به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید.
فکر علاج بدبختیهای مردم باشید. مباحثه به تنهایی فایده ندارد؛ مسأله گفتن به تنهایی دردها را دوا نمی کند. در شرایطی که دارند اسلام را از بین می برند، بساط اسلام را به هم می زنند، خاموش ننشینید مانند نصرانیها که نشستند دربارۀ روح القدس و تثلیث صحبت کردند تا آمدند آنها را گرفته از بین بردند.
بیدار شوید، و به این حقایق و واقعیتها توجه کنید. به مسائل روز توجه کنید. خودتان را تا این اندازه مهمل بار نیاورید. شما با این اهمالکاریها می خواهید که ملائکه اجنحۀ خود را زیر پای شما پهن کنند؟ مگر ملائکه تنبل پرورند؟
ملائکه بالشان را زیر پای امیرالمؤمنین (ع) پهن می کنند؛ چون مردی است که به درد اسلام می خورد؛ اسلام را بزرگ میکند؛ اسلام به واسطۀ او در دنیا منتشر می شود و شهرت جهانی پیدا می کند؛ با زمامداری آن حضرت جامعهای خوشنام و آزاد و پر حرکت و پر فضیلت به وجود می آید.
البته ملائکه برای حضرتش خضوع میکنند. و همه برای او خضوع و خشوع می کنند. حتی دشمن در برابر عظمتش تعظیم می کند. برای شما که جز مسأله گفتن تکلیفی ندارید خضوع معنی و مورد ندارد.
#امام_خمینی (ره)
کتاب ولایت فقیه، صفحه ۱۴۴
#مسائل_اجتماعی
@iisociology
طبقه ممتازه جدید.mp3
1.67M
طبقه مرفه بیدرد جدید.
کسانی هستند که تلاش میکنند و حقیقتاً در صدد این هستند که #طبقه_ممتازه_جدیدی در نظام جمهوری اسلامی به وجود آورند. به خاطر انتخابها و انتصابها و زرنگیها و دستوپاداریها و مشرف بودن بر مراکز ثروت، و از طریق نامشروعی که با زرنگی آن را یاد گرفتهاند، به اموال عمومی دست بیندازند و یک طبقهای جدید - طبقه ممتازان و مرفّهان بیدرد - درست کنند.
نظام اسلامی، با مرفّهان بیدرد و معارض و مخل، آنطور برخورد سختی کرد؛ حال از درون شکم نظام اسلامی، یک #طبقه_مرفه_بیدرد_جدید طلوع کند! مگر این شدنی است!؟
اگر چه #قسط و #عدل متعلّق به #دین است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا میکند. این نظام اسلامی به وجود آمده است؛ #اولین کارش اجرای قسط و عدل است. قسط و عدل، #واجبترین کارهاست.
ما #رفاه را هم برای قسط و عدل میخواهیم. کارهای گوناگون - مبارزه، #جنگ، #سازندگی، #توسعه - را برای قسط و عدل میخواهیم.
در محیط قسط و عدل است که انسانها میتوانند رشد کنند، به مقامات عالی بشری برسند و #کمال انسانی خودشان را به دست آورند. قسط و عدل، یک مقدّمه واجب برای کمال نهایی انسان است. چطور میشود به این قضیه بیاعتنایی کرد؟
اگر جهتگیرىِ #عدالت_اجتماعی در کشور ضعیف شود، هر کاری در کشور انجام گیرد، به زیان طبقات ضعیف و عامّه مردم و به سود یک عدّه معدود زرنگها و گردنکلفتها و دستوپادارها و قانوندانهای قانونشکن که راههای قانون را بلدند و قانونشکنی را هم میدانند، تمام خواهد شد.
#رهبر_انقلاب؛ ۲۵ تیر ۱۳۷۶
#عدالت
@iisociology
مطالبه دوازده سال بر زمین مانده رهبر انقلاب!
یکی از مهمترین کارها در عرصهی نظری این است که ما عدالتپژوهی را در حوزه و دانشگاه به عنوان یک رشتهی تعریف شدهی علمی بشناسیم، که این امروز وجود ندارد؛ نه در حوزه وجود دارد، نه در دانشگاه.
چه اشکالی دارد که در حوزهی علمیه - که خب، بحمداللَّه فضلای برجستهای در جلسه حضور دارند - یکی از بخشهائی که یک فقیه در درس فقه استدلالیِ خودش دنبال میکند، مسئلهی عدالت باشد؛ «کتاب العدالة»؟
این غیر از آن بحث عدالتی است که اشاره کردند شیخ (علیه الرّحمة) فرمودهاند؛ آن بحث دیگری است. در باب عدالت اجتماعی بحث شود؛ بحث فقهیِ قوی.
رهبر انقلاب، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰
#عدالت
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
شهید بهشتی در سال ۵۹: دیر شده!
بدین مناسبت میخوام اعلام کنم یک تز و نظر را، و از همه کسانی که دل به حق سپردهاند، دعوت میکنم که حقپرستانه و خالصانه به این تز و نظریه توجه کنند و از همه نزدیکان خودم میخواهم یاری کنند تا در اولین فرصت ما پیشگامان تحقق بخشیدن به این تز و نظریه باشیم و آن این است؛ پوستکنده و صریح میگویم:
انقلاب اسلامی ما با روند و مناسبات اقتصادی موجود در جامعه ما در معرض خطر و آسیب قطعی است، چرا؟ برای اینکه در این بعدش اسلامی نشده است. [تکبیر حضار] تکبیر را آخر، بذارید عرض من دقیق بر وجدانها بنشیند.
مردان و زنان و جوانان و نوجوانان انقلابی ما امروز با چشم خودشان میبینند که نزدیک به پانزده ماه از پیروزی انقلاب میگذرد ولی هنوز در جامعه ما سیرها و خیلی سیرها با گرسنهها و خیلی گرسنهها با هم در جامعه دیده میشوند؛ تا وقتی چنین است جامعه ما اسلامی نیست. [تکبیر حضار]
بگید اللهاکبر، اللهاکبر، ولی خواهش میکنم بعدا تا عرض من تمام نشه تکبیر نگید، چون عرض کردم این مطلب مهمه و نقطه جدیدی است، نقطه عطف تکاملی است در این انقلاب و باید دنبال رفت و دنبال کرد.
این رو من مکرر در شورای انقلاب با همین عبارت برای دوستانم گفتهام که دوستان؛ قابل قبول نیست برای ما که اداره جامعه در دست ما باشد و باز هم در این مملکت کسی شب گرسنه بخوابد، کسی زیر طاقی بخوابد که نگران است بر سر او و عزیزانش خراب شود، از آب آلوده برای شرب استفاده کند، از بیدرمانی جان خود و عزیزانش در معرض خطر باشد، این قابل قبول نیست، این را چندین بار در شورای انقلاب گفتهام،
ولی اعتراف میکنم در برابر ملت عزیزمان که موفقیت ما در این زمینه بسیار ناچیز بوده و امروز میخوام و در این روز و در این مجمع اعلام کنم که همه کسانی که دلشان در عشق این انقلاب مالامال شور و هیجانه و قلبشان در محبت این انقلاب میتپه، باید حرکت و اقدامی سریع و قاطع و موثر آغاز کنند و آغاز کنیم و هر چه زودتر به این فاصله جهنمی سطح زندگی در جامعه جمهوری اسلامی ایران پایان دهیم.
من خود چون از زندگی متوسطی لااقل برخوردار هستم و رفاه متوسطی دارم، وظیفه دارم پیشگام شوم و پیشقدم شوم و دیگران را به پیشقدمی فرا خوانم و ای کاش دیگران پیشگام شوند و من دنبال آنها باشم که سخنم و عملم از شائبه هر گونه ریا و خودنمایی و تظاهر و جاهطلبی خالی شود ولی اگر کسی جلو نیفته، ناچارم شروع کنم و عمل کنم.
اعلام میکنم باید هر چه زودتر تلاشی برای تقسیم عادلانه سرانه همه امکانات بهزیستی در کشور ایران بر این ۳۶ میلیون جمعیت به عمل بیاد وگرنه اسلاممان باز هم تکبعدی خواهد ماند و انقلاب اسلامیمان همهجانبه نخواهد شد.
اعلام میکنم؛ پیشهوران، بازرگانان، باید بدانند سود سرشار بردن، ضد نظام اسلام است، صاحبان کارگاههای کوچک بدانند، سود سرشار بردن ضد نظام اسلام است. پیغمبر اسلام (ص) وقتی با مهاجران در مدینه روبهرو شد، مهاجران روزافزون، چه کرد؟ به انصار چی گفت؟ از آنها چی خواست؟ چی خواست؟ مگر نه از آنها خواست هر یک از ساکنان مدینه در حد توانایی شریک کنند یک مهاجر و خانوادهاش را در زندگی خودشان. مگر سال اول پیروزی انقلاب اسلام اینگونه نگذشت؟
ما باید سال اول انقلابمان همین کار را میکردیم و دیر شده، سال دوم دیر است ولی ضرر را هر جا جلوش رو بگیری نفع است، نه نفع شخصی؛ نفع اسلام، نفع انقلاب.
امسال، سال ۱۳۵۹، باید به هر عنوان و به هر قیمت شده، سال تقسیم عادلانه سرانه همه تولید داخلی و امکانات دیگر موجود در ایران بر کل جمعیت ایران بشود و اگر این کار را کردیم، سال، سال استواری و استحکام انقلاب اسلامی ایران خواهد بود.
این را هم بگم؛ این شعار را به عنوان یک عمل اسلامی مطرح میکنم نه یک عکسالعمل در برابر تبلیغات چپروها و چپگراهای در ناز و نعمت فرو رفته.
این به عنوان یک اصل اسلامی است؛ برادری لازمهاش چیه؟ برابری. نمیشه اخوت و برادری اسلامی را محکم کرد و از آن طرف فاصلههای نابرابری را روز به روز بیشتر پذیرفت، ممکن نیست.
شهید بهشتی؛ بهار ۱۳۵۹
فیلم سخنرانی:
https://eitaa.com/edallat/765
#عدالت
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
مبانی مدارا؛ درنده مباش!
امام علی علیهالسلام در فرمان معروفش خطاب به مالک اشتر تاکید میکند:
«مهر، محبت و لطف به شهروندان را در درون خویش نهادینه کن و هرگز نسبت به آنان چون درندهای مباش که فرصت دریدنشان را لحظهشماری میکند، زیرا آنها دو دستهاند: یا مسلماناند و برادر دینی تو، یا نامسلماناند و در خلقت همانند تواند.»
اگر معرفتشناسی، عشقپیوند است؛ و آفرینش عشقبنیاد، خدا عاشق است و هستی و جهان شیداست، انسان شیفته است و پیامبر مهربان، دین همان عشق است و عشق همان دین؛
چرا آدمیان عاشق همدیگر نباشند؟ و دولتها ملتها را به مدارا، مدیریت نکنند؟ و دولتها و ملتهای جهان با هم در صلح نزیند؟ و زمین، خانه امن بشر نگردد؟
من تصور میکنم برآیند بینشها و بنیانهایی که مذکور افتاد میتوانند منشا سامانیابی دستورها، بلکه نظام جامعی برای تنظیم مناسبات و روابط توام با مدارا میان آدمیان باشد.
✍ آیتالله علیاکبر رشاد
📌 از مقاله مبانی مدارا، در کتاب فیلسوف فرهنگ
#محبت
علوم اجتماعی اسلامی
@iisociology
🔴 آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد. ملتِ فقیر فلج است. ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت. ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است.
♦️ هشدارهای آیتالله جوادی آملی در پیام به همایش اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت 1393:
🔸 مال، عامل قیام یک ملت است؛ آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد، صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند، اگر هم هوش اقتصادی دارد و لکن طهارت قُدسی و قداست عقل در او یافت نمیشود، او سفیه است. سفاهت در فرهنگ قرآن تنها در فقدان نظر نیست، بلکه بسیاری از افرادند که از نظر علمی, خردمند و پخته و فرهیخته هستند ولی از نظر عقل عملی سفیهاند.
🔸 ملتِ فقیر فلج است، ملتی که جیبش خالی است، کیفش خالی است، تهیدست است، بدهکار است، مدیون است فلج است و ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت.
🔸 نظام تلخ کاپیتال غرب اینطور است که ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ نظام فروریخته سوسیال شرق از همین قبیل است که دولتسالاری است و ثروت دست دولتهاست، اما ملت از ثروت ملّی محروم هستند؛ در نظام سوسیال شرق، دولتی، ثروت را به دولت دیگر منتقل میکند میشود: ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾. در نظام سرمایهداری کاپیتال غرب، ثروت و دولت را از دست یک سرمایهدار به دست سرمایهدار دیگر منتقل میکنند، این هم میشود: ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ اینکه گفتند 99 درصد در برابر یک درصد، ممکن است بخشی از اینها اغراق و مبالغه باشد؛ ولی این خطر هست که اکثری از آن دولت کلان طرْفی نبستند.
🔸 پس برابر سوره «نساء» ثروتِ ملت، ستون آن ملت است و برابر سوره «حشر» ثروتِ ملت، خون ملت است، اگر این ستون، زیر سقف باشد، همه را پوشش میدهد و اگر خون در تمام جامعه جریان داشته باشد هر کسی به اندازه ظرفیت و استعداد خود بتواند از آن طرْفی ببندد، این جامعه سر پا و زنده است.
🔸 فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، کسی که گرفتار حادثه تلخ «فاقرة الظهر» شد -که در سوره «القیامة» آمده- این میشود فقیر؛ همانطوری که قتیل به معنای مقتول است، فقیر هم به معنی مفعول است؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است.
🔸 ملتی که جیبش خالی است، دستش تهی است، زمینگیر است؛ البته اول مسکین است بعد فقیر. مسکین؛ یعنی گرفتار سکون، بیحرکتی؛ ملت تهیدست از حرکت و پویایی ایستاده است و محروم است، یک؛ در اثر شکسته بودن ستون فقرات، زمینگیر است و مبتلا به نشستن است، دو؛ از این جهت گفتند فقیر، بدتر از مسکین است. این تعبیرهای تند قرآن کریم که اگر ملتی دستش تهی بود، قدرت حرکت ندارد و ساکن است، اولاً؛ قدرت ایستادن ندارد و نشسته است، ثانیاً؛ برای همین جهت است.
🔸 اگر ملتی شغل نداشته باشد, بدهکار باشد، گرفتار بانکهای ربوی باشد، این ملت هرگز قائم نیست، چه رسد به مقاومت، چه رسد به ایستادگی در برابر حوادث تلخ.
🔸 خلاصه بحث اقتصاد مقاومتی آن است که مال، ستون مملکت است و اهل اختلاس و اهل رومیزی و اهل زیرمیزی و کسی که ضعف مدیریت دارد و کسی که توان آن را ندارد کشوری که یک درصد جمعیّت دنیا را دارد؛ یعنی هفتاد میلیون و بیش از هشت درصد امکانات روی زمین در دست اوست، نتواند خود را اداره کند، گرفتارِ ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾.
🔸 در این مملکت همه چیز هست؛ جوانهای فعال و بیکار فراوان، مال به دست بانکهای ربوی - که ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ است - از یک سو و سرمایهدارانی که مشخص نیست از چه راهی در آوردند و در چه راهی صرف میکنند از سوی دیگر؛ اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن، ستون دین است و به دست مدیرانی سپرد که در اقتصاد مجتهد، در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه است و این خون را در رگهای همه ملت جاری کرد تا ملت روی پای خود بایستد.
🔸 ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمیخواهد ملت مزدور باشد. شما به کتابهای فقهی مراجعه کنید میبینید این باب را مرحوم صاحب وسائل در کتاب اجاره منعقد کرد که مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند، تقویت تعاونی همینطور است، دامداری و کشاورزی همینطور است.
🔸 این کشوری که هزارها هکتار همسایه دیوار به دیوار دریاست، وقتی علوفه را وارد میکند، این ملت هرگز توان مقاومت ندارد. مدیریّتِ منزّه از سفاهت، مدبریّتِ مبرّای از سفاهت، مدیریت و مدبّریتِ مبرّای از اختلاس و سرقت و رشوه و رومیزی و زیرمیزی, ملتِ منزّه از بانک ربوی- که ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ - این ملت صد در صد مقاوم است، صد در صد قائم است. به امید آن که این ملت این معارف را خوب درک کند, باور کند، در خود تمرین کند و به جامعه منتقل کند! به امید آن روز!
#عقلانیت
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
4_5917869445262347290_230115_144517.pdf
291.9K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در یک جامعه اگر مردم از اخلاق خوب برخوردار نبودند، اگر فساد در میان مردم رواج داشت، اگر مردم تعلیم و تربیت را درک نکردند، اگر سطح سواد در میان مردم پایین بود، اگر رشد و آگاهی سیاسی به قدر لازم در مردم نبود، مردم آن جامعه را نمیشود ملامت کرد. حکومتهای آن جامعه را باید ملامت کرد. زمامدارانی که سررشته ثروتهای مادی و معنوی دست آنهاست باید مورد مواخذه، شماتت و عقوبت قرار بگیرند.
رهبر انقلاب
#ولایت #جمهوریت
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
زهى تصور باطل، زهى خیال محال!
«آیا اگر حقوق مردم محفوظ و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض و محرومیت و احساس مغبونیت در مردم نباشد، عقاید پاک و اخلاق پاک و صفاى قلب و اعمال خوب بیشتر پیدا مىشود و زمینه براى وقوع معاصى و اخلاق رذیله و شیوع عقاید ناپاک کمتر است،
یا اگر متعادل نباشد، و هرچه افراط و تفریط و اجحاف و مغبونیت و ناهموارى و اختلاف و تفاوت بیشتر باشد براى تزکیه نفس و صفاى روح بهتر است؟ کدام یک از اینها؟
یا شقّ سومى هست و آن اینکه اوضاع اجتماعى هر جور باشد هیچ تأثیرى در این امور ندارد و حساب این امور بکلى جداست؟
هیچ عاقلى نخواهد گفت که هرچه جامعه از لحاظ حق و عدالت آشفتهتر باشد، زمینه براى عقاید پاک و تزکیه نفس و عمل صالح بهتر است.
حداکثر این است که کسى بگوید بود و نبود عدالت و محفوظ بودن و نبودن حقوق، در این امور تأثیرى ندارد. عقیده بسیارى از متدینین ما فعلًا شاید همین باشد که دو حساب است و ربطى به یکدیگر ندارد.
اگر کسى هم اینطور خیال کند، باید به او گفت: زهى تصور باطل، زهى خیال محال! مطمئناً اوضاع عمومى و بود و نبود عدالت اجتماعى در اعمال مردم و اخلاق مردم و حتى در افکار و عقاید مردم تأثیر دارد. در هر سه مرحله تأثیر دارد: هم مرحله فکر و عقیده، هم مرحله خلق و ملکات نفسانى، هم مرحله عمل»
شهید مطهری؛ بیست گفتار، ص ۷۸ و ۷۹
#عدالت #معنویت
علوم اجتماعی اسلامی
@iisociology
🔰 کدام خامنهای؟!
🔸 آیا نگاه رهبر انقلاب درباره شکاف طبقاتی و عدالت اجتماعی تغییر کرده است؟
🔻 درباره متن توحید و نفی طبقات اجتماعی، یکی از مخاطبان محترم پرسیدهاند «این فایلی که از حضرت آقا گذاشتین به نام توحید و نفی طبقات اجتماعی، مطمئن هستین آقا امروز هم به این اعتقاد دارد؟ این مبنا سست و منافی خود آیات قرآن کریم است، و فضلنا بعضکم علی بعض لیتخذ بعضکم بعضاً سخریا. مرحوم علامه ازین آیه نظریه استخدام را کشف می کند و طبقاتی شدن طبیعت استخدام است.»
✅ این پرسش و عبارات شگفتانگیز رعبآور آن، برخاسته از نگرش رایجی بین طیف قابل توجهی از قشر مذهبی است که به نظر میرسد با منظومه فکری و ارزشی اسلام و رهبران انقلاب شکاف معرفتی جدی دارد:
1⃣ در منظومه معرفتی اسلام و رهبران انقلاب و در راستای تحقق تعالی توحیدی جمعی، عدالت جایگاه محوری و منحصر به فردی دارد به نحوی که رهبر انقلاب عدالت را تنها ارزش مطلق و مهمترین مسئولیت حاکمیت و مبنای همه آرمانهای اجتماعی مانند آزادی و وحدت و پیشرفت و استقلال و امنیت و.. میدانند. این در حالی است که طیفهای مختلف مذهبی در عرصههای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ..، چنین اعتقاد و التزامی به محوریت عدالت اجتماعی ندارند و دچار امنیتزدگی، توسعهزدگی، معنویتزدگی یا.. شدهاند و در بهترین حالت، عدالت اجتماعی را یکی از ارزشهای مطلوب در کنار سایر ارزشها میدانند. در مکتب اسلام ناب محمدی، عدالت مهم نیست، مهمترین است؛ عدالت، امکان تعالی و مبنای آزادی، امنیت و پیشرفت است.
📌 https://eitaa.com/Isocials/347
2⃣ شاید گفته شود که موافقت با شکاف طبقاتی به معنای مخالفت با عدالت اجتماعی و حتی محوریت آن نیست اما طبق تعریف رهبر انقلاب، شکاف طبقاتی، وضعیتی ناعادلانه بوده و توازن طبقاتی مهمترین شاخصه عدالت اجتماعی است. ایشان عدالت را موازنه صحیح و نبود شکاف طبقاتی تعریف کرده و همواره و هنوز بر آن تاکید داشته و دارند.
3⃣ هر چند در مواردی تساوی و برابری، ضرورتی عادلانه دارد اما توازن به معنای تساوی مطلق نیست. البته عدم اعتقاد به لزوم تساوی مطلق به معنای جواز شکاف طبقاتی هم نیست. در واقع عدالت، برآیندی از توازن و تساوی به تناسب شرایط است. برای نمونه در مقابل قانون و در استفاده از حقوق اساسی مانند حیات و بیتالمال اصل بر برابری است اما در مصرف و درآمد اصل بر توازن است.
4⃣ محل اصلی اختلاف، در جواز یا عدم جواز نابرابری طبقاتی است که طبق نگاه اسلام و متفکران انقلابی هرچند فاصلههای نسبی مبتنی بر کار و تلاش و شایستگی، معقول و عادلانه است اما شکافهای نجومی و جهنمی طبقاتی در ثروت و مصرف و درآمد، به وضوح ضد عدالت اجتماعی اسلامی است. نفی طبقات اجتماعی یعنی نفی شکافهای طبقاتی و ساختار طبقاتی سرمایهمحور و نه نفی تفاوتهای نسبی متوازن.
5⃣ نکته اساسی دیگر در این زمینه مبنا نبودن سرمایه و ثروت در سیستم اجتماعی از جمله در ساختار منزلتی جامعه، و البته طبقاتی نشدن دسترسیها و داراییهای اقتصادی است. باید بدیهی باشد که در اسلام معیار تفاوت منزلتی و توزیع فضیلتی، تقواست نه سرمایه اقتصادی. ذیل این نگاه، بهانه و محور قرار دادن ویژگیهای اخلاقی و اعتقادی و معنوی جهت توزیع ناعادلانه و انحصارطلبانه فرصتها و امکانات اقتصادی اجتماعی، سوءاستفادهای خطرناک است.
6⃣ خلاصه این که نگاه رهبر انقلاب در زمینه نفی طبقات اجتماعی به واسطه مغایرت و ضدیت آن با توحید و عدالت، تغییر نکرده است. ضمنا متن محل بحث بخشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن است که از سال ۱۳۹۲ منتشر میشود و ایشان صریحا تاکید کردهاند که همچنان معتقد به این مباحث مبنایی هستند. البته این نکته صرفا جهت اطلاع مطرح شده و ریشه چالش در موارد و مبانی مذکور است.
📌 https://eitaa.com/Isocials/342
⚠️ مسئله عادینشدنی و آسیبزایی که سالهاست محسوس و مسلط است، سکوت مطلق برخی مدعیان مذهب و انقلاب و ولایتمداری در مواجهه با بیعدالتیهای عینی و اجتماعی از یکسو و ایدهها و مطالبات عدالتخواهانه رهبر انقلاب از سوی دیگر است، سکوتی که اگر هم شکسته شود یا کلیگویی است و یا مقابله با وجوه بنیادین عدالت توزیعی توحیدی در جدال اسلام سرمایهداری و اسلام عدالتخواه.
📌 https://eitaa.com/edallatkhahi/424
❇️ مهمترین هدف این کانال بسترسازی برای آشنایی بهتر و بیشتر با اندیشههای مغفول متفکران در زمینه توحید، عدالت، جمهوریت، آزادی و..، و البته مشروعیتزدایی از نگرشها و تعاریف تحریفشده و کنشهای محافظهکارانه نسبت به این آرمانهای بنیادین است. در همین راستا، برخی از بیانات صریح و مهم اما مغفول متفکران انقلاب در زمینه عدالت، طبقات اجتماعی و شکاف طبقاتی منتشر میشود انشاءالله.
📌 https://eitaa.com/Isocials/345
📌 https://eitaa.com/Isocials/346
✅ علوم اجتماعی اسلامی
✅ @isocials
✅ عدالتخواهی علیه شکاف طبقاتی در گام دوم انقلاب!
🔹 باید مراقب باشید این روش، این کار، این دستور، ضربهای به عدالت نزند، طبقات مظلوم را پایمال نکند. امکانات باید واقعاً عادلانه توزیع بشود. الان در بعضی از بخشها حقیقتاً اینجوری نیست.
📌 ۶ شهریور ۱۴۰۰
🔹 امیرالمؤمنین در خطبهی شقشقیّه، یکی از دلایل قبول حکومت را این قرار داد: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ یعنی خدای متعال این پیمان را از علما گرفته که به شکاف اجتماعی، به فاصلههای اجتماعی تن ندهند و قبول نکنند فاصلههای اجتماعی را که یکی از سیری مُشرف به موت بشود، یکی از گرسنگی.
🔹 اسلامی که امام به آن معتقد است اسلام ضدّ فساد است، ضدّ ویژهخواری است.. ضدّ تحجّر؛ افکار عقبماندهی قدیمیِ این جوری را وارد میدان زندگی کردن، از فکر نو اسلامی و فکر نو امام بزرگوار فاصله گرفتن. اسلام، ضدّ اشرافیگری است؛ اسلام طرفدار محرومان است. اسلام ضدّ اختلاف طبقاتی است، ضدّ فاصلههای فقیر و غنی است.
📌 ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
🔹 در درجهی اوّل، مسئلهی معیشت طبقات فقیر است، ما در این زمینه عقبماندگی داریم و اختلاف و شکاف طبقاتی هست.
🔹 این که ما امروز هستیم باب شأن انقلاب نیست؛ ما بایستی خیلی بیش از این حرکت میکردیم. شکاف طبقاتی بایستی از بین برود و عدالت اقتصادی به معنای واقعی کلمه بایستی مستقر بشود در کشور؛ این وظیفهی ما است، این کار ما است، بایستی انجامش بدهیم.
🔹 امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصلهی طبقاتی حسّاستر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشاندهندهی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض میکنند.. آنجایی که حرکت به سمت کمک به مردم ضعیف باشد، ایجاد عدالت و استقرار عدالت باشد، مردم طرفداری و حمایت نشان میدهند؛ این خیلی مهم است و نشاندهندهی گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد.
📌 ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
🔹 بشر با این همه پیشرفتهای علمیِ حیرتآور که بکلّی وضع زندگی را در جهان تغییر داده، احساس خوشبختی نمیکند؛ بشریّت دچار فقر است، دچار بیماری است، دچار فحشا و گناه است، دچار بیعدالتی است، دچار نابرابری است، دچار شکاف طبقاتی بسیار وسیع است.
📌 ۲۱ فروردین ۱۳۹۹
🔹 نگاه نظام اسلامی به ثروت با نوع نگاه حکومتهای مادّی و سیستمهای مادّی -چه.. سرمایهداری و تحت عنوان لیبرالیستی.. چه.. مارکسیستی و نظام سوسیالیستی..- تفاوت دارد. در نظام اسلامی، تولید ثروت ملّی یک ارزش است، توزیع ثروت ملّی به نحو عادلانه هم یک ارزش است.
🔹 در اسلام، مساوات به آن معنای سوسیالیستیاش اصلاً معنی ندارد، امّا برخورداری عمومی چرا؛ عموم باید برخوردار باشند.. اسلام معتقد است به تولید ثروت ملّی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه.
🔹 البتّه در جامعه، یک عدّهای بیشتر دارند، یک عدّهای کمتر دارند؛ این اشکالی ندارد؛ منتها منابع عمومی بایستی عادلانه توزیع بشود؛ این نگاه اسلام به ثروت است. طبعاً در نظام اسلامی، شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درّههای طبقاتی دیگر تحقّق پیدا نمیکند؛ تفاوت هست، امّا آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.
📌 ۲۸ آبان ۱۳۹۸
🔹 عدالت در صدر هدفهای اوّلیّهی همهی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این، کلمهای مقدّس در همهی زمانها و سرزمینها است و بهصورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّعصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی بهصورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضهای بر عهدهی همه به ویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است..
🔹 اینجانب به جوانان عزیزی که آیندهی کشور، چشمانتظار آنها است صریحاً میگویم آنچه تا کنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصلهای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دلهای مسئولان بهطور دائم باید برای رفع محرومیّتها بتپد و از شکافهای عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد.
🔹 در جمهوری اسلامی کسب ثروت نهتنها جرم نیست که مورد تشویق نیز هست، امّا تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژهخواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بیعدالتی میانجامد، به شدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، بههیچرو مورد قبول نیست.
📌 ۲۲ بهمن ۱۳۹۷؛ بیانیه گام دوم انقلاب
#عدالت
✅ علوم اجتماعی اسلامی
✅ @iisociology
☑️ فقر و تکاثر؛ ریشه آسیبهای اجتماعی.
🔳 خطر فساد اقتصادی خواص فرهنگی.
▪️ تعدى به حقوق مالى مردم در ميان گناهان اهميت خاصى دارد.. آرى، هيچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمىسازد، زيرا مهمترين چيزى كه جامعه انسانى را بر اساس خود پايدار مىدارد، اقتصاديات جامعه است كه خدا آن را مايه قوام اجتماعى قرار داده،
▪️ و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنايات و تعديات و مظالم را دقيقا آمارگيرى كنيم و به جستجوى علت آن بپردازيم خواهيم ديد كه علت بروز تمامى آنها يكى از دو چيز است: يا فقر مفرطى است كه انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدمكشى، گرانفروشى، كمفروشى، غصب و ساير تعديات وادار مىكند، و يا ثروت بیحساب است كه انسان را به اسراف و ولخرجى در خوردن، نوشيدن، پوشيدن، تهيه سكنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتك حرمتها، شكستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس ديگران وا مىدارد.
▪️ و همه اين مفاسد كه از اين دو ناحيه ناشى مىشود هر يك به اندازه خود تاثير مستقيمى در اختلال نظام بشرى دارد، نظامى كه بايد حيازت اموال و جمعآورى ثروت و احكام مجعول براى تعديل جهات مملكت و جدا ساختن آن از خوردن مال به باطل را ضمانت كند،
▪️ وقتى اين نظام مختل گردد و هر كس به خود حق دهد كه هر چه به دستش مىرسد تصاحب كند، و از هر راهى كه برايش ممكن باشد ثروت جمع نمايد قهرا سنخ فكرش چنين مىشود كه از هر راهى كه ممكن شد بايد مال جمعآورى كرد چه مشروع و چه نامشروع، و به هر وسيله شده بايد غريزه جنسى را اقناع و اشباع كرد چه مشروع و چه نامشروع، و هر چند به جاهاى باريك هم بكشد.
▪️ و پر واضح است كه وقتى كار بدينجا بكشد شيوع فساد و انحطاطهاى اخلاقى چه بلائى بر سر اجتماع بشرى درمىآورد، محيط انسانى را به صورت يك محيط حيوانى پستى در مىآورد كه جز شكم و شهوت هيچ همى در آن يافت نمىشود، و به هيچ سياست و تربيتى و با هيچ كلمه حكمتآميز و موعظهاى نمىشود افراد را كنترل نمود.
▪️ و شايد همين جهت باعث بوده كه در آيه مورد بحث از ميان همه گناهان تنها مساله اكل مال به باطل آن هم از ناحيه احبار و رهبان كه خود را مربى امت و مصلح اجتماع قلمداد مىكنند ذكر شود.
✍ علامه طباطبایی
▫️ ترجمه المیزان، جلد ۹، ص ۳۳۱
▫️ #عدالت
☑️ جامعهشناسی انتقادی اسلامی
☑️ @iisociology
🔳 عدالت مهم نیست؛ مهمترین است.
👤 رهبر انقلاب اسلامی:
☑️ ما باید امروز جامعه را جامعه عدالت بکنیم. در بنای جامعه، عدالت از همه چیز مهمتر است.
▫️ ۲۲ اسفند ۱۳۶۸
☑️ عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه است: «بالعدل قامت السّموات والارض»؛ آسمان و زمین به عدالت وابسته است؛ نظام اجتماعی هم به عدالت وابسته است. اگر عدالت نباشد، هیچ چیز در جامعه نیست. در یک جامعه آزاد - حتّی آزاد به همان سبک آمریکایی - اگر عدالت نباشد - که در آنجاها نیست و همان آزادی هم به نفع یک طبقه و علیه یک طبقه خواهد بود.. عدالت که نباشد، امنیت هم در خدمت طبقه مرفّه و برخوردار و سوءاستفادهچی است. اگر عدالت نباشد، همه خیرات به یک طرف میرود.. عدالت مقولهای نیست که چیزی جای آن را بگیرد.
▫️ ۷ تیر ۱۳۷۷
☑️ همهی این شعارهای بزرگ مثل آزادی و استقلال قیودی دارند و آنچه هیچ قیدی ندارد، عدالت است. عدالت به طور مطلق مورد نیاز و مورد مطالبهی جامعه است. عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه است: "بالعدل قامت السّماوات والارض" آسمان و زمین به عدالت وابسته است؛ نظام اجتماعی هم به عدالت وابسته است. اگر عدالت نباشد، هیچ چیز در جامعه نیست.
▫️ ۱۵ بهمن ۱۳۸۱
☑️ من معتقدم تلاش برای عدالت اجتماعی و پر كردن شكاف طبقاتی، بزرگترین مسئولیت ماست.
▫️ ۲۲ مهر ۱۳۸۲
☑️ مهمترین وظیفهى مسئولان کشور این است که در جامعه عدالت را معنا ببخشند تا مردم عدالت را احساس کنند.
▫️ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۴
☑️ صلح یک ارزش مطلق نیست، یک ارزش نسبی است؛ یک جائی صلح خوب است، یک جائی صلح بد است، جنگ خوب است. اما عدالت اینجور نیست؛ عدالت یک ارزش مطلق است؛ یعنی هیچ جا نداریم که عدالت بد باشد. خب، در جمهوری اسلامی این وضعیت وجود داشته، سرلوحهی دغدغههای نظام از اول انقلاب بوده.
در بخش اجرای عدالت، انصافاً کارهای زیادی هم انجام گرفته؛ لیکن راضی کننده نیست. آن چیزی که ما نیاز داریم، آن چیزی که ما دنبالش هستیم، عدالت حداکثری است؛ نه صرفاً در یک حد قابل قبول؛ نه، ما دنبال عدالت حداکثری هستیم؛ ما میخواهیم ظلم در جامعه نباشد. تا این مرحله خیلی فاصله داریم.
▫️ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰
☑️ ما رونق اقتصادی کشور را بدون تأمین عدالت اجتماعی بههیچوجه قبول نداریم و معتقد به آن نیستیم.
▫️ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲
☑️ عدالت معنای وسیع و گسترهی بسیار زیادی دارد؛ هم در سطح داخل جامعه است، هم در سطح بینالملل است، هم در زمینههای اقتصادی است، هم در زمینههای سیاسی است؛ در همهی زمینهها عدالت یک مقولهی بسیار مهمّی است. عدالت یک ارزش مطلق هم هست؛ یعنی ارزشهای دیگر همه نسبی است به یک معنا، عدالت یک ارزش مطلق است.
▫️ ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
☑️ اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامهی عدل است، کما اینکه اساس همهی ادیان بر اقامهی عدل است. خدای متعال میفرماید که ما پیغمبران را فرستادیم، کتابهای آسمانی را فرستادیم، لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ اصلاً برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه، جامعهی عدالتآمیز باشد. خب ما در این زمینهها عقبیم، خیلی باید کار کنیم، خیلی باید تلاش کنیم.
▫️ ۶ شهریور ۱۴۰۰
◽️ #عدالت
☑️ جامعهشناسی اسلامی
☑️ @iisociology
ماموریت مهدوی عدالت؛ رسالت ناتمام انبیاء و اولیا.
قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائلی میفهماند. مِن جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همۀ عالم بکنند لکن موفق نشدند.
حتی رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی میفهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش این ایجاد عدالت است در انسان.
در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.
صحیفه امام خمینی، ج ۱۲ ص ۴۸۰-۴۸۳
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
علوم ناتوان.
علوم حصولی در عقلیترین شکل خود یعنی فلسفه، به خارج راه ندارند و مشکلی را نمیگشایند.. و درست بر همین اساس است که بسیاری از دانشآموختگان حوزه و دانشگاه به رغم دستیابی به علوم مختلف، در مقام عمل دست و پایشان میلغزد.. این علوم به تنهایی از تاثیر بر نفس عالِم خود ناتواناند چه رسد به تاثیر در انسانها و موجودات عالَم.
علامه جوادی آملی
امام مهدی عج موجود موعود، ص ۸۵ و ۸۶
#فلسفه #فقه #عرفان
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
مشتاقان ظهور! چرا به این نکته توجّه نمیکنیم؟
نظام اسلامی، نظام عدالت است. شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عج است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر میکنید؟ «الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً». نمیگویید که «یملأ اللَّه بهالارض دیناً». این، نکته خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمیکنیم؟
رهبر انقلاب؛ ۲۵ تیر ۱۳۷۶
علوم اجتماعی اسلامی
@Isocials
مسائل اجتماعی را درک و طرح نکردهایم.
هنوز ما مسائل اجتماعی را درک و طرح نکردهایم و هر کس هر چه در علوم اجتماعی گفته و نوشته است، گردآوری مقداری اطلاعات و آمار و کلیاتی از آرای دانشمندان اروپایی و آمریکایی بوده است.
ما حتی در سیاست نقد نداریم، بلکه موافقت و مخالفت داریم و مخالفتهای خود را با نقد اشتباه میکنیم. از علوم دیگر هم چنانکه باید بهرهبرداری نمیکنیم. در این وضع، علم بیجایگاه میشود.
دکتر رضا داوری اردکانی
علوم اجتماعی اسلامی
@isocials
33.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ روایت دیدار خاص رهبر انقلاب و آیةالله طهرانی فرزند علامه طهرانی در سال ۱۳۹۷
➕ معرفی چند کتاب ویژه
▫️ علوم اجتماعی اسلامی
▫️ @Isocials
☑️ آزادی، برابری و برادری در جامعه توحیدی.
ملت ایران، جان بر کف در انتظار فرمان رهبر عظیمالشأن خویش است و تا برقراری جامعه توحیدی؛
جامعهای که در آن انسان از قید بندگی انسان آزاد باشد، بهرهکشی انسان از انسان ملغی گردد، از ناهمواریها و نابرابریهای مصنوعی اثر نماند، بتهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی یکسره سرنگون گردند، مساوات، برابری و برادری به معنای واقعی کلمه برقرار شود، آثار استبداد دوهزاروپانصدساله و استعمار چهارصدساله محو گردد و در یک کلمه بندگی از آن خدا، و حکومت، حکومت الهی باشد،
از پای نخواهد نشست.
▫️ از متن استقبال از امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به قلم شهید مطهری
▫️ علوم اجتماعی اسلامی
▫️ @isocials
در جامعه کاذب، خنده نوعی بیماری در تنِ خوشبختی است.
صنعتِ فرهنگسازی، هرزهنگار و جانماز آب کش است. این صنعت، عشق را تا مرتبهی داستان عشقی (رُمانس) تنزل میدهد. البته پس از این نزول، بسیاری چیزها مجاز شمرده میشود؛ حتی رفتار آزاد جنسی نیز در مقام محصول ویژهای که بازار خوبی دارد، واجدِ سهمیهی خاص خود است مزیّن به علامت تجاریِ "جسورانه".
تولید انبوهِ امر جنسی، به صورتی خودکار به سرکوب این امر منجر میشود. ستارهی سینما که ما قرار است عاشق او شویم، به دلیل حضورِ همهجاییاش، از همان آغاز چیزی جز کپی یا نسخه دست دوم خویش نیست.
بازتولید مکانیکی زیبایی، که عشاق مرتجع فرهنگ به واسطهی بتسازی منظم از فردیت، آن را گریزناپذیرتر میسازند، هیچ جایی برای آن پرستش ناخودآگاه که تجربه امر زیبا همواره با آن مرتبط بوده است، باقی نمیگذارد.
پیروزی بر زیبایی به یاری شوخطبعی کامل می شود، همان شادی خبیث و موذیانه ای که هر اقدام موفقی در جهت تحمیلِ محرومیت بدان دامن میزند. خنده هست زیرا دیگر چیزی برای خندیدن وجود ندارد.
این صنعت، خنده را به ابزاری برای کلک زدن به خوشبختی بدل میکند. خنده با لحظههای خوشبختی بیگانه است.. در جامعه کاذب، خنده نوعی بیماری در تنِ خوشبختی است و آن را به درونِ کلیتِ بیارزشِ جامعه فرو میکشاند.
خندیدن در مورد چیزی همواره به به معنای خندیدن به آن است، و آن نیروی حیاتی که، به گفتهی برگسون، از طریق خنده موانع را در هم میشکند و فوران میکند، حقیقتا در حکم فوران توحش است، همان تحکیم و پافشاری بر نفس که آماده است تا در جشن و پایکوبیهای جمعی، رهاییِ خود از قید هر گونه ملاحظهی اخلاقی را به نمایش بگذارد.
این جمعِ خندان، تقلیدِ مسخرهای از انسانیت است. اعضای این جمع مونادهاییاند جملگی سرسپردهی لذتِ آماده بودن برای دست زدن به هر کاری، البته به قیمت خسران باقی افراد و با حمایت اکثریت. هماهنگیِ آنان فقط کاریکاتوری از همبستگی است.
صنعتِ فرهنگسازی، محرومیتِ سرخوشانه را جایگزین دردی میکند که در جذبه و ازخودبیخودشدن همانقدر مشهود است که در زهد.قانون اعلای این صنعت این است که نباید به هیچ قیمتی به مشتریان آن چیزی را داد که مَیلش را دارند:
آنان باید در متنِ همین محرومیت، به ارضاءِ همراه با خندهی خویش بسنده کنند. در هر نمایشِ صنعت فرهنگسازی، ناکامی و محرومیتِ همیشگیِ تحمیلشده از سوی تمدن بار دیگر به صورت قطعی و روشن به قربانیاناش اثبات و بر آنان اِعمال میشود.
فرار از زندگیِ روزمره که کلِ صنعت فرهنگسازی در همهی شاخههایش وعدهی آن را میدهد، شبیه ماجرای ربودن دختر در یکی از کارتونهای آمریکایی است: این پدرِ دخترک است که نردبان را در تاریکی سرپا نگه داشته است. بهشتی که از سوی صنعت فرهنگسازی ارائه میشود همان جهانِ روزمرهی قدیمی است.
آدورنو و هورکهایمر
دیالکتیک روشنگری، صص 244_245
@isocials
☑️ ضرورت نگرش شبکهای کاربردی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب.
«طرح اسلام بهصورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسانها، یکی از فوریترین ضرورتهای تفکر مذهبی است.
مباحثات و تحقیقات اسلامی، پیشازاین بهطور غالب، فاقد این دو ویژگیِ بس مهم بوده و ازاینرو، در مقایسه اسلام با مکاتب و مسالک اجتماعی این روزگار، باحثان و جویندگان را چندانکه شاید و باید، به نتیجه ثمربخش و قضاوت قاطع نرسانیده است؛
یعنی از اینکه بتواند مجموعاً طرح و نقشه یک آیین متحدالاجزا و متماسک را ارائه دهد و نسبت آن را با مکتبها و آیینهای دیگر مشخص سازد، عاجز مانده است.
بهعلاوه، چون عموماً بحثها ذهنی و دور از حیطه تأثیر عملی و عینی و مخصوصاً اجتماعی، انجام گرفته، بیش از معرفتی ذهنی به بار نیاورده و نسبت به زندگی جمعی انسانها، علیالخصوص نسبت به تعیین شکل و قواره جامعه، تعهد و تکلیف و حتی نظریه روشن و مشخصی را ارائه نداده است.
سخن دیگر آنکه قرآن ـ سند قاطع و تردیدناپذیر اسلام ـ در بیشترین موارد، سهمی در روشنگری و راهگشایی نیافته و بهجای آن، دقتها و تعمقات شبهعقلی یا روایات و منقولات ظنی ـ و گاه با اعتباری بیشتر ـ میداندار و مسئول شناخته شده و بالنتیجه، تفکرات اعتقادی جدا از قرآن و بیاعتنا به آن، نشو و نما یافته و شکلگرفته است.
با توجه به این واقعیت، میتوان بهطور خلاصه سه خصوصیت مهم را در بحثها و گزارشهای فکری اسلامی، ضرورتی دانست که تخلف از آن، شایسته متفکران آگاه و مسئول این روزگار نیست:
1⃣ نخست آنکه معارف و دستگاه فکری اسلامی از تجرد و ذهنیت محض خارج گشته و - همچون همه مکاتب اجتماعی - ناظر به تکالیف عملی و بهویژه زندگی اجتماعی باشد و هر یک از مباحث نظری، از این دیدگاه که چه طرحی برای زندگی انسان و چه هدفی برای بودن او و چه راهی برای رسیدن به این هدف ارائه میدهد، مورد بررسی و تأمل و تحقیق قرار گیرد. مسائل فکری اسلام بهعنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد.
2⃣ دیگر آنکه مسائل فکری اسلام، بهصورت پیوسته و بهعنوان اجزای یک واحد، مورد مطالعه قرار گیرد و هر یک بهلحاظ آنکه جزئی از مجموعه دین و عنصری از این مرکب و استوانهای در این بنای استوار است و با دیگر اجزا و عناصر، همآهنگ و مرتبط است - و نه جدا و بیارتباط با دیگر اجزا - بررسی شود تا مجموعاً از شناخت این اصول، طرح کلی و همهجانبهای از دین، بهصورت یک ایدئولوژی کامل و بیابهام و دارای ابعادی متناسب با زندگی چندبُعدی انسان، استنتاج شود.
3⃣ دیگر آنکه در استنباط و فهم اصول اسلامی، مدارک و متون اساسی دین، اصل و منبع باشد، نه سلیقهها و نظرهای شخصی یا اندوختههای ذهن و فکر اینوآن… تا حاصل کاوش و تحقیق، بهراستی «اسلامی» باشد و نه هر چیز جز آن. برای برآمدن این منظور، قرآن کاملترین و موثقترین سندی است که میتوان به آن متکی شد.»
✍ رهبر انقلاب، مقدمۀ کتابِ «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن»
▫️ برای ملاحظه و مطالعه تفصیلی نمونهای از نگرش شبکهای کاربردی اسلامی به کانال تفکر و تمدن شبکهای مراجعه بفرمایید:
▫️ @vaseti
☑️ علوم اجتماعی اسلامی
☑️ @isocials
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش و پرورش باید عدالتخواه تربیت کند.
رهبر انقلاب، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
@iisociology