eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.6هزار عکس
655 ویدیو
151 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💯📣📃 کتابچه آشنایی با 📅 تابستان 1400 📋 تهیه و تنظیم:‌ اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی 🆔 @iictchannel
🔻 نشست روحانیت و قدرت؛ 🔸 از سوی دکتر عضو هیات علمی گروه مطرح شد: 🔰 حذف روحانیت از سیاست، روند را در کشور مختل می‌کند ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/rosyasat 🆔 @iictchannel
🔸 حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه بیان نمود: 🔰 سیاست خارجی انقلابی و پیشرو باید در اولویت جدید قرار گیرد ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/skhareje 🆔 @iictchannel
✅ بررسی ادله جواز ضرب فرزند برای تأدیب 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین در درس خارج «فقه تربیت» تصریح کرد؛ 🔹 از جواز ضرب تأدیبی که برخی روایات ذکر شده است، استفاده می‌شود که پدر بر تربیت فرزند ولایت داشته و برای انجام آن حق ضرب به قدر و کیفیت خاص دارد. لذا با تعبیر «فی ادب الصبی» اصل تادیب مسلم فرض شده است. ثبوت این حق تصرف برای پدر غیر از مسأله تعذیر است، زیرا موضوع تعذیر وقوع جرم است ولی در جواز ضرب فرزند برای پدر، وقوع جرمی در کار نیست. علاوه بر آن که صبی مکلف نبوده و میزان ضرب مذکور در روایت «خَمْسَةٌ أَوْ سِتَّةٌ» مطابق با روایت دیگری از امام رضا(ع) است که تأدیب را بین سه تا ده ذکر می‌کند. البته در روایات تعبیر «اب» به کار نرفته است و فقط مسأله ضرب صبی یا مملوک مطرح شده است، که قدر متیقن از آن جواز ضرب برای ولی از پدر و مولا است. 🔹 در صورتی که در سند یا دلالت بعضی از روایات مذکور در اثبات جواز ضرب تشکیک شود، برای جواز ضرب پدر به اجماع تمسک شده اما بهتر باید به سیره متشرعه بر جواز ضرب تادیبی پدر تمسک کرد. 🔹 جواز ضرب فرزند برای تأدیب - بر خلاف برخی روایات در نماز و روزه صبی- منحصر در موارد خاص نیست، بلکه موضوع آن(ادب الصبی) است که به اطلاق شامل تربیت در مسائل متداول در اجتماع و شرع است. 🆔 @iictchannel
🔸 در نشست علمی نسبت با و هویت اسلامی مطرح شد: 🔰 سینمای آخرالزمانی هالیوود، از «» دفاع می‌کند ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/estekbarm 🆔 @iictchannel
🔻 مدرسه تابستانه مسائل فقهی معاصر 🔸 حجت الاسلام و المسلمین در نشستی تبیین کرد: 🔰 رابطه بغی با ؛ ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/jormsiasii 🆔 @iictchannel
🔸 حجت الاسلام و المسلمین خبر داد 🔰 بررسی طرح واره فضای مجازی دینی 📌 فضای مجازی زیست متدینانه مردم را به مخاطره انداخته و پاسخ به چگونگی نگهداری این زیست را از ما می طلبد... 🆔 @iictchannel
🔸 دوره علمی کشوری آشنایی با " و روانشناسی اسلامی" 🔰 چالش ها و فرصت های یک تحول 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📆 زمان برگزاری : 26تیر تا 14 مرداد 1400 🆔 @iictchannel
🔸 دکتر در جدیدترین یادداشت خود بررسی کرد: 🔰 فلسفه، و زندگی ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/aqlaniatt 🆔 @iictchannel
🔸 نقد حجت‌الاسلام و المسلمین به برخی منتقدان علوم انسانی اسلامی؛ 🔰 مفهوم را متوجه نشده‌اند/ علم گره‌ای از مشکلات باز نمی‌کند 🔻یکی از روش‌های درست این است که ما با تولید چیزی، امکان و فایده آن را اثبات کنیم؛ مراد از اینکه گفتم مباحث پیرامونی باید رفع شود، تقدم رتبه‌ای نیست؛ ما نباید کار را متوقف کنیم، ولی باید به مباحث پیرامونی هم بپردازیم. باید روند تولید علوم انسانی قرآنی را ادامه بدهیم و اشکالات آن را برطرف کنیم تا مخالفان منصف با ما همراه شوند و گفتمان آن فراگیر شود. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/oloomensanii 🆔 @iictchannel
🔻 بررسی بخش‌هایی از کارنامه جهاد علمی آیت الله 🔸 در گفتگوی با حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه؛ 🔰 آیت الله مصباح پیشتاز اعزام دانشجویان به خارج از کشور بود 💠 یکی از نکاتی که آیت‌الله مصباح همواره به آن تاکید داشتند کادر سازی کردن و عمل تشکیلاتی و تربیت نیروهای عالم و مؤثر بوده است. ایشان در صدد بودند تا برای مسیر حکومت اسلامی نیروهایی مؤثر و عالم به علوم مختلف تربیت کنند. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/ayat-mesbah 🆔 @iictchannel
nezameslami.pdf
478.1K
💯🗒 🔰 گستره اختیارات در عرصه خصوصی و ضابطه‌‌مندی آن از منظر شیعه ✍️ حجت الاسلام دکتر 📌 چکیده: 🔸 نوشته حاضر به گستره اختیارات نظام اسلامی در عرصه خصوصی و ضابطه‌‌مندی آن از منظر فقه سیاسی شیعه می‌‌پردازد. در این عرصه، فرض اولیه و اصل، عدم ولایت و عدم جواز مداخله، مبتنی بر لزوم حفظ کرامت انسان، لزوم عدالت‌‌ورزی و حرمت ظلم است؛ اما از آن‌جا که در مواردی برخی از شهروندان، حریم خصوصی دیگران را می‌‌شکنند، بر پایه قاعده «أهم و مهم» و برای حفظ نظام اسلامی، مصالح عمومی، امنیت جامعه، استقلال و منافع ملی، گستره اختیارات نظام اسلامی به‌طور محدود و تعیین‌‌شده، با مجوز قانونی با مصداق معین، به عرصه خصوصی شهروندان تسری می‌‌یابد.‌ 🔹 این امر مستند به دلیل عقل، آیات قرآن کریم و روایات است. با توجه به احتمال لغزش کارگزاران و رفتار برخی از عناصر خودسر و عدم رعایت مسائل حساس آن، تلاش گردیده است تا گام‌‌هایی آغازین برای طراحی فرایند ضابطه‌‌مندی ورود به عرصه خصوصی، برداشته شود؛‌ در این‌‌باره بر ضرورت وضع قانون‌‌های سخت‌‌گیرانه، تاکید بر تصمیم‌‌گیری جمعی، تعیین حد و مرز ضوابط اضطرار، ضرورت و مصلحت و تعیین حد و مرز موارد دخالت، تاکید شده است. این مساله در چارچوب فقه حکومتی و با روش اجتهاد و خوانش متون انجام شده است. 📩 متن کامل مقاله: 🌐 b2n.ir/ijp.isca2 🆔 @iictchannel
🔸 عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه طی یادداشتی عنوان کرد: 🔰 تفکّر آیت‌الله در محاصرۀ معارضه‌گریِ ۳ جریان/ صفحاتی از تاریخ چندلایۀ مصباح‌ستیزی 🔻 حجم بزرگی از عملیّات تخریبی بر ضدّ آیت‌الله مصباح انجام شد که هیچ‎یک از مضمون‌های آنها، واقعی نبودند. «پاسخ‌های مستدل و مستند» نیز هرگز سبب نشد که جریان «تحریف» تغییر مسیر بدهد. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/allameh-mesbaah 🆔 @iictchannel
🔸حجت الاسلام و المسلمین در نشستی مطرح کرد: 🔰 هیچ انقلابی بدون نمی تواند دستاوردهای خود را حفظ کند 🔻 در فرآیند پنج گانه، مرحله نظام سازی از همه مراحل مهم تر است چون هیچ انقلابی بدون « نظام سازی» نمی تواند دستاوردهای خود را تثبیت و حفظ کند. ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/nezamsazii 🆔 @iictchannel
🔰 به امام صادق عليه السلام گفتند: كار خود را به چه اساسى استوار ساخته اى؟ 🔸 فرمود: بر چهار بنيان: [اول] دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم [دوم] دانستم كه خدا بر من آگاه است پس حيا كردم. [سوم] دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم [چهارم] دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم 📚 بحارالانوار جلد78 صفحه228 🆔 @iictchannel
🔰 درس گفتار 🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین رئیس پژوهشکده پژوهشگاه 📅 از ۲۶ تیرماه هر روز ساعت ۰۸:۰۰ 🆔 @iictchannel
🔰 آیت‌الله علیدوست در نشست «روحانیت و زمان‌آگاهی» تأکید کرد: 🔸 دو معیار زمان‌آگاهی / عالم به زمان، مسائل معاصر خودش را خوب می‌شناسد و دغدغه حل آن‌ها را دارد 🔹 نشانه انسان زمان‌شناس چیست؟ یک فاضل حوزوی می‌خواهد بداند عالم به زمان هستند یا نه. ممکن است یک نشانه‌های ظاهری داشته باشد که چطور حرف می‌زند، ولی اگر می‌خواهیم بگوییم یک شخصی عالم به زمان است، باید به دو نشانه توجه کنیم؛ 🔹 اولین نشانه این است که عالم به زمان، مسائل معاصر خودش را خوب می‌شناسد و شبهه‌شناس است و دغدغه حل آن‌ها را دارد. عالم به زمان دنبال مسائل معاصر می‌رود و دغدغه حل آن را دارد و نمی‌گوید موسی به دین خودش، عیسی به دین خودش. 🔹 نکته دوم، بحث روشی است؛ یعنی روش حل مسئله. یک وقت می‌بینید طرف مسئله‌شناس است، شبهه‌شناس است، ولی روشش غلط است. لذا روش و متد کار خیلی مهم است. اگر انسان درست وارد نشود یا نتیجه مطلوب نمی‌گیرد یا نقض غرض است. ⚜ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/meeyar 🆔 @iictchannel
🔸حجت الاسلام والمسلمین در نوشتاری مطرح کرد: 🔰 هفت توصیه مهم اقتصادی به رییس جمهور منتخب 🔻 ممکن است اقتصاددانان تصمیم‌گیر انسان‌های وارسته، انقلابی، ولایی و جهادی باشند، اما رویکرد فکری و الگوی تصمیم‌گیری آنها همان سرمایه‌داری لیبرال باشد، ولی با روکش اسلام‌مالی و اسلام‌نمایی... ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/youreisi 🆔 @iictchannel
Issue 67_1.pdf
821.9K
💯 🔰 مقاله "تحلیل مسئولیت در پرداخت دیه بر اساس قاعده هزینه فایده" ✍️ نویسنده: 🔹 عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره 67 📌 چکیده: 🔸 مسئولیت بیت المال در پرداخت ، مبانی یا ادله متعددی دارد . قاعده لا یبطل یا هدر نرفتن خون مسلمان، انتساب جنایت به حکومت یا کارگزاران حکومتی، و نیز قاعده الضمان بالخراج یا قاعده هزینه- فایده از ان جمله است. مطابق قاعده اخیر که موضوع این نوشتار است، هرگاه شخصی، فایده ومنفعتی از چیزی یا کسی ببرد در قبال این منفعت ، تعهد و مسئولیتی متوجه اوست. مسئولیت بیت المال در پرداخت دیه ی جنایات شهروندان غیر مسلمانی که خود متمکن از پرداخت نیستند و نیز پرداخت دیه جنایات خطایی مرتکبینی که وارثی غیر از حاکم اسلامی ندارند، مطابق مدلول برخی از روایات و فتاوی فقها، به دلیل آن است که یا افراد مزبور مکلف به پرداخت مالیاتهای خاص (جزیه) به حکومت اسلامی بوده و یا میراث و ماترک آنها به بیت المال می رسد. 📩 متن کامل مقاله: 🌐 b2n.ir/hoquq-1 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 امام خامنه ای (مدظله العالی): 🔰 یاد امام باقر(ع) یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریف ها و مسخهائی که انجام گرفته بود. ‌ ◼️ سالروز شهادت جانسوز نهال گلشن دین، نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش، امام (ع) تسلیت باد 🆔 @iictchannel
🔸حجت الاسلام والمسلمین در نشست علمی مطرح کرد: 🔰 جرم‌انگاری بی‌حجابی ممکن است 🔻 جنایی اسلام در سطح پیشگیری اجتماعی، وضعی و کیفری قابل تعریف است؛ حال باید ببینیم مبانی، اسناد و ادله که در منابع دینی آمده، این اجازه را به ما می‌دهد که بگوییم سیاست جنایی اسلام در موضوع حجاب هم وارد شده است یا خیر؟... ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/hijabb 🆔 @iictchannel
💢 تازه های نشر 🌟🔻 کتاب « درآمدی بر اندیشه فرهنگی » ✍🏼 به قلم 📚 گروه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#آثار #معرفی_کتاب 💢 تازه های نشر 🌟🔻 کتاب « درآمدی بر اندیشه فرهنگی #آیت_الله_خامنه_ای» ✍🏼 به قلم
🌟🔻 کتاب « درآمدی بر اندیشه فرهنگی » ✍🏼 به قلم 🔸 کتابِ «اندیشۀ فرهنگیِ آیت‌الله خامنه‌ای»:نخستین روایتِ تحلیلی و منظومه‌وار از مواضعِ فرهنگیِ رهبرِ انقلاب 🔹 نگارندۀ این اثر پس از شش سال، توانسته در قالب یک پژوهشِ «علمی» و «مستند»، اندیشۀ فرهنگیِ آیت‌الله خامنه‌ای را گرد آورد و روایتی «تحلیلی» و «راهبردی» از آن ارائه نماید، به‌طوری‌که: 💢 یک «منظومۀ فکری» طراحی شده که مشتمل بر عناصر و لایه‌های فرهنگیِ متنوّع و درهم‌تنیده است؛ 💠 مخاطب هم با «زیرساخت‌های معرفتی و فکریِ» آیت‌الله خامنه‌ای آشنا می‌شود و هم با «نمودها و مصداق‌های عینیِ» آن؛ 💢 در چهارچوبی روایت شده‌ که شاملِ مجموعه‌ای از «تجویزها» و «توصیه‌ها»ی فرهنگی است؛ 💠 مخاطب پس از مطالعۀ آن، می‌تواند به تصویری «دقیق» و «سرشار از جزئیّاتِ» دست یابد؛ 💢 گردآوریِ محض نیست، بلکه دربردارندۀ «توصیف‌» و «تحلیل» نیز هست؛ 💠 ادبیّاتِ آن، «استدلالی» و «بین‌الاذهانی» است؛ 💢 جهت‌گیریِ اثر به‌سوی «اندیشه‌پردازی» و تبدیلِ «گفته‌های فرهنگی» به «اندیشه‌های فرهنگی» است؛ 💠 از پرداختن به اضلاعِ «ساختاریِ» غفلت نشده است، بله مسأله‌هایی از جنسِ «نظام‌سازیِ فرهنگی»، مهمّ انگاشته شده‌اند؛ 💢 دیدگاه‌های فرهنگیِ آیت‌الله خامنه‌ای را در طول پنجاه سال – یعنی از دهۀ پنجاه تا سال ۱۴۰۰ – در بر می‌گیرد؛ ⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/19036 🆔 @iictchannel
🔰 دین شناسی، صبوری و اندازه نگاه داشتن در زندگی... 📌 نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین امام باقر علیه السلام فرمودند: الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ التَّفقُّهُ فِی الدِّینِ و الصَّبرُ عَلَی النّائِبَهِ و تَقدیرُ المَعیشَهِ؛ همه کمال در شناختِ عمیق از دین؛ شکیبایی در پیشامد‌های ناگوار و اندازه نگاه داشتن در زندگی است. 1⃣ شناختِ ناقص از دین، همانند نا آشنایی با دین، خطرناک است. یا باید دقیق و عمیق دین را شناخت و یا از دین شناسانِ متقی و وارسته پیروی کرد. 2⃣ زندگی پر از پیشامدهای خوب و بد است. انسانِ کمال جو، همیشه منتظر پیشامدهای خوب و مثبت، در زندگی نیست. شکست و ناکامی جزیی از زندگی در این عالم خاکی است. صبوری در برابر ناگواری ها و ناکامی ها، عنصر دوم خوشبختی است. 3⃣ زندگی بدون برنامه ریزی در همه امور، به ویژه برنامه ریزی در دخل و خرج ها سامان نمی یابد. هزینه ها را مدیریت کنید تا نیازمندِ دیگران نشوید. 🆔 @iictchannel