eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
699 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔پنجمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی 🔻اهداف همایش: ◀️شناسایی کتب، رساله های دکتری و سطح ۴ و نویسندگان برتر حکومت اسلامی و معرفی آنان به جامعه علمی ◀️تشویق و حمایت از نویسندگان کتب و رساله های برتر حکومت اسلامی ◀️کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب حکومت اسلامی ◀️جهت دهی پژوهش های علمی حکومت اسلامی در جهت اولویت های نظام اسلامی 🔻محورهای همایش: 💠فقه حکومتی 💠اندیشه سیاسی 💠حقوق عمومی ✅کتاب‌های منتشر شده و رساله های علمی سطح چهار و دکتری برتر دفاع شده در سال ۱۴۰۱ 👤سخنرانان: 🎙استاد سیدهاشم حسینی بوشهری (رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان) 🎙استاد محسن اراکی (رئیس مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی) 🗓زمان: پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۹ الی ۱۲ 🏢مکان: سالن همایش مدرسه عالی دارالشفاء 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «انتصابات و مقامات؛ التزامات شرعی و اجتماعی» 🎙با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمود مروی (از اساتید و خطبای برجسته تهران و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی) 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹/۳۰ الی ۲۱ شب 🏛مکان: مشهد، خیابان آیت الله بهجت ۲۷ چهارراه اول سمت چپ پلاک ۷۶/۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مرکز تخصصی طوبی از میان طلاب خواهر علاقمند و مستعد برای سال تحصیلی۱۴۰۴-۱۴۰۳ در مقطع عالی سطح چهار طلبه می پذیرد. ⬅️ رشته تحصیلی فقه خانواده ⏳ مهلت ثبت نام: ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۳ ☎️ اطلاعات بیشتر: ۳۲۲۳۳۳۵۰ داخلی ۸۶۰۲ و۸۵۴۲ 🔗 ثبت نام: Paziresh.dte.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک | اهل‌سنت و تحریم تنباکو ✔️ تا به حال ماجرای نامه‌نگاری قاضی کوثر؛ عالم اهل‌سنت به میرزا حسن آشتیانی در واقعه تحریم تنباکو را شنیده‌اید؟ ‌🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | آیت‌الله سید عزالدین زنجانی (ره): اگر میسر باشه من هم شلوار لی میپوشم! ✔️این روز‌ها تداعی‌گر سالروز رحلت عالم مجاهد، زنده‌یاد آیت‌الله سیدعزالدین حسینی زنجانی (فقیه، فیلسوف، مفسر و استاد حوزه علمیه مشهد) است. از این رو و در نکوداشت مکانت علمی و عملی آن بزرگ، ناگفته‌هایی از این شاگرد امام خمینی و علامه طباطبایی، از زبان حجت‌الاسلام محمدجعفر فیض‌آبادی به شما تقدیم می‌داریم. 👈بخوانید: ناگفته‌ها و خاطره‌هایی از سیره علمی و عملی آیت‌الله سیدعزالدین حسینی زنجانی: https://b2n.ir/x22685 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 جرات ذکر فروعات مسائل فقهی ✔️ استاد سیدمحمدجواد شبیری: 🔹مرحوم شیخ طوسی در مقدّمه کتاب مبسوط ذکر می‌کند که فقه ما بر دو قسم است. یک قسم از آن اصول، و قسم دیگر، فروع است. ایشان در ادامه متذکّر می‌شوند که علمای ما عادت بر آن دارند که در کتب فقهی خودشان تنها فتاوایی را ذکر کنند که در روایات وارد شده است، و از ذکر فتاوایی که در روایات وارد نشده، خوف داشتند. 🔸شیخ طوسی بیان می‌کند که ما اولین کسی هستیم که از این عادت تخطّی می‌کنیم و فروع را هم در کتاب خویش ذکر می‌نماییم. کتاب مبسوط شیخ هم مشتمل بر اصول و هم مشتمل بر فروع فتاوی است. 🔹در مورد کتاب نهایه شیخ تعبیر می‌شود به «النهایة فی مجرّد الفتاوی». در این تعبیر، مراد از فتاوی، اصول فتاوی است./ درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه آموزشی «اجتهاد و تقلید» 🎙با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین وحید عابد، محقق و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم 🔹اجتهاد و تقلید چه جایگاهی در دینداری دارند؟ 🔸آیا فقهای اصحاب اهل بیت علیه‌السلام استنباط و اجتهاد داشته‌اند؟ 🔹در زمان حضور به چه کسانی فقیه می گفتند؟ و... 📅زمان: پنجشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۴ 🏢مکان: مشهد، اندرزگو ۸، انتهای سرشور ۱۸، مدرسه تخصصی علوم دینی حضرت ولی عصر عج 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی» 🎙استاد جعفر نجفی بستان، مدرس خارج فقه جزا، مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی 🎙دکتر محمدعلی اردبیلی، استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی 🗓زمان: پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح 🏢مکان: قم، بلوار شهید صدوقی، ۲۰متری حضرت ابوالفضل(علیه‌السلام)، فاز سه مجتمع صدوقی، مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی طبقه سوم سالن شماره ۳۱۵ 🔗پخش زنده: https://room.gharar.ir/807451f8-0a0b-4ed1-858b-2c47e1f3e6a1 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی با موضوع «بررسی فقهی شرایط والدین در تربیت فرزندان» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام حمیدرضا وحیدی؛ مدرس سطوح عالی حوزه و پژوهشگر فقه نظام تربیت پژوهشگاه فقه نظام 🎙ناقد: حجت‌الاسلام حنیف نصراللهی؛ مدرس سطوح عالی حوزه و دبیر گروه فقه نظام تربیت پژوهشگاه فقه نظام 🗓زمان: پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۸:۳۰ صبح 🏢 مکان: قم، صفائیه، کوچه ممتاز (۲۴)، پلاک ۹۱، پژوهشگاه فقه نظام 🔗لینک شرکت مجازی در نشست: https://gharar.ir/r/4c21b471 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚گزارش محتوایی از مجموعه چهار جلدی «کاوش‌های فقهی» ✔️مجموعه ۴ جلدی «کاوش‌های فقهی»، اثرِ حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی (محقق و مدرس حوزه علمیه قم)، نگاشته‌هایی پیرامون مسائل گوناگون فقهی و اصولی است که با تدوین و گردآوریِ یادداشت‌ها، مقالات، نشست‌ها و... در قالب کتاب منتشر شده است. در ابتدا با نگاهی گذرا، به موضوعات و مسائلی که مورد اهتمام مؤلف آن قرار گرفته است می‌پردازیم؛ با بررسی این مجموعه، می‌توان محتوای آن را تحت عناوینی چند دسته بندی نمود. حال، این عناوین مورد اشاره قرار گرفته و گزارشی توصیفی و به تفکیک مجلدات این مجموعه ارائه می‌گردد. 👈 در «اجتهاد» ملاحظه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=75469 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙نگاهی اجمالی به کتاب «الجندر بين النوع الاجتماعی والواقع التشريعی» ✔️«جَندَر» یا «هویت جنسیتی شناور» از موضوعات معاصر است که جایگاه گسترده‌ای در اندیشه و جوامع غربی یافته و تلاش می‌شود تا در جوامع اسلامی نیز ترویج و انتشار یابد. این امر با هدف دگرگونی هویت، از بین بردن تار و پود بافت اجتماعی و تضعیف توانایی‌های انسانی برای تحمیل اهداف استعماری و استکباری صورت می‌گیرد. کتاب «الجندر بين النوع الاجتماعي والواقع التشريعي» اثر استاد سید ابوالحسن حمید مقدس غریفی که به‌تازگی منتشر شده، پژوهشی علمی است که به موضوعی حساس با ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن می‌پردازد. نویسنده با نقد موضوع جندر، بیان ریشه‌ها، و آثار زیان‌بار آن، دیدگاه فقهی را در بسیاری از بخش‌های آن شرح می‌دهد. 👈 معرفی تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=75472 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «ابعاد مسئلگی و چالش‌های نظری در فقه مدرسه» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید عابد (پژوهشگر فقه تعلیم و تربیت، مؤلف کتاب فقه مدرسه، استاد حوزه علمیه قم) 🗓زمان: امروز چهارشنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت از ساعت ۱۵ لغایت ۱۷ 🕌 مکان: حرم مطهر رضوی، مدرسه علمیه خیرات‌خان 🔗لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/tarbiyat 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺نظر آیت‌الله‌جوادی‌آملی درباره تعطیلی روز شنبه ✔️در پی استفتائی از آیت‌الله جوادی آملی درباره تعطیلی روز شنبه، دفتر ایشان متن استفتاء را منتشر کرد: ✍️ بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصادی جهانی است و مؤثر در حل برخی از مشکلان اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد. اجتهاد یادآور می‌شود، مجلس شورای اسلامی به تعطیلی روز شنبه رای داده است. البته این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون باید به تأیید شورای نگهبان برسد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔺نظر آیت‌الله‌جوادی‌آملی درباره تعطیلی روز شنبه ✔️در پی استفتائی از آیت‌الله جوادی آملی درباره تعطی
💢درنگی کوتاه در فتوای آیت‌الله جوادی آملی در موضوع جواز شرعی تعطیلی شنبه‌ها در ایران اسلامی ✍️ حجت‌الاسلام علی راد تصویر فتوای منسوب به دفتر ایشان (علی الظاهر) در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است. برخی از فرهیختگان ابهامات و پرسش‌هایی درباره این فتوا از جمله اطلاق آن داشتند. به نظر می‌رسد که فتوای معظم‌له از اطلاق برخودار نیست و حداقل مقید به چهار قید در متن فتوا است که هر کدام منفردا در اعتبار جواز بیان شده دخیل و موثرند و به انتقای هر کدام منفردا یا جمیعا حکم جواز منتفی خواهد شد از این رو به نظر می‌رسد معظم‌له با توجه به شرایط حاکم بر ایران و با توجه به این قیود، فتوای به عدم منع تعطیلی روز شنبه را اعلام کردند و فتوای ایشان از اطلاق زمانی برخودار نیست. این قیود عبارتنداز: ۱- لزوم هماهنگی با عرف جهانی در داد و ستد ۲- اثر گذاری آشکار در حل مشکلات اقتصادی ۳- اثر گذاری آشکار در مهار تورم رایج در ایران ۴- منتفی بودن قصد قانون گذار در تشبه به مخالفان البته تفسیر فتوا از سوی دفتر معظم‌له مبانی عمیق این فقیه و مرجع نامدار شیعه را بیشتر و دقیق تر روشن خواهد نمود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🛎 بازخوانی انتقادی تحول علوم انسانی 🔻میز تخصصی اسلامی سازی علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند: 👤 اساتید ارائه دهنده: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی 🔺مسئله‌پردازی در عرصه دین و معارف دینی به منظور توسعه دین در جامعه 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی 🔺مسئله پردازی در عرصه اندیشه ورزی به منظور مقابله با بحران‌های تفکر 🎙دکتر عادل پیغامی 🔺مسئله پردازی در عرصه اقتصاد به منظور تولید ثروت و رفع نیازهای مادی 🎙دکتر محمود حکمت نیا 🔺مسئله پردازی در عرصه حکمرانی به منظور تامین اهداف عالی حاکمیت 🗓 زمان: ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🏢 مکان: مشهد مقدس، مجتمع فرهنگی ولایت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 اطلاعیه مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله بهجت (قدس‌سره) 🔰به مناسبت فرارسیدن ایام سالگرد ارتحال ملکوتی آیت‌الله محمدتقی بهجت قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه، مراسم‌ یادبود این مرجع عالی‌قد، از سوی بیت معظم‌له و شاگردان ایشان برگزار می‌گردد. 