelab
هدایت شده از اندیشه مقاومت
🔴توصیه امام خامنه ای به مخاطبان جوان: من نمیدانم شماها چقدر علاقه دارید و دوست دارید تاریخ را بدانید؛ توصیهام این است که حتماً لااقل با تاریخ این یکی دو قرن اخیر آشنا بشوید؛ حقایق زیادی برای شما روشن خواهد شد
@feghvaenghelab
هدایت شده از روزنه
بازخوانی یک فتنه(3)
🔻مرجعیت شیعه و تهدید رویکرد «لیبرالیستی، پلورالیستی و وراثتی»
[صفحه۱از۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
❌تقابل؛ یکی از عرصههای طبیعی و ذاتی #رسانه است امّا گاهی اوقات سطح درگیریهای رسانهای بالا میرود و جدلها جلوه تخریب به خود میگیرد. البته تعبیر « #تخریب_رسانهای » شاید دیگر وافی درگیریهای اخیر ،که آتش آن به برکت روشنگری طلاب انقلابی و بصیرت عمومی فروکش کرد نباشد و ما در برخی از زد و خوردهای رسانهای دیگر با تخریبی ساده مواجه نیستیم بلکه با یک #تروریسم_سازمانیافته_رسانهای طرف هستیم.
◀️خط ترور رسانهای در #حوزه_علمیه_قم سالهاست که از جانب سایتها و حسابهای زنجیرهای دنبال میشود و شخصیتهای عزیزی همچون #حضرت_آیتالله_مصباح حفظهالله از قربانیان این ترور هستند و پس از ایشان؛ ظاهرا نام #آیتالله_محمد_یزدی در فهرست سیاه #تروریستهای_رسانهای قرار گرفته است. ایشان در فتنه اخیر نیز به جرم دفاع از #حریم_مرجعیت مورد هجمه رسانههای معلومالحال قرار گرفتند.
🔻🔻با موضعگیری چهرههای درجه چندم متمایل به جریان اصلاحطلب و اعتدالگرا همچون آقایان: سعید جوادی، غرویان، فاضل میبدی، زائری و... صحنه نبرد رسانهای مشخص شد و میتوان گفت #مرجعیت_تشیع در شرایط حاضر از سه ناحیه مورد محاصره و تهدید قرار گرفته است: رویکرد «لیبرالیستی»؛ «پلورالیستی» و «وراثتی».
◀️این سه رویکرد به نحو عیانی در موضعگیری طرفداران شخص #مدعی_مرجعیت وجود داشت که ضمن نقل عبارت آنان تحلیل خود را ارائه خواهیم داد:
◾️آقای غرویان در گفت و گو با خبرنگار #جماران رور بیست و ششم مرداد گفت: «مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر #قلبی و #باطنی است.»
🔻او با یک حد وسط (قلبی و باطنی بودن مناط صحت رجوع به مرجع) شرط مرجعیت یک فرد را از #دستگاه_دینی خارج کرده و به عرف احاله نمود و امکان #پالایشپذیری_مرجعیت را ذاتا ممتنع فرض کرد. این دیدگاه یعنی همانطور که مناط مشروعیت یک رئیسجمهور در حکومتی #سکولار پذیرش و اقبال و اعتماد عمومی است؛ مناط صحت مرجعیت نیز اعتماد قلبی و باطنی مکلف است.
البته او در عبارت قبل سخنان خود و در مقام ثبوت به دینی و مذهبی بودن مقام مرجعیت اذعان میکنند ولی آنگاه که به مقام اثبات و تشخیص مکلفین میرسند رویکردی لیبرالیستی پیدا میکنند و تمام المناط را قلب و باطن مکلف معرفی میکنند. شکی نیست که این رویکرد مورد پذیرش هیچیک از فقهای عظام نبوده و نیست.
◾️◾️همچنین آقای غرویان در ادامه دفاع خود از جناب علوی بروجردی (که همراهیاش با جریان اعتدال در مقاطع مختلف آشکار شده است) میگوید:
« در حوزه نسبت به دین، اسلام و فرهنگ تشیع قرائتهای مختلف هست. #همه_مجتهدین و علماء صاحب نظر هستند و هر کدام #قرائت و دیدگاهی دارند. دلیلی ندارد که یک دیدگاه یا قرائت بخواهد همه را تابع قرائت خودش کند. آیت الله یزدی هم به هر حال قرائتی از دین و اسلام دارند. ولی این دلیل نمی شود که همه مجتهدین و صاحب نظران دیگر مقلد ایشان شوند و یا نظر ایشان را بپذیرند.»
