eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | سیره عبادی و معنوی فاطمه 🔹امور عبادی و معنوی، یا فردی هستند همچون نماز مستحب یا روزه که در آنها جنبه‌های فردی قوی‌تر است و یا جمعی مانند حج که جنبه‌های اجتماعی آن قوت بیشتری دارد. در کنار این عبادات که جنبه نمادین برای تربیت نفس به شمار می‌آیند، اذکار و تسبیحات نیز از آن جمله‌اند. همه انواع عبادات، با جلوه‌های بسیار عالی و نورانی، در سیره عبادی اهل بیت(ع) از جمله فاطمه(ع) وجود دارد، مانند تلاوت قرآن، نمازها و تعقیبات نماز، تسبیحات و ادعیه و مناجات، روزه‌ها، حج و عمره، زيارت‌ها و عبادت‌های دیگر. 🔹 فاطمه(ع) تلاوت قرآن را دوست دارد و در اوقاتی از زندگی معنوی خود به تلاوت قرآن می‌پردازد. آن حضرت دراین‌باره می‌فرماید: «از دنیای شما، سه چیز نزد من محبوب است: تلاوت قرآن، نگاه در سیمای رسول خدا و انفاق در راه خدا». بسیاری بارها آن حضرت را در حین تلاوت قرآن می‌بینند و حتی نقل‌هایی است که امدادهای غیبی پروردگار، توفیق فاطمه(ع) را برای تلاوت قرآن بیشتر می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | مسئولیت‌پذیری روشنفکران دینی در برابر معضلات جامعه ◽️ این شاخص نمایانگر تعهد و مسئولیت‌پذیری روشنفکر دینی نیز می‌باشد. او باید مسائل پرسش‌ها و تضادهای موجود در متن جامعه را به نوعی به تفکر و تعقل درونی خود و دیگران منتقل کند و خواستار کاهش دردهای انسانی و اجتماعی شود. در این راستا باید بین دنیای ذهنی و اندیشه حوزه روشنفکری با متن جامعه پل بزند. ◽️ بنا بر این کاشف و مستخرج معضلات جامعه بدون مستلزم خودآگاهی، مسئولیت‌پذیری و فرزند زمانه خود بودن نخواهد بود روشنفکری که داری دغدغه مشکلات مردم و جامعه خود است اگر به لسان قومش سخن نگوید تولدش غیرطبیعی خواهد بود و مانند ماجرای روشنفکری در دوره مشروطه خواهد شد. مؤلفه‌های شش‌گانه مذکور گرچه همه مؤلفه‌های موجود در اندیشه روشنفکران حوزوی را پوشش نمی‌دهد اما تا حدودی قدر مشترک در میان آنان را بیان می‌نماید. 📖 برگرفته از کتاب روشنفکر دینی تعامل با جمهوری اسلامی ایران، نوشته دکتر 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20044 🆔 @iictchannel
🖼 | تمدن نوین اسلامی و تقریب مذاهب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی می‌خواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر می‌خواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد. 🔺 سال‌هاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفت‌وگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | زیست نوع‌های انسانی و شکاف عین و ذهن 🔸 فضای مجازی ممکن است به کشوری مثل آفریقا کمک کند تا به رشد و توسعه ادامه دهد. اما باید توجه داشت که یک سیستم فناورانه و یک امکان در فضای خود مجازى ممكن است به حسب اجتماعی و سازمانی، اصول مختلف را خلق کند. بنابراین توسعه اینترنت در آسیا می‌تواند در نسبت با سایر نقاط جهان پیامدهای بسیار متفاوت داشته باشد. همچنین، به دلیل این تفاوت در عملکرد، ممکن است اینترنت نابرابری‌های موجود بین ثروتمندان و فقرا یا بین سواد و بی‌سوادی را تشدید می‌کند. 🔸 همچنین، اینترنت سبب ایجاد شکاف بین افراد، سازمان‌ها و کشورها می‌شود، به این معنی که کسانی که قبلاً دانش و منابع مالی داشتند، بیشتر از کسانی هستند که نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23130 🆔 @iictchannel
🖼 | بصیرت رهبری ◼️ فراتر از دانش و تخصص، مقوله دیگری نیز به نام «بصیرت» وجود دارد که بیشتر در سازمان‌های ارزشی و سازمان‌هایی که دارای موانع و دشمنان بیرونی هستند مصداق پیدا می‌کند و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگاه عمیق و هوشمندانه به موقعیت‌ها و شرایط و موانع، و تشخیص درست و اقدام بجا از اصول لازم برای رهبری موفق است. ◼️ برای این سازمان‌ها، به‌ویژه در سطح کلان، دشمنانی وجود دارند که در صددِ مانع تراشی و تلاش برای مقابله و براندازی هستند. در چنین سازمان‌هایی لزوم بصیرت در رهبری امری مسلم تلقی می‌شود. البته در سطحی نازل‌تر، ممکن است به جای دشمن رقبا مطرح باشند که در مواجهه با آنها رهبری باید دقت‌های لازم و بصیرت کافی داشته باشد. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
🖼 | مشارکت در نظام اسلامی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ⏺ در زمینه مشارکت سیاسی با سه سطح از مشارکت مواجه هستیم که یکی مشارکت سیاسی نخبگانی، دوم مشارکت نهادی و سازمانی و سوم مشارکت توده‌ها است. مشارکت از یک جهت اختصاص به افرادی دارد که یک تنه می‌توانند مشارکتی را رقم بزنند مثلاً یک اندیشمند و متخصص و سیاست‌دان مجرب یا عالِم مردمی به تنهایی می‌تواند مشارکتی را رقم بزند که تأثیر شگرفی در جامعه داشته باشد. مشارکت نخبگانی، فردی و ناظر به تخصص و دغدغه شخص است و می‌تواند یک مجموعه از افراد را راهبری کند. ⬅️ ممکن است مشارکت فرد در قالب یک سازمان یا مجموعه باشد یعنی می‌تواند تبدیل به حزب یا اندیشکده و سازمان مردم‌نهاد باشد. در مشارکت نهادی یا سازمانی، مشارکت اختصاص به فرد ندارد ولو اینکه یک فرد آن را راهبری کند. نکته سوم مشارکت فراگیر سیاسی مردم است که همه مردم تأثیرگذاری همزمان در مشارکت سیاسی دارند. اگر مشارکت را در این سه سطح محدود کرده و موارد جزیی دیگر را لحاظ نکنیم ذیل هر کدام از این سه مورد می‌توانیم راهبردهایی را در راستای مشارکت سیاسی حداکثری و کارآمد برای نظام سیاسی رقم بزنیم. 🆔 @iictchannel
🖼 | خانواده محبوب خداوند 🔸 خانواده اسلامی بر اصول و چارچوبی استوار است؛ این اصول شامل امور اعتقادی، ارزشی، فرهنگی اجتماعی است و خانواده خود را متعهد به رعایت آن می‌کند. این امور در رفتار اقتصادی اهل خانواده مؤثر است. 🔸 از نظر اسلامی تشکیل خانواده، امر شایسته‌ای است که خداوند آن را دوست دارد و کشش ذاتی و غریزی میان مرد و زن قرار داده است تا زندگی مشترک را شکل دهند و میان آنان رحمت و مودت و مهربانی وضع کرده تا آرامش و آسایش بیابند. ازدواج سنت پیامبر اکرم(ص) است و در پرتو آن فرزندان و نسل نو پدید می‌آید. خانواده کانون انس و الفت است و انسان زندگی اجتماعی را در آن می‌آموزد. خانواده زمینه حفظ و باورهای دینی را فراهم می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی نقد و بررسی کتاب احتناک 🔻به همت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه و در راستای مجموعه نشست‌های “روایت داستانی از امر قدسی” برگزار می‌شود: 🎙 باحضور: ⏰ یکشنبه 2 بهمن‌ماه، ساعت 9 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/nehtenak 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایرا
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت» 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران) 🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🎙 با حضور: 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
◽️شاخص های فرد و جامعۀ رشدیافته 💢 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین اقتباسی از خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها 🔹 خطبه فدکیه حضرت زهراء سلام الله علیها از نمونه‌های اعجازگونۀ خاندان عصمت و طهارت است، در بخشی از این خطبه، حضرت به بیان دلیل معارف و فلسفه احکام و آثار و کارکردهای آنها پرداخته‌اند. خصلت روایاتی که به حکمتِ نهفته در معارف و احکام می‌پردازند، شاخص‌سازی و راهبردگذاری است که جهت حرکت و جهت فرآیند را نشان می‌دهند 🔹 اصولا اصل اولیه در شأن معصوم، شأن تبیین و تشریع و خط‌مشی‌گذاری است (از میان شؤونی مانند: ولایت، قضا و حُکم، شخصیه و عرفیه، اخلاقی) و هم‌چنین خطابات شارع (اعم از توصیفی و تجویزی) مانند توصیفات و تجویزهای عرفی عقلایی هستند که برای حفظ و مدیریت جامعه القاء می­شوند لذا همانطور که جنس توصیف‌ها و قوانین عرفی، ساختارساز و جهت‌دهنده به افعال مکلفین و تعیین مسیر و مجرا برای فرآیندها (مانند احکام وضعی) هستند ، توصیف‌ها و احکام شرعی نیز چنین هستند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/fadakvaseti 🆔 @iictchannel
◽️ رادیکالیسم اسلامی در ایران معاصر، شهید نواب صفوی و جمعیت فدائیان اسلام 🔻 به بهانه سالگرد شهادت حجت الاسلام سید مجتبی 💢 نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه برگرفته از سایت 🔹 اجمالاً رادیکالیسم اسلامی را اشاره به گروه هایی می دانیم که اولاً بنا به دلایلی با فرآیندهای حاکم بر جهان کنونی مخالفت می کنند ثانیاً با ارجاع به بنیادهای اصلی دین و پرهیز از هرگونه تفسیر تاریخی و نسبی نسبت به آن، نظم حاکم را به نقد می کشانند؛ از این رو، رادیکالیسم اسلامی نگاهی آرمانی از شرایط مدرن به اصول اولیه و اصالت های اسلامی دارد. ثالثاً این جریان در شرایط ویژه ای جهت دستیابی به آمال خود دست به مبارزه ی مسلحانه می زند. 🔹 گروهی که خیزش رادیکالیسم اسلامی را بازتاب ویژگی های ذاتی اسلامی می داند، معتقد است که تنها راهی که غرب می تواند با آن رو به رو شود، ایستادگی، سرکوب و مهار آن است. علاوه بر این، در باب مهم ترین مسأله ی امروز مسلمانان یعنی عرصه ی سیاست، افرادی مثل المویس پولموتر معتقدند که در پاسخ به این سؤال که آیا اسلام با دموکراسی تطبیق می کند یا نه؟ موضوع اساسی دموکراسی نیست بلکه طبیعت واقعی اسلام است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/foratraad 🆔 @iictchannel