eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6.2هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
678 ویدیو
154 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️نباید ارزش‌هایی چون غیرت و ناموس در جامعه اسلامی کم‌رنگ شود 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ▪️حجاب یک مسأله شرعی است که با فرهنگ ملت ایران عجین شده و نمی‌توان آن را به یک مساله عرفی تقلیل داد. اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت. ◾️ بزرگترین خطر سکوت مردم در برابر گناهان اجتماعی است. رویکرد مؤثر در برابر موج مسموم ترویج بی حجابی، ورود مسئولانه عموم مردم و نخبگان است. ◾️ قیام عاشورا حرکتی در احیای سنتهای الهی، مقابله با گناهان اجتماعی و جریان‌سازی در شکستن سکوت نخبگان و مؤثران جامعه در برابر منکرات بزرگ و فراگیر بود. 🆔 @iictchannel
🔹 نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن» ☑️ با حضور: حجت الاسلام دکتر مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه ⏰زمان: سه شنبه چهارم مرداد ماه ساعت ۱۸ 🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 🆔 @iictchannel
◽️دلیل مخالفت انجمن حجتیه با انقلاب 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه تبیین شد: ◾️ برخی از اخباریان جدید نظیر مکتب تفکیکی‌ها مثل شیخ محمود حلبی مؤسس انجمن حجتیه به کلی مخالف ولایت فقیه و حکومت اسلامی بود و می‌گفت باید خود امام معصوم بیاید تا ما جانمان را در خطر بیندازیم. ◾️ این دسته اگرچه کلیت حاکمیت را قبول دارند و اسلام را سیاسی می‌دانند، اما به دلیل آن رویکرد اخباری‌مسلکانه خود نمی‌توانند نسبت به سؤال‌های جدید پاسخی ارائه دهند. 🆔 @iictchannel
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ 📺 | «الهیات سایبر» 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام دکتر ،‌ عضو هیأت علمی عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه 🔹 عصر کنونی عصر اطلاعات است، هر روزه اطلاعات بی شماری وارد فضای فکری و علمی مردمان جهان می‌شود و از یک سو ما با شبکه‌ای از ارتباطات روبه رو هستیم که باعث شده افراد به شکل‌های مختلفی از طریق فضای سایبر با همدیگر در ارتباط باشند. 🔹 اطلاعاتی که در این فضا هست ممکن است ساحت‌های عقلی خیالی و لسانی انسان را تحریک کنند و حتی امکان تحریک عواطف و احساسات انسان‌ها را هم دارند و کارکردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، ولی اساس فضای سایبر اینگونه است که انسان در فضای مملو از صورت‌ها غرق می‌شود. 🔹 این فضا ساحت جدیدی از هستی برای انسان‌ها گشوده ولی انسان را از ساحت‌های واقعی دیگر محروم می‌کند و از همه مهم تر از ساحت هستی واقعی محروم می‌شود. 📍تماشای کامل گفتگو در سایت آپارات: 🌐 aparat.com/v/I15sy •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @iictchannel
🖼|مؤلفه‌ها و عناصر عرفان عملی ➕تجارب عرفانی در یک تقسیم بندی به دو قسم تقسیم می شود: تجربه سالکانه؛ تجربه عارفانه. تجربه سالکانه همان طریقت است که سالک الى الله تک تک مقامات و منازل را باید تجربه نماید و در خود پیاده کند تا او را به سوی حق تعالی و مقام وصال سوق دهد. ◽️به عبارت دیگر تجربه سالكانه همان معاملات قلبی است که به صورت منازل و مقامات باید طی شود. «عرفان عملی» و به تعبیر دقیق تر «علم عرفان عملی» برگرفته از تجربه سالکانه است به این معنا که گزارش از تجربه سالکانه به شکل نظام‌مند سامان بخش علم عرفان عملی است. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
💢|اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ➕موضوعاتی همچون غیرت و ناموس با فرهنگ اسلامی و ملی کشور ما ممزوج شده است و در طول قرن‌های متمادی خانواده‌های ایرانی بر غیرت ورزی و دفاع از ناموس شهره بوده‌اند؛ از این رو ترویج بی‌حجابی به نوعی برای سست کردن ارزشمندی غیرت و ناموس است و اگر دژ حجاب شکسته شود بی‌عفتی و بی‌ناموسی رواج خواهد یافت و معماران مقابله با حجاب این هدف شوم را تعقیب می‌کنند. دلسوزان و مؤمنان باید تلاش کنند این ارزش‌ها تحت تأثیر بازی های رسانه‌های دشمن در جامعه اسلامی کم رنگ نشوند. 🆔 @iictchannel
🖼|فلسفه رنگ حجاب ➕چشم در تاریکی جایی را نمی‌بیند و پارچه یا پرده سیاه، مایه احتجاب اشیایی است که در پس آنها قرار دارد. از همین روست که بانوان عفیف و هوشمند مسلمان رنگ لباسهای رو را، از چادر و مانتو و روسری گرفته تا پیچه و چشم‌آویز و مقنعه، رنگهای تیره بر می‌گزینند و از رنگهای روشن و جذاب و چشم‌نواز دوری می‌جویند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیده‌تر، و در نتیجه گوهر عفافشان در درج عصمت محفوظتر باشد. ◽️از روایات برمی‌آید که رنگ چادر و روسری زنان صدر اسلام سیاه بوده و اساسا پیشوایان معصوم این دین، استفاده زنان از لباسهای رنگین در بیرون از خانه را که سبب توجه و رغبت نامحرمان به آنها می‌شود نکوهیده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(ع)، نوشته علی ابوالحسنی(منذر) 🆔 @iictchannel
⚠️|رویکرد نص‌گرایی موجب می‌شود فهم غلطی از دین داشته باشیم 🔻در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه: ◽️وقتی رویکرد اخباری توسط مرحوم وحید بهبهانی شکست می‌خورد و اجتهاد جای نص‌گرایی را می‌گیرد، شاهد آن هستیم که موضوع ولایت‌ فقیه و حکومت دینی به شکل گسترده در بین علما مطرح می‌شود. به تعبیری باید گفت رویکرد نص‌گرا شیعیان را صرفاً در روایات محدود کرده و موجب می ‌شود فهم غلطی از دین داشته باشیم که ما را برای رسیدن به اسلام حداکثری ناکام می‌گذارد. 🆔 @iictchannel
🖼|تاثیرات حجاب بر هوای نفس ◽️پوشش ظاهری زن مسلمان، بخشی از حقیقت باطنی و بیانگر اندیشه‌ها و نظام ارزش‌های درونی او است. از منظر فرهنگ‌شناختی، حجاب نمود بیرونی باورهایی است که در لایه‌های زیرین فکری و شخصیتی افراد قرار دارد. عَفاف نیز بنا بر تعریف راغب، حالت نفسانی است که مانع تسلط شهوت بر انسان می‌شود و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت به این حالت دست یافته است. ◽️کار ویژه حجاب را از آنجا می‌توان فهمید که در موارد بسیار، بازخورد آن به عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و حتی بینشی نفوذ یافته است. نقش برجسته و تقریبا بی‌رقیب حجاب در هویت‌نمایی و هویت‌خواهی مسلمانان شاهدی بر این رسوخ‌یابی است. امروزه حجاب اسلامی از نظر بین‌المللی هم اهمیت یافته و برخی از کشورهای غربی از آن به عنوان یک نماد دینی یاد کرده و حتی با آن برخورد کرده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت، حجاب و عفاف، نوشته فاطمه فلاح تفتی 🆔 @iictchannel
🖼|اهتمام به سلامت خانواده در اسناد ملی ✅ از موارد کاربرد اصطلاح سلامت خانواده در قوانین و مقررات، می‌توان به مفهوم حقوقی آن پی برد. سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که در سال ۱۳۹۹ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، به خانواده و سلامت آن توجه ویژه‌ای مبذول کرده است. 📄در این سند در بخش اهداف کلان در بند پنجم آمده است: برخورداری از نهاد مستحکم و انسان ساز خانواده، نرخ باروری و رشد جمعیت متناسب و سبک زندگی اسلامی - ایرانی؛ نیز در بخش راهبردهای کلان، سومین راهبرد به تبیین، تشکیل، تحکیم، تعالی و ایمن سازی خانواده اختصاص یافته و بر «ارتقای امنیت و سلامت خانواده، پیشگیری، مقابله و درمان آسیب ها و چالش های خانوادگی و اجتماعی مبتنی بر نگرش دینی و ملی» تأکید شده است. 📖 برگرفته از کتاب اختلال جنسی و حقوق خانواده، نوشته فرج‌الله هدایت‌نیا دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفه‌ای بر رمزارزها و بلاک‌چین 🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدل‌های همکاری استارتاپ‌های ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک‌ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌کند: 🎙با ارائه: (موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز) ✍️ دبیر علمی: (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان) ⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۸ 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 🌐 سایت: ▶️ www.iict.ac.ir 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir 🆔 @iictchannel