◽️ پارادایم؛ چتر معرفتی حاکم بر علم
💢 دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم مطرح کرد:
🔸 پارادایم یک معنای عام دارد که خیلی به کار میرود و در گروهها زیاد به کار میبرند و آن چتر معرفتی حاکم بر علم و معرفت است. به تعبیر امروزی هوا و محیطی که در آن تنفس میکنیم یا جهانی که داریم فکر میکنیم کلش پارادایم است. در کاربردهای خاص، پارادایم به معنای الگوی شبکهای، عینک معرفتی خاص، راهنما و هدایتگر علم به کار میرود که معنای خاص و جزئی پارادایم است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-2
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
◽️پارادایم حدفاصل مبانی کلامی و خود علم است
💢 حجت الاسلام و المسلمین #قاسم_ترخان عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم:
🔹 از نظر من پارادایم مماس با علم است ولی مبانی نیست. پارادایمها به چیزی گفته میشد که مماس با علم است و روش و موضوع و هدف و مسائل علم به صورت مستقیم از پارادایم تاثیر میپذیرد ولی خودش ممکن است از مبانی کلامی تاثیر بپذیرد.
🔹 چیزی که ما از پارادایم قصد میکنیم چیزی است که حد فاصل مبانی کلامی و فلسفی و خود علم است، یعنی عناصری که علم را تشکیل میدهد. ما از این حد فاصل تعبیر به پاردایم میکنیم. پارادایم چارچوب کلی است که تعیین میکند موضوع و هدف و روش شما باید چه باشد. این چیزی است که من از پارادایم قصد میکنم و مد نظر من است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-3
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی ماهیت پارادایم 🔰 با همکاری گروه کلام و منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
Paradaim.mp3
28.36M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی ماهیت پارادایم
🎙 با حضور:
#علیرضا_قائمی_نیا
#عبدالحمید_واسطی
#قاسم_ترخان
#رمضان_علی_تبار
✍️ دبیر علمی:
#حسین_رمضانی
⏰ یکشنبه 25 دیماه1401
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
◽️پارادایم دستگاه تولید نظریه است
💢 حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم:
🔹 پارادایم یک دستگاه اصل موضوعی برای تولید نظریهها در ساحت هر علمی است. بر همین اساس تفاوت آن با مبانی در این است که پارادایمها دستگاه معرفتی هستند آن هم نه به صورت یک کلِ انضمامی بلکه بلکه به صورت یک کلِّ برآیندی که مولد نظریه هستند.
🔹 ما نسبت به پارادایمها در صحنه علمی کشور چهار کاربرد داریم؛ یک: پارادایم به مثابه جهانبینی، دو: پارادایم به معنای موضع معرفتشناختی، سه: پارادایم به معنای باورهای مشترک در حوزه پژوهشی و چهار: پارادایم به معنای نمونه و الگو و سرمشق. همه اینها در یک مرکز مشترک است و آن مرکز، اصول موضوعۀ مولد نظریه است که هستیشناسی، معرفتشناسی، روششناسی، انسانشناسی، ارزششناسی را پوشش میدهند و همه آنها نیز زیرساخت هستیشناسانه برمیگردند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/paradaiim-4
#سخنرانی
#پارادایم
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازهای شفافیت »
🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران)
🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#علیرضا_زهیری
#علی_شیرخانی
#مسعود_پورفرد
#سیدکاظم_سیدباقری
⏰ سه شنبه 27 دی ماه/ ساعت 9 صبح
🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-19
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | سیره عبادی و معنوی فاطمه
🔹امور عبادی و معنوی، یا فردی هستند همچون نماز مستحب یا روزه که در آنها جنبههای فردی قویتر است و یا جمعی مانند حج که جنبههای اجتماعی آن قوت بیشتری دارد. در کنار این عبادات که جنبه نمادین برای تربیت نفس به شمار میآیند، اذکار و تسبیحات نیز از آن جملهاند. همه انواع عبادات، با جلوههای بسیار عالی و نورانی، در سیره عبادی اهل بیت(ع) از جمله فاطمه(ع) وجود دارد، مانند تلاوت قرآن، نمازها و تعقیبات نماز، تسبیحات و ادعیه و مناجات، روزهها، حج و عمره، زيارتها و عبادتهای دیگر.
🔹 فاطمه(ع) تلاوت قرآن را دوست دارد و در اوقاتی از زندگی معنوی خود به تلاوت قرآن میپردازد. آن حضرت دراینباره میفرماید: «از دنیای شما، سه چیز نزد من محبوب است: تلاوت قرآن، نگاه در سیمای رسول خدا و انفاق در راه خدا». بسیاری بارها آن حضرت را در حین تلاوت قرآن میبینند و حتی نقلهایی است که امدادهای غیبی پروردگار، توفیق فاطمه(ع) را برای تلاوت قرآن بیشتر میکند.
📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته #زهره_یزدانپناه
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/22813
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مسئولیتپذیری روشنفکران دینی در برابر معضلات جامعه
◽️ این شاخص نمایانگر تعهد و مسئولیتپذیری روشنفکر دینی نیز میباشد. او باید مسائل پرسشها و تضادهای موجود در متن جامعه را به نوعی به تفکر و تعقل درونی خود و دیگران منتقل کند و خواستار کاهش دردهای انسانی و اجتماعی شود. در این راستا باید بین دنیای ذهنی و اندیشه حوزه روشنفکری با متن جامعه پل بزند.