🗓 زمان: روز پنجشنبه مورخ ۲۷ اردیبهشت ماه ١۴٠٣، پس از نماز مغرب و عشا؛ 🕌 مکان: قم، مسجد آیت‌الله بهجت (مسجد فاطمیه گذرخان) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر کمتر دیده شده | یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله بهجت و مرحوم استاد فاطمی‌نیا گرامی باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
jadidinajad-kotobe-rejali.MP3
26.41M
🎧 دریافت صوت نشست علمی «نقد دیدگاه حاکم بر کتب رجالی» 🎙ارائه: حجت الاسلام والمسلمین جدیدی نژاد 🗓 ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، قم، مرکز تخصصی علوم حدیث 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢درنگی کوتاه در فتوای آیت‌الله جوادی آملی در موضوع جواز شرعی تعطیلی شنبه‌ها در ایران اسلامی ✍️ حجت‌
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی ✔️در بررسی‌های فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنت‌هایی است که موضوع آن‌ها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره می‌شود: 📝 یادداشت حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبائی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75476 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تشبه به کفار و تعطیلی شنبه ✔️ایزدی، طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران 🔹بحث خارج فقه استاد مروی درباره حلق لحیه است. همین امروز بحث کردند که برخی معتقدند علت حرمت حلق لحیه تشبه به مجوس یا یهود است. 🔹در نقد این کلام، استاد مروی از قول برخی فقها فرمودند الان دیگر حلق لحیه تشبه به یهود یا مجوس نیست؛ زیرا بسیاری از مسلمانان هم این کار را انجام می‌دهند؛ لذا این دلیل برای اثبات حرمت، کافی نیست و باید از ادله دیگری استفاده کرد. این حدیث از نهج البلاغه رو هم موید آوردند که حضرت امیر می‌فرمایند اینکه پیامبر گفته با فلان خضاب، خضاب نکنید چون علامت غیر مسلمانان بوده ولی الان اینطور نیست: لذا اشکالی هم ندارد. 🔸پی‌نوشت: بحث تعطیلی شنبه هم همینطور است. این عمل مختص یهود نیست بلکه بسیاری از کشورهای مسلمان هم شنبه تعطیلند؛ لذا این دلیل برای اثبات حرمت کافی نیست. 🔸همین مسئله در لباس پوشیدن کنونی ما هم صدق می‌کند. فرهنگ ایرانی اسلامی، لباس کنونی ما یعنی کت و شلوار و پیرهن را نداشت بلکه مردم عادی هم قبا و دشداشه و دستار می‌پوشیدند. آیا می‌توان گفت چون این سبک لباس پوشیدن شروعش از یهود یا نصرانی‌ها بوده، الان هم حرام است؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢موضوع شناسی، پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ✔️حجت‌الاسلام علی محمدی 🔹موضوع شناسی، دهه‌هاست که پاشنه آشیل دستگاه فقاهت ماست. مندرج کردن تعطیلی روز شنبه در ذیل عنوان تشبه به کفار که سالهاست متأسفانه دیگر کُرکی به کلاهش نمانده، از اول هم دست فرمان جریان توسعه‌گرا بود که ظاهرا موفق هم شده‌اند. 🔸در تعطیلی روز شنبه، موضوع اصلا تشبه به کفار نیست، موضوع تبعیت از کفار است و البته نجات اقتصاد ایران، عنوان انحرافی آن ... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هزینه-فایده فراگیر تعطیلی شنبه ✍️ دکتر محمد جواد توکلی وقتی می‌خواهیم سیاست‌گذاری کنیم باید هزینه فایده فراگیر سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم. در این میان هزینه فایده فرهنگی-اجتماعی از اقتصادی هم مهم‌تر است؛ اینکه تصمیم ما چه تاثیری بر هنجارهای اجتماعی می‌گذارد و سبک زندگی را چگونه تغییر می‌دهد، مهم تر از تاثیر ان بر منافع و هزینه‌های اقتصادی است. برای تعطیلی شنبه عمدتا هزینه فایده اقتصادی مطرح شده است و خبری از تحلیل هزینه فایده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیست. حتی هزینه فایده اقتصادی طرح هم چندان مشخص و متقن نیست. صرف نظر از این نکته، تعطیلی شنبه از جهت فرهنگی-اجتماعی نوعی پذیرش هنجارها و سبک زندگی حاکم بر اقتصاد جهانی کنونی است که زیربنای عقیدتی آن نوعی مسیحیت و یهودیت رنسانسی است. ما نظم دنیای اقتصادی کنونی را می‌پذیریم به‌جای اینکه نظم حاکم بر تفکر اسلامی بر اساس مفهوم مقدس روز جمعه را ترویج کنیم؛ روزی که در آن نماز جمعه برگزار می‌شود و زمانی است که در آن آخرین منجی عالم بشریت ظهور می‌کند. ما با تعطیلی شنبه کل نظم فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه را بر هم می‌زنیم؛ نظمی که ریشه در تاریخ کهن اسلامی-ایرانی ما دارد؛ این هزینه حتی به منفعت اندک اقتصادی تصور شده هم نمی‌ارزد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماجرای تعطیلی شنبه و دو نکته ✍️حجت‌الاسلام احمد اولیایی ۱. فاصله زیاد آنچه در فرآیندهای ساختار دولت مدرن (لایحه و مرکز پژوهش‌ها و مجلس) در مورد مسأله می‌گذرد با آنچه در گفتگوهای نخبگان میانی در باب همان مسأله رد و بدل می‌شود تعجب‌آور است. ۲. همه براحتی از مسأله اصلی «چرایی کاهش ساعات کار و افزایش تعطیلی» عبور کرده اند و بر سر روز آن بحث می‌کنند و حال آنکه اساسا ۱۶ ساعت کاهش در ماه با توجه اشکالات اساسی فرایند بهره‌وری شغلی، فرهنگ کار، نظام بروکراسی و ... هیچگونه تأثیری ندارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢یهود و تعطیلی شنبه ✔️آیت‌الله حائری شیرازی (ره) 🔹الان در تمام دنیا، شنبه به‌خاطر کلیمی‌ها تعطیل است. کشور اندونزی، بیشترین جمعیت مسلمانان را دارد. در جاکارتا، مسجدی هست به نام «مسجد استقلال» که فقط صحن آن، حدود ۳۰ هزار متر وسعت دارد. شبستان آن هم پنج طبقه است. خیلی بزرگ است. جمعیت نمازگزارانش در روز جمعه، از نماز جمعۀ تهران خیلی بیشتر است! پُرِ پُرِ پُرِ می‌شود. 🔹با این حال، اینها جمعه تعطیل نیستند! از صبح تا ظهر، ادارات باز است، کارخانجات، مغازه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها همگی باز هستند. بازار هم کلاً باز است؛ فقط یکی دو ساعت برای نماز جمعه تعطیل می‌کنند. اما در عوض، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. شنبه به احترام یهودی‌ها و یک‌شنبه به احترام مسیحی‌ها تعطیل است. جمعه هم به احترام مسلمان‌ها تعطیل نیست! [خندۀ حضار] 🔹الان شما در یک روزِ شنبه‌ای از بازار مشیر یا خیابان توحید [شیراز] عبور کنید. می‌بینید که بازار تَق و لَق است. دیگران هم چون می‌بینند که در روز شنبه، دکان‌های معتبر، تعطیل هستند، اینها هم در آینده شنبه را تعطیل می‌کنند و شما شاهد تعطیل شدن شنبه در بسیاری از خیابان‌ها خواهید بود. آن مشتریِ مسلمان هم چون می‌داند که مغازه‌ها بسته است، روز شنبه نمی‌رود بازار. مغازه‌های دیگر هم چون می‌دانند که روز شنبه، این قسمت از بازار، تق و لق است، اگر کاری داشته باشند، می‌گذارند روز شنبه مغازه‌شان را تعطیل می‌کنند. بعد چه می‌شود؟ فرهنگ آنها بر فرهنگ دیگران حاکم می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
❓پرسش فقهی در باب فقه فرهنگ از استاد علی‌اکبر سیفی مازندران با موضوع «تشبّه به کفار و یهود برای منافع اقتصادی» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad