eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
662 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | انقلاب از امام امت 🔸 با تجزیه و تحلیل رهنمودهای امام در مورد اصل صدور انقلاب، مبانی شرعی و صدور آن، چنین استنباط می‌شود که اقدام برای صدور انقلاب یک وظیفه و تکلیف شرعی است. در صورت محصور بودن انقلاب در مرزهای ایران، شکست انقلاب قطعی است. به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی، حامیان انقلاب و متولیان آن نسبت به مستضعفان و مسلمانان دارای وظیفه هستند. 🔸 اگر انقلاب در کشور محصور باشد، عزم جدی قدرت‌های جهانی مبنی بر شکست انقلاب تحقق می‌یابد. تلاش برای استقلال ملت‌ها از سلطه قدرت‌ها، یک هدف و وظیفه است. انقلاب اسلامی نهضتی برای مسلمان‌ها و برای مستضعفان جهان است. با قیام مستضعفان، ابرقدرت‌ها رو به افول خواهند رفت. با قیام مستضعفان و درک عمیق آنها از انقلاب اسلامی، نهضتی در مقابل جهان‌خواران شکل خواهد گرفت. انقلاب اسلامی از ناحیه قدرت لایزال الهی مورد حمایت است. 📖 برگرفته از کتاب صدور انقلاب از منظر امام خمینی(ره)، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4499 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه دانشجویان در رویارویی با فساد اقتصادی 🔸 مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون شک نیازمند نقش آفرینی آحاد مردم، مسئولان و سایر نخبگان جامعه اسلامی است. در این میان، قشر دانشجو به سبب امتیازاتی که در آگاهی‌بخشی، گفتمان‌سازی، مطالبه‌گری و حتی ارائه راهکارهای نو در کشف و محو ریشه‌های فساد دارد، از جایگاه ویژه‌ای در مبارزه با فساد برخوردار است. 🔸دانشجو به عنوان قشر نخبه جامعه در تصمیم‌سازی مردم و مسئولان بسیار می‌تواند اثرگذار باشد. به طور کلی، دانشجو به مثابه حلقه واسط آگاهی‌بخشی، مطالبه و ایجاد حرکت بین مردم و مسئولان بوده و این امر در خصوص مسئله رویارویی و پیشگیری از مفاسد اقتصادی هم خود را نشان می‌دهد. 📖 برگفته از کتاب روسیاهی با یقه سفید، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22406 🆔 @iictchannel
🖼 | اجتهاد نظام‌واره ◽️ سیستم(شبکه)، مجموعه‌ای از عناصر است که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و برای تحقق یک هدف در تلاش‌اند. در هر شبکه، تغییر هر جزء بر دیگر اجزا و بر کل، تاثیر دارد و هیچ یک از عناصر، اثری مستقل و جدا از مجموعه نمی‌گذارند و نمی‌پذیرند. ◽️ اجتهاد سیستمی، به کارگیری تمام تلاش معرفتی برای کشف نظر خداوند در پاسخ به نیازهای خرد و کلان جامعه با تولید مدل‌ها و سیستم‌های مورد نیاز بشر، از منابع دین با روش اجتهاد جواهری علاوه منطق استنباط فرایندها است. 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | عدل الهی و مرگ 🔸 چرا انسان به دنیا می‌آید و پس از آنکه لذت حیات را چشید و آرزوی جاوید ماندن در او زنده شد، به دیار نیستی فرستاده می‌شود؟ اگر اشیاء اصلا به وجود نمی‌آمدند، نسبت به اینکه به این دنیا آورده شوند، در آسایش و سعادت بیشتری بودند. پس چنین آوردنی ظلم است و خدایی که این کار را می‌کند، عادل نیست؟ این اشکال از اینجا پدید آمده که مرگ را نیستی پنداشته‌اند و حال آنکه مرگ برای انسان نیستی نیست، بلکه گونه‌ای تحول و انتقال است. مرگ نیستی در این جهان است و هستی در جهان دیگر. 🔸 انسان مرگ مطلق ندارد، آنچه که ما مرگ می‌نامیم، در حقیقت از دست دادن یک حالت و به دست آوردن حالتی دیگر است. با بازنگری در نحوه نگرش انسان به هدف از هستی و زندگی دنیا خواهیم دید که پدیده مرگ نه تنها با هدفمندی اجزا و پدیده‌های جهان طبیعت، منافات ندارد، بلکه کاملا هم با آن هماهنگ است. دنیا اصلا جای ماندن نیست که مردن مخالف هدف آن باشد. دیدگاه قرآن درباره مرگ، حیات، اموال و فرزندان، روشن‌گر هدفمندی همه اینها است. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4316 🆔 @iictchannel
