eitaa logo
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران
2.4هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
4.1هزار ویدیو
296 فایل
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران انتشار آخرین اخبار مدارس علمیه خواهران استان تهران ارتباط با ما: @m3721f https://eitaa.com/joinchat/3728801837C49d47ebf93
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بخش هفتم🔰 شیخ فضل الله نوری قلمروی وسیعی برای دین معتقد است و انتظاراتش از دین، منحصر به عرصه عبادات و رابطه انسان با خدا نبوده و سیاست راستین را بخشی از دین اسلام معرفی می کند. به گفته وی:« قانون الهی ما، مخصوص عبادات نیست؛ بلکه حکم جمیع مواد سیاسیه را بر وجه اکمل و اوفی داراست، حتی ارش الخدش یعنی، دیه جراحت.» و همچنین ، حکومت ایده ال در عصر غیبت نزد شیخ، حکومت دینی فقهای جامع‎الشرایط است؛ اما در دوران قاجار که تحقق حکومت ایده ال امکان ندارد، شیخ، راهبرد حکومت دولت شریعت را با دولت سلطنت جابه‎جا می کند و برای کنترل دولت سلطنت، نهاد عدالتخانه را پیشنهاد داده و هنگامی که مشروطه خواهان سکولار زمام امور را به دست گرفتند، نظریه مشروطه مشروعه و نظارت فقها را جایگزین کرد. پس، وقتی شیخ مشاهده کرد که جریان جامعه به سمت تبدیل استبداد مطلقه سلطنتی به حکومت مشروطه غربی است و زمینه تحقق حکومت دینی و حتی تشکیل نهاد عدالتخانه برای حکومت سلطنتی میسر نیست، به تئوری مشروطه مشروعه روی آورد و تاکید کرد که قوانینی که سلطنت را مقید می‎سازد، باید قوانین شرع باشد. بنابراین، شیخ نه با استبداد موافقت کرد و نه با مشروطه غربی؛ بلکه به‎دنبال تحقق حکومت دینی فقهای عادل و در صورت عدم امکان تشکیل عدالتخانه و تحقق حکومت مشروطه مشروعه بود. پس، اصل و حکم اولی شیخ این بود که در زمان غیبت امام( علیه السلام) مرجع در حوادث، فقهای شیعه هستند و مجاری امور به دست آنها است و بعد از تحقق موازین، احقاق حقوق و اجرای حدود می‎نماید و هیچ گاه منوط به تصویب احدی نخواهدبود. همچنان که گفته شد، به اعتقاد وی، وکالت در امور عامه، صحیح نیست و مساله حکومت از باب ولایت شرعیه است؛ یعنی، تکلم در امور عامه و مصالح عمومی مردم، مخصوص به امام( علیه السلام) یا نواب عام او است و ربطی به دیگران ندارد و دخالت غیر آنها در این امور، حرام و غصب نمودن مسند پیغمبر و امام (علیه السلام) است. پس شیخ، خواهان حاکمیت احکام و ارزشهای اسلامی بود که به حکم و تنفیذ تحقق می یابد. حال که این زمینه فراهم نگشت، پس باید به فکر مهار خودکامگیهای شاه، دولت و سلطنت استبدادی بود و بهترین فرض این مهار، تحقق نهاد عدالتخانه و به تعبیر شیخ، دارالشورای کبرای اسلامی است. در آن زمان، شیخ، خود را بین دو محذور مخیر دید، دو گزینش که احتمال سوم آن در عصر قاجار تصور نمی شد. یکی، حاکمیت عمال بیگانه روس و انگلیس و سیاستهای انگلیس و دیگری حاکمیت محمدعلی شاه بود و بدون شک، استراتژی استعمار [استکباری انگلیس]، خطرناک‎تر از حاکمیت شاه بود؛ از این رو، در آن مقطع از شاه حمایت کرد و بر او تاکید داشت که شاه باید در مسیر اسلام و مصالح مسلمین گام بردارد. بر این اساس، شیخ در لوایح متحصنین حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تصریح دارد که زمام دولت باید به دست خدا ، رسول، امام و نائبان امام یعنی فقهای عادل باشد و الا اوامرش واجب‎الاطاعه نیست. شیخ، در اجتماع علما و مردم در باغشاه در شوال 1326، شاه را مکلف کرد که در چارچوب شرع حرکت کند و طبق فتوای علما بر حرمت مشروطه دستخطی بر رفع مشروطه [مورد نظر انگلیس] صادر نماید و شاه به شرط مذاکره با صدراعظم پذیرفت؛ ولی شیخ، مذاکره با صدر اعظم را رد کرد و گفت:« مشورت در محلی است که طریق دیگر داشته باشد» و شاه به ناچار پذیرفت. پس، شواهد گوناگونی مبنی بر این است که شیخ، از شاه شریعت مدار حمایت می کند نه از شاه مستبد و دفاع از شاه شریعت مدار هم به حکم ثانوی برای جلوگیری از نفوذ بیگانه است. 🔰ادامه در بخش هشتم🔰
🔰بخش هشتم🔰 مرحوم شیخ فضل الله نوری با مجلس شورای اسلامی ، قانون اساسی اسلامی ، آزادی و مساوات شرعی مخالفتی نداشته و تنها با تعریف مشروطه خواهان افراطی از این مفاهیم که برگرفته از غرب استعمارگر بوده، تعارض داشته است. وی در زمینه مجلس شورا فرمودند: «ایها الناس، من به هیچ‎وجه منکر مجلس شورای ملی نیستم؛ بلکه مدخلیت خود را در تاسیس این اساس پیش از همه کس می دانم. الان هم من همان هستم که بودم. تغییری در مقصد و تجددی در رای من به هم نرسیده است.» شیخ در تحصن حرم حضرت عبدالعظیم، همواره از دارالشورای کبرای اسلامی دم می زد و تاکید داشت که هیچ‎وقت منکر مجلس نبوده و تنها در پی تصحیح و تکمیل مجلس و حفظ اسلامیت آن است. وی در این تحصن ازدو نوع مجلس شورای اسلامی و مجلس فرنگی مآب سخن گفت و از اولی، دفاع نموده و به مخالفت با دومی پرداخت. حمله شدید شیخ در عصر فترت پس از مشروطه صغیر به مجلسی بود که تسلیم احکام اسلام و شریعت محمدی(ص) نبود و این مطلب، مورد تایید همه فقهای شیعه است؛ زیرا، اسلام، خداوند متعال و شارحان او یعنی پیامبر و ائمه را قانونگذارمی داند و بر اساس توحید در قانونگذاری، احدی حق وضع قوانین را ندارد. و نیز قوانین الهی، از آن جهت که ناظر به مصالح و مفاسد واقعی نوع انسانها وضع گردید، دائمی و در همه اعصار مستمر است و شریعت پیامبر اکرم(ص) به عنوان خاتم شرایع، ابدیت دارد و به تعبیر پیشوایان اسلام:« حلال محمد(ص)، حلال ابدا الی یوم القیامه و حرامه، حرام ابدا الی یوم القیامه.» پس شیخ با مجلس غربگرایی که پذیرای احکام و قوانین الهی نیست، مخالفت نموده، شیخ با دارالشورای کبرای اسلامی که مسوولیتش برنامه ریزی برای اجرای احکام الهی در جامعه بوده، برنامه‎هایی که با موازین شرع تعارضی ندارد و موافقت با شرع داشته و مجتهدان عادل بر آن مراقبت نمایند، هماهنگ و مدافع است. به تعبیر شیخ فضل الله:« من آن مجلس شورای ملی را می خواهم که عموم مسلمانان، آن را می خواهند. به این معنا که البته عموم مسلمانان مجلسی می خواهند که ... برخلاف قرآن و برخلاف شریعت محمدی(ص) و برخلاف مذهب مقدس جعفری(ع) قانونی نگذارد.» مخالفت شیخ با رای اکثریت و بدعت دانستن آن در زمانی است که قوانین بدون اذن فقیه صاحب ولایت مشروعیت پیداکند. شیخ فضل الله، قانون اساسی را نیز لازم دانسته و می فرماید: «مجلس شورای ملی و اجتماع وکلا و مبعوثین در آن و مقصد رفع ظلم و نشر عدالت و اصلاح مملکت، بدون نظامنامه [یعنی قانون اساسی] که عموم اهالی و حکام و کارگزاران ممالک به آن رویه حرکت نمایند، چگونه تصور می شود. تدبیر منزلی که اول مرحله حکمت عملی است بدون دستور [ قانون اساسی] نمی شود، تدبیر مملکتی، چگونه بدون قانون ممکن خواهدبود». وی در ادامه می فرماید: «بعضی از اشخاص، مذاکره می نمایند که ما نظامنامه نمی خواهیم. این چه کلمه ای است؟ آیا می شنوید یا نه؟ و می دانید غرض را یا نه؟ این حرف، بر جمیع تقادیر، غلط و موجب تضییع حقوق نفوس است بلکه مودی به فساد اصل مجلس است.» و نیز می فرماید: «ای برادر، نظامنامه، نظامنامه ... لکن اسلامی، اسلامی ... یعنی، همان قانون شریعت که 1300 و اندی است در میان ما هست و جمله ای از آن که به آن، اصلاح مفاسد ما می شود در مرتبه اجرا نبود، حالا بیاید به عنوان قانون و اجراشود» شیخ به شدت از ثبات قوانین اسلام دفاع می کند و می گوید: «اگر کسی را گمان آن باشد که مقتضیات عصر، تغییر دهنده بعض مواد قانون [قطعی] الهی است یا مکمل آن است، چنین کسی از عقاید اسلامی خارج است؛ به جهت آنکه:« پیغمبر ما خاتم انبیا است و خاتم، آن کسی است که آنچه مقتضی صلاح حال عباد است الی یوم الصور به سوی او وحی شده باشد و دین را کامل کرده باشد. پس بالبدیهه، چنین اعتقادی، کمال منافات را با اعتقاد به خاتمیت و کمال دین او دارد و انکار خاتمیت، به حکم قانون الهی، کفر است.» اما در باب دیدگاه شیخ نسبت به حریت و آزادی باید توجه داشت که شیخ با آزادی به معنای بی بندوباری اخلاقی و رهایی از دین و شریعت و آشوب و هرج و مرج مخالف بود، نه با آزادی به معنای مقابله با استبداد. شیخ با کمال دقت و شجاعت، هم با استبداد فردی شاه مبارزه کرد و طرح عدالتخانه را برای مهار خودکامگی او مطرح ساخت و هم با استبدادهای گروهی در ستیز بود. وی در زمینه استبدادهای گروهی می فرماید: «در هر شهر و هر روستا جماعتی به اسم انجمن محلی همدست و همداستان شده، در غایت قساوت و استبداد، مشغول خودکامی و بیداد هستند، همان رفتاری را که سابقا" حکام و ظلام با رعایای سوخته فرسوده ولایات می کردند؛ الحال، آحاد این انجمنها و بستگان و پیوستگان آنها می کنند، فی الحقیقه، یک استبداد را صدهزار استبداد ساخته اند و با صدهزار حاکم ظالم بر این مملکت و رعیت جورکش آن تاخته اند.» 🔰ادامه در بخش نهم🔰
