هدایت شده از روزنه
توحیدگروی اصلاح طلبان در تاریخ معاصر ایران
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بحث جریان شناسی توحید و تکفیر در تاریخ معاصر، بسیار پیچیده و پردامنه است اما اجمالا با توجه به اظهارنظرهای خطرناک اخیر برخی حامیان دولت، نگاهی اجمالی بر پیشینه توحیدگروی در میان اصلاح طلبان غرب اندیش ایرانی، خالی از لطف نیست.
پیشینه فکری اصلاحات که دولت فعلی نیز معلول کنش گری سیاسی همان هاست، به چهره هایی برمیگردد که گرایشات تند توحیدگرایانه داشته اند و به سان وهابی ها، برخی مناسک، شعائر و حتی معتقدات و معارف ناب و اصیل شیعی را منکر شده اند.
جریان تجدیدنظرطلب دینی در ایران، در قالب نوعی روشنفکری دینی جلوه کرده و بعدها پرچم #پرتستانتیسم_اسلامی برافراشته و از هیمن رو، مرحوم جلال از اقدامات آنان به لوتربازی تعبیر می کند و امام خمینی در کشف اسرار، این طایفه را مقلدان محمد بن عبدالوهاب و «خارکش غول بیابان نجد» نام می دهد!
از صدر مشروطه تا کنون با طیفی از اصلاح طلبان سیاسی روبرو بوده ایم که تجدیدنظرطلبی دینی را معبر وصولف به مدرنیسم دانسته و با ایجاد این همانی بین مذهب و خرافه، به نوعی خلوص گرایی روشنفکرانه دین گرایش داشته اند.
دشمنی با روحانیت شیعه نیز ایضا ریشه در همین رویه دارد.
شریعت سنگلجی که محمد توسلی نهضت آزادی از آخرین حلقه از مریدان اوست، یک نمونه است. اسدالله خرقانی پیش تر از او، توحیدگرایی روشنفکرانه را دنبال کرده، و همزمان با او، امثال آخوندوف و آقاخان کرمانی و ملکم خان، در پوشش توحیدگرایی و اصلاح دینی، تندترین هجمه ها را علیه دین روا داشته اند.
کسروی و دوست دیرینه اش حکمی زاده، نسل بعدی اند که راه سلف خود را احیا کردند ولی در این دوره، برخلاف گذشته که آنان توانسته بودند با #نفوذ در بیت مراجع نجف و علمای تهران، نهایتا به نتایج شومی چون اختلاف افکنی و شهادت شیخ دست یابند، اینبار اما نسل جدید حوزه علمیه، با عبرت تاریخی از تحولات پیشین، در مقابل این جریان سینه سپر کردند.
مهم ترین نمونه اش، پاسخ محکم امام خمینی به #اسرار_هزارساله حکمی زاده بود که از ساحت معارف شیعی در مقابل یک آخوند تجدیدنظرطلب به نحوم احسن دفاع شد و نتیجه آنکه حکمی زاده تا آخر عمر هیچ نگفت و هیچ ننوشت و به مشاغلی چون گاوداری و کشاورزی روزگار گذراند!
گرایشات فکری بازرگان به عنوان شاگرد فکری ابوالحسن خان فروغی موجب شد که فرزندان معنوی و فکری او در #سازمان_مجاهدین، با عبور از فقه و معارف شیعه و با برداشت های شخصی از منابع دینی، دست به کشتارهای وسیع بزنند. امری که گرچه در بدو تاسیس از دید برخی روحانیان مبارز مخفی مانده بود اما امام خمینی از همان ابتدا با شناخت انحرافات آنان، دست رد به سینه شان زد. مرحوم علامه شهید سیدمصطفی خمینی و علامه مصباح یزدی نیز در زمره مخالفان این فرقه منحرف بودند و کینه تاریخی سمپات های آنان، با این بزرگان، ریشه در همین بصیرت تاریخی دارد.
