🖼#عکس_نوشت|نسبت دین و اخلاق
💢 با توجه به وجود ادیان تحریف شده یا غیرابراهیمی و برداشتهای ضداخلاقی در آنها و نیز تلقی وسیع از اخلاق تا آنجا که آداب و رسوم نیز گاهی اخلاق قلمداد میشود، اینکه چگونه میتوان بین اخلاق و دین داوری کرد و کدام یک را باید مقدم داشت و وجود دیدگاههای متعارض در اینباره، ضرورت یک تحقیق را روشن میسازد.
💢 از طرف دیگر ازآنجایی که گاهی معنویت بدون دین یا اخلاق بدون دین مطرح و پیشنهاد میشود، باید نشان داد که اساساً بدون اعتقاد به معاد و خداوند حکیم، اخلاق مبنای محکمی نخواهد داشت و اهمیت و جایگاه دین در اخلاق در مبنا و کاربرد و ضمانت جدّی است.
📔برگرفته از کتاب نسبت دین و اخلاق، نوشته حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی محقق گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه، صفحه 16
#پاراکتاب
#گروه_فلسفه
#حسن_معلمی
🆔 @iictchannel
▫️سناریوی وفاداری به میثاق ها، در آینده مطلوب انقلاب اسلامی
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #محسن_مهاجرنیا در نشست علمی مطرح کرد:
◾️ مهمترین عنصر در رابطه میان یک نظام و #انقلاب با مردمش،«وفاداری» است. تا زمانی که این وفاداریها به انقلاب برقرار است، شهروندی و شهریاری پابرجا است و زمانی که این وفاداری میان مردم و نظام، میان مردم و رهبران نظام، میان مردم و ساختارهای نظام قطع شود، یعنی این نظام برقاعده خویش نیست .
🔻 بنابراین تداوم و اقتدار #نظام_اسلامی بر اساس «وفاداری مردم» است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
▫️نشست علمی موانع توسعه فرهنگ دینی
🎙 با حضور دکتر #سید_حسین_شرف_الدین
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⚜️ حضور به صورت مجازی:
🌐 join.skype.com/nhgl8NI5IhPN
#نشست
#ساختار_فرهنگی
🆔 @iictchannel
◽️ پیش اجلاسیه کرسی نوآوری بررسی و نقد مادیت نفس در نگره تفکیکی برگزار شد
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #حمیدرضا_شاکرین مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه:
◾️ رویکرد #تفکیک یا گرایش معارفی خراسان جریانی در #منطق_فهم_دین و معارف اسلامی است که برای آن قدمتی نزدیک به یک قرن بیان شده است. بنمایه گرایش تفکیکی این است که فلسفه و عرفان اندیشههایی بشری بوده که با وحی انطباق نداشته و برای خلوص معرفت دینی باید آنها را از ساحت اندیشه دینی زدود.
#کرسی_نوآوری
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تاثیر علم دینی در حل معضلات بشریت
🔹آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸 علم دینی «ممكن»، «مجاز»، « مطلوب» و «ضرور» است، بلکه علم دینی بالمعنى الاوسع در پاره ای از حوزه ها مانند برخی رشته های علوم انسانی، هم اکنون محقق است هر چند نیازمند تحول و توسعه است؛ علوم طبیعی دینی اما در انتظار گام های تأسیسی مردان طريق است.
🔸 اساسا تحقق رسالت و غایت دین، در گرو تولید و توسعه ی علم دینی است، زیرا تجلی جامع دین در «افق معرفت آدمی» و تحقق تام آن در «افق معیشت» و حل معضلات بشر، در گرو دستیابی به علم دینی و کاربرد دستاوردهای آن در حیات و مناسبات چهارگانهی انسانی است.
📓برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی
#پاراکتاب
#آیت_الله_رشاد
🆔 @iictchannel
👤#عکس_نوشت| جایگاه انسان در مکتب خراسان
🔻 حجتالاسلام و المسلمین #حمیدرضا_شاکرین مدیر #گروه_منطق فهم دین پژوهشگاه:
🔳 مکتب خراسان، انسان را موجودی مادی، اما دوساحتی میداند که حقیقت و «من» واقعی انسان را همان نفس یا روح دانسته، ولی بین نفس و بدن قائل به تفاوت جوهری نبوده، حتی روح پیامبر (ص) را واقعیتی مادی، تاریک و ظلمانی انگاشته است.
🔲 در این باره سوالاتی رخ مینماید از جمله اینکه: اگر حقیقت انسان همین نفس یا روح است و آن هـم پـدیـدههـای مـادی اسـت، تـمایز این نگــره با انسـانشـناسی ماتـریالیستی و فیزیکـالیستی چیـست؟ دیدگاه فـوق توسط برخی از اندیشمندان مورد نقد قرار گرفته است،
#کرسی_نوآوری
🆔 @iictchannel
▫️نشست جایگاه فرهنگ در سیاست جنایی اسلام در مساله حجاب
📌 پانزدهمین پیشنشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
🔰 به همت گروه #فرهنگ_پژوهی با مشارکت گروه #فقه_و_حقوق پژوهشگاه برگزار میشود:
◾️ حجتالاسلام #علی_محمدی_جورکویه در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت.
#نشست
#حجاب_عفاف
#ساختار_فرهنگی
🆔 @iictchannel
◽️ جایگاه محوری مدیران در تحول نظام اداری
🔸نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #علی_آقا_پیروز مدیر گروه #مدیریت_اسلامی پژوهشگاه؛
◾️ برای تحول #نظام_اداری برنامه های متنوعی ارائه شده است؛ تحول در ساختارها، تحول در فرآیندها، تحول در هنجارها از این قبیل هستند در حالی که باید تحول در مدیریت های (عالی، میانی و عملیاتی) و به کارگماری مدیران شایسته در صدر برنامه های تحولی قرار گیرد چرا که بدون مدیران شایسته و متعهد هیچ یک از برنامه های تحولی اجرایی نخواهد شد.
◾️ نظام اداری تحقق بخش اهداف فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی کشور است و با بکارگماری مدیران غیرشایسته این اهداف عملیاتی نخواهد شد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸آسیب شناسی سده اخیر حوزه و آینده پژوهی فلسفه حوزوی قم
🔰 با همکاری گروه دانشی فلسفه دبیرخانه کنگره یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم و گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#عبدالحسین_خسروپناه
#ابوالحسن_غفاری
#محمدمهدی_حکمت_مهر
⏰ چهارشنبه یکم تیرماه، ساعت 18
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️شریعتی یک انقلابی تمام عیار و یک مصلح متفکر بود
🔻به مناسبت فرارسیدن سالروز درگذشت دکتر #علی_شریعتی؛
🔸 #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه در گفتگویی عنوان کرد:
◾️ او در یک «آوارگی» و «بیموقعیتی» ظهور یافت. #شریعتی نه به طیف عوامزدگانی تعلق دارد که پیرو آداب و رسوم سنتی فرسودهاند، نه به روشنفکران سکولار که مدینه فاضلهشان غرب و آمال و اهدافشان مظاهر تمدن مغربزمین است، دلبستگی دارد. او نه آنجاست و نه اینجاست. شریعتی این لامکانی خود را به آوارگی تعبیر میکند.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
▫️مجازات زنا با محارم نسبی ناشی از زنا
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #حجت_الله_فتحی عضو هیأت علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
◾️ اگر کسی با پدر، یا مادر، یا فرزند یا خواهر یا برادر، یا دیگر محارم نسبی زنا کند حد زانی و زانیه قتل است و فرقی بین محصن و غیر محصن نیست. این حکم مورد اتفاق فقهای فریقین است.
◾️ حد زنا اقسامیدارد که اولین قسم آن قتل است. پس قتل بر کسی که با محارم نسبی خودش مانند مادر و دختر و خواهر و امثال آن زنا کند واجب میشود… آیا مادر و دختر و مانند آنان که ناشی از زنا باشد به نسب شرعی ملحق میشود؟ در الحاق تردید است. احوط آن است که نسب ناشی از زنا به نسب شرعی ملحق نیست.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
▫️نشست علمی ابعاد فرهنگی مالکیت فکری
📌 شانزدهمین پیشنشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
🔰 به همت گروه #فرهنگ_پژوهی با مشارکت گروه #فقه_و_حقوق پژوهشگاه برگزار میشود:
◾️ دکتر #محمود_حکمت_نیا در این نشست علمی به عنوان ارائه دهنده بحث حضور خواهند داشت.
#نشست
#ساختار_فرهنگی
🆔 @iictchannel