eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
755 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️آیا وجود امام زمان(عج) در دوران پیشرفت همه جانبه علم وتکنولوژی ضرورت دارد؟ 🔸 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه در نوشتاری تبیین کرد: ▪️بشر برای بقای حیات اجتماعی خود به قانون نیاز دارد، علاوه بر آن ضرورت عقلی دارد که حکومتی شکل بگیرد تا این قوانین ضمانت اجرا داشته باشند. از طرفی خداوند (به جهت داشتن علم بی نهایت و نیز «بی نیازی» و صمدیت) تنها فرد صلاحیت دار برای قانون گذاری جهت حیات بشری است، لذا قانون‌های زندگی را در قالب کتب آسمانی در اختیار بشر قرار می‌دهد. 🆔 @iictchannel
❇️ شاکرترین انسان ها... 💠 حدیثی اخلاقی از امام سجّاد عليه السلام ✍️ حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن_پژوهی پژوهشگاه 🔹 برخی تصور می کنند در برابر هر نعمت، وقتی از خداوند سپاسگزاری نمایند، کافی است. چون او منشأ همه خیرات و خوبی هاست و هرکس هر چه دارد نیز، از خداست... ▪️ ولی آموزه های دینی به ما می آموزد که از واسطه های فیض الاهی نیز باید تشکر کرد. کسانی که تلاش و کوششی برای رفع گرفتاری های ما کردند و یا شادی را برای ما به ارمغان آوردند نیز، مستحق شکر و سپاس و قدردانی هستند. به ویژه میان همسران، باید سپاس گزاری زبانی و خشنودی رفتاری، به روشنی نمایان گردد. 💢 امام سجاد علیه السلام، می فرماید :خداوند در قیامت به بنده اش می گوید، آیا از فلانی تشکر و قدردانی کردی؟ او در پاسخ می گوید : نه! ولی شکر تو را به جا آوردم... خداوند می فرماید :«لَمْ تَشْكُرْنِي إِذْ لَمْ تَشْكُرْهُ؛ وقتی از آن شخص سپاس گزاری نکردی، شکر مرا هم به جا نیاوردی». 💢 سپس امام سجاد علیه السلام، فرمود : «أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ؛ سپاس گزارترين شما از خدا، سپاس گزارترين شما از مردم است». 📚 کافی، ج 2، ص 99 ▪️ فرارسیدن سالروز شهادت زین العابدین امام سجاد علیه السلام را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
❇️ نهضت چند ماهیتی 💠 نهضت یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است. از آن روز، دیگر مسئله خلافت با اسلام تفکیک می شود و مردم فهمیدند که اسلام را با خلافت نباید یکی دانست؛ حقیقت اسلام جای دیگری است. این تفکیک را حسین بن علی(ع) با ریختن خونش در راه اسلام انجام داد. نهضت امام حسین، یک انقلاب آگاهانه است؛ یک انقلاب اسلامی و نه یک انفجار. انقلاب آگاهانه ای از ناحیه امام، اهل بیت و یارانش. 🔸 نهضت ها و حرکت های انسانها می تواند نهضتی تک معنایی و تک مقصدی باشد و یا در آن واحد، مقصدها و هدف های مختلف داشته باشد. هرچند همه آن هدف ها بازگشتشان به یک هدف اصلی باشد. در قضایای امام حسین(ع)، عوامل زیادی مؤثر است که این عوامل سبب شده است که نهضت امام، یک نهضت چند ماهیتی باشد نه تک ماهیتی. 💢 اگر یک نهضت، ماهیت عکس العملی داشته باشد، می تواند یک عکس العمل منفی باشد در مقابل یک جریان، و یا عکس العملی مثبت باشد در مقابل جریان دیگر. اینها در نهضت امام حسين وجود دارد. این است که این نهضت،یک نهضت چند ماهیتی شده است. 📖کتاب ، دفتر سی و سوم از مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت، به قلم حجت الاسلام و المسلمین 🆔 @iictchannel
📘 معرفی کتاب سایه روشن‌های «سایه» 💢 به بهانه درگذشت هوشنگ ابتهاج از بزرگترین غزلسرایان شعر معاصر ایران؛ 🔰 پاسخ به سوالات زیر را در این کتاب بخوانید: ▪️ غزل چیست و چه سابقه و سنتی دارد و غزل معاصر چه ویژگی‌هایی و جایگاهی در ادب معاصر دارد؟ ▪️ شعر نو چیست و چه سابقه‌ای دارد ؟ آیا شعر نو خود به سنت تبدیل نمی‌شود یا نشده است ؟ ▪️ شعر «ابتهاج»(سنتی یا نو)چه ویژگی‌هایی دارد؟ ▪️ ارزش شعر «ابتهاج» متنی است یا فرامتنی؟ ▪️ موضوعات و محتواهای اصلی شعر«ابتهاج» کدام است؟ ▪️ آیا «ابتهاج» شاعر نوگرایی است؟ ▪️ آیا «ابتهاج» شاعر مهمی است؟چرا؟ 🖌 هم اکنون برای تهیه این اثر ارزشمند کلیک کنید: 🌐 poiict.ir/4591 🆔 @iictchannel
◼️ 📸 گزارش تصویری دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد، استاد عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🕌 قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س) 🆔 @iictchannel
🖼|تفکر اومانیستی ◽️اومانیست‌ها انسان را معیار و ملاک همه‌چیز می‌دانند و محکوم بودن انسان نسبت به نیروهای مافوق طبیعی را به کلی انکار می‌کنند و به جای خدامحوری یا طبیعت‌محوری، انسان‌محوری را قرار می‌دهند. آنها بر این باورند که به همه‌چیز و از جمله تفسیر و توجیه جهان، بینش‌ها و ارزش‌های فلسفی، هنری، حقوقی، اخلاقی و ... باید با محوریت انسان نگریست. ◽️صرف نظر از اشتباه بنیادین که اومانیسم در تعیین جایگاه انسان در هستی مرتکب شده، در تأکید بر انسان به جای انسانیت نیز دچار خطا شده است. یکی از لوازم اومانیسم، صلح کل و توجه به انسان، فارغ از نوع فکر و مذهب و مسلک و کردار او است. برگرفته از کتاب انسان شناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|بد حجابی زنان و دختران در مراسمات عزاداری بسیار زننده است ✍🏻نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️بدحجابی بلایی است که متاسفانه در ایران قابل مشاهده است و در مراسم محرم هم بکرات مشاهده می‌شود که سینه‌زنان و زنجیر زنان در وسط خیابانند اما در کناره‌های خیابان گروه‌های بسیاری از دختران و زنان بدحجاب قرار دارند و این منظره‌ای بسیار زننده است و نیز گاهی در این مراسم و پیاده‌روها و یا در روضه‌ها زنان و مردان مخلوط شده‌اند و در شلوغی‌ها تن به تن یکدیگر می‌زنند. 🆔 @iictchannel
💠|انکار وجود حضرت رقیه(س) از پشتوانه علمی مناسبی برخوردار نیست ✍🏻حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 📎 انکار وجود حضرت رقیه (س) از پشتوانه علمی مناسبی برخودار نیست و تطبیق او بر دختر چند ساله شام و واقعه او مؤیداتی دارد. بله، بسیاری از داستان‌هایی که به ویژه در برخی منابع متأخر و به ویژه کتاب‌های داستانی که دهه‌های اخیر منتشر شده است، بی‌اساس است. 🖇 افزون بر مطالب فوق، یک نکته نیز قابل توجه است هرچند به لحاظ علمی چندان قابل استناد نیست ولی مؤیدی است که به سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد و آن حضور حضرت رقیه(س) با شکل و شمایل یک دختربچه در شماری از تجربه‌های مرگ موقت یا وقایع زندگی پس از زندگی است که در شبکه ۴ به نمایش درآمد. 🆔 @iictchannel
🖼|چیستی ناواقع گرایی 🔻ناواقع‌گرایی در مقابل واقع‌گرایی مشتمل بر طیف‌های مختلفی است و به صورت کلی سه حوزه هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و زبان‌شناختی را در بر دارد. هدف از مطرح‌کردن ایمان‌گرایی ناواقع‌گرا ایجاد وجه جمع میان دین و مدرنیته در دنیای جدید و ملموس‌تر نمودن دین در وجود انسان و درنتیجه تعامل راحت‌تر با خدای درونی‌ شده است. 🔺ناواقع‌گرا در عین نفی مبدأ و معاد معتقد است محور مشترک میان واقع‌گرایان و ناواقع‌گرایان هنوز موجود است؛ زیرا «خدا» به معنای آن چیزی است که پرستیده می‌شود و این مفهوم در هر دو نوع تفکر یکی است. دو پشتوانه اصلی ناواقع‌گرایی با قرائت دان کیوپیت یعنی پوزیتیویسم منطقی و عقل‌گرایی انتقادی خود گرفتار آسیب‌های معرفتی بوده و سزاوار مقدمه قرارگرفتن برای نظریه‌ای دیگر نیستند. ✂️ ، عضو گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|یگانه منطق مستحکم انسانیت 🕋خداشناسی، نه تنها پایه دین است، زیربنا و پایه انسانیت نیز می‌باشد. اگر بخواهیم اخلاق و انسانیت را روی اصلی پایدار بنا کنیم، آن اصل، توحید خواهد بود. همه اصول اخلاقی از معنویت‌ها و در جهت مخالف مادیات و منافع فردی است. 🕋امکان ندارد که از سرسلسله معنویت‌ها و ریشه و سرچشمه آنها یعنی خداشناسی چشم بپوشیم و در عین حال بتوانیم اصول معنوی داشته باشیم. انسانیت از خداشناسی جدا نمی شود، یا خداشناسی است یا سقوط در حیوانیت و منفعت‌پرستی؛ یا باید بنده خدا بود و یا بنده شکم و دامن و جاه و پول. خداشناسی یگانه منطق صحیح و مستحکم انسانیت است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼|نگرش علامه طباطبایی در ادراك حسی ▪️نگرش علامه در ادراك حسی مبتنی بر نگاه وجودی محض و مبنای تشكيك اخص عرفانی صورت گرفته است كه معتقد به وحدت حقيقت وجود بوده است. علامه كثرت را از وجود به مظاهر و تعينات اعتباری آن منتقل نموده و برای كثرات وجود حقيقی قائل نيست. ▪️ هستی‌شناسی علامه نيز مبتنی بر كمالات ذاتی حقيقت وجود و ظهور و بطون آنها در نظام اسما و صفات عرفانی و ترتيب و احاطه سعی و اطلاقی عوالم بر يكديگر تبيين می‌شود. علامه با التزام به وحدت واقعيت مطلق، همه كثرات ماهوی و مظاهر را امور اعتباری و ساخته دستگاه علم حصولی انسان، متأخر از حقيقت وجود و شهود و حاصل ظهور و انعكاس حقيقت وجود در دستگاه ادراكی علم حصولی تلقی می‌نمایند. ✂️ ، استاديار گروه فلسفه و كلام اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگرفته از شماره 89 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖇|مشکلات مربوط به حجاب معلول خلا زیربنایی در این حوزه است ✍🏻حجت‌­الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔚آن­چه در این روزها و البته از دیرباز، در فضای فکری و فرهنگی جامعه دیده می‌­شود، خلأ بسیار بزرگی در خصوص مسائل زیربنایی یادشده (در مورد حجاب) و نیز نبودِ برنامه منسجم و همه­‌جانبه برای رفع آن خلأ است که مشکل امروز ما بیشتر معلول این غفلت در گذشته، و تشدید آینده آن نیز، باز معلول تداومِ این فراموشی است و این همان روندی است که بدخواهان جامعه به دنبال آن هستند. 🆔 @iictchannel