eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
654 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼 | اطلاق عقل در کتاب برهان ◼️ منظور از عقل در کتاب برهان، عقلی است که ارسطو در کتاب برهان ذکر می‌کند. او از این معنا صرفا قوه نفس را قصد می‌نماید که به واسطه آن، يقين به مقدمات کلی و صادق و ضروری برای انسان حاصل می‌شود، اما یقین به این مقدمات، نه از قیاسی است و نه از فکری، به این معنا که اصلا هیچ عامل قیاسی و طریق فکری در حصول یقین به آنها مدخليت ندارد، بلکه يقين به این مقدمات، یا به فطرت و طبع است یا از کودکی شخص و از حیثی است که نمی‌فهمد از کجا و چگونه آن مقدمات حاصل شده‌اند. ◼️ این قوه، جزئی از نفس است که بدون فکر و هیچ تأملی، معرفت اولی و یقین به مقدماتی که دارای صفت پیش گفته‌اند، برای آن حاصل می‌شود و آن مقدمات، مبادی علوم نظری می‌باشند. 📖 برگرفته از کتاب فلسفه عقل (نقد عقل جزئی در فلسفه اسلامی)، نوشته ، عضو گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22783 🆔 @iictchanne
🖼 | امنیت اساس همه نیازهای اجتماعی 🔺 امنیت از منظر دین و اندیشه دینی از ارکان اصلی یک جامعه مطلوب تلقی می‌شود و از منظر برخی از اندیشمندان ضرورت آن، همتای ضرورت هوا برای استنشاق ارزیابی شده است. همان‌طوری که هوا برای انسان، به طور مستمر لازم است و در صورت فقدان هوا انسان دچار خفگی می‌شود امنیت هم اگر در جامعه وجود نداشته باشد، جامعه حالت اختناق پیدا می‌کند. 🔺 امنیت اجتماعی آرامش و آسودگی خاطری است که جامعه برای اعضای خود، در حوزه‌های متفاوت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و قضایی، ایجاد می‌کند و شهروندان به لحاظ زبانی، نژادی، قومیتی، اعتباری، نقش اجتماعی، کار، درآمد، رفاه، مشارکت سیاسی، آزادی، بر مبنای نظم و قانون و عدالت احساس آسایش و آرامش می‌کنند. 📖 برگرفته از کتاب اندیشه دفاعی اسلام، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/4501 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 17 آبانماه، ساعت 10 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📻 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا ‼️ با موضوع " تبیین ابعاد فقهی و حقوقی الگوی سوم زنان" 🔖 "فقه پویا
Olgo Zan.mp3
9.19M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت دوم 🔖 تبیین الگوی اول؛ خانه نشینی زن بیان ویژگی های الگوی اول 🎙با حضور: حجت اسلام دکتر (عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛9 آبانماه 1401 🆔 @iictchannel
◽️میرزا مهدی وجود خدا را از خدا جدا می‌داند 🔸کرسی ترویجی چیستی خدا از دیدگاه مهدی اصفهانی برگزار شد 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه: ◾️این سخن میرزا که وجود خدا را خود خدا نمی‌داند اول بحث و در تضاد با نظر مشهور عرفاست و اساسا نزاع در این است که خدا همان وجود است یا خالق وجود؟ ما اگر بخواهیم حرف میرزامهدی اصفهانی را بپذیریم در این صورت باید ارتفاع نقیضین را به کلی رد کنیم که این هم محال است چون بین موجودات عالم، تغایر وجودی داریم. 🔻 مثلا انسان یک وجودی دارد و گوسفند و اسب هم وجودهایی دارند و هر وجودی خارج از حریم وجود دیگری است؛ بنابراین اگر او می‌گوید وجود خدا خارج از حریم ذات است پس چگونه می‌توان بین وجود انسان و غیرانسان تمایز قائل شد چون هر دو وجود هستند که هیچکدام هم در ذات انسان یا گوسفند و ... نیستند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-4 🆔 @iictchannel
🖼 | برداشتن تکلیف جهاد از ناتوان ⏺ جنگ و مبارزه، رمز بقا و حیات جوامع است. هر فردی از افراد اجتماع در برابر حراست از کیان جامعه خود وظیفه دارد. در اسلام نیز مبارزه برای تداوم حیات جامعه، با شرایط خاص در نظر گرفته شده است. این تکلیف برای همگان به طور مساوی در نظر گرفته نشده است. از دید قرآن، وظیفه جهاد از ناتوانان، و سماحت و سهولت دین، چهره خود را نشان داده است. خداوند متعال در دو سوره بر این امر تأکید کرده است. ⬅️ در اسلام، تکلیف بر اصل توانمندی مبتنی است و اگر کسی به دلیل قابل قبولی از انجام وظیفه‌ای ناتوان بود، بر وی خرده گرفته نمی‌شود و اصل شامل تساهل، بر حق وی جاری می‌شود. 📖 برگرفته از کتاب فلسفه فقه (جلد اول)، نوشته ، عضو گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/6088 🆔 @iictchannel
🖼 | نیاز فردی بشر به دین 🔺 یکی از نیازهای بشر به دین، نیاز فردی انسان به دین است. دین و ایمان در زندگی فردی نقش مؤثری دارد؛ برای نمونه بسط شخصیت و خروج از خودخواهی. اگر انسان دارای ایمان و اعتقاد باشد کانون حیات او گرم‌تر، با نشاط‌تر، روشن‌تر و با رونق‌تر می‌شود. ایمان دینی، انسان را از خودی و خودپرستی خارج می‌کند و شخصیت او را بسط می‌دهد. 🔺 شیرین کردن تلخی کار و سبک کردن سنگینی آن، تحمل‌پذیرکردن شداید و مصایب، مطبوع کردن پیری و زایل کردن وحشت مرگ و تغییردادن مفهوم مرگ از نیستی به تحول و انتقال، جلوگیری از بیماری‌های روانی و آشنا کردن با لذت روحانی و رضایت و انطباق و خوش‌بینی به نظام عالم، قدرت تملک بر نفس و رام کردن طبیعت نفسانی از دیگر کارکردهای دین به‌شمار می‌آید. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | عرفان عملی و عرفان نظری 🔸 عرفان حقیقتی است دارای ابعاد گوناگون. ذات و جوهر اصلی این حقیقت نوعی معرفت شهودی و قلبی به حق تعالی است که از طریق سیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس و ریاضت و مجاهدت برای سالک حاصل می‌شود و دارای دو جنبه عملی و نظری است. راهی که سالک می‌پیماید تا با گذراندن مقامات و منازل گوناگون آن، یکی پس از دیگری، در نهایت به آن معرفت دست یابد، جنبه عملی عرفان است و عرفان عملی خوانده می‌شود. 🔸 معرفت شهودی‌ای که عارف در میانه راه به طور ناقص و در پایان راه به طور کامل به آن دست می‌یابد، جنبۀ نظری عرفان است و عرفان نظری خوانده می‌شود. ناظر بر هر یک از این دو جنبه عرفان، علمی شکل گرفته است که علم عرفان خوانده می‌شود. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
💢 نشست اندیشه‌ورزی تخصصی 💡 امکانها و چالش‌ها 🎙 باحضور: دکتر (رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه) 📅 سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۸ (این نشست به صورت حضوری برگزار خواهد شد) 🏢 بلوار نیایش، جنب مصلای قدس، دفتر نشر بین الملل ◀️ به دلیل محدودیت‌های موجود، در صورت تمایل به شرکت در نشست به آی دی @ID_Dii در پیامرسان ایتا پیام ارسال نمائید. 🆔 @iictchannel
🔸کرسی ترویجی موضع سیاست جنایی اسلام در مسئله حجاب 🔰 توسط گروه فقه و حقوق پژوهشگاه با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 18 آبانماه، ساعت 15 🏢 قم، سالن همایش های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ⚠️ درصورت تمایل برای شرکت مجازی یا حضوری در نشست عدد ۲ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۹۱۳ ارسال کنید. 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/sjenaei 🆔 @iictchannel
◽️فقه معاصر و اقتضائات آن 🔸 درگفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه تبیین شد: ◾️ اگر فقه معاصر مسئول تعیین فعل مکلف در دنیای معاصر است و دنیای معاصر حد‌­اقل شاخص اصلیش از بین شاخص‌­ها، تغییر مقیاس از خورد به کلان باشد، آنگاه بدون تغییر در مقیاس فعل مکلف، نیازهای مکلفین بر‌­طرف نخواهد شد. بر همین اساس حرکت به سمت فقه معاصر ضرورت دارد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/feghmoaser 🆔 @iictchannel
◽️تعیین نقش دولت در دسترسی آزاد به اطلاعات 🔸دکتر عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه: ▪️بیانیه در فضای حقوق امریکا منتشر شده و اینکه چرا این بیانیه نوشته شده است باید گفت که در حوزه آزادی بیان کشورها رویکردهای متفاوتی دارند که امریکا وقتی می‌خواهد وظایف کنگره را مشخص کند می‌گوید کنگره نمی‌تواند برای محدود کردن آزادی بیان، مطبوعات یا تجمعات علیه دولت قانو‌گذاری کند. 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی روایت زن ایرانی در ادبیات داستانی انقلاب اسلامی 📌 سلسله نشست‌های علمی (جریان‌شناسی داستان‌های بلند انقلاب اسلامی)؛ 🔰 توسط گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه با همکاری فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 23 آبان‌ماه، ساعت 10 🏢 تهران، فرهنگسرای اندیشه 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/zirani 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلس
🔴 هم اکنون در حال برگزاری 🔸 نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🎙 با حضور 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
◽️به جز نظام جمهوری اسلامی هیچ بدیلی برای ایران وجود ندارد 🔻ضرورت تبیین مسائل برای جوانان در حاشیه اغتشاشات اخیر 📝 نوشتاری از حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ ◾️دو ماه اخیر فرصت مناسبی برای شناخت ماهیت واقعی برخی بازیگران و هنرمندنمایان خائن به کشور بود که تمام اعتبار و شهرت خود را با پول مردم ایران به دست آوردند. ◾️جریان انقلابی و دلسوز چقدر باید خون دل می خورد تا مردم و مسئولان فرهنگی کشور را با ماهیت واقعی این غرب زده لیبرال آشنا نماید؟ 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/jeslami 🆔 @iictchannel
◽️اصل بستار و خداباوری 📝 نوشتاری از دکتر عضو هیات علمی گروه غرب‌شناسی پژوهشگاه؛ ◾️اصل مقدمه‌­ای محوری در استدلال علی به نفع فیزیکی­‌گرایی (فیزیکالیسم) است. با فرض درستی این اصل، هر چیز دیگری که اثری فیزیکی داشته باشد (مثلاً خدا یا رویدادهای ذهنی یا نفس غیرمادی)، باید مبتنی بر، قابل تقلیل به، اینهمان با یا… شیئی فیزیکی باشد؛ مگر اینکه بخواهیم تعیّن مضاعف (توارد دو علت تامه بر معلول واحد) را به نحو نظام­‌یافته بپذیریم. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/bastar 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلس
💯 📸 نشست علمی فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب 🔻 در راستای برگزاری همایش ملی "فلسفه فقه نظام‌ساز (با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر)" 📅 ‌سه شنبه 17 آبانماه 1401 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه عقل در حکم 🔸 حکم از مهم‌ترین کارکردهای عقل در حوزه تصدیقات و گزاره هاست و خطا و اشتباه همیشه در حکم عقل روی می‌دهد نه حواس؛ چراکه حواس حاکم نیستند؛ بلکه شاهدند؛ البته وهم هم مانند عقل دارای حکم است و حکم وهم با حکم عقل همیشه در تعارض است و در این عالم نمی‌توان از حکم وهم به کلی رهایی یافت؛ از این رو گاهی باید بین حکم وهم و عقل جمع کرد. 🔸 به عقیده ابن عربی قواعد منطق و علم نحو مورد پذیرش عارفان است؛ زیرا این قواعد قواعد عقل و فکر و زبان است و بدون آنها تعقل و تفکر و محاوره ممكن نخواهد بود؛ هرچند عرفا الفاظ و اصطلاحاتی که صاحبان این علوم وضع کرده‌اند، به کار نگیرند و مورد استفاده قرار ندهند. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان (دفتر دوم)، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🖼 | بهجت و انبساط ◼️یکی از اثرات ایمان مذهبی از نظر بهجت‌زایی و انبساط‌آفرینی، خوش بینی است؛ خوش‌بینی به جهان و خلقت و هستی، ایمان مذهبی تلقی انسان را نسبت به جهان هدف‌دار می کند و انسان را نسبت به نظام هستی و قوانین حاکم بر آن خوش‌بین می‌سازد. آری! ایمان است که زندگی را در درون جان ما وسعت می‌بخشد و مانع فشار عوامل روحی می‌شود. ◼️ همچنین اثر ایمان مذهبی از نظر بهجت‌زایی و انبساط‌آفرینی، روشن دلی است. انسان، همین که به حکم ایمان مذهبی، جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشن‌بینی، فضای روح او را روشن می‌کند و در حکم چراغی می‌شود که درونش روشن شده باشد؛ خلاف یک فرد بی‌ایمان که جهان در نظرش پوچ، تاریک و خالی از درک و بینش و روشنایی است. 📖 برگرفته از کتاب دین‌شناسی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/21679 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «تبیین چگونگی هم افزایی میان فقه و حقوق» 🎙 با حضور: دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه ⏰ چهارشنبه 18 آبان ماه، ساعت 16 ❇️ پخش زنده: ➡️ b2n.ir/h17384 🆔 @iictchannel
🔸 جلسات 656 تا 660 شورای علمی دانشنامه قرآن شناسی 🔸 جلسات مستمر با حضور اعضای شورا در قم برگزار شد. ▪️در این جلسات مقاله " و قرآن" مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفته و به تصویب رسید. 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «روش شناسی استخراج علوم انسانی قرآن بیان» 🎙 با حضور: حجت الاسلام و المسلمین مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه ⏰ دوشنبه 23 آبان ماه، ساعت 10 ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ meet.quran.ac.ir/res 🆔 @iictchannel
◽️ دلیل متکلمان بر حدوث زمانی عالم و ارزیابی آن 📝 نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین عضو شورای علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ ◾️عموم متکلمان جهان آفرینش، به معنای «ما سوی الله» را حادث به حدوث زمانی می‌دانند؛ آنها می‌گویند زمان گذشتة عالم، بی‌نهایت نیست بلکه در طرف گذشتة عالم به آن و لحظه‌ای می‌رسیم که قبل از آن، همه این جهان معدوم بوده است و فقط خداوند موجود بوده است و هیچ شیء دیگری با او موجود نبوده است؛ و بعد از معدومیت کلی عالم در آن مرحله، از لحظه و آنِ خاصی جهان به تدریج موجود گشته است و ادامه یافته است... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hodos-2 🆔 @iictchannel