🔰بخش نهم🔰 شیخ فضل الله، در گفت وگوی با سید محمد طباطبایی و سید عبدالله بهبهانی درحرم حضرت عبدالعظیم(ع) نقاب از چهره مشروطه خواهان غربزده برداشته و تصریح می کند که «این آزادی که اینها تصور کرده اند، کفر در کفر است. آیا گفته اند، کسی که دارای این آزادی است، باید توهین از مردمان محترم بکند؟ آیا گفته اند، فحش باید بگوید و بنویسد؟ آیا گفته اند، آشوب و فتنه در مملکت حادث کند و پارتی اجانب باشد و برای دولت خارج کارکند؟ از همه این مراتب گذشته، آزادی قلم و زبان برای این است که جراید آزاد، نسبت به ائمه اطهار هرچه می خواهند بنویسند و بگویند؟» پس مخالفت شیخ با آزادی به معنای حلال شمردن محرمات الهی و مخالفت با دین و قوانین وحیانی و ضدیت با مذهب است، نه آزادی از ظلم و ستم. وی در تفسیر آزادی مثبت و مشروع می فرماید: «مراد از حریت، حریت در حقوق مشروعه و آزادی بیان درمصالح عامه است تا اهالی این مملکت مثل سوابق ایام، گرفتار ظلم و استبداد نباشند و بتوانند حقوقی که از جانب خداوند برای آنها مقرر است، مطالبه و اخذ نمایند، نه حریت ارباب ادیان باطله و آزادی در اشاعه منکرات شرعیه که هرکس آنچه بخواهد بگوید و به موقع اجرا بگذارد.» و اما در زمینه مساوات باید اعتراف کرد که شیخ فضل الله با تمام وجود به تساوی اجرای احکام نسبت به همه آحاد ملت اعم از شاه و توده مردم اعتقاد داشت و پیشنهاد ایجاد عدالتخانه از سوی او در همین راستا بوده است؛ اما با اصل مساوات مشروطه خواهان [غربگرا] مخالفت می نماید و آن را اصلی موذی می داند؛ زیرا، مساوات در نزد شیخ دو مفهوم مثبت و منفی داشته است. مساوات مثبت به معنای اجرای عادلانه احکام قضایی و اجتماعی اسلام نسبت به تمام آحاد ملت است، ولی مساوات منفی، همان مساوات به مفهوم غربی یعنی، حذف تفاوتهای حقوقی در فقه اسلام نسبت به مسلمانان و کفار است. وی اصل مساوات غربی را دکانی در مقابل صاحب شرع که در صدد تاسیس احکام جدیدی است، معرفی می کند. پس مجلس شورا، قانون اساسی، آزادی و مساوات به معنای مشروع آن که با آموزه های اسلام هماهنگی دارد، نزد شیخ پذیرفتنی و به معنای غربی واستعماری آن که با شریعت نبوی ناسازگاری دارد، مردود است. ✍️ نتیجه:🔰 ◽️ اندیشه سیاسی شیخ شهید فضل الله نوری، فقیه و اصولی‎گرای عصر قاجار، از مکتب اصولی شیخ انصاری و فقه جواهری سرچشمه گرفته است. ◽️ حکومت نزد ایشان، ضرورت عقلی دارد و وظایف عقلایی آن، حفظ نظامات داخلیه مملکت و تحفظ ازمداخله اجانب است. رویکرد سیاسی ایشان، مقابله و رویارویی با استبداد و خودکامگیهای رژیم استبدادی و رهایی از سلطه بیگانه واستعمار غرب در عرصه های مختلف است. ◽️ حکومت به حکم اولی، حق امام معصوم(ع) و در دوره غیبت از باب ولایت یا حسبه از آن فقیهان جامع الشرایط است؛ بنابراین، حکومت غیرفقیه، مشروعیت ندارد. ◽️ در صورت عدم تحقق حکومت دینی فقیهان جامع الشرایط، حکومت عدالتخانه ای یا مشروطه مشروعه به تعبیر شیخ فضل الله از باب قدر مقدور لازم است؛ به عبارت دیگر، با نفی حکومت دینی فقیهان، تکلیف در انجام وظایف شرعی در حد مقدور از مومنان ساقط نمی شود. ◽️ مجلس شورا و قانون اساسی در گفتمان سیاسی شیخ فضل الله، تنها با مطابقت با شریعت نبوی و نظارت و تایید فقهای جامع الشرایط مشروعیت پیدا می کنند و مجلس غربزده استعمار پذیر و قانون اساسی مخالف با قوانین الهی باطل و مردود به شمار می آید. ◽️ آزادی و مساوات نزد شیخ، به مثبت و منفی یا مشروع و نامشروع تقسیم پذیر است. آزادی از عبودیت پادشاهان و مقابله با استبداد مشروع و مثبت بوده و آزادی به معنای آشوب و هرج و مرج و رهایی از دین و شریعت و آزادی از حدود و مقررات دین مردود می باشد. ◽️ مساوات نیز به معنای اجرای عادلانه احکام الهی نسبت به همه انسانها اعم از شاه و گدا پذیرفتنی است؛ ولی نفی تفاوتهای حقوقی میان کفار و مسلمانان مردود و باطل است. 🔸 منبع: فصلنامه زمانه، شماره 15، پایگاه جامع تاریخ معاصر ایران(مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، کد لینک مطلب ۱۵۲۵۲) 🔰ادامه در بخش دهم🔰
🔰بخش دهم🔰 💢ولایت فقیهان از دیدگاه شیخ فضل الله نوری (ره) ✍️ از مورخ و پژوهشگر معاصر حجت الاسلام والمسلمین علی احمدی خواه کوه نانی🔰 «ولایت فقیهان» از مسائل مهم تاریخ مشروطه است که هنوز نسبت به دیدگاه بعضی از شخصیت‌های آن زمان راجع به موضوع یادشده، ابهام‌هایی برای برخی از مورخان وجود دارد. یکی از شخصیت‌هایی که‌اندیشه‌های او نیاز به شرح و بیان شفاف و تحقیق دقیق دارد، مرجع شهید آیت‌الله علامه شیخ فضل‌الله نوری(ره) است. مسأله‌ این تحقیق، بیان نظر ایشان، در باره‌ «ولایت فقیه» بر اساس بیانات و مکتوبات ایشان است. این تحقیق به این سؤال اصلی جواب می‌دهد که نظر مجتهد نوری، درباره‌ «‌ولایت فقیه» چیست؟... ⏪ ۱- طبق اسناد، سخنان، لوایح و عملکرد مجتهد نوری(ره)، او درست، مثل امام خمینی(ره) به ولایت فقیهان، معتقد بوده و تمام حاکمان را مجری و مأمور فرمان فقیه می‌دانسته. ⏪ ۲- حضور شیخ در نهضت عدالتخانه در قد و قامت رهبریِ نهضت، نافی این تهمت است که شیخ، شاه را ظل‌الله می‌دانست و معتقد بود فقهاء به جز قضاوت نباید در سیاست دخالت کنند! روشن‌ترین دلیل بر عدم اعتقاد شیخ به سلطانیزم، عملکرد اول و آخر ایشان؛ یعنی رهبری جنبش عدالتخانه‌ بر ضد حاکمیت سلطنتی موجود و در آخر، خشم و نارضایتی از شاه و تشر به او و تحریک علما بر ضد او که حکایت از واقعیت جدایی مسیر او از شاه دارد، که سرانجام محمد علی شاه به سفارت پناه برد و ایشان جان خویش را در راه تحقق مشروطه مشروعه فدا کرد. ⏪ ۳- این سخن صریح شیخ که گفت: «حکومت در زمان غیبت امام عصر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، از آن فقهای مبسوط‌الید است، نه فلان بقال و بزاز و…» این اتهام را رد می‌کند که «شیخ در هیچ یک از آثارش سخنی از ولایت فقیه نگفته و دیانت را از سیاست جدا می‌دانسته». ⏪ ۴- مجتهد نوری، اتهامات سه‌گانه (ظل‌الله دانستن سلطان، جدایی دین از سیاست، عدم اعتقاد به ولایت فقیه) را قبول ندارد. عملکرد اوّل و آخر، اسناد و سخنان و لوایح او نشان از اعتقاد نظری و عملی به ولایت مطلقه فقیه دارد؛ هرچند که در آن زمان و شرایط، این امکان، الا به قدر مقدور وجود نداشت، که اجرای همان «اصل دوم متمم قانون اساسی»، همین شورای نگهبان با تکامل امروزی بود. ✍️ متن کامل مقاله👇 http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/10 💢پاسخی مستدل به اتهامات ناروا به مرجع شهید🔰 ✍️ محققان دقیق، در پیچ و خم‌های تاریک تاریخ، چه بسیار سرهای بریده دیده‌اند که بی‌جرم و بی‌جنایت به تیغ تیز تندروان و تندخویان از جسم جدا شده‌اند! به عبارتی، تاریخ ترورستان است و بند بند آن، سرکَشی ظالم و سرکُشی مظلوم. گاهی مظلوم را ترور جسمانی می‌کردند و گاهی ترور جانی و روحانی و شخصیتی؛ و اگر می‌توانستند از هر جهت ترور می‌کردند؛ نمونه‌های آن، به قدری بسیار است که هر جا بنگری، ظالمی هست یا مظلومی با مشخصات پیش‌گفته؛ اما قصد قلم، این است که در این نوشتار به شخصیتی بپردازد که از هر جهت جسمی و جانی، شخصیتی و بدنی، هر دو ترور شد و اعدام؛ و مورد اتهام‌های دوستان بی‌خبر و دشمنان بی‌انصاف قرار گرفته یعنی مجتهد نوری (آیت‌الله حاجی شیخ‌فضل‌الله). از زمان خود مجتهد نوری- به جهت تقاص فتوای تحریم تنباکو از شاگرد میرزا و همکاری شیخ شهید با ایشان یا هر علت دیگر- سکولاران دین‌ستیز و دین‌گریز- به سردمداری انگلیس- به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام؛ در آخر با حقیقت‌سوزی و دروغ‌دوزی و تاریخ‌سازی، دست به تخریب‌ همه‌جانبه بر ضد ایشان زدند؛ او را که خود از پیشوایان نخستین نهضت عدالتخانه (و بعد مشروطه) بود، ضد مشروطه، ضد مجلس، ضد ولایت فقیه، مدافع و دعاگوی محمدعلی‌شاه و و و و؛ در تاریخ تاریک مشروطه- که از دست و زبان مخالفان شیخ و حزب حاکم بیرون تراویده و نگاشته شده- معرفی کردند؛ تا الان که برخی از معاصران نیز با تکرار همان سخنان سخیف مخالفان شیخ شهید، دست به تکرار تاریخ یک قرن پیش زده‌اند؛ در حالی که همان زمان، خود شیخ به آن شبهات پاسخ داده است. در این نوشتار به طور خلاصه به ادعاهای جناب آقای حسین آبادیان درباره مسائل پیش‌گفته و نسبت‌های ناروایشان درباره مجتهد نوری می‌پردازیم؛ البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: آجودانی‌ها، محسن ‌کدیور، داود فیرحی و ثبوت‌ نیز پیش‌تر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار می‌کنند و تکثیر و استنساخ. اما در اينجا، به طور اشاره تنها به ادعاها و تهمت‌هاي آقاي حسين آباديان درباره شيخ شهيد می‌پردازیم و جواب حضرت شيخ به ايشان تا محك تجربه تاريخ به ميان بيايد و سفيدروي نشود هر كه در او غش باشد!..کامل مطلب👇 http://ahmadikhahkoonani.blogfa.com/post/14 🔰ادامه در بخش یازدهم🔰
