🖼 #عکس_نوشت | بدحجابی، به معنای مخالفت با نظام نیست
👤 #مهدی_جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔹 بعضی تصوّر میکنند که مشکل بدحجابی، ریشه در فقر و مشکلات معیشتی دارد و چنانچه در جامعه، رفاه برقرار شود، بدحجابی نیز خودبهخود برطرف خواهد شد؛ در حالیکه هر چند از لحاظ منطقی، فرضیه اثرگذاری فقر بر بدحجابی، ناصواب نیست و میتوان چنین فرضی را برای اقتصاد در نظر گرفت، امّا در جامعه کنونی ایرانی، نباید برای فقر اینچنین نقش جدّی و بزرگی را فرض کرد.
🔹 بسیار خطاست اگر تصوّر کنیم که همه یا بخش بزرگی از بدحجابیها، نوعی مخالفت سیاسی نسبت به حاکمیّت است. بسیاری از زنان و دخترانی که بدحجاب هستند، یا سیاسی نیستند و گرایش سیاسی ندارند، یا حتّی همراه با حاکمیّت هستند و تعارض خاصی ندارند؛ بلکه افزون بر این، حتّی نسبت به دین هم ستیز و مخالفتی ندارند.
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مهندسی حجاب در عصر نبوی(ص)
👤 حجتالاسلام والمسلمین #محمدحسن_جواهری، عضو هیات علمی گروه قرآنپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ حکم حجاب با نماز و سایر احکام حتی احکامی که بعد اجتماعی دارند، یک تفاوت بنیادین دارد و آن نماد بودن آن است. اگر فردی نماز نخواند نمیتوان از ترک نماز او مطلع شد مگر این که در وقت کامل نماز با او همراه باشد و به او تذکر بدهد، لیکن اگر زنی در جامعه اسلامی در خیابان بدون حجاب راه برود، غیر مسلمان تلقی میشود؛ بنابراین، ممکن است برای ترک نماز مجازاتی تعیین نشود ولی برای ترک حجاب بشود. البته حجاب در خارج از جامعه اسلامی در حکم احکام فردی است و داستان خود را دارد.
◽️ افزون بر نماد بودن حجاب، این حکم شرعی از بعد اجتماعی نیز برخوردار است و رعایت نکردن آن جامعه را متضرر میکند؛ از این رو، حاکم اسلامی از دو جهت در برابر آن وظیفه دارد: اولاً: از جهت نماد بودن آن که مسئله بسیار مهم است و ثانیاً: از جهت اجتماعی بودن آن؛ مانند شرابخواری علنی و مانند آن.
#یادداشت
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🔸 امام على عليه السلام:
🔰 اگر حقوق خدا در نعمت ها ادا نشود و در شكرگزارى شان كوتاهى گردد، آن نعمت ها ستانده مى شوند
📚 غررالحكم، حدیث۵۴۷۵
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۹
📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی
⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی
❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات:
▶️ @iictchannel
🌐 سایت:
▶️ www.iict.ac.ir
💢 اينستاگرام:
▶️ instagram.com/iict_ac_ir
#خبرنامه
#روابط_عمومی
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره ۱۸۹ 📋 تهیه و تنظیم: اداره روابط ع
Mordad401.pdf
6.76M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📅 مردادماه ۱۴۰۱
📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها:
🌐 iict.ac.ir/khabarnameh
📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند:
🌐 b2n.ir/magiict
🆔 @iictchannel
◽️ مبداء و غایت حکمرانی متعالی، امر الهی است
🔸 دکتر #حسین_رمضانی رئیس مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه در کرسی علمی تبیین کرد:
◾️ حکمرانی در نگرش اسلامی یک ماهیت توحیدی دارد؛ یعنی مبدا و منتهی آن امر الهی است. همین ماهیت در فضای عمومی جامعه وارد میشود و در مسیر غایت خود که خلافت الهی است سیر میکند. حکمرانی در این معنا، متعالی است از آن جهت که مبتنی بر منظومه معرفتی آموزههای ایمانی و عقیدتی اسلام شیعی و حکمت متعالیه است.
◾️ اگر بپذیریم که بستر حکمرانی، نظام اجتماعی و سیاسی است سنخ اصلی آن از سنخ اداره است یعنی نظام سیاسی باید بتواند ساز و کارهای اداره جامعه را شکل دهد و در نتیجه چارهای ندارد غیر از اینکه فضای تصمیمگیری را باز بگذارد و در نهایت باید بتواند کارایی ایجاد کند.
