هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
دانش برچسبی
✍ دکتر مجتبی رستمی کیا
▪️نهاد دانش با تجربه، تکرار و روی گشاده به سوی افکار دیگر بارور می شود، یک دانش به صورت کامل زمانی نقد می شود که فهم صحیحی از آن شکل بگیرد و نقد لزوما به معنای طرد نظر مقابل نیست، ممکن است گزینش یا قبول حداقلی از گزینه های یک نقد مطلوب باشد. نقش « مقابلخوانی» در ترویج و انتقال «دانش مدرَسی» نیز قابل تردید نیست.
◾️متاسفانه با مواجهه ای طرف هستیم که از بیرون با چند لیبِل ( برچسب) کار را تمام می کند. نرخ شاه عباسی نقدهای امروزه ما را می توان در چند گزاره خلاصه کرد:
- سکولاریسم را در پی خواهد داشت.
- غربی هست و هژمونی تمدن غرب را در پی خواهد داشت.
- مبتنی بر پوزیتویسم است.
- الحادی هست.
- به جریان فکری x و y مرتبط است.
- این مسئله یک کلان شبهه است.
- این ها فیزیکال اند.
و ...
▪️پیش خودم فکر می کردم که چرا مثلا بزرگان فلسفه ما در برخی شبهات برچسبی عمل نمی کردند؟ مثلا چرا بزرگان کلام و فلسفه از شبهه ابن کمونه بحث می کرده اند، استدلال هایشان را وارسی می کردند و به دقت مغالطات به کار رفته در آن را نشان می دادند؟
◾️ مثلا فرض بفرمایید مرحوم شهید مطهری در « علل گرایش به مادیگری» از همان ابتدا می گفت ما « گپ پارادایمی» داریم یا مثلاً می گفت مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی ما به مادیگرایان نمی خورد و بحث را تمام می کرد. دیگر این همه برکت از کتاب های آقای مطهری، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی و ... نصیب ما می شد؟
▪️فرض بفرمایید در مواجهه با انتقادات غزالی یا فخر رازی نسبت به فلسفه اسلامی، فیلسوفان می گفتند « ولشان کنید این ها اشعری و اخباری مسلک اند»، واقعا دیگر چه می ماند از فلسفه؟ به قول شهید مطهری خدمتی که فخررازی ها به فلسفه کرده اند، فیلسوفان نکرده اند، نقش رقبا در پیشرفت آرای فلسفی را باید جدی گرفت.
▪️رقیب جدی ما در فلسفه و الهیات در آینده نزدیک بی شک علوم شناختی است، از این رو بایستی اجازه توسعه معقول «دانش های شناختی» در ایران را داد.
▪️البته بی شک تحلیل « کلان رَوندهای دانشهای اسلامی» و حفظ « سنتهای دانشی» گذشته از سیاستهای معقولی است که هر نظامواره مستقل علمی به آن اصرار می ورزد، اما به نظر می رسد این سیاست را نه در گسترش دانش رقیب که در نقد دانش رقیب باید به کار بست.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
«مسعا» | مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی-اسلامی
معروفه که خیرین 17 بار برای آیت الله شهید سید محمد باقر صدر خانه خریدند، تمامی منازل را به شاگردان خ
IH_Volume 38_Issue 14-15_Page 134-139.pdf
354.3K
الزامات جدی ساخت تمدنی حوزههای علمیه
✍ دکتر مجتبی رستمیکیا
مجله حوزه
دفتر تبلیغات اسلامی
🔻 دوره انضباط علمی
🔻دوره پاسخگویی
🔺 دوره تمدن سازی
👇
https://journals.dte.ir/article_75175.html
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔴#آیتالله_رئیسی سالهاست خادم آستان مقدس امام رضا علیه السلام هستند.
در شب میلاد مبارک علی بن موسی الرضا دست بر آستان امام رئوف هستیم
اَمَّن یُجیبُ الْمُضطَّر اذا دعاهُ وَ یَکشِفُ السوء🤲
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنا
انا لله و انا الیه راجعون
سعادتی است در رختخواب نمردن، برای عزت یک ملت جان خود را وفا کردن، خداوند روح این شهیدان را غرق در رحمت کند.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
#شهید_آوینی:
هزاران سال از آغاز حیات بشر بر این کرهی خاکی میگذرد. و همهی آنان تا به امروز مردهاند و ما نیز خواهیم مرد. و بر مرگ ما نیز قرنها خواهد گذشت.خوشا آنان که مردانه مردهاند و تو ای عزیز، میدانی.تنها کسانی مردانه میمیرند که مردانه زیسته باشند. یاد شهدایمان به خیر!
#سیدالشهدای_خدمت
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
#رفح
#رفح
#رفح
برخی از صحنه های نسل کشی رفح رو فقط تو روضه ها شنیدیم
سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت...
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 رهبر انقلاب: مجلس باید آرامشبخش و امیدآفرین و برانگیزانندهی همّتها و دعوتکننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد.
در خود مجلس نیز #مسابقات_بیفایده_رسانهای و #مجادلات_مضر_سیاسی، وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیّت را به خود مصروف نسازد.
🖼 #مجلس_دوازدهم
😔😔
#بدون_شرح
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
یادم هست سال گذشته در ایام نوروز که رهبری نام سال را #تولید_دانش_بنیان گذاشتند با یکی از بزرگان حوزه دیدار کردیم و فرمودند حوزه علمیه از 1000 سال پیش تا کنون دانش بنیان بوده و شعار آقا سابقا در حوزه اجرا شده!
جدیدا ایشان در حوزه #حل_مسئله هم چنين نکته ای ایراد فرمودند
توضیحات ما هم افاقه نکرد...
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
امروزه یکی از مباحث مهم ورود دانش های شناختی به عنوان یکی از اصلی ترین پیشران های آینده به فضای آموزش و پرورش و آموزش عالی است، مقالات و کتب ذیل تا حدود زیادی خطوط کلی این مسئله را روشن می کنند:
👇
https://www.intechopen.com/chapters/86544
دانشگاه عمان
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5568102/
دانشگاه مجازی در آمریکا
https://learningandteaching.byui.edu/editions/fall-2011/perspective-magazine/perrys-model-of-cognitive-development-during-the
دانشگاه هاروارد
https://psycnet.apa.org/record/2021-09894-010
این پژوهش هم موردهای مطالعاتی اش جمعی از دانشجویان و به تبع دانشگاه هست
https://core.ac.uk/download/pdf/235420863.pdf
روی دوره های تابستانی شناختی گفتگو شده است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
Understanding-Feminist-Philosophy-Elizabeth-Potter-Feminism-and-Philosophy-of-Science_-An-Introduction-Routledge-2006.pdf
1.07M
#معرفی_کتاب
فمنیسم و فلسفه علم
الیزابت پری
1 تجربه گرایی فمینیستی طبیعی شده
2 تلاقی فمینیستی بین علم و فلسفه علم
3 فلسفه علم فمینیستی و نظریه ارزش فمینیستی
4 تجربه گرایی زمینه ای فمینیستی
5 دیدگاه معرفت شناسی علم
6 برهان پایانی: آیا فلسفه علم می تواندبدون ارزش باشد؟
یکی از علاقمندی های مطالعاتی من، مطالعه بر روی روندهای « زنانه شدن» دانش است، « روند زنانه شدن دانش های اسلامی» هم احتمالا یکی از پیشران های آینده باشد و بحث « فمنیسم شناختی» را مطرح نماید، منبع پیوست شده می تواند در زمینه فلسفه علم ادبیات پنهان برخی از مباحث فلسفی در کشور را ایضاح نماید
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از رسانهی نخبگان
تجربه شخصی:
هر چقدر از سیستم های رسمی شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان فاصله میگیریم، نخبگان واقعی بیشتری یافت می شوند.
#شبه_نخبه
—————
🔘 رسانه نخبگان
https://eitaa.com/najmnews
فودفیدینگ بزرگترین خیریه غذا در آمریکا روزانه 45 میلیون غذا را به شکل #خیریه_نوآور در بین نیازمندان توزیع می کند، در مقابل شیعیان هم سنت اطعام خود را با روضهخوانی سیدالشهدا پیوند زدند و پایه گذار فناوری اجتماعی اطعام مبتنی بر آموزش عمومی شدند. هم کسب معارف هم اطعام هم شبکه توزیع غیرمتمرکز!
#حسین
✍ به نظر می رسد عمق بسیاری از فناوری های اجتماعی تشیع درک نشده است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از مرکز خدمات حوزه
🔻دکتر مجتبی رستمیکیا در گفتگو با روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه:
🔹اردوهای دفتر حمایت از جامعه نخبگانی با رویکرد حل مساله برگزار می شوند
#مصاحبه
✅ حل مسئله یک عرصه وسیع مبتنی بر کار گروهی و تیمی است و در نظر دارد با همکاری نهادهای عمومی کشور، مسائل پیشروی حوزه را شناسایی و در گام بعد، حل نماید؛
✅ یکی از مؤثرترین ابزار شناسایی ابعاد مسئله، رفتن به سمت بازیدهای میدانی و تجربهنگاری های عمیق از بازخوانی نقش حوزویان در زیست بوم حل مسئله است.
