eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
703 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📚رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده زن و خانواده ✔️در مراسم اختتامیه همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» از جدیدترین آثار پژوهشکده زن و خانواده رونمایی شد. 📖این آثار شامل ۵ اثر تألیفی، ۴ اثر ترجمه و ۷ جلد کتاب ویژه همایش بود. 📙 «عدالت، زن، جنسیت» نوشته فریبا علاسوند، «تحول معنایی واژگان خانواده در متون تفسیری و قرآن پژوهی» نوشته فریبا علاسوند، «مواجهه راهبردی با تحولات امر جنسی» نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد، «انطباق پذیری زنان و خانواده در بحران زلزله» نوشته سمیه کاظمیان و عباس آینه چی و «مبانی تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسائل فقهی خانواده» نوشته مهدی سجادی امین» عناوین آثار تألیفی هستند. 📘 آثار ترجمه نیز شامل «خانواده در جهان قرن بیستم»، «خانواده و ایمان»، «خانواده، پناهگاهی در دنیای بی‌عاطفه» و «گروه‌های کوچک در دفاع از خانواده» می شوند. 📒 ۷ جلد کتاب ویژه همایش نیز عبارتند از «چکیده مقالات»، «دو جلد مصاحبه‌ها»، «خانواده و سینما»، «خانواده و تبلیغ»، «خانواده، اخلاق و روانشناسی» و «خانواده و تربیت» است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدم جواز خلط بین تکوین و تشریع در فقه ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹یکی از مواردی که امام خمینی (ره) در فقه و در اصول و حتی در تقریرات فلسفه خود مکرر تذکر‌ می‌دهند و با این بحث نتیجه‌‌ای متفاوت از دیگران‌ می‌گیرند، این است که فقه و اصول از علوم اعتباری است و درنتیجه نباید اعتباریات را به تکوینیات قیاس کنیم. نباید قواعد عقلی که موضوع آن، حقایق و وجودات حقیقیه و اعراض و جواهر و مقولات اولیه یا ثانوی فلسفی و منطقی است را در فقه جاری کرد. اعتباریات هیچ حقیقتی جز اعتبار اعتبارکننده و جعل جاعل و مولا ندارد. 🔸این نگاه که ما بخواهیم قواعد مربوط به تکوین و قواعد فلسفی و عقلی را در فقه بیاوریم، دست فقیه را مخصوصا در امور اجتماعی و سیاسی‌ می‌بندد اما اگر این نگاه امام را داشته باشیم که اینها اعتباریات است، از یک سو مرتبط با بحث ملاکات‌ می‌شود که تابع مصالح و مفاسد است. برخی در کلماتشان خواسته‌اند از این راه، این نظریه که علم فقه یک علم اعتباری محض است را خارج کنند. این مطلب که احکام تابع ملاکات است ملازمه ندارد که قاعده عقلی را وارد فقه و اصول کنیم. شارع به خاطر ملاکاتی که وجود دارد، وجوب و حرمت اعتبار‌ می‌کند. 🔹آنچه امام‌ می‌خواهد به آن تنوع دهد این است که جایی که قواعد اعتباریات و انشائیات را باید رعایت کرد، سراغ تکوینیات نرویم و اجازه ندهیم قواعد تکوین آنجا جاری شود. این عدم خلط تکوین و تشریع ثمرات بسیاری دارد و خیلی از شبهاتی که در ملاکات مطرح‌ می‌شود را رفع‌ می‌کند. 👈 تفصیل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75654 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مگر فقیه می‌تواند بگوید من به مصلحت نگاه ندارم؟/ امام در عمل بحث «مصلحت» را در تشخیص مصلحت نظام پیش برد/ با بعضی از فضاها آینده روشنی نمی‌بینم! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مصلحت، یک ضرورت خطرناک است؛ اگر رهایش کنیم، ممکن است به‌جاهای خطرناکی برسد. از یک‌جهت ضرورت است، چون واقعاً نگاه فقیه را مشخص می‌کند؛ مگر فقیه می‌تواند بگوید من به مصلحت نگاه ندارم؟ اما از جهت دیگر اگر سر از مصالح مرسله و فقه‌های ژورنالیزم و پوپولیزم دربیاورد، خطرناک است. 🔸مرحوم امام بحث مصلحت را در فقه، چه در بعد نظری که برای‌تان نقل کردم و چه در بعد عملی توجه کرد و در عمل مثل تشخیص مصلحت نظام پیش برد. اما سوگمندانه و سوگمندانه این نگاه رشد خودش را نداشته است. 🔹این مسئله درست مثل چیزی است که گویا پایین کوه بود و مرحوم امام یک‌باری آن را چند متری بالا برد، اما تا قله هم نرساند. من اهل مبالغه نیستم که که بگویم ایشان آن را به قله برد، کار را تمام کرد و حرف آخر را ایشان زد. اگر کسی این‌ها را معتقد است بگذار بگوید. ولی من می‌گویم ایشان این بار را تا وسط‌های کوه برد و حالا ما باید این بار را یواش‌یواش بالا ببریم. 🔸با بعضی از فضاها آینده روشنی نمی‌بینم؛ یعنی گاهی فضاها دست کسانی است که مال این کارها نیستند. یک عده دارند این بار را دوباره پایین می‌آورند؛ وقتی در درس‌هایی بیان می‌شود که عقل ما درک نمی‌کند، مصلحتی نیست و فقیه نباید اهداف عالی شریعت را در نظر بگیرد. 👈 بخوانید: گزارش تفصیلی نشست «جایگاه مصلحت در فقه از منظر امام خمینی (ره)»: http://ijtihadnet.ir/?p=75658 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از تحول و تعامل حوزه‌های علمیه قم و نجف تا آسیب‌شناسی نظام آموزشی و تربیتی ✔️استاد سید منذر حکیم: 🔹آیت‌الله خوئی یکی از آن بزرگان نجف است؛ نجف امام خمینی و شهید صدر هم داشت، نجف کاشف الغطاء، نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی داشت. آیت‌الله بروجردی بزرگ شده حوزه علمیه نجف است، همینطور بزرگان فعلی، آیت‌الله آمیرزا کاظم تبریزی، آمیرزا جواد تبریزی، آیت‌الله وحید خراسانی، همه این‌ها بزرگ شده نجف هستند که الان در قم هستند؛ یعنی این تداخل قم و نجف اینقدر زیاد و عمیق است که اصلاً این جدا کردن‌ها غلط است. 🔹امتیاز قم به پرورش روحیه تبلیغ و ارتباط با مردم بود که این هم یکی از دلایل سرعت پیروزی انقلاب امام بود. در نجف این امر ضعیف بود و بعدها، بعد از شهید صدر و شهید صدر دوم، نجف رویکرد تبلیغی قوی‌تری پیدا کرد و الان طلبه‌ها تا سه شنبه‌ها درس می‌خوانند و سه‌شنبه عصر به مناطق خود می‌روند و در منطقه خودشان تبلیغ می‌کنند و دوباره به نجف باز می‌گردند. 🔹با تحولاتی که بعد از انقلاب و نیازهای انقلاب برای ما مطرح شد، باید یک تحولی در حوزه قم شکل می‌گرفت و در حال شکل گرفتن است؛ اما چقدر موفق است، این خیلی جای حرف است، چون ما رفتیم به سمت جایی که الان خیلی ما تأسف می‌خوریم. سال هفتاد بحث دادن مدرک تحصیلی به طلاب بود، من در جلسه بودم، آیت‌الله مؤمن فرمود دستم بشکند اگر بخواهم چنین مصوبه‌ای را امضا کنم، معنایش، این است که ما داریم طلبه‌های خود را هدر می‌نماییم و از حوزه بیرون می‌کنیم و حوزه با این روند ضعیف ‌‌می‌شود و شکست می‌خورد. 👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=75685 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙نقدهای علامه طباطبائی بر علامه مجلسی ✔️نگارنده در این کتاب نقدهای علامه طباطبائی بر نظریات علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار را در ۶۵۶ صفحه مورد بررسی قرار داده‌ است. 📖 معرفی + دریافت کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=75691 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش استاد هادوی تهرانی در پی تعطیلی شبکه تلویزیونی تمدن و مدرسه علوم دینی و دانشگاه اهل‌بیت (ع) افغانستان ✍️بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون با کمال تأسف و تأثر اطلاع حاصل شد که وزارت عدلیه حکومت طالبان، در کشور عزیز افغانستان، در اقدامی شتابزده حکم به تعطیلی شبکه تلویزیونی تمدن و مدرسه علوم دینی و دانشگاه خاتم النبيين (ص) را صادر کرده است. باید توجه داشت که شبکه تلویزیونی تمدن از افتخارات ملی افغانستان محسوب می‌شود که سال‌ها بدون وابستگی به یک جریان خاص سیاسی به ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و تقویت برادری اسلامی مفتخر بوده است و این شبکه به همراه مدرسه علوم دینی خاتم النبيين (ص) و دانشگاه خاتم النبيين (ص) از خدمات ماندگار شخصیت بزرگ افغانستان مرحوم آیت‌الله محسنی اعلی الله مقامه الشریف است. آیت‌الله محسنی رحمه الله که نزدیک بیست سال پیش از فعالیت‌های حزبی کناره گیری کرده بود، در تلاش برای ارتقا فرهنگی کشور عزیز افغانستان این مراکز را که زمین و تمام ما یملک آن به نام ایشان است، تأسیس کرد و با استقبال تمام مسلمانان غیور افغانستان مواجه شد. بی‌شک عالمان برجسته و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی افغانستان به وظیفه الهی خود در دفاع از این میراث ملی، فارغ از گرایش‌های سیاسی، عمل خواهند کرد. امید است حکومت طالبان با درایت و عدالت در این موضوع بازنگری کرده و امکانات بیشتری را برای تقویت این مراکز ارزشمند فراهم کند. 🔺وزارت دادگستری حکومت طالبان اعلام کرده است که فعالیت‌های شبکه تلویزیونی تمدن، حوزه علمیه خاتم‌النبیین(ص) و دانشگاه خاتم‌النبیین به دلیل تعلق این نهادها به حزب سیاسی و ساخت ساختمان‌های این مراکز در زمین‌های غصب‌شده طالبان، متوقف می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 حکم شرعی کسب درآمد از بازی‌های تلگرامی ✔️ نظر آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی درباره همستر و نات کوین ❓سؤال: طی یک ماه اخیر در بستر تلگرام، انواع مختلف بازی‌ها مانند نات کوین، همستر و ... راه اندازی شده است که توجه بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را به خود جلب کرده است. مطابق وعده‌ای که مدیران این بازیها داده‌اند پس از کسب امتیاز در قالب سکه، این سکه ها قیمت گذاری شده و قابل خرید و فروش خواهد بود. برای نمونه یکی از این بازیها، فرآیندهای خود را تکمیل کرده و در نهایت تبدیل به ارز دیجیتال شده و هم اکنون عده ای از آن بهره مند شده اند. به نظر حضرتعالی آیا مشارکت در این برنامه ها و کسب درآمد احتمالی از این روش مجاز است یا خیر؟ ✍️ پاسخ: با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارزها دارند، از جمله اینکه منشاء استخراج آن روشن نیست و نیز غالباً اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشاء سوءاستفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه گذاری و درآمد حاصل از آنها جایز نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی«روش شناسی علوم اسلامی» در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی 🗓 مهلت ارسال آثار: ۲۹ اسفند ۱۴٠۴ 🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله فارسی: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir 📎 آدرس رایانامه: raveshshenasi@bou.ac.ir 🌐آدرس درگاه و سامانه اینترنتی دریافت مقالات: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir 🏢 آدرس پستی: مشهد- حدفاصل چهارراه خسروی و چهارراه شهدا- نبش گذرگاه آیت اله واعظ طبسی ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی طبقه اول مرکز تخصصی آخوند خراسانی ☎️تلفن تماس: 6-05132233350، داخلی 8639- 8629 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
معیارهای حکومت اسلامی.pdf
3.27M
📑 جزوه «معیارهای حکومت اسلامی» 👤حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی، استاد حوزه و دانشگاه، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ✂️برشی از ارائه: "اگر شما مشکلات زیاد موجود برای اسلام را نشانه دینی نبودن بدانید، در ابتدای راه نفهمیدن اسلام قرار دارید. شاید این سؤال برایتان به وجود بیاید که اگر مشکلات معیشتی و فساد بیشتر باشد، باز هم نشانه جامعه ایمانی است؟ بنده در جواب می‌گویم..." 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخ به سوالاتی درباره انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری توسط مجلس خبرگان 1. چرا خبرگان تصمیم گرفتند که در زمان حیات امام، جانشین رهبری را برگزینند و برای این منظور، آیت‌الله منتظری را در نظر گرفتند؟ 2. فرآیند انتخاب آیت‌الله منتظری به رهبری آینده چگونه بود؟ 3. نظر امام خمینی درباره انتخاب منتظری به رهبری آینده نظام اسلامی چه بود؟ 4. ماجرای حمایت آیت‌الله منتظری از مجاهدین خلق در سال ۶۷ و مخالفت او با اعدام آنها چه بود؟ 5. آیت‌الله منتظری چگونه از رهبری آینده نظام اسلامی برکنار شد؟ 6. پیشنهاد رهبری آیت‌الله خامنه‌ای از سوی امام خمینی در مهرماه ۱۳۶۷ 7. آیا رعایت شرط مرجعیت برای انتخاب رهبری الزامی بود و چه نظراتی در این باره در میان خبرگان وجود داشت؟ 8. چه نظراتی درباره رهبری فردی یا شورایی وجود داشت و چگونه خبرگان به رهبری فردی اقبال بیشتری نشان دادند؟ 9. ماجرای مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با انتخاب به عنوان رهبری و جانشین حضرت امام از سوی خبرگان چه بود؟ 10. ماجرای موقت بودن رهبری آیت‌الله خامنه‌ای چیست؟ 11. روند تأیید و تداوم رهبری آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازنگری قانون اساسی از سوی مجلس خبرگان چگونه بود؟ 👈 مطالعه مجموعه پرسش‌ها و پاسخ‌ها: http://ijtihadnet.ir/?p=75696 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کانال#مسیر_فقاهت.pdf
49.01M
🏷دریافت تقریرات درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📗بحوث فقهی فی صلاة الجماعة 🔺این تقریرات می‌تواند منبع قابل ملاحظه‌ای برای محققین جهت استخراج مبانی فقهی_اصولی و همچنین مبانی رجالی و فقه الحدیثی معظم‌له و شناخت منهج استنباطی ایشان باشد. 🔺این فایل ۸۹۶ صفحه‌ای حاوی ۶۱ تقریر از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۲ لغایت تاریخ ۱۳۹۸/۱۳/۴ می‌باشد که در یک فایل مستقل تجمیع شده است. منبع: مسیر فقاهت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روش فقها در اعتبارسنجی روایات در دیگر علوم اسلامی کارآمد نیست/ نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم ✔️استاد سیدکاظم طباطبایی: 🔹علامه طباطبایی و آیت‌الله خویی معتقدند در روایات فقهی، ظن کفایت می‌کند ولی در گزاره‌های تاریخی نیازمند علم و یقین هستیم زیرا دائرمدار جعل شرعی نیست؛ یقین البته مقداری اغراق‌آمیز است و اگر بخواهیم در گزاره‌های تاریخی به علم هم کفایت کنیم چیزی از آنها باقی نخواهد ماند. لذا برخی گفته‌اند، روایات فقهی سند معتبر لازم دارند ولی در روایات تاریخی اگر بخواهیم با رویکرد فقهی جلو برویم دانش تاریخ متلاشی خواهد شد و داده‌های تاریخی به حد صفر خواهد رسید. اگر دانش تفسیر را هم بخواهیم با رویکرد فقیهانه بررسی کنیم باز شاید یک درصد از روایات سند صحیح و وثوق سندی فقیهانه را داراست. 🔸خود فرد فقیه اگر از یک عرصه علمی به عرصه دیگر برود مانند شیخ طوسی در نوشتن کتاب الغیبه، رویکرد کاملا متفاوتی به خود خواهد گرفت؛ تفسیر تبیان را با تهذیب بررسی کنیم، آنقدر تفاوت در استناد به روایات وجود دارد که اگر کسی بگوید این دو کتاب را دو نفر نوشته‌ مایه تعجب نیست. 🔹روایات فقهی ویژگی خاصی دارد که در حوزه‌های معرفتی دیگر مورد توجه نیست، لذا نباید با معیار روایات فقهی دنبال سایر روایات برویم؛ فقیه دنبال حجیت شرعی است ولی بقیه عرصه‌ها حتی اعتقادات هم دنبال حجیت شرعی نیستند یا فقیه از اصول عملی نقلی به راحتی استفاده می‌کند یعنی اصل برائت را جاری می‌کند ولی در تاریخ آیا امکان جاری کردن اصل برائت وجود دارد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📄 مطالعه مقاله | راه‌کارهای نوین در شناخت طبقه راویان ✍️نویسندگان: سید علیرضا حسینی شیرازی و محمد لطفی پور ✂️چکیده: شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادی‌ترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دست‌یابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیت‌های حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علم‌آموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوخته‌ها به‌نسل‌های پسین) می‌باشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راه‌کارهای گوناگون بهره می‌جویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیان‌گر آن است که این راه‌کارها، نمی‌تواند تمام چالش‌های فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخ‌گو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راه‌کار نوین طبقه‌شناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالش‌های باقی‌مانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راه‌کارها در گشودن چالش‌های طبقه‌شناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیم‌بن‌هاشم، محمدبن‌عیسی‌بن‌عبید و محمدبن‌احمد‌بن‌یحیی، به نمایش گذاشته‌ شده‌است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📽 اکران نسخه کامل مستند «الکافی» روایتی از سرگذشت یک کتاب (اصول، فروع، روضه) 🎙سخنران ویژه: استاد سید علی‌رضا حسینی شیرازی (پژوهشگر حوزه علوم حدیث) 🎙با حضور کارگردان: مسعود طاهری 🗓 زمان: چهارشنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۴:۳۰ 🏢مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، سالن سینما اشراق، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗«نقد و بررسی کتاب واکاوی فقهی تشبه به کفار (با تاکید بر پوشش‌های نمادین فرهنگ بیگانه)» 🎙ارائه :حجت‌الاسلام و المسلمین حسین مهدی زاده (محقق و نویسنده اثر) 👤ناقدین: 🎙دکتر حسین شرف الدین (استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)» 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقر ربانی (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام) 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان جذب پژوهشگر مکتب فقهی امام خمینی 🔰 گروه پژوهشی مکتب فقهی امام خمینی(ره) موسسه آموزش عالی حوزوی ائمه اطهار مشهد مقدس؛ به منظور تکمیل «شبکه پژوهشگران» خود و به‌کارگیری پژوهشگران برتر در پژوهش‌های مرتبط با مکتب فقهی امام خمینی، از میان اساتید و طلاب محترم حوزه علمیه خراسان در محورهای زیر دعوت به همکاری می‌کند: 🔻حوزه‌های تخصصی پژوهش: ۱. مباحث و مسائل فلسفه فقه درمکتب فقهی امام خمینی(ره) ۲. مباحث و مسائل اصول درمکتب فقهی امام خمینی(ره) ۳. مباحث و مسائل فقه های تخصصی درمکتب فقهی امام خمینی(ره) 4. مباحث و مسائل مربوط به حکمرانی در مکتب فقهی امام خمینی(ره) 🔻شرایط پژوهشگران: ✅ داشتن روحیه و توانایی پژوهش در حوزه فقه و اصول ✅ برخوردار ازمدرک سطح سه حوزه (اساتید و طلاب سطح سطح چهار و نیز پژوهشگران دارای سابقه پژوهشی در حوزه مکتب فقهی امام خمینی(ره) در اولویت قرار دارند) ✳️فرایند ثبت نام: ▫️ ثبت نام از طریق سامانه (تا پایان مرداد ماه): http://mashhad.markazfeqhi.com/researcher ▫️بررسی اولیه و دعوت منتخبین به مصاحبه (تا نیمه اول شهریور ماه ۱۴٠۳) ▫️مصاحبه حضوری (تا پایان شهریور ماه ۱۴٠۳) ▫️اعلام نتایج نهایی (نیمه اول مهرماه ۱۴٠۳) ▫️گذراندن دوره مقدماتی آشنایی با کلیات مکتب فقهی امام خمینی(ره) ☎️ در صورت لزوم،با شماره 09196633496 تماس حاصل فرمائید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه تابستانه مجتمع «تربیت مجتهد مدیر» حوزه علمیه قم در رشته‌های «فقه مدیریت»، «فقه مدیریت امنیت»، «روانشناسی فقه مدیریت» برگزار می‌شود. 🔺این دوره ها که از ۲۵ خرداد آغاز و تا یکم مرداد ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت به صورت مجازی برگزار می‌شود و شرکت برای عموم طلاب، دانشگاهیان و خواهران و برادران آزاد است. 🔻علاقه مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات ثبت‌نام و مزایای شرکت در این دوره‌ها بر روی آدرس‌های زیر کلیک کنند: 🔹دوره فقه مدیریت: B۲n.ir/f۳۲۸۹۶ 🔸دوره فقه مدیریت امنیت: B۲n.ir/y۴۸۲۱۹ 🔹دوره روش شناسی فقه مدیریت: B۲n.ir/r۴۶۷۳۹ ☎️ پل ارتباطی: 02532937733 - 02532919128 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
شاخص محوری 1403.pdf
166.9K
شاخص‌محوری؛ عبور از قرمز و آبیِ سیاسی 💠 دعوت ۴۰ تشکل فرهنگی‌اجتماعی از نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه جهت تحقق انتخابات آگاهانه ➕ متن کامل ➕ فهرست شاخص‌های رئیس‌جمهور ➕ فهرست تشکل‌های امضاکننده 🔸رقابت اسم‌ها و عکس‌ها، بدون توجه به ویژگی‌های نامزد مطلوب و اصلح، نشانه فرو کاستن رقابت سیاسی به یارکشی سخیف قرمز و آبی است که نه‌ تنها آورده‌ای برای فرهنگ سیاسی ندارد، بلکه معمولا به غلبه باندهای سیاسی و صاحبان پول و رسانه می‌انجامد. 🔸از نخبگان، خواص فرهنگی‌ اجتماعی و گروه‌های مرجع، اعم از روحانیون، اساتید حوزه و دانشگاه و ... دعوت می‌شود که این فضای سیاست‌زده را بشکنند. 🔸بدون غلبه ذهنیت مثبت و منفی، نامزدها را بر اساس شاخص‌های مطلوب ارزیابی کرده و جامعه را به سمت محوریت یافتن شاخص‌ها سوق دهیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتخابات و دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری» ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیت‌‌شدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دوره‌های قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبان‌ها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟ تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به‌ روز و حل فقهی آن‌ها نمود ویژه‌ای در بررسی تزاحمات دارد. از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهم‌تر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیت‌ها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز می‌تواند باشد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75701 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «آموزه برائت از مشرکین در فقه عامه از نظریه تا عمل 📖مطالعه موردی؛ دیدگاه بخاری در کتاب الجامع الصحیح 🎙ارائه حجت‌الاسلام علی راد، دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🗓 زمان: سه شنبه ۲۲ خردادماه، ساعت ۲۱ 🖥 پخش از شبکه اینترنتی عبرات: abarat.tv 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_11778007769.mp3
5.4M
🎧 صوت | انکار ضروری دین به‌‌سبب شبهه، موجب کفر نیست 🎙برشی از درس خارج استاد شهیدی➕ شوخی استاد با مستشکل 🆔 https://eitaa.com/ijtihad