💢رهبری تغییرات: از «اختناق مطلق» به «وکلای هفتاد هزار دیناری»
✍️حجتالاسلام محمدصادق حیدری
انگار انقلاب علمیِ حضرت صادق و پدرش، کارد را به استخوان خلیفه رسانده بود. چون برای اولین بار بود که دستگاه حاکم دستور داده بود امامِ بعدی در همان ابتدای امامتش، شناسایی شود تا سرش را به دربارِ «منصور دوانیقی» ببرند. بعد از شهادت امام ششم، جاسوسها در مدینه به ایندر و آندر میزدند تا کسی را پیدا کنند که شیعیان به دور او جمع شدهاند.
بخاطر همین، حتی بزرگانی مثل «مومنالطاق» و «هشام بن سالم» هم در کوچههای شهر پیامبر، سرگردان بودند و گریه میکردند و با خودشان میگفتند: «معتزلی شویم یا زیدی یا به سوی مرجئه برویم یا به مرام قدریه ایمان بیاوریم؟!». تا پیرمردی دستشان را گرفت و به خانهای برد که صاحبش بدون مقدمه فرمود: «به سوی من بیایید؛ نه به سوی مرجئه و قدریه و زیدیه و معتزله...» و بعد از آنکه قلب هشام بن سالم را پر از یقین کرد، دستور داد: «به هر کسی که خبر امامت مرا دادی، از او پیمان بگیر که آن را فاش نکند و الا ذبح در کار خواهد بود» و به گردنش اشاره کرد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74814
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 صوت استاد میرباقری:
🔹در «درون حوزه علمیه» میتوانید گفتوگوهای اجتهادی درباره روایاتِ مخالف قیام راه بیندازید؛ اما این گفتوگوها را نباید به سطح جامعه بکشانید.
🔹در «سطح جامعه»، فهم رُوات حدیث برای مردم حجت است و بر این اساس، انقلاب اسلامی که به دست یک فقیه عادل و جامعالشرایط راه افتاده است، حجیّتِ عصر غیبت را داراست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
11.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ببینید | آيتالله جوادی آملی: اگر خدای ناکرده اين حکومت آسيب ببيند همه ما مسئول هستيم. اين به آسانی به دست نيامده، شما میدانید به جایی رسيد که صريحاً هيچ باکی نبود که نام کوروش و امثال کوروش را بر پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم مقدم داشتند؛ اين تاريخ هجری، اوّل از اسناد رسمی رخت بربست بعد از فرهنگ عمومی. درس اخلاق ۹۶/۱۱/۱۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ولایت سیاسی فقیهان-محمدعلی قاسمی.pdf
2.16M
📘دانلود کتاب «ولایت سياسي فقيهان»
✍️نویسنده: محمدعلی قاسمی
🗂 ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد
🔻 محورها و فصول کتاب:
▫️مقدمه؛
▫️فصل اول: مبانى و ريشههاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛
▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛
▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛
▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛
▫️ نتيجهگيرى
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی ترویجی «جایگاه مردم در حکومت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین گرامیپور
🎙ناقد اول: حجتالاسلام والمسلمین رمضانپور
🎙ناقد دوم: حجتالاسلام والمسلمین قاسمی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ساعت: ۱۴
🏛مکان: قم خیابان شهدا کوچه ۲۸ پلاک ۱۲۰ / خواهران و برادران
🖥 پخش زنده تلویزیون اینترنتی: http://B2n.ir/t38976
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و دستاوردهای ما»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی طالقانی، استاد حوزه علمیه مشهد
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰
🏢مکان: مشهد- چهارراه خسروی- خیابان آیتالله خزعلی- نبش خیابان آیتالله طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی- پژوهشکده اسلام تمدنی
🔗لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/ici
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «رابطه فقه و آموزههای اسلامی با اقتصاد؛ رهیافتی به تاسیس دانش دینی اقتصاد اسلامی»
🎙ارائه: حجتالاسلام سیدرضا حسینی، هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🎙ناقد: دکتر سید کاظم صدر، استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی
🎙ناقد: حجتالاسلام حسین بستان، هیئت علمی پژوهشگاه حوزه دانشگاه
🗓زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ صبح
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting2
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝 فراخوان مقاله همایش بینالمللی صاحب ریاض، علامه سیدعلی طباطبایی (ره)
🔻محورهای اصلی فراخوان مقاله:
✅ اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمانه طباطبایی؛
✅اصول فقه؛
✅فقه؛
✅علم درایه، حدیث و رجال؛
✅مباحث تاریخی؛
⌛️مهلت ارسال چکیده: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
⏳مهلت ارسال اصل مقالات: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
🗓زمان برگزاری: ۲۲ و ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
🌐اطلاعات بیشتر+ ارسال مقاله: https://rihu.ac.ir/fa/page/266
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚آیین رونمایی از مجموعه ۴ جلدی اجازات، اسناد و استفتائات آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی و دیگر آثار تازه نشر یافته موسسه کتاب شناسی
🎙سخنران: آیتالله رضا استادی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۸ بهمن/ ساعت ۱۰ و نیم الی ۱۲
🏛مکان: قم، خیابان توحید/ توحید ۷ شماره ۲۲ موسسه کتاب شناسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه اجتماع.mp3
34.28M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «چالشهای فقه اجتماعی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا
🔺منظور از فقه اجتماعی یا فقه حکومتی این است که فقه در ارتباط با جامعه و ناظر به حکومت و رویکرد نظام واره و نگاه کلان به صدور حکم در حوزه مسائل اجتماعی بپردازد که این مهم مستلزم توجه به فقه های میان رشتهای یا بر حسب اصطلاح برخی فقههای مضاف است.
🗓قم، ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اشتباه تکراری: پوشش پوست یا حجم
✍️حجتالاسلام مجید دهقان، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده
در یادداشتی از نویسنده کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» با ذکر متنی از کتاب الفقه علی المذاهب الخمسه نگاشته مرحوم مغنیه به فقها نسبت داده شده است که در بحث حجاب پوشاندن رنگ پوست بدن کافی است و پوشاندن حجم آن واجب نیست و از آن نتیجه گرفته اند که بنابر نظر فقهی پوشاندن لباسهای گشادی مانند چادر و مانتو لازم نیست و لباس چسبان هم شرعی است.
اشتباه ایشان خلط بین دو نوع پوشش در فقه است. این اشتباه در کتاب مذکور نیز بارها تکرار شده است و با وجود تذکر آن در نقدهایی که به کتاب وارد شده است همچنان این اشتباه وجود دارد. از جمله در نقدهایی در سال 92 که در سایت مهرخانه و دیگر پایگاههای اینترنتی همان زمان انتشار یافت.
حجاب پیش از قرن اخیر برای فقها مساله نبوده همانطور که مساله اجتماعی هم نبوده است. در کتابهای فقهی مباحث پوشش عمدتاً در بحث نماز مطرح می شد چرا که یکی از شروط صحت نماز پوشش بدن است. فقها در آن موضوع از شرایط پوشش در حال نماز بحث میکنند حتی اگر هیچ انسان ناظری وجود نداشته باشد. زن و مرد نمازگزار حتی اگر در اتاقی پوشیده باشند و در معرض دید کسی نباشند بازهم واجب است که پوشش داشته باشند. برخلاف پوشش در مقابل نظر نامحرم که تنها در صورتی واجب است که ناظری وجود داشته باشد.
پوشش صلاتی با پوشش ناظری تفاوتهای متعددی دارد همانطور که ادله فقهی آن شامل آیات و روایات نیز جداست. علاوه بر تفاوت بالا مثلاً نپوشاندن صورت در حال نماز مستحب است در حالی که در برابر نگاه نامحرم پوشاندن آن است که مستحب است و در فتوای برخی فقها واجب. همان فقیهی که قائل است پوشاندن صورت در برابر نامحرم واجب است در بحث نماز قائل است که نپوشاندن صورت مستحب است.
بحث از پوشش پوست بدن یا حجم بدن در روایات وجود ندارد و فقها در بحث پوشش صلاتی از این موضوع بحث کرده اند که تنها پوشش بدن کافی است و لازم نیست حجم هم پوشانده شود چرا که پوشش با لباس ضخیمی که پوست را نمایان نمی کند در روایات کافی شمرده شده است در حالی که برخی پوشش های ضخیم ممکن است آنقدر گشاد نباشد که حجم را هم بپوشاند(المهذب البارع، 1، 334).
این فتوای فقها ناظر به ادله پوشش در حال نماز است. در حال غیر نماز ادله دیگری وجود دارد که پوشش چسبان را به دلیل زینت بودن یا محرّک بودن اجازه نمی دهد. دو عنوان «زینت» مستفاد از آیه شریفه «لا یبدین زینتهن» و عنوان «محرّک» بودن تنها در پوشش ناظری است نه در پوشش صلاتی.
به همین دلیل است که در طول تاریخ فقیهی فتوای به شرعی بودن لباس تنگ در برابر نامحرم نداده است. فتاوای متعددی وجود دارد که فرق بین پوششِ نماینگر حجم در نماز و غیر آن را تصریح کرده اند. به عنوان نمونه فتوای ذیل از مرحوم آیت الله تبریزی درباره پوشش تنگ مردان:
هل أن المراد من الستر للعورتين أن لا يكون جلد البدن ظاهراً فعلى هذا من لبس لباساً ضيقاً و تحجمت عورته فلا إشكال في ذلك مع عدم ترتب المفسدة؟
باسمه تعالى: الستر اللازم على الرجل في الصلاة ستر لون البشرة دون الحجم، و أما الستر عن الناظر المحرم فاللازم أن يكون بحيث لا ينشر الفساد في المجتمع و لا ينافي الوقار المطلوب من المؤمن، و اللّٰه العالم(صراط النجاة، 9، 124).
جزیری نویسنده کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه که کتاب مرحوم مغنیه نیز با الگوگیری از آن نگاشته شده است با وجود این که هم از پوشش صلاتی بحث میکند و هم از پوشش ناظری این بحث را فقط در پوشش صلاتی ذکر میکند(جزیری، 1، 173-175) ولی مرحوم مغنیه به اشتباه و برخلاف سایر فقها این بحث را در ستر ناظری هم آورده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لباس و هویت تمدنی؛ سخنی با پرویز شیخ طادی
✍️حجتالاسلام محمد عشایری منفرد
✔️بر اساس اخبار رسانهها در جشنواره امسال، جناب آقای شیخطادی دو قطعه لباس (یک روسری و یک کراوات) به صحنه آورده و کراوات را با توضیحاتی به جناب وزیر ارشاد اهدا کردند. پیشینه فرهنگی ایشان در عرصه سینما و نیز سابقه علمی و تجربی در عرصه طراحی لباس، برای این کاربر کوچک محصولات هنرییشان، پرسشی را پدید آورده که خوب است از آن مطلع باشیم.
آقای شیخطادی هرچند ممکن است بر اساس دیدگاههای اجتماعی خود، برخی از روشهای اجتماعی به کارگرفته شده برای کنترلهای فرهنگی را نپسندد اما به عنوان یک «استاد طراحی لباس» که باید با نظریهی «لباسِ مفهومی» آشنا باشد، هر یک از «کراوات» و «روسری» را دارای چه مفهومی میداند؟
👈 بخوانید: متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74810
🆔 https://eitaa.com/ijtihad