◽️ بهترین اعمال در شب قدر
✍ نوشتاری از حجتالاسلام والمسلمین #سیدمحمدحسن_جواهری عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه؛
🔸 مرحوم شیخ صدوق در کتاب امالی مهمترین کار در شب قدر را مذاکره علمی دانسته است: «مَن أحیا هاتَینِ اللَّیلَتَینِ بِمُذاکَرَهِ العِلمِ فَهُوَ أفضلُ».
➕ از این رو مذاکره علم یعنی مذاکره در معارف قرآنی و حدیثی؛ یعنی مذاکره در آنچه بر انسانیت انسان میافزاید و او را به خدا نزدیک میکند؛ یعنی مذاکره چیزی که نیتجه آن تقرب الهی و انابه به درگاه او و افزایش معرفت است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/aamaleghadr
#یادداشت
#شب_قدر
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الى مَرْضاتِکَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیْطان فیهِ علیّ سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّهِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین.
💠 خدایا قرار بده برایم در آن به سوى خوشنودىهایت راهنمایى و قرار مده شیطان را در آن بر من راهى و قرار بده بهشت را برایم منزل و آسایـشگاه اى برآورنده حاجتهاى جویندگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش ششم
🔸 براساس استعدادها، قابلیت ها و استحقاق های متفاوت و متکثر با وحدت صراط و کثرت سُبُل مواجهیم. یکی ازمولفه های بنیادین در سیر و سلوک، مولفه صراط و سبل است که در آیات و احادیث نیز با دلالت های تطابقی، تضمنی و التزامی بدان اشاره شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/yadmahramezan6
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
💠 خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت و فرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت و مسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها و دعاهاى بیچارگان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر
🔸 پیام آیت الله رشاد در پی حملهی تروریستی رژیم سفاک صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه
🔰 مسؤول واقعی این جنایت، آمریکای جبار و غدار است!
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/sorye
🆔 @Rashad_ir
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ العُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِي فِيْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، يا مُقِيلَ عَثَراتِ المُذْنِبِينَ.
💠 خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش رتبه دلهای اهل تقوی بخش، ای پذیرنده عذر لغزشهای گناهکاران.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
💢 درسگفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری»
🟠 «دین و سیاست»
🎙 با گفتاری از:
حجتالاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه
🗓 چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🔗 لینک شرکت آنلاین:
🌐 B2n.ir/mohyeddin_ir
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسل
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش هفتم
نقش مزاج اعم از جسمانی و روحانی در رشد معنوی و سلوک باطنی انکارناپذیر است، مزاج اگر سالم و معتدل باشد عامل مناسبی در طریقت معنوی و سیر انفسی در همه مراحل و مراتب درونی از خود بسوی خدا خواهد بود.
🔸 بدین جهت سوء مزاج اعم از جسمی و روحی مانعی برای دستیابی به حقایق معنوی و رقائق معرفتی خواهد بود، بدین جهت علامه حسن زاده آملی که انسان شناس معاصر و فیلسوفی نفس شناس و راه طی کرده و به نوعی طبیب روحانی است در خصوص رهزن های سیر و سلوک، رهزن های ذیل را مطرح کرده اند:
1⃣ سوء مزاج دِماغ
2⃣ اشتغال نفس به لذّات دنیوی
3⃣ بهکارگیری قوهی خیال در متخیلات فاسده
4⃣ انهماک (فرو رفتن و متوغّل و سخت گرمشدن) در شهوات
5⃣ حرص بر مخالفات [ شرعیه که در مسیر انسانی بر مخالفات شرعیه حرص دارد و عناد میورزد] که همهی این موارد موجب ظلمت و ازدیاد حجابها میگردد(حسنزاده آملی ، دروس شرح فصوصالحکم قیصری، ،ج۲ ،فصل ششم)
➕ آنگاه در خصوص حجابها نوشته اند:" بدانكه پيش از هر حجابى انانيت تو و بدن تو هر يك حجاب نفس تو است كه وي را از مشاهدات انوار ملكوتيه باز مي دارد. علاوه كه توجه و سرگرمى بعلائق دنيوى و ديگر حجب ظلمانى و نورانى نيز او را از ادراك لذت و المش منصرف مى كند.
🔴 سپس حجاب توغل در شهوات نفسانى و متابعت نفس اماره و رسوخ اخلاق رذيله كه همان بيماريهاى روانى در انسانند.
قوه عاقله را يعنى نفس ناطقه قدسيه آدمى را از التفات بعالم ملكوت و از كسب معارف حقه كه كمال واقعى انسانى است و از تحصيل مائده هاى بهشتى حقائق دار وجود حاجب است و بعد از انسلاخ از علائق نشأه طبيعت، ديده اش تيز بين مى گردد.
🔻 پس اگر كسب كمالات و ملكات فاضله كرده است، اهل سعادت است كه بمقامات و درجات خويش پى ميبرد.
و از اندوخته هاى خود لذت ميبرد و اگر اهل شقاوت است از بيماري هاى درونى خود سخت رنج ميبرد و از آتش گناهانى كه در خويشتن افروخته است ميسوزد و از گزند درندگان كه صورت ملكات زشتِ اوست، عذاب مى بيند و در دركات سجين از حرمان مقام عليين انسانى متألم ميگردد (حسن زاده آملی نصوص الحکم بر فصوص الحکم،ص).
▫️ درخصوص سلامت مزاج جسمانی و اعتدال در آن آیتالله شیخ مجتبی تهرانی فرمودند: (بدان ای سالک عزیز!) بهره انسان از مادیات، باید در حد کفاف باشد که در غیر این صورت برای او مفسده خواهد داشت. در بهرهگیری از ابزار دنیوی و التذاذات نفسانی به جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفریط، بلکه معارف اسلامی به ما میگوید:
▪️ باید جنبه اعتدال یعنی استفاده به مقدار احتیاج را رعایت کرد. استفاده هر شخصی از ابزار زندگی، باید متناسب با زندگی او بوده و بهرهگیریاش از التذاذات نفسانی، باید متناسب با مزاج حیوانی او باشد.
➖ یعنی این درست نیست که کسی در استفاده از ابزار دنیا، به یک «قوت لایموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهیات حیوانیاش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف دیگر این هم درست نیست که ابزار دنیویاش را بیش از اندازه انباشتهسازد و در وادی کیافی غوطهور شود.
⚪️ راه اعتدال میان این دو است، نه اکتفا کردن به قُوت لایموت و نه انباشتن ابزار دنیا.
🔺 لذا در روایات برای استفاده از ابزار دنیا و التذاذات نفسانی، سقف کفاف تعیین شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردی تغییر میکند. استفاده بیش از اندازه نیاز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشا وابستگی شده و در نهایت در نگرش انسان نسبت به وسیله بودن دنیا اثر سوء خواهد داشت همچنین در هنگام مرگ جانکندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قیامت نیز دست انسان را از نعمتهای خاص الهی، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقیم، رعایت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است(رسائل بندگی، آیتالله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰)
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ از تأیید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی!
✍️ دکتر #رمضان_علی_تبار عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛
🔸 مسائل انسانی و اجتماعی نظیر اقتصاد، شهرسازی و معماری و علوم ناظر به این مسائل، پدیدهای کاملاً انسانی، فرهنگی و تمدنی است که قطعاً هم دین درباره آنها نظر دارد و هم با جهتگیریها و مبادی و مبانی الهی، میشود وجه دینی و اسلامی به آنها دارد.
➕ اگر فقه شهرسازی داریم، به تبع آن، شهر اسلامی، شهرسازی اسلامی و معماری اسلامی هم خواهیم داشت. با همان معیاری که فقه در شهر و شهرسازی، دخالت دارد با همان معیار و به همان میزان، وجه اسلامیت شهر و شهرسازی معنا پیدا میکند.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/memarieslami
#یادداشت
🆔 @iictchannel
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان
🔹 اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ اُطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین.
💠 خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان.
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان
✍️ سلسله یادداشت های حجتالاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛
🔻 بخش هشتم
با پوزش بسیار از مخاطبین عزیز، یادداشت کنونی نیاز به چندبار خواندن و تفکر(مطالعه و مداقه) دارد، زیرا بحثی عرفانی با ماهیت فلسفی است. لکن بسیار مهم و در روزه های ماه مبارک رمضان می تواند برای همه ما درس آموز و معرفت ساز باشد که چنین است:
✴️ واژه "معراج" یکی از اصطلاحات عرفانی است،که ناظر به نظام هستی و قوس نزول و صعود میباشد.
در عرفان از سه نوع معراج اسم برده ميشود که عبارتاند از:
1️⃣ معراج ترکيب
2️⃣ معراج تحليل
3️⃣ معراج عود
❇️ "معراج ترکيب" در قوس نزول جريان دارد، زيرا هر موجودي در سير مراتب نزولي، پيدرپي و در گذر از هر مرتبه قيودات و احکام خاصي ميپذيرد به نحوي که در پايان سير نزولي، انباشته از مجموعة قيودات، و متراکم و مرکّب از تعينها و محدوديتها و غشاءهاست. بنابراين در سير نزولي عروج ترکيبي روي داده و از همين جهت به آن «معراج ترکيب» ميگويند.
💠 "معراج تحليل" اما در قوس صعود در هر مرتبه بخشي از قيدها و محدوديتها و تعينها برداشته ميشود و به تعبير عرفاني "انسلاخ معنوی" روي داده و دم به دم پوستکني صورت ميپذيرد تا آنجا که در پايان سير صعودي، همة آنها برداشته شود، لذا به اين سير در آثار عرفا «معراج تحليل» گفته ميشود، زيرا در هر مرتبه، از آن قيدهاي متراکم شده در سير نزولي، تحليل رفته و کم ميشوند.
⏺ "معراج عود" سومين نوع معراج، «معراج عود» است. مطابق آنچه در بحث سفرهاي چهارگانه عرفاني گفته ميشود، عارف پس از سفر اول و دوم که سير صعودي را به پايان ميرساند، در سفر سوم و سفر چهارم که براي تکميل خود و بيشتر براي دستگيري از ديگران انجام ميشود، سفري از حق به سوي خلق مينمايد که از اين سفر به «معراج عود» ياد شده است. محقق فناري در مصباح الانس در تبيين همين سه نوع معراج ميگويد:
➖ "سير الامر الالهي المذکور اذا وقع في مراتب الاستيداع يسمّي معراج الترکيب واذا وقع في العروج الانسلاخي... يسمّي معراج التحليل واذا وقع في العروج بعد هذا المعراج الي عالم الشهادة لتکميل غيره او نفسه او الامرين معاً يسمّي معراج العود(محمد ابن فناری، مصباح الانس، ص ۲۹۵، سؤال چهارم از خاتمه کتاب).
➖ ترجمه اش این است:(سير امر الهي ياد شده، آنگاه که در مراتب استيداعية (قوس نزول) قرار گيرد «معراج ترکيب» ناميده ميشود و هرگاه که اين سير در (قوس صعود و) عروج انسلاخي واقع شود، «معراج تحليل» نام دارد و همين سير الهي آن زمان که پس از معراج تحليل (و پايان سير صعودي)، براي تکميل ديگران و يا خود و يا هر دو، به سوي عالم دنيا و شهادت صورت پذيرد، «معراج عود» ناميده ميشود).
🟠 نکتة قابل دقت در اين سه نوع معراج آن است که از ديدگاه عرفاني، نهتنها سير صعودي عروج و معراج است بلکه سير نزولي در قوس نزول و عود به عالم شهادت نيز عروج و معراج تلقي شده است. يعني در همة مراحل موجودات به سوي کمال در حرکت و سير ميباشند و از همين رو، برخي سفر الي الله را تنها يک سفر تلقي ميکنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاري ميدانند.
🔹 نکتة قابل دقت در این سه نوع معراج آن است که از دیدگاه عرفانی، نهتنها سیر صعودی عروج و معراج است بلکه سیر نزولی در قوس نزول و عود به عالم شهادت نیز عروج و معراج تلقی شده است. یعنی در همة مراحل موجودات به سوی کمال در حرکت و سیر میباشند.
🔸 (سیر کمالی در قوس نزول بدان معناست که حقایق مندمج و مندکّی که پیش از این در مقام ذات و تعین اول، هیچ بروز و ظهوری نداشته و تنها در قوّه و منّه هستی بودهاند، بهتدریج در مراحل قوس نزول، شکوفا شده و به ظهور میرسند و ـ با لحاظ معنای عرفانی ایجاد ـ از کتم عدم به گسترة وجود، میآیند. و از همین رو، برخی سفر الی الله را تنها یک سفر تلقی میکنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاری میدانند(علی امینی نژاد ، حکمت عرفانی، صص 547 تا 548 ).
🤲 والحمدلله رب العالمین
#یادداشت
#ماه_رمضان
🆔 @iictchannel
◽️ روز جهانی قدس؛ دفاع از آرمان انسانی، دینی و ملی
🔸 در گفتگو با حجتالاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه عنوان شد:
🔹 روز جهانی قدس امسال از این نظر با سالهای گذشته متفاوت است که در فضای جنگ حدود ۶ماهه غزه قرار داریم. اوج جنایتهای رژیم صهیونیستی در همین ماه رمضان امسال بر همگان آشکار شد. چندین ماه است که آزادگان جهان بیشتر از همیشه به محکومیت این رژیم میپردازند.
🔴 امسال مسلمانان و غیر مسلمانان در فرایند روز قدس شریک هستند و این ندای اسلامی میتواند به ندای جهانی فراگیر تبدیل شود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/memarieslami
#مصاحبه
#روز_قدس
🆔 @iictchannel