🖼 | دین‌پژوهی و جامعه‌شناسی 🔹 جامعه‌شناسی از آغاز پیدایش پیوند نزدیکی با دین‌پژوهی داشته است، زیرا دین را یکی از مؤلفه‌های پیوند اجتماعی می‌دانستند؛ از این رو دین موضوعی برای مطالعات جامعه‌شناسان قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر جامعه‌شناسان، دین را جنبه‌ای جداناشدنی از سازمان اجتماعی می‌دانستند و دین‌پژوهی را جنبه مهمی از نظریات‌شان درباره جامعه و رابطه انسان با جامعه قرار دادند و در تمام آثارشان به کارکرد دین در جامعه توجه داشتند. 🔹 امروزه توجه جامعه‌شناسان به دین نسبت به دو قرن گذشته عمیق‌تر شده است. مطالعات متعددی در زمینه‌های مختلف مانند رابطه اندیشه و رفتار دینی با طبقه اجتماعی، قومیت، ثروت و فقر، نظام‌های اقتدار و مرجعیت، دین و ایدئولوژی سیاسی، دین به عنوان منشأ انسجام و همبستگی اجتماعی و نیز تحول اجتماعی و انقلابی انجام شده است. 📖 برگرفته از کتاب جامعه‌شناسی دین، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/5996 🆔 @iictchannel
▫️تفاوت آینده پژوهی اسلامی با آینده پژوهی سکولار 🔸 حجت الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی عنوان کرد: ◾️ در آینده پژوهی سکولار فقط به یک جامعه توسعه یافته قوی با درآمد و سرانه بالا و با حقوق و آزادی های مادی و.... می اندیشند، ولی آینده پژوهی اسلامی علاوه بر اینها، یک سری آرمان های متعالی مثل حیات طیبه، سعادت و کمال نهایی دارد. 🆔 @iictchannel
◽️ اربعین و قدرت نرم رسانه ای 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ شعار «حب الحسین(ع) یجمعنا» گویای واقعیتی است که در مراسم پیاده‌روی اربعین گوشه‌هایی از آن رخ عیان کرده و مولود اجتماع اربعینی و از برکت‌های کوثر اربعین است. 🔻 اگر در ماهیت این کارکرد سیاسی اربعین دقت شود به روشنی علت اصلی حس خطری که دشمنان سامان‌یابی امت اسلامی از برگزاری مراسم اربعین بروز می‌دهند روشن خواهد شد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/arbaeiin-2 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 پیشنهاد ویژه ⚠️ | پرسش های پیرامون حجاب 🔖 بخش دوم 💢 «اتفاق نظر همه مذاهب اهل سنت درباره محدوده حجاب زنان» 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه به شبهاتی پیرامون حجاب زنان پاسخ می دهد.... 💠 با ما همراه باشید... 🆔 @iictchannel
🖼 | راه‌های متفاوت در کسب آگاهی 🔹 روش کسب آگاهی و کشف واقع، از منظر قرآن در یک روش منحصر بوده، بلکه طرق آن گوناگون و شامل علوم برخاسته از فعالیت حواس ظاهر از جمله تجربه و آزمون محسوس و نیز عقل و شهود باطن و نیز نقل و وحی می‌شود؛ بنابراین معیار اصلی علم، فهم صحیح واقع به شکل منطقی و وصول به یقین یا اطمینان است؛ حال چه با مشاهده حسی، یا با براهین عقلی یا شهود باطنی یا روش نقلی حاصل آید؛ بنابراین علوم انسانی اسلامی وحیانی هم تجربی وهم فرا تجربه‌ای است. 🔸 در قرآن گزاره‌های بسیاری یافت می‌شود که تعداد فراوانی از آنها را می‌توان از راه تجربه و آزمون، محک زد و میزان صحت آنها را بر اساس قواعد تجربی فهمید. 📖 برگرفته از کتاب مبانی قرآن‌شناختی علم دینی، نوشته ، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22540 🆔 @iictchannel
🖼 | معنای حکمت الهی 🔺 حکمت یعنی دریافت حقیقت. کارهای ما انسانها دو گونه است: کارهای بیهوده‌ای که در رساندن ما به سعادت واقعی تأثیری ندارند و کارهای عاقلانه‌ای که نتایج مفیدی به بار می‌آورند. گونه اول را کارهای لغو و باطل و گونه دوم را کارهای اصیل و حکیمانه می‌نامند. بنابراین حکیم به کسی گفته می‌شود که کار بیهوده و بی‌فایده انجام نمی‌دهد و هر کاری را به جهت مصلحتی انجام می‌دهد. 🔺 بین حکمت الهی با حکمت انسانی تفاوت وجود دارد. انسان، رفتاری حکیمانه انجام می‌دهد تا خودش سودی ببرد و به مالی برسد. اما حکمت در خداوند گام برداشتن در مسیر کمال انسانی و رسیدن به کمالاتی است که فاقد آنها است، اما حکمت در خداوند گام برداشتن در مسیر کمالات مخلوقات است نه کمالات خویش؛ چرا که خداوند ذاتا دارای تمامی کمالات هست. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4316 🆔 @iictchannel
🖼 | پیشرفت تولید داخلی با وجود تحریم‌های جهانی ◼️ تحریم‌های اقتصادی یکی از تلاش‌های همیشگی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هر روز بر شدت آن افزوده شده است. به‌رغم تحریم‌های گسترده، جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است. استکبار جهانی برای مقابله با پیشرفت‌های روزافزون جمهوری اسلامی ایران، از وجود برخی ضعف‌ها و بی‌تدبیری‌ها در حوزه اقتصاد، سوء استفاده و برای رسیدن به اهداف شوم خود، جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ملت ایران آغاز کرد و اقتصاد و معیشت عموم مردم را مورد تهدید و حمله قرار داد. ◼️در برابر اقدامات خصمانه دشمنان، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح و ستون فقرات آن را تقویت تولید داخلی و ملی تعیین کردند. زمانی تولید داخلی تقویت می‌شود که با حمایت از کالای ایرانی تقویت پایدار تولید داخلی اتفاق بیفتد. این موضوع آن اندازه اهمیت دارد که رهبری شعار سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی تعیین کرد. 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
🖼 | اصل تجرد قوه خیال ◼️ تجرد خیالی نفس انسان به این معناست که نفس در مرتبه ادراک خیالی، صوری را ادراک می‌کند که صرفا مجرد از ماده هستند، نه مجرد از لواحق عوارض ماده، در نتیجه، بر اساس سنخیت بین مدرِک و مدرَک، مدرِک این صور، یعنی نفس در مرتبه قوه خیال خود نیز دارای چنین تجردی خواهد بود. ◼️ مراد از تجرد خیالی نفس همین معناست، این نوع از مرتبه تجردی نفس را تجردی غیرتام می‌نامند و در قبال آن، تجرد نفس در مرتبه تعقل قرار دارد که دارای تجردی تام می‌باشد. به وجود چنین مرتبه‌ای در نظام ادراکی انسان، عالم خیال متصل یا مثال متصل نفس می‌گویند که در قبال آن، عالم خیال یا مثال منفصل نظام هستی قرار دارد. 📖 برگرفته از کتاب رابطه عمل و جزا، تبیین وحیانی عقلانی، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4499 🆔 @iictchannel
🖼 | روان‌شناسی دین ⏺ تجربه دینی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در روان‌شناسی دین، بررسی می‌شود. تجربه‌های دینی در همه فرهنگ‌ها، توصیفات مشترکی دارند، مانند قابل بیان نبودن، آغشتگی به استعاره‌ها و نمادهای متعدد و همراه‌بودن با شادی، شعف و هیجان‌های عمیق و مثبت. روان‌شناسی دین با پرداختن به تجربه دینی، زوایای متعدد آن را مورد کاوش قرار می‌دهد. ⬅️ ماهیت روان‌شناختی مراقبه، مفاهیم دینی در رویا، دگرگونی در حالت هشیاری، اثر داروها در تحریک تجربه دینی، تأثیر دین در آسیب‌شناسی روانی، شوریدگی، قدرت و اثر احساس بخشیده‌شدن و التيام اختلالات جسمانی و روان‌شناختی بر اثر تجربه دینی، از جمله موضوعاتی است که در تجربه دینی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. 📖 برگرفته از کتاب جامعه‌شناسی دین، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/5996 🆔 @iictchannel
◽️ اندیشه‌ها و خدمات علمی استاد محمود حکمت‌نیا بررسی می‌شود ❇️ عصرانه های علوم انسانی 🎙 با سخنرانی: ⏰ چهارشنبه ۳۰ شهریورماه، ساعت ۱۶ 🏢 تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی ⬅️ حضور مجازی از طریق: 🌐 b2n.ir/iscs 🔍 متن کامل این خبر را بخوانید: ➡️ iict.ac.ir/hekmatniaa 🆔 @iictchannel
◽️ زیارت نامۀ اربعین، پلی به شاخص های عقل و جهل 📝 یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ ◾️ عبارت معروفِ «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله» در زیارتنامۀ اربعین، راهبردی برای تنظیم زندگی انسان هم در مقیاس فردی، هم خانوادگی، هم اجتماعی و هم حاکمیتی است. براساس این متن، همه موظف هستند برای «خروج از جهالت» اقدام کنند لکن خروج از جهالت، مفهومی است که برای عملیاتی شدن در زندگی نیازمند شاخص گذاری است. ✍️ در این یادداشت براساس روایت «جنود عقل و جهل»، جدولی عملیاتی از راهبرد «خروج از جهالت» ارائه شود. 🔍 برای دانلود متن و ترجمه روایت فوق به لینک زیر مراجعه نمائید👇 🌐 iict.ac.ir/zarbaeein 🆔 @iictchannel
🖼 | علوم انسانی سکولار ◽️ در یک تعریف کلی می‌توان گفت علوم سکولار علومی هستند که آموزه‌های اجتماعی ادیان را نادیده می‌انگارند و ادیان رو به اموری فردی تقلیل می‌دهند و برای دین اعتباری در ورود به نهادهای اجتماعی و سیاسی قائل نیستند؛ به عبارت دیگر علوم سکولار، امور اجتماعی دنیوی را در انحصار آدمیان و منهای شرایع آسمانی می‌داند و در صدد ارائه مجموعه‌ای از گزاره‌هایی است که انسان را بر غیر خود در دنیا مسلط کند تا بتواند با رصد و پیش‌بینی حوادث، اوضاع پیرامونی را کنترل کرده در نتیجه مردم به لذت و رفاه بیشتری دست یابند. 📖 برگرفته از کتاب مبانی قرآن‌شناختی علم دینی، نوشته ، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22540 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه مسئله عدل الهی ◽️ عدل یکی از صفات خداوند است و اگر بنا باشد که صفات خداوند را جزء اصول دین به شمار بیاوریم، لازم است علم، قدرت، اراده و ... را هم جزء اصول دین قرار دهیم؛ اما در میان صفات خداوند تنها صفت عدل از اصول دین شمرده شده است. این امر علل مختلفی دارد؛ از جمله: وجود سؤالات فراوان درباره عدل الهی بر خلاف سایر صفات و اختلاف شدید بین فرقه‌ها و مذاهب دینی در ترسیم و تحلیل صفت عدل الهی. ◽️ این اختلاف تا آن حد جدی و مهم است که اعتقاد و عدم اعتقاد به عدل از علامت‌های مذاهب اسلامی به شمار می‌رفته است. اگر مسلمانی عدل الهی را انکار می‌کرد، معلوم می‌شد که از فرقه اشاعره است. آن قدر اعتقاد به عدل الهی با شیعی‌بودن همراه شده که مشهور شده است: العدل و التوحيد علويان و الجبر و التشبيه امويان. عدل الهی با تفسیری که شیعه از آن دارد، از اختصاصات مذهب شیعه است. 📖 برگرفته از کتاب عدل الهی، 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4316 🆔 @iictchannel
🖼 | مدل مردم‌سالاری اقتصادی دینی 🔺 این مدل بر اساس مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، به‌ویژه مؤلفه ‌مردم‌بنیانی طراحی شده است. بنیان علمی این مدل بر اساس اندیشه‌های محمدعلی شاه‌آبادی می‌باشد و بر اساس مبانی و معارف اسلامی و نیز با استفاده از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری بازسازی و تکمیل شد. در این مدل ابتدا پانزده اصل از نوشته‌های آیت‌الله شاه‌آبادی استخراج و استنباط شد و سپس آن اصل، مراحل سه‌گانه آن طراحی و در ادامه نشان داده شد که با آن، مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در ساختار آن نهادینه می‌شود و با نهادینه‌شدن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات اصلی اقتصاد ایران کنترل می‌گردد و زمینه حمایت از کالای ایرانی فراهم خواهد شد. 🔺 دولت از امکانات ملی به گونه‌ای باید استفاده کند که سبب رونق تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی شود و بیکاری را کاهش دهد. هدف اصلی این طرح، بازگرداندن اعتماد مردم به کالاهای تولیدی داخلی برای تحقق حمایت از کالای ایرانی است. ‌ 📖 برگرفته از کتاب بررسی فقهی اقتصادی حمایت از کالای ایرانی، نوشته ، دانشیار گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22543 🆔 @iictchannel
🖼 | اصالت بعد تجردی ◽️ در فلسفه اسلامی به اثبات رسیده است که در تمام موجودات مرکبه، شیئیت و حقیقت هرچیزی به صورت اوست، نه به ماده او، یعنی صورت، چه صورت جسمیه باشد و چه صورت نوعیه و چه هیئتی تألیفی و چه حقیقتی که شیء به واسطه آن به فعلیت می‌رسد، همان واقعیتی است که ذات و حقیقت شیء را تشکیل می‌دهد و ماده آن، تنها قوه شیء و امکان او را حمل کرده و موضوع برای انفعالات و حرکات مختلف شیء می‌باشد، چه ماده اولی باشد و چه ماده ثانیه، به طوری که اگر فرض بشود صورت شیء مرکب می‌تواند بدون ماده، قائم به خود باشد، باز تمام حقیقت و ماهیت نوعيه آن موجود، تحقق خواهد داشت و چیزی از حقیقت او کاسته نگردیده است. بنابراین باید گفت که نفس مجرد انسانی، اصل ماهیت نوعيه و هویت انسان را شکل می‌دهد، به طوری که هویت و تشخص بدن مادی انسان نیز به واسطه اوست، نه به واسطه جرم و ماده بدنی. 📖 برگرفته از کتاب رابطه عمل و جزا، تبیین وحیانی عقلانی، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4499 🆔 @iictchannel
🖼 | هویت علم دینی 🔺 علم دینی، گزاره‌های دارای کاشفیت از نظر ابراز شده خداوند به بشر در مورد موضوعات و مسائل هستی و زندگی، در قالب وحی است(اعم از توصیف یا تجویز). ملاک «دینی‌بودن» محمول این است که مدلول مطابقی یا تضمنی یا مدلول التزامی گزاره‌های وحیانی (یعنی قرآن و روایات معصومین) باشد؛ دقت در کلمه «مدلول التزامی» لازم است؛ یعنی تمام لوازم قریب عقلانی قطعی که بر یک آموزه مستقیم دینی بار می‌شوند جزو دایره دینی بودن هستند. 🔺 علم دینی، بر «عقلانیت پایه و نقل حجیت‌دار» مبتنی و اکتشافی است (نیاز به استقرای اطمینانی دارد) و پس از دستیابی به منبع، بر اساس تحلیل مفهومی، استنتاجی است (برای کشف فرایند). اجتهاد، توانایی شناختی و روشی، برای کشف نظر خداوند از طریق گزاره‌های دین است (اعم از گزاره‌های معرفتی، قانونی و فرهنگی). 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | ساختار خاص کلام شیعی ◼️ شیعه به عنوان مذهبی در ادامه اسلام و با الهام از دو منبع قرآن و سنت و بهره‌مندی از عالمان و اندیشمندانی ارجمند و آثار و تألیفاتی ماندگار و اثرگذار در طی فرایندی توأم با فراز و فرود در هویت مذهبی و علمی سیر و سامانه خاص خود را دارد. هویت کلام شیعی مبتنی بر توحید ذات و صفات و دوری از هرگونه شائبه شرک و تجسیم و تشبیه است. این امر در پرتو معارف اهل‌بیت عالی بیشتر جلوه‌گر شده است. ◼️ کلام شیعه، در عین توجه به منبعیت قرآن و سنت، از دلیل عقل و کاشفیت اجماع غفلت نکرده است. این علم در طی فرایندی تاریخی با معیار و ملاک‌های متفاوت و رویکردهای متنوع، در قرن چهارم و پنجم، ساختار خاص خود را یافته و البته با گذشت زمان، از نظام مطلوب‌تری برخوردار شده است و در این سیر، علیرغم فراز و فرود، هیچ گاه نسبت به ملاک و معیار در احادیث و روایات بی‌توجه نبوده است. 📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر کلام شیعی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20034 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ اربعین آمد دلم را غم گرفت بهر زینب(س) عالمی ماتم گرفت ◾️ سوز اهل آسمان آید به گوش ناله ی صاحب زمان آید به گوش 🔰 فرا رسیدن اربعین شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان را تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه روش در اجتهاد ◼️ مجموعه مرحله به مرحله انجام یک فعالیت را که سبب ایجاد اثری می‌شود، «روش» می‌نامیم. روش، یک خط‌مشی معقول و منظم برای رسیدن به یک هدف معين است؛ و حداقل دارای نه مرحله است. یک روش شفاف و کامل، قابل تکرار و قابل شبیه‌سازی توسط افراد دیگری که پیش نیازهای اولیه را دارا باشند است. ◼️ روش اجتهاد دینی، چگونگی دستیابی به تمام ادله ممکن از کتاب و سنت و عقل و تجربه قطعی، برای اکتشاف نظر خداوند در قرآن و روایات، و استدلال برای آنها و سنجش و ارزیابی آنهاست. روند حل مسئله که از یک نقطه مشخص شروع می‌شود و به‌صورت مرحله به مرحله، به‌ترتیب انجام می‌شود و در یک نقطه مشخص به پایان می‌رسد، «الگوریتم» نامیده می‌شود. اجتهاد، دارای الگوریتم است. 📖 برگفته از کتاب الگوریتم اجتهاد، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22573 🆔 @iictchannel
🖼 | تعاریف مختلف فرهنگ ◼️ معنای فرهنگ از کاربردهای مکتوب و محاوره‌ای این واژه استنباط شده و حداقل هشت معنای متفاوت از فرهنگ در زبان ادبی و محاوره‌ای فارسی امروز استخراج و سپس نتیجه‌گیری شده است که خلط بين معانی گوناگون فرهنگ، یکی از مهم‌ترین عوامل ابهام و اغتشاش معنایی در مباحث مربوط به فرهنگ است. با دقت در ترجمه تعاریف فرهنگ، تفاوت‌های آشکار این ترجمه‌ها مشهود می‌شود؛ لذا نمی‌توان تنها با اعتماد به آنها تفاوت‌های نظری بین صاحب نظران را نتیجه‌گیری کرد. ◼️ همچنین باید به ارتباط وثيق بين نظریه فرهنگی صاحب نظران و تعریف آنان از فرهنگ تأکید کرد؛ چراکه فرهنگ از مفاهیم کاملا عینی و کمی نیست که نقش دیدگاه‌های فلسفی در تعریف آن نادیده انگاشته شود؛ بنابراین تبیین نظریه فرهنگی نمی‌تواند از تعریف فرهنگ تفکیک شود. 📖 برگرفته از کتاب فرهنگ ناب اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلیمن ، استادیار گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6330 🆔 @iictchannel
🖼 | نسبیت و هرمنوتیک ◽️ یکی از عرصه‌های نسبیت و شک‌گرایی در دلالت متون و گفتارهای گوینده و مؤلف است. هرمنوتیک به معنای تفسیر متن و پیام است؛ اما در اصطلاح یک شاخه از علم معرفت‌شناسی شمرده می‌شود که تدوین و تنسيق آن به صورت یک علم جدید به وسیله شلاير ماخر، ویلیام دیلتای و گادامر سامان گرفت. مطابق علم هرمنوتیک، نظریه هر مؤلف یا گوینده‌ای از یک سری مبانی و پیش‌فرض‌ها تأثیر می‌پذیرد که علم و يقين به مراد آن به آشنایی و شناخت آن مبانی و پیش فرض‌ها مبتنی است. ادعای دیگر هرمنوتیک، عدم دستیابی به معنای متن است، اعم از آنکه متن یک معنای مرکزی داشته باشد. ◽️ سکولاریست‌ها با استفاده از هرمنوتیک به تأويل، توجیه زبان متون دینی به ویژه در حوزه دنیا و سیاست و حکومت متوسل شدند. روشنفکران مسیحی با اتکا به این شیوه به نقد و کنار گذاشتن متن دینی خود روی آوردند. 📖 برگرفته از کتاب قرآن و سکولاریسم، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4852 🆔 @iictchannel