چیستی و نحوه وجود فرهنگ
استاد علیاکبر رشاد
استاد حمید پارسانیا
استاد سید یدالله یزدانپناه
پنجشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۵
دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام
@hparsania
🔻 دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی
🔸 حمید پارسانیا
🔸 علیرضا قائمینیا
🔸 حسن خیری
🔸 علی راد
👤 دبیر نشست:
🔹 علیرضا پیروزمند.
🔻 زمان:
🗓 پنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۲ - ۸
🏢 قم - چهار راه شهدا ابتدای خیابان صفائیه ساختمان سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی - سالن شیخ طوسی
🌐 لینک حضور در جلسه
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/sco
🆔 لینک پخش زنده در ایتا
@scorazavi
@hparsania
جامعهشناسی انتقادی اسلامی
مرکز تحقیقات امام علی (ع) بهمناسبت روز جهانی فلسفه و سالگرد رحلت مرحوم علامه طباطبائی، نشستی با شرح
فیلم نشست بازخوانی رساله امام علی (ع) و فلسفه الهی:
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/23049/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%AA%D8%A3%D9%84%DB%8C%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%88%D9%85-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%D8%B1%D9%87-%DB%B2%DB%B2%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%87-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B1
@hparsania
15_2490.pdf
767.9K
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
@hparsania
🔷 اندیشههای استاد حمید پارسانیا
🔸 @hparsania
🔹 معبری به سوی فکر، فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی بر پایه مکتب صدرایی
💠 eitaa.com/hparsania
💠 t.me/hamidparsania
💠 iGap.net/hparsania
💠 sapp.ir/hparsania
4_5920232102476906603.pdf
362.1K
عقلانیت تمدنی و تمدن عرفانی
استاد حمید پارسانیا
استاد عبدالحمید واسطی
@hparsania
4_6005942272267387304.pdf
106.3K
پروژه فکری استاد حمید پارسانیا
@hparsania
💠 فروپاشی نخبگانی با خیزش اجتماعی.
🌐 گزارش سخنرانی استاد حمید پارسانیا در نشست تحلیل جامعه شناختی آخرین وضعیت انقلاب اسلامی با تأکید بر وقایع اخیر/ 14 تیر 1397
🔹 پارسانیا بحث خود را با موضوع فروپاشی حوزه نخبگانی سیاسی و بازآفرینی و خیزش حوزه اجتماعی مطرح کرد. او از دو شکاف اجتماعی در سه دهه اخیر یاد کرد. یکی از این دو شکاف مربوط به فاصله بین نخبگان، خواص و مدیران سیاسی و اجتماعی کشور با حوزه عمومی و مردم است و شکاف دیگر مربوط به فاصله بین نخبگان، خواص و مدیران سیاسی و اجتماعی با یکدیگر است. به نظر پارسانیا هر کدام از این دو شکاف در دورههای هشتساله یا ده ساله خود را نشان دادهاند، هر چند که اغلب تفسیر درستی از آنها نشده است.
🔹 او درباره انشقاق بین حوزه اجتماعی و عمومی با نخبگان سیاسی گفت: در دوران جنگ شاهد فاصلهای کمتر بین این دو حوزه هستیم نخستین انشقاق در این حوزه در سال 71 در اعتراضاتی شکل گرفت که از کوی طلاب مشهد آغاز شد و سپس این انشقاق به ترتیب در سه دوره هشت ساله یعنی در سه مقطع انتخابات 76، 84 و 92 خود را نشان داد. در این سه مقطع، مردم اعتراض خود را به نخبگان سیاسی و الگوی مدیریتی واحد آنها، نشان دادند.
🔹 شکاف دوّم، مربوط به نزاع بین نخبگان سیاسی با یکدیگر است. این شکاف، در مقاطعی غیر از انتخابات، یعنی در حوادث سال 78 و 88 خود را نشان داد. حادثه سال78 از نوع حوادث مقاطع انتخابات نبود؛ یعنی حادثهای عمومی و فراگیر نبود. این حادثه مربوط به تهران، آنهم در میانه شهر از کوی دانشگاه تا خیابان انقلاب بود. حادثه کاملاً نخبگانی و سیاسی بود و کانون فرماندهی آن، برخی از معاونتهای دولت و یا وزارت علوم بودند و هدف آن نیز عبور از خیابان جمهوری بود. حادثه سال88 نیز حادثهای مربوط به شهرهای بزرگ و بیشتر مربوط به بالای شهر تهران بود و طرفهای این حادثه اینبار، سران و محورهای اصلی مدیریت کشور و نخبگان سیاسی بودند.
🔹 نخبگان سیاسی، اغلب به رقابتهای مربوط به خود نظر داشتهاند و مسائل روزمره زندگی مردم ما کمتر مسأله آنها بوده است. آنها متأسفانه هیچگاه قرائت درستی از مقاومتهای عمومی مردم در انتخاباتهای مکرر نکردهاند و مقاومت مردم نسبت به الگوهای مدیریتی خودشان را هزینه رقابتهای سیاسیشان کردهاند.
🔹 پارسانیا، حوادث جاری جامعه را با نوع حوادث سال 78 و 88 متفاوت دانست و گفت: این حادثه مربوط حوزه نخبگانی کشور نیست و به حوزه عمومی جامعه بازمیگردد. این حادثه مطالبه عمومی جامعه جامعه از الگوهای مدیریت ثابت و مستمری است که نزاعهای سیاسی نخبگانی نیز کمتر در آن تأثیرگذار بوده و هست.
🔹 پارسانیا در بخش دوم صحبت خود به علّت ناکارآمدی مدیریتی کشور پرداخت و این امر را ناشی از بیتوجهی مدیران به تفاوت دو عرصه سیاستگذاری و خطمشیگذاری دانست و بر این نکته تأکید کرد که قانون اساسی به گونهای است که اجازه استقرار سیاستگذاری را به هیچیک از قوا نمیدهد و حال آن که مدیران کشور رقابتهای قبیلهای خود را اغلب با ادبیات سیاستگذارانه توجیه کرده و از این افق به چالش با یکدیگر میپردازند. بهزعم او نتیجه طبیعی این وضعیت، غفلت از خطمشیگذاری و تدوین و اجرای سیاستهای اجرایی (و نه سیاستهای کلان) در عرصه مدیریت و غفلت از مسائل جاری مردم است.
🔹 پارسانیا از نمونههای متعددی یاد کرد که بیتوجهی مدیران قوای مختلف را نسبت به خطمشیگذاری و دخالتهای غیرقانونی و ناروای آنان را در عرصه سیاستگذاری نشان میدهد.
🔹 این مدل از مدیریت، آسیب واقعی و عینی خود را در حوزه عمومی وارد میسازد و ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حوزه عمومی را تخریب می کند و اینک خیزش عمومی مردم، این مدل از مدیریت اجتماعی را در معرض فروپاشی قرار میدهد و فرصت مناسبی را برای تغییر و تحول بنیادین آن که به گونهای رسوبکرده و سخت و درعینحال فرتوت است، ایجاد میکند.
🌐 http://sobhe-no.ir/newspaper/508/13/20238
#بازنشر
💠 @hparsania
4_5938212691003834643.pdf
140.3K
💠 متن کامل سخنرانی استاد پارسانیا در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب
🔹 31 خرداد 1396
🔹 #سند2030 #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
💠 @hparsania
4_5965019845345935614.pdf
438.4K
💠 متن کامل مصاحبه حریم امام با استاد پارسانیا در مورد مسائل فرهنگی، سند 2030 و شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹 @hparsania
💠 صدور فرمان آتش به اختیار یعنی اسناد فرهنگی اجرا نمیشوند
1️⃣ خیلیها به ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایراد میگیرند و میگویند که این شکل از ترکیب نمیتواند موفق باشد. نگاههای آرمانگرایانه دارند و این ایرادها به نظر من وارد نیست. ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند خیلی آرمانی باشد. نیمی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی مجریان فرهنگی جامعه هستند. یعنی با تغییر دولتها، تقریباً نیمی از اعضای شورا جابهجا میشوند. این تغییر از یک لحاظ عیب و به لحاظی دیگر حُسن است. اگر عدهای سیاستگذاری کنند، ولی با مجریان تعاملی نداشته باشند و به مشکلات توجه نکنند، نمیتوانند در کار خود موفق باشند.
