هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
🌸ایدهآلهای رهبری4️⃣:
♻️مرز "حزباللهی" و "غیر حزباللهی":
🌷🌷امام خامنهای":
🔹حزباللهی یعنی آن آدمی که در خدمت اهداف خدایی و انقلاب اسلامی، بیمحابا حرکت میکند و چیزی که از آن ملاحظه کند، یا ندارد، یا موجب ملاحظهاش نمیشود؛ این حزباللهی است.
🔹اگر جنگ است، میشتابد به جنگ؛ اگر صدقات است برای ادارهی حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی و پشت جبهه، هرچه دارد میریزد در طَبَق اخلاص؛ اگر راهپیمایی زیر آفتاب گرم یا در زمستان سرد است، اوّل صبح میآید بیرون و تا آخر هست؛ اگر پاسخ گفتن به ندای مسئولان کشور و همواره تکرار کردنِ شعارهایی است که رهبر بزرگ انقلاب به این مردم داده، او جزو یکی از بهترینها است و جزو کسانی است این شعارها را تکرار میکنند.
🔹واقعاً به معنای واقعی کلمه جزو امّت بزرگِ پشت سر امام است. این معنای حزباللهی است.
♦️[البتّه] عدّهای هم هستند که اینها حرفی هم ندارند که برای اسلام و انقلاب، یکوقت یک کاری هم بکنند، امّا برایشان در درجهی اوّل، مسائل شخصی خودشان است یا چهره شدنشان؛ اینها حزباللهی نیستند.
♦️اینها کسانیاند که اگر انسان بخواهد طرفدار حزبالله باشد، به اینها در موارد زیادی بر خواهد خورد؛ یک جا به مالشان، یک جا به حیثیّتشان، یک جا به مکانت اجتماعیشان. شهید رجائی صریح گفت من طرفدار حزبالله هستم.
🌐 سخنرانى در مراسم بزرگداشت شهیدان رجائى و باهنر: 1362/6/8ش
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
🌸ایدهآلهای رهبری5️⃣:
♻️الگوی رجائی:انتخاب مردم به جای خواص:
🌷🌷امام خامنهای":
🔹شهید رجائی صریح گفت من طرفدار حزبالله هستم.
🔹بنده همان وقتیکه این حرف را از رجائی شنیدم -که در تلویزیون و رادیو داشت سخنرانی میکرد و من هم داشتم میشنفتم- با خودم گفتم که این مرد، عقل و دین را با هم آمیخت؛ چون یقین است که در یک جامعهای که سالیان درازی با حکومت تبعیض زندگی کرده، در آنِ واحد، دل همهی مردم را نمیشود بهدست آورد؛ باید انتخاب کرد، و رجائی انتخاب کرد؛
🔹همان چیزی که در آن فرمان معروف امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) به مالک اشتر بود که به عامّهی مردم و به تودههای مردم رو بیاور و آنها را بطلب، آنها هستند که دلشان با خدا آشناتر و مأنوستر است، بیشتر در خدمت اهداف خداییاند، دنبال خواصّ مردم و گروهها و قشرهای ویژه نرو.
🔹 🔹عامّهی مردم هرجا هستند، آنجا اهداف الهی قابل پیاده شدن و تأمین شدن است و رهبران اسلامی این را همیشه به ما توصیه کردهاند.
🌐 سخنرانى در مراسم بزرگداشت شهیدان رجائى و باهنر: 1362/6/8ش
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
♻️وظیفهی حاکم: هدایت توحیدی جامعه🌸
🌸کارکرد سورههای مکی
🌷🌷امام خامنهای:
🔹سورههای مکی که در مکه نازل شدند رسالتشان به طور عمده عبارت از این [است] که بینش و تفکر محدود انسان مشرک و کافر را تبدیل کنند به یک بینش وسیع، به یک آگاهی عظیم و همهجانبه از انسان و جهان.
🔹انسان مشرک که در محیط جاهلی رشد کرده و تربیت شده، وقتی به خودش نگاه میکند، خودش را بسیار حقیر میبیند؛ زیرا سر تا پا عجز است، سر تا پا احتیاج است. وقتی به حول و حوش خود، به قدرتها، به عظمتهای خیالی، به اجسام بزرگ نگاه میکند، آنها را در مقایسهی با خود دارای عظمت میبیند، لذاست که در مقابل آنها به خضوع و خشوع میافتد. ...
🔹در محیط توحیدی اینجور نیست. بینش انسان در محیط معرفت خدا و آن جایی که خدا شناخته شده است و قدرت خدا دانسته شده است، یکجور دیگر است. آنجا هم انسان به خودش که مراجعه میکند، احساس ضعف میکند. حقیقت هم همین است. ...
🔹لکن در محیط توحیدی بعد از آنی که انسان در خود این ضعف را مشاهده کرد، در مقابل این ضعف، عظمتهای پنداری و پوشالی را دیگر مورد اعتنا قرار نمیدهد. ...
🔹پس سورههای مکّی این نقش را داشت که آدمها را از آن محدودیت خارج میکرد، انسانها را از آن حقارت نجات میداد، به یک عظمت میرساند. بندگان کفر و شرک و خدایان پوشالی و پنداری را به بندگان خدا تبدیل میکرد. خود این مظهر عظمت است.
🌐 تفسیر سوره ملک (آیات ۱ و ۲): 1363/8/18
@andishkade_f_h
🌷🇮🇷 اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
هدایت شده از خبرگزاری فارس
آیتالله اراکی:
🔹لاریجانی سخن خود در ابتدای مذاکرات هستهای را فراموش کرد.
🔹خطرناکترین چیزی که میتواند یک نظام را نابود کند، حالتی است که نخبگانش برای دستیابی به قدرت، حاضر باشند منافع ملّی را زیر پا لِه کنند.
🔹آنچه دولت را سرِ پا نگه داشته، طرفدارانش نیستند بلکه خویشتنداری نیروهای انقلاب است.
🔹تدیّن «ظریف» از جنس تدیّن «بازرگان» است.
🔹یک راه این است که اصلاً انتخابات را ملغی کنیم؛ بگوییم مردم نقشی نداشته باشند و همه، از طریق رهبری تعیین شوند. اگر چنین میشد، قطعاً خطاها کمتر میشد و انسجام مدیریتی بالا میرفت، منتها نقش مردم کم میشد.
🔹اینکه مردم نقش داشته باشند، مهم است و این یک قانون و قاعده مهمی است که در مدیریت اسلامی وجود دارد.
🔸مشروح را در لینک زیر بخوانید:
👉 fna.ir/da6q9x
@Farsna
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔵عملکرد «شورای عالی حوزه علمیه» را در راستای بهبود وضعیت آموزشی،تبلیغی و معیشتی حوزه علمیه چطور ارزیابی می کنید؟
نظر خود را در نظر سنجی ما در آدرس زیر اعلام نمائید.👇👇
yon.ir/wgnxI
🔴 اگرچه این نظر سنجی چندان علمی و جامع نیست ولی ای کاش خود حوزه اقدام به نظر خواهی از طلاب مینمود.
هدایت شده از گام دوم انقلاب
📛 وقاحت #اصلاحات_چی_های_گشاده_فکر و توهین به امام جمعه تهران
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (557)
"همدلی" در صفحه نخست خود تصویری از آیت الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران با چشم های بسته منتشر و در کنار آن نوشت: کسی که چشمش معطوف به قدرت است، نمیبیند.
این روزنامه همچنین در مطلبی توهین آمیز درباره ائمه جمعه نوشت: جای تاسف دارد وقتی میبینیم غالب امامان جمعه آن استقلال لازم را ندارند و به همین دلیل نمیتوانند خودشان بیندیشند و آزادانه سخن بگویند و باطبع از مطرح کردن مشکلات مردم غافل میشوند.
#نفوذی_اصلاحات_چی_های
📝 وحدت و مسئلهای بهنام «دفتر آیتالله وحید»
(خاطرهی یک مبلغ از ماه مبارک رمضان امسال)
💠 روز اول پرسیدم، گفتند اینجا دو تا مسجد شیعه داره. هر موقع در مورد روحانی اعزامی مسجد دوم سؤال میپرسیدم، قدری سرد و بیتفاوت و فقط با یک جمله از کنار مسئله رد میشدند: «روحانیهای اون مسجد از دفتر آقای وحید میان»
💠 این اتفاق چندبار تکرار شد. این شکل نام بردن از یک مرجع تقلید بزرگ، آن هم از مردمی که برای روحانیت احترام ویژهای قائل هستند، حسابی توجه من رو جلب کرده بود. تا اینکه یک بار سفره دلشون باز شد. از روحانیونی میگفتند که قبلا علناً و در بلندگوی مسجد لعن خلفا میکردند. از اختلافاتی که ایجاد شده بود؛ از اینکه استانداری فارس تا مدتی اجازه فعالیت به دفتر آیتالله وحید رو نمیداده و اینکه دفتر ایشان قدری تغییر رویه داده و دوباره اجازه فعالیت گرفتند. اما هنوز بعض اصحاب مسجد با الفاظی مثل "افراطی" در موردشون صحبت میکردند. (این مقدمه رو به ذهن بسپارید!)
💠 دیروز تشییع جنازه پدر خانوم یکی از سادات شیعه شهر بود. میت از برادران اهلسنت بود. در این تشییع جنازه شرکت کردم. بعد از اقامه نماز در مسجد، راهی قبرستان اهلسنت شدیم. احترام اهلسنت، خصوصا شیوخشان، بیش از حد انتظارم بود.
💠 یکی از طلبههای علوم دینی اهلسنت که بعدا گفتند طلبه موفقی هم هست، کنارم ایستاد. سر بحث رو باز کردم: چه کتابایی میخونید؟ چند سال میخونید؟ مذهب عربستانیها چیه؟ وهابیها چند درصدِ عربستان رو تشکیل میدن؟ ابن تیمیه تفکراتش چطوریه؟ مولوی عبدالحمید چطور؟
💠 بنده خدا سؤال پیچ شده بود! اصل حرفش این بود که اگه بشینیم با هم حرف بزنیم، خیلی از سوءتفاهمها بینمون برطرف میشه. میگفت سنیهای ایران افراطی نیستند حتی اگه مکه درس خونده باشند. میگفت طلبههای اهلسنت ایران روحیه معتدل اخوانی و مصری دارند، نه وهابی و عربستانی. طلبهای معتدل و طرفدار مسئله وحدت بود. خیلی خیلی هم به حقیر به عنوان طلبه شیعه احترام گذاشت.
💠 چند ساعت بعدش، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، به دعوت روحانی اعزامی از دفتر آیتالله وحید، برای صرف افطاری به مسجد اونها رفتیم. بهشدت اصرار داشتند که باید بعد افطار بیست دقیقه بمونید، مسئله خیلی مهمی هست باید بگم. گفتم خونه فلانی دعوتم! بچههام اونجان، باید برم! گفت شماره صاحبخونه رو بده تا زنگ بزنم اجازتون رو بگیرم! به هر سختی بود، با اکراه و رودربایستی نگهمون داشتند.
💠 شروع کرد به اینکه ابن ملجم همون بیست و سوم به درک واصل شد ولی مثل امشبی (شب ۲۷ ام) از قدیم رسم بوده که به مناسبتش جشن میگیرن. (همون موقع بغل دستیم یواش گفت: ما بار اوله شنیدیم!) بعدش هم از روایات سنی و شیعه اثبات کرد که پیامبر ‹ص› فرمودند شقیترین امت من قاتل علی ‹ع› است. و ثابت کرد که ابن ملجم ولد حیض و فرزند زن بدکارهای بوده.
💠 میگفت که چند سالی است که وهابیت شروع کردند این روز رو عزاداری میکنند و برای ابن ملجم مراسم ختم میگیرند! و امسال هم در همینجا این اتفاق افتاده است. با لحنی تند و حماسی میگفت چنین کسانی ناصبی هستند، دشمن امیرالمؤمنین ‹ع› و حرامزاده هستند و خون ما هم برای ریختن در راه امیرالمؤمنین ‹ع› است. این آخرین باری است که صبر میکنیم. از نیروهای امنیتی میخوایم که باهاشون برخورد جدی کند!
💠 بعد از این جلسه از رفقا پرسیدم که اینچنین جلسهای وجود داره؟! گفتند ده شب آخر که نماز قیام دارند (شبزندهداری به نماز) شب ۲۷ هم که شب قدرشونه، تا سحر میشینن و سحری میخورند. ما تا حالا چنین چیزی نه دیدیم و نه شنیدیم. ظاهراً میگفتند منبع خبر، یکی از افراد مسجدشون بوده که مشهور به سادگی است.
💠 به هر حال فرداش در شهر پیچید که حاج آقا ناسزا گفته. و متأسفانه مسئله باعث ناراحتی و اختلاف شد، در حدی که بخشداری احضارشون کرده بود!
✅ خلاصه دیروز ما بودیم و دو شیخ متفاوت؛ یکی سنی و دیگری شیعه. یکی در کوس وحدت و دوستی میدمید و در مذهب مقابل بود و دیگری منتظر بهانه برای ایجاد اختلاف و در مذهب خودمان!
❓حال باید دید با این دفاتری که در تمام مناطق مشترک شیعه و سنی وجود دارند، مسئله وحدت به چه سرانجامی خواهد رسید؟!
(البته ناگفته نماند که چنین مناطقی خیلی نیازمند به مبلغ شیعه هستند و اصل کار آیتاللهالعظمی وحید خراسانی رو میپسندم اما امان از کجسلیقگیهای افراد!)
✍ محمد رضایی
🌐 eitaa.com/kashkooletalabeh/10
🆔 دانشپژوهان: دین و فرهنگ👇
T.me/dph110
Eitaa.com/dph110
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان بسیار مهم دکتر قالیباف رو با دقت گوش کنید و در صورت توانایی اقدام انقلابی خودتان را عملی کنید
در پخش این کلیپ آتش به اختیار عمل کن.
یاعلی
👇👇👇👇
پ ن : حوزه انقلابی :
دوستان نظرتون درباره قالیباف و تحلیلتون از برنامه ها و سخنانش چیه؟
@howzehenghelabi
بانوی آمربه معروف گیلانی: با زبان لین خواستم تا پوشش خود را رعایت کنند
🔹بار اول که از خیابان رد شدم، آن افراد را دیدم، در حال برگشتن هنجار شکنی آنها تشدید شده بود؛ نتوانستم مقاومت کنم و چیزی نگویم با خود گفتم: خدایا برای رضای تو و شادی دل حضرت زهرا (س) من تذکر را میدهم و با زبان لین خواستم تا پوشش خود را رعایت کنند اما...
🔸مشروح را اینجا (http://fna.ir/da8ngy) بخوانید.
@Farsna
هدایت شده از پیرو
🔘 جایگاه مبهم حوزه در ساختار نظام اسلامی
🔹 هر روزه در گوشه و کنار نقدهایی بر متد آموزشی، ساختار و عملکرد سران حوزههای علمیه دیده می شود که به جز عدهای بسیار اندک که اساسا با اسلام و روحانیت مشکل دارند الحمدالله غالبا بیانگر دغدغهها و نشان از پویایی نسل جدید حوزویان دارد.
🔸 اما به نظر حقیر هنوز جهت و عمق نقدها آنگونه که باید نیست و تضارب آراء منتقدین و مدافعین در فضای "خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است" صورت می پذیرد.
♦️ تا زمانی که تکلیف مؤثرین در وضعیت فعلی حوزه علمیه اعم از بیوت مراجع معظم، جامعه محترم مدرسین و سایر مجموعههای حوزوی جایگاهشان به لحاظ ساختاری (برنامه ریزی، تصمیم سازی، تصمیم گیری، مدیریت و اجرا و نظارت و ارزیابی) با جایگاه ولایت فقیه و جانماییشان در ساختار نظام اسلامی و ارتباطشان با سایر قوا و نهادهای حاکمیتی تعریف و مشخص نشود مشکلات نه تنها کم نخواهد شد بلکه روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.
♦️ همانگونه که در قانون اساسی جایگاه ولایت فقیه، خبرگان رهبری، شورای نگهبان، قوای سهگانه و نیروهای مسلح و غیره و غیره همگی تعریف و حدود و ثغورشان در وظایف و اختیارات مشخص شده است باید برای حوزه علمیه و مؤثرین در آن نیز فکری کرد تا هر از گاهی و به هر بهانهای سکولارهای لیبرال مسلک بر طبل جدایی نهاد دین از سیاست نکوبند و معرکههای منورالفکری عوام فریبانه نگیرند.
♦️ اساسا بهترین اقدام جهت خشکاندن آبشخورهای سکولاریزم، تنیده شدن ساختار حوزه علمیه و مؤثرین در آن در کالبد نظام اسلامی است و بس... ناگفته نماند منظور از نظام اسلامی قوه مجریه یعنی دولت نیست، چرا که ما هنوز با دولت اسلامی فاصله داشته و به عبارتی خودِ ساختار و بدنه دولت نیز نیاز به انقلاب و هضم در کالبد نظام اسلامی دارد.
👤#حسین_کاوه✍️
🌐 @Peirovir
هدایت شده از پیرو
♦️ پاسخ به یک #شبهه / اجمالی بر #بودجه حوزههای علمیه /۱۲ بهمن ۱۳۹۷
🌐 http://www.borhan.ir/3005 لینک مطلب در اندیشکده برهان
🔹 بودجههای پیشنهادی مربوط به #حوزههای_علمیه در سالهای اخیر مورد مناقشهی برخی جریانات خاص قرار گرفته است. در این میان برخی که روند سکولاریزه شدن دولت را در قالب مسئولیت نداشتن او در امور دینی و فرهنگی دنبال میکنند، معتقدند میزان بودجهی دریافتی حوزههای علمیه بسیار زیاد است و اساساً نباید چنین هزینهای برای چنین مراکزی صورت بگیرد.
در پاسخ، ذکر چند نکته ضروری است:
۱️⃣ #حوزه_علمیه همانند #دانشگاه یک مرکز علمی محسوب میشود و بالاتر از آن، خاستگاه #انقلاب_اسلامی و تداوم ایدهی #جمهوری_اسلامی است. این مرکز علمی در واقع #مزیت_نسبی ایران نسبت به سایر مراکز علمی کشورهای دیگر است.
۲️⃣ حوزهی علمیه یک مرکز اختصاصی برای طبقهای خاص از جامعه نیست و برای آحاد مردم امکان ورود در آن فراهم است.
۳️⃣ کل بودجهی پیشنهادی #مرکز_خدمات_حوزههای_علمیه در سال ۹۸ با بیش از ۲۶۰ هزار طلبه و کارمند در سراسر کشور، رقمی معادل ۶۹۶ میلیارد تومان و کمی بیشتر از #بودجه_دانشگاه_تهران با حدود ۶۰۳ میلیارد تومان است. علاوه بر اینکه این مبلغ صرف بیمهی طلابِ غیرشاغل شده و در امور دیگر هزینه نمیشود. بنابراین به سادگی میتوان پیشبینی کرد که بخش قابل توجهی از این مبلغ، مجدداً به حساب دولت (بیمههای دولتی) بازمیگردد.
۴️⃣ بودجهی #شورای_عالی_حوزه_علمیه (برادران و خواهران کل کشور) با ۲۶۰ هزار طلبه، رقمی در حدود ۵۶۳ میلیارد تومان است که کمتر از بودجهی ۷۷۵ میلیاردی دو دانشگاه شهید بهشتی و فردوسی مشهد با جمع حدوداً ۴۰ هزار دانشجو است.
۵️⃣ در این خصوص معاون حوزههای علمیه کشور معتقد است: «گاهی ۵۰ % بودجهی مصوب حوزه علمیه، تخصیص داده میشود. در دولت طاغوت بسیاری از موقوفات حوزوی به زور تملک شده است؛ اگر عایدات حوزه از موقوفات خودش به شکل کامل تأمین شود، هیچ نیازی به بودجه حمایتی هم ندارد؛ برای کل حوزههای علمیه سراسر کشور اگر نصف بودجه یک دانشگاه مثل دانشگاه تهران ارائه شود، حاضر به گرفتن هیچ کمکی نیستیم.»[۱]
۶️⃣ گزارش #مرکز_پژوهشهای_مجلس نشان میدهد حوزههای علمیه تنها ۱.۳ درصد از اعتبارات #آموزش_عالی را در کشور دریافت میکنند و ۹۸.۷ درصد دیگر متعلق به مراکز دانشگاهی است.[۲]
📚 مراجع:
۱. https://www.asriran.com/fa/news/581609
۲. http://rc.majlis.ir/fa/report/download/1103577
👤مرتضی خانجانی✍️
🌐 @Peirovir