May 11
ویژه برنامه های یادواره شهید نواب صفوی
۳ شنبه شب حرم با سخنرانی حجتالاسلام سیدحسین مومنی و مداحی
🌸🌸
۴شنبه۲۷دی
💍سالن اجتماعات دارالشفا 💍
ساعت ۱۰تا۱۲
باسخنرانی تاریخ نگار انقلاب اسلامی
🌱سید حمید روحانی🌱
🌸🌸
۵شنبه۱۵تا۱۷مزار شهید باخاطره گویی آقای عبد خدایی
@howzehenghelabi
بزرگداشت شهید نواب صفوی
اسوه اخلاق ،جهاد و حوزه انقلابی
سخنران :
سیدحمید روحانی
(تاریخ نگار انقلاب اسلامی)
دارالشفا _ ۴شنبه۲۷دی ساعت۱۰تا۱۲
@howzehenghelabi
بزرگداشت شهید نواب صفوی
اسوه اخلاق ،جهاد و حوزه انقلابی
سخنران :
سیدحمید روحانی
(تاریخ نگار انقلاب اسلامی)
دارالشفا _ ۴شنبه۲۷دی ساعت۱۰تا۱۲
@howzehenghelabi
حساسیت های رسانه ای آیت الله بروجردی و امام خمینی
#سیره_مرجعیت
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹تلاش برای تحریف سخنان بزرگان دین توسط #مغرضان همواره یکی از #چالش_های همیشگی بوده که مطالعه سیره زعمای حوزه در این باب٬ بسیار #عبرت_آموز است.
🔹حساسیت در بازتاب رسانهای وقایع مربوط به حوزه علمیه قم، مربوط به زمان حاضر نیست و در زمان حضرت آیتالله بروجردی نیز چنین حساسیتی وجود داشته است. مرور برخی نمونه های تاریخی٬ خالی از لطف نیست؛
🔶۱) وقتی که در ماجرای درگیریهای مربوط به ورود علی اکبر #برقعی به قم، عدهای از طلاب زخمی شدند، خبرنگار #مجله_ترقى براى تهيه گزارش از ماجرا به آیت الله #بروجردى در قم مراجعه مىنمايد.
ایشان اعلام مىدارند: اگر نظريه مرا مىخواهند، نزد آقاى #سيدروح_اللَّه_خمينى، #نماينده_رسمى من بروند.
از اينرو #خبرنگار نزد امام خمينى(ره) رفته و با ايشان گفتوگو مىکند كه بخشى از آن در مجله ترقى شماره 32 به سال 1331 ه. ش. درج شده است.
(ر.ک: صحيفه امام،ج1، ص 31)
🔶۲) بازخوانی سیره امام خمینی در زمینه پیشگیری از #سوءاستفاده_رسانه_ای #سیاسیون٬ بسیار جالب توجه است؛
در ابتدای دهه چهل، #علی_امینی نخست وزیر وقت به #دیدار_مراجع_عظام قم رفت، با همه بزرگان به صورت دو نفره دیدار کرد اما امام این رویه را نپذیرفت و دیدار را #مشروط به #حضور_افراد_ثالث کرد و بلافاصله نیز #گزارش این دیدار توسط یکی از طلاب (مرحوم #عقیقی_بخشایشی) تهیه و منتشر شد و #بازتاب گستردهای در میان حوزویان یافت.
بعد از این ماجرا امام ضمن تقدیر از آن طلبه، متذکر شدند که بهتر بود قبل از انتشار محتوای دیدار، متن را در برای #بازبینی محتوای آن٬ اختیار ایشان قرار میدادند. (ر.ک: گفتوگو با عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، مندرج در خاطرات 15 خرداد تبریز، به کوشش: علی باقری، سوره مهر، تهران، چ2؛ 1388، ص176)
این سنخ دقت ها آنهم در فضای خفقان آلود عصر پهلوی، بسیار جالب و درس آموز است.
🔶۳) بعد از ورود امام به پاریس٬ ملی گراهای ساکن خارج از کشور به زعم خود فرصت خوبی به دست آورده بودند و فکر می کردند می توانند دور امام را بگیرند که بعد از پیروزی انقلاب بتوانند بر #موج_قدرت سوار شوند لذا هر یک به گونهای کوشیدند که از مقام و موقعیت امام سوء استفاده کرده خود را #سخنگو و #نماینده امام جا بزنند و با این عناوین بتوانند جای پای خود را محکم بکنند ولی امام با وجود این که از اینها استفاده میکردند و دست رد به سینه آنها نمیزدند ولی در عین حال مواظب بودند که نتوانند از موقعیت ایشان سوء استفادهای بکنند لذا وقتی امام متوجه شدند که آنها در مصاحبه هایشان با روزنامه های غربی گاهی خود را نماینده و گاهی سخنگوی ایشان معرفی میکنند فوراً بیانیهای صادر کردند و گفتند من نه سخنگو دارم نه نماینده و معاون و هرکسی از طرف من حرف زد پذیرفته نیست.(برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره)، ج 4، ص 254)
خانم مرضیه دباغ از همراهان امام در نوفل لوشاتو در شرح ماجرا می گوید:
«آقای #ابراهیم_یزدی روزی در مصاحبه با خبرنگاری به نمایندگی از حضرت امام سخن گفته بود. این خبر را به امام رساندند و امام دستور دادند که تمام در و دیوارهای حیاط و راهرو به سه زبان فرانسه، انگلیسی و عربی بنویسند. #امام_سخنگو_ندارد. حرف امام همان است که خودش می زند.»
🔶۴)در جریان سفر آقایان بازرگان و سحابی به #پاریس برای دیدار با امام٬ ایشان برای بستن راه سواستفاده٬ دستور دادند چند نفر از انقلابیون نیز در جلسات حضور یابند.
آقای محتشمی پور در این زمینه می گوید:
«از جمله کسانی که با امام در پاریس ملاقات کردند مهندس بازرگان و دکتر سنجابی بودند که هر کدام با هیأتی آمده بودند. امام فرمودند من کسی را به عنوان #حزب ملاقات نمیکنم، اگر آقایان به عنوان یک فرد ایرانی مثل تمام کسانی که با من ملاقات میکنند میخواهند بیایند اشکالی ندارد که اینها هم قبول کردند و به دیدن امام رفتند. نکته جالب در این دیدارها این بود که در این ملاقات ها امام #دستور_می_دادند که از ما #چند_نفر_در_جلسه باشند تا این موضوع در ذهن ها نیاید که فلان گروه #خصوصی با ایشان #مذاکره کردهاند.(برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره)، ج 4، ص ۳۱۶)
🔶پی افزود
در دوران تصدی #دولت_اعتدال٬ تا کنون چندین بار بیانات مراجع عظام تقلید به صورت #تحریف_شده٬ انتشار یافته و مورد #سوءاستفاده_رسانه_ای قرار گرفته است که مصداق #شارلاتانیزم_رسانه_ای است و می بایست برای پیشگیری از تکرار این مسئله٬ تدبیر جدی صورت گیرد.
بدیهی است اگر مدیران اجرایی تابِ شنیدنِ تذکراتِ مصلحانه و مشفقانه بزرگانِ دین را ندارند، در صورتی که اساساً خود را در معرض این تذکرات قرار ندهند بهتر از آن است که پس از شنیدنِ این بیانات، به بدترین روشِ ممکن آن را تحریف کنند یا نادیده انگارند.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
متن طوماری که در مورد یک تشکل حوزوی خاص توسط جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم إمضاء آن آغاز شد
@howzehenghelabi
🔷حجت الاسلام فروغی استاد اخلاق برجسته حوزه: مسئولین نشست دوره ای اساتید با اینکه بارها از بنده دعوت کردند اما نه در جلساتشان شرکت میکنم و نه از آنها وجهی دریافت میکنم.
🔻اسلام ناب:
@howzehenghelabi
هدایت شده از روزنه
رپرتاژ #اصلاح_طلب_حامی_خاتمی برای #نشست_اساتید
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با آنکه تا کنون برخی #سران تشکل موسوم به #نشست_اساتید بارها از #عدم_علائق_سیاسی سخن گفته و روابط با #اصلاح_طلبان و #دولت_روحانی را #منکر شده اند٬ اما #واقعیت_خارجی گویای چیز دیگری است.
#پیوندهای_رسانه_ای_وثیق با رسانه ها و چهره های تندرو اصلاح طلب و برخورداری انحصاری از #رانت_رسانه_ای آنان٬ مسأله غیرقابل انکاری است!
به راستی آیا اصلاح طلبان برای خدا به برخی سران #نشست_اساتید روی آورده اند یا مسائل دیگری در میان است؟!
در روزهای اخیر و به موازات بالاگرفتن برخی گفتگوها پیرامون این تشکل نوپدید حوزوی٬ اصلاح طلبان افراطی به رپرتاژ رسانه ای مشغول شده اند!
برای نمونه٬ فرید مدرسی از نوچه های رسانه ای #محمد_قوچانی٬ و #سوگلی_رسانه_ای برخی چهره های خاص حوزوی٬ پروژه دفاع تمام عیار از نشست اساتید را از طریق فضاسازی علیه #جامعه_مدسین کلید زده است.
مطالب مربوطه را در لینک ذیل بخوانید و قضاوت با شما!
👇
https://t.me/faridmod/10996
🔶حاشیه
🔹به نظر می رسد اینگونه فضاسازی ها علیه #جامعه_مدرسین٬ برای فرار از گفتمان #مطالبه_شفافیت و #روشنگری در میان نخبگان حوزوی صورت پذیرفته است تا از #ریزش_بدنه_اجتماعی این تشکیلات جلوگیری کنند!
🔹منبع خبر مندرج در کانال مدرسی٬ #کانال_جناب_اقای_نائینی از اعضای ارشد نشست اساتید است!
🔹اخیرا برخی #اساتید_اخلاق و #مسؤولین_حوزی نیز در #گفتمان_روشنگری مشارکت فرموده و نکات نابی را بیان فرموده اند که گویای حقایق تلخی است.
🔹جناب حجت الاسلام #محققیان معاونت محترم تهذیب سطوح عالی حوزه علمیه قم٬ از تلاش برای جذب خود به #جلسات_نشست با #پخش_پول٬ خبر داده و تصریح کرده که به این دعوت دست رد زده است!
👇
https://t.me/rozaneebefarda/2339
🔷 حجت الاسلام فروغی از اساتید اخلاق برجسته حوزه هم پیشتر گفته بود:
« مسئولین نشست دوره ای اساتید با اینکه بارها از بنده دعوت کردند اما نه در جلساتشان شرکت میکنم و نه از آنها وجهی دریافت میکنم.»
لینک
👇
https://t.me/rozaneebefarda/2337
@rozaneebefarfa
هدایت شده از روزنه
💥فوری
#طورمار یکی از #شاگردان جناب حجت الاسلام #نائینی در مورد برخی تشکل های حوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای شیخ محمدرضا نائینی از اعضای ارشد #نشست_اساتید در یادداشتی خطاب به یکی از #شاگردان خود٬ نسبت به جمع آوری #طومار توسط او #واکنش نشان داد.
در بخشی از یادداشت حجت الاسلام #نائینی آمده است؛
👇
🔶لابد به من حق می دهی به خاطر ایامی که در مباحثاتم شرکت داشتی تو را فرزند خودم بخوانم؛
🔻روح الله عزیز؛
می دانم این روزها سرت شلوغ است و مشغول این طرف و آن طرف بردن طوماری هستی که علیه گروهی از اساتید محترم حوزه تنظیم شده؛
↩️ برایت پیغام فرستادم که محتوای این طومار آکنده از دروغ است و اگر مایل باشی می توانم در باره ی تک تک جملات آن با تو سخن بگویم؛
ولی ظاهرا آن قدر مشغولی که هنوز فرصت آمدن نکرده ای؛
روزنه در آی گپ
https://iGap.net/rozaneebefarda
جوابیه روح الله دشتی خطاب به جناب حجت الاسلام محمدرضا نائینی از سران نشست اساتید
محضر جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد نائینی
ضمن عرض سلام و تشکر از التفات به این کمترین، یادداشت سرگشاده حضرتعالی را خطابِ به اینجانب، در فضای مجازی خواندم!
طبعاً اگر بزرگی با شاگرد خود که او را فرزند خطاب میکند، کاری داشته باشد، نباید توقع داشت که مطلبِ خود را از بلندگوی فضای مجازی بگوید! لذا به همان جهت که جنابعالی تشخیص دادید که مطلب را علنی با بنده در میان بگذارید، اینجانب نیز برای تنویر افکار عموم حوزویان و همه کسانی که یادداشت شما را خواندند، نکاتی را علنی به عرض میرسانم و امیدوارم به طور کامل (بر اساس حق طبیعی بنده)، در همان کانال بازنشر فرمائید.
1- آیا تا کنون از خود پرسیدهاید که یکی از شاگردانِ تان که جز طلبگی، فخرِ دیگری ندارد و نزدیک به دو دهه، خاکِ حوزه علمیه خورده، چرا باید به هشدار علنی نسبت به برخی آسیبهای خطیر حوزوی روی بیاورد؟ آیا مسائل واقعاً با حرفهای درگوشی قابل حل است؟
اگر چنین بود، از چه رو مقامِ معظم رهبری نسبت به #سکولارشدن و جدایی حوزه از انقلاب اسلامی «هشدارِ علنی» دادند؟ و از چه رو سایر مراجعِ عظامِ تقلید و برخی علما و اساتید و از جمله شخص جنابعالی در مسائل بسیار جزئیتر از موضوعِ طومارِ مورد بحث، به ابراز نظر علنی میپردازند! جهتِ اطلاعِ حضرتعالی، دلیلِ حضورِ اینجانب و برخی دیگر از افاضل در این میدان، احساس خطری است که پیشتر برخی از اعاظم و حتی مراجع عظام تقلید را وادار به تذکرات خصوصی و علنی فراوان نمود و حتی یکی از مراجع همه حمایت های خود را از تشکیلاتِ حضرتعالی و دوستانتان قطع نمود و آن مرجعِ عزیزِ دیگر، جلسه از قبل تعیین شده خود با جمعِ شما را تعطیل نمود!
2- در طومار مورد انتقادِ حضرتعالی، جز تشیع انگلیسی، از هیچ تشکیلات یا رسانه یا محفل حوزوی نام برده نشده است، حال آنکه گفتنی های زیادی در این باب وجود دارد. پرسش این است که حضرتعالی چرا طومار را به خودتان گرفته اید؟! خط بحث های ماهرانه تان برای به حاشیه کشاندن بحث طومار، و شخصی جلوه دادن ماجرا نیز اصلاً اخلاقی نیست و مورد انتظار اینجانب هم نبود. طبعا اگر کسی حرفی را بر زبان رانده باشد، دیگر آن سخن در بندِ او نیست، و حتمن قابل اثبات خواهد بود؛ اگر ابزار عصر مدرن امکان صحت سنجی نسبت ها را فراهم نکند، ادله شرعیه که هست؛ البینة للمدعی و الیمین علی من انکر!
3- فرمودهاید «محتوای این طومار آکنده از دروغ است و اگر مایل باشی میتوانم درباره تک تک جملات آن با تو سخن بگویم»!
از جنابعالی بیش از این انتظار میرفت که بدونِ انتشارِ متنِ کاملِ طومار در کانال خود، ذهنیتِ مخاطبانتان را نسبت به آن تخریب فرمایید! خب اگر چنین است که میفرمایید، چرا قبل یا بعد از انتشار یادداشت تان، متن را در اختیار همگان قرار ندادید که امکان قضاوت برای همه فراهم شود؟
وانگهی! به صرف اینکه فلان طومار، دروغین است که مسئلهای حل نمیشود! راهِ درست آن است که وقتی یک طومار به طور علنی در منظر همگان قرار گرفته، حضرتعالی استدلال تان را در مورد دروغ بودن تک تک تعابیر آن بیان بفرمائید و طبعاً اگر نتوانید این مدعا را ثابت فرمائید، به اینجانب و جمعِ امضا کنندگان (که نزدیدک به هزار نفر رسیده است) نسبتِ اشاعه کذب دادهاید که مستوجب عقوبت سنگینِ اخروی است!
در متنِ این طومار نوشتهایم: حوزه علمیه میراث هزار ساله سلف صالح است و همواره منشا تحولات عظیم سیاسی و اجتماعی و ریشه همه نهضتهای اصیل اسلامی و از جمله انقلاب اسلامی بوده است! آیا این جمله را قبول ندارید؟
نوشتهایم؛ جامعه محترم مدرسین، معتبرترین و قدیمیترین تشکیلات حوزوی در عصر ما است و عامل اصلی برای اتصال حوزه به انقلابِ اصیلِ مردم ایران و معبری برای گذار حوزهها از سیاستگریزی بوده است! آیا این را تکذیب میکنید؟
نسبت به «بازتولید ادبیات دوران نفوذ استعماردر حوزههای علمیه و تئوریپردازی جهت سیاستستیزی و سکولاریسم مقدس» هشدار دادهایم، آیا این واقعیت تلخ را از اساس منکر میشوید؟ اگر اینطور است نصائح و هشدارهای رهبری و مراجع عظام در این موضوع را چه میفرمایید؟
گفتهایم: «تشت رسوایی جریان تشیع انگلیسی از بام فرو افتاده است»، آیا در ماجرای اهانت آشکار یکی از سرانِ این جریان به رهبری معظم (که یکی از پرمقلد ترین مراجع عظام تقلید نیز هستند)، و دفاع مقدسی که روزگاری شما نیز لباس آن بر تن کردهاید، جریان تشیع انگلیسی رسوا نشد؟ البته شاید شما تحلیل دیگری داشته باشید، و اتفاقاً اکنون موقف خوبی است برای شنیدن تحلیل تان.
ادامه در پست بعد ....
لینک بخش دوم جوابیه
https://t.me/howzehenghelabi/9894
@howzehenghelabi
لینک بخش نخست جوابیه #روح_الله #دشتی به حجت الاسلام #نایینی
https://t.me/howzehenghelabi/9893
[ادامه از پست قبل]
گفته ایم، «جریانِ نفوذ با فرایندی پیچیده و واسطههای متکثر و ناپیدا در آشیانه آل محمد در حال پیگیری است» و برای بربستن راه سوءاستفاده و مظلوم نمایی، تذکار دادهایم که «طبعا ساحت عموم حوزویان و اعاظم و طلاب عزیز مبرا از این دامگه خطیر است اما تعداد معدود مارهای خوش خط و خال با ادبیاتی ظاهرفریب، به عنوان واسطه تحقق پروژه نفوذ، به نقش آفرینی مشغول اند». به کدام بخش این سخنان ایراد دارید و دلیل تان چیست؟
آیا وجود «مارهای خوش خط و خال» که در «منشور روحانیت امام خمینی عزیز» از آن سخن به میان آمده را منکر میشوید؟
آیا از اسفند67 تا کنون، نسلِ این جماعت به یکباره منهدم شده و تذکار تاریخی امام دیگر موضوعاً منتفی شده است؟ خب اگر اینگونه فکر میکنید که طبعاً اختلاف بنیادین در بین است و حرفی نمیماند و اگر خودتان هم حرف امام را قبول دارید، آیا نارواست که کسی نسبت به این تذکار تاریخی امام، حساسیت ویژه داشته باشد؟ یا بیتفاوتی نسبت به آن، اشتباه راهبردی است؟!
بیاییم بار دیگر جملات آن پیر سفر کرده را مرور کنیم که فرمود:
«طلاب عزيز لحظهاى از فكر اين مارهاى خوش خط و خال كوتاهى نكنند، اينها مروّج اسلام امريكايىاند و دشمن رسول اللَّه. آيا در مقابل اين افعيها نبايد اتحاد طلاب عزيز حفظ شود؟
استكبار وقتى كه از نابودى مطلق روحانيت و حوزهها مأيوس شد، دو راه براى ضربه زدن انتخاب نمود؛ يكى راه ارعاب و زور و ديگرى راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتى حربه ارعاب و تهديد چندان كارگر نشد، راههاى نفوذ تقويت گرديد. اولين و مهمترين حركت، القاى شعار جدايى دين از سياست است كه متأسفانه اين حربه در حوزه و روحانيت تا اندازهاى كارگر شده است تا جايى كه دخالت در سياست دون شأن فقيه و ورود در معركه سياسيون تهمت وابستگى به اجانب را به همراه مىآورد؛ يقيناً روحانيون مجاهد از نفوذ بيشتر زخم برداشتهاند. گمان نكنيد كه تهمت وابستگى و افتراى بىدينى را تنها اغيار به روحانيت زده است، هر گز؛ ضربات روحانيت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب كاريتر از اغيار بوده و هست.»( صحيفه امام،ج21، ص278)
بندهای دیگر طومار را هم واگذار کنیم به مخاطبان فرهیخته حوزوی، که بخوانند و قضاوت فرمایند. زیاده عرضی نیست.
با کمال احترام و ارسال سلام
اقل الطلاب؛ روح الله دشتی
5/2/97
قم المقدسه
@howzehenghelabi