2️⃣ اینکه ما با تعبیری به نام «آتش به اختیار» مواجه میشویم، به این معنی است که در ناحیه سیاستهای فرهنگی به استیصال رسیدهایم. یعنی اینکه ما دیگر سیاست فرهنگی نداریم. یعنی هر مجری یا قائل به سیاست فرهنگی نیست یا با بستۀ سیاستی خودش وارد میشود. مجری توجه ندارد که او اختیار بخشی از نظام را دارد و او بر اساس قانون اساسی موظف به عملکرد و اجرا در ذیل سیاستهایی است که ابلاغ می شد. منظورم از مجری فقط دولت نیست؛ این مجری میتواند قوۀ مقننه، قوۀ مجریه و... باشد.
3️⃣ اگر یادتان باشد، دربارۀ سند 2030 صحبت کردیم. وقتی در پیگیری سیاستهای مدون شده شورا غفلت کنیم باعث میشود که یونسکو برای کارگزارهای ما مرجعیت پیدا کنند و کارها آنطور پیش برود که رفت. اگر غفلت کنیم و سیاستگذاری را رها کنیم یا به یونسکو و جاهای دیگر بسپاریم، آن حوادث پیش میآید و تلفات هم خواهد داشت. منظور از تلفات اینکه فرصتهایی را هم که داریم از دست می دهیم. بالاخره جامعه هم بیکار نمینشیند و مسئله را احساس میکند و اقدام مینماید؛ همانطور که در زمان شاه اقدام کرد. در آن زمان جامعه آتش به اختیار بود. جامعه وقتی تکلیف خود را بداند، اقدام میکند؛ ولی وقتی تکلیف خود را نداند، یا به دیگران دل میبندد و یا سر در گم عمل می کند. در این حال آسیبهایی هم به وجود می آید. حداقل آن همافزایی پیدا نکردن فعالیتهای فرهنگی است...
✍ استاد حمید پارسانیا
💠 @hparsania
✅ عمل مردم از نخبگان هوشمندانه تر است.
🔸 بعید میدانم جهان هیچموقع تکقطبی شود. آنهایی که میخواستند یک نظم واحدی را برقرار کنند، کسانی دیگر بودند اصلا اقتضای بشر و حیات بشری این نیست. اما قاعدتا جهان اسلام بهعنوان یک قطب تا برجسته نشود، احساس هویت نخواهد کرد.
🔸 نوعا اگر فعالیتی در سطح مدیریت شده در سطح سیاستگذاری کلان بوده است، مثلا شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی را تصویب کرده است. اما از سیاستگذاری کلان که پایینتر میآیید در این مسائل هیچ اقدامی جدی نشده و آن سیاستگذاری با این رویکردها در نطفه خفه شده است.
🔸 کار سیاستگذاری این است که عبور از واقعیتها به سمت آرمانها را نشان دهد. اما بعد از اینکه این سیاستها تدوین و ابلاغ میشود هم، واقعیتها کشش این همراهی را کمتر دارد و موانعی هم در این راه وجود دارد که منجر به این مساله میشود. نتیجه آن این میشود که مثلا در حوزه علم، بخشهایی که به حوزه فناوری باز میگشت، توانست روانتر راه بیفتد اما در حوزه علوم انسانی حتی وقتی سند نقشه جامع علمی کشور تنظیم شد، باز مراعا گذاشته شد که بعدا کار دیگری انجام شود و ما هنوز نتوانستیم سند را مصوب کنیم. بعضا سند تنظیم هم شد و دو رئیسجمهور آن را امضا کردند اما پس از آن کارشناس بعدی خوشش نمیآید و آن را زیر پا میگذارد و آب دهانی هم روی آن میاندازد و تمام میشود و میرود!
