توزیع ۷۰ سبد غذایی در ادامه طرح مواسات و همدلی توسط طلاب حوزه علمیه ایوان بین نیازمندان شهرستان ایوان
@hozeh_ilam
پخت و پخش غذای نذری در مناطق محروم آبدانان توسط طلاب این شهرستان
@hozeh_ilam
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت 🍂 شماره 3
🔹موضوع: طلبه و انتخاب مأموریت
طلبه مانند هرکس دیگر باید در نظام تقسیم کار اجتماعی کاری را برعهده گیرد و دغدغة انجام آن را داشته باشد. طلبه پس از دورة تحصیل باید باری را از زمین بردارد، گرهی ناگشوده را باز کند، دردی را دوا کند و حضور خود را بنمایاند. طلبه باید دست به اقدامی زند، کاری عرضه کند، نتیجهای تحویل دهد، خروجیای داشته باشد، طرح مفیدی را به سرانجام رساند.. . و هرگز نباید وجود و عدم او برای جامعه مساوی باشد. طلبه باید خود را مکلف به یاری دین خدا[1] و ارائه خدمتی بداند و برای آن خود را از پیش آماده کرده باشد.
طلبه باید یک نقش اجتماعی و کارکرد مثبت برای خود تعریف کند و تعهدی برای اجرای یک برنامه بدهد و سنگری را با مسئولیت و تعهد پر کند و گوشهای از مرز فرهنگی را پاسداری نماید به گونهای که خیال دیگران از حضور و ظهور او در آن عرصه آسوده گردد. طلبه باید یک عضو مفید برای پیکرة اجتماع باشد؛ یک بازوی توانا، چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا یا.. . . یک کارگزار امین برای اهداف امام عصر (عج)، و با قوت و قدرت آن وظیفه را به انجام رساند[2]. در این صورت رسالتمند و هدفدار است و دَین خود را به جامعه ادا کرده است.
برای این منظور لازم است طلبه از آغاز طلبگی احساس تعهد کند، برای یافتن آن نقطة کور یا آن بار زمینمانده با مطالعه و مشاوره و تأمل تلاشی کند و از میان فهرست بلند نیازهای اجتماعی ـ به تناسب توان و استعداد و هویت صنفی خود و رسالت روحانیت ـ مسئولیتی را انتخاب کرده و خود را برای انجام آن آماده و داوطلب گرداند. اما این انتخاب چگونه صورت میگیرد؟
به صورت طبیعی طلبه از میان خدمات اجتماعی رانندگی و فروشندگی و صنعتگری را انتخاب نمیکند. طلبه #هویتی_فرهنگی دارد و اصالتا مسئولیت او از مقولة #تعلیم و #تربیت است.
هویت صنفی طلبه به دستة خاصی از خدمات و فعالیتهای فرهنگی معطوف است که در این انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد.
سازمان روحانیت چند تعهد کلان اجتماعی دارد. مهمترین تعهدات این سازمان عبارتاند از
1-حفظ، ترمیم و بالندهسازی معرفت دینی و فهم شریعت نبوی، تحقیق و تلاش برای بهفهمی منابع دینی و کشف آفاق نظری ناگشوده و تبیین نظامات فکری دینی.
2-تبلیغ دین، و حفظ، ترمیم و بالندهسازی فرایند آن.
3-تربیت الهی انسانها و تزکیه نفوس
4-تلاش برای تحقق دین در سطح جامعه و اداره دینی نظام اجتماعی.
5-دفاع از دین در مقابل دشمنیها
منابع:
[1]. ان تنصروا الله ینصرکم (محمد 47: 7)
[2]. فخذها بقوه، اعراف 7: 145.
#ویژه_طلاب
#انتخاب_ماموریت
🌿 tahzib-howzeh.com
@hozeh_ilam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مناجات
إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الأِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ
خدایا كمال جدايى از مخلوقات را، براى رسيدن كامل به خودت به من ارزانى كن
وَ بِیَدِکَ لَا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضُرِّی
و سود و زیان من، همه به دست توست نه غیر تو
#مناجات_شعبانیه #امام_خمینی
🌻 @nedaye_tahzib
💠 حدیث روز 💠
🏴 احوالات امام کاظم(ع) در ماه محرم
🔻امام رضا علیهالسلام:
كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا... فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛
◼️چون ماه محرّم مىرسيد، كسى پدرم را خندان نمىديد...
◼️چون روز دهم فرا مىرسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود.
📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰، ص ۵۰۵
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
🔻 با ارائه محتوای دیجیتالی؛
🔔 دوره میثاق طلبگی(۱) ویژه داوطلبان جدید الورود حوزه آغاز شد
◻️این طرح، دورهای اخلاقی ـ تربیتی است که داوطلبان ورود به حوزه های علمیه در این دوره با اهداف و رسالتهای حوزه و روحانیت، بخشها و ظرفیتهای موجود در حوزه، زیّ طلبگی آشنا میشوند و پس از بررسیها و ارزیابیهای مناسب در این دوره، افراد واجد صلاحیت جهت پذیرش در حوزه های علمیه انتخاب میشوند و در واقع آخرین مرحله از مراحل پذیرش داوطلبان جهت ورود به حوزه علمیه محسوب می شود.
◻️ البته امسال بخاطر محدودیت هایی که جهت اجتماعات ایجاد شده به تشخیص مدیریتهای استانی این دوره به یکی از دو صورت متمرکز یا غیر متمرکز برگزار می شود.
◻️لازم به یادآوری است که طلابی که پس از شروع نیمسال اول پذیرش میشوند باید قبل از آغاز نیمسال دوم این دوره را بگذرانند.
◻️ محتواهای مورد نیاز داوطلبان ورود به حوزه های علمیه پیش از این تهیه و از هم اکنون در سایت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به آدرس www.tahzib.ismc.ir بارگذاری شده است.
📑 آیین نامه میثاق طلبگی ۱:
tahzib.ismc.ir/uploads/aenname-misagh۱.pdf
📑 شرح وظایف مسئولان گروهها:
tahzib.ismc.ir/uploads/vazaef-misagh۱.pdf
•┈┈••✾••┈┈•
📲کانال خبرگزاریحوزه تنها مرجع رسمی اطلاعرسانی حوزههای علمیه در ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
تصاویر اجرای پویش «این خانه، عزادار حسین است» در شهرستان دهلران را می توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید:
https://hawzahnews.com/x9N5y
@hozeh_ilam
🏴 لوح | نگهبان خیمه طوفان زده
▪️حضرت آیتالله خامنهای: «در طول آن پنجاه-شصت سال پس از رحلت پیغمبر، اسلام طوری تغییر یافته بود که در دنیای اسلام، جگرگوشگان پیغمبر را علناً کشتند و اسیر کردند. امام حسین مانند آن میخ عظیمی شد که این خیمهی طوفانزده را با خون خود نگهداشت.» ۱۳۸۰/۱۲/۲۱
▫️پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرمالحرام، لوح «نگهبان خیمه طوفان زده» را منتشر میکند.
▪️دریافت نسخه قابل چاپ
farsi.khamenei.ir/photo-album?id=46281
💠 حدیث روز 💠
🏴 ثواب گریه برای امام حسین (ع)
🔻امام صادق علیهالسلام:
وَ مَنْ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ [عَيْنَيْهِ] مِنَ اَلدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ اَلْجَنَّةِ
◻️كسى كه يادى از حضرت حسين بن على عليهالسلام نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشك خارج شود اجر او بر خداست و حق تعالى به كمتر از بهشت براى او راضى نيست.
📚 کامل الزيارات، جلد ۱، صفحه ۱۰۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews