eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
703 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢تنزیل شریعت در سرزمین راهبردها ✔️استاد احمد مبلغی: 🔻یکی از مصادیق تنزیل شریعت تنزیل آن در حوزه راهبردها است. پیاده‌سازی شریعت در حوزه استراتژی‌ها یک امر اساسی می‌باشد، زیرا استراتژی‌ها نقش حیاتی در شکل‌دهی به فعالیت‌ها و انجام مسئولیت‌ها دارند. با این حال، ما اغلب، بلکه در بیشتر موارد، در تعیین رابطه فقه با استراتژی‌ها غیر فعال بوده و هستیم. 📌در اینجا و قبل از ورود در بحث باید دو نکته اصلی را روشن کنیم: 🔹اولاً، منظور این نیست که فقها استراتژی‌ها را تدوین کنند؛ چرا که این حوزه‌ای تخصصی است که علم خاص خود را دارد و موضوع ما اینجا جایگزینی نقش متخصصان در تدوین استراتژی‌ها با فقها نیست. 🔹ثانیاً، برخی به اشتباه تصور می‌کنند که علم فقه می‌تواند در همه چیز به کار رود، از ساخت خودرو تا پرتاب هواپیما. این افراط غیرموجهی است که علم و تخصص‌های دیگر را نادیده می‌گیرد. علم فقه باید با نگاه به قواعد علمی و تخصص‌های دیگر موضوع خود را تنظیم و تعیین کند تا بتواند به درستی نقش خود را ایفا کند. بنابراین، باید در مورد پیاده‌سازی شریعت در حوزه استراتژی‌ها فکر کنیم و بسیار جدی باشیم. 👈دو مسیر برای پیاده‌سازی شریعت در حوزه استراتژی‌ها: http://ijtihadnet.ir/?p=75736 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چند استفتاء مطابق با فتوای آیت‌الله خامنه‌ای ✔️جدیدترین استفتائات مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن پیش‌روی حاوی هشت سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 👈 ملاحظه کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=75745 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه به مثابه حکمت عملی؟ در کشاکش نفی و اثبات.MP3
48.82M
🎧 دریافت صوت | نشست علمی «فقه به مثابه حکمت عملی؟ در کشاکش نفی و اثبات» 🎙با ارائه استاد شیخ محمد سند بحرانی و حجت‌الاسلام علی نعمتی 🏢 مشهد، دوم خردادماه ۱۴۰۳، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی 🖥 مشاهده فایل تصویری: https://www.aparat.com/v/yuau3y7 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم‌اندیشی علمی «ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه حکومت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی (نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی گرامی پور (عضو هیات علمی دانشگاه قم) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح الله نعیمیان (مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا علیه‌السلام) 📅 زمان: یک شنبه ۳ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏛مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام 📍موقعیت: https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از سنخ نبوت ✔️برشی از بیانات آیت‌الله‌ شبیری زنجانی به مناسبت عید سعید غدیر 🔹از آیه قرآن استفاده می‌شود که مسئله امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و انتصاب آن حضرت به وصایت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله)، در عدل نبوت است. تعبیر قرآن این است که اگر شما این امر یعنی ولایت حضرت را ابلاغ نکنید، گویا اصلاً ابلاغ رسالت نکردید و اصلاً هیچ کدام از احکام را نرساندید! «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» تمام این نماز و روزه و حج و زکات و ... همه اینها که ابلاغ شده، اگر این امر اخیر -یعنی مسئله وصایت و ولایت- نباشد، گویا همه محو و نابود است. از این پیداست که یک موضوع سیاسی در بین است که ابلاغش ترس داشته، خداوند تأمین می‌دهد و می‌فرماید خاطر جمع باشید « وَاللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ». موضوع، از سنخ نبوت است. 🔸این مطلب مستفاد از آیه شریفه است که مسلماً در عید غدیر نازل شده و سنّی‌ها هم نزول این آیه در این روز را قبول دارند. 🔹خداوند مرحوم آقای حاج سید مهدی روحانی را رحمت کند. ایشان نقل می‌کرد در مجمعی که با موضوع گفتگوی تمدن‌ها در ترکیه تشکیل شد و عده‌ای هم از ایران از جمله ایشان شرکت کردند، یکی از سنّی‌ها در سخنرانی خود گفت روایات غدیر روایات درستی نیست. بعد از او یک سنّی دیگری که از نظر علمی رتبه‌اش بالاتر از وی بود سخنرانی کرد و گفت ما هم قصه غدیر را قبول داریم و جای انکار نیست، ولی قضیه این است که حضرت علی علیه السلام جنگهای زیادی کرده بوده و از عرب افراد زیادی را کشته بوده، و این قهراً منشأ عدوات با ایشان شده بود، پیامبر (ص) فرمود هر کس مرا دوست دارد باید او را دوست داشته باشد، و در غدیر دوستی علی (ع) را تثبیت کرد. بعد هم فرموده «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» . ما هم دوست‌دار علی هستیم و از دشمن علی، تبری داریم. 🔸آقای واعظ‌‌ زاده آن‌جا اشکال کرد که شما صدر کلام را باید در نظر بگیرید که فرموده «ألستُ أولی بکم مِن أنفسِکم» من از خود شما به شما أولی نیستم؟ گفتند بلی، بعد حضرت فرموده است «من کنت مولاه فهذا علي مولاه» یعنی همان اولویتی که حضرت خاتم‌الأنبیاء (صلّی الله علیه وآله) بر مردم دارند، همان اولویت برای حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ثابت است و پیامبر (صلّی الله علیه وآله) همین امر را از مردم اقرار گرفت و آنها قبول کردند. ایشان می‌گفت آن سنّی اینجا سکوت کرد. خلاصه اینکه مطلب خیلی روشن است. به قول شاعر: برهان وجودت را صد چشمۀ زیبایی است / این مدعیان کورند با این همه برهان‌ها (جلسه علمی اول ذی‌الحجة 1436) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت شنیدنی رهبر انقلاب از گزارش‌های مردمی به رهبری درباره زندانیان و اجازه شرعی ایشان برای خرج سهم امام در این مساله ✂️بنده نسبت به خرج سهم امام خیلی سخت‌گیری دارم. می‌خواهند مسجد بسازند، اجازه نمی‌دهم از سهم امام استفاده شود. اما معتقدم در یک مواردی، از وجوهات حتی می‌شود استفاده کرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روحانیت یا طبقه روحانیت! امام خمینی، کدامیک را از مناصب قدرت منع کردند؟ ✍️محمدصابر صادقی سال‌هاست که طیف سنتی حوزوی در پی بیرون کشیدن پای حوزه و روحانیت از امر سیاسی و حکومت است. این طیف در لایه معتقدین به نظام و امام و آقا نیز مبتنی بر چند گزاره از امام راحل در پی اثبات نظریه خویش است و آرزو می‌کند که هیچ چیزی از سیاست و حکومت به پای حوزه و روحانیت نوشته نشود و این دو در تنزه تام خود قرار گیرند و مخاطرات امر سیاست و حکومت و مشکلات و معضلات آن در پرونده حوزه و روحانیت ثبت نگردد و مردم، ما حوزویان را مسئول ندانند و از همین روی احترام حوزویان و صاحبان عمائم مخدوش نشود. در این تصویر روحانیت نه چیزی مانند انبیا و ائمه سلام الله علیهم، که کشته بشوند و توهین بشنوند و هزینه بدهند و غیره، بلکه صنفی است که همیشه در جایگاه وعظ و ارشاد و علمِ دین و بیرون از سیاست، یار و مددکار مردم همیشه مظلوم ایستاده است! از این روی استدلال می‌کنند که امام راحل هم معتقد به عدم ورود روحانیت به مناصب قدرت بوده است و از روی اضطرار اجازه داده­‌اند، و چون دیگر این ضرورت احساس نمی‌شود، بهتر است که دیگر روحانیت در رأس امور اجرایی قرار نگیرد و متحمل تبعات منفی آن نشود! اساس اختلاف و افتراق نگاه امام راحل با طیف سنتی حوزوی در همین جمله اخیر استدلال آنان قرار دارد. آنان در پی حفظ احترام و عدم مواجهه با تبعات منفی سیاست و قدرت هستند، اما آیا امام نیز به همین دلیل با ورود روحانیت در ابتدا مخالف بودند؟ 📝 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=75747 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه ۱۴۰۳/۰۴/۰۲ 🌹یاد شهدای برجسته‌ قوه‌ قضائیه، 🌹شهید بهشتی عزیز و سایر شهدائشان و 🌹بخصوص شهدای اخیر که مرحوم آقای رئیسی (رضوان الله علیه) سابقه‌ خوب و برجسته‌ای در قوه‌ قضائیه دارند گرامی میداریم. 🙏از کارکنان شریف قوه‌ قضائیه ــ چه مدیران، چه قضات، چه کارکنان اداری ــ بنده صمیمانه متشکرم. 💠درباره گزارش ارائه شده توسط رئیس قوه قضائیه در ابتدای جلسه ⚖️موضوع اصلی در قوه‌ قضائیه در همه‌جای دنیا عبارت است از ✅حل‌وفصل مسائل مردم بر اساس عدالت 🚧جلوگیری از عبور از خط قرمز قانون ❇️همه‌ توجهات باید در درجه‌ اول بر تأمین عدالت ⏪در اختلافاتی که بین مردم هست و ⏪در تظلماتی که صورت میگیرد، متمرکز باشد. 🌟روی کمتر نقطه‌ای مثل عدالت در قرآن کریم و در سایر منابع اسلامی تکیه شده. 👌نتیجه این است که همه‌ سعی قوه‌ قضائیه، با شجاعت، باید معطوف باشد به ایجاد عدالت 🔻با شجاعت بایستی در این مقوله وارد شد و ♦️بدون ملاحظه عدالت را اجرا کرد؛ 🔺قضاوت عادلانه و غیر جانب‌دارانه. 📌خیلی مهم است که مردم احساس کنند ✅با وجود قوه‌ قضائیه به آنها ظلم نخواهد شد و ⏪اگر تظلمی کردند، عادلانه برخورد خواهد شد. 💠نکات و توصیه‌هایی برای تحقق عدالت در عملکرد قوه قضائیه 🔷عمل براساس برنامه، همراه با بررسی ایراد سند تحول 🔶کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها 🔷کم شدن نقض آرای دادگاه‌های بدوی 🔶کاهش گزارشها و شکایتهای رسیده به سازمان بازرسی 👈باید دید آیا اشکال از کمبودهایی است که در سند وجود داشته؛ ⁉️یا نه، سند خوب بوده، برنامه‌ی اجرائی خوب نبوده 🔷فکر اساسی و درست برای حل مشکلِ کثرت پرونده‌ها 🔶ارتقای دانش قضات و استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم قضائی 👌تسلط بر دانش قضائی موجب میشود که پرونده، ❇️هم متین‌تر رسیدگی بشود ❇️هم سریع‌تر رسیدگی بشود 🔷تقویت کارکنان و قضات جهادی ✨باید جوری عمل بشود که افکار عمومی، قوه‌ قضائیه را «عدالتخانه» تشخیص بدهند 🔶تبدیل جلسه دادگاه به جلسه قضاوت عادلانه با برون‌داد عدالت 🔺عدالتی که همه هم حس کنند که این عدالت است؛ حتی آن کسی که علیه او حکم صادر میشود 🔷تسریع رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و زندانی 🔶علاج طولانی شدن مدت زندانی به خاطر بدهکاری مالی حل نشدنی 📌بنده نسبت به خرج سهم امام از وجوهات خیلی سختگیری دارم؛ ☝️امّا معتقدم از وجوهات حتی میشود برای یک چنین مواردی استفاده کرد 🔷استناد به قوانین داخلی و نه مبانی حقوق بشری غرب توسط قضات ❌آن مبانی، مبانی نادرستی است؛ ⭕️حالا خودشان هم که عمل نمیکنند هیچ 🔶استمرار بازدیدهای میدانی و پیگیری تا حصول نتیجه 💠درباره انتخابات پیش رو 📺مباحثاتی که آقایان نامزدها در تلویزیون با هم میکنند یا 🎙اظهاراتی که در جمعشان یا تک‌تک میکنند، ⛔️موجب نشود که یک نامزدی برای غلبه‌ی بر رقیب حرفی بزند که ما را دشمن‌شاد کند؛ 🚨حرف دشمن‌پسند زده نشود 🗣گاهی حرفهایی صادر بشود که این، کشور را، ملت را، نظام جمهوری اسلامی را دشمن‌شاد کند؛ 🔺این جایز نیست. 🍀امیدواریم ارواح طیبه‌ شهدا از شما راضی باشند، روح امام بزرگوارمان از شما راضی باشند، و توفیقات الهی ان‌شاءالله شامل حال همه‌ شما باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزیده‌هایی از فیلم بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با محورهای: 🔹️اجتناب از حرفهای دشمن شادکن در انتخابات 🔹️مسئله‌ی عدالت و جلوگیری از عبور از قانون؛ اساس کار قوّه‌ی قضائیّه 🔹️کوتاه شدن مدّت زمان رسیدگی به پرونده‌ها 🔹️کاهش نقض آراءِ دادگاه‌های بدوی 🔹️کثرت پرونده‌ها؛ از موانع مهمّ دستیابی دستگاه قضا به جایگاه مطلوب 🔹️لزوم ارتقاء دانش قضات 🔹️تقویت افراد جهادی در قوّه‌ی قضائیّه 🔹️سرعت در رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و زندانی 🔹️پرهیز از استناد در احکام به مبانی حقوقی غربی 🔹️پیگیری تا حصول نتیجه در بازدیدهای مفید و لازم میدانی 📥 مشاهده و دریافت مجموعه کامل: سایت | آپارات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗پاسخ به شبهات بنیادین «تزاحم اختیارات رئیس جمهور و ولی فقیه» ✔️قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران بخش مهمی از ساختار سیاسی کشور است که بدنه اصلی اجرایی حکومت به حساب می‌آید و در این شماره از نشریه «ردیه» که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) منتشر شده است، تلاش می‌شود تا به شبهه «تزاحم اختیارات رئیس جمهور و ولی فقیه» و شبهات ذیل آن پاسخ داده شود. 🔻«ردّیه» پاسخی به شبهات بنیادین، اساسی و پایه‌ای است؛ شبهاتی که سبب ایجاد شک و تردید در مبانی و بنیادهای اعتقادی، باورهای مهم و تأثیرگذار دینی شده و ذهن و عاطفه‌ مخاطبان را با چالش روبرو می‌کند. 🔗با یک کیک «ردّیه» را دریافت کنید و بخوانید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 آقایان نامزدهای محترم ریاست جمهوری! 👈 مناظره ترامپ و بایدن الگوی ما نیست؛ باید شرعی رفتار کرد ✍ توصیه‌ها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب به نامزدهای برای رعایت اخلاق انتخاباتی 📥 مطلب مرتبط: نماهنگ آقایان نامزدهای محترم ریاست جمهوری! 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی بر علوم سیاسی در یکصد سال اخیر حوزه علمیه قم ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی: 🔹حوزه علمیه در عرصه آموزش علوم سیاسی و مطالعات سیاسی اسلامی خودکفاست؛ یعنی تمامی مقاطع مطالعات سیاسی در مراکز وابسته به حوزه یا مراکزی که از میان حوزویان دانش‌پژوه، دانشجو و طلبه می‌پذیرند، برقرار است. دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در مراکز منتهی به صدور مدرک رسمی دانشگاهی و هم، سطح دو، سطح سه و سطح چهار حوزه، در مراکز منتهی به صدور مدرک حوزوی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف وجود دارد. 🔹برای اولین‌بار در نظام آموزشی کشور، رشته فقه سیاسی در مقطع ارشد و دکتری در حوزه علمیه و مراکز آموزشی پژوهشی حوزوی و حوزوی- دانشگاهی تدریس می‌شود. حوزه علمیه از نظر فقه سیاسی، از جایگاه بی‌بدیل و ممتازی در سطح جهان برخوردار است؛ یعنی دانشی که در عرصه فقه سیاسی تولید می‌شود، در مراکز آموزشی و پژوهشی غیرحوزوی، چه در ایران و چه فراتر از ایران نداریم. 👈 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=75758 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مواجهه حوزه علمیه قم با جریان‌های روشنفکری ✔️یکصد سالگی حوزه علمیه، فرصت مغتنمی برای شناخت جایگاه و منزلت و نقش حوزه در تحولات اجتماعی و بهانه‌ای برای بازخوانی یک قرن تجربه حوزه علمیه قم است. یکی از موضوعاتی که در دوره صد ساله حوزه مطرح می‌شود، موضوع «رابطه حوزه علمیه قم با جریان‌های روشنفکری» است. ⁉️سؤال این است که حوزه علمیه قم، چگونه با پدیده روشنفکری به‌طور عام و با روشنفکری دینی به‌طور خاص مواجه بوده است؟ چه تأثیرهایی بر جریان روشنفکری گذاشته است و یا اینکه چه تأثیراتی را از آن پذیرفته است؟ و اینکه صورت‌بندی شما از رابطه حوزه علمیه قم، با جریان روشنفکری چگونه است؟ 👈 استاد خسروپناه مواجهه حوزه علمیه قم، با جریان روشنفکری را در قالب شش جریان دسته‌بندی نموده است که می‌خوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75755 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکردهای جریان‌شناختی حدیثی در صد سال اخیر حوزه علمیه قم ✔️رویکردهای حدیثی و نحوه تعامل علما و بزرگان با حدیث سبب شده است که آثار گوناگونی نگاشته شود و موضوعات مختلفی در این زمینه بحث شود. در سده اخیر یعنی از ابتدای باز تاسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی جریان‌های حدیثی مختلفی صورت گرفته و تاکنون نیز این رویکردها و جریان‌ها ادامه داشته است. 🔺رویکرد اول: نحوه تعامل علما با حدیث 🔻رویکرد دوم؛ بررسی جریان‌هایی که به ابعاد حدیث پرداختند: 🔹جریان حجیت حدیث 🔸جریان علوم پیرامون حدیث؛ تاریخ حدیث 🔹جریان علوم پیرامونی حدیث؛ وضع و علل حدیث 🔸جریان فقه و نقد الحدیث و نقد حدیث اهل سنت 🔹جریان‌های تصحیح، تحقیق و احیا حدیث 🔸جریان اعتبارسنجی حدیث 🔹 جریان دارالحدیث و مراکز حدیثی 👈گزارش حجت‌الاسلام محمد حائری شیرازی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75750 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
گونه شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی و مبانی فقهی آن.mp3
28.26M
🎧 دریافت صوت نشست «گونه‌شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی و مبانی فقهی آن» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر ربانی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قاسمی 🗓 یک‌شنبه ۳ تیرماه، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 نقش مردم در پیشرانی راهبردهای حکومت دینی 🎙باحضور: استاد محمد عشایری منفرد 📆 زمان: دوشنبه ۴ تیر ساعت ۲۲:۳۰ 🖥 برنامه ماجرا، شبکه چهار سیما 🆔 https://eitaa.com/ijtihad