هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
❎ به مناسبت روز جهانی فلسفه توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه با همکاری برخی نهادهای علمی و فرهنگی کشوربرگزار می شود:
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #سیدمحمدمهدی_میرباقری
آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست
حجت الاسلام و المسلمین #سیدحسین_میرمعزی
📚 همراه با ارائه مقالات برگزیده و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه، ساعت ۱۸
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره)
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز 🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره) ❎ به مناس
🔴 تا دقایقی دیگر
🔸 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🏢 قم، تالار استاد موسویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تکالیف علم اقتصاد اسلامی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدحسین_میرمعزی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 مجموعه رفتارها و روابط اسلامی در عرصه تولید، توزیع و مصرف در راستای اهداف که هماهنگ و سازگار هستند را نظام اقتصادی میگویند. شریعت در مقام ثبوت دارای چنین نظامی است. یکی از تکالیف علم اقتصاد اسلامی آن است که نظام اقتصادی مطلوب را تحلیل کرده و اثبات کند نظام اقتصادی مطلوب کارآمد است و به سمت اهداف حرکت میکند.
🔺 در گام دوم نظام ثابت جهان شمول را بومی کند و الگوی زمانی و مکانی از آن ایجاد کند و جهت تحقق این الگو در خارج راهبردشناسی کرده و به سیاست ها و راهبردهای مورد نظر برسد. در گام پایانی نیز از یک نظام جهان شمول به یک نظام عینی خارجی تحقق یافته برای کشور برسد که تبدیل نظام رفتارها به یک الگوی زمانی و مکانی و راه های تحقق این الگو هر کدام روش میخواهد.
#کرسی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | هویت ملی و غیرت ملی انسان
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
◽️ اگر انسان یک ملیتی برای خود قائل نباشد، طبیعتا غیرت ملی هم برایش قائل نمیشود؛ انسانها زمانی صحبت از غیرت ملی میکنند که فارغ از شخص، خانواده، شهر و آن چیزی که اطرافشان وجود دارد، چیزی تحت عنوان هویت ملی قائل شده و سرنوشت خود را با آن جامعه و هویت گره زده و دشمن آن ملت را دشمن خود تلقی کند و طبعا اگر اینگونه باشد، خود را به مثابه یکی از کل تلقی میکند و به سهم خود نسبت به ملیت خود غیرت میورزد و دفاع میکنند.
◽️ همچنین وقتی غیرت میورزد که عادتا تهدیدی نسبت به این ملیت صورت گرفته باشد و یا امکان تهدیدی باشد. این غیرتورزی ممکن است زمانی باشد که دشمنی وجود داشته و در قبال دشمن، از ملیت خود حمایت کند؛ همچنین ممکن است دشمنی نباشد؛ اما برای ارتقاء رتبه و توسعه این ملیت باز همان غیرت باید باشد تا توسعه برای ملیت اتفاق بیفتد؛ مهم این است که ملیت را ملیت خود تلقی کند.
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز 🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره) ❎ به مناس
FeghNezamSaz.mp3
30.17M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | رویکرد حداکثری نظامساز به فقه سیاسی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدکاظم_سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔸 با توجه به مبانی و روش اجتهاد، میتوان از دین و دانشهای برآمده از آن، به ویژه فقه، انتظار داشت تا برای ساخت نظام سیاسی، دارای نقش باشد که از آن به فقه نظامساز تعبیر میشود. این نگره، در کنار شرع، عقل را نیز میپذیرد و از بهرههای آن برای تدبیر امور جامعه یاری میگیرد. با این توانش، فقه میتواند بار تدبیر امور جامعه و عرصههای فردی و اجتماعی، نظامسازی و نظامپردازی را بر عهده گیرد و به سوی جامعه خوب راهبری کند.
🔸 بنابراین، نگاه جامعنگر، جامعهنگر و واقعبینانه، فقه را توانمند و دارای دستگاهی میبیند که همۀ اجزای آن با یکدیگر ارتباطی سنجیده دارند، هدفمند و جامع است و مجموعۀ دستورهای آن میتواند راهگشای تبیین زیرساختها و پایههای فکری و چگونگی اعمال قدرت در نظام سیاسی-اجتماعی باشد. بخشی عمده از این دستگاه را در اندیشه سیاسی اسلام، فقه انجام میدهد.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | گشایش عمیق در علوم انسانی
🔹 در پرتو منظومهنگری و منظومه فهمی دین و عالم و دانشها، شناخت دقیق از نقشه معرفت و تشخیص جایگاه هر یک از رشتههای دانش و منابع و ابزارهای معرفت در این نقشه، و آگاهی از ظرفیت هر یک از رشتهها و منابع و ابزارها و نسبت آنها با یکدیگر، و داشتن انتظار متناسب از هر کدام، میتوان از تک تک آنها در جای خویش و به اندازه استفاده نمود.
🔹 شناخت مبدأ یگانه عالم (توحید ناب)، معرفت به تنها مقصد و مقصود واقعی و معبود و معشوق حقیقی عالم و آدم (غایتشناسی)، هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی، دینشناسی، دنیا و دشمنشناسی و ... از منظر عرفان میتواند افقهایی بس وسیع، ژرف و متعالی به روی علوم انسانی اسلامی بگشاید.
📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_فضلی، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/21679
🆔 @iictchannel
🔸 پاسخ به شبهات تاریخ مندی قرآن از دیدگاه "علامه طباطبایی" و بررسی کتاب «نقد مبانی تاریخ مندی قرآن»
⭕️ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی
🎙 با حضور:
حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی
رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
⁉️ نگاه علامه طباطبایی (ره) به تاریخ مندی قرآن و خاستگاه آن چه بود؟
⁉️ ملاک تقسیم بندی مبانی تاریخ مندی در کتاب « نقد مبانی تاریخ مندی قرآن» چیست؟
⁉️ مهمترین علل روی آوردن برخی مستشرقین و اندیشمندان مسلمان به دیدگاه تاریخ مندی قرآن چیست؟
⏰ پنجشنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰
❇️ پخش با اینترنت رایگان:
➡️ heyatonline.ir/pasokh.tv
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
◽️ همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
“با تاکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)”
🔻 با حضور پرشور اساتید، اندیشمندان، طلاب، دانش پژوهان و اصحاب رسانه و مطبوعات
🔸 به مناسبت سالروز جهانی فلسفه توسط پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت برخی نهادهای علمی و فرهنگی کشور برگزار شد.
◾️ این محفل علمی با سخنرانی حضرات آیات و حججالاسلام علیاکبر رشاد، سید محمدمهدی میرباقری، ابوالقاسم علیدوست، سیدحسین میرمعزی و سیدسجاد ایزدهی و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش برگزار شد...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam1
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
💯‼️ #ببینید
📸 گزارش تصویری همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
#سیدسجاد_ایزدهی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
💢 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸نشست نقد و بررسی کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ؛ نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ
🎙 با حضور:
استاد #علی_اکبر_رشاد
استاد #یدالله_یزدان_پناه
استاد #حمید_پارسانیا
🏢 قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📡 هم اکنون برای حضور مجازی در این نشست از طریق لینک زیر اقدام کنید:
🌐 http://dte.bz/scscenter
#نشست
🆔 @iictchannel
📸 #گزارش_تصویری
🔸نشست نقد و بررسی کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ؛ نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ
📅 پنجشنبه ۲۶ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، دانشگاه باقرالعلوم(ع)
#نشست
🆔 @iictchannel
🔸 پيامبر صلي الله عليه و آله:
🔰 مشورت دژى در مقابل [هجوم] پشيمانى و مايه ايمنى از سرزنش است
المُشاوَرَةُ حِصنٌ مِنَ النَّدامَةِ و أمنٌ مِنَ المَلامَةِ
📚 نثرالدّر، جلد 1، صفحه 183
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel
◽️ جوهره فقه نظامساز، ارتباطات و روابط و مناسبات است
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز:
◾️ مبنای فقه نظام ساز جوهره اندیشه آن ارتباطات و روابط و مناسبات است قالب فقه کنونی به ویژه رساله های ما فقه فرد است لذا اگر قرار است فقه نظام ساز طراحی شود باید فرد را در ارتباط با فرد دیگر مواجه کرده باشیم طبعا ذات نظام عنصر اجتماعی است....
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam2
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️کتاب، رسانه فرهیختگی است
🔸مصاحبه دکتر #احمد_شاکری عضو هیات علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه منتشر شده در وبگاه KHAMENEI.IR؛
◾️پیچیدگیهای فضای مجازی و شبکههای اطلاعرسانی و پیامرسانهای متعدد، لایهای عمیق و نظری دارد که لازم است بیش از پیش درباره آن، نظریهپردازی شود. ورود اندیشمندان علوم انسانی، خاصه فضلای حوزه علمیه به حوزه رسانه، به فهم ماهیت این مقوله، لوازم آن، نسبت آن با جامعه کنونی، جایگاه آن در تمدن ایرانیاسلامی و چگونگی کارکردگیری از آن در این افق خواهد انجامید.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/kresneh
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
◽️ وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست
🔸 آیت الله #سیدمحمدمهدی_میرباقری در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز مطرح کرد:
◾️ کار فقه این است که احکامی بدهد که آحاد مکلفین از عقوبت خدا دور شوند و ماموریت علم اصول هم مستندسازی این سطح از فقه است که مرحوم آیتالله خویی به خوبی به آن پرداخته و فرموده است برای تامین از عقوبت نیاز به فهم احکام داریم و ماموریت اجتهاد تامین مردم از عقوبت است....
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam3
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ فقه شیعه از آغاز پیدایش پویا و تحولگرا بوده است
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #سیدسجاد_ایزدهی دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز:
◾️ فقه شیعه از سالهای آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی میکنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست.
🔻 اگر فقه تحول یافته است مرهون چند عامل از جمله پیدایش مسائل مستحدثه، موضوعات و نیازهای جدید و ... است و فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کردهاند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam4
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد
🔸 آیت الله #ابوالقاسم_علیدوست در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز عنوان کرد:
◾️ برای بحث بر روی فلسفه فقه نظام ساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا می تواند فقه نظام مند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمی توان فقه نظام ساز پدید آورد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam5
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ باید دانش جدیدی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #سیدحسین_میرمعزی در همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز:
◾️ به نظر من باید دانش جدیدی بین دانش های اسلامی برای استنباط نظام رفتارها و روابط اجتماعی تأسیس شود که بتواند به روش اجتهاد از منابع و آیات و روایات مجموعه را به روی هم بریزد و از مبانی هستی شناسی نیز استفاده کند و از طریق اجتهاد معتبر بتواند به نظام رفتارها برسیم.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam6
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🔘 همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
📸 گزارش تصویری از همایش ملی #فلسفه_فقه_نظام_ساز “با تاکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)”
🏛 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌 با ما همراه باشید...
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
◽️ آئین رونمایی از مجموعه دوجلدی «فقه نظام»
🔸 در حاشیه همایش ملی فلسفه فقه نظام ساز با تاکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره) برگزار شد.
◾️ این اثر که محصول تلاش فکری و اندیشه ورزی برخی اساتید و اندیشمندان حوزه نظام سازی است، درصدد کشف و تبیین اموری چون امکان و ضرورت نظام سازی، ماهیت نظام سازی، روش شناسی نظام سازی، رویکردها و نگرش های متعدد در حوزه نظام سازی، ظرفیت های فقه نسبت به نظام سازی و عرصه های مختلفی که دانش های متعدد چون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و نظام اخلاقی و معنوی می توانند به نظام سازی مبادرت ورزند.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی ظرفیتهای فلسفه اسلامی برای معرفتشناسی معاصر
🔻 به مناسبت روز جهانی فلسفه توسط گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#حسن_سیدعرب
#مهدی_عباس_زاده
#ابراهیم_دادجو
⏰ یکشنبه 29 آبانماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/moaaser
#نشست
#روز_فلسفه
🆔 @iictchannel
◽️ استاد فکر، کسی است که تفکر آگاهانه را در مخاطب خود ایجاد میکند
🔸 حجت الاسلام #محمد_کاشی_زاده عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در مدرسه شبهه پژوهی «تفکر صحیح» عنوان کرد:
◾️ ما می توانیم با استفاده از روشی که یک استاد از آن بهره می برد، به تفکر صحیح و روشمند برسیم تا مسائل مختلفی را خودمان بتوانیم حل کنیم.
◾️ تمرکز استاد فکر بیش از اینکه روی نتایج باشد، روی روش ها و فرایندهای رسیدن به آن هاست.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
◽️ دیدگاههای مختلف در علوم شناختی، روح دیجیتال و الهیات کامپیوتر
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #علیرضا_قائمی_نیا عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد:
◾️ کامپیوتر را نباید ابزاری ساده ببینیم، بلکه هوش مصنوعی ابزاری معرفتی و یک دستگاه فکر است. یکی از مباحث در هوش مصنوعی این است که آیا دستگاه میتواند فکر کند؟ اگر دستگاه بتواند فکر کند برای مباحث الهیاتی پیامدهایی دارد.
🔻 برای مثال گاهی اشرفیت انسان را اینگونه تعریف میکنیم که مرتبهای از عقل و شناخت را دارد که موجودات دیگر ندارند. حال وقتی که ماشین هم تفکر کند، باید از منظر الهیاتی درباره آن بحث کرد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/olomshenakhti-2
#سخنرانی
🆔 @iictchannel