eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.1هزار عکس
670 ویدیو
152 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🖼|عدالت استحقاقی در حقوق زنان ▪️ برخی اسناد تفاوت‌های حقوقی را برمبنای نژاد، مذهب، جنس یا عوامل دیگر تبعیض شمرده و خواستار حذف آن شده‌اند، مگر تبعیض‌های مثبت یا تفاوت‌های حقوق حمایتی در ارتباط با برخی گروه‌های آسیب‌پذیر مانند مادران و کودکان که به صورت استثنائی لازم شمرده است. 📎 در زمان ما گروهی از نواندیشان دینی همسو با جریان فکری سکولار از رویکرد برابری حقوقی دفاع کرده‌اند، با این تفاوت که جریان فکری سکولار، یکسره احکام حقوقی دینی را نفی می‌کنند، ولی نواندیشان دینی می‌کوشند از آیات و روایات، تفسیري منطبق با رویکرد برابری حقوقی یا عدالت مساواتی ارائه کنند. 🔚 جویندگان غیرمتخصص حقیقتا از این نظریه استقبال کرده‌اند و به همین دلیل، ضروری است که این نظریه در ترازوی نقد قرار گیرد. ✍️حجت‌الاسلام ، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼|عدالت استحقاقی ⚖️ یکی از معانی عدالت «تناسب» است و مطابق این معنی، مقصود از عدالت استحقاقی، وضع یا اجرای مقرراتی متناسب با وضعیت اشخاص و استحقاق آنان است. به همین دلیل می‌توان از آن به «عدالت تناسبی» نیز تعبیر کرد. ⚖️ تعریف عدالت به رعایت استحقاق‌ها در آثار فلاسفه قدیم و جدید دیده می‌شود. گروهی از دانشمندان مسلمان معاصر نیز عدالت را به رعایت استحقاق‌ها تعریف کرده‌اند. ⚖️ معنى حقیقى عدالت اجتماعى بشرى همین معنى است. تعریف دانشمندان مسلمان از عدالت به رعایت استحقاق‌ها متَّخذ از سخن امام علی‌بن‌ابیطالب است که در پاسخ به پرسش از عدل فرمود: «عدالت هر چیز را در جاى خود قرار مى‌دهد.» ✍️حجت‌الاسلام ، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 42 فصلنامه علمی پژوهشی حقوق اسلامی 🆔 @iictchannel
🔹 تبریک عمر به امیرالمؤمنین به دلیل جایگاه حاکمیت و خلافت مسلمین بود 🔸 نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین  عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه ❇️ تبریک گفتن عمر به امیرالمؤمنین نشان می‌دهد که عمر معتقد بوده که در روز غدیر برای آن حضرت منقبت تازه‌ای اتفاق افتاده است. ❇️ در جمله «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ» در حدیث غدیر، شیعه اتفاق نظر دارد که این کلمه به معنی سرپرست و فرمانروا است؛ اما عموم اهل‌تسنن آن را به معنای محبّ و دوستدار می‌گیرند؛ در یادداشت حاضر ما روشن می‌سازیم که در خود حدیث غدیر قرائنی هست که معنای سرپرست را تأیید می‌کند. 🆔 @iictchannel
🖼|شاهد در معرفت‌شناسی 🔘 شاهد در معرفت‌شناسی، دليلی است كه نشان‌دهنده صدق گزاره‌ای است كه متعلق گرايش باوری شخص می‌باشد. خواهيم ديد كه باورمندان به ديدگاه‌های مختلف در توجيه معرفتی بايد به اين مسئله پاسخ دهند كه شخص چه زمانی واجد شواهد و دلايل خوب خويش است. 🔘 به‌نظر می‌رسد هر ديدگاهی كه شواهد شخص در آن ديدگاه، به هر نحوی، در توجيه مدخليت دارند، بايد به اين پرسش پاسخ گويد. همه معرفت‌شناسانی كه به درونگرايی در توجيه معتقدند، بايد به اين پرسش صريحا پاسخ دهند؛ زيرا همه درونگرايان معتقدند توجيه معرفتی وابسته بر شواهدی است كه شخص دارد. 🔚 روشن است که زماني شخص می‌تواند بر اساس شواهد به گزاره‌ای باور كند كه واجد آن شواهد باشد. پس بنا بر درونگرايی، توجيه باورهای شخص، منوط به شواهدی است كه شخص دارد. ✍️ دکتر محمدعلی پودینه، بر گرفته از شماره 90 فصلنامه علمی پژوهشی «ذهن» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🔹درس گفتار "جریان شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس" 🎙 با حضور: عضو هیأت علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه 📆 دوشنبه سوم تا پنجشنبه ششم مرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰ 📺 پخش زنده و مستقیم از شبکه چهارم سیما 🆔 @iictchannel
◽️|شیوه پیامبر در چگونگی تثبیت حکومت امیرالمومنین ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه 💠 امامت و حاکمیت امیرالمؤمنین وقتی در جامعه تثبیت می‌شد که محبت‌ها نسبت به آن حضرت ابراز‏ و به عکس کینه‌ها نسبت به او بی‌اثر شود، لذا پیامبر بعد از اینکه از موضع حاکمیتش امیرالمؤمنین را به عنوان حاکم بعد از خودش معرفی کرد: در ادامه از موضع خیرخواهی با دعاکردن به دوستان امیرالمؤمنین و نفرین به دشمنان او مردم را به همدلی با علی و به عدم ابراز دشمــنی با او تشویق کرد، تا حکومـــت امیرالمؤمنین تثبیت و تحکیم شود‏. 🆔 @iictchannel
21.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ 🔹 حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: 🎬 | رسانه مهم ترین ابزار برای گفتمان سازی عمومی است 🆔 @iictchannel
▫️سنجه‌ها و مرجع تشخيص مصالح كودكان و نوجوانان 🔸 حجت الاسلام والمسلمین مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی تبیین کرد: ▪️برای تشخیص مصالح مربوط به کودکان چه در مقام جعل و وضع قانون و چه در مقام اجراء چه سنجه‌ها یا معیارهایی وجود دارد؟ و در مرحله بعد مرجع و متولی تشخیص این مصلحت کیست؟ در دو قسمت این بحث پیگیری می‌شود. 1️⃣ سنجه‌های (معیارهای) تشخیص مصالح عالیه کودکان و نوجوانان الف. عرف (معيار و سنجه كلي) ب. اصل تقدم تاديب و تربيت طفل بر ساير امور ج. اصل تقدم حضور در خانواده و ممنوعيت جداسازي وي در خانواده د. اصل عدم حضور طفل در مراحل و فرايند دادرسي ه. معيار توجه به رشد جسمي، اخلاقي، رواني و .... و. وضعيت مخاطره آميز نسبت به اطفال و نوجوانان 2️⃣ مرجع و متولی تشخیص مصالح الف. سرپرستان و اولياي قانوني طفل ب. دادسرا و دادگاه مرتبط با اطفال و نوجوانان بزهكار يا بزهديده 🆔 @iictchannel
🖼|حریم حجاب امروزی ◽️حجاب حکمی شرعی است لذا در بررسی ادله آن باید از روش فقهی بهره برد و بر این اساس وقایع تاریخی قابلیت بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب را ندارند و صرف حضور معصوم در جامعه‌ای که در حال حرکت بسوی وضع مطلوب است نمی‌تواند تایید وضع موجود و سبب بیرون راندن برخی از مصادیق مشمول ادله حجاب محسوب شود و نیز نهی از یک رفتار ناپسند در جامعه به معنای فراگیر بودن آن نیست. 💠از وضعیت حجاب جامعه در عصر پیامبر نمی‌توان حدود دقیق حجاب شرعی را به‌دست آورد. زیرا حکم حجاب به صوردت تدریجی نازل شد و جامعه در حال حرکت به سوی وضعیت مطلوب برابر آموزه‌های اسلامی بود. 📖برگرفته از کتاب حریم حجاب، نوشته علی محمدی جورکویه استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 🆔 @iictchannel
🔸نشست علمی آینده پول، تحلیلی حرفه‌ای بر رمزارزها و بلاک‌چین 🔖 با انتقال تجربه در خصوص مدل‌های همکاری استارتاپ‌های ایرانی با شرکت‌های بین‌المللی 🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی (هسته مشترک‌ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و دفتر حکمرانی مرکز پژوهش های مجلس) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌کند: 🎙با ارائه: (موسس و مدیر فنی شرکت استرالیایی کلنز) ✍️ دبیر علمی: (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان) ⏰ پنجشنبه ۶ مردادماه، ساعت ۱۵ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/EebZDseihFEf 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) 🆔 @iictchannel
◽️انتصاب حجت الاسلام بهجت پور به عنوان دبیر هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره 🔸طی حکمی از سوی آیت‌الله رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صورت گرفت. ▪️در جلسه امروز هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره که با حضور آیت‌الله علی اکبر رشاد در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد، از خدمات ارزشمندجناب حجت‌الاسلام دکتر به عنوان دبیر سابق این هیات قدردانی گردید. ◾️ همچنین آیت‌الله رشاد طی حکمی جناب حجت‌الاسلام و المسلمین را به عنوان قائم‌مقام و دبیر جدید هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره معرفی نمود. 🆔 @iictchannel
🖼|تفاوت عرفان نظری و فلسفه 🔻بنا بر آنچه گذشت عرفان نظری غیر از عرفان عملی و عرفان شهودی و عرفان نقلی است و در ردیف فلسفه و از سنخ علم مصطلح حصولی است که پذیرش آن متوقف بر اقامه استدلال و برهان است. به همین دلیل لازم است که به تمایز آنها عنایت شود.عرفان نظری برای تبیین مشهود به معقول است. 🔺جهان بینی عقلی که از فلسفه یاد می‌شود، دارای اقسامی است که گاهی به لحاظ مبنا و زمانی به جهت روش و گاهی نیز از هر دو جهت متمایزند. عرفان نظری به عنوان علم عقلی همانند سایر رشته‌های فلسفی( ابن ترکه، ج1، ص 192) هر چند امتیازی نسبت به آن‌ها دارد. 📖 برگرفته از کتاب جستارهایی در فلسفه عرفان، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین علی فضلی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel