eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
755 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | پیوند ناگسستنی حجاب و عفاف ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیات علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ 🔹 در قرآن کریم خدای متعال حجاب را ابزار عفاف معرفی کرده است: «وَ الْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ الَّاتىِ لَا يَرْجُونَ نِكاَحًا فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُنَاحٌ أَن يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَير مُتَبرَّجَتِ بِزِينَةٍ وَ أَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيرٌ لَّهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ و بر زنان از كار افتاده‏اى كه اميد ازدواجى ندارند، گناهى نيست كه حجاب خود را كنار بگذارند، در صورتى كه با زيور و آرايش خويش قصد خودآرايى نداشته باشند و حفظ عفت براى آنان بهتر است؛ و خدا شنوا و داناست‏.» در این آیه «ثیاب» بر اساس روایات تفسیری به معنی «جلباب» است. البته برخی مفسران نیز آن را به معنای خمار دانسته‌اند و در هر صورت ثیاب پوششی است که روی شعار (لباس زیر) و دثار (لباس روی شعار) پوشیده می‌شده است. 🔹 بر اساس این آیه پوشش و حجاب مایه عفت و ابزاری برای دست‌یافتن به آن است. مفهوم آیه این است که اگر زنانی که مصداق «القواعد» هستند، حجاب نداشته باشند، گویا عفت را رعایت نکرده‌اند، لیکن عدم رعایت عفت از زنان غالباً سالخورده‌ای که امید ازدواج برای آن‌ها نیست و به طور طبیعی از زیبایی ظاهری تحریک کننده نیز برخوردار نیستند،گویا برای جامعه زحمت درست نمی‌کند. 🆔 @iictchannel
❇️ هم‌اندیشی پیرامون گام دوّم انقلاب اسلامی 🔹 نشست صمیمیِ رئیس «اندیشگاه گام دوّم» با فعّالان در زمینه‌ی بیانیه‌ی گامّ دوّم انقلاب 🎙 با حضور: حجّت‌الاسلام و المسلمین 🗓 یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی - دفتر قم 🔹 اساتید، طلاب و دانشجویان محترم جهت حضور در این جلسه، نام خود را به شماره ۳۰۰۰۱۵۵۳ ارسال نمایند. 🆔 @iictchannel
▫️روشنفکری فقط به غربی‌سازی ایران می‌اندیشد و جز استعمار، ارمغان دیگری ندارد 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه کلام پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ روشنفکران داعیه نفی مرارت و سختی مردم کشور را دارند، اما رویکرد غرب‌گرایانه آنها و مبنا قرار دادن تفکرات غربی، نه تنها در ایجاد آسایش مادی و معنوی کمکی نکرد، بلکه موجب استبداد و استعمار در کشور شد. 🆔 @iictchannel
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ 📹 سه دهه مجاهدت علمی در عرصه فلسفه اسلامی 🔻 مروری کوتاه بر کارنامه فعالیت‌های علمی و پژوهشی حجت الاسلام والمسلمین دانشیار گروه پژوهشگاه 🔹 تألیف بیش از ۱۰ عنوان کتاب، ۴۰ مقاله علمی پژوهشی، ارائه ۲ کرسی نظریه پردازی، حضور و ارائه در ۵ همایش ملی، ارائه و نقد بیش از ۵۰ کرسی ترویجی، نشست علمی و نشست نقد کتاب و بیش از ۱۰ مورد همکاری با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور و .... 🆔 @iictchannel
▫️کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام در گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه منتشر شد. 🔹تحریم اقتصادی یکی از روش‌های وادار کردن کشورهای تحریم شونده به تغییر رفتار مورد نظر کشورهای تحریم کننده یا به قصد ایجاد بی‌ثباتی در کشور مقصد است. تحریم‌های اقتصادی به دو صورت کلی تحریم تجاری که در آن صادرات و واردات به کشور هدف، محدود یا قطع می‌شود و یا به صورت اعمال محدودیت‌ها و قطع مناسبات مالی اعمال می‌گردد. 🆔 @iictchannel
◽️ همایش الگوی سوم زن مسلمان ایرانی 🎙 با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📆 دوشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱، ساعت ۹ صبح 🔺 حضور مجازی از طریق: ➡️ b2n.ir/rubika3106 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی حکمرانی اداری و جایگاه مردم در آن از منظر آموزه های اسلامی 🔰 در راستای همایش ملی حکمرانی اسلامی، توسط گروه پژوهشگاه برگزار می‌‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه ۲ شهریور ماه، ساعت ۱۱ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 💠 حضور مجازی از طریق: ➡️ join.skype.com/hGiwJa1FavEp 🆔 @iictchannel
❇️ دوره تخصصی قرآن و جامعه پردازی 💢 تفسیر تنزیلی روشگانی برای تحول فرهنگی 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه 🗓 تاریخ برگزاری : ۵ الی ۸ شهریور ماه (صبح و بعد از ظهر) 🕰مهلت ثبت نام: ۳ شهریور ماه 🔸پیوند ثبت نام اولیه: 🌐 B2n.ir/ravasi 🔖 همراه با اعطای گواهی نامه به شرکت کنندگان ⚠️ جهت اطلاع بیشتر به شماره 09139123128 در واتساپ پیام دهید. 🆔 @iictchannel
▫️نقش بینش و گرایش عمومی در ساختن آینده مطلوب انقلاب اسلامی 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ ما امروز آنقدر درگیر واقعیت های عینی و شرایط خارجی جامعه شدیم که اصلاً ذهن ما به سمت آینده پرواز نمی کند و دورنمایی از آینده نداریم. برای ساختن آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی، نقش بینش و گرایش عمومی به آن بسیار مهم است که باید در جامعه تبیین شود. 🆔 @iictchannel
▫️لایحه حمایت از زنان در برابر بزه دیدگی نیاز به بررسی فقهی بیشتری دارد 🔸 در گفتگو با دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ این لایحه در ابتدای امر و در زمان وصول مورد بررسی های فقهی حقوقی قرار گرفت. بعد از گذشت یکسال تغییرات عمده ای در لایحه شده است. به نظر می رسد بسیاری از اشکالات در لایحه فعلی که دستور کار کمیسیون اجتماعی است حل و فصل شده که بسی جای تشکر از دست اندرکاران امر دارد. اما به نظر می رسد مواردی هنوز در بررسی ها مغفول مانده است. 🔻 تحکیم خانواده اصلا ربطی به این بحث ندارد. باید به گونه ای مبارزه با تبعیض علیه بانوان شود که در راستای تحکیم خانواده باشد، در قانون اساسی هم فصل ۱۰ چیز دیگری غیر از این دارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | برخورد قضایی 🔹 از آنجا که حکومت اسلامی در حوزه حجاب و عفت عمومی مسئولیت دارد و باید این حکم را اجرایی کند، تنها گزینه برای ضمانت اجرای این حکم بر اساس ساختار قوانین جزایی، گزینه کیفر است. مخاطب این قوانین جزایی هم اشخاص حقیقی هستند و هم اشخاص حقوقی؛ به این معنا که با کسانی از مردم که حکم و قانون حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کنند، برخورد کیفری صورت پذیرد و با اداره‌ها و سازمان‌هایی که به وظایف و مسئولیت‌هایشان عمل نمی‌کنند برخورد انتظامی شود. 🔹 قرآن کریم، یکی از هدف‌های حکومت اسلامی را اجرای احکام و تطبيق حدود الهی دانسته و می‌فرماید: همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست. یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اقدام عملی و گزينه کيفر است که تنها به عهده حکومت اسلامی است. 📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | مقایسه راه‌های سه‌گانه شناخت خداوند 🔹هریک از راه‌های سه‌گانه قلبی، علمی و عقلی، از یک نظر رجحان دارد. راه دل و فطرت از نظر شخصی کامل ترین راه‌ها است؛ یعنی برای فرد، بهتر و لذت‌بخش‌تر و مؤثرتر این است که از راه دل به خداوند را بیابد. نقطه اصلی که راه اهل عرفان را از راه فلاسفه جدا می‌کند، همین نقطه است. عرفا معتقدند که دل و احساسات فطری قلب را باید تقویت کرد و موانع را از میان برد تا معرفت شهودی حاصل شود. اما فلاسفه و متکلمان می‌خواهند از طریق عقل و استدلال به خدا راه یابند. بدیهی است که این دو راه مانعة‌الجمع نیستند. 🔹 بعضی از بزرگان هم سلوک عقلی کرده‌اند و هم سلوک قلبی؛ ولی به هر حال از جنبه فردی و شخصی، قطعا راه اهل دل کامل‌تر است، ولی شخصی است؛ یعنی نمی‌توان آن را به صورت یک علم قابل تعلیم و تعلم برای عموم در آورد. راه مطالعه حسی و علمی خلقت، از نظر سادگی، روشنی و عمومی بودن، بهترین راه‌ها است. استفاده از این راه، نه نیازمند قلبی صاف و احساساتی عالی است و نه به عقلی مجرد و استدلالی و آشنا به اصول برهانی محتاج است. 📖برگرفته از کتاب خداشناسی، نوشته 🆔 @iictchannel