▫️ آخرین شهید کربلا در شام
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
🔻 ارائه مستنداتی در جهت اثبات وجود نازنین حضرت رقیه(س)
▪️درباره حضرت رقیه(س) بین برخی محققان مباحثاتی در جریان بوده و هست، ولی به نظر میرسد مستندات این وجود مقدس محکمتر از آن است که بتواند مورد انکار قرار گیرد. مهمترین مستندات تاریخی حضرت رقیه(س) به قرار ذیل است:
📖 بیهقی متوفای ۵۶۵ هجری قمری در لباب الانساب (ج۱، ص ۳۴) از ایشان نام برده است: «اما الحسینیة فهم من أولاد الحسین بن علی و لم یبق من أولاده إلا زین العابدین و فاطمه و سکینه و رقیّة»....
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/akharinshahid
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|علم و ادراک حسی
🔘مسئله علم و ادراك حسی و نحوه پيدايش آن از مسائل مهم در تاريخ فلسفه است. در ديدگاههای مشهور ادراك حسی، صورت حاصل از مواجهه با خارج است و با انحفاظ، انشا يا انتزاع ماهيت از حدود خارجی محقق میشود. علامه طباطبايی در تبيين كيفيت ادراك حسي، بر خلاف جريان رايج و متكي بر مباني خاص، از تقدم شهود و مواجهه مثالی بر علم حصولی سخن گفته است.
🔘علامه ادراك و معرفت حسی را به مشاهده حضوری علل مجرد، تفسير كرده و تحقق علم حصولي را حاصل اعتبار، سنجش و مقايسه تلقی میکند. عرفان نظری نيز مبادی تصوری و تصديقی خود را مبتنی بر شهود و اعتبار عرفانی تعينات در بستر وجود مطلق تلقی كرده است.
✂️ دکتر #غلامعلی_مقدم، استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگرفته از شماره 89 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|خداشناسی، پایه دین
🔸زیربنای همه افکار، معتقدات، اخلاقیات و دستورالعملهای دینی خداشناسی است. اگر دین را به یک کتاب علمی تشبیه کنیم که دارای فصلها و مسائل و استدلالها و اصول متعارفه و موضوعه است، باید بگوییم که خداشناسی، باید بگویم که خداشناسی اولین اصل دین است.
🔸الفبای دین شناسی، خداشناسی است. خداشناسی در درس عملی و تربیتی و فکری دین، به منزله حروفشناسی دین است. اگر انسان خداشناس شد، میتواند خط دین را بخواند و مقصود دین آگاه شود، ولی اگر حروفشناس نشد، کلمات دین را که همان دستورات دین است غلط خواهد خواند و غلط ترجمه خواهد کرد.
برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته #مهدی_عبداللهی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️آیا وجود امام زمان(عج) در دوران پیشرفت همه جانبه علم وتکنولوژی ضرورت دارد؟
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عابدی عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در نوشتاری تبیین کرد:
▪️بشر برای بقای حیات اجتماعی خود به قانون نیاز دارد، علاوه بر آن ضرورت عقلی دارد که حکومتی شکل بگیرد تا این قوانین ضمانت اجرا داشته باشند. از طرفی خداوند (به جهت داشتن علم بی نهایت و نیز «بی نیازی» و صمدیت) تنها فرد صلاحیت دار برای قانون گذاری جهت حیات بشری است، لذا قانونهای زندگی را در قالب کتب آسمانی در اختیار بشر قرار میدهد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
❇️ شاکرترین انسان ها...
💠 حدیثی اخلاقی از امام سجّاد عليه السلام
✍️ حجت الاسلام و المسلمین #سعید_داودی عضو هیأت علمی گروه قرآن_پژوهی پژوهشگاه
🔹 برخی تصور می کنند در برابر هر نعمت، وقتی از خداوند سپاسگزاری نمایند، کافی است. چون او منشأ همه خیرات و خوبی هاست و هرکس هر چه دارد نیز، از خداست...
