eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.9هزار عکس
663 ویدیو
152 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ رمز پیشرفت کشور توانمند کردن مردم است 🔸 دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ بنده به شدت معتقد به این موضوع هستم؛ تا زنان جامعه توانمند نشوند نگاه به آنان، جنسی است نه جنسیتی؛ یعنی اگر قرار است ایجاد شود اولین فرض آن افزایش توانمندی انسان‌ها است و باید بدانیم بدون توانمندکردن زنان، دختران و پسران در جامعه تحولی هم رخ نخواهد داد، البته توانمندی در چارچوب رعایت اخلاق. 🆔 @iictchannel
🔸کرسی ترویجی بهینه یابی تنوع زیستی در پهنه سرزمینی 📌 سومین کرسی از سلسله جلسات « و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی»؛ 🔰 گروه پژوهشگاه با همکاری مراکز تحقیقاتی کشور برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه ۹ خردادماه، ساعت ۱۶:۳۰ 🏢 حضوری(محدود) / تهران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN 📱هماهنگی جهت حضور: ۰۹۱۲۱۸۹۵۱۴۲ 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸کرسی ترویجی بهینه یابی تنوع زیستی در پهنه سرزمینی 📌 سومین کرسی از سلسله جلسات « و پیوند حوزه‌های طبیعی و انسانی»؛ 🔰 گروه پژوهشگاه با همکاری مراکز تحقیقاتی کشور برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه ۹ خردادماه، ساعت ۱۶:۳۰ 🏢 حضوری(محدود) / تهران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN 📱هماهنگی جهت حضور: ۰۹۱۲۱۸۹۵۱۴۲ 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی هوش مصنوعی قوی و حکمت متعالیه 🔰 گروه پژوهشگاه با همکاری قطب علمی فلسفه دین اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 17 خردادماه، ساعت 11:30 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW 🆔 @iictchannel
◽️ کار شاخص فقهی در عدالت جنسیتی نداریم / مشهورات فقهی قابل بازنگری است 🔸 حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ گاهی جنسیت در فقه ما خیلی پررنگ شده است و ما به عنوان حوزویان چون ادبیات اقناعی نداریم، نمی‌توانیم از ادبیات فقهی دفاع کنیم. مثلاً در حق استمتاع، بر اساس فتوای مشهور قلمرو استمتاع مرد مطلق است و این مقدار در قیاس با استمتاع زن هیچ تناسبی ندارد. لذا بر اساس ادله، هیچ جای دفاعی ندارد. ◾️ فقها دِین خود را به دین ادا کرده‌اند ولی دانش فقه نباید متوقف شود. یعنی این سخن که اگر حرف جدیدی بزنیم، فقه جدیدی تأسیس می‌شود منطقی نیست و ما با رعایت ادب می‌توانیم در بسیاری از مشهورات فقهی بازنگری کنیم. 🆔 @iictchannel
🔸هم اندیشی علمی جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق 🔰 گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین (استاد عالی دانشگاه کوفه) ⏰ دوشنبه 9 خردادماه، ساعت 13:30 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔸 دومین نشست نقش اندیشه‌های عرفانی امام خمینی(ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران 🎙با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه عرفان پژوهشگاه 📅 چهارشنبه 11 خردادماه / ساعت 09:30 🔻 حضور مجازی از طریق: 🌐 el.urd.ac.ir/3a ⚠️ رمز عبور: 22 🆔 @iictchannel
💯 📸 بیست و چهارمین جلسه هیات امناء پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 ‌دوشنبه نهم خردادماه ۱۴۰۱ 🏢 دفتر تهران و قم(ارتباط ویدئو کنفرانس) 🆔 @iictchannel
