eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 پیام آیت الله رشاد در پی حمله‌ی تروریستی رژیم سفاک صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه 🔰 مسؤول واقعی این جنایت، آمریکای جبار و غدار است! ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 rashad.ir/sorye 🆔 @Rashad_ir
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان 🔹 اللَّهُمَّ اغْسِلْنِي فِيْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِي فِيْهِ مِنَ العُيُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِي فِيْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، يا مُقِيلَ عَثَراتِ المُذْنِبِينَ. 💠 خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش رتبه دل‌های اهل تقوی بخش، ‌ای پذیرنده عذر لغزش‌های گناهکاران. 🆔 @iictchannel
💢 درس‌گفتار مجازی «بازتابِ دین در علم، هنر و فناوری» 🟠 «دین و سیاست» 🎙 با گفتاری از: حجت‌الاسلام دکتر مدیر گروه سیاست پژوهشگاه 🗓 چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ 🔗 لینک شرکت آنلاین: 🌐 B2n.ir/mohyeddin_ir 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
◽️ صراطِ سلوک واحد و راه های فرعی در متن صراطِ سلوک کثیرند 💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسل
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش هفتم نقش مزاج اعم از جسمانی و روحانی در رشد معنوی و سلوک باطنی انکارناپذیر است، مزاج اگر سالم و معتدل باشد عامل مناسبی در طریقت معنوی و سیر انفسی در همه مراحل و مراتب درونی از خود بسوی خدا خواهد بود. 🔸 بدین جهت سوء مزاج اعم از جسمی و روحی مانعی برای دستیابی به حقایق معنوی و رقائق معرفتی خواهد بود، بدین جهت علامه حسن زاده آملی که انسان شناس معاصر و فیلسوفی نفس شناس و راه طی کرده و به نوعی طبیب روحانی است در خصوص رهزن های سیر و سلوک، رهزن های ذیل را مطرح کرده اند: 1⃣ سوء مزاج دِماغ 2⃣ اشتغال نفس به لذّات دنیوی 3⃣ به‌کارگیری قوه‌ی خیال در متخیلات فاسده 4⃣ انهماک (فرو رفتن و متوغّل و سخت گرم‌شدن) در شهوات 5⃣ حرص بر مخالفات [ شرعیه که در مسیر انسانی بر مخالفات شرعیه حرص دارد و عناد می‌ورزد] که همه‌ی این موارد موجب ظلمت و ازدیاد حجاب‌ها می‌گردد(حسن‌زاده آملی ، دروس شرح فصوص‌الحکم قیصری، ،ج۲ ،فصل ششم) ➕ آنگاه در خصوص حجابها نوشته اند:" بدانكه پيش از هر حجابى انانيت تو و بدن تو هر يك حجاب نفس تو است كه وي را از مشاهدات انوار ملكوتيه باز مي دارد. علاوه كه توجه و سرگرمى بعلائق دنيوى و ديگر حجب ظلمانى و نورانى نيز او را از ادراك لذت و المش منصرف مى كند. 🔴 سپس حجاب توغل در شهوات نفسانى و متابعت نفس اماره و رسوخ اخلاق رذيله كه همان بيماريهاى روانى در انسانند. قوه عاقله را يعنى نفس ناطقه قدسيه آدمى را از التفات بعالم ملكوت و از كسب معارف حقه كه كمال واقعى انسانى است و از تحصيل مائده هاى بهشتى حقائق دار وجود حاجب است و بعد از انسلاخ از علائق نشأه طبيعت، ديده اش تيز بين مى گردد. 🔻 پس اگر كسب كمالات و ملكات فاضله كرده است، اهل سعادت است كه بمقامات و درجات خويش پى ميبرد. و از اندوخته هاى خود لذت ميبرد و اگر اهل شقاوت است از بيماري هاى درونى خود سخت رنج ميبرد و از آتش گناهانى كه در خويشتن افروخته است ميسوزد و از گزند درندگان كه صورت ملكات زشتِ اوست، عذاب مى بيند و در دركات سجين از حرمان مقام عليين انسانى متألم ميگردد (حسن زاده آملی نصوص الحکم بر فصوص الحکم،ص). ▫️ درخصوص سلامت مزاج جسمانی و اعتدال در آن آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی فرمودند: (بدان ای سالک عزیز!) بهره انسان از مادیات، باید در حد کفاف باشد که در غیر این صورت برای او مفسده خواهد داشت. در بهره‌گیری از ابزار دنیوی و التذاذات نفسانی به جنبه افراط مطرح است و نه جنبه تفریط، بلکه معارف اسلامی به ما می‌گوید: ▪️ باید جنبه اعتدال یعنی استفاده به مقدار احتیاج را رعایت کرد. استفاده هر شخصی از ابزار زندگی، باید متناسب با زندگی او بوده و بهره‌گیری‌اش از التذاذات نفسانی، باید متناسب با مزاج حیوانی او باشد. ➖ یعنی این درست نیست که کسی در استفاده از ابزار دنیا، به یک «قوت لایموت» اکتفا کند و با جوابگو نبودن مشتهیات حیوانی‌اش، خود را تحت فشار قرار دهد! از طرف دیگر این هم درست نیست که ابزار دنیوی‌اش را بیش از اندازه انباشته‌سازد و در وادی کیافی غوطه‌ور شود. ⚪️ راه اعتدال میان این دو است، نه اکتفا کردن به قُوت لایموت و نه انباشتن ابزار دنیا. 🔺 لذا در روایات برای استفاده از ابزار دنیا و التذاذات نفسانی، سقف کفاف تعیین شده است که مفهوم آن در هر زمان و متناسب با هر فردی تغییر می‌کند. استفاده بیش از اندازه نیاز، ولو آنکه از راه حلال باشد، منشا وابستگی شده و در نهایت در نگرش انسان نسبت به وسیله بودن دنیا اثر سوء خواهد داشت همچنین در هنگام مرگ جان‌کندن را سخت خواهد کرد و در برزخ و قیامت نیز دست انسان را از نعمت‌های خاص الهی، کوتاه خواهد ساخت. راه مستقیم، رعایت اعتدال و اختصار بر مقدار کفاف است(رسائل بندگی، آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی، ص ۱۸۰) 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
◽️ از تأیید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی! ✍️ دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه؛ 🔸 مسائل انسانی و اجتماعی نظیر اقتصاد، شهرسازی و معماری و علوم ناظر به این مسائل، پدیده‌ای کاملاً انسانی، فرهنگی و تمدنی‌ است که قطعاً هم دین درباره آن‌ها نظر دارد و هم با جهت‌گیری‌ها و مبادی و مبانی الهی، می‌شود وجه دینی و اسلامی به آن‌ها دارد. ➕ اگر فقه شهرسازی داریم، به تبع آن، شهر اسلامی، شهرسازی اسلامی و معماری اسلامی هم خواهیم داشت. با همان معیاری که فقه در شهر و شهرسازی، دخالت دارد با همان معیار و به همان میزان، وجه اسلامیت شهر و شهرسازی معنا پیدا می‌کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/memarieslami 🆔 @iictchannel
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ اُطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین. 💠 خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خوشنود کند و پناه مى برم به تو از آنچه تو را بیازارد و از تو خواهم توفیق در آن براى اینکه فرمانت برم و نافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علمی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش هشتم با پوزش بسیار از مخاطبین عزیز، یادداشت کنونی نیاز به چندبار خواندن و تفکر(مطالعه و مداقه) دارد، زیرا بحثی عرفانی با ماهیت فلسفی است. لکن بسیار مهم و در روزه های ماه مبارک رمضان می تواند برای همه ما درس آموز و معرفت ساز باشد که چنین است: ✴️ واژه "معراج" یکی از اصطلاحات عرفانی است،که ناظر به نظام هستی و قوس نزول و صعود می‌باشد. در عرفان از سه نوع معراج اسم برده مي‌شود که عبارت‌اند از: 1️⃣ معراج ترکيب 2️⃣ معراج تحليل 3️⃣ معراج عود ❇️ "معراج ترکيب" در قوس نزول جريان دارد، زيرا هر موجودي در سير مراتب نزولي، پي‌درپي و در گذر از هر مرتبه قيودات و احکام خاصي مي‌پذيرد به نحوي که در پايان سير نزولي، انباشته از مجموعة قيودات، و متراکم و مرکّب از تعين‌ها و محدوديت‌ها و غشاء‌هاست. بنابراين در سير نزولي عروج ترکيبي روي داده و از همين جهت به آن «معراج ترکيب» مي‌گويند. 💠 "معراج تحليل" اما در قوس صعود در هر مرتبه بخشي از قيدها و محدوديت‌ها و تعين‌ها برداشته مي‌شود و به تعبير عرفاني "انسلاخ معنوی" روي داده و دم به دم پوست‌کني صورت مي‌پذيرد تا آنجا که در پايان سير صعودي، همة آنها برداشته شود، لذا به اين سير در آثار عرفا «معراج تحليل» گفته مي‌شود، زيرا در هر مرتبه، از آن قيد‌هاي متراکم شده در سير نزولي، تحليل رفته و کم‌ مي‌شوند. ⏺ "معراج عود" سومين نوع معراج، «معراج عود» است. مطابق آنچه در بحث سفرهاي چهارگانه عرفاني گفته مي‌شود، عارف پس از سفر اول و دوم که سير صعودي را به پايان مي‌رساند، در سفر سوم و سفر چهارم که براي تکميل خود و بيشتر براي دستگيري از ديگران انجام مي‌شود، سفري از حق به سوي خلق مي‌نمايد که از اين سفر به «معراج عود» ياد شده است. محقق فناري در مصباح الانس در تبيين همين سه نوع معراج مي‌گويد: ➖ "سير الامر الالهي المذکور اذا وقع في مراتب الاستيداع يسمّي معراج الترکيب واذا وقع في العروج الانسلاخي... يسمّي معراج التحليل واذا وقع في العروج بعد هذا المعراج الي عالم الشهادة لتکميل غيره او نفسه او الامرين معاً يسمّي معراج العود(محمد ابن فناری، مصباح الانس، ص ۲۹۵، سؤال چهارم از خاتمه کتاب). ➖ ترجمه اش این است:(سير امر الهي ياد شده، آن‌گاه که در مراتب استيداعية (قوس نزول) قرار گيرد «معراج ترکيب» ناميده مي‌شود و هرگاه که اين سير در (قوس صعود و) عروج انسلاخي واقع شود، «معراج تحليل» نام دارد و همين سير الهي آن زمان که پس از معراج تحليل (و پايان سير صعودي)، براي تکميل ديگران و يا خود و يا هر دو، به سوي عالم دنيا و شهادت صورت پذيرد، «معراج عود» ناميده مي‌شود). 🟠 نکتة قابل دقت در اين سه نوع معراج آن است که از ديدگاه عرفاني، نه‌تنها سير صعودي عروج و معراج است بلکه سير نزولي در قوس نزول و عود به عالم شهادت نيز عروج و معراج تلقي شده است. يعني در همة مراحل موجودات به سوي کمال در حرکت و سير مي‌باشند و از همين رو، برخي سفر الي الله را تنها يک سفر تلقي مي‌کنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاري مي‌دانند. 🔹 نکتة قابل دقت در این سه نوع معراج آن است که از دیدگاه عرفانی، نه‌تنها سیر صعودی عروج و معراج است بلکه سیر نزولی در قوس نزول و عود به عالم شهادت نیز عروج و معراج تلقی شده است. یعنی در همة مراحل موجودات به سوی کمال در حرکت و سیر می‌باشند. 🔸 (سیر کمالی در قوس نزول بدان معناست که حقایق مندمج و مندکّی که پیش از این در مقام ذات و تعین اول، هیچ بروز و ظهوری نداشته و تنها در قوّه و منّه هستی بوده‌اند، به‌تدریج در مراحل قوس نزول، شکوفا شده و به ظهور می‌رسند و ـ با لحاظ معنای عرفانی ایجاد ـ از کتم عدم به گسترة وجود، می‌آیند. و از همین رو، برخی سفر الی الله را تنها یک سفر تلقی می‌کنند و همة مراحل چهارگانه را در آن جاری می‌دانند(علی امینی نژاد ، حکمت عرفانی، صص 547 تا 548 ). 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel
◽️ روز جهانی قدس؛ دفاع از آرمان انسانی، دینی و ملی 🔸 در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه عنوان شد: 🔹 روز جهانی قدس امسال از این نظر با سال‌های گذشته متفاوت است که در فضای جنگ حدود ۶ماهه غزه قرار داریم. اوج جنایت‌های رژیم صهیونیستی در همین ماه رمضان امسال بر همگان آشکار شد. چندین ماه است که آزادگان جهان بیشتر از همیشه به محکومیت این رژیم می‌پردازند. 🔴 امسال مسلمانان و غیر مسلمانان در فرایند روز قدس شریک هستند و این ندای اسلامی می‌تواند به ندای جهانی فراگیر تبدیل شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/memarieslami 🆔 @iictchannel
◽️ ابعاد نمایش قدرت امت اسلامی در راهپیمایی روز قدس ✍️نوشتاری از حجت الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸 امروز طلیعه پیروزی و آزادی قدس شریف به دنبال گسترش مقاومت در برابر تجاوز و اشغالگری بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است. بزرگداشت روز جهانی قدس از طریق شرکت گسترده در راهپیمایی این روز، پشتوانه ای برای استمرار این مقاومت با قدرت هرچه بیشتر است و آزادی قدس به عنوان مسئله اول جهان اسلام را به نماد وحدت همه مسلمانان تبدیل نموده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/rozquds-2 🆔 @iictchannel
5.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶 دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِکَ ومُعادیاً لأعْدائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِکَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن. 💠 خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران. 🆔 @iictchannel
⚠️ هشدار جهانی ❌ رژیم صهیونیستی یک تهدید جدی برای جهان است. 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر عضو هیأت علم
💠 همزمان با ایام ماه مبارک رمضان ✍️ سلسله یادداشت های حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه؛ 🔻 بخش نهم یکی از دست یابی به مدارج معنوی و معارج عرفانی "تفسیر" معنوی از هستی خود و جهان و سپس "تغییر" در خود و حالات وجودی خود هست، زیرا تفسیر معنوی عامل تغییر معنوی همه جانبه در ساحات بینشی، گرایشی و کنشی خواهد شد. به تعبیر عالم ربانی میرزا جواد ملکی تبریزی که ضمن نامه‌‌ای به میرزا محمد حسین اصفهانی از قول میرزا حسینقلی همدانی نقل می‌فرمایند: 🔸 "باید فکر را تغییر داد و همه‌ی صورت‌ها و موهومات را محو کرد و فکر در عدم کرد و اگر انسان این را ملکه نماید، لابد تجلّی سلطان معرفت خواهد شد"(علی سعادت پرور(پهلوانی)، رسائل عرفانی، ص ۲۹۷) و تفسیر توحیدی از عالمِ وجود ما را به تغییری سوق و سیر کمی دهد که بتدریج ماسوای الهی را عدم محض(معرفت شناختی) دیده و حجابِ خود و انانیت را از میان برداریم و به درک و دریافت فقرمحض و نیاز نفسی خویش نائل شویم و عالم و آدم را تحت ولایت اطلاقی خدای سبحان ببینیم و در واقع جهان را عدمی دیده و در عدمِ خود تفکر کنیم که به تعبیر علامه طباطبایی(رض): 🔹 "مراد از فکر در عدم، عدم استقلال خود است و مراد عرفا از اینکه می‌گویند همه چیز غیر حق معدوم است، همین است. یعنی همه چیز به او موجود است، چون پرده‌ای که در حرکت است؛ در واقع می‌توان گفت به خود حرکت ندارد، دستی است که پرده را حرکت می‌دهد.‌ در توحید افعال به این نظر، فاعل حق است، و در توحید صفات و اسماء همه از اوست نه از اشیاء و در توحید ذات، جز یک ذات دیده نمی‌شود)(همان). 🔻 بنابراین آرام آرام می توان به وجودِ استظلالی نه استقلالی خود دست یافت و خود را مظهر حق تعالی و مجلای الهی یافت و این نوع تفسیر و تلقی از خود موجب و موجد حیات روحانی، معقول و معنوی شده: ➖ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ"(انفال:۲۴) و حیات طیبه را در پرتو ایمان و عمل صالح رقم زده، تقدیر کرده و محقق می سازد:" مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ"(نحل:۹۷) و خوشا بحال صاحبان حیات طیبه که سعادت دنیا و آخرت را تحصیل کرده اند. 🤲 والحمدلله رب العالمین 🆔 @iictchannel