🔻 این نگاه نیز ریشه در پلورالیسم سیاسی-اجتماعی دارد که از شاخصههای فکری #خردهگفتمان_اعتدال است. ایشان با این رویکرد؛ نگاه انقلابی و سنتهای اصیل حوزوی در امر مرجعیت را که مبتنی بر مسلمات دینی ، اخلاقی و فقهی است؛ به عنوان یک قرائت در نظر میگیرد و نگاه غیرانقلابی را نیز که مورد تمشی امثال جناب علوی بروجردی است؛ قرائت دیگری میخواند و در نهایت هر دو را به عنوان قرائتهای مختلف از دین میپذیرد و گزینش یکی از دو قرائت و پایبندی اصولی به آن را به عنوان تحجر و خودمحوری قلمداد میکند و این نگاه چیزی جز #پلورالیسم_سیاسی_اجتماعی نیست که به هیچ وجه با منظومه فکری اسلام سازگاری ندارد.
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد
هدایت شده از روزنه
🔻مرجعیت شیعه و تهدید رویکرد «لیبرالیستی، پلورالیستی و وراثتی»
[صفحه۲از۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◾️فرد دیگری که در همان روزها به دفاع تمام قد از مرجعیت مورد مناقشه آیتالله یزدی برخاست، کسی نبود جز آقای #سعید_جوادی_آملی که حمایتهای او از #برجام و ظریف و #دولت_اعتدال و... از اذهان پاکشدنی نیست. ایشان در سخنانی گفت:
« جایگاه، خاندان، شخصیت علمی و فرزانگی حضرت آیت الله علوی بروجردی ذاتا نشان گر چهره دینی، علمی و فقاهتی ایشان است و حتما شخصیت سنجیده، فرزانه و حکیمی هستند که اقدامشان جز بر اساس صلاح دین وصلاح حوزه های علمیه نیست. قطعا ملاحظات آیت الله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است. کلیت حوزه این مساله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان چقدر در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه موثر بوده و هست.»
🔷از آنجا که جناب آقای علوی در حوزه علمیه قم شخصیت علمی برجستهای محسوب نمیشوند، جناب سعید جوادی نیز تکیه سخن خود را بیشتر بر «جایگاه»، «خاندان» و «بیت» ایشان برد اما مشخص نکرد که آیا به نظر ایشان جایگاه و خاندان تأثیری در علمیت و فقاهت و در نهایت؛ مرجعیت فرد دارد یا نه؟
چرا از دیدگاه او «قطعا ملاحظات آیتالله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است»؟ و اساسا منظور ایشان از کلیت حوزه چیست که میگویند«کلیت حوزه این مسأله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه مؤثر بوده و هست.»؟
آیا شخص آقای علوی تأثیر خاصی در جامعه علمی داشتند؟
ایشان چند سال است که درس خارج فقه دارند؛ با همه احترام این سؤال مطرح است که درس خارج ایشان چه تأثیری در جو علمی حوزه علمیه داشته و چه موجی در #فضای_نخبگانی آن ایجاد کرده است؟
آیا غیر از این است که آقای سعید جوادی از اعتبار آیتالله العظمی بروجردی برای پر کردن حساب نوه دختری ایشان خرج کرده است؟
آیا #علمیت و #مرجعیت در تشیع موروثی است که بتوان به اعتبار اجداد به نوادگان نسبت علمیت و فرزانگی داد و از آنها تقلید کرد؟
⚫️در پایان باید گفت که عارضه تمهید مقدمات برای تکیه بر ریاست دینی توسط کسانی که لحیه ای در حوزه سفید نموده اند؛ خود به تنهایی موجب افسوس و سرخوردگی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم هست امّا اینکه عدهای برای پشتوانهسازی از این عمل دست به #تئوریپردازیهای_غیراصیل و خطرناک بزنند فاجعهای بس بزرگتر است که در صورت عدم پیشگیری و روشنگری شخصیتهای بینا و آگاه، آثار مخرب آن دههها بعد مشخص خواهد شد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴انتقاد صریح سید صمصام الدین #قوامی(امام جمعه محترم پردیسان قم) خطاب به #حسن_روحانی
♦️آقای رئیسجمهور؛ سرنوشت بنی صدر و سرنوشت رجائی رو ببینید و عبرت بگیرید
♦️من نصیحت میکنم که راه بنی صدر را نروی! راه رجائی را برو
♦️رجایی میگفت من #مقلد امام هستم، بنیصدر مقابل او فکر میکرد...
♦️رهبر میگوید #مذاکره نکنید، شما #هوس_مذاکره کردهاید! آنهم مذاکره با #شیطان_بزرگ!!
♦️آقای رییس جمهور! از رجائی و باهنر و بهشتی خجالت بکش! از خون شهدا خجالت بکش
🌍 @howzehenghelabi
🔹حوزه انقلابی از نطق صریح و دقیق حضرت آیت الله قوامی در" رد و منع طرح موضوع مذاکرات مجدد با آمریکا از طرف حسن روحانی ریاست جمهور" تقدیر و تشکر مینماید.
🔹شجاعت امام جمعه پردیسان ستودنی است.
امروز با سخنان ایشان بار دیگر به یاد سخنرانی های روشنگرانه بهشتی ها، هاشمی نژادها افتادیم.
🔹اگر همه تربیون دارها از محافظه کاری که به فرموده رهبر انقلاب قتلگاه انقلاب است، دست بکشند، دیگر امثال روحانی به خود اجازه نخواهند داد که "علی رغم نهی صریح رهبری از مذاکره با آمریکا" بار دیگر موضوع مذاکره با آمریکا را طرح موضوع نمایند.
🔹امروز نخبگان جامعه باید منطق قوی رهبری بر نهی از مذاکره با آمریکا مستکبر را برای مردم تبیین نمایند که آمریکا برای نمایش جهانی از تسلیم ایران و تبلیغات در مجامع جهانی و کشور ها به مذاکره با ایران نیازمند است.
@howzehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نخستین تصاویر از غبارروبی مضجع مطهر حضرت امام رضا (ع)با حضور رهبرمعظم انقلاب
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🔺گلایه آیت الله العظمی مکارم از رئیس جمهور:
🔲 آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری:
🔸 شرکت رئیس جمهور در بعضی از مجالس سبب ناراحتی می شود، به ایشان سفارش کنید نسبت به حضور در این گونه مراسمات احتیاط داشته باشند چرا که عکس و فیلم آن در فضای مجازی پخش و منتشر می شود.
◾️لازم به ذکر است؛ در حاشیه همایش «ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساختهای روستایی»، تعدادی از بانوان به عنوان نمادی از زنان روستایی با پوششهای غیرمتعارف و عدم رعایت حجاب اسلامی از سوی آنان، در این جلسه حضور پیدا کردند.
🆔 @feghahat
🔴 آیتالله سید ابراهیم رييسى، ذوالقرنین است
📝 #حسين_شريعتمدارى در #كيهان نوشت:
🔹در سوره مبارکه کهف به داستان ذوالقرنین اشاره شده است، او اگرچه به روایت معصومین علیهمالسلام پیامبر نبود ولی شخصیتی مومن و دادگستر و محبوب خدا بود. برخی از مفسران، از جمله مرحوم علامه طباطبائي او را کوروش کبیر یعنی همان پادشاه هخامنشی میدانند. ذوالقرنین سپاه عظیم و سلحشوری در اختیار داشت.
🔸در کلام خدا از سفرهای سهگانه او یاد شده است، سفر به مشرق و مغرب و سفر به منطقهای که در پس تنگهای (برآمده از دو کوه) قرار داشت، « حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْمًا لَّا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا …. ذوالقرنین در سفر سوم خود به میان دو کوه میرسد و در پس آن دو کوه مردمی را میبیند که از ظلم و ستم جماعت ستمگری بهنام «یأجوج و مأجوج» به تنگ آمدهاند و از او میخواهند که میان آنها و یأجوج و مأجوج دیواری بنا کند تا از تاخت و تاز آن ستمگران در امان باشند و ذوالقرنین با آهن و مس گداخته میان آن دو کوه، سد محکمیبنا میکند که یأجوج و مأجوج توان نفوذ و عبور از آن را نداشتهاند. « فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا- نه میتوانستند از آن بالا بروند و نه در آن نقبی بزنند».