🔸 نتیجهاش این میشود کسی که در حوزه سیاستگذاری هست در این مرحله ناگزیر میشود، دخالت میکند و به خط مقدم میآید و خودش هم باید در حوزه اجرا دخالت کند. این هرجومرج ممکن است ما را بهسوی خطری جدی ببرد و آنموقع آن خطر ما را به سوال ببرد که بالاخره باید حل کنیم یا نباید حل کنیم؟
🔸 وقتی مقاومت و مطالبات مردم خودش را نشان میدهد و چالشهایی در این حوزه شکل میگیرد، ناگزیر باید تامل عاقلانهای در رفتار خودشان داشته باشند وگرنه نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان.
🔸 البته فرهنگ عمومی مردم، عقبه بسیار قویای هست و هوشمندانه عمل میکند اما اینکه نخبگان ما کی این مساله را متوجه میشوند و چگونه بشود اصلاحش کرد، جهات مختلفی دارد.
👤 استاد حمید پارسانیا
🔹 برنامه شوکران
🔹 آبان 1397
💠 @hparsania
1_2835843160.pdf
1.89M
کتاب علم و فلسفه
حمید پارسانیا
@hparsania
✅ کتاب، سخنرانی و مصاحبههای استاد حمید پارسانیا در رابطه با شورای عالی انقلاب فرهنگی:
💠 متن کامل سخنرانی در نشست اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب:
📌 https://eitaa.com/hparsania/282
💠 متن کامل مصاحبه با حریم امام:
📌 https://eitaa.com/hparsania/284
💠 استیصال فرهنگی و فرمان آتش به اختیار:
📌 https://eitaa.com/hparsania/285
💠 چالشهای سیاستگذاری و اجرائیسازی فرهنگی:
📌 https://eitaa.com/hparsania/286
💠 معرفی کتاب نگاهی به سند ۲۰۳۰ و مسائل فرهنگی ایران:
📌 https://eitaa.com/hparsania/228
💠 فیلم نشست بررسی ابعاد فرهنگی آموزشی سند 2030:
📌 https://eitaa.com/hparsania/73
💠 @hparsania
💠 نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔶️ اندیشه امام خمینی (ره)
🔶️ سخنران:
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
🔹️ همراه با ارائههایی از :
-مجتبی همتیفر
-احسان بابایی
-صادق ترابزاده
-جمال یزدانی
🔶️ دبیر نشست:
-حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🔴 زمان: سهشنبه یازدهم بهمنماه همزمان با برگزاری نماز ظهر و عصر
📍 مکان: میدان فلسطین، خیابان طالقانی، پژوهشکده باقرالعلوم
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
🆔 @hparsania
جهان فکری امام خمینی (ره)
در اين جلسه قرار است راجع به ابعاد عرفانی و جايگاه اين هويت در كنش و عمل و انقلاب كه حضرت امام (رَه)انجام دادند صحبت كنيم. امام (رَه) قبل از اين كه يك استاد حوزه باشند يك استاد تراز اول فلسفه بودند. امام (رَه) در اين موضوع شاخص بودند كه أفراد جوان را براي فراگيري درس فقه دور خود جمع ميكردند. پس ابتدا حوزه فعاليت ايشان تدريس بود و بعد مرجعيت و بعد هم انقلاب اسلامی.
ما مدرسينی داشتيم كه در حوزه فقه فعاليت داشتند اما در حوزه فلسفه خير و بالعكس. امام (رَه) فردی است كه انقلابی را شكل داد كه در طول تاريخ چنین انقلابی با چنين انسجامی رخ نداده بود. همكاریای كه مردم و امت اسلام با امام (رَه) داشتند از صدر اسلام تا كنون بیسابقه بوده است. حضرت امام (رَه) توانست كاری را در تاريخ تشيع رقم بزند كه نمونه آن وجود نداشته.
آمادگیای كه امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد. امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزههای مختلف اجتماعی و...ايجاد كند.
فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمی تواند شكل دهد. ما نميتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالي را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم. همين امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد يعنی به جاي ابن سينا، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزي به نام فقه باقی میماند؟خير! عوض ميشود.
ميراث معرفتی جهان اسلام را امام زمانی احيا كرد كه حوزه هاي علميه ها داشتند افول ميكردند. شخصيت فلسفي امام جدای از شخصت سلوكی ايشان نيست. امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه برميگردد، او يك شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد، ياران و همراهانی دارد.
در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا ميكند كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. انقلاب بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويتهای ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
حمید پارسانیا
در نشست جهان فکری امام خمینی (ره)
۱۱ بهمن ۱۴۰۱
@ammar_ensani
@hparsania
JISS_Volume 10_Issue شماره3(پیاپی39)_Pages 40-70.pdf
523.1K
مقاله نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
@hparsania
4_5830446975090163757.pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه»
پژوهشی در انقلاب اسلامی
حمید پارسانیا
@hparsania
کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب:
کتاب #حدیث_پیمانه نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله میکردم و میگفتم:
«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است.
حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامهای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی میتواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.»
وقتی من ترتیب و فصلبندی کتاب شما را (البته همهاش را نخواندهام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کردهاید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیدهاید.
این چیز باارزشی است. الحمدلله اینطور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئتمدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰
منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱
@hparsania
حل مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه؛ امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
مرحوم علامه میراث ادبیات تاریخی فرهنگ اسلامی را به صورت همهجانبه در خود هضم کرده بود. همانطور که حضرت امام (ره) این ویژگی را داشت؛ و ما در آن فرهنگ زیست داشتیم.
اگر فیلسوفان این فرهنگ نبودند یا نظریهپردازان رابطه وحی خاتم را با زیست و زندگی جامعه تفسیر نمیکردند، این باعث میشد که در سلسلهمراتب علمی، فقه جایگاهی نداشته باشد.
فقه بخش وسیع این حرکت علمی است. چه کسی میتواند بگوید فقه امتداد جریان فلسفی ما نیست؟ فلذا جریان علمی بین فلسفه و فرهنگ باید دائما برقرار باشد تا مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه حل شوند.
در دوران معاصر ما این جریان باز هم حضور داشته است. بهطور خاص، ایران به دلیل عقبه شیعی خود و حوزه تعامل بین نقل و عقل و شهود که فیلسوفان دائما آن را تئوریزه میکردند و در مرحوم علامه طباطبایی، بحث قرآن و برهان و عرفان برجستهتر از همه سابقه تاریخیاش به فعلیت رسیده است.
ایشان حکمت را امتداد داده و با آن زندگی کرده و همین امتداد موجب شده که ما در قرن بیستم، دو انقلاب را بتوانیم محقق کنیم و ایران به انقلابیترین کشور جهان تبدیل بشود.
به واسطه امتداد فلسفه به عرصه اجتماع است که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی محقق شده است؛ از همین جهت است که اگر فقه را از عرصه زیست و زندگی مردم برداریم، نه انقلاب مشروطه داریم و نه انقلاب اسلامی. فقهی که منجر به این دو انقلاب شده، امتداد فلسفه بوده است.
مواجهه با فرهنگ غرب در چندین لایه مختلف، از لایههای رویی تا لایههای میانی و عمیق ممکن است. برخی افراد مانند مرحوم علامه طباطبایی (ره) عالیترین افق که شهود حقایق هستی است را در خود محقق کردهاند. ایشان لایههایی از عالم و هستی را مشاهده میکند که جهان مدرن بهشدت به آن پشت کرده است.
کسی که ذکر آسمان و زمین را میشوند و جریان حیات را میبیند، وقتی با فلسفهای مواجه میشود که میگوید: «واقعیت در حس، منحصر است و مابقی هر چه هست، صرفا مربوط به ذهن است.» او به چنین فلسفهای میخندد! چراکه او در حال مشاهده واقعیتی عمیق است. اما آن جریان رقیب، فرهنگ عمومی را میروبد.
در مقابله با این جریان، آیا اندیشمندان ما در گفتوگو با فلاسفه غربی وارد میشوند؟ ما فیلسوفانی داریم که حکمت سینوی یا اشراق یا صدرایی را به خوبی میخوانند اما یک کلمه و جمله با جریان رقیب خود درگیر نمیشوند! و اصلا خود را کاملا کنار میکشند!
ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابهجای آن به هجمه رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟
شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ اینها خصوصیات علامه (ره) است.
اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیینتکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود میخواهد، پر میکند، اغواء است.
در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام (ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیدهها و رشتههای نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود.
