🔔 همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره)
🗓زمان: پنجشنبه، ۱۸ آبانماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲
🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش علمی «نظریه نظام انقلابی مبانی، الزامات و راهبردها»
✔️ سومین همایش سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با تمرکز بر «نظریه نظام انقلابی»، و بررسی ابعاد نظری و از پس مواجهه نظری، شناخت الزامات و راهبردهای تحقق آن در ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
⌛️ مهلت ارسال چکیده مقالات: تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲
⏳ مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۰ آذر ۱۴۰۲
👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ارسال آثار: khl.ink/f/54321
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان چهارمین همایش ملی فقه هنر
📌محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی»
🔺موضوعات: B2n.ir/g11855
⏳زمان: اسفندماه ۱۴۰۲ مشهد مقدس.
❇️ارسال عنوان و چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar
☎️تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱
🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی « مطالعه تطبیقی الگوی بیمهای تکافل و دیدگاه فقهای شیعه درباره تامین تقابلی»
🎙ارائه دهنده: حجتالاسلام سید مهدی مرویان حسینی (پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه و دانشگاه)
👤ناقدین:
🎙حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی معلمی (استاد حوزه و دانشگاه)
🎙حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه)
🗓 زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ساعت ۹ صبح
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
🔗لینک جلسه مجازی (از طریق گزینه مهمان وارد شوید): h-navvab.ir/webinar-p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بررسی فقهی خشونت در خانواده14020803-رکوردر جامعه الزهرا-Segment 1.mp3
23.22M
🎧 دریافت صورت: «کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی خشونت در خانواده»
🎙ارائه: حجتالاسلام و المسلمین حسین بستان، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس پژوهشکده علوم و معارف اسلامی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء (سلام الله علیها)
👤ناقدین:
🎙استاد جواد حبیبیتبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی زن و خانواده
🎙حجتالاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
mabani-shih-ejtehad402-8-17.mp3
6.26M
🎧 دریافت صوت: لزوم توجه به ملاکات استنباط
🔺 توضیح و تشریح لزوم توجه به قواعد اصولیه و قواعد فقیه بعنوان دو رکن اساسی در اجتهاد
🎙برشی از سخنان استاد سیفی مازندرانی در دیدار با اساتید سطوح عالی مدرس علامه مجلسی(ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تلازم حکم تکلیفی و وضعی
📗برگرفته از درس خارج فقه حضرت آیتالله خامنهای
🔹حاصل و مجمل استدلال بزرگان علم اصول این است، که میگویند: نهی تکلیفی در معاملات یک اعتبار و یک جعل از قِبَل مولاست، نهی وضعی هم یک اعتبار و جعل دیگر است. این دو به هم ربطی ندارند. وقتی که مولی میگوید: این کار را نکن، به معنای اینکه این امر حرام است، این، یک نوع نگاه به این امر و معامله است. وقتی که میگوید: این معامله باطل است! این، یک نوع اعتبار دیگر و یک حرف دیگری است. این دو گفتار ربطی به هم ندارند.
🔸آنچه به نظر ما میرسد، این است که: تفکیک این دو اعتبار از یکدیگر و احتمال این معنا که در یک معاملهای نهی تکلیفی یعنی مبغوضیت برای مقنّن و شارع باشد و در عین حال این معامله صحیح و ممضی و نافذ باشد، گرایش به این فکر اساساً ناشی از عدم التفات به حکم فقهی اسلامی به عنوان یک قانون جامعه و نگاه به فقه به عنوان یک دستور حکومتی است.
🔹بله، اگر فقه برکنار از جریانات زندگی دانسته شود و گفته شود که فقه برکنار از مسائل حکومتی میباشد، آن وقت نگاه به فقه، نگاه غیر حکومتی است. لذا به ملزومات قانونگذاری فقهی، آن وقتی که میخواهد جامعه را اداره کند توجّه نمیشود.
🔸اين دقّتهای باریک بینانه، این تفکیک اعتبارات از یکدیگر، اینها هم طبعاً به ذهن مبارکشان میرسد. در حالی که وقتی ما فقه را قاعده و مبنای قانونگذاری در جامعه میدانیم، دیگر این حرف معنی ندارد.
🔹وقتی قانونگذار به یک معاملهای که میخواهد انجام بگیرد، نگاه میکند و میبیند وقتی اثر این معامله که همان نقل و انتقال است، تحقّق پیدا بکند، زیانهایی متوجه جامعه میشود و جامعه ضربه میخورد، در اینجا میگوید: این معامله ممنوعٌ (مثل همۀ ممنوعات و محرّمات)، میگوید: این کار ممنوع است.
🔸اينكه ما بگوئیم: معامله ممنوع و حرام است و مجازات دارد، لکن در عین حال همان اثری که مفسده ناشی از آن میشد، آن اثر هم در خارج تحقّق دارد! این قانونگذاری عقلائی نیست. این، مطلقاً قابل قبول نیست.
🔹علّت حکم تحریمی، وجود مفسدهای است که در این معامله است، بما لها من الأثر، بما لها من المحتوی. از این جهت این معامله را تحریم کردهاند.
🔺 بنابراین، تفکیک بین تحریم معامله و در عین حال مجاز بودن محتوای این معامله و اثر این معامله، معقول نیست.
🌐 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم/ در مسیر اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗دوفصلنامه «آموزههای فقه و اصول مقارن» متولد شد
✔️نخستین فراخوان مقالات دوفصلنامه «آموزههای فقه و اصول مقارن» با هدف ارتقاء و توسعه دانش فقه و اصول مقارن، به صاحب امتیازی مدرسه علمیه عالی نواب مشهد منتشر شد.
👈 هیئت تحریریه + محورهای فراخوان + ارزیابی و حق تألیف + نحوه ارسال مقالات: http://ijtihadnet.ir/?p=74040
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی «راهکارهای تقویت و احیاء دروس آزاد حوزه علمیه» در جلسه مشورتی نشست دورهای اساتید
✔️جلسه مشورتی نشست دورهای اساتید با حضور مدرسان برجسته دروس خارج و سطح حوزههای علمیه در مدرسه آیتالله گلپایگانی (ره) قم برگزار گردید. در این جلسه اساتید حاضر به بیان نقطه نظرات خود پیرامون «راهکارهای احیاء و تقویت دروس آزاد حوزههای علمیه» پرداختند که گزارش آن بدون دخل و تصرفی پیشرویتان قرار میگیرد.
📝 متن کامل گزارش را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74027
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام آیتالله نوری همدانی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره)
🔻عدّهای میخواهند کار امام (ره) را تضعیف نمایند
🔹موضوع وکالت از اصولی است که مرسوم بوده است و در امتهای قبل نیز رایج بوده و کُتب مختلفی در این باب به رشته تحریر درآمده است. و در دوران ائمه معصومین(علیهم السلام) خصوصاً بعد از امام صادق(علیه السلام) شخصیتهایی همانند: عبدالله بن جندب، یونس بن یعقوب، صفوان بن یحیی، ذکریا بن آدم، علی بن مهزیار، و تا احمد بن اسحاق اشعری قمی، و در عصر غیبت نواب چهارگانه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با این عنوان بودهاند و این موضوع در میان مراجع تقلید نیز برقرار بوده و هست و امام عزیز نیز با حساسیت و دقت بالا این امر مهم را نسبت به افرادی که شناخت داشت و یا به واسطه معرفی حداقل ۲ نفر مورد وثوق انجام میدادند.
🔹عدهای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد میخواهند کار امام را تضعیف نمایند و عدهای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار میدهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانههای مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزههای علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.
📝 متن کامل پیام: http://ijtihadnet.ir/?p=74061
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است و میتواند به مرز وجوب هم برسد/ نه میتوانیم هنر را از عرف بگیریم و نه باید بترسیم که اگر این یک پدیدۀ عرفی است، پس فقه را عرفی میکند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹هنر از آن تعیّنات و پدیدههایی است که حتما در شریعت مورد نظر است؛ ما نمیتوانیم بگوییم که شریعت مطهر اسلام راجع به هنر نظری ندارد. اگر هنر را به معنای اعم در نظر بگیریم از مرز استحباب شروع میشود. معتقدم که مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است. «ان ﷲ جمیلٌ و یحب الجمال»، این یحب حداقل استحباب را که میرساند. لذا کف هنر استحباب است ولی این استحباب میتواند به مرز وجوب برسد؛ یعنی یک جاهایی هنر لازم میشود که هم باری بر دوش حاکمیت، هم بر دوش فرهیختگان و عالمان میشود و حتی یک جاهایی ممکن است به مرز حرمت برسد.
🔸نباید بترسیم. واهمه هم نباید داشته باشیم، اگر واقعا موضوع عوض شود. ممکن است یک رفتاری در گذشته اضلال و گمراه کردن بوده و یا مصداق طرب و شادی ناموجه و حالت خفّت و سبکی ناموجه بوده است که در اصطلاح به آن طرب میگویند ولی الان ممکن است آن وضعیت را نداشته باشد.
🔹در نشان دادن سیمای معصوم به شکل بدون پوشش ممکن است زمان اثر بگذارد. در یک مقطعی اگر این کار انجام شود، قداستزدایی میکند، اما در یک مقطعی ممکن است نکند. از این جهت ما نه میتوانیم هنر را از عرف بگیریم و نه باید بترسیم که اگر این یک پدیدۀ عرفی است، پس فقه را عرفی میکند.
📝متن گزارش برنامه تلویزیونی «چاوش»: http://ijtihadnet.ir/?p=74018
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» در بازار کتاب
✔️هنر یعنی تبدیل امر ذهنی به عینی و خلق آثار هنری از دیرباز فقه را در موضوعات مختلف هنر به پاسخگویی طلبیده و گاه به پویایی فقه دامن زده است. نوشته حاضر با عنوان فقه هنر در دایره مسئله و پرسمان حاصل چهار نشست علمی است: اسمگرایی، کارکردگرایی و هویتگرایی در فقه و هنر؛ نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر؛ آزادی بیان با تأکید بر آفرینشهای هنری؛ بازیهای رایانهای، چیستی، ضرورتها و چالشهای فقهی. در این نشستها، صاحبنظران در دو مرحله موضوعشناسی و حکمشناسی، علاوه بر پاسخگویی به برخی مسائل، چالشهایی را برای بررسی بیشتر و برداشتن گامهای بعدی مطرح کردهاند.
👈 معرفی و فصلهای کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74052
🆔 https://eitaa.com/ijtihad