eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
638 ویدیو
148 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️تحول در حوزه نمرۀ خوبی دارد؛ البته برخی مقاومت‌ می‌کنند 🔸 آیت‌الله عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه: 🔻 برای تحول نیازمند تحول در اصولش است. این جمله‌ که متورم شده، جمله معروفی است، ولی وقتی تحولات را بنگریم، می‌بینیم که ده‌ها مسئله در اصول فقه وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود و هزاران مسئله در فقه هم هست که نیاز به جواب دارد. ⬅️ اگر بخواهیم قضاوت منصفانه‌ای داشته باشیم، حوزه تحول را پذیرفته و شاهد آن هم وجود صدها و هزاران کتاب و مقاله و برگزاری همایش‌ و سمینار علمی و ... است، اما مطلوب نیست. ▫️در مجموع می‌‌توان نمرۀ خوبی به روند تحول در حوزه داد. البته برخی مقاومت‌ می‌کنند و خودشان آورده‌ای ندارند. اگر کسی هم آورده‌ای داشته باشد، جلوی آن را می‌گیرند و تخطئه می‌کنند، ولی فکر می‌کنم مشکلات در آینده کاهش خواهد یافت. 🔹سیستم آموزشی حوزه خوب است، ولی انتقاداتی مانند کمیت‌گرایی، مدرک‌گرایی و آمارگرایی به آن وارد است، یا اینکه همه کسانی که وارد سیستم آموزشی حوزه می‌شوند، باید یک مسیر را طی کنند، یا واحد‌های آموزشی زیاد است یا برخی کتب درسی نیازمند تغییر است. 🆔 @iictchannel
◽️جایگاه فرهنگ در سیاست جنایی اسلام در مسأله حجاب 🔻آنچه در پانزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه ▪️مسئله یک مسئله اجتماعی است که با مسائل زیادی از جمله حق دخالت حاکمیت و نوع دخالت آن در این مسئله پیوند خورده است. من معتقدم طرح بحث به این ‌گونه که الان در سطح جامعه است شیوه درستی نیست و تنزل مسئله حجاب به فقه یا حقوق کیفری چندان راه مناسب و موفقی نیست. 🆔 @iictchannel
◽️ضرورت تبیین مفهوم شهادت‌طلبی برای مخاطب جهانی 🔻آنچه در نشست علمی «ادبیات مقاومت، راه‌های رفته و نرفته» از سلسله نشست‌های مطرح شد؛ ▪️باید در آثار داستانی مرتبط به حوزه دفاع مقدس اقتضائات مخاطب را در نظر گرفت و از حیث شکلی و فنی ارتقایی رخ دهد. این واقعیت اثبات شده که رمان‌خوان‌ها، انسان‌های موفق‌تری نسبت به سایر افراد هستند؛ ▪️دلیلش هم مشخص است چراکه رمان‌خوان از تجربیات زیسته نویسنده سود می برد و از این تجربیات در زندگی واقعی خود نهایت بهره برداری را می‌کند و درس می‌گیرد، راه خطا را نمی‌رود و الگوی موفقیت پیشنهادی نویسنده را مورد توجه قرار می‌دهد. 🆔 @iictchannel
◽️ابعاد فرهنگی مالکیت فکری بررسی شد 🔻آنچه در شانزدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸 دکتر عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه ▪️اگر مسئله بویژه در ابعاد فرهنگی‌اش طوری مطرح گردد که در آن عمیقا مداخله علمی بشود، خوب است در غیر این‌صورت کماکان دارای ابهام بوده و بهره عملی نمی‌توان از آن داشت. مسئله مالکیت فکری پایه حل چند مسئله دیگر است که باید از لحاظ اقتصادی حل شود تا پاسخ آن به خوبی دریافت گردد و به راه‌ حلی که مقبولیت جهانی داشته باشد منجر شود. 🆔 @iictchannel
◽️فقه به عنوان دانشی است که ناظر بر رفتار آدم‌هاست 🔸 گفتگوی حجت‌الاسلام در راستای «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت الله خامنه‌ای» ▪️هر جامعه‌ای برای پیشبرد خود نیاز به یک نظام رفتاری دارد و این نظام‌های رفتاری در هر جامعه‌ای مبتنی بر هنجارهای همان جامعه شکل می‌گیرد. یعنی جوامع مادی نظام قانونیشان را بر مبنای مادی‌گری و نظام‌های دیگر بر مبنای دینی ترسیم می‌کنند. ▪️اهل سنت مبتنی بر مبانی سنی و اهل شیعه مبتنی بر مبانی شیعی است و دانش فقه، دانشی است که متصدی بحث از رفتارها، روابط و کنش‌های مربوط می‌شود. 🆔 @iictchannel
▫️چاپ چهارم کتاب معرفت‌شناسی رابرت آئودی 🔰توسط پژوهشگاه و با ترجمه آقای تجدید چاپ شد. 🔹کتاب با نگرشی تاریخی، به بررسی مجموعه ای از مفاهیم، نظریه ها و مسائلی که برای به دست آوردن درکی از شناخت و توجیه لازم اند، پرداخته و کوشیده است در وادی گزارش های توصیفی، ربط و نسبت این نظریه ها را با عوامل معرفتی بسنجد و دگردیسی نظریه ها را در بستر آن تحلیل کند. 🆔 @iictchannel
◽️معضلات بنیادین در مواجهه با ساحت فرهنگ 🔻آنچه در هفدهمین پیش‌نشست همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی مطرح شد؛ 🔸 جناب آقای دکتر عضو هیات علمی دانشگاه تهران ▪️فرهنگی یک بحث پیچیده و چندگانه اما سهل است و به تعبیری می‌توان گفت امری سهل و ممتنع است. فرهنگ، نهادی است که به جهت عمومیت و سیالیت آن، معضلات بنیادینی دارد که در حین مواجهه روشمند و بروز مسائل و فقدان‌ها، وجوه آن آشکار می‌شود مانند زمانی که انسان درگیر یک بیماری شود و به جایگاه سلامتی پی ببرد. 🆔 @iictchannel
▫️چاپ چهارم کتاب معناشناسی شناختی قرآن 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم حجت‌الاسلام دکتر تجدید چاپ شد؛ 🔹‌ به یک معنا، تلاش برای دست یافتن به نقشه شناختی این کتاب آسمانی است. هدف نگارنده، بررسی سختار اطلاعاتی است که پایه و اساس تعابیر قرآنی قرار گرفته اند. این نقشه می‌تواند به ما نشان دهد که قرآن در توصیف موقعیت‌های گوناگون، چگونه مفهوم سازی می‌کند؟ آیا اصول مشترکی بر این مفهوم سازی‌ها حاکم است؟ 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📹 تیزر نشست علمی تخصصی متاورس و تجربه دینی 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه، ساعت ۱۷ 💠 ارتباط از طریق: 🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔹 نشست علمی تخصصی "متاورس و تجربه دینی" با حضور و 💠 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/IJbhW66gNCLX 🆔 @iictchannel
🖼|تشنه یک جرعه محبت ❣️نیاز به دوست داشته شدن از طرف دیگران و نیز دوست داشتن آنها از نیازهای اساسی انسان است و برآورده نشدن این نیاز موجب آسیب روانی فرد می شود. بنابراین بیشتر افراد می خواهند کسانی که در زندگی آنها حضور دارند دوستشان دارند و آنها را تأیید کنند. ❣️پیوند و نوع رابطه والدین با فرد در دوره کودکی، تأثير مهم و بسزایی در چگونگی روابط او در دوره نوجوانی و جوانی دارد. اگر فرد در کودکی حضور فعال و همراه با توجه و پذیرش والدین را تجربه کند، بر روابط نوجوانی او تأثیر مطلوبی می گذارد. بنابراین کانون اساسی و اولیه تأمین این نیاز خانواده است. 📖 برگرفته از کتاب عشق در وسط خیابان، نوشته ابراهیم سالاروند 🆔 @iictchannel
🔹|مرجعیت فتوا تابع شرایط و مسائل اجتماعی است 🎙آیت الله عضو هیئت علمی گروه پژوهشگاه: 🔸احتمال دارد کسی مجتهد مطلق باشد و هر مسئله‌ای را به او بدهیم و روی آن کار کند، ولی این فرد نمی‌تواند در همه ساحت‌ها ورود بالفعل داشته باشد و این نیازمند تمحض و تمرکز است. مرجعیت فتوا تابع شرایط و مسائل اجتماعی است؛ ما دوره سنتز را در پیش داریم. 🔸 دوره تز دوره اثبات است؛ یعنی حاکمیت به آن می‌پردازد، ولی چون برخی انتظارات برآورده نمی‌شود، نوعی آنتی‌تز رخ می‌دهد که ما الان در آن قرار داریم، ولی خیلی چیزها در آینده روشن خواهد شد و در پرتو این روشنی وضعیت به نفع مرجعیت پیش خواهد رفت. 🆔 @iictchannel
☑️| معناشناسی شناختی در نصوص قرآن 📓برگرفته از کتاب معناشناسی شناختی در قرآن نوشته حجت‌الاسلام دکتر عضو هیات علمی پژوهشگاه 🔆 اثر حاضر به اين مسئله مي‌پردازد كه روابط درونی قرآن را بايد چگونه فهميد و معناشناسی نص بايد براساس كدام اصول و مباني سر و سامان بيابد. ثانياً، در سطح روابط دروني, معناشناسی‌های گوناگونی مي‌توانيم داشته باشيم. معناشناسی شناختی يكی از انواع مختلف معناشناسی است كه مي‌توان در تحليل آيات قرآن، آن را به‌كار گرفت؛ البته به اعتقاد نگارنده اين نوع معناشناسی، مزايا و قابليت‌هاي فراواني دارد و از جهات بسياري بر ديگر انواع معناشناسی ترجيح دارد؛ ولی می‌توان بسياری از آنها را در يك چارچوب به‌كار گرفت. 🆔 @iictchannel
metavers.mp3
15.42M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی تخصصی "متاورس و تجربه دینی" 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ 🆔 @iictchannel
Masalehe Kodakan.mp3
20.18M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی "سنجه ها و مرجع تشخیص مصالح کودکان و نوجوانان" 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۱ 🆔 @iictchannel
◽️قابلیت های متاورس برای تجربه دینی 🔸 حجت‌الاسلام دکتر در نشست "متاورس و تجربه دینی" مطرح کرد: ▪️ متاورس، سنت تجربه‌گرایی دینی را تقویت و تشدید می‌کند و به صورت ضمنی در تناقض و تهافت با واقعیات دین داری است، دنیای مدیریت شبیه‌سازی تجارب دینی را دارد و می‌تواند خطرات زیادی برای دینداری و مجال زیادی برای انحراف داشته باشد. 🆔 @iictchannel
◽️دام ارتجاع خواص 🔸 نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه کلام پژوهشگاه؛ ◾️ یک انقلابی با روح ایمان و طراوت دینی، از راه جای نمی ماند و در قاموس او خسته شدن بی معنا است و نسبت به خطر ارتجاع و بازگشت به فریبایی های زندگی مادی غربی بیناست؛ از این رو «مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است..». 🆔 @iictchannel
🔹 وبینار واکاوی تاثیر فضای مجازی در تعاملات خانواده 🎙 با حضور: حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه 📆 سه شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۱ ⚠️ حضور مجازی از طریق: ➡️ b2n.ir/urmia.khanevadeh 🆔 @iictchannel
🖼|گونه‌های تجارب دینی در متاورس 💠 حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه: 🌀 طبیعی است در متاورس، تجربه دینی به تدریج خودش را نشان می‌دهد و کسانی که در متاورس کار می‌کنند، دنبال تجارب دینی هم هستند؛ در متاورس در دو عرصه فعالیت زیادی انجام شده است یکی بازی‌های رایانه‌ای مختلف و برای اقشار گوناگون و دیگری تجارت ولی به تدریج متاورس هم رنگ و بوی دسته‌ای از تجارب دینی را خواهد گرفت، حتی ممکن است این تجارب دینی، جنبه تجاری هم به خود بگیرد و تجارب دینی شبیه‌سازی کامپیوتری در متاورس شوند. 🌐 در این فضا که جهان، جهان معرفت سنتی نیست، اگر گوهر ادیان را تجربه دینی بدانیم، متاورس، فراجهانی است که تجارب جدیدی برای ما ایجاد می‌کند و احساسات و عواطف انسان‌ها را هم بر خواهد انگیخت. 🆔 @iictchannel
🖼| بانیان وضع موجود چه کسانی اند 💢 این که بسیاری تصور می کنند که باید «رهبر انقلاب»، درباره نابسامانی وضع اقتصادی، پاسخگو باشد و اگر خطایی صورت گرفته، از جانب ایشان بوده است، «طبیعی» به نظر نمی‌رسد. 💢 چون مشخص است که تنش‌ها و تکانه‌های اقتصادی اخیر که زندگی معیشتی مردم را دستخوش تلاطم کرده، به سیاست‌های اقتصادی «برونگرا» و «گره خورده به روند مذاکرات با دولت‌های بدعهد غربی» باز می‌گردد و کسانی باید پاسخگو و در معرض مؤاخذه باشند که چندین سال، ظرفیت‌ها و استعدادهای درونی کشور را معطل و معوق نگاه داشتند و تنها، به فرجام مذاکرات زبانی و توافقات کاغذی چشم دوختند. 📖 برگرفته از کتاب عهد قدسی نوشته جمشیدی عضو هیات علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه 🆔 @iictchannel
◻️|حکمرانی در نظام‌های دینی و شیعی مبتنی بر فقه است ⬅️ حجت‌الاسلام رییس پژوهشکده پژوهشگاه 🔹نظام یک جامعه‌ای ممکن است، ریاستی باشد، یک جامعه‌ای پارلمانی، جامعه دیگری نظامش دو پارلمان داشته باشد که اینها متناسب با فرهنگ و هنجارهای همان جامعه شکل می‌گیرند و طبعا آن چیزی که در نظام اسلامی و در نظام شیعی شکل می‌گیرد، شکل و شیوه‌ای است که مبتنی بر آن هنجارها شکل می‌گیرد. 🔹 لذا این نظام حکمرانی را در نظام‌های دینی و شیعی مبتنی بر مقوله فقه می‌کنند. اهل سنت هم همین فضا را دارد و آنها براساس هنجارها و ادله خودشان این مسائل را بازتعریف کرده و حکم صادر می‌کنند. شیعه نیز بر اساس هنجارهای خودش حکم صادر می‌کند و نظام‌های دیگر هم طبیعتا متناسب با ساختار خودشان. 🆔 @iictchannel
🖼|نقش امام باقر در گسترش علوم اسلامی 🔹در عصر امام محمد باقر در زمینه فقه، کلام و سایر علوم اسلامی، سؤال ها و مسائل متعددی در جامعه رواج داشت که هر گروهی در برابر مسائل مطرح، موضع گرفته و به بیان دیدگاه خود می پرداختند. در این فضا امام محمد باقر نیز به تبیین دیدگاه های خود که برخاسته از قرآن و سنت پیامبر بود، پرداختند. 🔸از اقدامات مهم ایشان برای حفظ و ترویج این تعالیم ارزشمند و انتقال آن به نسل های بعد، تأکید بر علم آموزی و تفقه در دین و تربیت شاگردان مبرز بود. امام باقر درباره ارزش علم، مجالست با علما، آداب یادگیری، بذل علم، تشویق بر علم آموزی، تفقه در دین، عمل به علم، نهی از فتوا دادن بدون علم، صفات دانشمندان و... سخنان ارزشمندی دارند. 📖برگرفته از کتاب شکافنده دانش امام محمدباقر (ع)، نوشته رسول جزینی 🆔 @iictchannel
🖼|نقطه عطف تبیین 💠 دوره امام باقر و فرزند بزرگوار ایشان امام صادق را می‌توان نقطه عطف تاریخ تشیع در تبیین معارف دینی دانست. امام باقر با توجه به شرایط و نیاز فرهنگی دوره خود، در راستای حفظ و صیانت از دین اسلام و احیا و گسترش معارف اسلامی، سه هدف عمده را پیگیری کردند 💠 اول آنکه به تبیین و گسترش معارف اسلامی و تصحیحی اشتباهات پرداختند؛ دوم اینکه با تربیت شاگردانی برجسته، به گسترش و حفظ این معارف الهی پرداختند؛ و در نهایت آنکه، با تعالیم گسترده و ارزشمند خود در علوم مختلف اسلامی، زمینه ساز گسترش فعالیت‌های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) شدند. 📖برگرفته از کتاب شکافنده دانش امام محمدباقر (ع)، نوشته رسول جزینی 🆔 @iictchannel
🔸 امام خامنه ای (مدظله العالی): 🔰 یاد امام باقر(ع) یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریف ها و مسخهائی که انجام گرفته بود. ‌ ◼️ فرارسيدن سالروز شهادت جانسوز نهال گلشن دین، نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش، امام (ع) را تسلیت عرض می نمائیم. 🆔 @iictchannel