البته خیلیهای دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شدهاند و به نحوی شکست خوردند.
متن کامل👇
https://eitaa.com/hparsania/269
حمید پارسانیا
@hparsania
-531816701_-985444146.mp3
12.46M
امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
استاد حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه ۱۴۰۱
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
@hparsania
عصرانهای با اندیشه های استاد حمید پارسانیا
با حضور:
استاد حمید پارسانیا
با سخنرانی:
دکتر عبدالحسین کلانتری
دکتر نعمتالله کرماللهی
خانم دکتر فاطمه فلاحنژاد
دبیر علمی:
دکتر مالک شجاعی جشوقانی
دوشنبه ۱۵ اسفند ساعت ۱۵
تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
@hparsania
🇮🇷سمینار انقلاب اسلامی
موضوع:
🔺تامل در هویت فرهنگی و تمدنی انقلاب اسلامی ایران
با حضور:
◀️ حجتالاسلام حمید پارسانیا
✅دوشنبه اول اسفند؛ ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📱پخش زنده:
https://www.skyroom.online/ch/ricac/research
📍خیابان ولیعصر، پایینتر از میدان ولیعصر، خیابان دمشق، پلاک ۹، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
@ricac_ac_ir
@hparsania
🔶 کانون غربشناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند:
✅ اولین سلسله نشستهای انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی
🔷 با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
⏱ زمان برگزاری: 6 تا 10 اسفند 1401
افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح
🕌 مکان برگزاری: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
📌 لینک شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
@razaviac
@hparsania
بسماللهالرحمنالرحیم
نظرسنجی:
ضمن تشکر از همراهی شما مخاطبان محترم؛ با توجه به راهاندازی و فعالیت صفحه جدید استاد حمید پارسانیا در آدرس @parsania_net در ایتا، ادامه فعالیت این کانال را در قالب کدام یک از گزینههای زیر ترجیح میدهید:
۱. ادامه فعالیت با تمرکز بر محتوای مکتوب و اطلاعیه نشستهای استاد پارسانیا
۲. فعالیت در زمینه علوم اجتماعی اسلامی با انتشار محتوای متفکران و اساتید مختلف مانند امام، رهبر انقلاب، علامه طباطبایی، علامه طهرانی، شهید صدر، شهید بهشتی، شهید مطهری، علامه جوادی آملی، علامه مصباح، استاد پارسانیا، استاد واسطی، استاد افروغ، استاد خسروپناه، استاد یزدانپناه، استاد رشاد، استاد وکیلی، استاد کچویان، استاد ازغدی و...
۳. فعالیت در زمینه عرفان اجتماعی.
۴. اندیشههای استاد عبدالحمید واسطی در زمینه تفکر شبکهای و نگرش سیستمی
۵. توقف فعالیت و تعطیلی کانال.
پ.ن؛ نتایج نظرسنجی:
با توجه به نتایج نظرسنجی، ادامه فعالیتهای این صفحه، تحت عنوان جدید علوم اجتماعی اسلامی، به اندیشههای اجتماعی مهم و مغفول متفکران مختلف مسلمان از جمله استاد پارسانیا اختصاص خواهد یافت انشاءالله.
ضمنا انتشار نظریات و اندیشههای مهم و مغفول استاد عبدالحمید واسطی به ویژه در زمینه عرفان اجتماعی، تمدن عرفانمحور و تفکر شبکهای نیز در صفحه @vaseti انجام خواهد شد.
در صورت توقف فعالیت صفحه جدید استاد پارسانیا، این صفحه مجددا به انتشار اندیشهها، اطلاعیهها و آثار ایشان اختصاص خواهد یافت.
انتشار محتوا در کانال علوم اجتماعی اسلامی به صورت مسئلهمحور و حول ارزشهای اساسی انسانی و آرمانهای محوری انقلاب اسلامی مانند معنویت، عدالت، جمهوریت، عقلانیت، آزادی، کرامت و... خواهد بود انشاءالله.
التماس دعا
@iisociology
به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید.
فکر علاج بدبختیهای مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
#امام_خمینی (ره)
کتاب ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
#مسائل_اجتماعی
@iisociology