🔰بخش یازدهم🔰 ✍️ معرفی برخی از آثار مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف، که متأسفانه پس از شهادت ایشان، اکثرشان به یغما رفت🔰 📙۱-رساله منظوم فقهی"الدرر التنظیم یا الدر النظیم" 📘۲-رساله فقهی"فی قاعده ضمان الید" 📗۳-رساله فقهی«عدم لزوم الترتیب فی ‌‌قضاء‌ الصلاه الخمسه» 📕۴-رساله«حـکم التـجری فی حجیه القطع 📒۵-رساله«التجزّی فی الاجته 📗۶-رساله حرمت استطراق از طریق جبل به مکه معظمه 📕۷-جُنگ بیاض(کرامتهای بزرگان) 📒۸-الصحیفه القائمیه یا الصحیفه المهدویه(ادعیه رسیده از جانب امام زمان عج) 📙۹-حاشیه بر فرائد الاصول شیخ مرتضی انصاری 📘۱۰-حاشیه بر المکاسب شیخ مرتضی انصاری 📗۱۱-حاشیه بر کتاب طهارت شیخ مرتضی انصاری 📘۱۲-نورالاشعار (اشعار و قصیده ها) 📒۱۳-رساله دلایل حرمت مشروطه 📕۱۴-شهادت نامه(وصیت نامه در جریان مبارزه با دین ستیزان غربگرا) 📙۱۵-حاشیه بر کتاب شواهد الربوبیه ملاصدرا 📒۱۶-لوایح(روزنامه شیخ) 📘۱۷-توضیحات بر اقبال سید ابن طاووس 📗۱۸-الاغسال(تقریر درس میرزای شیرازی) 📒۱۹-پیش نویس پیشنهادی قانون اساسی مشروطه با محوریت شرع مقدس، طرح ها در موضوع اقتصاد و بانک داری اسلامی و نظارت فقها بر مصوبات مجلس و... 📗۲۰-رساله فی المشتق، تقریر درس میرزای شیرازی (شیخ آقا بزرگ تهرانی، در الذریعه، با صراحت، شیخ شهید را به عنوان مؤلف این اثر، معرفی می کند) 📘۲۱-نورالقلم(مجموعه ترجمه ها، تقریظات، تعلیقات، توقیعات، تنفیذ ها، تصدیقات، تأییدات، تعیین ها، اجازات، نامه ها و یادداشتها به زبان های مختلف از جمله فرانسه 📙۲۲-حاشیه بر وسائل الشیعه 📘۲۳-فهرست ابواب بحارالانوار 📒۲۴-محضر، در موضوع قضاء، دعاوی و مجموعه احکام قضاء 📕۲۵-مباحثات ریاضی، هیئت و نجوم با عبدالغفار نجم الدوله 📒۲۶-تقویم رقومی(نجومی) 📑۲۷-نوشته هایی در مبحث، شیمی، هندسه، نجوم، جغرافی... 📗۲۸-مقابله قرآن مجید و تفسیر 📙۲۹-نورالکلام(سخنان قصار) 📘۳۰-الخمس 📗۳۱-رساله مشروطه مشروعه(تبیین نظریه مشروطه مشروعه) 📚۳۲-رساله عملیه مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)، در قالب چند رساله🔰 📗۱- رساله ۶۰ مسأله/چاپ سنگی، تهران ۱۳۰۶، به کتابت احمد تفرشی 📘۲- رساله ۲۳۶ مسئله(نافع المسائل یا زبدة المسائل)، ۱۳۰۵چاپ در تهران-۱۳۰۶چاپ در بمبئی، به کتابت عبدالحسین بن مفید شیرازی، موجود در کتابخانه دانشکده الهیات تهران(فهرست نسخ خطی ص ۲۴۳) ✍️ در سال ۱۳۱۱ق تحت نظر جامع مرجع شهید، این دو رساله (۶۰ و ۲۳۶ مسأله) با یکدیگر، تجمیع و در چاپخانه مفید عام پریس لاهور، تحت عنوان سؤال و جواب (۲۹۶ مسأله) به چاپ رسید. 📙۳- اجوبة المسائل (رساله عملیه فارسی مرجع شهید)، به کتابت غلامحسین خوانساری در صفر ۱۳۰۸/موجود به شماره ۱۳۷۴۰ در فهرست آستان قدس رضوی، ج۲۳، ص ۶۳) 📕۴- المسألة شیخ مرتضی انصاری(ره)، که میرزای شیرازی آرای خود را به صورت تعلیقه بر آن نوشته و مرجع شهید نیز با تقریظی به آن، صحتش را تأیید و مقلدین خود را به عمل بدان، فراخوانده است. در تقریظ مرجع شهید،آمده:🔰 باکی نیست برای مقلدین، که عمل نمایند به آنچه در این رساله مذکور است. إِنْ شَاءَ ٱللَّهُ تعالی.حُررّه الأحقر فضل الله نوری ✍️ فتاوای مشهور مرجع شهید ◽️فتوای حرام بودن مشروطه غیر شرعی انگلیسی/۸۸-۱۲۸۷ش ◽️فتوای حرام دانستن استطراق از طریق جبل به مکه معظمه به علت نا امنی و خطر جانی برای حاجیان، که در آن، تردد از این راه، مادام که دولت عثمانی آنرا کاملا" از شر راهزنان امن نکرده، حرام شمرده شد. ◽️فتوای تأیید مدارس جدید اسلامی دخترانه و پسرانه ✍️ علاوه بر آثار فوق 📚 تصحیحات(تصحیح تعداد زیادی از آثار بزرگان شیعه) و استنساخ ۱۳ اثر فاخر را باید اضافه نمود 🔰ادامه در بخش دوازدهم/پایانی🔰
🔰بخش دوازدهم/پایانی🔰 ✍️ «استاد العلماء العظام» کلماتی است که بر سنگ مزار مطهرش، نقش بسته، در طول عمر پر برکتش، صدها انسان شایسته را در علوم مختلف معقول و منقول، تعلیم داد و از آنان عالمانی فرهیخته ساخت.🔰 ✅ فهرست تفصیلی بیش از ۶۰ نفر از بزرگان، که خوشه چین محضر مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف در نجف، سامرا، تهران و... بودند. از مجتهدین(مراجع)، فقیهان، عارفان، فیلسوفان، ادیبان، ریاضیدانان و منجمین مشهور، که خود بعضاًَ در زمره اساتید بنام قرار گرفتند. رضوان الله تعالی علیهم🔰 ✍️ شیخ عبدالکریم حائری یزدی(مؤسس حوزه علمیه قم و از اساتید امام خمینی)/حاج آقا حسین طباطبایی قمی (زعیم قیام بر ضد کشف حجاب رضاخانی)/شهید آقا سید مصطفی موسوی(والد امام خمینی)/میرزا ابوتراب شهیدی قزوینی/شیخ روح الله دانایی قزوینی/میر سید حسین قمی/میر سید علی شوشتری جزایری/میر سید حسن شوشتری جزایری/سید احمد طباطبایی یزدی(فرزند صاحب عروه)/سید احمد طباطبایی سنگلجی(برادر سید محمد طباطبایی)/سید جمال الدین اسدآبادی(از رهبران جنبش بیداری مسلمانان)/شیخ مهدی امامی مازندرانی(از اساتید امام خمینی)/شیخ محمد رضا نوری(والد حاج آقا جمال نوری)/شیخ عبد النبی نوری(مرجع پس از شهادت شیخ فضل الله در تهران)/علامه محمد قزوینی(ادیب بزرگ ایران، نماینده پژوهشی شیخ فضل الله در اروپا)/میرزا عبدالغفار نجم الدوله(ریاضیدان و منجم مشهور عصر قاجار)/ملا علی مدرس(والد اعظام الوزراه)/شهید سید حسن مدرس/ضیاء الدین دری اصفهانی/آقا سید موسی زرآبادی قزوینی/سید احمد رضوی(ادیب پیشاوری)/آقا سید محمود مرعشی(والد آقا سید شهاب الدین)/آقا سید اسماعیل مرعشی(عموی آقا سید شهاب الدین)/میرزا علی لنکرانی(والد شیخ حسین لنکرانی)/آیت الحق شیخ مرتضی زاهد(عارف بالله مرتبط با امام زمان عج)/میرزا علی هسته ای(سخنور مشهور)/حاج میرزا عبدالله سبوحی(واعظ مشهور)/شیخ محمد حسن عبادی خراسانی/شیخ محمد بوذری طالقانی/ملا محمد آملی(والد شیخ محمد تقی)/شیخ علی اکبر مجتهد بروجردی/آقا نورالدین عراقی/میرزا مهدی آشتیانی(فیلسوف مشهور)/میرزا ابوالقاسم قمی(برادر بزرگتر حاج آقا حسین طباطبایی قمی)/شیخ محمد تقی شیرازی(میرزای دوم)/شیخ باقر معزی تهرانی/شیخ محمد کبیر قمی/اشرف الواعظین شیرازی(والد سلطان الواعظین)/شیخ حسن تهرانی/شیخ غلامحسین نوری/شیخ عیسی لواسانی/شیخ باقر نجم آبادی/آخوند ملا علیرضا/شیخ علی چیذری/میرزا محمد علی خان اراکی/شیخ محمد سلطان تهرانی/میرزا جمال الدین کرمانی/️میرزا هاشم کرمانی/حاج آقای دماوندی(در ماجرای ترور شیخ، جانفشانی کرد و مانع فرجام آن جنایت شد)/شیخ میرزا جعفر تبریزی/️شیخ محمد تربتی/میرزا زین العابدین پیشوایی/سید حسین حائری/ملا علی یوشی مازندرانی/شیخ محمد قاضی کیای طالقانی/️شیخ علی سولقانی/️شیخ حسن کربلایی اصفهانی(صاحب کتاب تاریخ دخانیه)/️میرزا محمد حسن اصفهانی/️شیخ محمود مفید اصفهانی/سید حسن صاحب زمانی/️شیخ محمد رضا یزدی/شیخ ابراهیم نوری/سید علی موسوی دزفولی/سید محمد علی شوشتری/حاج آقا جمال الدین آل آقا/شیخ علی بابا مازندرانی/️میرزا خلیل طالقانی/حاجی عمادالواعظین/شیخ محمد مهدی عبدالرب آبادی(شمس العلما)/شیخ محمد جواد صافی(والد شیخ لطف الله صافی) و صدها شخصیت ممتاز دیگر (رضوان الله تعالی علیهم) 🔸دیگر منابع: حوزه نت، مقاله سید صادق سید نژاد/خبرگزاری تسنیم/مشرق نیوز/دوره هفت جلدی مشروطه و علامه شیخ فضل الله، اثر مرحوم استاد منذر/ک،تنهای شکیبا، استاد منذر/دانشنامه های آزاد مجازی، پدیا، گفتاورد، فقه، شیعه/تألیفات و سخنان علی دوانی، مهدی انصاری، محمد ترکمان، یعقوب توکلی/ک، دوجلدی، در محضر شیخ فضل الله نوری، از بانوی تاریخ‌دان ایران، منصوره اتحادیه/محدث بزرگ میرزا حسین نوری(نقباء البشر)/خاطرات شیخ حسین لنکرانی/رجانیوز/ نسیم آنلاین/مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی/مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/کتابخانه های آستان قدس رضوی و آیت الله مرعشی نجفی(ره) قم/ک، در محضر بهجت/ک، سر دار، شمس الدین تندرکیا/الذریعة إلی تصانیف الشیعة، شیخ آقا بزرگ تهرانی/اَعیانُ الشّیعه، سید محسن امین/شهداء الفضیلة، علامه امینی/... ✳️ @ShahidRabe
⁉️حقیقت های مکتوم‼️ ✍️ با مبارزات، آرا، نظرات، آثار تألیفی، گفتمان و اندیشه های سیاسی مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، شهید رابع اعلی الله مقامه الشریف🔰 در موضوعات🔰 ◽️حکومت◽️سلطنت قاجار ◽️ولایت فقیه◽️آزادی ◽️مساوات◽️مجلس شورا ◽️قانون اساسی◽️قانونگذاری ◽️حقوق زنان و ... بیشتر آشنا شویم، تا بتوانیم🔰 ✍️ به ادعاهای واهی مغرضانه و تهمت های ناروا و ناجوانمردانه به ایشان، پاسخ دهیم ⏪ «در ۱۲ بخش»/ کلیک بر لینک👇👇 https://eitaa.com/shahidrabe/6840 ✳️ @ShahidRabe
🔰وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» در ایکنا برگزار می‌شود 🔹وبینار بین‌المللی «کتاب عزیز» با هدف بررسی مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن از دیدگاه دانشگاهیان برگزار می‌شود. 🔗 iqna.ir/00HS4u 🆔 @iqnanews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥جرعه‌ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه آل عمران،۱۶۹ و ۱۷۰ 💠و لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ 💠ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ .(١٦٩) ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺑﺨﺸﺶ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻨﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻲ ﺍﻳﺸﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﭙﻴﻮﺳﺘﻪﺍﻧﺪ [ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺷﺮﻑ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﻳﻞ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ] ﺷﺎﺩﻱ ﻣﻰﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﻧﻪ ﺑﻴﻤﻰ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﻧﻪ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻰﺷﻮﻧﺪ.(١٧٠) @howzehkhaharantehran
┅═✼🌿🌹﷽🌹🌿✼═┅ مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر ┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄ ✨✨ارتقائ توانایی طلاب در تدوین مقالات و پایان نامه ها درکارگاه آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی✨✨ 🌴 کارگاه آشنایی با نرم افزارهای پژوهشی؛ روز دوشنبه در تاریخ 09/05/1402 درمجتمع آموزش علوم اسلامی کوثربا حضوراستاد سرکار خانم دکتر صیادی و طلاب سطح2و3و4 برگزار گردید. در این جلسه علاوه بر معرفی نرم افزارهای مختلف پژوهشی، نحوه کار و استفاده از نرم افزارهای مختلف پژوهشی از جمله نرم افزارهای مختلف نور (نحوه سرچ لغت، آیه، مقایسه، کتابشناسی و...)توضیح داده شد. http://www.kosar.ac.ir ┄┅═══✼🌿🌹🌿✼═══┅┄
✅ قربة الی الله، اطلاع رسانی فرمایید 🔸 همایش ملی بزرگداشت مرجع شهید حضرت آیت الله العظمی علامه شیخ فضل الله نوری(اعلی الله مقامه الشریف) همزمان با ایام سالگرد شهادت ایشان با مشارکت نهادهای علمی و فرهنگی کشور در شهرهای قم، تهران و نور برگزار می شود🔰 ⏪ همایش شهر قم ♦️با پیام تصویری مرجع عالیقدر آیت الله العظمی جعفر سبحانی دامت برکاته 🎙با حضور و سخنرانی حضرات آیات و حجج اسلام: 💢 سیدهاشم حسینی بوشهری 💢 محمدجواد فاضل لنکرانی 💢 علـی اکبــر رشـــــاد 💢 مهدی انصاری 📆 چهارشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🕌 قم،‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، واقع در بلوار ۱۵ خرداد(شاه‌سید‌علی)، خیابان شهید میثمی ⏪ همایش تهران، در روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۸(صبح و عصر) در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) ⏪ همایش شهر نور، پنج‌شنبه ۱۲ مرداد از ساعت ۹ تا ۱۲ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور استان مازندران ✍ این همایش ها تحت اشراف آیت الله حاج شیخ علی اکبر رشاد و دکتر موسی حقانی برگزار می‌شود. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشکده تاریخ معاصر، مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران (حوزه‌های برادران و خواهران)، فرمانداری نور و... برگزارکنندگان همایش هستند. هر کدام از سه همایش، ابعادی مستقل از شخصیت مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری، اعلی الله مقامه را تبیین می‌کند🔻 👈 محور اول: زیست‌نامه و آثار علمی (فقهی - اصولی) و فقه سیاسی شیخ؛ همایش شهر قم 👈 محور دوم: زیست‌نامه سیاسی - اجتماعی با محوریت نقش ایشان در مشروطیت؛ همایش شهر تهران 👈 محور سوم: زیست‌نامه فردی و خاندانی؛ همایش شهر نور
📣📣📣📣📣 🟠 مرکز مشاوره آفتاب تحت نظارت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار می کند: 🌟دوره مهارت آموزی استفاده از آزمون های روانشناسی🌟 🔴همراه با اعطای گواهینامه 🔵با حضور استاد ارجمند: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر نوید جانباز 🟡مخاطبین دوره: 🔸طلاب سطح سه رشته مشاوره 🔸دانشجویان ارشد رشته روانشناسی 🟢 زمان و مکان: 🔹زمان: روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۷ و ۱۸ - ۲۴ و ۲۵ مرداد ماه) و (۷ و ۸ - ۲۸ و ۲۹ شهریور ماه) ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۰ الی ۱۷ 🔹 مکان: تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت دوست، پلاک ۵۶، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران 🟣 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۳۰۵۵۰۶۰۶۴ تماس حاصل فرمایید. @howzehkhaharantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 چهارشنبه شب، رفقایت را هم بیاور! 🤝 دعوت علیرضا پناهیان برای شرکت در 🍀 اولین بزرگداشت شهادت مظلومانۀ فقیه عارف 🩸 شیخ فضل الله نوری 📍 در محل شهادتش (میدان امام خمینی) (لینک نشان (https://nshn.ir/f4_bvE2OIxiVxl)) 🕙 در شب شهادتش (چهارشنبه شب)(۱۱ مرداد- حوالی ۲۱:۴۵) 📌۲۰:۱۵: حرکت دستۀ عزاداری سیدالشهدا | از پردیس باغ ملی (دانشگاه هنر) (لینک نشان (https://nshn.ir/48_bvENj_xi1Mt)) به سمت میدان امام خمینی(ره) @Panahian_ir
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در نظر دارد برای خود در عراق، واقع در عمود ۱۲۲۲ شهر کربلا، اقدام به جذب مبلغین واجد شرایط نماید: متقاضیان می‌توانند در صورت داشتن شرایط زیر به سامانه نجم مراجعه و ثبت‌نام نمایند. 📌 هر فرد می بایست مبلغ ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان برای هزینه ایاب و ذهاب و زیارت دوره پرداخت نماید. ▫️زمان حرکت هفتم صفر (به تقویم کشور عراق) از شهر مقدس قم خواهد بود ▫️زمان برگشت: عصر روز اربعین روز هشتم و نهم صفر اختصاص به زیارت دوره( کاظمین سامرا نجف) خواهد داشت و پس از آن اسکان در موکب و شروع خدمت رسانی خواهد بود ▫️زیارت کربلا با توجه به اینکه موکب در شهر کربلا واقع شده است، در حین خدمت به صورت گروه بندی مشخص، انجام خواهد شد ▫️تعداد روزهای حضور در موکب از شب ۱۰ صفر تا شب ۱۹ صفر ▫️اولویت ثبت نام با بانوان زبان دان (عربی لهجه عراقی و انگلیسی) و کارشناسان رسانه‌ای ساکن قم خواهد بود ▫️فعالیت های موکب بانوان شامل پاسخگویی فقهی، اعتقادی، مشاوره (کودک،ازدواج،خانواده و...)، حضور به عنوان کارشناس رسانه و... خواهد بود https://najm.whc.ir 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews 🌐 news.whc.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📍این یک پیام خاص است! ⭕️ توصیه مهم رهبر به کسانی که و و هستند. 🔺مخاطب این پیام فقط مسلمان‌ها و حزب‌اللهی‌ها نیستند! ✅ آریایی‌های واقعی و طرفداران راستین کورش کبیر هم بشنوند👆 @howzehkhaharantehran
پای درس امام حسین علیه السلام: 👈 إنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دِینٌ وَ کُنْتُمْ لاتَخَافُونَ اَلْمَعَادَ فَکُونُوا أحْرَاراً فی دُنْیَاکُمْ اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌ترسید، لااقل در دنیای خود باشید. بحارالانوار، ج۴۵، ص۵۱ @howzehkhaharantehran
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران
پای درس امام حسین علیه السلام: 👈 إنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دِینٌ وَ کُنْتُمْ لاتَخَافُونَ اَلْمَعَادَ
البته می‌دونید که آزاده بودن هزینه هم داره دیگه! اگه دین هم داشته باشی و آزاده هم باشی، که هزینه‌ش خیلی بیشتر میشه! اصولاً تو دنیا هیچ چی مفتی بدست نمیاد، منتهی باید زرنگ باشیم و دقت کنیم که چی می‌دیم و چی می‌گیریم! نمونه‌ای از کسانی که هم دین داشتن و هم آزاده بودن👇👇👇
اگر مومنین جامعه در خواب غفلت باشن و عده‌ای هم سرگرم عیاشی و ... قطعاً شیخ فضل‌الله‌ها به پای دار خواهند رفت، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی! جرعه‌ای بصیرت و عمل به هنگام، نوش جان کنیم... @howzehkhaharantehran
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران
یک کلیپ هم برای آشنایی بیشتر با این عالم مجاهد، هست که با هم ببینیم و ان‌شاءالله به حق امام حسین علیه‌السلام ما هم پیرو شهدا و مکتب ناب اسلام و عاقبت بخیر باشیم. 👇👇