◽️ بنا بر این کاشف و مستخرج معضلات جامعه بدون مستلزم خودآگاهی، مسئولیتپذیری و فرزند زمانه خود بودن نخواهد بود روشنفکری که داری دغدغه مشکلات مردم و جامعه خود است اگر به لسان قومش سخن نگوید تولدش غیرطبیعی خواهد بود و مانند ماجرای روشنفکری در دوره مشروطه خواهد شد. مؤلفههای ششگانه مذکور گرچه همه مؤلفههای موجود در اندیشه روشنفکران حوزوی را پوشش نمیدهد اما تا حدودی قدر مشترک در میان آنان را بیان مینماید.
📖 برگرفته از کتاب روشنفکر دینی تعامل با جمهوری اسلامی ایران، نوشته دکتر #مسعود_پورفرد
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/20044
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تمدن نوین اسلامی و تقریب مذاهب
👤 حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی میخواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر میخواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد.
🔺 سالهاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفتوگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدنسازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی میخواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد.
#سخنرانی
#تمدن_نوین_اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | زیست نوعهای انسانی و شکاف عین و ذهن
🔸 فضای مجازی ممکن است به کشوری مثل آفریقا کمک کند تا به رشد و توسعه ادامه دهد. اما باید توجه داشت که یک سیستم فناورانه و یک امکان در فضای خود مجازى ممكن است به حسب اجتماعی و سازمانی، اصول مختلف را خلق کند. بنابراین توسعه اینترنت در آسیا میتواند در نسبت با سایر نقاط جهان پیامدهای بسیار متفاوت داشته باشد. همچنین، به دلیل این تفاوت در عملکرد، ممکن است اینترنت نابرابریهای موجود بین ثروتمندان و فقرا یا بین سواد و بیسوادی را تشدید میکند.
🔸 همچنین، اینترنت سبب ایجاد شکاف بین افراد، سازمانها و کشورها میشود، به این معنی که کسانی که قبلاً دانش و منابع مالی داشتند، بیشتر از کسانی هستند که نمیتوانند از آن بهرهمند شوند.
📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته #عبدالله_صلواتی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23130
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | بصیرت رهبری
◼️ فراتر از دانش و تخصص، مقوله دیگری نیز به نام «بصیرت» وجود دارد که بیشتر در سازمانهای ارزشی و سازمانهایی که دارای موانع و دشمنان بیرونی هستند مصداق پیدا میکند و مورد استفاده قرار میگیرد. نگاه عمیق و هوشمندانه به موقعیتها و شرایط و موانع، و تشخیص درست و اقدام بجا از اصول لازم برای رهبری موفق است.
◼️ برای این سازمانها، بهویژه در سطح کلان، دشمنانی وجود دارند که در صددِ مانع تراشی و تلاش برای مقابله و براندازی هستند. در چنین سازمانهایی لزوم بصیرت در رهبری امری مسلم تلقی میشود. البته در سطحی نازلتر، ممکن است به جای دشمن رقبا مطرح باشند که در مواجهه با آنها رهبری باید دقتهای لازم و بصیرت کافی داشته باشد.
📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجتالاسلام والمسلمین #علی_آقاپیروز، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/19558
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مشارکت در نظام اسلامی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
⏺ در زمینه مشارکت سیاسی با سه سطح از مشارکت مواجه هستیم که یکی مشارکت سیاسی نخبگانی، دوم مشارکت نهادی و سازمانی و سوم مشارکت تودهها است. مشارکت از یک جهت اختصاص به افرادی دارد که یک تنه میتوانند مشارکتی را رقم بزنند مثلاً یک اندیشمند و متخصص و سیاستدان مجرب یا عالِم مردمی به تنهایی میتواند مشارکتی را رقم بزند که تأثیر شگرفی در جامعه داشته باشد. مشارکت نخبگانی، فردی و ناظر به تخصص و دغدغه شخص است و میتواند یک مجموعه از افراد را راهبری کند.
⬅️ ممکن است مشارکت فرد در قالب یک سازمان یا مجموعه باشد یعنی میتواند تبدیل به حزب یا اندیشکده و سازمان مردمنهاد باشد. در مشارکت نهادی یا سازمانی، مشارکت اختصاص به فرد ندارد ولو اینکه یک فرد آن را راهبری کند. نکته سوم مشارکت فراگیر سیاسی مردم است که همه مردم تأثیرگذاری همزمان در مشارکت سیاسی دارند. اگر مشارکت را در این سه سطح محدود کرده و موارد جزیی دیگر را لحاظ نکنیم ذیل هر کدام از این سه مورد میتوانیم راهبردهایی را در راستای مشارکت سیاسی حداکثری و کارآمد برای نظام سیاسی رقم بزنیم.
#نشست
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | خانواده محبوب خداوند
🔸 خانواده اسلامی بر اصول و چارچوبی استوار است؛ این اصول شامل امور اعتقادی، ارزشی، فرهنگی اجتماعی است و خانواده خود را متعهد به رعایت آن میکند. این امور در رفتار اقتصادی اهل خانواده مؤثر است.
🔸 از نظر اسلامی تشکیل خانواده، امر شایستهای است که خداوند آن را دوست دارد و کشش ذاتی و غریزی میان مرد و زن قرار داده است تا زندگی مشترک را شکل دهند و میان آنان رحمت و مودت و مهربانی وضع کرده تا آرامش و آسایش بیابند. ازدواج سنت پیامبر اکرم(ص) است و در پرتو آن فرزندان و نسل نو پدید میآید. خانواده کانون انس و الفت است و انسان زندگی اجتماعی را در آن میآموزد. خانواده زمینه حفظ و باورهای دینی را فراهم میکند.
📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجتالاسلام #مجید_رضایی_دوانی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/23071
🆔 @iictchannel