▪️ ولی آموزه های دینی به ما می آموزد که از واسطه های فیض الاهی نیز باید تشکر کرد.
کسانی که تلاش و کوششی برای رفع گرفتاری های ما کردند و یا شادی را برای ما به ارمغان آوردند نیز، مستحق شکر و سپاس و قدردانی هستند.
به ویژه میان همسران، باید سپاس گزاری زبانی و خشنودی رفتاری، به روشنی نمایان گردد.
💢 امام سجاد علیه السلام، می فرماید :خداوند در قیامت به بنده اش می گوید، آیا از فلانی تشکر و قدردانی کردی؟
او در پاسخ می گوید : نه! ولی شکر تو را به جا آوردم...
خداوند می فرماید :«لَمْ تَشْكُرْنِي إِذْ لَمْ تَشْكُرْهُ؛ وقتی از آن شخص سپاس گزاری نکردی، شکر مرا هم به جا نیاوردی».
💢 سپس امام سجاد علیه السلام، فرمود : «أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ؛ سپاس گزارترين شما از خدا، سپاس گزارترين شما از مردم است».
📚 کافی، ج 2، ص 99
▪️ فرارسیدن سالروز شهادت زین العابدین امام سجاد علیه السلام را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
🆔 @iictchannel
❇️ نهضت چند ماهیتی
💠 نهضت #امام_حسین یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است. از آن روز، دیگر مسئله خلافت با اسلام تفکیک می شود و مردم فهمیدند که اسلام را با خلافت نباید یکی دانست؛ حقیقت اسلام جای دیگری است. این تفکیک را حسین بن علی(ع) با ریختن خونش در راه اسلام انجام داد. نهضت امام حسین، یک انقلاب آگاهانه است؛ یک انقلاب اسلامی و نه یک انفجار. انقلاب آگاهانه ای از ناحیه امام، اهل بیت و یارانش.
🔸 نهضت ها و حرکت های انسانها می تواند نهضتی تک معنایی و تک مقصدی باشد و یا در آن واحد، مقصدها و هدف های مختلف داشته باشد. هرچند همه آن هدف ها بازگشتشان به یک هدف اصلی باشد. در قضایای امام حسین(ع)، عوامل زیادی مؤثر است که این عوامل سبب شده است که نهضت امام، یک نهضت چند ماهیتی باشد نه تک ماهیتی.
💢 اگر یک نهضت، ماهیت عکس العملی داشته باشد، می تواند یک عکس العمل منفی باشد در مقابل یک جریان، و یا عکس العملی مثبت باشد در مقابل جریان دیگر. اینها در نهضت امام حسين وجود دارد. این است که این نهضت،یک نهضت چند ماهیتی شده است.
📖کتاب #حماسه_عاشورا، دفتر سی و سوم از مجموعه کتابهای چلچراغ حکمت، به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدباقر_پورامینی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
📘 معرفی کتاب سایه روشنهای «سایه»
💢 به بهانه درگذشت هوشنگ ابتهاج از بزرگترین غزلسرایان شعر معاصر ایران؛
🔰 پاسخ به سوالات زیر را در این کتاب بخوانید:
▪️ غزل چیست و چه سابقه و سنتی دارد و غزل معاصر چه ویژگیهایی و جایگاهی در ادب معاصر دارد؟
▪️ شعر نو چیست و چه سابقهای دارد ؟ آیا شعر نو خود به سنت تبدیل نمیشود یا نشده است ؟
▪️ شعر «ابتهاج»(سنتی یا نو)چه ویژگیهایی دارد؟
▪️ ارزش شعر «ابتهاج» متنی است یا فرامتنی؟
▪️ موضوعات و محتواهای اصلی شعر«ابتهاج» کدام است؟
▪️ آیا «ابتهاج» شاعر نوگرایی است؟
▪️ آیا «ابتهاج» شاعر مهمی است؟چرا؟
🖌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند کلیک کنید:
🌐 poiict.ir/4591
#معرفی_آثار
🆔 @iictchannel
◼️ #یادبود
📸 گزارش تصویری دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد، استاد #سیدعباس_موسویان
عضو هیات علمی گروه #اقتصاد_اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🕌 قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س)
#فقیه_الاقتصاد
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تفکر اومانیستی
◽️اومانیستها انسان را معیار و ملاک همهچیز میدانند و محکوم بودن انسان نسبت به نیروهای مافوق طبیعی را به کلی انکار میکنند و به جای خدامحوری یا طبیعتمحوری، انسانمحوری را قرار میدهند. آنها بر این باورند که به همهچیز و از جمله تفسیر و توجیه جهان، بینشها و ارزشهای فلسفی، هنری، حقوقی، اخلاقی و ... باید با محوریت انسان نگریست.
◽️صرف نظر از اشتباه بنیادین که اومانیسم در تعیین جایگاه انسان در هستی مرتکب شده، در تأکید بر انسان به جای انسانیت نیز دچار خطا شده است. یکی از لوازم اومانیسم، صلح کل و توجه به انسان، فارغ از نوع فکر و مذهب و مسلک و کردار او است.
برگرفته از کتاب انسان شناسی، نوشته #حسین_اسماعیلپور
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|بد حجابی زنان و دختران در مراسمات عزاداری بسیار زننده است
✍🏻نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب مدیر گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◼️بدحجابی بلایی است که متاسفانه در ایران قابل مشاهده است و در مراسم محرم هم بکرات مشاهده میشود که سینهزنان و زنجیر زنان در وسط خیابانند اما در کنارههای خیابان گروههای بسیاری از دختران و زنان بدحجاب قرار دارند و این منظرهای بسیار زننده است و نیز گاهی در این مراسم و پیادهروها و یا در روضهها زنان و مردان مخلوط شدهاند و در شلوغیها تن به تن یکدیگر میزنند.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
💠#عکس_نوشت|انکار وجود حضرت رقیه(س) از پشتوانه علمی مناسبی برخوردار نیست
✍🏻حجتالاسلام والمسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
📎 انکار وجود حضرت رقیه (س) از پشتوانه علمی مناسبی برخودار نیست و تطبیق او بر دختر چند ساله شام و واقعه او مؤیداتی دارد. بله، بسیاری از داستانهایی که به ویژه در برخی منابع متأخر و به ویژه کتابهای داستانی که دهههای اخیر منتشر شده است، بیاساس است.
🖇 افزون بر مطالب فوق، یک نکته نیز قابل توجه است هرچند به لحاظ علمی چندان قابل استناد نیست ولی مؤیدی است که به سادگی نمیتوان از کنار آن عبور کرد و آن حضور حضرت رقیه(س) با شکل و شمایل یک دختربچه در شماری از تجربههای مرگ موقت یا وقایع زندگی پس از زندگی است که در شبکه ۴ به نمایش درآمد.
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|چیستی ناواقع گرایی
🔻ناواقعگرایی در مقابل واقعگرایی مشتمل بر طیفهای مختلفی است و به صورت کلی سه حوزه هستیشناختی، معرفتشناختی و زبانشناختی را در بر دارد. هدف از مطرحکردن ایمانگرایی ناواقعگرا ایجاد وجه جمع میان دین و مدرنیته در دنیای جدید و ملموستر نمودن دین در وجود انسان و درنتیجه تعامل راحتتر با خدای درونی شده است.
🔺ناواقعگرا در عین نفی مبدأ و معاد معتقد است محور مشترک میان واقعگرایان و ناواقعگرایان هنوز موجود است؛ زیرا «خدا» به معنای آن چیزی است که پرستیده میشود و این مفهوم در هر دو نوع تفکر یکی است. دو پشتوانه اصلی ناواقعگرایی با قرائت دان کیوپیت یعنی پوزیتیویسم منطقی و عقلگرایی انتقادی خود گرفتار آسیبهای معرفتی بوده و سزاوار مقدمه قرارگرفتن برای نظریهای دیگر نیستند.
✂️ #محمد_کاشیزاده، عضو گروه کلام پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel