🔸 مقـام معظـم رهبـری (مدظله العالی):
🔰 روز ۱۲ فروردین، روز #جمهوری_اسلامی_ایران است که یکی از مهمترین اعیاد امت ما در میان ایام الله و خاطرههای انقلاب به حساب میآید
🔹 ۱۲ فروردین ماه، روز تثبیت نظام و به ثمر نشستن سالها مبارزه و جهاد وخون پاک هزاران شهید لاله گون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گرامی باد
#روز_جمهوری_اسلامی
🆔 @iictchannel
◽️ گونه های تعارض معنوی
✍️ نوشتاری از حجتالاسلام دکتر #علی_فضلی مدیر گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔹 از نشانه های بیماری معنوی تعارض معنوی بین رفتارهای تکلیفی و سلوکی و اخلاقی است. تعارض بین گفتار و رفتار؛ تعارض بین طلب و عمل؛ تعارض بین ظاهر و باطن؛ تعارض بین اندیشه و کردار.
🔻این یادداشت بر طبق سخن امیرالمؤمنین(ع)، تعارض های معنوی را برمی شمارد...
🔍 متن کامل را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/taaroz
#یادداشت
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در لیالی پرفیض قدر، ایام شهادت مظلومانه شفیع شیعیان، مولی الموحدین، مولای متقیان #امام_علی (ع) را تسلیت عرض می نمائیم.
#تسلیت
#استوری_موشن
🆔 @iictchannel
◽️ بهترین اعمال در شب قدر
✍ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
🔸 مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی مهمترین کار در شب قدر را مذاکره علمی دانسته است: «مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَهِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ».
➕ از این رو مذاکره علم یعنی مذاکره در معارف قرآنی و حدیثی؛ یعنی مذاکره در آنچه بر انسانیت انسان میافزاید و او را به خدا نزدیک میکند؛ یعنی مذاکره چیزی که نیتجه آن تقرب الهی و انابه به درگاه او و افزایش معرفت است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aamaleghadr
#یادداشت
#شب_قدر
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
💠 خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش ششم
🔸 براساس استعدادها، قابلیت ها و استحقاق های متفاوت و متکثر با وحدت صراط و کثرت سُبُل مواجهیم. یکی ازمولفه های بنیادین در سیر و سلوک، مولفه صراط و سبل است که در آیات و احادیث نیز با دلالت های تطابقی، تضمنی و التزامی بدان اشاره شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan6
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
💠 خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها و دعاهاى بیچارگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر
🔸 پیام آیت الله رشاد در پی حملهی تروریستی رژیم سفاک صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه
🔰 مسؤول واقعی این جنایت، آمریکای جبار و غدار است!
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/sorye
🆔 @Rashad_ir
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ العُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِي فِيْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، يا مُقِيلَ عَثَراتِ المُذْنِبِينَ.
💠 خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش رتبه دلهای اهل تقوی بخش، ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 «دین و سیاست»
🎙 با گفتاری از:
حجتالاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه
🗓 چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🔗 لینک شرکت آنلاین:
🌐 B2n.ir/mohyeddin_ir
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسل
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش هفتم
نقش مزاج اعم از جسمانی و روحانی در رشد معنوی و سلوک باطنی انکارناپذیر است، مزاج اگر سالم و معتدل باشد عامل مناسبی در طریقت معنوی و سیر انفسی در همه مراحل و مراتب درونی از خود بسوی خدا خواهد بود.
🔸 بدین جهت سوء مزاج اعم از جسمی و روحی مانعی برای دستیابی به حقایق معنوی و رقائق معرفتی خواهد بود، بدین جهت علامه حسن زاده آملی که انسان شناس معاصر و فیلسوفی نفس شناس و راه طی کرده و به نوعی طبیب روحانی است در خصوص رهزن های سیر و سلوک، رهزن های ذیل را مطرح کرده اند:
1⃣ سوء مزاج دِماغ
2⃣ اشتغال نفس به لذّات دنیوی
3⃣ بهکارگیری قوهی خیال در متخیلات فاسده
4⃣ انهماک (فرو رفتن و متوغّل و سخت گرمشدن) در شهوات
5⃣ حرص بر مخالفات [ شرعیه که در مسیر انسانی بر مخالفات شرعیه حرص دارد و عناد میورزد] که همهی این موارد موجب ظلمت و ازدیاد حجابها میگردد(حسنزاده آملی ، دروس شرح فصوصالحکم قیصری، ،ج۲ ،فصل ششم)
➕ آنگاه در خصوص حجابها نوشته اند:" بدانكه پيش از هر حجابى انانيت تو و بدن تو هر يك حجاب نفس تو است كه وي را از مشاهدات انوار ملكوتيه باز مي دارد. علاوه كه توجه و سرگرمى بعلائق دنيوى و ديگر حجب ظلمانى و نورانى نيز او را از ادراك لذت و المش منصرف مى كند.
🔴 سپس حجاب توغل در شهوات نفسانى و متابعت نفس اماره و رسوخ اخلاق رذيله كه همان بيماريهاى روانى در انسانند.
قوه عاقله را يعنى نفس ناطقه قدسيه آدمى را از التفات بعالم ملكوت و از كسب معارف حقه كه كمال واقعى انسانى است و از تحصيل مائده هاى بهشتى حقائق دار وجود حاجب است و بعد از انسلاخ از علائق نشأه طبيعت، ديده اش تيز بين مى گردد.
🔻 پس اگر كسب كمالات و ملكات فاضله كرده است، اهل سعادت است كه بمقامات و درجات خويش پى ميبرد.
و از اندوخته هاى خود لذت ميبرد و اگر اهل شقاوت است از بيماري هاى درونى خود سخت رنج ميبرد و از آتش گناهانى كه در خويشتن افروخته است ميسوزد و از گزند درندگان كه صورت ملكات زشتِ اوست، عذاب مى بيند و در دركات سجين از حرمان مقام عليين انسانى متألم ميگردد (حسن زاده آملی نصوص الحکم بر فصوص الحکم،ص).
▫️ درخصوص سلامت مزاج جسمانی و اعتدال در آن آیتالله شیخ مجتبی تهرانی فرمودند: (بدان ای سالک عزیز!) بهره انسان از مادیات، باید در حد کفاف باشد که در غیر این صورت برای او مفسده خواهد داشت. در بهرهگیری از ابزار دنیوی و التذاذات نفسانی به جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفریط، بلکه معارف اسلامی به ما میگوید:
▪️ باید جنبه اعتدال یعنی استفاده به مقدار احتیاج را رعایت کرد. استفاده هر شخصی از ابزار زندگی، باید متناسب با زندگی او بوده و بهرهگیریاش از التذاذات نفسانی، باید متناسب با مزاج حیوانی او باشد.
➖ یعنی این درست نیست که کسی در استفاده از ابزار دنیا، به یک «قوت لایموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهیات حیوانیاش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف دیگر این هم درست نیست که ابزار دنیویاش را بیش از اندازه انباشتهسازد و در وادی کیافی غوطهور شود.
⚪️ راه اعتدال میان این دو است، نه اکتفا کردن به قُوت لایموت و نه انباشتن ابزار دنیا.
🔺 لذا در روایات برای استفاده از ابزار دنیا و التذاذات نفسانی، سقف کفاف تعیین شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردی تغییر میکند. استفاده بیش از اندازه نیاز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشا وابستگی شده و در نهایت در نگرش انسان نسبت به وسیله بودن دنیا اثر سوء خواهد داشت همچنین در هنگام مرگ جانکندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قیامت نیز دست انسان را از نعمتهای خاص الهی، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقیم، رعایت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است(رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰)
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ از تأیید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی!
✍️ دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔸 مسائل انسانی و اجتماعی نظیر اقتصاد، شهرسازی و معماری و علوم ناظر به این مسائل، پدیدهای کاملاً انسانی، فرهنگی و تمدنی است که قطعاً هم دین درباره آنها نظر دارد و هم با جهتگیریها و مبادی و مبانی الهی، میشود وجه دینی و اسلامی به آنها دارد.
➕ اگر فقه شهرسازی داریم، به تبع آن، شهر اسلامی، شهرسازی اسلامی و معماری اسلامی هم خواهیم داشت. با همان معیاری که فقه در شهر و شهرسازی، دخالت دارد با همان معیار و به همان میزان، وجه اسلامیت شهر و شهرسازی معنا پیدا میکند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/memarieslami
#یادداشت
🆔 @iictchannel