🖇 | تکیه‌گاه فلسفه‌های تحلیلی 🔹 فلسفه‌های تحلیلی بر دو عنصر نقادی ما‌بعدالطبیعه و تاکید بر زبان تکیه داشتند. فلسفه‌های تحلیلی یا با فلسفه و ما‌بعد‌الطبیعه سر عناد داشته‌اند یا به دیده تردید در آنها نگریسته و به جای آنها نسخه‌ای تحلیلی از فکر و زبان به دست داده و در فلسفیدن و نگاه به مسائل فلسفی روش تحلیلی را به کار گرفته‌اند. 🔹فلسفه‌های تحلیلی با مابعد‌الطبیعه سر عناد دارند. ما بعد الطبیعه با هستی و احکام هستی سر و کار دارد و ذات‌گرایی از جمله مهم‌ترین عناصر مطرح در مابعدالطبیعه است. پوزیتیوست‌ها در رد مابعدالطبیعه، بر اساس معیار معناداری گزاره‌های معنادار را گزاره‌هایی دانستند که با تمسک به تجریه اثبات‌پذیر یا تحقیق‌پذیر باشند و از این طریق گزاره‌های مابعدالطبیعی را غیر قابل اثبات یا تحقیق دانستند و بی‌معنا تلقی کردند‌. 📘ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر، صفحه ۳۶ و ۳۷ 🆔 @iictchannel
🔰استخراج نظریه سیاست و حکمرانی قرآنی حجت الاسلام منصور میراحمدی نویسنده کتاب «سیاست و حکمرانی قرآنی» در نشست نقد کتاب: 💠از نظر مقدمات و پیش‌فرض‌های نظری که این کتاب در نظر گرفته، از رویکرد درون متنی بهره گرفته است که قرآن کریم را بر حق می داند و انسجام داشتن قرآن را مورد توجه قرار می‌دهد و من نیز از این پیش‌فرض ها در نگارش کتاب استفاده کرده و در نظر داشتم از رویکرد معناشناختی بهره بگیرم. 💠از رویکرد معناشناختی این بهره را گرفتم که هر مفهومی در قرآن کریم یک نوع رابطه معناداری با کلمه کانونی قرآن کریم که «الله» است برقرار می کند؛ بنابراین هر مفهومی در عرصه قرآنی باید این ارتباط معنایی را با «الله» برقرار کند تا ما بتوانیم ساخت معنایی حکمرانی در قرآن کریم را استخراج کنیم. 💠ما شناخت معنایی را – با توجه به اینکه آموزه های قرآن کریم به سه دسته تقسیم شده است- به سه زیرساخت معنایی جهانی، زیرساخت معنایی فرهنگی و زیرساخت معنایی شرعی تقسیم کردیم و این تقسیم بندی از این جهت در این کتاب دنبال شده است که آموزه های دینی ما به سه دسته قابل تقسیم شده است. 🆔 @iictchannel
🖇 |ضدگرایی در اندیشه های کانت 🔻ضد‌ذات‌گرایی ضد‌ذات‌گرایان را دیدگاه‌های کانت عمیق‌تر ساخت. کانت مدعی انقلاب کپرنیکی دیگری شد و در مقابل این فرض مشهور که معرفت عبارت از مطابقت ذهن با عین است به این فرض انقلابی خود روی آورد که معرفت عبارت از مطابقت عین با ذهن است. 🔻کانت، با این کار، محور معرفت را به جای اینکه عین و واقع قرار دهد ذهن قرار داد و بدین ترتیب زمینه‌ای فراهم ساخت که فلسفه‌های بعدی ذات و عین را به حاشیه رانده و به تحلیل‌های ذهنی و زبانی علاقه‌مند شدند. حاصل آن در دو قرن اخیر ظهور فلسفه‌های تحلیلی و فلسفه‌های زبانی است. 📘ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر، صفحه ۳۶ 🆔 @iictchannel
🔹 نشست "درآمدی بر فقه سیاسی شیعه با نگاهی به جنبش تنباکو" 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه 📆 سه شنبه 10 خردادماه 1401، ساعت 21 🏢 پخش زنده و مستقیم از: ➡️ instagram.com/canoon_org 🆔 @iictchannel
◽️ گفتمان و فرهنگ شیعیان با مقاومت گره خورده است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست «مکتب جعفری» مطرح کرد: ◾️ مقاومت یکی از لوازم حیات در زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی است و این در ، اجتماعی، فکری و فرهنگی جامعه نیز وجود دارد و در قرآن نیز بارها به موضوع استقامت اشاره شده است. ◾️ گفتمان و با جریان شیعی گره خورده است و علت ماندگاری شیعیان در طول تاریخ برخلاف بسیاری از گروه ها و فرقه ها نیز همین مقاومت بوده است و باید بدانیم که امروز نیز بدون مقاومت ثمره ای به دست نخواهد آمد. 🆔 @iictchannel
◽️ چگونه می توان اقتصاد را مردمی کرد؟ 🔸 حجت الاسلام مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه در نشست با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت بررسی کرد: ◾️ در مردمی سازی ، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیلگری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ ◾️ خروجی مردمی سازی و باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد. 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 به جان پاک تو ای دختر امام، سلام 🔸 به هر زمان و مکان و به هر مقام، سلام 🔹 تویی که شاه خراسان بود برادر تو 🔸 بر آن مقام رفیع و بر این مقام، سلام . . . 💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرارسیدن ولادت با سعادت کریمه آل طه، خانم فاطمه معصومه(س) و روز دختر را تبریک و تهنیت عرض می نماید. 🆔 @iictchannel
🖇 | ذات گرایی در فلسفه اسلامی 🔦 ذات‌گرایی ارسطو در فلسفه اسلامی جهان اسلام حفظ شد و فیلسوفان مسلمانی همچون ابن سینا و به خصوص صدرالمتالهین شیرازی با تفکیک بین وجود و ماهیت توانستند لحاظ وجودی ذات و خواص ذاتی را از لحاظ ماهوی ذات و خواص ذاتی جدا سازند و با حفظ وجود ذات و خواص ذاتی شیء بیان کلی و ماهوی آنها به جنس و فصل را امری مفهومی و در سطح تعریف دانستند. 🔦 در دوره قرون وسطی نزاع بین قائلین به وجود واقعی کلیات، قائلین به وجود ذهنی کلیات و قائلین به وجود لفظی کلیات از همین سوالات نشئت گرفت و در قرون ۱۷ به بعد، تحت تاثیر اسم گرایان، به سمتی سوق یافت که کلیات و ذوات را چیزی جز لفظ و اسم ندانستند و بدین طریق زمینه بحث از ضدّ‌ذات‌گرایی فراهم گشت. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲ 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی بلاکچین و حکمرانی؛ یافته های اقتصادی 🔰 هسته حکمرانی و بلاکچین مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: علی‌اصغر قائمی‌نیا(مدرس و پژوهشگر حوزه توکنومیکس) 🔖 محورهای نشست: 🔹 نقش بلاکچین در کاهش مفاسد اقتصادی 🔹 بهبود زنجیره تامین کالاهای اساسی 🔹 بهبود نظام تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی... ⏰ سه شنبه 17 خرداد ماه، ساعت 9 صبح 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : ۰۹۳۳۱۰۰۲۶۷۲ (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
◽️ آشفتگی جامعه شیعی در عراق از مهمترین عوامل گسترش مدعیان مهدویت است 🔸 حجت الاسلام و المسلمین علی مظفر استاد عالی دانشگاه کوفه در نشست "جریان شناسی مدعیان مهدویت در عراق“ بررسی کرد: ◾️ آشفتگی و بهم ریختگی جامعه شیعی در عراق، تضعیف حوزه عراق در زمان صدام و ضعف دولت مرکزی فعلی در مقابله با فرق انحرافی، از مهمترین عوامل رشد و گسترش این فرق در زمان حاضر در عراق باشد. ◾️ حضور و فعالیت این گروه‌ها، بیشتر در حواشی شهرها شکل می‌گیرد و نفوذ آنها اغلب در مناطقی است که وضعیت فرهنگ دینی در آن بسیار ضعیف باشد. 🆔 @iictchannel
◽️ فقه نظام ساز؛ ضرورت ها و ظرفیت ها 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: ◾️ نظام سازی در ، یکی از پرسش های نوشونده جدی است که در چند دهه گذشته به ویژه پس از انقلاب اسلامی، مورد توجه بوده است و موافقان و مخالفان بسیاری را برانگیخته است. ◾️ ، تکاپویی روشمند، متکی بر مبانی ارزشی و هنجاری و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی است برای ساخت و ایجاد مجموعه ای از عناصر نرم افزاری و اندیشه ای به هم پیوسته که فرایند اعمال قدرت را در جامعه، قانون‌مند می کند. 🆔 @iictchannel
◽️ سند ملی آمایش نیازمند یک پارادایم جدید و مبتنی بر ضرورت‌های بومی است 🔸 کرسی ترویجی بهینه یابی تنوع زیستی در پهنه سرزمینی به میزبانی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و با همکاری گروه پژوهشگاه برگزار شد: ◾️ پیشینه پیکره‌بندی سرزمین در فلات ایران؛ همکاری‌های شهرمنطقه؛ روستا و عشایر (زیرا ترکیب آتی پیکره زیست جمعی در سرزمین ایران را به شکل شهرپایه دیده است). از طرف دیگر در مقدمه سند بر توسعه پایدار تأکید شده است. اما در متن سند نظام حکمروایی سرزمینی توسعه‌گرا برجسته شده است. 🆔 @iictchannel
🔸 وبینار واکاوی فرمان هشت ماده ای امام خمینی(ره) 🎙با حضور: حجت الاسلام مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📅 شنبه 14 خردادماه / ساعت 21:00 🔻 حضور مجازی از طریق: 🌐 amjad.jde.ir/bu ⚠️ رمز عبور: 329329 🆔 @iictchannel
◽️ مبانی معرفت‌شناختی علوم انسانی اسلامی از منظر قرآن کریم 🔸 نوشتاری از دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه ◾️ علوم انسانی اسلامی بر مبانی مختلفی از جمله مبانی استوار است. مهم‌ترین مبانی معرفت‌شناختی را می‌توان ذیل محورهایی نظیر قلمرو معرفتی علوم انسانی اسلامی، منابع معرفتی و اعتبارسنجی ، استخراج و تبیین نمود. ◾️ این مبانی را می‌توان با مراجعه به قرآن کریم و بر اساس آموزه‌های آن تدارک دید؛ زیرا برخی آیات قرآن، دلالت‌ و اشارت مستقیم و غیرمستقیم به این مبانی دارند. 🆔 @iictchannel
◽️ دیدار حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی با رهبر کاتولیک‌های جهان 🔸 رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه همراه با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جریان سفر به کشور ایتالیا با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک دیدار کرد. ◾️ حجت الاسلام در این دیدارها بر ضرورت شکل گیری و افزایش تعاملات علمی و پژوهشی نهادهای تحقیقاتی کشور ایتالیا با حوزه علمیه قم تاکید داشت. 🆔 @iictchannel
◽️ فقه نسبت به جرایم سایبری مثل کلاهبرداری اینترنتی چه واکنشی دارد؟ 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس تبیین کرد: ◾️ خیلی از جرایمی که در فضای حقیقی نظیر سرقت، کلاهبرداری، هتک حیثیت و حرمت افراد، جعل و … صورت می‌گیرد در نیز این جرایم به انحای گوناگونی صورت‌پذیر است. ◾️ به طور مثال هک کردن نوعی تعدی است. وقتی فقه برای اصل تعدی دارای نظر و موضع است، پس توانایی برخورد با عمل هک را هم دارد و چنین نیست که در برابر این امور سرگردان باشد. بنابراین نفس کار یک جرم است و تنها فیزیک و شکل کار تغییر کرده و نیز در برابر آن بی‌شک پاسخگوست و توانایی تعیین حکم را دارد. 🆔 @iictchannel