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ معیار موفقیت حکومتها در اسلام میزان رضایت مردم است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #علی_آقا_پیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ در مورد جایگاه مردم باید گفت که مردم یا مراجعهکنندگان به ادارات دولتی در پارادایم مدیریت دولتی؛ مشتری و مصرفکننده و در پارادایم حکمرانی؛ شهروند و در حکمرانی اسلامی؛ رعیت هستند. در اسلام گفته شده: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ»؛ رعیت طیف وسیعی از افراد را شامل میشود و حتی کارگزاران هم جزئی از رعیت هستند.
◾️ لذا مردم و مسئولان یکی هستند و دوگانهای بین آنها نیست. در اسلام معیار موفقیت حکومتها میزان رضایت مردم است و چنین جایگاهی برای مردم در هیچکدام از پارادایمها وجود ندارد و این از مختصات حکمرانی اسلامی است.
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 636 تا 640 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی
🔸 جلسات مستمر #دانشنامه_قرآن_شناسی با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد.
▪️در این جلسات مقالات "قرآن و ادب عربی، شرح صدر و تفکر" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
◽️ عرفی می تواند در مورد حجاب نظر دهد که عرف العقلا شود
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه:
◾️اگر عملی یا حکمی بنای عملی همه عقلای عالم شد، به نوعی به شارع منتسب گشت و مورد تأیید شارع قرار گرفت، این بنای عقلا برای ما حجت می شود. پس عرفی می تواند در مقام کشف حکم شریعت دخیل باشد که ناشی از خرد همه خردمندان عالم و طبع سلیم عقلایی است؛ یعنی همه عقلای عالم در زمان و مکان های مختلف به اتکای عقلانیتشان به نحوی اتفاق نظر پیدا کنند و همراهی شارع با آن احراز شود. نه عرف برخاسته از قراردادهای اجتماعی یا عادات و رسوم یک جمع عام یا یک جمع خاص.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
#جلسات
📸 هزار و صد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور آیت الله رشاد، معاونین و مدیران پژوهشگاه
📌 تهران، ۵ شهریورماه ۱۴۰۱
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تحلیلی بر مطلق موجود در مکاتب فلسفی
⏺ مطلق موجود به دو قسم واحد و کثیر منقسم شده و در کثرت، تمایز و اختلاف و افتراق است و أنحایی برای آن ذکر شده که اختلاف تشکیکی از آنهاست. فلسفه مشائیه اینگونه اختلاف را در ماهیت مردود دانسته و بر بطلان آن احتجاج کرده و فلسفه اشراقیه آن را در ماهیت پذیرفته و در حکمت متعالیه در حقیقت وجود تبیین شده و ضابطهای تفاضلی دارد که به حمل طبیعت مرسل بر افرادش به أنحایی از قبیل أولویت یا أولیت یا أقدميت يا أشدیت یا أعظمیت یا أكثریت است و ضابطهای شمولی دارد که به عینیت مابهالامتياز و مابهالاتفاق است.
⬅️ ضابطه تفاضلی نوعی از اختلاف میان دو امر مفروض هست که نه به اختلاف تشکیکی به این ضابطه و نه به اختلاف به تمام ماهیت بسیط و نه به اختلاف به بعض آن و نه به اختلاف به خارج از آن باز میگردد و ضابطه شمولی تشکیک، أعم از ضابطه تفاضلی آن است؛ زیرا لزومی ندارد که هر اختلافی در داخل ذات بدون انضمام ضمیمهای، به اختلافی باز گردد که مدلول أفعلالتفضيل است.
📖 برگرفته از کتاب فلسفه هستی، نوشته #محمدعلی_اردستانی، استادیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
⚫️ #عکس_نوشت | عالم ربانی و استاد اخلاقی
◼️ آیتالله حاج شیخ محمد ناصری دولت آبادی در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر دولتآباد برخوار از توابع استان اصفهان در خانوادهای مذهبی چشم به جهان گشود. آیتالله ناصری تحصیل را در نوجوانی آغاز کردند. ایشان دروس حوزه را در حوزه علمیه اصفهان آغاز کردند و از اساتید وی میتوان آیتالله مدرس افغانی، آیتالله سید محمد رضوی کشمیری، آیتالله مجتبی لنکرانی و ... را نام برد.
◼️ آیتالله ناصری علاوه بر تلاشهای علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم و طلاب، در کارهای خیر نیز مشارک جدی داشت که از جمله این اقدامات میتوان به تلاشهای وی برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. حضرت آیتالله محمدعلی ناصری مجتهد و استاد اخلاق پس از طی چند ماه بیماری، در بامداد جمعه ۴ شهریورماه به دیدار حق شتافت.
🆔 @iictchannel