شهید مطهری نیز گرچه در اوائل امر، به اقتضای شرایط بنا بر رواداری گذاشته بود شاید به امید اصلاح این جماعت، اما نهایتا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، در نامه ای تاریخی به امام، به افشای ماهیت #جریان_شریعتی و #سازمان_منافقین و سایر گروه های مشابه پرداخت و نشان داد بعد از تشخیص انحراف و ناامیدی از اصلاح، در افشای ماهیت منحرفین فکری، با هیچ کس تعارف ندارد.
سلوکی الهی که نهایتا منجر به شهادت آن بزرگ مرد شد.
فرقانی ها و امثال حبیب عاشوری و قلمداران و این قبیل جریانات و افراد، همه داعیه دار #توحید بودند و تلویحا یا تصریحا، مخالفان شان را #تکفیر می کردند!
آنان فهم خویش را میزان الشریعه و روحانیت شیعه را به انواع پیرایه ها، پس می زدند. پروژه عبور از روحانیت، گاه با احتجاج های بی ادبانه امثال عاشوری با شهید مطهری صورت می گرفت(رجوع کنید به علل گرایش به مادیگری) و گاه با حذف فیزیکی روحانیان زمان آگاه و مجاهد شیعه.
بازماندگان این نحله منحوس فکری، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت زیرپوستی در بدنه نظام باقی ماند و مثل قارچ سمی رشد کرد و اکنون در برخی موسم های سیاسی حساس، رخ نمایی می کند.
عصر اصلاحات یکی از بروندادهای آموزه های سلف گرایانه تجدیدنظرطلبان ایرانی بود که تجربه تلخ فعالیت های سیاه روشنفکران غرب اندیش در صدر مشروطه را تکرار کرد.
با افول اصلاحات، جریان دگراندیش شیعی بار دیگر به صورت زیرپوستی و خزنده حرکت خود را ادامه داد تا دوران فعلی.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
تذنیب
بررسی توحیدگرایی و تجدیدنظرطلبی دینی در عصر حاضر، نیازمند بررسی های گسترده و عمیق است اما جریان شناسی سیاسی/رسانه ای توحیدگرایان و تکفیرگرایان مدرن برای سامان یافتن فرضیه های اولیه پژوهشی، بسیار ضروری است که انشاءالله در آینده بدان خواهیم پرداخت اما اجمالا این پرسش از جریان هویت اندیش حوزوی قابل طرح است که از چه رو این جماعت، با توحیدگرایان مدرن که با صبغه وهابیت به نفی آموزه ها معارف شیعی کمر بسته اند، در یک اردوگاه سیاسی قرار گرفته اند؟ آیا با یک خطای راهبردی (ناشی از جهل به ماهیت این جریان ها) مواجهیم یا این همگرایی را باید ناشی از نوعی اتحاد تاکتیکی قلمداد کرد؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از خبر مهم 🇮🇷
🔴 اظهار گله و ناراحتی رهبر انقلاب از بسته شدن درب های اماکن متبرکه و مساجد در شب های قدر
🔹 رهبر انقلاب: من تابع نظر کارشناسی و تشخیص کارشناسی ستاد ملّی هستم،
اگر قواعد سختگیرانهای هم در این زمینه گذاشته بشود، مردمِ مؤمن و مسجدیِ ما بیشتر از دیگران به قواعد عمل میکنند
🔹 اما یک سؤال بیپاسخی وجود دارد در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت!
🔹 مسئلهی دعا و عبادت، بخصوص در ماه رمضان، بخصوص در شبهای قدر که در پیش است، یکی از نیازهای حتمی و اساسیِ مردم است
🔹 یک فکری برای این بشود
🔹اگر گفته بشود مثلاً فرض کنید به این شرط و با این شکل مردم میتوانند در صحنها یا در مراکز یا در مساجد یا در حسینیّهها حضور پیدا کنند، عقیدهی من این است که مردم ــ اینهایی که اهل مسجدند ــ بدقّت مراقبت میکنند.
🔥 @mahramaneh1
🔴 بحران #کرونا در آمریکا؛ شمار قربانیان به مرز ۷۹ هزار نفر رسید!
🔹 با مرگ ۱۶۱۷ نفر دیگر، مجموع قربانیان کرونا در آمریکا به ۷۸.۷۹۴ نفر رسید!
🔸۲۵ هزار و ۶۲۱ مورد جدید به مبتلایان افزوده شده تا مجموع مبتلایان به مرز یک میلیون و ۳۱۰ هزار نفر برسد.
🔥 @mahramaneh1
💥برجامیان و ترویج آموزههای وهابیت
رونوشت به:
حضرات آقایان عندلیب، علیدوست، جعفر تبریزی، و سایر دوستان و آشنایان جهت اظهارنظر و موضعگیری
باید ببینیم آیا دغدغه دفاع از مبانی دینی را بر مناسبات سیاسی ترجیح میدهند یا در مقابل اهانت ملیجک های رسانهای روحانی به آموزههای شیعی، سکوت خواهند کرد.
مصطفی فقیهی مدیر سایت هتاک انتخاب، یک بچه آخوند ذوب در دولت اعتدال است و همه چیز را با عینک سیاست و با مرزبندی موافق و مخالف دولت تفسیر می کند. معارف شیعی و از آن جمله، ولایت و محبت امیرالمؤمین(ع) نباید بازیچه دست آموزان سیاسی دولت روحانی قرار گیرد.
پدرش از سران دفتر تبلیغات در دهه هفتاد به بعد بوده است.
این جماعت با هدف تسویه حساب سیاسی، به حمله سایبری به برخی چهرههای موجه و عالم، مانند حامد کاشانی روی آوردهاند.
💠از روزنه
@howzehenghelabi
بازخوانی کارنامه سایت تحلیلی-خبری «انتخاب» در ماجرای کرونا در ایران.pdf
6.54M
💥گزارشی از حمله سایت منحرف انتخاب به کانال #حوزه_انقلابی و مدیر آن آقای روح الله_دشتی در ضمن گزارش تحلیلی کانال روزنه با عنوان :
برجامیان و کرونا/ بخش نخست
🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای #سایت_خبری_تحلیلی_انتخاب در موضوع #کرونا_در_ایران ( 118 صفحه)
🔻پژوهشی تفصیلی در شناخت اقدامات رسانهای حامیان دولت روحانی در پوشش اخبار کرونا
🔻بررسی آماری، رسانهای و تحلیل محتوای 1040 عنوان خبری
از بخش «عناوین مهم خبری» منتشر شده در سایت خبری تحلیلی انتخاب از 1 اسفند 1398 تا 3 فروردین 1399
_معرفی پیشینه تاریخی و شبکه انسانی سایت انتخاب
_بررسی رویکردهای سیاسی #انتخاب در بازتاب اخبار کرونا
_بررسی نوع مواجهه انتخاب با عملیات روانی رسانه های معاند (از قبیل قم هراسی، تضعیف نظام اسلامی و...)
🔹کاری از تحریریه سیاسی کانال حوزوی #روزنه
🔹حمله جدید این تحریفگران به سخنران ملی #حامد_کاشانی را هم در کانال ببینید👆👆
🔸@howzehenghelabi
حوزه انقلابی
🎥 رئیس سازمان تبلیغات: پس از بازگشایی مراکز تجاری و تفریحی، مردم از عدم بازگشایی مساجد و حرم ها گلای
مهر تأیید رهبر معظم انقلاب بر تحلیلها و موضع درست دوماهه أخیر کانال #حوزه_انقلابی در موضوع تعطیلی مناسک و تقیه بودن نظر حضرت آقا :
📌بررسی ها را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا وتوسل را درک میکنند..
💠 رهبر انقلاب در ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با #کرونا :
🔹یک سؤال بیپاسخی وجود دارد در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت؛ بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمیکنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سختگیرانهای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل میکنند.
🔹همان گونه که گفتم نظر کارشناسیشده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر میدانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک میکنند آن وقت هر چه آنها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد. ۹۹/۲/۲۱
💠#تبعیت_از_سازمان_کشتار_جهانی_ممنوع
💠#استقلال_طبی_ایرانی_اسلامی
📛☠who☠📛
@howzehenghelabi
هدایت شده از صدای حوزه 📣
7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😱قطع کردن دست و پای مردم با استاندارد سازمان کشتار جهانی
👈بله
😳اما مداوای دست و پای مردم با روش طب اسلامی ایرانی
👈خیر
👏دفاع منطقی یک پزشک از طبابت سنتی و اسلامی
⚖وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بایست پاسخ دهند
🤔چرا اجازه نمی دهید مردم را با کمترین هزینه و بیشترین فایده مداوا کنیم؟!
کانال نجات تاریخ منتظر شماست
👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1737359374C70e3695ffe
17.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دکتر محمد اقبال جراح ارشد در انگلستان:
🏥من در بیمارستان انگلستان حتی یک نفر را ھم ندیدم بخاطر کرونا بمیرد
🏥آمریکا و سازمان جہانی بھداشت جہان را فریب دادہ است۔
🏥بیمارستان ھا به ازای ھر بیمار ۳۹ ھزار دلار دریافت میکنند، بخاطر این دارد ترس انتشار می دھند و لیست بیماران را طولانی میکنند.
🏥ما دکترھا اینجا در انگلستان پنجاہ شصت نفر در یک اتاق می نشینیم و به ھم دیگر دست میدھیم و به مردم میگوییم که به ھم دیگر دست ندھید!
از مجله طب اسلامی
@howzehenghelabi
✳️استفتاء از محضر مبارک فقیه محقق؛ حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون مصوبات اخیر مجلس
سلام علیکم
روز یکشنبه 14/02/1399 مجلس شورای اسلامی «بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری» را در دستور کار خویش قرار داد.
یکی از مهمترین مواد تصویبی این طرح، مادۀ 4 آن بود. در این ماده، بندهای 1تا6 مادۀ 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح و بخش نخست شرایط انتخاب شوندگان به ترتیب: 1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 2. ابراز وفاداری به قانون اساسی بر اساس اقرار افراد و اصل ولایت فقیه 3. اعتقاد و التزام عملی به اسلام تغییر یافت.
پیش از اصلاح این ماده، شرایط انتخاب شوندگان در متن قانون اساسی (مادۀ 28) به این ترتیب بود: 1. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 2. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 3. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه.
همانطور که ملاحظه می فرمائید: در مصوبۀ اخیر مجلس قید «اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه» از بند سوم مادۀ قانون اساسی به «اصل ولایت فقیه» تغییر یافته؛ یعنی دو قید «مترقّی و مطلقه» از بند مزبور این طرح حذف گردید.
همچنین بنابر تصویب مجلس، ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها، با توجه به مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون اساسی، استناد به گزارش اطلاعات سپاه برای تعیین وضعیت داوطلبان ممنوع شده است.
پرسش ما از حضرتعالی این است که:
اوّلاً: در اصطلاح علم فقه معنای قید «مطلقه» برای ولایت مطلقۀ فقیه چیست؟ و ثانیاً: حذف این قید از قانون انتخابات شرعاً چه حکمی دارد؟ و ثالثاً: آنچه که بند دوم از مادۀ 4 مصوّب مجلس به آن اشاره دارد، آیا از نظر شرع مقدس التزام عملی داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت مطلقۀ فقیه و ابراز وفاداری به آن ـ همانند اعتقاد به اسلام و وفاداری به قانون اساسی ـ با اقرار شخص داوطلب قابل اثبات است؟
رابعاً: آیا منع استناد به گزارش سپاه در تعیین وضعیت داوطلبان مجلس ـ با توجه به عدم تصریح آن در قانون اساسی ـ شرعاً چه حکمی دارد؟
جمعی از اساتید و فضلای معهد الاجتهاد الفعال
بسمه تعالی
پاسخ سؤال اول:
معنا و مفهوم قید «مطلقه» در اصل ولایت مطلقۀ فقیه ریشه در مقتضای ادلۀ این اصل و مستفاد از نصوص شرعیه و کلمات فقهای شیعه دارد. و معنای آن این است که: فقیه جامع شرائطِ دو منصب فتوی و رهبری بر همۀ شئون این دو منصب ولایت دارد. یعنی همانگونه که فتوای او بر مقلدین حجت شرعیه و مبرّی ذمّه است، حکم صادر از او در جمیع شئون و امور مربوط به حکومت و کشورداری و سیاست بر همگان أعم از مجتهد و مقلد، فقیه و عامی نیز حجت بوده و طاعت او شرعاً واجب و مخالفت با او حرام، بلکه به بیان نورانی امام صادق علیه السلام معصیت بزرگ در حد شرک بالله العظیم است.(وسائل الشیعة: ب11 من أبواب صفات القاضي، ح1)
آری ولایت مطلقۀ فقیه یعنی ولایت شرعیۀ فقیه جامع متولی رهبری و زمامداری حکومت اسلامی بر همۀ شئون حکومت؛ یعنی هیچ منصبی ـ أعم از دولتی و قضائی و قانونگذاری ـ بدون حکم ایشان وجاهت شرعی نداشته و نامشروع بوده و صاحب آن منصب در زمرۀ طواغیت است. بنابراین تمام احکام و دستورات و قوانین ـ از هر مسئولی از قوای سه گانه ـ در صورتی که مورد امضای ولی امر (یعنی فقیه جامع متولّی منصب رهبری و حکومت) نباشد مشروعیت نداشته و آن حکم و دستور تکلیف شرعی نمی آورد.
پاسخ سؤال دوم:
ولایت مطلقه یا ولایت عامۀ فقیه اصل مسلّم و مشهور و معروف بین فقهای امامیه است که با وصف مطلقه و عامه از کلمات قاطبۀ فقهای امامیه أعم از قدماء و متأخرین و متأخری المتأخرین به ظهور یا دلالت صریح استفاده می شود. بلکه حتی برخی از فقها ـ مانند محقق کرکی و محقق نراقی و غیر ایشان ـ به اجماع اصحاب امامیه بر آن تصریح کرده، و برخی دیگر ـ مثل صاحب جواهر ـ علاوه بر تصریح به اجماع محصّل و منقول اصل ولایت عامۀ فقیه را ضرورت مذهب و از مسلّمات و اوّلیات فقه امامیه دانسته تا جائی که مخالف آن را از فهم روح فقه و فقاهت بی بهره دانسته است.
آری، امام راحل عظیم الشأن در پایه گذاری اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه که بارها به آن تصریح کردند ـ علاوه بر ادلۀ متقنی که بر آن اقامه کردند ـ از چنین پشتوانۀ استوار آراء و فتاوای قاطبۀ فقهای بزرگ شیعه ـ از قدماء و متأخرین همچون شیخ مفید و طوسی، و ابن ادریس، و علامۀ حلّی در کتابهای فقهی مختلفش، و محقق کرکی، و شهید ثانی ـ برخودار است. و ما نیز نص کلمات و گفته های فقهای شیعه را در کتابهای مختلف خود آورده و مورد بررسی قرار داده ایم. (دلیل تحریر الوسیلة في ولایة الفقیه: ص53-63/ أضواء الفقاهة: کتاب الاجتهاد و التقلید: 308-316/ أضواء الفقاهة في الفقه المعاصر، فقه الحکومة و السیاسة، الحلقة الاُولی: ص64-77)
ناگفته نماند که: دلیل اعتبار قید مطلقه برای ولایت فقیه ریشه در نصوص و روایات ⬇
⬆️اهل بیت علیهم السلام و نیز سایر ادلۀ عقلی و نقلی آن دارد. و ما به تفصیل این ادله را در کتب فقهی مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. (به مصادر مذکوره، فصل تحقیق ادلۀ ولایت فقیه مراجعه شود)
پاسخ سؤال سوم:
اقرار هر انسان دو صورت دارد: یا به نفع او است یا بر ضرر او. و به اتفاق نصوص شرعیه و فتاوای همۀ فقهای شیعه در صورتی که اقرار هر شخص به گونه ای به نفع او باشد از اعتبار شرعی ساقط است؛ مگر اقرار به شهادت بر توحید و نبوت پیامبر اسلام و امامت امیرالمومنین علیه السلام و اولاد معصومین ایشان. البته این در صورتی نیست که: اقرار به لقلقۀ زبان بوده و از روی اعتقاد نباشد، و صرفاً برای جلب منفعت خاصی یا از روی شوخی و غیر جدی باشد. و فقط در صورتی اقرار اعتبار دارد که به ضرر شخص اقرار کننده باشد.
بنابراین اقرار داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت فقیه و یا التزام عملی به آن چون برای احراز منصب نمایندگی و به نفع شخص داوطلب است از اعتبار شرعی برخودار نیست و این قاعده از ضروریات و مسلّمات فقه و مورد اتفاق همۀ فقهاء بوده و ادلۀ متقن بر آن قائم است. و ما گستره و شرائط حجیت اقرار را در کتاب «دلیل تحریر الوسیله: کتاب القضاء» به تفصیل مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم.
پاسخ سؤال چهارم:
گرچه متن قانون اساسی دلالت بر استعلام وضعیت داوطلب از اطلاعات سپاه را ندارد، ولی از نظر شرع ملاک و معیار در استعلام وثاقت و عدالت مرجع استعلام است، و چون اطلاعات سپاه از وثاقت بالائی ـ بلکه بیشتر از برخی مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون ـ برخودار است؛ لذا اخبار و گزارش سپاه از حجیت شرعی برخوردار بوده و می تواند شرعاً مستند شورای محترم نگهبان باشد، بویژه اینکه مصوبات شورای نگهبان مورد تأیید و امضای ولی امر مسلمین است، و نیز با توجه به حاکمیت اصل ولایت مطلقۀ فقیه بر همۀ اصول ـ که در قانون اساسی به آن تصریح شده است ـ از جنبۀ قانونی نیز برخوردار می باشد.
تاریخ: 15 رمضان المبارك 1441ھ.ق
برابر با: شنبه 20 اردیبهشت 1399 ھ.ش
حوزه علمیۀ قم:
علی اکبر سیفی مازندرانی
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
حوزه انقلابی
در پی درخواست رییسجمهور و با تأکید بر رعایت موارد سهگانه انجام شد؛ ابلاغیه رهبر انقلاب اسلامی در م
پرسش بسیاری از مخاطبان در باب #آزادسازی_سهام_عدالت
سلام.. آقای دشتی نظر شما راجع به سهام عدالت چیه ؟ چه کار کنیم از دست دولت بگیریم یا نه ؟ بفروشیم یا نه ؟؟ لطفا راهنمایی کنید. با تشکر
✍️پاسخ پرسش این دوستان مثبته
حتمن آزادسازی مستقیم انجام دهید تا حق شما به جیب دیگران نرود
و البته بامشورت میتوانید بعدا آن را بفروشید یا تبدیل کنید
اما فعلا فروشی در کار نیست و نباید باشد
همچنین حفظ ونگهداری سهام های ارزشمند و تقویت حضور در بورس نیز مورد تأیید رهبر انقلاب میباشد و اقدام اقتصادی حلال و طیبی است اما باید هوشمندانه و دور از عجله عمل کنید..
.