🖇 |مخالفت غیرمنصفانه بارکلی با ذات‌گرایی 🔚 جورج بارکلی مخالفت خود با ذات‌گرایی لاک را بر محور نقد تفکیک لاک بین کیفیات اولیه و ثانویه شروع می‌کند. لاک کیفیات ثانویه را توان‌هایی در چیزهایی که تصورات معینی را در ما ایجاد می کنند می دانست، این توان ها اموری عینی بودند و برای وجود داشتن به ذهن ماها وابسته نبودند. 🔚بارکلی به نحوی غیرمنصفانه مدعی می شود که لاک کیفیات ثانویه همچون رنگ، صوت و مزه را به دلیل نسبی بودن امری (ذهنی) می داند و از این روی به این ادعا روی می‌آورد که کیفیات اولیه، همچون شکل یا حرکت کند و تند (که به موضع شخصی ادارک‌کننده وابسته‌اند)، نیز به دلیل نسبی بودن باید امری (ذهنی) باشند. 🔚او از همین روی، کیفیات اولیه و ثانویه را چیزی جزو تصورات نمی داند و اگر تصورات باشند امکان ندارد که در (جوهر) یا (ذات) ای نااندیشیده وجود داشته باشند. 🔚او ادراک‌کردن را نیز عبارت از حصول تصور می داند و چون تصورات را نیز در موجودی ادراک‌کننده می داند نیازی به این نمی بیند که تصورات از کیفیات اولیه و ثانویه نیز به وجود جوهری مادی قائم باشند. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۳ و ۳۴ 🆔 @iictchannel
🖇 |ذات گرایی در اندیشه جان لاک ◾️ جان لاک در مقدمات خود در اثبات وجود (جوهر) یا (ذات) بین کیفیات اولیه و کیفیات ثانویه و بین تصورات بسیط و تصورات مرکب فرق می گذارد. ◾️ کیفیات اولیه همچون درشتی، امتداد، شکل، حرکت، و سکون از جسم جدایی ناپذیرند و در واقع نقش هایشان در خود اجسام وجود دارند. کیفیات ثانویه، همچون رنگ، صوت، بو، نور، گرمی، سفیدی و سردی توان‌هایی هستند که توسط کیفیات نخستین اشیا احساسات مختلفی را در ما ایجاد می‌کنند. ◾️لاک کیفیات ثانویه را توان هایی می داند که در واقع در خود اشیا هستند و اینگونه نیست که آنها را کیفیات صرفاً (ذهنی) بداند. این گونه کیفیات تصورات بسیط را در ما ایجاد میکنند و آدمی می‌تواند با فراهم آوردن چندین تصور بسیط به تصور مرکب دست یابد. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۲ و ۳۳ 🆔 @iictchannel
🖇 | ذات گرایی در اندیشه های ارسطو 🔦ذات‌گرایی دارای تاریخی به درازای تاریخ تفکر بشری است. با وجود این، ذات گرایی در یونان باستان و به خصوص در فلسفه ارسطو ساختاری نظام‌مند به خود گرفت.ارسطو در هستی‌شناسی خود، موجودات را به ذرات(جواهر) و اعراض تقسیم کرد. عالم ماده، نفس و عقل جزو ذوات و عوارض نه‌گانه جزو اعراض‌اند. ارسطو هرچند ذات را نه موجودی جدا بلکه موجود در افراد و اشخاص می‌دانست، ذات را تمام حقیقت آنها به شمار می‌آورد. 🔦ارسطو، در معرفت شناسی خود، شناخت این‌گونه ذوات را به جنس و فصل آنها می‌دانست و از این روی بر این باور بود که اگر بتوانیم جنس و فصل یک چیز را بشناسیم به شناخت ذات آن چیز دست می‌یابیم ؛ اما مسئله این است که برای نمونه ابن‌‌سینا شناخت فصل حقیقی و از این روی شناخت ذات اشیا را بسیار دشوار دید. 📓ذات گرایی جدید در فلسفه معاصر، صفحه ۳۱ و ۳۲ 🆔 @iictchannel
📌جایگاه لباس روحانیت 📍لباس روحانیت هویتی تاریخی دارد و نمادی برای تبلیغ دین است. این لباس اگرچه محدودیت‌هایی را برای مبلغ دینی به وجود می‌آورد، درعين‌حال تبلیغ دین را برای او آسان می‌کند و برکات اجتماعی و معنوی فراوانی به همراه دارد. افزون بر این، این لباس، لباسی سنتی است که آشنایی با جزئیات آن، فرهنگ و تمدن فراموش شده اسلامی را یادآوری می‌کند. 📍این لباس، انتساب به دین را می‌رساند و باید حرمتش را نگاه داشت؛ در وهله اول حفظ حرمت و ارزش این لباس بیش از همه بر روحانیت لازم است و یک روحانی باید از وظایف خویش در این‌باره آگاهی کاملی داشته باشد. 📚کتاب لباس روحانیت (جامهٔ پیام‌بر)، صفحه 9، اثر حجت الاسلام مهدی مسائلی 🆔 @iictchannel