eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | تعصب در فهم صحیح دین 🔹 تعصب آفتی در فهم صحیح دین است و معمولاً در مفهوم افراطی و مذموم آن در حوزه اندیشه و فکر به‌کار می‌رود، آنکه بر رأیی برای همیشه پای فشارد، البته اصرار بر آنچه حق است پسندیده است؛ ولی باید دانست که چنین نیست که هر فهم کننده‌ای همه حقیقت را به یک‌باره به‌دست آورد یا اینکه مصون از هر خطا در فهم از دین باشد، آسیبی که سلفیان بدان متهم‌اند؛ آنکه بر فهم سلف از صحابه و تابعین به شدت تعصب دارند و غیر فهم آنان را برنمی‌تابند. قرآن ادعاهای بی‌دلیل جمعی از یهود و نصاری را نقد می‌کند؛ رویکردی که در تعصب آنان ریشه دارد. 📖 برگرفته از کتاب نقد اعتبار فهم سلف، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه اقتصاد در خانواده 🔺 خانواده به‌عنوان یک نهاد اقتصادی است که رفتار تولیدی و مصرفی و توزیعی آن بر حسب معیارهای اقتصاد خرد تفسیر می‌شود؛ مثلاً درآمد اعضای خانواده، از راه‌های مختلف واصل می‌شود و هزینه‌ها معلوم می‌گردد و در انتها وضعیت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری همگی به‌دست می‌آید. از زمان تشکیل خانواده مدیریت هزینه و درآمد آغاز به کار می‌کند. مرد و زن فعالیت‌های خانه را تقسیم می‌کنند و با هماهنگی و بر اساس توانایی، هر یک بخشی از وظایف را انجام می‌دهند. 🔺 اقتصاد خانواده به‌عنوان یکی از عناصر اقتصاد کلان و میزان تأثیرپذیری متغیرهای کلان از متغیرهای اقتصادی خانواده؛ مثلاً مصرف کلان تا چه میزان از مصرف خانوارها متأثر است یا میزان سرمایه‌گذاری تا چه حد متأثر از روحیه پس‌انداز خانواده هاست. خانواده از نظر اقتصادی محل تربیت نیرو برای بازار کار، آموزش مفاهیم اقتصادی به تمام نیروهای فعال، مصرف، تولید، پس‌انداز، مبادله، سرمایه‌گذاری است. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ نشست علمی ماهیت پارادایم 💢 با حضور پرشور اساتید، طلاب و دانش پژوهان(حضوری و مجازی) 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 یکشنبه 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel
Jorm1.mp3
6.67M
💢 I ویژه برنامه رادیویی ✳️ بررسی فقهی-حقوقی معاونت در جرم «برنامه اول» 🔸 تبیین اصطلاحات مباشرت، مشارکت و معاونت در جرم 🔸 شرایط سه گانۀ تحقق معاونت در جرم 🎙با حضور: حجت الاسلام حجت الاسلام (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel 🆔 @balaghemobeen
◽️فساد موجب دلسردی عمومی و اجتماعی می‌شود 💢 دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی «جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد» تبیین کرد: 🔹 احساس فساد بدتر از خود فساد است، از جمله تبعات این روند، شکست و سرخوردگی‌های اجتماعی است؛ الان این مقدار فسادی که ادعا شده و مردم تصور می‌کنند واقعا وجود ندارد. مثلا برخی از رفتن به دادگاه واهمه دارند زیرا می‌گویند رشوه گرفته می‌شود یعنی فرد بدون اینکه یک بار پا به دادگستری گذاشته باشد می‌گوید در دادگاه، رشوه رایج است. ⬇️ استفاده از روش «سوت‌زنی» برای کاهش فساد 🔸 کسانی که در این ماجرای فساد، ذی‌نفع نیستند ولی ذی‌ربط هستند، می‌توانیم از آنها استفاده کنیم درست مانند اینکه مثلا شورای نگهبان خودش نمی‌تواند صلاحیت همه افراد را شناسایی کند ولی رقبای یک نامزد ممکن است اطلاعات زیادی از او در اختیار این شورا قرار دهند. به این روش «سوت‌زنی» گفته می‌شود و در این روش هم فردی که مدعی شده نباید پاسخ دهد بلکه فردی که علیه او ادعا شده باید ثابت کند بی‌گناه است زیرا بحث شفافیت در تصمیم قابل انجام است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/neshastfesad-2 🆔 @iictchannel
◽️اعتماد به غرب رشد و پیشرفتی برای کشور به ارمغان نخواهد داشت 💢 همزمان با 26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران، در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه عنوان شد: 🔸 شاه در کارنامه سیاسی خود دو فرار بزرگ دارد؛ فرار نخست وی در مردادماه ۱۳۳۲ رقم خورد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، به بازگشت وی انجامید. فرار دوم، در ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ و در پی اوج‌گیری اعتراضات مردمی اتفاق افتاد؛ فراری که فرجامش، مرگ در غربت بود. در هر دو فرار، واکنشی که مردم به گریز وی نشان دادند، تفاوتی با رفتارشان پس از فرار رضاشاه و مرگ او نداشت. 🔹محمدرضا پهلوی کاملاً وابسته به غرب و آمریکا بود؛ اما در نهایت غرب نه‌تنها نتوانست مانع از برکناری او از قدرت شود؛ بلکه حتی حاضر نشدند او را پس از فرار از ایران در کشور خود بپذیرند. تاریخ ثابت کرده است که وابستگی و اعتماد به غرب هیچ‌گاه رشد و پیشرفتی برای کشورها به ارمغان نیاورد و بلکه بر عقب‌ماندگی بیشتر آنها افزوده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/26dey 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم به ذهن دانشمند چارچوب می‌دهد 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم عنوان کرد: 🔸 کوهن قائل بود پارادایم‌ها به اذهان دانشمندان چارچوب می‌دهند و به صورت طرحواره عمل می‌کنند. این باعث می‌شود دانشمندان با خود واقعیت مستقیما ارتباط نداشته باشند و نوعی دسترسی غیر مستقیم به عالم واقع داشته باشند. این دیدگاه در دل خودش نوعی نگاه کانتی داشت ولی کانت مقولات را به ذهن برمی‌گرداند ولی کوهن به پارادایم برمی‌گرداند. 🔸 در واقع دانشمندان این پارادایم‌ها را می‌سازند و به مرور زمان به تفاهم روی این پارادایم‌ها می‌رسند. پارادایم‌ها جهان‌های مفهومی متفاوتی را ایجاد می‌کنند چه در نوع اول که قیاس ناپذیری کلی وجود دارد و چه در دیدگاه دوم که قیاس ناپذیری جزئی وجود دارد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim 🆔 @iictchannel
◽️ پارادایم؛ چتر معرفتی حاکم بر علم 💢 دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم مطرح کرد: 🔸 پارادایم یک معنای عام دارد که خیلی به کار می‌رود و در گروه‌ها زیاد به کار می‌برند و آن چتر معرفتی حاکم بر علم و معرفت است. به تعبیر امروزی هوا و محیطی که در آن تنفس می‌کنیم یا جهانی که داریم فکر می‌کنیم کلش پارادایم است. در کاربردهای خاص، پارادایم به معنای الگوی شبکه‌ای، عینک معرفتی خاص، راهنما و هدایتگر علم به کار می‌رود که معنای خاص و جزئی پارادایم است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-2 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم حدفاصل مبانی کلامی و خود علم است 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم: 🔹 از نظر من پارادایم مماس با علم است ولی مبانی نیست. پارادایم‌ها به چیزی گفته می‌شد که مماس با علم است و روش و موضوع و هدف و مسائل علم به صورت مستقیم از پارادایم تاثیر می‌پذیرد ولی خودش ممکن است از مبانی کلامی تاثیر بپذیرد. 🔹 چیزی که ما از پارادایم قصد می‌کنیم چیزی است که حد فاصل مبانی کلامی و فلسفی و خود علم است، یعنی عناصری که علم را تشکیل می‌دهد. ما از این حد فاصل تعبیر به پاردایم می‌کنیم. پارادایم چارچوب کلی است که تعیین می‌کند موضوع و هدف و روش شما باید چه باشد. این چیزی است که من از پارادایم قصد می‌کنم و مد نظر من است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-3 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم دستگاه تولید نظریه است 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم: 🔹 پارادایم یک دستگاه اصل موضوعی برای تولید نظریه‌ها در ساحت هر علمی است. بر همین اساس تفاوت آن با مبانی در این است که پارادایم‌ها دستگاه معرفتی هستند آن هم نه به صورت یک کلِ انضمامی بلکه بلکه به صورت یک کلِّ برآیندی که مولد نظریه هستند. 🔹 ما نسبت به پارادایم‌ها در صحنه علمی کشور چهار کاربرد داریم؛ یک: پارادایم به مثابه جهان‌بینی، دو: پارادایم به معنای موضع معرفت‌شناختی، سه: پارادایم به معنای باورهای مشترک در حوزه پژوهشی و چهار: پارادایم به معنای نمونه و الگو و سرمشق. همه اینها در یک مرکز مشترک است و آن مرکز، اصول موضوعۀ مولد نظریه است که هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی را پوشش می‌دهند و همه آنها نیز زیرساخت هستی‌شناسانه برمی‌گردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-4 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران) 🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 27 دی ماه/ ساعت 9 صبح 🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-19 🆔 @iictchannel