◽️ اخلاق توحیدی مبتنی بر سه مولفه توحید، عبودیت و محبت است
🔻 گزارشی از کرسی علمی با موضوع “اخلاق توحیدی اجتماعی و رسانه در اندیشه علامه طباطبایی(رض)” با ارائه حجت الاسلام دکتر #محمدجواد_رودگر
◾️ مکتب اخلاق توحیدی علامه طباطبایی(ره) بر یک اعتدال گرایشی خاص و منحصر مبتنی می باشد، از منظر علامه وقتى ايمان و گرایش انسان به خدا شدت میگیرد، دلش مجذوب تفكر درباره پروردگارش می شود، هميشه دوست می دارد به ياد او باشد و اسماء حسناى محبوب خود را در نظر بگيرد. اين محبت هم چنان زياد می شود و شدت مى يابد، تا جايى كه پيوند دل از هر چيز مى گسلد و تنها با محبوب متصل می شود.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tohidi-2
#کرسی
#روز_فلسفه
🆔 @iictchannel
💠 نشست تخصصی "دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا
عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه
⏰ پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۸ صبح
❇️ حضور مجازی از طریق:
➡️ skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯‼️ #ببینید
📸 گزارشی ویژه و اختصاصی از همایش ملی فلسفه فقه نظامساز
🔻 با تأکید بر افکار و آرای شهید آیتالله محمدباقر صدر(ره)
🎙 با سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
#سیدمحمدمهدی_میرباقری
#ابوالقاسم_علیدوست
#سیدحسین_میرمعزی
#سیدسجاد_ایزدهی
⏰ چهارشنبه ۲۵ آبانماه ۱۴۰۱
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اخبار همایش را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ffnezam
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تهاجم فرهنگی دشمنان بعد از انقلاب اسلامی
🔺 پس از انقلاب، شرایط فرهنگی به کلی تغییر کرد و انقلاب، آشکارا و قاطعانه در برابر تجدد غربی و فرهنگ مادی و ولنگارانه آن سربرافراشت و جامعه نیز با این رویکرد همدلی و همراهی کرد، اما دشمن دست از توطئه و نفوذ و تهاجم برنداشت. در طول دهههای گذشته یکی از خطوط مستمر و عمده تهاجم دشمن، تهاجم فرهنگی بوده و متعلق و موضوع این تهاجم نیز بیش از هر چیز، سبک زندگی ایرانی - اسلامی بوده است.
🔺 قابل انکار نیست که بخشها و اضلاعی از این تهاجم مؤثر بوده و ما دچار لطمات و صدماتی شدهایم، از جمله آسیبهای اجتماعی میتوانند نمود و جلوهای از این امر باشند. در مقابل، ما باید راهبرد استحکام ساختِ درونی نظامِ فرهنگی را در پیش گیریم و در عین اینکه حصارها و حریمهای فرهنگی خویش را از طریق منع فرهنگی مقاوم و پایدار میکنیم و مجال نفوذ فرهنگی و ولنگاری فرهنگی نمیدهیم.
📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر اندیشه فرهنگی آیتالله خامنهای، نوشته #مهدی_جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/19036
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | فقه شیعه از آغاز روبهرشد بوده است
👤 حجتالاسلام والمسلمین #سیدسجاد_ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
◽️ فقه شیعه از سالهای آغاز تدوین در قرن چهارم همواره رو به رشد بوده و در فرایند تحول روزآمدی داشته است و تا امروز که ما در خوان گسترده فقه زندگی میکنیم این تحول و تطور محسوس بوده و هست. اگر فقه تحول یافته است مرهون چند عامل از جمله پیدایش مسائل مستحدثه، موضوعات و نیازهای جدید و … است و فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کردهاند.
◽️ تحولات فقهی را میتوان به دو قسمت تقسیم کرد؛ مقطع قبل و بعد از انقلاب. بعد از انقلاب چون نظام فقهبنیاد سر کار آمده طبیعا لازم است به اساس حاکمیت و نظام و مسائل اجتماعی از منظر فقهی پرداخته شود و نه اینکه فقط به مسائل فردی توجه کنیم و این نگاه مستلزم بازخوانی مبانی و نگاه درجه دوم به فقه است تا روش و کارکرد و غایات و گستره فقه متحول شود.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | فقه دانش کاشف شریعت است
👤 آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 منظور از فقه فقط شریعت نیست بلکه دانش کاشف شریعت است. فقه نظامساز گاهی به معنای تعیین کننده قواعد اجتماعی دیده میشود، یعنی فقهی که ناظر به رفتارهای اجتماعی جامعه است که قواعدی را بر اساس آن کشف میکند؛ گاهی این فقه به جایی میرسد که طراحی نظامهای اجتماعی و اجرایی میکند.
🔹 اخیرا شاخههایی برای فقه در حوزههای علمیه درست شده است که بگویم به فال نیک نمیگیرم. وقتی بیاییم به نام فقه نظامساز یا فقه حکمرانی باری را بر دوش فقه بگذاریم که رسالت فقه نیست، سبب مشخص نبودن انتظارات میشود. در اینجا باید دقیقا بحثی برای رسالت فقه صورت بگیرد و انقسامات فقه معاصر باید حساب شده صورت بگیرد و دقیقا بفهمیم چه انتظاری از فقه داریم.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | قانون الهی مانع خودکامگی
🔸 خودکامگی در نقطه مقابل عدالت قرار دارد؛ زیرا حقوق جامعه را زیر پا میگذارد، اما قانون بهویژه آنگاه که الهی باشد و از سرچشمه استوار و قابل اطمینان نشئت گیرد، هم جلوی استبداد را میگیرد و هم معیاری برای سنجش رفتارها و کردارها و گفتار میشود تا شاخص و مؤلفهای دقیق برای پویش در مسیر عدالت گردد.
🔸 در طریق عدالت حتى رسولالله(ص) نیز محدود و مقید به حدود و مرزهای الهی است. قرآن کریم به صراحت بیان میکند که ایشان نیز باید در چارچوبی که از سوی خداوند طرح شده است حرکت کند و اگر خلاف آن رفتار میکرد رگ قلب او را میزدیم.
📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته #سیدکاظم_سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/6336
🆔 @iictchannel
◽️ معرفت شناسی وقتی ارزش می یابد که کاربردی باشد I فلسفه اسلامی را به روز کنیم
🔻 گزارشی از نشست علمی با موضوع “ظرفیتهای فلسفه اسلامی برای معرفتشناسی معاصر” با حضور و ارائه حجت الاسلام دکتر #علیرضا_قائمی_نیا، دکتر #ابراهیم_دادجو، دکتر #مهدی_عباس_زاده و دکتر حسن سیدعرب؛
◾️ معرفت شناسی اسلامی هنوز به جایگاه انتقادی نرسیده است. معرفت شناسی وقتی ارزش می یابد که کاربردی باشد و بتواند مشکلات علوم انسانی و جامعه را حل کند. ما هنوز از ظرفیت های فلسفه اسلامی به روز نتوانسته ایم استفاده کنیم...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/moaaser-9
#نشست
#روز_فلسفه
🆔 @iictchannel
◽️ روش شهید صدر در کشف نظام قابل دفاع است I نمی توانیم منابع شریعت را در ادله نفسی منحصر کنیم
🔻 گزارشی از کرسی ترویجی ظرفیت منابع شریعت برای تامین فقه نظام؛
◾️ نمی توانیم منابع شریعت را در ادله نفسی منحصر کنیم. بخشی از ادله شرعی، قرآنی و سنت است و در کنار آن سیره داریم، سیره متشرعه و سیره عقلایی داریم و حتی امکان استفاده از سیره عقلایی را می توان در کشف نظام مورد توجه قرار داد....
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/feghnezamsaz-11
#کرسی
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی خوانش حکمرانی مطلوب در امتداد پارادایم امامت
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه و اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#محسن_مهاجرنیا
#محمدصفر_جبرئیلی
#غلامرضا_بهروزی_لک
#محمد_ملک_زاده
⏰ دوشنبه 7 آذرماه، ساعت 10
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-12
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
💠 ثبت نام دوره جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم آغاز شد
❇️ اندیشه سیاسی آیت الله بروجردی(ره)
با ارائه: حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی
(رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه)
⏰ 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401
🔗 ثبت نام👇
🌐 m-ofogh.ir
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
هدایت شده از فرجالله هدایتنیا | حقوق و اخلاق خانواده
FeghhPouya.mp3
9.18M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔹 با موضوع "تنظیم رفتار اجتماعی" / قسمت سیزدهم
🔖 ادامه مباحث تبیین زوایای مختلف امر به معروف و نهی از منکر و جایگاه آن در جامعه
💢 تفاوت صفات و ارزش های اخلاقی با افعال و رفتارها
💢 کافی نبودن بیان اوصاف و لزوم وجود قابلیت امر و نهی
🎙با حضور:
🔸 دکتر #محمود_حکمت_نیا
🔸 حجت اسلام دکتر #فرج_الله_هدایت_نیا
(اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه)
📻 رادیو سراسری معارف؛ 14 شهریورماه 1401
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#صوت
🄶 🆔 @hedayatnia_ir
🖼 #عکس_نوشت | وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست
👤 آیتالله #سیدمحمدمهدی_میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 اگر فلسفه فقه را علم درجه دو و ناظر به فقه بدانیم اصلیترین مفهومی که در فلسفه فقه باید بحث شود، مفهوم حکم خواهد بود و اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه را نخواهیم داشت. اگر دامنه پرستش را اینطور تعریف کردیم که ما باید خدا را پرستش کنیم تا از عقوبت دور شویم، بنابراین باید دنبال احکامی باشیم که تامین از عقوبت را برای ما فراهم میکند یعنی کار فقه این است که احکامی بدهد که آحاد مکلفین از عقوبت خدا دور شوند و ماموریت علم اصول هم مستندسازی این سطح از فقه است که مرحوم آیتالله خویی به خوبی به آن پرداخته و فرموده است برای تامین از عقوبت نیاز به فهم احکام داریم و ماموریت اجتهاد تامین مردم از عقوبت است.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | فرصت برابر انسانها در رسیدن به عدالت
🔸 در منطق قرآن کریم، همۀ انسانها در رسیدن به فرصت عدالت، برابرند و کسی به دلیل داشتن عقیدهای خاص از آن محروم نمیشود؛ انسانها به گروههایی چون کفار، مؤمنان، مشرکان، فاسقان و منافقان تقسیمبندی میشوند اما همۀ آنان از فرصت برابر در برخورداری از عدالت مساوی هستند، زیرا عدل الهی نهاده شده در فطرت که پیمان جاودانه الهی میان خدا و بنده است، هیچگونه ظلمی را در هستی نمیپذیرد، لذا خداوند به پیامبر اسلام(ص) تأکید میکند که حتی اگر در میان دروغگویان و آنان که بسیار مال حرام میخورند، حکم میکند دادگرانه و به تساوی باشد.
📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته #سیدکاظم_سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/6336
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | روح حاکم بر اندیشۀ فرهنگی آیتالله خامنهای، فرهنگ توحیدی است
🔺 روح حاکم بر اندیشۀ فرهنگی آیتالله خامنهای یا هسته مرکزی و عنصر بنیادین آن، عبارت است از توحید. هیچ پارهای از اندیشه فرهنگی ایشان، تهی از این مقوله و بیاعتنا به آن نیست، بلکه چه در مقام توصیف و چه در مقام توصیه، چه در سطح خُرد و چه در سطح کلان، چه لایه ذهنی و چه در لایه عینی، او همواره نسبت به توحید حساس است و نمیخواهد کمترین زاویهای با آن پیدا کند.
🔺 از یک متفکر مسلمان نیز، انتظاری جز این نیست که باور قلبی و ایمانیاش به آموزه توحید در ساحتِ اندیشهورزی علمیاش نیز، مدخلیتِ تمام داشته باشد و هویت علمی و هویت دینیاش، گسسته و بیگانه با یکدیگر نباشند. مسلمان کسی است که توحید، بر سراسر زندگیاش حاکم باشد و هیچ عرصهای از آن رنگ و جنس دیگری نداشته باشد.
📖 برگرفته از کتاب درآمدی بر اندیشه فرهنگی آیتالله خامنهای، نوشته #مهدی_جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/19036
🆔 @iictchannel
EmamZaman.mp3
4.86M
‼️ #بشنوید
❇️ حکمت دعا کردن برای حضرت حجت(عج)؟؟
💠 حجت الاسلام #محمدصفر_جبرئیلی عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه به این پرسش پاسخ می دهد:
🔸 دعا برای فرج وسیله ای برای نجات از هلاکت به شمار آمده است. امام حسن عسکری(ع) می فرماید:
🔹 به خدا، فرزندم مهدی را غیبتی است که در آن هیچ کس از هلاکت نجات نمی یابد، مگر کسی که خدای (عزوجل) او را بر اعتقاد نسبت به امامتش ثابت قدم بدارد و او را در دعا برای تعجیل فرجش توفیق عنایت فرماید.
#صوت
🆔 @iictchannel
◽️ سیر مدارس کلامی شیعه در طول تاریخ تکاملی بوده است
🔻 گزارشی از نشست نقد و بررسی کتاب “مدارس کلامی شیعه“ با حضور نویسنده کتاب حجت الاسلام #محمدصفر_جبرئیلی؛
◾️ وضعیت مدارس کلامی شیعه فراز و فرود داشته، ولی سیر آن تکاملی است. در برخی موارد افت کرده و متوقف شده، ولی در نگرش کلان به مجموعه وضعیت کلامی شیعه سیر تکاملی داشته است. ۱۵ مدرسه کلام شیعه را میتوان شمرد از جمله مدرسه نجف که برخی در سه بخش به آن پرداختهاند، ولی بنده در کتابم آن را در یک بخش نوشتم و ادوار آن را توضیح دادم...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/naghdkalami-2
#نشست
#نقد_کتاب
🆔 @iictchannel
🔹درس گفتار "بررسی شروط ضمن عقد نکاح و مسائل مالی زوجین"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #فرج_اله_هدایت_نیا
(عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه)
📆 چهارشنبه دوم تا سه شنبه هشتم آذر ماه 1401، ساعت 17:20
📺 پخش زنده و مستقیم از شبکه چهارم سیما
#تبلیغ
#فعالیت_اعضا
🆔 @hedayatnia_ir
🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی تحولات جدید روشنفکری در ایران امروز
🔻 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی
🔰توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙 با حضور:
#مسعود_پورفرد
#عبدالوهاب_فراتی
#سیدمهدی_ساداتی_نژاد
#سیدکاظم_سیدباقری
⏰ چهارشنبه 9 آذرماه، ساعت 12:30
🏢 قم، سالن بصیرت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hokmrani-13
#کرسی
#حکمرانی_اسلامی
🆔 @iictchannel
🔸کرسی علمی- ترویجی مفهوم شناسی تمدن پارادایم ها و مسائل (منظری قرآنی)
🔰 گروه علمی مطالعات تمدن نوین اسلامی مرکز مطالعات پیشرفت و تمدن پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#سیدعلیرضا_عالمی
#سیدحسین_حسینی
#حبیب_الله_بابایی
#حسین_رمضانی
⏰ سه شنبه 8 آذر ماه، ساعت 13
🏢 قم،سالن حکمت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/tamadon
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/paradaim
#کرسی
🆔 @iictchannel
🔸هم اندیشی علمی کلام شیعه و مکتب حکمی ملاصدرا
🔻 توسط گروه کلام پژوهشگاه با همکاری موسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی برگزار می شود:
🎙 با حضور:
پروفسور مولیادی کارتانگارا از کشور اندونزی
#حسین_عشاقی
#محمدصفر_جبرئیلی
#محمدجواد_رودگر
#علی_فضلی
#محمدعلی_اردستانی
#حسین_رمضانی
#محمد_کاشی_زاده
⏰ دوشنبه 7 آذرماه1401، ساعت 10
🏢 قم، تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/hamandishikalam-2
#هم_اندیشی
🆔 @iictchannel
🔰 سلسله نشست های هسته حکمرانی اسلامی
🎙 با حضور:
#مهدی_رحیمی
رییس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه
⏰ پنج شنبه ۳ آذر ساعت ۱۰
🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#نشست
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | آیا تفکیک قوا شرعی است؟
👤 آیتالله #علی_اکبر_رشاد، رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
◽️ فقه مدیریت و سازمان، فقه سیاست و آنچه به آن تعلق دارد و فقه حکومتی هم در زمره آن است و به موضوعاتی چون کنش مؤمن و مکلف با حاکم و حکومت جائر میپردازد؛ اینکه نسبت انسان مؤمن و مکلف با حکومت در کشورهای غیراسلامی چیست؟ یا اینکه حکم انقلابکردن و نکردن در زمانی که حکومت شایستهای نداریم چیست و زمانی که حکومت اسلامی وجود دارد چه باید کرد. آیا تفکیک قوا لازم است یا خیر و آیا شرعی است یا عقلایی و اینکه چرا ده قوه نباشد و چرا موضوعمحور هم نباشد.
◽️ فقه ولایت هم از دیگر مباحث در این زمینه است که فقه حسبه در ذیل آن میگنجد، فقه امت و شعب هم همینطور که فقه امت فراتر از شعب است؛ فقه اقلیم و سرزمین، فقه قوه مقننه، فقه قوه مجریه، فقه دیپلماسی و همزیستی مسالمتآمیز با جهان، فقه قوه فرهنگی که معتقدم برندهتر از همه قوا در تعیین سرنوشت یک ملت هست و حتی اگر نظریه منتسکیو و … را هم بپذیریم باید این قوه وجود داشته باشد.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | تعریف غیر دینی از چرایی ایجاد نظام اجتماعی
👤 آیتالله #سیدمحمدمهدی_میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در همایش ملی فلسفه فقه نظامساز:
🔹 نکته مهم این است که آیا جامعه برای پرستش شکل میگیرد یا رفع نیازهای مشترک؟ اگر تحلیل علوم اجتماعی را که ریشهدار است و ما هم آن را بدون استناد دینی پذیرفتهایم و دائما تکرار میکنیم یعنی جامعه برای رفع نیازهای مشترک ایجاد شده است. این یک نگاه است ولی نگاه دیگر این است که اصلا از ابتدا جامعه تشکیل میشود که یا دنیا را بپرستند یا خدا را و انسانها یا خداپرست هستند یا دنیاپرست.
🔹 این دو نگاه خیلی فرق دارد و اگر نگاه اول را داشتیم یعنی جامعه برای رفع نیازهای مشترک درست شده در این صورت عرصه، عرصه عرفیات محض است کما اینکه مرحوم میرزای نائینی فرموده است ولی اگر گفیتم عرصه حیات اجتماعی عرصه پرستش خداست در این صورت نیازمند احکام و قواعد پرستش هستیم. شیخ مهدی حائری در بحث ولایت فقیه از معرفتشناسی شروع کرده و گفته است معیار صحت، دین نیست و حیات بشر هم برای رفع نیازمندیهای طبیعی بشر بوده و انبیاء هم برای تشکیل جامعه نیامدند و دین حق دخالت در اجتماع را ندارد لذا ولایت فقیه هم مجاز اندر مجاز است یعنی ولایت الله هم مجازی است.
#همایش
#فقه_نظام_ساز
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | امنیت فراگیر در جامعه
🔸 یکی از مؤلفههای عدالت سیاسی بهرهمندی همۀ شهروندان از امنیت فراگیر است، منظور آن است که افراد جامعه از همۀ ساحتهای امنیت مانند امنیت سیاسی، امنیت فرهنگی، امنیت روانی، امنیت اقتصادی و امنیت اندیشگی برخوردار باشند.
🔸 اولین وظیفهٔ قدرت حاکم، بازداشتن کسانی است که امنیت جامعه را بر هم میزنند. در امنیت سیاسی بر رهایی از ترس، خطر و احساس دوری از هر گونه تهدید تأکید میشود. در اصل این واژه نیز آرامش، رفع ترس، وحشت و دلهره وجود دارد، فرد ایمن، یعنی مصون از ترس. در مفردات نیز آرامش و نبود ترس، معنا شده است.
📖 برگرفته از کتاب عدالت سیاسی در قرآن کریم، نوشته #سیدکاظم_سیدباقری، مدیر گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#برشی_از_کتاب
📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید:
➡️ poiict.ir/6336
🆔 @iictchannel