eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
739 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔 نشست تخصصی «مولفه‌های مفهوم فقهی کفر» 🎙ارائه:سرکار خانم طاهره حیاتی، استاد حوزه و دانشگاه 🗓زمان: چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🏛مکان: قم، موسسه دین و تمدن 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روش‌شناسی فقه رسانه.pdf
7.23M
📝 مقاله الگوی استنباط در فقه رسانه ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی (مدرس خارج فقه رسانه) ✂️ ادعای محوری این مقاله آن است که در روش اجتهادی و کشف استنباطی فقه رایج با فقه‌های تخصصی مانند فقه‌رسانه تفاوت‌هایی وجود دارد که در تشخیص موضوع و استنباط حکم اثر می‌گذارد. نوشتار پیش‌رو به این نتیجه رسیده است که چهارچوبی نو در راستای روش‌شناسی فقه‌ رسانه، موجود می‌باشد؛ به‌طوری‌که با توجه به ادله و شرایط آن، اگر فقیهی با روش‌های کلی استنباطی فقه رایج بدان بنگرد، کشف، استنباط و حکم خاصی صادر می‌کند و اگر با روش‌ فقه تخصصی و مضاف بدان بنگرد، کشف و استنباط دیگری خواهد داشت. برای رسیدن به این هدف، پس از مفهوم‌شناسی، روش‌شناسی فقه سنتی و مضاف بیان می‌شود و در انتها تفاوت موضوعات نوپدید با موضوعات فقه رایج بیان می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش «همراه با کلینی و کافی» در مشهد ✔️مؤسسه علمی پژوهشی کلامنا با مشارکت مدیریت اساتید و نخبگان حوزه علمیه خراسان، در راستای ترویج معارف اعتقادی شیعه، به مناسبت فرا رسیدن نوزدهم اردیبهشت ماه سالروز بزرگداشت شیخ کلینی(ره)، مولف کتاب غنی و سترگ «الکافی» به عنوان یکی از مهم‌ترین کتب حدیثی شیعه، برنامه‌ای در تکریم این شخصیت و ترویج میراث گران‌بهای وی برگزار می‌کند. به منظور تجلیل از این شخصیت شیعه، همایش بزرگداشت مرحوم شیخ یعقوب کلینی(ره) همراه با پخش مستند الکافی به کارگردانی مسعود طاهری و سخنرانی آیت‌الله سیدجعفر سیدان و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی برگزار می‌شود و کارگردان مستند یاد شده نیز در اکران این اثر حضور خواهد داشت. این مراسم روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه، از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن همایش مجتمع آفتاب ولایت واقع در مشهد، خیابان آیت الله بهجت(ره)، بهجت ۲۵ برگزار می‌گردد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پرسش و پاسخ‌های صریح در باب «نظریه‌ مقاصد شریعه» ✔️موضوع «فقه مقاصدی» یا «مقاصد‌الشریعه» اگرچه بحث جدیدی بین فقها نیست، اما در سال‌های اخیر مورد توجه و تبادل نظر بین اساتید و صاحب‌نظران فقهی قرار گرفته‌است. در این موضوع دو دیدگاه موافق و مخالف وجود دارد که هرازچندی به بهانه‌ی نشست‌های علمی به ابراز نظر می‌پردازند لکن قالب نشست علمی و گفتگوی رسانه‌ای، به گونه‌ای نیست که تمام ابعاد نظریه را منعکس کند. به همین بهانه و با توجه به نظرات گوناگون مطرح شده پیرامون این دلیل اصولی، جمعی از اساتید و پژوهشگران با استاد ابوالقاسم علیدوست، به عنوان یکی از مهم‌ترین مدافعان مقاصد شریعت، در محل پژوهشگاه فقه معاصر به گفتگو نشستند. شاید بتوان گفت این جلسه، اولین یا یکی از اولین جلساتی بود که با حضور یک استاد صاحب‌نظر و همراهی اساتید سطوح عالی حوزه برگزار می‌شد؛ جلسه‌ای که برخلاف قالب مرسوم گفتگوها، همراه با پرسش‌ها و نقدهای فراوانی بود و حاصل آن، تبیین واضح و دقیق تمام ابعاد این نظریه توسط استاد علیدوست بود. دبیر علمی این جلسه، حجت‌الاسلام مصطفی دُرّی، و اساتید مشارکت کننده در گفتگو، حجج‌اسلام محمد عشایری منفرد، کاظم حقانی فضل، مهدی رهنما و یاسر امینیان بودند. حاصل این گفتگوی طولانی، با ویرایش «اجتهاد» از نگاه شما‌ می‌گذرد: 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75375 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢پرسش و پاسخ‌های صریح در باب «نظریه‌ مقاصد شریعه» ✔️موضوع «فقه مقاصدی» یا «مقاصد‌الشریعه» اگرچه بحث
🔻استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹معتقدم فقیه نمی‌تواند نسبت به نصوص مبیّن مقاصد در استنباط احکام بی‌توجه باشد و اگرنه خروجی فتوای او گاهی چیزهایی به وجود می‌آورد که قابل التزام نیست. اما بسنده کردن به مقاصد خطرناک است و باید کنار برود. 🔸یکی از بزرگانی که من نسبت به او ارادت دارم زمانی می‌گفت: یک نفر، یک نفر – با تأکید هم می‌گفت – از فقها را بیاورید که این حرف را زده باشد. البته من طرف بحث ایشان نبودم، بعضی از دوستان کلاس ما از محقق اصفهانی آوردند. ایشان جواب داد: نه، از آقای تبریزی بیاورید! می‌خواهم گفتمان را بگویم. یعنی تا آنجا پیش می‌رود که از چه کسی یا از کدام کتاب می‌آورید. لذا من مطمئنم خیلی جاها که ما بگوییم اهداف عالی شریعت، آن فرد ممکن است به نحوی به علل و حِکَم ببرد. 🔹دوستانی که معمولا با ما درگیر می‌شوند بر همان چیزی دست می‌گذارند که خود من هم جواب داده‌ام که مقاصدبسند است و آسیب‌های مقاصدبسند را می‌گویند. خب من خودم که گفته‌ام و این‌ها که گفتن ندارد. 🔸کسی که می‌گوید: نماز صبح برای این بوده که مردم ساعت ۷ سر کار بروند و هکذا از این مسائل زیاد دارند. او دارد یک فلسفه‌ی حکم برای یک حکم شرعی درست می‌کند. این اصلا ربطی به مقاصد ندارد، این فلسفه‌بافی برای یک حکم خاص است. ما اصلا به این مقاصد نمی‌گوییم. 🔹ما مقاصد قطعی را می‌گوییم نه فلسفه‌بافی برای احکام خاص و البته بعد در یک نظام حلقوی می‌گوییم. یعنی باید مجموعه‌ی نصوص دیده شود، مخالف مسلّمات دین نباشد. حتی اگر مخالف مشهور بود، خب ما از مشهورات ابایی نداریم. 🔸من خیلی اوقات جنسیت را معتبر نمی‌دانم، جنسیت را در قاضی شرط نمی‌دانم، اجتهاد را در قاضی بر اساس همین بحث لازم نمی‌دانم و معتقدم که در نظام‌های متمرکز و سیستماتیک، قاضی باید مجتهد در قانون باشد، نه قاضی به آن معنا که ادله‌ی استصحاب و عدم را حفظ باشد و فلان و فلان باشد. 🔹اگر فکر کنید که مثلا ما می‌توانیم یک خط‌کش داشته باشیم که روی یک دلیل بگذاریم و جیغ بکشد و روی مقاصد حساس باشد و بگوییم که هر جایی مقاصد است جیغ بزن و هر جایی که مقاصد نبود جیغ نزن. نباید چنین چیزی را از ما انتظار داشته باشید. 👈 مطالعه متن کامل گفتگو در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75375 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙 پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده ۱۴۴۵ قمری ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» در غروب پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ شمسی (و ۳۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۹ می ۲۰۲۴ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح و عادی به‌راحتی دیده می‌شود و جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ شمسی برابر با ۱۰ می ۲۰۲۴ میلادی، روز اوّل ماه ذی‌قعده ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. 📌گفتنی است، علی رغم استهلال انجام شده در غروب روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هجری شمسی، تاکنون هیچ گزارشی دالّ بر رؤیت هلال ماه ذی القعدة الحرام سال ۱۴۴۵ هجری قمری، حتّی با چشم مسلّح از هیچ نقطه ای در ایران و نیز کشورهای همسایه به دست نیامده است. 📌بنابر خبر دریافتی از دفتر آیت‌الله سیستانی فردا پنجشنبه سیم ماه شوال و جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ اول ماه ذی القعده ۱۴۴۵ می‌باشد. 👈رؤیت‌پذیری هلال ماه ذی‌قعده بنا بر مبانی مختلف فقهی: http://ijtihadnet.ir/?p=75391 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی میرحامد حسین (ره) 🎙استاد نجم الدین طبسی 🔺جایگاه فقاهت و اجتهاد در اندیشه کلامی علامه میرحامد حسین 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین اسفندیاری: 🔺جایگاه اندیشمندان مدرسه لکهنو و مروری بر شخصیت علامه میرحامد حسین 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین ناطقی 🔺معرفی اثر فقهی علامه میرحامد حسین و ویژگی‌های احیای آن 🗓 زمان: پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ 🏢مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، سالن امام خمینی (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه بهاره «الهیات حکمرانی از منظر امام خمینی(ره‌)» 🗒برنامه روز اول - پنج‌شنبه ٢٠ اردیبهشت: 🎙دکتر فاطمه طباطبایی 🔺 بررسی نسبت حکمت عملی امام خمینی (ره‌) با اندیشه عرفانی و فلسفی ایشان 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی 🔺 رابطه نظر و عمل در اندیشه امام خمینی(ره‌) 🗒 برنامه روز دوم - پنج‌شنبه ٣ خرداد: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 🔺بررسی نظریه ولایت فقیه در نسبت با جمهوریت 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی 🔺بررسی مقایسه‌ای نظریه حکمرانی امام خمینی (ره‌)، میرزای نائینی و شهید صدر 🔗لینک ثبت‌نام مدرسه بهاره: https://formafzar.com/form/len8m 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش نظام پولی تمدن اسلامی 👤 با حضور اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی ❇️ محورهای همایش: 🔸تاریخچه و ماهیت پول 🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام 🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی 🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام 🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی 🔹پول حقیقی پول اعتباری 🗓 زمان: ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ساعت ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر 🏢مکان: مقدس، بولوار محمد امین، نبش خیابان جمهوری، حوزه علمیه معصومیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برگزاری پیش همایش حدیثی یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم 📚 همراه با رونمایی از کتاب‌های: الکافی با ترجمه فارسی و ادعیه الکافی 🎙سخنران ویژه: استاد رضا استادی 🗓 زمان: پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت: ۱۰ 🏢 مکان: قم، سالن اجتماعات موسسه دارالحدیث 📽 همراه با نمایش فیلم «مستند الکافی»، ساعت ۱۴ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖پرونده ویژه «اجتهاد» به‌مناسبت روز بزرگداشت محدث بزرگ شیعه «شیخ کلینی» 🔻با بیش از ۳۰ گفتار و نوشتار از اساتید حوزه و دانشگاه ✔️ نقش شیخ کلینی در گسترش علوم اسلامی/ آیت‌الله مکارم شیرازی ✔️درآمدی بر روش مطالعات روایی شیعی/ سید محمدمهدی میرباقری ✔️کلینی جامع‌ترین پایه‌گذار میراث حدیثی شیعه/ علی نصیری ✔️کلینی و نخستین گزیده‌های حدیثی شیعه دوازده امامی/ محمد اسماعیل ✔️کتاب‌شناسی کافی/ سید احمد مددی ✔️خوانش گذرا روایات نهی از قیاس در کافی شریف/ علی بهادرزایی ✔️آیا می‌‌توان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟/ عباس مفید ✔️پاسخی به نقدهای جریان‌شناسی کلینی/ سیدمحمدهادی‌ گرامی ✔️جریان‌شناسیِ علمیِ کلینی؛ کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است/ سیدمحمدهادی گرامی ✔️اصل بر اعتبار «روایات کافی» است، مگر دلیل قوی بر خلافش محرز شود/ سیدعلی دلبری ✔️مقایسۀ جامع بخاری با کافی کلینی/ سیدعلی سجادی‌زاده ✔️اثبات‌ناپذیری عرضه «کافی» بر امام زمان(عج)/ محمود ملکی ✔️محدثی که کتابش «کافی» است/ امیرمحسن عرفان ✔️ثقه‌الاسلام کلینی در آثار امام خمینی چه جایگاهی دارد؟/ محمدکاظم تقوی ✔️صافی در شرح کافی؛ معرفی یک شرح ارزشمند بر الکافی/ گزارش ✔️کلینی و استحسان؛ محیط‌شناسی علمی/ مصطفی قناعتگر ✔️شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش/ مصطفی قناعتگر ✔️نسخه پژوهی کتاب کافی، ضرورتی اجتناب ناپذیر/ حسین عاملی ✔️تقابل کلینی و ابن‌قبه؛نگاهی بستر‌شناسانه/مصطفی قناعتگر ✔️حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی/ مصطفی قناعتگر ✔️چرا همه اسناد کافی حجت است؟/ محمد فایزی ✔️هشت باب اساسی در ساختار کتاب کلینی/ احمد مبلغی ✔️شیخ کلینی لقبی یافت که در طول تاریخ کسی جایگزین ایشان نشد/ محمدحسن ربانی بیرجندی ✔️مقایسه شیخ کلینی با شیخ صدوق/ محمدحسین اخوان ✔️تعامل کلینی با راویان واقفی در فروع کافی/ منصور گروسی ✔️‌پژوهشی تطبیقی در احادیث بخاری و کلینی/ ‌هاشم معروف الحسنی ✔️معرفی ترجمه «فروع کافی» ✔️تجدید چاپ «الکافی» در ۱۶ جلد ✔️شرح گزیده «روایات کافی» ✔️معرفی نرم‌افزار مجموعه آثار شیخ کلینی ✔️وجود ۲۳۰۰ روایت طبی در کتاب شریف «الکافی»! ✔️شیخ صدوق و شیخ طوسی هرگز به دقت کلینی در فهم روایات نمی‌‌‌رسند/ احمد عابدی ✔️درنگی کوتاه در پژوهش‌های پنج خاورشناس درباره الکافی کلینی/ علی راد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad