eitaa logo
خبرگزاری حوزه علمیه استان ایلام
830 دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
4.5هزار ویدیو
227 فایل
ارتباط با ادمین @ali_m77 خبرگزاری حوزه در استان ایلام در وب : https://www.hawzahnews.com/service/province/61 کانال رسمی خبرگزاری حوزه در استان ایلام در ایتا: https://eitaa.com/hozeh_ilam
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت 🍂 شماره 3 🔹موضوع: تعریف طلبگی بر طبق تعالیم اسلام، روحانیت سِمَت و مقامی نیست که در سایه آن روحانیون امتیازات مادی کسب کنند یا حرفه‌ای که نظیر حرفه‌های دیگر یک دسته آن را پیشه و وسیله امرار معاش خود قرار دهند. روحانیت در اسلام به معنی آراسته بودن به فضیلت علم و تقوا و مجهز بودن برای انجام یک سلسله وظایف اجتماعی دینی و واجبات کفایی است. بی آن‌که علم و تقوا سرمایه دنیاطلبی گردد. ولایت، رهبری، روحانیت، شهید سید محمد حسین بهشتی، ص 139. @hozeh_ilam
💠 حدیث روز 💠 💎 دو عملی که هیچکدام به تنهایی پذیرفته نمی‌شوند 🔻امام رضا علیه‌السلام: لاَ تَدَعُوا اَلْعَمَلَ اَلصَّالِحَ وَ اَلاِجْتِهَادَ فِي اَلْعِبَادَةِ اِتِّكَالاً عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ لاَ تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ اَلتَّسْلِيمَ لِأَمْرِهِمْ اِتِّكَالاً عَلَى اَلْعِبَادَةِ فَإِنَّهُ لاَ يُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ اَلْآخَرِ ❗️مبادا اعمال نيك را به اتكاى حب و دوستى آل محمد صلّى اللّه عليه و آله رها كنيد و مبادا دوستى آل محمد را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهيد زيرا هيچ كدام از اين دو به تنهائى پذيرفته نمي‌شود. 📚 بحارالأنوار (جلد ۷۵) / ترجمه خسروی، ج ۲، ص ۲۹۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
پویش این خانه عزادار حسین است توسط حوزه علمیه دهلران و اهدای کتیبه به مردم شهرستان @hozeh_ilam
⭕️ دست از مغالطه برداریم/ مقایسه عزاداری در شرایط کرونا با جهاد، اشتباه و انحراف است حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:🔻 ◻️گاهی آگاهانه یا غیرآگاهانه مغالطه می‌شود مثلا عزاداری در شرایط کرونا را با جهاد مقایسه و ادعا می‌کنند، همان طورکه در جهاد و دفاع، رزمندگان خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند، پس در عزاداری ها و مسائل مشابه آن هم نباید نگران خطرات و آسیب ها باشیم! واضح است که این یک خط اشتباه و انحرافی است. مثل آن است که بگوییم چون روزه یک امر مهم و واجب هست، پس انسان مریض هم باید این فریضه را انجام دهد ولو اینکه ضرر داشته باشد یا اینکه نماز چون عمود دین و از واجبات هست حتی در موقعی که وضو برای انسان ضرر دارد باید وضو بگیرد و نمازش را بخواند. متاسفانه برخی افراد این قبیل مقایسه ها را از خودشان ساخته اند، اما ما باید درچاچوب احکام شرع و طبق آنچه فقها و مراجع ما براساس منابع خاص خودش احکام را بیان کرده اند عمل کنیم. ◻️ حفظ شعائر یکی از افتخارات ماست اما طبیعی است که در هر شرایطی نظر کارشناسان مورد اطمینان و مرجع می‌باشد. لذا می‌بینیم مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار در این ایام بر زنده نگهداشتن و احیاء شعائر با حفظ سلامتی و توجه به خطوطی که کارشناسان بیان می کنند، بسیار تاکید می‌کنند. •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🏴 مخابرات هم تماشای «هیئت آنلاین» را رایگان کرد 📺 سامانه هیئت آنلاین به نشانی heyatonline.ir بستری برای پخش زنده هیئات و مراسم های مذهبی است که ترافیک استفاده از آن برای کاربران در کلیه اپراتورها رایگان است. @HawzahNews
🔔 جزئیات برنامه‌های حسینیه تلویزیونی ایران اعلام شد https://hawzahnews.com/x9MZX @hozeh_ilam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | سیلیِ اعتماد به آمریکا 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکاییها اعتماد کرد؛ برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکاییها متوسّل شد؛ آمریکاییها به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها همدست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداختند. مصدّق اعتماد کرد، کتکش را [هم‌] خورد؛ حتّی کسانی که با آمریکا میانه‌شان هم خوب بود و به آمریکا اعتماد کردند، ضربه‌اش را خوردند.» ۱۳۹۲/۰۸/۱۲ 🔻پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، نماهنگ «سیلیِ اعتماد به آمریکا» را منتشر میکند. @hozeh_ilam
توزیع ۷۰ سبد غذایی در ادامه طرح مواسات و همدلی توسط طلاب حوزه علمیه ایوان بین نیازمندان شهرستان ایوان @hozeh_ilam
پخت و پخش غذای نذری در مناطق محروم آبدانان توسط طلاب این شهرستان @hozeh_ilam
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت 🍂 شماره 3 🔹موضوع: طلبه و انتخاب مأموریت طلبه مانند هرکس دیگر باید در نظام تقسیم کار اجتماعی کاری را برعهده گیرد و دغدغة انجام آن را داشته باشد. طلبه پس از دورة تحصیل باید باری را از زمین بردارد، گرهی ناگشوده را باز کند، دردی را دوا کند و حضور خود را بنمایاند. طلبه باید دست به اقدامی زند، کاری عرضه کند، نتیجه‌ای تحویل دهد، خروجی‌ای داشته باشد، طرح مفیدی را به سرانجام رساند‌.. . و هرگز نباید وجود و عدم او برای جامعه مساوی باشد. طلبه باید خود را مکلف به یاری دین خدا[1] و ارائه خدمتی بداند و برای آن خود را از پیش آماده کرده باشد. طلبه باید یک نقش اجتماعی و کارکرد مثبت برای خود تعریف کند و تعهدی برای اجرای یک برنامه بدهد و سنگری را با مسئولیت و تعهد پر کند و گوشه‌ای از مرز فرهنگی را پاسداری نماید به گونه‌ای که خیال دیگران از حضور و ظهور او در آن عرصه آسوده گردد. طلبه باید یک عضو مفید برای پیکرة اجتماع باشد؛ یک بازوی توانا، چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا یا.. . . یک کارگزار امین برای اهداف امام عصر (عج)، و با قوت و قدرت آن وظیفه را به انجام رساند[2]. در این صورت رسالت‌‌مند و هدفدار است و دَین خود را به جامعه ادا کرده است. برای این منظور لازم است طلبه از آغاز طلبگی احساس تعهد کند، برای یافتن آن نقطة کور یا آن بار زمین‌مانده با مطالعه و مشاوره و تأمل تلاشی کند و از میان فهرست بلند نیازهای اجتماعی ـ به تناسب توان و استعداد و هویت صنفی خود و رسالت روحانیت ـ مسئولیتی را انتخاب کرده و خود را برای انجام آن آماده و داوطلب گرداند. اما این انتخاب چگونه صورت می‌گیرد؟ به صورت طبیعی طلبه از میان خدمات اجتماعی رانندگی و فروشندگی و صنعتگری را انتخاب نمی‌کند. طلبه دارد و اصالتا مسئولیت او از مقولة و است. هویت صنفی طلبه به دستة خاصی از خدمات و فعالیت‌های فرهنگی معطوف است که در این انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد. سازمان روحانیت چند تعهد کلان اجتماعی دارد. مهم‌ترین تعهدات این سازمان عبارت‌اند از 1-حفظ، ترمیم و بالنده‌سازی معرفت دینی و فهم شریعت نبوی، تحقیق و تلاش برای به­فهمی منابع دینی و کشف آفاق نظری ناگشوده و تبیین نظامات فکری دینی. 2-تبلیغ دین، و حفظ، ترمیم و بالنده‌سازی فرایند آن. 3-تربیت الهی انسان‌ها و تزکیه نفوس 4-تلاش برای تحقق دین در سطح جامعه و اداره دینی نظام اجتماعی. 5-دفاع از دین در مقابل دشمنی‌ها منابع: [1]. ان تنصروا الله ینصرکم (محمد 47: 7) [2]. فخذها بقوه، اعراف 7: 145. 🌿 tahzib-howzeh.com @hozeh_ilam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الأِنْقِطَاعِ إِلَيْكَ خدایا كمال جدايى از مخلوقات را، براى رسيدن كامل به خودت به من ارزانى كن وَ بِیَدِکَ لَا بِیَدِ غَیْرِکَ زِیَادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضُرِّی و سود و زیان من، همه به دست توست نه غیر تو 🌻 @nedaye_tahzib
