🖼 #عکس_نوشت | بهجت و انبساط
◼️یکی از اثرات ایمان مذهبی از نظر بهجتزایی و انبساطآفرینی، خوش بینی است؛ خوشبینی به جهان و خلقت و هستی، ایمان مذهبی تلقی انسان را نسبت به جهان هدفدار می کند و انسان را نسبت به نظام هستی و قوانین حاکم بر آن خوشبین میسازد. آری! ایمان است که زندگی را در درون جان ما وسعت میبخشد و مانع فشار عوامل روحی میشود.
◼️ همچنین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجتزایی و انبساطآفرینی، روشن دلی است. انسان، همین که به حکم ایمان مذهبی، جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشنبینی، فضای روح او را روشن میکند و در حکم چراغی میشود که درونش روشن شده باشد؛ خلاف یک فرد بیایمان که جهان در نظرش پوچ، تاریک و خالی از درک و بینش و روشنایی است.
📖 برگرفته از کتاب دینشناسی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «تبیین چگونگی هم افزایی میان فقه و حقوق»
🎙 با حضور:
دکتر #محمود_حکمت_نیا
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه
⏰ چهارشنبه 18 آبان ماه، ساعت 16
❇️ پخش زنده:
➡️ b2n.ir/h17384
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 656 تا 660 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی
🔸 جلسات مستمر #دانشنامه_قرآن_شناسی با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد.
▪️در این جلسات مقاله "#امام_حسن و قرآن" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید.
#دانشنامه
🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بیان»
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب
مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
⏰ دوشنبه 23 آبان ماه، ساعت 10
❇️ حضور مجازی از طریق:
➡️ meet.quran.ac.ir/res
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
◽️ دلیل متکلمان بر حدوث زمانی عالم و ارزیابی آن
📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #حسین_عشاقی عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛
◾️عموم متکلمان جهان آفرینش، به معنای «ما سوی الله» را حادث به حدوث زمانی میدانند؛ آنها میگویند زمان گذشتة عالم، بینهایت نیست بلکه در طرف گذشتة عالم به آن و لحظهای میرسیم که قبل از آن، همه این جهان معدوم بوده است و فقط خداوند موجود بوده است و هیچ شیء دیگری با او موجود نبوده است؛ و بعد از معدومیت کلی عالم در آن مرحله، از لحظه و آنِ خاصی جهان به تدریج موجود گشته است و ادامه یافته است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/hodos-2
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸کرسی فقه با انگاره قبول نظامات شرعی و لزوم استنباط آنها و انگاره انکار
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظامساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر)"
🔰 توسط گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#ابوالقاسم_علیدوست
#محمود_حکمت_نیا
#خالد_الغفوری
#غلامرضا_پیوندی
⏰ سه شنبه 24 آبانماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-2
#کرسی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ وظیفه قرآنی مؤمنان مقابل کثرت دشمان دین و انقلاب
📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
◾️ براساس روایات برای چارهجوئی در برابر هر مشکلی، باید به قرآن رجوع نماییم و از این کلام الهی برای برونرفت از تنگناها هدایت طلب نماییم:
🔻 در همه جریان هایی که اتفاق میافتد دقیقا گوش به فرمان رهبری باشیم تا خود فریب دشمن را نخوریم و به جامعه آسیب نرسانیم و عاقبت خود و دیگران را تباه نسازیم؛
🔻 همواره سخن و عمل پیامبر باید برای ما الگو و نصب العین قرار گیرد؛
🔻 ایمان حقیقی نجاتبخش و سبب پیروزی در هر امتحانی است؛
🔻 باور به آخرت و یاد خدا رمز اصلاح ما و پیروزی بر دشمن است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/vazifeh
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی نظام اقتصادی اسلام
(چیستی، هستی و امکان استنباط آن)
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظامساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر)"
🔰 توسط گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#سیدحسین_میرمعزی
#حسن_آقانظری
#عطالله_رفیعی_آتانی
#ناصر_جهانیان
⏰ دوشنبه 23 آبانماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-3
#کرسی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ مسیر ساختارسازی برای نظام اسلامی مسیری جز مسیر اجتهاد نیست
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه در نشست "فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب" عنوان کرد:
◾️ اگر قرار باشد در نظام اسلامی ساختار و مدل بسازیم، مسیر نظام سازی و ساختارسازی برای نظام اسلامی مسیری جز مسیر فقاهت و اجتهاد نیست.
◾️ ساختار نظام باید مبتنی بر مبانی و نظام ولایت باشد در عین حال بتواند رو به جلو باشد و رضایتمندی مردم را هم فراهم کند یعنی هم حجیت داشته باشد و هم کارآمد باشد.
#سخنرانی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | ترکیب عقل و طبیعت در انسان
🔸 آغازیدن انسان از طبیعت و فاصله داشتن طبیعت از عقل، انسان را ترکیبی از طبیعت و عقل کرده است. انسان، آنگاه که در طبیعت فعلیت مییابد در عقل صرفا بالقوه است و در مرتبه استعداد محض. انسان طبیعی در نظام طبیعت به مرتبه عقل وارد میشود، اما ماندن، استقرار و اشتداد او در این مرتبه به نتیجه جدال، کارزار و ستیزهای وابسته است که میان طبیعت و عقل او برقرار میشود.
🔸 این ستیزه و نزاع تا آن هنگام برقرار است که یا طبیعت انسان خاصیت عقلی به خود بگیرد یا عقل انسان به خواسته گردن نهد. جدال نیروی عقل با نیروی میل جدال سرنوشتساز انسان است. از یک طرف، نیروی میل، انسان را یک موجود طبیعی و از طرف دیگر، نیروی عقل او را یک موجود فراطبیعی طبیعت میگرداند.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_فضلی، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | اطلاق عقل در کتاب مابعدطبیعت
🔹 عقلی که ارسطو در کتاب مابعدطبیعت ذکر میکند. این عقل همان عقل فعال است که صورتی مفارق است و اصلا در ماده نبوده و نخواهد بود. این عقل، به نوعی عقل بالفعل است و شباهتی نزدیک به عقل مستفاد دارد.
🔹 این عقل همان است که آن ذاتی را که فل بالقوه بود، عقل بالفعل قرار داده و معقولاتی را که معقولات بالقوه بودند، معقولات بالفعل قرار میدهد و نسبت عقل فعال به عقلی که بالقوه است، نظیر نسبت خورشید به چشم است که مادامی که در تاریکی است، بینایی بالقوه است و همانگونه که خورشید، به واسطه نوری که به چشم میدهد، چشم را بینای بالفعل و مبصرات را مبصرات بالفعل میگرداند، عقل فعال، به واسطه آنچه به عقل بالقوه میدهد، عقل بالقوه را عقل بالفعل میگرداند و عینا به واسطه همان، معقولات، مقولات بالفعل میگردد.
📖 برگرفته از کتاب فلسفه عقل (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)، نوشته #محمد_علی_اردستانی، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22783
🆔 @iictchanne
🖼 #عکس_نوشت | اصل انعطاف پذیری در جنگ
◽️ این اصل از اصول و تاکتیکهای عقلایی و شرعی است که نشان دهنده واقعبینی در تصمیمگیریها و سیاستگذاریهاست. تصلب و سرسختی غیرقابل انعطاف اندیشه دفاعی را با انسداد مواجه میسازد. انعطافپذیری از اصولی است که به مسائل انسانی و زمینهها و شرایط مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و... توجه دارد.
◽️ ممکن است در شرایط جنگی و در میدان کارزار به دلیل قساوت دشمن، جبهه مقابل تصمیم بگیرد قاطعانه مقابله و دشمن را سرکوب کند و به هیچ وجه از تصمیم خود کوتاه نیاید، اما شدت عمل سبب میشود به یکباره دشمن خواهان صلح شود. شرایط هزیمت دشمن و استحقاق شکست آن ممکن است تصمیمگیرندگان را به سرسختی وادار کند، ولی مستندات اصل انعطافپذیری میگوید: اگر دشمن درخواست صلح کرد شما هم انعطاف به خرج بدهید. این اصل با بسیاری از اصول دیگر به ویژه با اصل مصلحت رابطه تنگاتنگی دارد و حاکم اسلامی در موارد غیر منصوص، هر کجا مصلحت اقتضا کند، میتواند در فرایند تصمیمگیری یا اجرا به اصل انعطافپذیری تمسک کند.
📖 برگرفته از کتاب اندیشه دفاعی اسلام، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/4501
🆔 @iictchannel