eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢سنت روضه‌خوانی خانگی در سیره ائمه (ع) ✔️ استاد محمد عشایری منفرد: 🔹نگاهی به روضه‌خوانی خانگی در سیره اهل بیت بیندازیم. در توصیه‌های امام باقر علیه‌السلام به کسی که نمی‌توانست در روز عاشورا به کربلا برود اما دوست داشت ثواب زیارت در روز عاشورا را از دست ندهد، آمده است: «قبل از ظهر عاشورا به بیابان یا روى بلندىِ خانه‌اش برود و با اشاره به امام حسین(ع) سلام کند و با جدّیت، بر قاتلش نفرین کند و پس از آن، دو رکعت نماز بگزارد. آن‌گاه بر حسین(ع) مرثیه بخواند و گریه کند و سفارش کند کسانى که در خانه‌اش هستند، بر حسین(ع) گریه کنند و با ناله کردن بر حسین(ع)، در خانه‌اش مراسم به پا کند و با خانواده‌اش در گریه هم‌صدا شوند. من براى آنان، از طرف خدا ضمانت می‌کنم که اگر این کار را انجام دهند، همه این ثواب‌ها را به دست می‌آورند» (کامل الزیارات، ابن قولویه ص 176) 🔸کمیت شاعر به خانه امام باقر علیه السلام آمده بود. گفت: یابن رسول الله اجازه می‌دهید برایتان شعری بخوانم؟ حضرت فرمود: ایام البیض است! کمیت گفت: شعر فقط درباره شما است و چیز دیگری در آن نیست! حضرت اجازه دادند تا شعرش را بخواند. او خواند و امام باقر علیه‌السلام گریست. همراه با امام باقر، فرزندش امام صادق نیز گریست. از پشت پرده صدای گریه زنانه‌ هم به گوش می‌رسید(الغدیر 2/238). 🔹در روزگاری که حاکمان مدینه روضه برپا کردن را قدغن کرده بودند، امام صادق علیه‌السلام در خانه خودش روضه خانگی برپا می‌کرد. زنان خانه هم پشت پرده‌ای می‌نشستند و در روضه جدشان سیدالشهداء شیون می‌کردند. روزی به ابوهارون مکفوف فرمود: برایم شعری در رثاء حسین بخوان. ابوهارون شعر را به صورت ساده و دکلمه‌وار خواند. حضرت فرمود: همانطور که در مجالستان با سوزو گداز می‌خوانید، بخوان! ابوهارون برای حضرت روضه خواند. حضرت گریست سپس فرمود: دوباره بخوان! شاعر این بار که روضه خواند دید از پشت پرده صدای شیون زنان نیز شینده می‌شود. (وسائل الشیعة 10/465) 🔸ابی‌عُماره شاعر نبود، مُنشِد (مداح) بود. به خانه امام صادق می‌رفت و برای ایشان روضه می‌خواند. یک روز امام صادق به او فرمود: یکی از شعرهای در رثای حسین ع را برایم بخوان. اباعماره خواند و امام گریست. دوباره خواند و دوباره امام گریست. بارها خواند و بارها امام گریست. آنقدر خواند که صدای شیون از همه‌ جای خانه بلند شد! (همان ص 466). 🔹امام صادق علیه‌السلام یک بار به جعفر بن عفاء طائی فرمود: جعفر، شنیده‌ام درباره حسین علیه‌السلام شعرهای خوبی می‌گویی! جعفر گفت: آری و یکی از شعرهای خودش را خواند و امام گریست و همه اطرافیان امام گریستند. سپس به ایشان فرمود: جعفر به خدا قسم فرشتگان مقرّب خدا در اینجا حاضر شدند، تو را نگریستند و روضه‌ات را شنیدند و با ما گریستند و در همین لحظه بهشت بر تو واجب شد!(همان ص 464) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲 دانلود رایگان از نرم‌افزار مقتل‌الحسین (ع) ✔️مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ایام عزای حسینی امکان استفاده از نرم‌افزار مقتل الحسین علیه‌السلام را فراهم کرد. 📚 این نرم افزار شامل متن ۱۰۱ عنوان کتاب درباره امام حسین علیه‌السلام می‌باشد. 👈 استفاده از نرم‌افزار 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی و تحلیل پیام مقام معظم رهبری به مجلس خبرگان از منظر حکمرانی اسلامی 🎙ارائه‌ دهنگان: 👤حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 👤حجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد (معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 👤دکتر کریم ابراهیمی (عضو هیأت علمی دانشگاه قم) 👤دکتر احسان رحیمی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 👤دکتر محمد پورنوروز (رئیس اداره برنامه ریزی و پشتیبانی (مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی) 👤مهندس شکوهیان (مدرس دانشگاه تهران) 👤علی اسکندری (مدیرکل راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی) 👤محمد صالحی (مدیرکل رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی) 🎙مدیر جلسه: دکتر حسین پرکان (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🗓 زمان: شنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت: ۹ تا ۱۱ 🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🔗لینک فضای مجازی: Dte.bz/hkm 📎لینک ثبت نام جهت اخذگواهی: https://events.isca.ac.ir/sama/1310 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 دوره آموزشی زن در اندیشه متفکران مسلمان معاصر 🔻عناوین و سرفصل‌ها: ◽️رویکرد سلفی به مباحث زنان و خانواده ◽️رویکرد فقهی و اجتهادی به مباحث زنان ◽️زن در اندیشه علامه طباطبایی، علامه جوادی آملی و شهید مطهری(ره) ◽️زن در جریان تکفیری ◽️زن در اندیشه فمینیست های ایرانی و اسلامی و .... 🗓 مهلت ثبت نام تا ۲۵ تیرماه ✅ شیوه برگزاری دوره به دو صورت حضوری و برخط ✅ شروع دوره ۳۱ تیرماه ☎️ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 02532603357 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
236265216_1506290281.pdf
1.07M
📖 دانلود PDF كتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی-اسلامی از منظر رهبر انقلاب» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 استاد صفایی و مشکلات حوزه و روحانیت 👤باحضور حجج‌اسلام والمسلمین لاجوردی و بهمنی در سلسله نشست‌های شب‌های حوزه 🗓 زمان: ۲۳ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ عصر 🏛 مکان: قم- میدان معلم- کوچه ۲۲، پلاک ۲۶، مرکز اسناد انقلاب اسلامی 📍آدرس روی نقشه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 برشی از دفاعیات استاد صفایی حائری از حکومت دینی و ولایت مطلقه فقیه 🔻به مناسبت سالروز درگذشت استاد علی صفایی (ره) ✔️در جهان امروز که وسوسه‌های سکولاریسم و جدایی دین از سیاست، آدمی را احاطه کرده و حکومت دینی را مسبب نفی اختیار، معرفت و شخصیت انسان می‌داند که فقط برایش تکلیف‌آوری دارد، استاد علی صفایی در کتاب «از معرفت دینی تا حکومت دینی» خود، بصورتی منطقی و عقلانی، تمام قد، از حکومت دینی دفاع می‌کند: 🔹اگر آدمی با انتخاب و آزادی به این جریان ولایت، عبودیت، تسلیم و تبعیت رسید، دیگر با شخصیت و هویت انسانی منافات ندارد چراکه برخاسته از انتخاب و اختیار اوست؛ بخصوص اگر از فهم و معرفت و عشق و احساس مایه بگیرد... 🔸چگونه است که شهروندِ مدنیِ قانون‌شناس و تابع را محکوم نکرده و حکومت غیردینی را نفی و مسخ آدمی نمی‌دانیم در‌حالیکه بدون بیّنه و میزان برای انتخاب و عدم شناخت و عشق برای انقیاد‌های قانونی هستند؟ 🔹تحقیر آنجاییست که انسان را مجبور به بازگشت به غریزه و انحطاط بدانی نه آنجا که با محدودیت علم و عقل و عرفان و غریزه، او را به وحی پیوند می‌زنی و از احاطه‌ی ربوی و آگاهی الهی بهره‌مند می‌سازی... آیا بازگو‌کردن راه بلند، امکانات محدود و گرفتاری‌های آدمی، تحقیر او محسوب می‌شود؟ آدمی، با تفکر و تعقل، به اضطرار وحی می‌رسد... 🔸استاد صفایی تاکید دارد که حکومت فقط حق معصوم است و در زمان غیبت، ولی فقیه زمینه ساز حکومت معصوم است. او پیش‌تر نظر خود را در باب ولایت مطلقه فقیه بیان داشته، مشروعیت آن را الهی و مقبولیتش را مردمی می‌داند؛ و ولی فقیه را زمینه‌ساز حکومت معصوم در ادامه نیز به معرفی اجمالی چهار دیدگاه درمورد ولایت فقیه می‌پردازد که در آخر نیز به مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی منتج می‌شود: ✅ "ولایت مطلقه فقیه بر اساس انتصاب عمومی معصوم در دوره غیبت، مشروعیت گرفته و با پذیرش مردم آن‌هم در حدود صد در صد به مقبولیت رسید. البته در مورد ولایت فقیه چهار طرح - انتصابی مطلقه، انتصابی مقیده و انتخابی مطلقه و انتخابی مقیده- وجود دارد و در هر صورت ولایت فقیه مشروعیت خود را از انتصاب عمومی (ادله عامه) و یا انتساب به معصوم و زمینه سازی برای حکومت مهدی(عج) بدست می‌آورد و مقبولیت خود را با پذیرش و کارآمدی تثبیت کرده است." 📗تلخیص از کتاب «از معرفت دینی تا حکومت دینی»، علی صفایی حائری، ص۲۰۱_ ۲۰۸، نیز برشی از ص ۱۹۰، کتابخانه دیجیتال نور / باسط 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
19.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روضه‌ خوانی آيت‌الله جوادی آملی 🗓 شب تاسوعا، چهارم مردادماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
20.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 روایت رهبر انقلاب از ماجرای شهادت حضرت عباس (علیه‌السلام) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
عزاداری و بررسی روایات نهی از آن.pdf
570.9K
🖇دریافت فایل پاسخ به شبهات بنیادین «عزاداری و بررسی روایات نهی از آن» ✔️ «ردّیه» پاسخی به شبهات بنیادین، اساسی و پایه‌ای است؛ شبهاتی که سبب ایجاد شک و تردید در مبانی و بنیادهای اعتقادی، باورهای مهم و تأثیرگذار دینی شده و ذهن و عاطفه‌ مخاطبان را با چالش روبرو می‌کند. عزاداری و تشکیل مجالس عزا بویژه برای اولیاء الهی و شهدا، در روایات شیعه امری جایز، ‌پسندیده و همراه با فضیلت‌های بسیار است و بسیاری از مضامین روایات اهل‌سنت نیز بر مشروعیت آن گواه است. لیکن برخی تلاش دارند که بر محور بعضی از روایات ضعیف، شبهاتی در زمینه مشروعیت آن مطرح کنند که در این متن با عنوان «عزاداری و بررسی روایات نهی از آن» ضمن بررسی تفصیلی روایات، به این شبهات پاسخ داده خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مقتل خوانی علامه مرتضی عسکری (ره) در روز تاسوعا 🏴 شهادت حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شخصیت ممتاز حضرت عباس (علیه‌السلام) ✔️ استاد محمدمهدی شب‌زنده دار: یکی از عناصر مهم و برجسته‌ی این حماسه‌ی عجیب، از صدر عالم تا پایان عالم، جناب عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام هست. امام صادق علیه السلام در مقام معرفی این بزرگوار، به حسب نقلی، پنج خصوصیت برای ایشان برشمردند که اگر ما آن بخشی‌ را که امکان تحقق دارد، در خودمان پیاده کنیم، قهراً منازلی از منازل آن بزرگوار را به‌دست خواهیم آورد. اگرچه آن‌ها در اوج و در قله‌هایی هستند که برای دیگران شاید میسور نباشد، اما منازلی از منازل رحمت آن‌ها برای دیگران قابل درک هست. امام صادق علیه السلام حسب این نقل فرمودند: «کان عمّنا عباس بن علی بن ابی طالب صلب الایمان، نافذ البصیرة، جاهد مع الحسین و ابلا بلائاً حسنا و مضی شهیدا» هر یکی از این جملات، درس‌آموز است و پیام دارد و راه درست رسیدن به مدارج عالیه را نشان می‌دهد. «کان صلب الایمان»؛ دارای ایمان صلب بود. برای این که چیزی صلب بشود، دو امر لازم دارد. یکی این که پایه‌های آن باید محکم باشد. اگر شما مثلاً یک میله‌ی فولادین را همین طوری دو یا سه سانتی متر در زمین فرو کنید، با این که بدنه‌ی این قائمه از فولاد است، اما وقتی پایه‌هایش محکم نباشد، به مجرد این که چیزی به آن برخورد کند، واژگون می‌شود. علاوه بر این که پایه‌ها باید محکم و عمیق باشد، شاکله‌ی آن امر هم باید نفوذناپذیر باشد. حالا مثلاً شما چوبی را با پایه‌های عمیقی در زمین فرو کنید، اما موریانه می‌تواند به این چوب نفوذ و آن را از درون پودر و تهی‌کند. وقتی این‌گونه شد، به مجرد یک باد، چوب واژگون می‌شود. بنابراین، برای این که چیزی بخواهد صلب بشود دو امر لازم دارد: اولاً بدنه‌ی مستحکمی که چیزی نتواند در آن نفوذ کند و ثانیاً پایه‌های مستحکمی که بتواند مقاومت کند. اکنون برگردیم به ادامه‌ی کلام، بعد امام صادق علیه السلام در تعریف از عموی خویش فرمودند: «نافذالبصیرة». بصیرت داشتن یک چیز است و نافذ البصیره بودن یک چیز دیگر است. داشتن بصیرت، یک نعمت بزرگ است. این که انسان بتواند مسائل را بفهمد و امر بر او مشتبه نشود، یا مشتبه نکنند، این بصیرت است. به ما دستور داده شده در هر مغرب و صبحگاه، بعد از نماز از درگاه خدای متعال این را بخواهیم: «اللهم اجعل النور فی بصری و البصیرة فی دینی.» نفوذ بصیرت، این است که بصیرت آن‌چنان قوی شود که لایه‌های زیرین را هم بفهمد. گاهی برخی امور پیچ در پیچ است. ممکن است کسی سطح ظاهری امور را درک ‌کند و کلاه سرش نرود، اما لایه‌ی دوم را متوجه نمی‌شود. نافذ البصیرة؛ یعنی انسان با فهم و درک خویش، تا نهایت عمل را ببیند، که این یک نعمت بسیار بزرگ الهی است. یکی از خصوصیات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام همین نفوذ بصیرتش بود که در آن‌ ماجراهای ‌زمان امیرالمؤمنین علیه السلام و بعد از آن حضرت که بیشتر مردم منحرف شدند، ایشان محکم ‌ماندند و هرگز نلغزیدند. این، همان نفوذ بصیرت است. / پندهای سعادت جلد دو ص 4-43 🆔 https://eitaa.com/ijtihad