✅ طرح اردوهای راهیان پیشرفت و تعالی توسط دفتر حمایت از جامعه نخبگانی طراحی گردید و سفر عسلویه هفتمین سفر تعالی و پیشرفت بوده است.
مشروح مصاحبه را در سایت مرکز پیگیری کنید:
👇
B2n.ir/w00940
🔷🔸💠🔸🔷
📢 کانال رسمی روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه
https://eitaa.com/joinchat/3359965196C1263113437
هدایت شده از رسانهی نخبگان
180331_001 (1).mp3
3.98M
دانایی خلاقانه و سامانه مدیریت دانایی (KMs) جهت دیده شدن تجربیات خلاقانه شخصی و سپس تبدیل به دانایی فراگیر
🎙دکتر محمد علی متولیان
21 خرداد ۱۴۰۳
گفتگو در جمع مدیران مراکز و دفاتر نخبگانی کشور
آنچه در این صوت می شنوید:👇
▪️اولویت "تسهیل گری" به جای "حمایت مستقیم در حمایت از نخبگان" در مدیریت و رهبری استعدادهای برتر کشورهای پیشتاز
▫️ بسترسازی شکوفایی و دیده شدن
◾"دانایی خلاقانه نخبگان" دارای هویتی متفاوت از "دانش رسمی مراکز آموزشی"
و لزوم احترام و اعتنا به این دانایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی!
( جنس دانایی از جنس حکمت است)
▫️پروفسور نوناکا (ایجاد مدل حلزونی برای تبدیل تجربیات شخصی نخبگان به دانش رسمی مرکز آموزشی)
▪️دانایی خلاقانه امام خميني مهمتر از دانش رسمی عرضه شده در کلاس و کتاب ایشان بوده است.
▫️آسیب انحصار به تجلیل از پژوهش های ناظر به دانش رسمی
▪️بالاترین سرخوردگی نخبگان از دریافت یا عدم دریافت هزینه اردو نیست بلکه از دیده نشدن دانایی خلاقانه او است
▫️علاقه به دیده شدن خلاقیت توسط رب اصغر ( در امتداد علاقه به دیده شدن خلاقیت در رب اکبر: کنت کنزا مخفیا فأحببت أن أعرف فخلقت الخلق لأعرف)
▪️ شرکتهای مختلف ایرانی سامانه ایرانی KMs را ساخته اند و توسط سازمانهای بزرگ بکار گرفته شده است.
از وظایف ما، تسهیلگری برای دیده شدن دانایی خلاقانه نخبگان حوزوی نه در دانش رسمی بلکه در تجربیات تبلیغی و حل مشکلات مردم و... است.
🔘 رسانه نخبگان
https://eitaa.com/najmnews
این مدل شایستگی مدیران است، در مدیر عالی مهارت های ادراکی و در مدیر عملیاتی (پروژه) مهارت های فنی قوی تر است، ریاست جمهوری مقام عالی است، چه بسا یک تصمیم گیری یا پلن یا استراتژی یا خلاقیت در مدیر ارشد از هزاران پروژه عملیاتی ارزشمندتر باشد.
دچار مغالطه #برنامه_کارنامه نشویم
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
بازخوانی صحنه:
👇
با حداقل 3 استراتژی در کاندیداهای ریاست جمهوری مواجهیم:
استراتژی های تحولی SO ( یک جهان فرصت، نقطه قوت: مردم)
یک جهان فرصت با توجه به روندهای جدید جهانی و پیشران بودن هوش مصنوعی ، در قسمت برنامه اقتصادی: سیستم متمرکز و جلوگیری از هدر رفت نوعی استراتژی محافظه کارانه است و نوعی تناقض
اگر کاندیدای دیگری با تمرکز بر تحریم ها ( تهدیدها) به دنبال برطرف کردن نقاط ضعف باشد در استراتژی #تدافعی WT قرار گرفته است، اتخاذ این استراتژی از 92 تا 1400 هر چند منجر به سازش حداکثری شد اما گره گشایی نکرد.
برداشتم این است حداقل دو کاندیدا تدافعی اند.
اگر شما بر نقاط قوت متمرکز شوید و بخواهید تهدیدها را از خود دور کنید استراتژی شما محافظه کارانه است WO ( 3 نفر باقی مانده همگی محافظه کار اند) البته اگر سختگیرانه بخواهم نظر بدهم این 3 کاندیدا هم تدافعی خواهند بود.
سوال مهمتر این خواهد بود که کدام یک صحنه را درست دیده اند؟
سوال مهمتر آنست که ما به دنبال چه هستیم؟ آینده را چه می بینیم؟ امیدواریم یا در نقطه ضعف تاریخی ایستاده ایم؟ معتقدم در این پیچ تاریخی بیش از هر موقعی به استراتژی های تحولی نیازمندیم. اما عدم تنظیم برنامه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با این راهبرد دولت را ناکارآمد خواهد کرد
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
در جلسات اندیشکده ای هر زمانی که از گستره مطالعاتی یا نگاه های آینده صحبت به میان می آید، مقاومت سيستمي در برابر تغییر با این جمله بیان می شود:
" طرح شما انتزاعیه و روی کاغذ بود، ما به طرح میدانی نیازمندیم" هر چی به طرف گستره یک طرح راهبردی شامل طراحی، اجرا و نظارت را توضیح میدی، مجدد مقاومت می کند
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
یکی از مهمترین شایستگی های رئیس جمهور آینده توجه به اقتصاد دانش بنیان و نخبگان حاضر در زیست بوم نوآوری است. به نظر می رسد تست اقتصاد پلتفرمی ( سکویی) ارزش ریسک را داشته باشد. خطرپذیری لازمه یک انتخاب تحولی است.
از نظر ما بچه های زیست بوم، شکست در نوآوری بهتر از اعتماد به رویه های روتین و عادی است
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
امروز با یکی از نخبگان و فضلای پاکستانی (مولف بیش از 10 اثر به 30 زبان زنده) در دفترم ملاقات کردم، پیامش واضح بود:
شما فکر می کنید انتخاب شما فقط بر ایران اثرگذار است، قلب شیعیان برای رئیس جمهوری می تپد که ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشد، شیعیان در اقصی نقاط جهان در مظلومیت اند، قوت قلبشان باشید
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
یادداشت دکتر رستمی کیا.pdf
14.36M
پایان علوم انسانی اسلامی در ایران
✍ دکتر مجتبی رستمیکیا
مجله علوم انسانی اسلامی صدرا
سناریوهای تغییر در علوم انسانی اسلامی
🔻جنگ در فضای ابری
🔺ایمنی گله ای
🔻تخصص گرایی
🔻عمومی سازی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
دوستانی که با ادبیات رهبری و مدیریت آشنا هستند می دانند نقش #ریاست_جمهوری با مفهوم رهبری سازگارتر است تا مدیریت؛ شهید رئیسی یک مدیر نبود، یک رهبر بود، یک رهبر فداکار، یک رهبر فداکار اینقدر انسانی عمل می کند که مردم و اصناف مختلف او را دوست دارند و به وی احترام می گذارند بدون قانون بالادستی.
سختی ها را به جان می خرد که ملت در راحتی باشند. به دنبال تعیین رهبر باشید تا مدیر
رک: دیدگاه چوئی و مالتون در باب رهبری
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
یادش بخیر سال 84 در کمال ناباوری #احمدی_نژاد در مقابل #هاشمی_رفسنجانی به دور دوم رفت، در ستاد دکتر در کرمان فعال بودم، توکل به خدا و کار جهادی در هفته آخر به ثمر نشست و در مقابل پول پاشی وحشتناک ستاد رقیب برای خرید رای و تبلیغات #یک_یا_حسین_دیگر گفتیم.
کافی است یک نفر از مرددین را همراه کنیم! همین
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem
به نظرم وقت آن شده که علیرغم مخالفت آقای v مشروح مذاکرات #آلماتی منتشر شود. بعد با متن #برجام مقایسه شود.چرا هیات مذاکره کننده در آلماتی بابرخی از تعهدات که بعدها در متن برجام قرار داده شد مقاومت کرد؟ و چرا رهبری پی نوشتی در ذیل گزارش آلماتی نوشته و دستور انتشار دادندبه رسانه ملی اما هرگز پخش نشد؟
———-
مرکز مطالعات سیاستگذاری علوم انسانی (#مسعا)
@ihispsir
@projectsystem