🔻اردیبهشت ماه سال ۹۶ و در گرماگرم تبلیغات انتخاباتی، آقای رئیسی را که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری بود، متهم کردند، اگر انتخاب شود، در پیادهروها دیوار میکشد! و گفتند؛ «اگر شما جوانان در خانه بنشينيد، بدانيد كه در پيادهروهاي ما هم ديوار خواهد بود، شما آنها را نميشناسيد. من آنها را ميشناسم. آنها روزي در جلسهاي تصميم گرفتند كه در تهران و در پيادهرو ديوار بكشند. آنها ميخواستند، پيادهرو زنانه و مردانه ايجاد كنند.»!
✅ بعدها اگرچه آقای رئیسی به ریاست جمهوری انتخاب نشد اما، نیمیاز آنچه درباره دیوارکشی ایشان گفته بودند به حقیقت پیوست! و ایشان که به ریاست قوه قضائیه انتخاب شده بود، دیوارکشی را آغاز کرد، ولی آنگونه که ایشان را متهم کرده بودند، در پیادهروها دیوار نکشید! رئیسی در برخورد قاطع و هوشمندانه با مفسدان اقتصادی و دستگیری و محاکمه آنها، میان یأجوج و مأجوجهای عصر حاضر و مردم مظلوم و ستمدیده ایران، دیوار بلندی کشید و دست غارتگر آنها را از جان و مال ملت کوتاه کرد. هزاران میلیارد از اموال به غارت رفته مردم را به بیتالمال باز گرداند و غارتگران را به دست عدالت سپرد...
💢 این گردونه- که با استجازه معروف آیتالله آملی لاریجانی از حضرت آقا به گردش درآمده بود- کماکان به چرخش خود ادامه داد و این روزها با هر چرخی که میزند، ارتفاع آن دیوار بلند و بلندتر میشود و مردم را به اجرای بیچون و چرای عدالت امیدوارتر میکند... کاری کارستان و همسو با برخوردی که جناب ذوالقرنین با جماعت بیدادگر یأجوج و مأجوج کرده بود... از این روی باید گفت: آیتالله سید ابراهیم ذوالقرنین، دست مریزاد و خدا قوت.
➖➖➖➖➖➖
📡 رصد بهترین تحلیلهای روز در خیابان انقلاب 👇
http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
هدایت شده از روزنه
سعه صدر رئیس قوه قضائیه، داد مسیح مهاجری را درآورد!
روزنامه جمهوری اسلامی بخاطر انتقاد صریح یک روحانی به احمد واعظی، آقای #رئیسی را محاکمه کرد!
💥اشکال نیش غولی!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸روزنامه جمهوری اسلامی که سالهاست توسط #مسیح_مهاجری از چهرههای سیاسی ذوب در مرحوم #هاشمی_رفسنجانی اداره می شود، با بهانه قرار دادن یک اتفاق عادی در همایش مبلغان ۹۸، تلاش کرد به تحریک و تخریب ریاست دستگاه قضا بپردازد.
🔻در شماره اخیر این روزنامه متمایل به #دولت_روحانی، چنین نوشته اند:
🔸 روز پنجشنبه 7 شهریور در همایش مبلغان محرم که با حضور رئیس قوه قضائیه و با سخنرانی ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شده بود، هنگامی که رئیس دفتر تبلیغات درحال خوشآمدگوئی بود، یکی از طلاب افراطی در حضور رئیس قوه قضائیه، با اعتراض به سخنرانی آقای واعظی از وی خواست سخنان خود را قطع کند و تریبون را به حجتالاسلام رئیسی بسپارد.
🔸 آقای واعظی نیز با سعهصدر بلافاصله سخن خود را قطع و از آقای رئیسی برای سخنرانی دعوت کرد.
🔹این واقعه بازتاب زیادی در میان فضلا و علمای قم داشت و سوال اساسی که اکنون مطرح است اینست که رئیس قوه قضائیه، که در ماههای اخیر وعدههای بسیار خوبی برای برخورد با اخلالگران در زمینههای مختلف داده است، با این فرد که در حضور بالاترین مسئول دستگاه قضا مرتکب اخلال در همایش و مانع سخنرانی کسی شد که با حکم رهبری مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را دارد و میزبان مدعوین و رئیس قوه قضائیه بوده چه برخوردی خواهد کرد؟
🔶حاشیه
۱. روزنامهای که در علامه سازی و کاربست القاب و عناوین پرطمطراق برای چهرههای متمایل به جریان خود، رکورددار است، در یادکرد از ریاست محترم قوه قضاییه از تعبیر «حجت الاسلام» استفاده کرده که دوگانهگویی و جهتدارنویسی تحریریه آن مطبوعه را نشان می دهد.
۲.استفاده از تعبیر «طلاب افراطی» نشان از غرض ورزی و تعصب و بلکه تخاصم روزنامه جمهوری با روحانیت بیدار و شجاع دارد و قبلا نیز توسط مقام معظم رهبری نسبت به عدم کاربست این ادبیات سخیف که مورد استفاده دشمن است، تذکر و هشدار داده شده بود و لذا اصرار اعتدالگرایان و اصلاحطلبان بر #افراطی نامیدن مخالفان گفتمانی خود، ضمن همصدایی با دشمن، نوعی دهن کجی آشکار به رهبر معظم انقلاب اسلامی است که مستلزم جبران و عذرخواهی عاجل آقای مسیح مهاجری است.
۳.نحو قلمفرسایی ها بیش از هرچیز ماهیت ضدمردمی و سلطان مسلکی طیف فکری آقای مهاجری را نشان می دهد که در هنگام تصدی کرسی های مدیریتی خود را در حصن محافظ و ماشین ضد گلوله و هاله ای از قداست مخفی می سازند و به هیچ کس پاسخگو نیستند و بعد از مدتها اگر کسی از روی ناچاری با مشاهده خلاف کاری ها(به زعم خودش) فریادی برآورد و نقدی بکند، بجای تشکر از او و دعوت از جامعه منتقدان برای شنیدن صدای آنان، تلاش بر امنیتی کردن فضا و بستن دهان منتقدان و شکستن قلم مخالفان خود دارند!
۴. در این یادداشت ادعا شده فرد معترض مانع سخنرانی شده و اخلال ایجاد کرده است!
فارغ از هرنگاهی که به اصل کار و نحوه اقدام او داریم از انصاف نمی توان گذشت که اولا اعتراض و درخواست آن طلبه را نمی توان مصداق اخلال نامید چه اینکه در همایش های مشابه در حوزه و دانشگاه بارها و بارها چنین واقع می گردد و اگر همه را مصداق اخلال بدانیم و درخواست برخورد قضایی کنیم، بعید نیست نصف روحانیون خوش اندیشه و شجاع قم لا اقل یکبار گذرشان به دادگاه خواهد افتاد!
وانگهی! جناب مسیح مهاجری هنوز که هنوز است از اخلال کنندگان نظم و امنیت کشور در سال ۸۸ تا پای جان حمایت می کند و سران فتنه که دوستان نزدیک ایشانند یک احضاریه دریافت نکرده اند چه رسد به محاکمه! بهتر نیست به جای درخواست محاکمه یک روحانی منتقد، ابتدا محاکمه سران و تهان فتنه را درخواست کند!!
قاتلان نظم و امنیت مردم و نظام اولی به محاکمه نیستند؟!
از همه اینها که بگذریم بعد از پایان سخنان آن روحانی منتقد، شخص آقای واعظی اگرچه کمی تغیر حالت داده بود اما بدون آنکه به روی خود بیاورد تصریح کرد که از ابتدا قصد سخنرانی نداشته! پس برهم زدن و قطع سخنرانی اصلا موضوع ندارد! حالا تیم آقای مهاجری کاسه داغتر از آش شده اند؟! خوب است ایشان کمی اندیشه کنند بعد دست بر قلم برند.
ادامه یادداشت در پیوند ذیل:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1906
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
سعه صدر رئیس قوه قضائیه، داد مسیح مهاجری را درآورد!
روزنامه جمهوری اسلامی بخاطر انتقاد صریح یک روحانی به احمد واعظی، آقای #رئیسی را محاکمه کرد!
[صفحه۲از۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۵. در یادداشت جمهوری آمده «این واقعه بازتاب زیادی در میان فضلا و علمای قم داشت»!
گرچه نویسنده محترم در این فراز آرزوهای خود را به قلم آورده و حرجی نیست اما واقعیت آن است که نه در حین اعتراض و نه بعد از آن، حضار که از فضلای قم بودند، اعتراض معتنابهی به روحانی منتقد بیان نکردند بعد از واقعه هم در قم آب از آب تکان نخورد؛ بله در برخی محافل نخبگانی که فارغ از دروغ بافی حامیان جریان نقد شونده، از کیفیت اعتراض اطلاع داشتند، آقای واعظی و دفتر تبلیغات را ملامت کردند که چرا در مدت مدید تصدی کرسی ریاست، زمینه را برای بحث آزاد و چالشی در نقد کارنامه این مجموعه فراهم نکرده که روحانیون راهی جز ابراز در جلسه عمومی (با عوارض احتمالی) باقی نماند.
۶. در این یادداشت به نحوی هنرمندانه تلاش شده به حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب آقای واعظی اشاره شود و بدین وسیله به نوعی امثال ایشان در منطقه ممنوعه نقد قرار دهند!
اگر این مناط حاکم باشد چرا طیف فکری و سیاسی جناب مسیح مهاجری رییس جمهوری قانونی و دارای تنفیذ رهبری را نپذیرفتند! چرا به بهانه اندک نقد دولت و برجام در صدا و سیما، رئیس منصوب رهبری معظم را سیبل می کنند؟!
وانگهی! چنانکه رهبر معظم بارها فرموده اند، هیچ کسی در حکومت دینی آنچنان مصونیت و حصن حصینی ندارد که بتواند خود را از پاسخگویی در مقابل اشباهاتش، استثنا بداند!
۷. شاید وقت آن رسیده باشد که روزنامههای اطلاعات و جمهوری نیز که بیش از دو دهه در حصر یک جریان خاص است، از چنگال این جریان بیرون بیاید و رنگ و بوی انقلابی بگیرد تا امثال آقای مهاجری و دعایی جرأت نکنند به هر بهانه ای (آنهم بدون شناخت هویت انتقاد کننده و انگیزه او) اینچنین بر جریان انقلابی بتازند و حاکم شدن فضای امنیتی و پلیسی را مطالبه کنند و سعه صدر و اخلاق کریمانه ریاست محترم قوه قضاییه را بهانهای برای استمرار تخریبهای سریالی خود قرار دهند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔴خاطره مرحوم آیتالله بدلا از مقابله پهلوی اول با عزاداری اباعبدالله الحسین
🔸« مسأله مبارزه با عزاداریها در پنج سال آخر عمر #حکومت_پهلوی_اول، با جدیت تمام دنبال شد و از هر ترفندی برای جلوگیری از عزاداریها، در همه انواع آن استفاده شد. حتی از این وحشت داشتند که مردم بعد از نماز، سر سجاده گریه کنند. آیتالله حسین بدلا در این زمینه خاطره دارند که جالب و خواندنی است:
🔹«در آن سنوات... یکبار که به تهران رفتم در کمال تعجب مشاهده کردم که هیچ خبری نیست، نه دستهای مشاهده میشود و نه روضهای برقرار است. از این وضع به شدت نگران شدم، به نظرم رسید که به محل اجتماع ترکها که در مسجد عبدالحسین خان برنامه روضهخوانی داشتند بروم...
🔸نزدیکیهای غروب بود که در محل حاضر شدم و مشاهده کردم که در آنجا هم خبری نیست... چند افسر را دیدم که در آن حوالی با جذبه و خشونت ظاهری در حال گشتزنی هستند. در عین حال در مسجد باز بود. داخل رفتم تا لااقل اگر نماز جماعت برقرار است شرکت کنم... وقتی به آنجا رفتم دیدم که چند نفر نشستهاند ولی خبری از برگزاری نماز جماعت نیست.
🔹احتمال دادم که امام جماعت را هم از برگزاری نماز در شب تاسوعا و عاشورا منع کردهاند. به ناچار در همانجا نشستم. وقتی هنگام مغرب فرا رسید، برخاستم و اذان و اقامه گفتم و مشغول نماز مغرب شدم جمعیت تکتک وارد مسجد میشدند... مردم هم به خواندن نماز مغرب و عشا به صورت انفرادی مشغول شدند بعد از نماز من که تقریبا با تمام شدن نماز دیگران همزمان بود ناگهان صدای گریه یک نفر بلند شد.
🔸حالت گریهاش شبیه صدایی بود که آذربایجانیها معمولا انتهای برخی از اشعار ترکی را با آن ختم میکنند. به صدای گریه او بقیه مردم هم شروع کردند به گریه، افسرهایی که دم در مسجد ایستاده بودند با حالت دستپاچه وارد مسجد شدند. صدای برخورد چکمههای مهمیزدارشان به پلهها بلند شد و در پی آن افسران را دیدم که با نگرانی به مردم که بدون روضه میگریستند نگاه میکردند. من مشاهده کردم که دیگر کسی وارد شبستان نمیشود. دانستم که دم در از ورود مردم جلوگیری میکنند. طولی نکشید که یک فرد تنومند که عرقچینی بر سر نهاده و عبایی بر دوش انداخته بود، وارد شد و بین شبستان و ایوان مسجد نشست و او هم شروع کرد به گریه کردن.
🔹صدای گریه او حالت خاصی داشت و بر بقیه اصوات غلبه کرده بود و بیشباهت به صدای «داش ابول» که حالت ممتازی داشت نبود. چند لحظه بعد، همان فرد شروع کرد به خواندن یک شعر ترکی و حضار هم همراه با آخرین کلمهای که او ادا میکرد، دم میگرفتند و صوت توأم با گریهاش را امتداد میدادند. بعد فرد مزبور یک شعر فارسی و در ادامه یک حدیث کوتاه عربی از مقتل خواند و در نهایت دعا کرد و بقیه آمین گفتند و بعد هم افراد حاضر در مجلس را که بنا داشتند مراسم را تا صبح ادامه دهند با نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از جا بلند کردند.
🔸چند نفر هم به بقیه «مشرف فرمودید» و «اجرتان با سیدالشهدا» گفتند و آنها را با حالتی شبیه هل دادن به بیرون هدایت کردند. من تا آخر مقاومت کردم ولی کار به جایی رسید که دیگر ماندن را صلاح ندانستم و احساس کردم که آن چند نفری که بعدا فهمیدم از #قوای_دولتی هستند، میآیند و مرا از مسجد بیرون میکنند لذا خودم خارج شدم. آنطور که بعدها برای ما تعریف کردند، این توطئه از پیش تعیین شده، توسط چند نفر از افسران که لباس شخصی به تن کرده بودند انجام شد و حتی آن فرد مداح و تنومند هم خود از مأموران بود و هدفشان این بود که این محفل عزاداری را در آن مرکز مهم، تحت کنترل درآورند و از ورود افراد جدید هم جلوگیری کنند تا برنامه #عزاداری_سیدالشهداء علیهالسلام با آن کیفیتی که باید برگزار شود، انجام نگیرد.» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص32-31)
@Bonyadtarikh
بنياد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
💠 الگوی غرب شناسی و فرار از مرجعیت
🔹صدرالدین صدر، فرزند سیداسماعیل صدر شاگرد آیات عظام نایینی، محمدکاظم خراسانی و آقاضیاءالدین عراقی بود و در سال 1332 در شهرقم رحلت نمود. وی 110سال پیش، در رساله ای با عنوان«انگلیس در مستعمرات» در تبیین شیوه های نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی نگاشت که هیچ اثری از آن در میان انبوه مطالب تاریخی موجود نیست.
❄️وی در این رساله ده روش انگلیس برای کامیابی در استعمارگری را اینگونه فهرست می کند: جلب نظر طبقه با نفوذ، ترویج فساد و فحشا، در دست گرفتن کشاورزی و صنعت، مهیاکردن مقدمات رفاه، القاء اختلاف، ممانعت از رشد علوم و معارف، ترسانیدن مردم، فقیر نمودن اهالی، کنترل قوای نظامی و در نهایت نشر مذهب بی دینی(1)
⛔️صدر هرگز به #مرجعیت و زعامتحوزه گرایش نداشت. هنگامی که حسین بروجردی برای معالجه به تهران آمد، صدر که در آنزمان رهبر حوزه علمیه قم بهشمار میآمد، از وی خواست به قم بیاید. پس ازورود او جایگاه نماز جماعت خود در حرم حضرت معصومه را بهآیتالله بروجردی واگذار کرد؛ از ریاست حوزه فاصله گرفت و به پشتیبانی گسترده از فقیه بروجردی بسنده کرد. او در تبیین فلسفه این کار، این آیه قران را ذکر میکرد: «تلک الدار الاخره نجعلها للذین لا یریدون علوا فی الارض و لافسادا و العاقبه للمتقین.» (قصص، آیه ۸۲)💯
(1)نشریه 15خرداد، شماره 58/59، زمستان97 و بهار98.
🆔 @darseenghelab
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔪فرانسوی ها در حال آموزش دموکراسی به الجزایر
🛡بنا بر منابع الجزایری حدود 1.5 میلیون مسلمان این کشور به دست نیروهای فرانسوی شکنجه شدند و به قتل رسیدند. این در حالی است که مقامات فرانسوی این رقم را 350 هزار نفر عنوان میکنند.
@darseenghelab