🖼#عکس_نوشت|پیشاپیش انگارههای دینی
💠 پرسش از «امکان»، «روایی»، «سودمندی» و « بایستگی» علم دینی، چهار «پرسش پشینی» ای هستند که پاسخ مثبت بدانها، سخن گفتن درباره و در علم دینی را مباح و معقول می دارد، زیرا اگر پاسخ به این پرسش ها منفی باشد، بحث از علم دینی از اساس دچار چالش گشته، نوبت به پژوهش در علم دینی نمی رسد، و بحث از در آن، پرداختن به امر غیر ممکن»، «غير مشروع»، «غير مفید»، و «غیر ضرور» قلمداد می گردد، و در هر چهار حال، بحث ایجابی از علم دینی، فعلی غیر حکیمانه به شمار خواهد آمد.
✅ بدین جهت است که سخن گفتن از حتی « پیش انگاره های علم دینی که عمدهی مباحث فلسفهی علم دینی را تشکیل می دهد، پس از پاسخ به این پرسش ها معنیدار خواهد بود.
📖برگرفته از کتاب فلسفه علم دینی، نوشته آیت الله علی اکبر رشاد
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
KhotbehGhadir.pdf
500.6K
💠 شرح خطبه غدیر خم
✍️ به قلم حجت الاسلام و المسلمین #محمدعلی_اسدی_نسب مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه
🔻 برای اینکه فلسفه امامت امام علی(ع) و حقیقت غدیر خم روشن شود ابتدا هشت امر اساسی را بیان میداریم:
1️⃣ جاودانگی:
آموزههای قرآنی براساس آیات قرآن از جمله: و من يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه و هو في الآخرة من الخاسرين(و كسى كه غير از اسلام آيينى ديگر براى خودانتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد و در آخرت از زيانكاران است) . و نیز آیه: ما كان محمد أبا أحد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين و كان الله بكل شيء عليما. (حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم پدر هيچيك از مردان شما نبود ولى رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبر است و خداوند به هرچيز آگاه است) براین اساس ممکن نیست زمانی رسد که جمعی آیات قرآن یا بخشی از آنها را غیر لازم و ناکارآمد بداند.
📖 جهت مطالعه کامل این مطلب به فایل PDF مراجعه نمائید...
🆔 @iictchannel
◻️#عکس_نوشت| بقای دین و صیانت اسلام ثمره شجره طوبای امامت معصومان است
✍🏼حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه:
💠 اسلام بدون امامت و رهبرى، يك دين جهانى فراگير و خاتم نخواهد شد، دين خاتم بايد همواره پاسخگوى نيازهاى مردم در تمام زمانها باشد و اين، بدون وجود امامى معصوم در هر زمان امكانپذير نيست و در نتیجه دچار نقص خواهد بود.
🔹بنابراین بقای دین و صیانت اسلام، ثمره شجره طوبای امامت معصومان است که پیشوایان مذاهب غیر اثناعشری افتخار شاگردی آنان را داشتند و هرگونه ضعف در این زمینه که به امور علمی یا عملی اسلام اسناد داده میشود میوه تلخ تقدیم غیر معصوم بر معصوم و بهره نگرفتن از معارف وحیانی آنان است
#یادداشت
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت| تمایزات شیعه وسایر مذاهب
هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه و مستشرق فرانسوی در گفتگو با علامه طباطبایی میگوید: به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است وبه طور مستمر و پیوسته ولایت را زنده و پابرجا میدارد. مذهب یهود نبوت را که رابطه¬ای واقعی میان خدا و عالم انسانی است، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد(ص) اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع میکند. همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شدهاند. اهل سنت از مسلمانان نیز در حضرت محمد(ص) توقف کرده و با ختم نبوت ایشان دیگر رابطهای میان خالق و مخلوق موجود نمیدانند. تنها مذهب تشیع است که نبوت را با حضرت محمد ختم شده میداند، ولی ولایت را که همان رابطه هدایت و تکمیل می باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده میداند.
✍🏼نقل شده از حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی رئیس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه
🆔 @iictchannel
🔸 #امام_کاظم علیه السّلام:
🔰 بهترین #عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است.
📚 تحف العقول، ص۴۰۳
🌺 فرارسیدن ولادت باسعادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام موسی کاظم(ع) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم.
#تبریک
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|احترام به علما در سیره امام هادی (ع)
💠 از سیاست هایی که می توانست جامعه اسلامی را برای ورود به عصر غیبت مهیا سازد احترام و تجلیل از عالمان دینی و ارتقای جایگاه آنان در میان مردم بود. این اقدام، ضمن ارج نهادن به مقام علم و عالم، جایگاه عالمان دین را به عنوان نانبان خاص یا عام پیشوایان معصوم در میان مردم برجسته تر می ساخت.
💠 از این رو، هر چه به پایان عصر حیات ائمه اطهار در دوره حضور نزدیک تر می شویم، تجلیل و احترام به علما از سوی آن بزرگواران را نیز بیشتر مشاهده می کنیم. امام هادی به دانشمندان محقق و تلاشگر همواره احترام می گذاشت و پیروانش را نیز به احترام به آنان دعوت می کرد و می فرمود: [...] اگر بعد از غیبت قائم شما دانشمندان در صحنه نباشید، آن دانشمندانی که مردم را به سوی قائم فرا می خوانند و راهنمایی می کنند و از حریم دین دفاع میکنند.
📖 برگرفته از کتاب غیبت امام عصر و تکون دانش سیاسی شیعه، نوشته محسن مهاجرینا استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|پارادايم علم اسلامی
☑️ علوم انسانی اسلامی كارآمد، ناگزير لازم است مشكلات و مسائل روز جامعه را حل كند؛ مسائلی كه بدون شك از عهده تك دانش های تخصصی بر نمیآید. مسائل پژوهشی جهان واقعی كه نيازمند پاسخ اند، بهندرت از درون دستهبندی های منظم رشتهای برمیخیزند و پاسخ اين مسائل نيز به همين منوال است.
◽️ مشكل استفاده از مطالعات تلفيقی در علوم انسانی اسلامی دوچندان است؛ زيرا روشهای دانشهای تخصصی تا حدی مبانی پارادايمی مشخصی دارند، اما روشهای تلفيقی حتی از اين حيث نيز فقيرند.
➕در واقع از يك طرف نياز علوم انسانی اسلامی به مطالعات میانرشتهای و تلفيقي، قطعی و اجتنابناپذیر است و از طرف ديگر، اين نوع مطالعات مبنای روشمندشده ای ندارند. اينجاست كه بايد «چارچوب و مبانی نظری علم در سنت حكمی اسلامی» يا «نظام انديشه ای ساحت علم» كه از آن با تعبير «پارادايم علم اسلامی» ياد میکنیم.
#برشی_از_مقاله
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|تفکر سیستمی
🔻 تفكر سيستمی بر خلاف بسياری از نظريات و جنبشهای علمی كه در يك رشته خاص علمی و در چارچوب معينی رشد کردهاند، در بيرون از محدوده علم معينی متولد شد و اساسًا در محيطی ميان رشتهای رشد كرد.
💢 از آنجا كه اين شيوه تفكر با مجموعههای متشكل از اجزا سروكار دارد نه با خود اجزا، ضرورتاً از مرزهای سنتی علوم تخصصی فراتر رفته و عموميت يافته است. تفكر سيستمی اول بار در دانشهای زیستشناسی مطرح شد؛ اما بيش از همه تأثير خود را بر مباحث مربوط به مديريت سازمانی گذاشت.
🔺 تفكر سيستمی معتقد است نگرش تفكيك علوم به حوزههای تخصصی و جزئی بايد تغيير كند و لازم است يافته های رشتههای گوناگون علمی با يكديگر تركيب شوند.
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|قلمرو اختیارات در نظم سیاسی فقیه محور
💠 از عبارات شیخ مفید و سایر فقهای آن دوره استفاده می شود که گستره ولایت فقها در همه ابعاد سیاسی و اجرایی جامعه «أمور التاس» و قضایی جميع ما جعل القضاء في الاسلام» است. همه بر این حقیقت دلالت دارند که در اندیشه سیاسی عالمان آن دوره ولایت عامه فقها در قالب نظم سیاسی گسترده متناسب با آن روز بازسازی شده است.
➕البته باید دید که یک حکومت تمام عیار در دوره حضور و غیبت چه شرایط و الزاماتی داشت؟ مهم ترین اصول و کارویژه های حکومت و انتظارات از آن چه بود؟ طبیعی است نباید فهم فقهی معاصر و توقعات امروزی از یک حکومت اسلامی را به آن دوره تسری داد و تحمیل کرد.
📖برگرفته از غیبت امام عصر و تکون دانش سیاسی شیعه، نوشته محسن مهاجرنیا استادیار گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|فلسفه دین ناظر بر مسیحیت
◽️ نمیتوان به آسـانی ادعا کرد که تمامی مباحث رایج فلسفه دین، ناظر بر مطلق دین یا مسائل مشــترک ادیان اســت، بلکه بر خلاف مدعای مخالفان، آشکار است که حداقل بخشــی از مباحث فلسفه دین موجود، ناظر بر یک دین مشخص یعنی مسیحیت است.
➕ در موضــوعات و مســائلی که به نســبت سنجی دین با ســایر امور و نهادها مانند عقل، علم، اخلاق، سـیاسـت و... پرداخته میشود نیز مباحث بیشتر متأثر از عالم مسیحیت به نظر میآید.
🔸 در بحث رابطه دین و ســیاســت یا بســیاری از کتب فلســفه دین اصــلاً به این مســئله نپرداختهاند یا نتیجه حاصـل شده از بحث ایشان، قابل تسری به دین اسلام به نظر نمیرسد؛ چراکه امور سـیاسـی در اسـلام بسیار پررنگتر و پر اهمیتتر از امور سیاسی در مسیحیت است.
#برشی_از_مقاله
✍️#محمد_محمدرضایی، سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات، برگرفته از شماره 103 فصلنامه علمی پژوهشی قبسات پژوهشگاه
🆔 @iictchannel
🖼#عکس_نوشت|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی
➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشتهای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشتهای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است.
🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... میدانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشتهای شده است.
◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشتهای مسالهای «پيچيده» است و پيچيدگی را میتوان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» بهعنوان موضوع مطالعات ميان رشتهای باز میشود.
✍️ حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا مدیر #قطب_فلسفه_دین_اسلامی پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن»
#برشی_از_مقاله
🆔 @iictchannel
🔰 امام صادق علیه السلام:
السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها
🔹 خوشبخت، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد.
📚 بحارالأنوار، صفحه ۲۰۳، جلد ۷۸
#حدیث_هفته
🆔 @iictchannel