eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.9هزار دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
653 ویدیو
150 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 در یاداشتی بررسی نمود: 🔰 و بحران ⚜️ مشاهده یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/bohrancorona ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 نوشتاری از حجت الاسلام دکتر 🔰 در حاشیه اقدام موهن دولت آلمان علیه حزب‌الله لبنان ⚜️ مشاهده یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/germanyy ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔻، قولی و امام حسن مجتبی(ع) 🔸 گفت‌وگو با دکتر : 🔰حسن بن علی(ع) الگوی مساوات ⚜️ مشاهده گفت‌وگو: 🌐 iict.ac.ir/solokeemam/ ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 توسط برگزار می شود: 🔰 نشست علمی مجازی کرونا و مسئله ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/tabarmajazi ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
MohammadrezaJabaran.mp3
5.18M
🔊 🔰 موضوع: تفسیر سوره مبارکه یس 🎙حجت الاسلام دکتر عضو هیات علمی گروه اخلاق اسلامی پژوهشگاه 📅 شنبه 20 اردیبهشت ۹۹ 🆔 @iictchannel
🔸 توسط پژوهشکده نظام های اسلامی برگزار می شود: 🔰 کرسی آزاد اندیشی مجازی ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بحران کرونا ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/korssyasat ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔺هم اکنون در حال برگزاری... ✅ نشست علمی “کرونا و مساله حضور خدا” با حضور 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/corona 🆔 @iictchannel
🔸 توسط تحریریه فراخوان شد: 🔰 تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آینده‌نگاری تمدنی ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/ketaabnaghdd ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
🔺توسط گروه سیاست و به صورت مجازی برگزار می گردد: ✅ کرسی آزاد اندیشی “ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بحران کرونا” 🎙 با حضور: 📅 یکشنبه 21 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 https://join.skype.com/n02tolYoDYbC 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279 (آقای صفری) 🆔 @iictchannel
🔰 فراخوان مقاله فصلنامه انتقادی نظری 📌 با موضوع: تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آینده‌نگاری تمدنی 🖌 زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99 🖌 زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99 🖌 ارسال مقاله و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/ketaabnaghdd 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔸 اللّهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِكَ الى دارِ القَرارِبالهِیّتَكِ یا إلَهَ العالَمین 🔰 خدایا در این روز مرا بر موافقت نیکان موفق بدار و از رفاقت اشرار دور گردان و مرا در بهشت دارالقرار به رحمتت منزل ده به حق الهیتت ای خدای عالمیان 🆔 @iictchannel
🔺توسط اسلامی و به صورت مجازی برگزار می گردد: ✅ نشست علمی “کرونا و مساله " 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه 22 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 12 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/qotb 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزای ✅ کرسی آزاد اندیشی “ارزیابی عملکرد جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با بحران کرونا” 🎙 با ارائه دکتر در حال برگزاری 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط مجازی https://join.skype.com/n02tolYoDYbC 🆔 @iictchannel
🔸 توسط با همکاری موسسه امام خمینی(ره) برگزار می شود: 🔰 نشست علمی مجازی " و بحران معنا" ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronaneshast-3 ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
✅ 30 روز از ماه مبارک رمضان با 300 نکته قرآني 🔰 / حجت الاسلام 📩 10 نکته قرآنی روز شانزدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ طبق برخي روايات، حضرت خضر پيامبري بود كه هرگاه بر روي چوب مرطوب و زمين سفيد مي‌نشست، در آن مكان سبزه مي‌روييد؛ ازاين‌رو به او خضر گفته‌اند (خضر = سبزي). خضر زنده است و فرزند بلافصل آدم بود که پدرش دعا كرد تا روز قيامت باقي بماند. زمانی که موسی(ع) احساس كرد كه ديگر كسي از او بالاتر نيست؛ خداوند به جبرئيل گفت به نزد بنده من برو و بگو در مجمع‌البحرين بنده‌اي از بندگان ما را همراهي كند که منظور همراهی با حضرت خضر بود. 2️⃣ طبق آيات مربوطه، برخي امور غيبي كه براي خضر مكشوف بود؛ براي موسی مستور بود و ايرادي ندارد چون اولاً ممکن است داستان همراهی موسی با خضر قبل از نبوت حضرت موسی باشد و یا چون قلمرو دانش موسی با دانش خضر فرق می‌کرده منطقه علم و آگاهی آن‌دو نیز متفاوت بوده است. 3️⃣ «تَأْوِیلُ» در عرف قرآن، حقيقت درونی یک شییء است که قوام آن شیء بر اساس همان حقیقت است؛ مانند تأويل رؤيا كه همان تعبير آن است؛ پس منظور از «تَأْوِیلُ» در آیۀ 82 سوره کهف مصلحت و غايت حقيقي كاري است كه حضرت خضر در منظر حضرت موسی انجام داد. 4️⃣ «ذوالقرنين» به معناي صاحب دو شاخ است چرا که هم پادشاه روم و هم فارس بوده است.یا بدان علت بوده که روی کلاه خود دو شاخک داشت. و یا چون در دو قرن حکومت ‌کرد به او ذوالقرنین گفته‌اند. 5️⃣ در آیۀ 86 کهف جملۀ «وَجَدهَا تَغْرُبُ فِی عَینٍ حَمِئَةٍ» (به نظرش آمد كه خورشيد در چشمه‌اي گل‌آلود و سياه غروب می‌کند) بدین معنا نيست كه به محل غروب خورشيد رسيده؛ چون كسي نمي‌تواند به چنين جایی برسد؛ بلكه منظور، آن است كه به نظرش آمد که گويا خورشيد در چنين محلي غروب می‌کند و از دور چنین نمایی داشت. 6️⃣ واژۀ «دکاءَ» در آیۀ 98 سوره کهف به معناي زمين نرم و هموار است و وقتي كوهي به‌شدت در هم كوبيده شود، به «دکاءَ» يعني زمين هموار تبدیل مي‌شود. 7️⃣ آيۀ 105 سوره کهف به حبط اعمال اشاره دارد. «حبط» به معناي ازبين‌رفتن است و در اصطلاح قرآني به معناي نابودی ثواب اعمال نيك گذشته ـ به خاطر گناه ـ است؛ بر خلاف تكفير كه ازبين‌رفتن عقاب به‌ سبب طاعت است. 8️⃣ «کلِمَاتُ» در آيۀ 109 جمع «كلمه» است و كلمۀ خداوند فعل اوست و فعل او تمامي موجودات و حركات عالم است كه هريك نشانه‌اي از خداست؛ پس درحقيقت هر موجودي و هر واقعه‌اي كلمه‌اي از خداست؛ گرچه در عرف قرآن بيشتر براي نشانه‌هاي آشکار و مهم مانند حضرت عيسي(ع) به ‌كار رفته است. 9️⃣ طبق روايات، هركس آيۀ پایانی سورۀ كهف را بخواند، در هر ساعتي كه بخواهد، بيدار خواهد شد البته باید گفت احتمالاً مشروط برآن است که واقعی باشد و برای امتحان نباشد. 🔟 از آيۀ 12 سوره مریم استفاده مي‌شود كه با خواست خداوند كودك مي‌تواند پيامبر باشد و به معارف الهي آگاهی یابد؛ پس اينكه برخي از امامان شيعه: همچون امام جواد(ع) و امام هادی(ع) و امام مهدی(ع) پیش از بلوغ جسمي، به امامت رسيده‌اند، امري محال نيست و مبناي قرآني دارد. ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔸 توسط گروه پژوهشگاه برگزار می شود: 🔰 کرسی علمی ترویجی "رنج و رهایی در عرفان اهل بیتی" ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronakorsi-3 ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔶 دکتر رایزن فرهنگی سابق ایران در روسیه: 🔰 حضور پژوهشگاه در محیط علمی روسیه به مثابه حضور در زمین بکر است ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/russia 🆔 @iictchannel
🔰 فراخوان مقاله فصلنامه انتقادی نظری 📌 با موضوع: تحلیل تمدنی جهان در میانۀ فاجعۀ کرونا و آینده‌نگاری تمدنی 🖌 زمان ارسال چکیده: اول خرداد 99 🖌 زمان ارسال اصل مقاله: 21 خرداد 99 🖌 ارسال مقاله و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 iict.ac.ir/ketaabnaghdd 🆔 @iictchannel
🔺توسط اسلامی با همکاری موسسه امام خمینی(ره) ✅ نشست علمی " و بحران معنا" به صورت مجازی برگزار می گردد 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 23 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/qotb 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
🔸 گروه پژوهشگاه با همکاری مرکز تمدن و دین‌پژوهی پیامبر اعظم(س) برگزار می شود: 🔰 کرسی علمی ترویجی "راهبردهای مدیریتی در تقابل با بحران‌ها با رویکرد قرآنی" ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronakorsi-2 ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔺توسط گروه پژوهشگاه برگزار می شود: ✅ کرسی علمی ترویجی "رنج و رهایی در عرفان " 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 23 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 14 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 https://join.skype.com/gYYopjLfpEzZ 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
🔻 دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان «اللّهم اهدنی فیه لصالح الاعمال و اقض لی فیه الحوائج و الامال یا من لا یحتاج الی التّفسیر و السّؤال یا عالماً بما فی صدور العالمین صلّ علی محمدٍ و آل الطّاهرین. » «ای خدا، مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآورده ساز. ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی، ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی بر محمد و آل اطهار او درود فرست. » 🆔 @iictchannel
🔺 در گفتگویی به مناسبت فرا رسیدن لیالی پرفیض قدر 🔸 حجت الاسلام دکتر رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی عنوان کرد: 🔰اکسیر ماه رمضان و لیالی پرفیض قدر ⚜️ مشاهده گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/ghadrarabsalehi 🆔 @iictchannel
✅ ۳۰ روز از ماه مبارک رمضان با ۳۰۰ نکته قرآنی 🔰 / حجت الاسلام 📩 ۱۰ نکته قرآنی روز هفدهم ماه مبارک رمضان 1️⃣ يهوديان اهل‌كتاب نسبت به مشركان و نيز عوام يهود، آگاه بودند و تورات را مي‌خواندند و مي‌دانستند كه پيامبران گذشته فرشته نبودند. خداوند از مشركان مي‌خواهد از اهل‌كتاب جوياي حق باشند و اين سبب نزول آيه ۷ سوره انبیاء است؛ اما سبب نزول مفهوم عام آيه را به خود مقيد نمي‌كند. مفهوم عام آيه به لزوم رجوع جاهلان به عالم در مسئله‌ای است كه نمي‌دانند. بنابراين اينكه اهل‌بیت مي‌گويند ما اهل ذكر هستيم و اينكه فقیهان به اين آيه استدلال مي‌كنند تا لزوم تقليد از مجتهد را اثبات كنند، با تكيه بر مفهوم عام آيه است. 2️⃣ واژۀ «حَصِید» در آیۀ 15 سوره انبیاء به معناي «محصود» يعني زراعت و گياه چيده‌شده و قطع‌شده و برزمين‌افتاده است يعني مشركان آن‌چنان هلاك شدند كه همچون گياهان دروشده و له‌شده و برزمين‌افتاده شدند. 3️⃣ آيۀ 23 انبیاء بر پرسش از مجرمان در جهنم دلالت می‌کند؛ درحالی‌که برخي ديگر بر پرسش نکردن دلالت می‌کند، آری در جهنم پرسشی به شیوه معهود و پاسخ زبانی نیست و این اعضا و جوارح آنان است که پاسخ می‌دهند. افزون بر اين، هر موقفي از مواقف قيامت، وضعیت خاص خود را دارد و در موقعی منم است سخن گویند و در موقع دیگر مجاز نباشند. 4️⃣ آیات 30 تا 35 سوره انبیاء دارای اعجازهای علمی فراوان است:در آيۀ 30 اشاره شده که زمين در گذشته به كرات آسماني پیوسته بوده و سپس جدا شده؛ و نیز هر موجود زنده‌اي در روي زمين ازآب است؛ آيۀ 32 به وجود جو بر بالاي زمين اشاره دارد، در آيۀ 33 به مدار داشتن هريك از كرات آسماني اشاره ‌دارد، در آيۀ 35 فنا شدن هر انسان را بیان می‌کند. 5️⃣ در آيۀ 37 مي‌فرمايد: «انسان از عجل آفريده شده». یعنی نوع انسان شتاب‌زده آفريده شده‌ است مانند اینکه مي‌گويند فلاني از خواب آ‌فريده شده؛ يعني بسيار مي‌خوابد. 6️⃣ آيۀ 47 بیانگر نهادن ترازوي قسط و عدالت در روز قيامت براي سنجش اعمال انسان‌هاست؛ در روايات، انسان‌هاي كامل همچون پيامبران و امامان به عنوان ترازو معرفی شده‌اند، زیرا انسان‌هایی متعادل هستند و دیگر انسانها هرقدر به اعمال و صفات آنان نزدیک باشند، از مقام بالاتري برخوردار است. 7️⃣ چنان‌كه در گذشته اشاره شد، واژۀ «اَب» در زبان عربي براي عمو نیز به كار مي‌رود؛ ازاین‌رو منظور از «أَبِیهِ» در آيۀ 52 - با توجه به روايات و دلايل ديگر - عموي حضرت ابراهيم به نام «آذر» است. 8️⃣ فعل «لَأَکیدنَّ» در آیۀ 57 از «كيد» گرفته شده كه به معناي تدبير و نقشه‌كشي پنهاني بر ضد دیگری است. این فعل متكلم وحده است؛ و با «ل» و «ن» تأكيد ثقيله، تأكید شده، یعنی: «بی‌گمان من در مورد بت‌‌هاي شما نقشه‌كشي و چاره‌جويي خواهم کرد». 9️⃣ طبق آيۀ 63 حضرت ابراهیم می‌گوید: بت بزرگ بت‌های دیگر را درهم شكسته است روشن است که این کلام بدین معنا است که اگر اين بت‌ها سخن مي‌گويند، پس لابد بزرگشان چنين كاري كرده. ثانیاً نوعي الزام است كه در قالب خبر بيان شده؛ يعني هركس به الوهيت بت‌ها اعتقاد داشته باشد، بايد بت‌ها را جان‌دار و اثرگذار بداند و بپذيرد كه ممكن است بت بزرگ، بت‌هاي ديگر را ازبین برده باشد. 🔟 امام صادق(ع) فرمود: «وقتی خداوند به آتش فرمود سرد شو، دندانهای حضرت ابراهیم از شدت سرما به هم میخورد» آری هیچ دری بسته نیست چون خداوند هم سبب ساز و هم سبب سوز است. ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
#یادداشت #فعالیت_اعضا 🔸 در تازه‌ترین یادداشت دکتر #محسن_ردادی مطرح شد 🔰 پیوستگی #کارگران با #انقلاب_اسلامی ⚜️ مشاهده یادداشت: 🌐 iict.ac.ir/peyvastegienghelab #پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست #با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel