🔖بسته ویژه «اجتهاد» به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی
🔻فرآیند تصویب قانون اساسی به روایت آیتالله مکارم شیرازی
🔻میشود قانون اساسی بر اساس فقه اسلامی را نوشت/ جواد حبیبیتبار
🔻ضرورتی برای بازنگری قانون اساسی وجود ندارد/ محمدمهدی شبزندهدار
🔻نیازمند بازنگری اقتصادی در قانون اساسی هستیم/ محسن اسماعیلی
🔻شهید بهشتی و حقوق ملت در قانون اساسی/ سید جواد ورعی
🔻اصل ولایت فقیه در قانون اساسی یک مطالبه عمومی بود/ سید جواد ورعی
🔻برخی جملات شهید صدر بدون تغییر در قانون اساسی آمده است/ سید محمدمهدی غمامی
🔻با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ علیاکبر نوایی
🔻تأملی در بازخوانی قانون اساسی/ حسین جوان آراسته
🔻ظرفیتهای قانون اساسی در تحقق نظارت عمومی/ حسین جوان آراسته
🔻نگاه حقوقی یا فقهی صرف داشتن به قانون اساسی موجب خطا میشود/ حسین جوان آراسته
🔻شرح فقهی اصول اول تا هشتم قانون اساسی/ عباس کعبی
🔻مبانی آرمانگرایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ محمد فلاح
🔻حاکمیت قانون و احکام حکومتی در قانون اساسی/ مسعود راعی
🔻ماجرای گنجاندن ولایت فقیه در قانون اساسی؛ افسانهزدایی از یک باور رایج/ محسن طاهری
🔻پیام اصلی نامه امام خمینی به اعضای شورای بازنگری قانون اساسی چه بود؟/ محمدکاظم تقوی
🔻ضرورتها و اقتضائات گفتگو پیرامون قانون اساسی/ سید احسان رفیعی علوی، ابوالحسن حسنی ، محمدجواد تاکی، مجید رجبی، محمد متقیان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الگوی حکمرانی اسلامی متمایز از الگوی حکمرانی خوبِ نهادهای بینالمللی
✔️حجتالاسلام محسن مهاجرنیا:
🔹بحث حکمرانی تقریباً از حدود سی سال پیش در ایران مطرح شد. آرامآرام توسط نخبگان دانشگاهی، آثار خارجی تولید شده دربارۀ حمکرانی ترجمه شد. کتابها و مقالات متعددی از دیدگاههای نهادهای بینالمللی و متفکران غربی دربارۀ حکمرانی خوب تولید شد. بعد در حوزههای سیاسی و اقتصادی هم این حمکرانی مطرح شد.
🔸یک وقتی رهبر انقلاب در مورد دنیای مجازی هم این حمکرانی را مطرح کردند. یا برخی در حوزه ورزش میگویند باید حکمرانی خوب داشته باشیم یا در حوزههای دیگر این اصطلاح مطرح است.
🔹خیلیها قیدی هم به آن میزنند. میگویند پشت آن حکمرانی خوب، تفکر غربی است. این برای اسلامزدایی است. یک عده گفتند واژه خوب آن را بردارید یک چیز دیگر جای آن بگذارید و شروع به نظریهپردازی شد. یک عده گفتند به جای حکمرانی خوب، بگویید حکمرانی مطلوب. مطلوب ما غیر از مطلوب آمریکاییها است.
🔸آیا ما میخواهیم به همان سبکی که بانک جهانی و سازمان ملل پیشنهاد دادند یعنی قدرت را بین دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی تقسیم کنیم؟ از این طریق کشور اداره شود؟ اگر این را بگوییم؛ یعنی قدرت اینطور توزیع و پخش شود، ما با روایاتی که مشروعیت را به ولیفقیه دادهاند چکار کنیم؟ چگونه باید مشروعیت را درست کنیم؟ آیا میتواینم مشروعیت را به این شرکت تعاونی سه نفره بدهیم؟ بگوییم منظور امام زمان (عج) این بوده است؟ آیا به لحاظ فقهی و دینی ما میتوانیم این کار را بکنیم؟
📝 اصل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74364
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سلسله کارگاههای تراث سیاسی اسلامی (دوره چهارم).mp3
50.52M
🎧دریافت فایل صوتی سلسله کارگاههای تراث سیاسی اسلامی (دوره چهارم)
💠 فقه سیاسی شیعه در قرن چهارم
به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید
🔻عصر غیبت و تکون فقه سیاسی شیعه
🎙حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا (عضوت هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔻فقه سیاسی محدثین (شیخ کلینی و شیخ صدوق)
🎙حجتالاسلام والمسلمین روح الله شریعتی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🔻فقه سیاسی شیخ مفید
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
🔻 فقه سیاسی شیخ طوسی
🎙دکتر محمود فلاح (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
📆 پنجشنبه ٩ آذر ۱۴۰۲، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
16.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬خاطرات آیتالله شبیری زنجانی از دوران طلبگی
🔺در بین آقایان ترکزبان من سه نفر استعداد درجۀ اول دیدم...
(ویژه صد سالگی حوزه علمیه قم, بهمناسبت ایام سالگرد رحلت آیتالله موسوی اردبیلی رحمةاللهعلیه)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢القاب علمی؛ از حقیقت تا مَجاز ✍️حجتالاسلام علی راد چندی است بحث از چالش آیتالله دکتر یا حجتالا
💢اصول معناشناسی القاب علمی؛ از تعیّن معنایی تا کهن الگوی لقب
✍️ حجتالاسلام علی راد
در مرحله وضع معنا بر الفاظ القاب علمی بسیط (تکواژه) و ترکیبی (چند واژه) همانند دیگر واژگان و مصطلحات علوم و فنون برای معانی ویژه خود وضع شدهاند. حوزه معنایی القاب علمی عبارتست از: ترفیع و تفضیل، تخصص و تبحر، مرجعیت و اقتدار، مراتب و مدارج. تبیین مولفه بنیادین مفهوم هر لقب علمی نخستین گام معناشناسی القاب علمی است. اصل تعیّن معنایی القاب بر وجود معنای کانونی، اصیل، اختصاصی, حقیقی هر لقب تاکید دارد، ترادف و تداخل معانی القاب و ارجاع و انضمام آنها بر یکدیگر را نفی میکند. التزام به این اصل از اصول بنیادین معناشناسی القاب علمی است و کارکرد آن مصونیت تعابیر القاب از هر گونه تحریف معنایی و تطبیقات نادرست است.
دستاورد معناشناسی القاب در تحلیل میزان رَوایی انطباق آن با شخص موصوف به لقب کارآمد است. پرداختن به این مهم در الگوی لقب پژوهی به هدف سنجش اصالت و اعتبار کاربرد القاب علمی برای اشخاص در گفتمانها و جریانهای متنوع علوم انسانی, اسلامی، تجربی، هنری، صنایع، فنون امری اجتناب ناپذیر است و در تمییز القاب حقیقی از القاب تصنعی، مَجازی و اعطایی کارآمد است این مهم در القاب دارای دلالتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی از اهمیت دو چندان برخوردار است.
از جمله چالشهای فرا روی القاب اعطایی به شخصیتها, تردید در شایستگی و میزان رَوایی نام گذاری آنان به این القاب است؛ این چالش بیشتر درباره افرادی مطرح میشود که در دوران حیات علمی خود به احراز این القاب موفق نشدند ولی پس از رحلت ایشان از سوی طرفداران خود به این القاب خوانده شده و برای اشتهار و تثبیت این القاب برای شخصیت مد نظر خود تلاش گستردهای دارند.
الگوی لقب پژوهی اجتهادی برای برون رفت از این چالش و دستیابی به یک نظرگاه علمی و قابل دفاع در این مسئله قاعده سنجش با کهن الگوی القاب را توصیه میکند. بر پایه این قاعده از جملههای شاخصهای رَوایی، راستی و درستی نام گذاری دانشوران به القاب علمی، سنجش منزلت علمی، جایگاه گفتمانی، برایند نظریهها و آثار علمی آنها با نخبگان ممتازی است که در پیشینه و گفتمان علمی یک دانش فرازمندی ایشان مورد وفاق و اتفاق نظر همگان است. ایشان آغازین فرزانگانی هستند که به این القاب وصف شدهاند لذا اسوههای راستین القاب علمی هستند. از مطالعه عمیق و دقیق کارنامه علمی این نخبگان فرازمند و اسوههای اصیل در هر حوزه دانشی به مجموعهای از اوصاف علمی ایشان دست مییابیم که زمینه، علل و اسباب، چرایی و چگونگی نام گذاری ایشان به القاب علمی خاص را برای ما تبیین میکنند.
مجموعه این اوصاف ما را به الگوی اصیل و نخستین القاب علمی رهنمون مینمایند که از آن به کهن الگوی لقب یاد میکنیم. کهن الگوی القاب علمی میزان و ترازوی سنجش القاب اشخاص دیگری هستند که با چالش اعطایی بودن القاب مواجه هستند و درباره اصالت این القاب درباره ایشان دچار تردید هستیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نکتهای در اتحاد روايات
✍️محمدباقر ملکیان
🔻در مورد اتحاد دو يا چند روايت، اتحاد لفظ روايت و روای آن از جمله شروطی است که بيان شده است، اما اين شروط چند استثناء هم دارد:
گاه دو روايات با يک لفظ از دو راوی مختلف نقل شده است. در اين موارد يک نکته را بايد مورد توجه قرار داد، و آن اين که بعضی روات، روايات يک راوی ديگر را در کتاب خودشان آوردهاند بدون آن که اسمی از آن راوی بياورند. مثلا حلبی تعدادی از روايات محمد بن مسلم را در کتابش آورده، يا علی بن أبي حمزه بطائنی روايات ابو بصير را در کتابش آورده است. به نظر میرسد برخی از راويان، راويات راويات ديگر را بس از عرضه بر امام (عليهالسلام) يا عللی ديگر در کتاب خودشان نقل کردهاند بدون اين که از آن راوی اسمی برده باشند. روايات علی بن جعفر، جميل بن درّاج، حريز، عبد الله بن سنان و برخی ديگر از راويان، از اين نگاه قابل بررسی است.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74362
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙کتابشناسی و نسخه پژوهی آثار علامه مجلسی
✔️مدیر مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان از انتشار «کتابشناسی و نسخه پژوهی آثار علامه ملامحمدباقر مجلسی»، به همت مرکز تحقیقات رایانهای حوزه علمیه اصفهان خبر داد و گفت: در این اثر، ۱۸۲ عنوان از آثار علامه مجلسی معرفی شده و همچنین پژوهشها و تحقیقات پیرامون آثار علامه مجلسی نیز مورد توجه قرار گرفته است، ترجمهها، شرحها، حاشیهها، گزیدهها و منتخبها و نیز آنچه به صورت چاپ سنگی و حروفی شده، در زیر هر اثر آورده شده است.
👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=74372
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیا اقتصاد اسلامی برای امروز ما کارایی دارد؟
✔️یکی از پرسشهای سخت در نقد اقتصاد اسلامی این است که فراتر از بحث امکان و ضرورت، اگر گزینههای پیشنهادی اقتصاد مرسوم را از روی میز برداریم، آیا اقتصاد اسلامی ظرفیت و توان ایدهپردازی و ارائه الگوهای کارآمد اقتصادی را دارد یا خیر؟
✍️یادداشت محمد پارسائیان را دراینباره بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74375
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗تنظیم حکومتی دین و التزام مذهبی
✔️کتاب «تنظیم حکومتی دین و التزام مذهبی» به قلم دکتر محمدرضا طالبان به همت پوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج روانه بازار نشر شد. پژوهش حاضر عمدتاً حول مسألهای دیرپا شکل گرفت که از بدو تأسیس حکومت دینیِ جمهوری اسلامی در ایران مطرح شده بود و میتوان آن را در قالب این پرسش منعکس نمود که جامعهپذیری رسمی مذهبی توسط حکومتِ پساانقلابی ایران در طول چند دهه اخیر چه تأثیری روی دینداری ایرانیان گذاشته است؟
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74368
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی علوم انسانی را با فقه اشتباه گرفتهاند/ چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
✔️استاد احمد واعظی:
🔹اینکه گفته شود ما میخواهیم این علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. کژتابی دیگری که در مورد علوم مدرن داریم ناظر به روش است یعنی برخی از مدافعان علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را با فقه و استنباطات فقهی اشتباه گرفتهاند و پسوند اسلامی را به معنای التزام به رویکرد اجتهادی و استنباطی آن طور که در فقه وجود دارد میدانند یعنی دانش درجه اول در علوم انسانی را محصول مراجعه به کتاب و سنت و استنباط از منابع نقلی دین میدانند به تعبیری میگویند چون قرآن فرموده است که من تبیان برای همه چیز هستم ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی را از اول تا آخر از قرآن و روایات بگیریم.
🔸اساسا هر امری در جامعه دوقطبی شد فهم حقیقت رخ نخواهد داد و از طرف دیگر مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی هم به تنور سیاسی شدن بحث میدمند یعنی کسانی دفاع کرده و عَلَم آن را به دست میگیرند که کاملا سیاسی هستند و یا نهاد و جنس کارشان با این قصه سنخیتی ندارد.
🔹بعد از انقلاب حجم زیادی از مطالعات سیاسی تولید شده است که هیچ تناسبی با مطالعات سیاسی مطرح در علوم غربی ندارد و تحت پارادایم ولایت فقیه و حکومت دینی صورت گرفته است و اینها هم تولید دانش است. چطور است که اگر در حقوق سیاسی و فلسفه سیاسی تحت پارادایم غرب کار شود تولید علم است ولی وقتی در مردمسالاری دینی باشد علم محسوب نمیشود؟
📝تفصل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74387
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشستهای «خطابات قانونیه»
👤با حضور اساتید برجسته حوزوی
🔖سرفصل ها:
🔻 نسبت خطابات قانونیه با:
🔘 مکانیزم تشریع شارع
🔘 خطاب و لسان ادله
🔘 ثابتات و متغیرات
🔘 فقه مصالح و مقاصد
🔘 تزاحمات اجرا
🔺سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره)
🗓زمان برگزاری: از ۱۴ آذر تا ۳۰ دی
👆جزئیات در پوستر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «حوزه علمیه نجف و نظریه دولت»
👤 با حضور:
🎙دکتر عبدالوهاب فراتی
🎙دکتر مسعود پورفرد
🎙دکتر سیدمحسن طباطبایی فر
📅 زمان: سهشنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح
🏢 مکان: قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗لینک حضور مجازی: skyroom.online/ch/iict/nezamha
🆔 https://eitaa.com/ijtihad