💠 حدیث روز 💠 🏴 احوالات امام کاظم(ع) در ماه محرم 🔻امام رضا علیه‌السلام: كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا... فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ؛ ◼️چون ماه محرّم مى‏‌رسيد، كسى پدرم را خندان نمى‌ديد... ◼️چون روز دهم فرا مى‏رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود. 📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰، ص ۵۰۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🔻 با ارائه محتوای دیجیتالی؛ 🔔 دوره میثاق طلبگی(۱) ویژه داوطلبان جدید الورود حوزه آغاز شد ◻️این طرح، دوره‌ای اخلاقی ـ تربیتی است که داوطلبان ورود به حوزه های علمیه در این دوره با اهداف و رسالت‌های حوزه و روحانیت، بخش‌ها و ظرفیت‌های موجود در حوزه، زیّ طلبگی آشنا می‌شوند و پس از بررسی‌ها و ارزیابی‌های مناسب در این دوره، افراد واجد صلاحیت‌ جهت پذیرش در حوزه های علمیه انتخاب می‌شوند و در واقع آخرین مرحله از مراحل پذیرش داوطلبان جهت ورود به حوزه علمیه محسوب می شود. ◻️ البته امسال بخاطر محدودیت هایی که جهت اجتماعات ایجاد شده به تشخیص مدیریتهای استانی این دوره به یکی از دو صورت متمرکز یا غیر متمرکز برگزار می شود. ◻️لازم به یادآوری است که طلابی که پس از شروع نیم‌سال اول پذیرش می‌شوند باید قبل از آغاز نیم‌سال دوم این دوره را بگذرانند. ◻️ محتواهای مورد نیاز داوطلبان ورود به حوزه های علمیه پیش از این تهیه و از هم اکنون در سایت معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه به آدرس www.tahzib.ismc.ir بارگذاری شده است. 📑 آیین نامه میثاق طلبگی ۱: tahzib.ismc.ir/uploads/aenname-misagh۱.pdf 📑 شرح وظایف مسئولان گروه‌ها: tahzib.ismc.ir/uploads/vazaef-misagh۱.pdf •┈┈••✾••┈┈• 📲کانال خبرگزاری‌حوزه تنها مرجع رسمی اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه در ایتا: http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
تصاویر اجرای پویش «این خانه، عزادار حسین است» در شهرستان دهلران را می توانید در لینک زیر مشاهده فرمایید: https://hawzahnews.com/x9N5y @hozeh_ilam
برنامه_امتحانات_تجدیدی دروس اصلی نیم سال دوم نظام قدیم_
برنامه_امتحانات_دروس اصلی نیم سال اول نظام قدیم_
🏴 لوح | نگهبان خیمه طوفان زده ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «در طول آن پنجاه-شصت سال پس از رحلت پیغمبر، اسلام طوری تغییر یافته بود که در دنیای اسلام، جگرگوشگان پیغمبر را علناً کشتند و اسیر کردند. امام حسین مانند آن میخ عظیمی شد که این خیمه‌ی طوفان‌زده را با خون خود نگهداشت.» ۱۳۸۰/۱۲/۲۱ ▫️پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام، لوح «نگهبان خیمه طوفان زده» را منتشر میکند. ▪️دریافت نسخه قابل چاپ farsi.khamenei.ir/photo-album?id=46281
💠 حدیث روز 💠 🏴 ثواب گریه برای امام حسین (ع) 🔻امام صادق علیه‌السلام: وَ مَنْ ذُكِرَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِنْدَهُ فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ [عَيْنَيْهِ] مِنَ اَلدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ كَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَرْضَ لَهُ بِدُونِ اَلْجَنَّةِ ◻️كسى كه يادى از حضرت حسين بن على عليه‌السلام نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشك خارج شود اجر او بر خداست و حق تعالى به كمتر از بهشت براى او راضى نيست. 📚 کامل الزيارات، جلد ۱، صفحه ۱۰۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
ما ملت امام حسینم ما ملت شهادتیم فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام تسلیت باد
◼️پویش «روضه‌های خانگی» ➖معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه برای تقویت فضای معنوی و انس هر چه بیشتر فرزندان طلاب با اهل‌بیت علیهم‌السلام به ویژه سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش، پویش "روضه‌های خانگی" را برگزار می‌نماید. ➖فرزندان طلاب و روحانیون گرامی به مناسب ایام شهادت سید و سالار شهیدان، خانه و محله خود را سیاه‌پوش و روضه خانگی برگزار نموده، فیلم یا عکس آن را ارسال نمایند. 🎁هدایا: 1. پنج نفر مبلغ پنج میلیون ریال 2. هفتاد و دو نفر مبلغ یک میلیون ریال 3. هفتاد و دو نفر مبلغ پانصد هزار ریال 🗓زمان ارسال آثار: یکم الی بیستم شهریور1399 📎ادامه خبر👈http://go2l.ir/gsmbd 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات Go2l.ir/CSIS_Ble 🆔 : بله Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 : ایتا
مناسبت: روز اول محرم بیاد حضرت مسلم بن عقیل (علیه السلام) سفیر و نماینده فداکار امام حسین علیه السلام 👇🏿👇🏿👇🏿
🍂سلسله مباحث: طلبه، هویت و رسالت شماره 4 🔹موضوع: آینده کاری طلبه شاید هر طلبه‌ای در امتداد نگاه به آینده با این پرسش‌ها روبرو شده باشد که یک طلبه سرانجام چه جایگاه اجتماعی‌ای پیدا خواهد کرد و چه سرانجامی خواهد داشت؟ چه نقش‌ها و شؤون اجتماعی در انتظار او است؟ کارکردهای طلبه، و خدمات تخصصی‌ای که می‌تواند ارائه دهد، آینده کاری او و مأموریتی که باید بر عهده گیرد، غایات و مقاصدی که بر طلبگی مترتب است، اهداف کاری، و آفاق طلبگی یعنی افق‌های دوردستی که شایسته است یک طلبه برای انتهای مسیر خود در نظر گیرد چیست؟ و به دیگر زبان شؤون تخصصی حوزویان و تیپ‌های تخصصی در عالم طلبگی کدام‌اند و چگونه طبقه‌بندی می‌شود؟ در پاسخ به موضوع آینده کاری طلبه پیش از پرداختن به فروعات و جزئیات، و ارائه بحث‌های عمیق و طولانی، لازم است یک جواب کوتاه و رسا و گویا داده شود تا طلبه، گرفتار کثرت‌ها و فروعات نگردد و تکلیف خود را در یک جمله دریابد. این یک جمله پاسخ فوری و اجمالی به آن نیاز است که همواره در ذهن می‌ماند و سنگ محکی برای آزمودن جزئیات خواهد شد. اگر بخواهیم به این سوال یک جواب فوری و کوتاه دهیم و در یک جمله آینده کاری طلبه را معلوم گردانیم، باید همان گونه که در صفحات قبل نیز گفتیم این دو گزاره را به هم پیوند دهیم. الف. انّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبیاءِ[8]؛ ب. هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی اْلأُمِّیّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکمَةَ[9] اگر علمای دین وارثان پیامبران هستند و پیامبران مأموریت تعلیم و تربیت را برعهده داشته‌اند، طلبه در آینده کاری خود یا است و یا . طلبه یک عنصر فرهنگی است که به کار تعلیم و تربیت انسان‌ها اشتغال دارد. این پاسخ فشرده را به صورتی کاملا استقرایی می‌توان تفصیل داد و تیپ‌های تخصّصی حوزویان را این‌گونه ترسیم کرد: محققان علوم دینی که به صورت تخصصی در زمینه‌های زیر به تولید علم و پژوهش مشغول‌اند؛ استنباط و تبیین عقاید اسلامی و نگرش‌های کلان دین: فلسفه، کلام، و ... . کشف و تبیین نظام‌های کلان دینی (سیاسی، اقتصادی، قضایی، مدیریتی، تربیتی، حقوقی، و ...) کشف و تبیین فرهنگ و ارزش‌های دینی: معنویت، اخلاق، آداب، سبک زندگی، ... . کشف و تبیین قانون دینی و احکام فقهی. مروجان و مبلغان آموزه‌های دینی به صورت: استاد اخلاق؛ مبلّغ و گوینده مذهبی (برای عموم مردم)؛ مبلّغان تخصّصی (برای کودکان، نوجوانان، جوانان، دانشجویان، سربازان، ورزشکاران، کارگران، زندانیان، کشورهای خارجی، کاروان‌های زیارتی، و...)؛ نویسنده و مؤلف؛ مدرّس (حوزه، دانشگاه، مدارس)؛ مربی (کودکان، نوجوانان، جوانان، و...)؛ محقّقان میانی؛ امام جماعت و مدیر مساجد، حسینیه‌ها و هیأت‌های مذهبی؛ مشاورین تخصّصی مانند مشاور امور خانواده (روحانی خانواده)، تربیت فرزند، مشاور اصناف، مشاور تولیدکنندگان آثار هنری مذهبی، و ... متصدّیان مناصب اجرایی مختصّ حوزویان مانند: ولایت فقیه (مرجعیّت دینی، سیاسی، اجتماعی)؛ مقام افتا و مرجعیّت دینی (به معنای رایج کنونی)؛ مدیران فرهنگی اجتماعی مانند نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه و نیروهای انتظامی؛ قضاوت؛ مدیریّت مدرسه یا حوزه علمیه منابع: [8] كافی ج 1، ص 32. [9]جمعه:‌ 2 نگارنده: محمد عالم‌زاده نوري