eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
14.3هزار عکس
754 ویدیو
157 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | اختصاص دفاع مقدس به مقومات ماهوی و وجودی متفاوت 🔹 به‌کاربرندگان اصطلاح «داستان دفاع مقدس» معتقدند اصطلاح «اداستان جنگ» نمی‌تواند گونه خاص داستان‌هایی را که درباره هشت سال جنگ تحمیلی نوشته شده است تامین کند؛ بنابراین برای رسیدن به گونه ادبی بومی و استفاده ظرفیت دفاع مقدس در این بخش، نیازمند اصطلاحی هستیم که با باورهای بومی و ملی ايرانی همخوان باشد. 🔹 اگر بپذيريم جنگ هشت ساله ما ماهیتی خاص داشته و مقومات متفاوتی از جنگ‌های دیگر دارد و عناصر سازنده و فکر حاکم بر آن روایتی متفاوت از روایت جنگ‌های مرسوم دنیا را رقم میزند؛ عنوان «داستان جنگ» بیانگر این تفاوت و مشخصه نیست؛ بنابراین گریزی از اصطلاح خاص درباره این‌گونه ادبی نخواهد بود. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | فطری‌بودن معنویت متعالیه ◼️ یکی از مختصات معنویت متعالیه فطری‌بودن، فطرت‌پذیری و فطرت‌پسندی است. معنویتی که با جان انسان عجین شده و سرشته در سرشت آدمی است. معنویت قرین روح الهی و نفخه ربانی، نفحه سبحانی و اشراق‌شده در جبلت و فطرت اوست. ◼️ سردار سلیمانی با آگاهی و گواهی همه‌جانبه معنویت فطری‌اش را پاسداری کرد، به بیان دیگر گرفتار معصومیت از دست رفته نشد و فطرت معنوی‌اش را از همه خطرها و آسیب‌ها مصونیت بخشید. گو اینکه هماره طهارت درونی و لطافت و نورانیت فطری‌اش را در طول سال‌های نوجوانی و جوانی مراقبت کرد و توانست در مابقی عمر مبارک خویش در خط جهاد اوسط و اکبر، برای جهاد اصغر و شهادت گام بردارد و هجرت آفاقی و انفسی را تجربه کرده و در فرجام سعادتمندانه‌اش سیدالشهدای مقاومت گردد. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
🖼 | ادبیات دفاع مقدس ◻️ تاریخ و ادبیات، مرز روشنی با یکدیگر دارند و منطقه حایلی را نیز در مرزهای خود تعریف کرده‌اند. این منطقه حایل، قصه داستان است و مرز، عنصری به نام پیرنگ است؛ از این رو ادبیات دفاع مقدس تاریخی است، به این معنی که می‌تواند در محدوده قصه داستان با تاریخ همراهی کند و ادبیات دفاع مقدس تاریخی نیست، زيرا در مرحله پی‌ریزی پیرنگ ساختارهای تاریخی را به نفع داستان تغییر می‌دهد. ◻️ با اشتراک متعلق داستان و تاریخ در ماده خامی به نام قصه، مشخص خواهد شد که تعلق داستان به قصه‌ای تاریخی، آن را تا سرحد امكانات و اختیارات همين عنصر محدود می‌کند. تعهد داستان به امر واقع، به میزان عنصری روایی است که از تاریخ می‌ستاند؛ با این توجه که تاریخی‌ترین داستان‌ها، در پیرنگ، داستانی عمل می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6066 🆔 @iictchannel
🖼 | مغالطه تمثيل ◼️ سروش معتقد است شباهت‌های بسیاری بین قرآن و رؤیا دیده می‌شود و چنین نتیجه می‌گیرد که قرآن رؤیاست. اشکال روشن این سخن آن است که صرف مشاهده برخی شباهت‌ها بين وحی و رؤيا، بر وحدت حقیقت این دو دلالت ندارد. ◼️ تمثیل ارزش معرفت‌شناختی ندارد و استدلالی که بر پایۀ تمثیل چیده شده باشد، هرگز استوار نخواهد بود. تمثیل در مباحث فقهی باطل است چه رسد به مباحث اعتقادی. علاوه بر آن مواردی وجود دارد که بزرگان دینی ما وحی را غیر از رؤیا معرفی کرده‌اند. 📖 برگرفته از کتاب فراتر از امر بشری، نوشته ، استاد گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19068 🆔 @iictchannel
🖼 | استفاده صحیح و به‌جا از واژه جهاد 🔺 سردار سلیمانی بر روی واژه‌ها هم تکیه کرده و در کاربرد و معنای آنها حساسیت خاصی داشت. یکی از آن واژه‌ها، واژه «جهاد» بود. او به درستی بر این باور بود که بین واژه جهاد و جنگ به عنوان یک عمل نظامی خیلی تفاوت است. 🔺 می‌گفت «جهاد» ویژگی‌ها و ساختار خود را دارد و همه اعمال جبهه را در هشت سال دفاع مقدس، حتی اعمال نظامی را بر پایه «جهاد» دیده و معنا می‌کرد و معتقد بود جهاد است که بن بست ها را می‌شکند، عمل نظامی بن‌بست دارد، ولی جهاد بن‌بست ندارد. در عمل نظامی، عقل نظامی به ما اجازه عملیات‌هایی مثل بیت المقدس، فتح المبين طريق القدس، والفجر ۸، و... را نمی‌داد؛ لذا باور داشت که در جنگ به عنوان قالب اصلی ظرف جبهه پنج پایهه مهم مطرح است: جهاد، اخلاق، معنویت، عبودیت و ولایت. 📖 برگرفته از کتاب معنویت اجتماعی در مکتب سلیمانی، نوشته ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21102 🆔 @iictchannel
▫️دفاع مقدس در فضایی قدسی و بدون تئوری‌سازی مانده است 🔸دکتر عضو هیأت علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه؛ ◾️دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، دو نهادی بودند که به سهم خود در پیشبرد جنگ فعالیت و کنش داشتند که این نوع اقدامات را در دو جنبه می‌توان ارزیابی کرد: جنبه اول مربوط به تأمین نیروی انسانی برای جنگ هشت‌ساله بود که با دقت در آمار‌های مربوطه می‌یابیم، بخش قابل توجهی از رزمندگان طلاب علوم دینی و دانشجویان بودند که حضور و رفت و آمد این افرادِ مرجع در جامعه، انتقال دهنده مفاهیم جهاد و مقاومت و تشویق به حضور در میدان‌های نبرد بود. 🆔 @iictchannel
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره 190 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی ⭕️ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در فضای مجازی ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 🌐 سایت: ▶️ www.iict.ac.ir 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯📣📃 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 سال شانزدهم، شماره 190 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط ع
Shahrivar1401.pdf
حجم: 9.02M
💯📣 خبرنامه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 شهریور ماه ۱۴۰۱ 📋 مشاهده آرشیو خبرنامه ها: 🌐 iict.ac.ir/khabarnameh 📋 نمایه خبرنامه ها در سایت مگ لند: 🌐 b2n.ir/magiict 🆔 @iictchannel
▫️ رسول خدا(ص) مردم را به «خود» نمی خواند 🔸در گفتگو با دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه عنوان شد: ◾️ پیامبر اکرم(ص) مردم را به خدا دعوت می کرد، به «خود» نمی خواند. گاهی اوقات ما برای برخی مسائل، ممکن است که اول منافع خود را در نظر بگیریم و هرچیزی که سبب ارتقای موقعیت من شود، جیب من را پرکند، انجام دهم. داعی الی الله یعنی فقط برای خدا کارکردن، چه دیگران آفرین بگویند و چه نفرین کنند. 🆔 @iictchannel
▫️ ادبیات معاصر و پردازش حماسی مفاهیم سیاسی- اجتماعی ✍️ نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه سیاست پژوهشگاه ▪️یکی از مضامین غالب در شعر دورۀ جدید، سياست است و حتی اگر از عرفان و عشق سخن به میان می‌­آید، رویکردی اجتماعی دارد و مفاهیمی چون عدالت، آزادی و برابری، محبوب و معشوق اوست و نه امری صرفا انتزاعی و دست نايافتني. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/moaaser-2 🆔 @iictchannel
▫️ویژگی و راه‌های تحقق سیاست‌های برنامه هفتم توسعه 🔸در گفتگو با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه مطرح شد: ◾️ مهمترین ویژگی این برنامه، بحث توأم با عدالت است. ما از ابتدای پیروزی انقلاب به‌ویژه بعد از پایان جنگ هشت ساله‌ی تحمیلی شاهد یک تفاوت دیدگاهی در میان رهبری و دولت کارگزاران هستیم. وقتی دولت کارگزاران بر روی کار آمد، آنها اعتقاد داشتند که اگر رشد و پیشرفت اقتصادی بعد از آن خرابی‌های جنگ بخواهد اتفاق بیفتد، ما نباید بر روی مسأله‌ی عدالت تأکید کنیم. 🆔 @iictchannel
▫️دیالوگ مانع از سایش فرهنگی می‌شود 🔸از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران مطرح شد: ◾️ به این معناست که در تعاملات فرهنگی که در لایه‌های مختلف اندیشه فرهنگی علوم فرهنگی یا مدل‌های فرهنگی رخ می‌دهد، گاهی این دو فرهنگ که با هم تعامل دارند، آن فرهنگ صحیح به‌جای اینکه بتواند آن فرهنگ را تحت تاثیر خودش قرار بدهد، خودش دچار سایش قرار می‌گیرد. این ساییده شدن به این معناست که به صورت نامحسوس از اصالت و کارامدی این فرهنگ کاسته می‌شود. 🆔 @iictchannel