eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
694 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ۲۰ کتاب خوب برای عاشورا شناسی ✔️کتابِ خوب دربارۀ قیام عاشورا فراوان است. اما همین کثرت، انتخاب را سخت کرده است. از طرفی قیام عاشورا یک پدیده‌ی یک‌بُعدی نبود؛ بلکه ابعاد مختلفی دارد که برای شناخت جامع قیام، باید آنها را شناخت. بنابراین کتاب‌ها را ذیل شش بُعد مهمّ دسته‌بندی کرده و دربارۀ هر یک توضیح مختصری داده‌ شده است: ۱. فقهِ عاشورایی ۲. تاریخ و مقتل ۳. دین‌شناسیِ عاشورایی ۴. ابعاد معرفتی و ملکوتی عاشورا ۵. عاشورا به‌مثابه راهِ سلوک الی الله ۶. ابعاد اجتماعی و سیاسی قیام عاشورا. 📖بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75862 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حکومت ولایی! خطاب به استاد عالی ✍ محسن قنبریان 1⃣ حکومت ولایی -اقلا در اندیشه رهبری- با مردم‌سالاری دینی مطابق و فقط همین حکومت، شرعی است. حکومت ولایی یک "جعل الهی" و یک "بیعت آزادانه و رضایت عمومی" دارد؛ پس ولائی بودن یا نبودن با توجه به هردو عنصر باید سنجیده شود. اقلا در اندیشه رهبری دو جا انتخاب مردم مطرح است: - زمان غیبت - جایی که به نص عمل نشده، مثل حکومت علوی (بخوانید) چنان بیعتی با امیر(ع) در آن روزگار قطعاً بی‌نظیر بود؛ حالا انتخاب مستقیم و عمومیِ امام خمینی بدان شبیه است. 2⃣ فرق ولایت معصوم و فقیه در این است که لحاظ عنوانِ "از طرف خدا بودن" ، برای معصوم در قبول و صحت اعمال، "موضوعیت" دارد؛ اما این لحاظ در فقیه "طریقیت" دارد. یعنی همه احکام باید با لحاظ پذیرش ولایت معصوم انجام شود تا مقبول باشد اما درباره فقیه، "صرف مطابقت اعمال با فتوای ایشان" و "عدم تخلف عملی از احکام ولایی ایشان" کفایت می‌کند و اعتقاد به ولایتِ از جانب خدا در قبول، شرط نیست. 3⃣ طبق آیه ۴۱ نحل، مجتمع اسلامیِ بر اساس ولایت و پرستش خداوند وقتی متعهد به "عدالت و احسان" باشد، "حسنه دنیا" [بهترین نعمت] است (بخوانید). ❗️سابقا "عدالتخواهی" از سوی برخی وعاظ محترم به "ولایت خواهی" تأویل برده و دوگانه ولایت-عدالت ساخته می‌شد، اخیرا ولایت به حیثیت عنوانی و اعتقادی تأویل برده می‌شود و حیثیت ظاهری (بیعت عمومی و آزادانه مردم) و کارکردی (ساخت مجتمع صالحه مبتنی بر عدل و احسان) مغفول می‌ماند. در حالیکه اعتقاد در ولایت فقیه شرط نیست اما رضایت مردم(۷۷/۱۲/۱۴) و کارآمدی(۸۳/۶/۳۱) شرط است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢حکومت ولایی! خطاب به استاد عالی ✍ محسن قنبریان 1⃣ حکومت ولایی -اقلا در اندیشه رهبری- با مردم‌سال
💢حاشیه‌ای بر یک متن ✍️ سجاد فدک آقای قنبریان جملات آقای عالی را از زاویه «فقه سیاسی» تحلیل کرده است، اما به نظر می‌رسد زاویه دید متفاوت است. آقای عالی بیشتر از دید «کلام سیاسی» به مساله نگاه می‌کند. در این نگاه ولایت الله از مجرای امام جامعه تسری پیدا می‌کند و منشأ تبعیت امت از امام، انتساب به ولایت الله است. این عنصر اعتقاد را نباید نادیده گرفت. رکن رابطه ولایی اعتقادی و بینشی است. ضمن اینکه آقای عالی از صحت و بطلان صحبت نمی‌کند تا گفته شود اعتقاد به ولایت فقیه در قبولی شرط نیست. موتور محرک جامعه ولایی رابطه اعتقادی-قلبی میان امام و امت است. در زاویه دید کلام سیاسی که آقای عالی دارد نگاه می‌کند، اعتقاد به ولایت عنصری نیست که اگر کسی نداشته باشد عاصی باشد و عملش باطل (حرمت تکلیفی و وضعی داشته باشد) عنصری است که مقوم و پیشران جبهه حق است. از این زاویه جامعه جمهوری اسلامی ایران حائز نمره بالاتری از جامعه علوی است، همانطور که امام خمینی (ره) به این نکته تنبه داده‌اند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «ماهیت و نظام مسائل فقه حکمرانی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ صبح 🔗 لینک مجازی:https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/intfeqh 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢حاشیه‌ای بر یک متن ✍️ سجاد فدک آقای قنبریان جملات آقای عالی را از زاویه «فقه سیاسی» تحلیل کرده اس
💢شاخص‌های نسبت سنجی نظام فکری ✍️حجت‌الاسلام یحیی عبدالهی مقایسه دو نظام فکری و مکتبی چه شاخصه‌هایی دارد؟ آیا مثلاً فلسفه و عرفان نظری جزو مقومات اندیشه امام و رهبری است؟ چرا ما اصول و امهات مطالبات رهبری و نظام فکری ایشان را که خود صریحاً بیان فرموده‌اند نسبت به انقلاب اسلامی، دین شناسی، تمدن اسلامی، ولایت فقیه، سیاست خارجی و مواجهه با نظام بین الملل، جبهه مقاومت، اقتصاد مقاومتی، مشارکت مردمی و مردم سالاری دینی، پیشرفت و عدالت، سبک زندگی اسلامی، گام دوم انقلاب اسلامی، علوم انسانی اسلامی، جایگاه حوزه و دانشگاه و موارد متعدد دیگر را ملاک و معیار ارزیابی اندیشه‌های یک فرد و نسبت آن با اندیشه امامین انقلاب قرار نمی‌دهیم؟! مواردی که ذکر شد، از شئون هدایت و رهبری جامعه است که بر همه ضروری است در مسیر منویات رهبری گام بردارند، اما در حوزه مباحث علمی و نظرات کارشناسی، اختلاف نظر با رهبری، در دنیای علم و فقاهت امری طبیعی است چنانچه متداول است در دروس خارج، نظر اعلام و فقهای عظام نقل شده و نقد می‌گردد. بهترین مفسر اندیشه‌های امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری است که در مواقع مختلف از جمله سالگردهای رحلت ایشان در حرم امام به بیان اصول و شاخصه‌های مکتب امام پرداخته‌اند، مبتنی بر آن، آیا فلسفه و عرفان نظری، از نوع صدرایی و ابن عربی آن، جزو اصول مکتب امام است؟! در اینصورت خود مقام معظم رهبری نیز با مکتب امام فاصله می‌گیرند، چرا که می‌دانیم در نظام فکری ایشان، عرفان نظری جایگاهی ندارد! سخن آخر اینکه اکنون که دشمنان خط اندیشه دینی و انقلابی، بر تخریب سرمایه‌های جبهه فکری انقلاب اسلامی کمر همت بسته‌اند، اتحاد و هم بستگی و ائتلاف این جبهه فکری و تکیه بر اصول مکتبی و کنارگذاشتن اختلاف‌‌های علمی بیش از هر زمان دیگری لازم و ضروری است. (اجتهاد یادآور می‌شود، مطلب فوق به‌بهانه هجمه‌های اخیر علیه استاد سیدمهدی میرباقری نگاشته شده است.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آیت‌الله شبیری زنجانی: مراقب باشید روش‌های انحرافی، مانند رفتار صوفیانه وارد عزاداری نشود ✔️عزاداری برای امام حسین (ع) و سایر آن بزرگوارانی كه در كربلا به شهادت رسیدند از عالی ترین عبادات است كه در شكل گیری اعتقادات مردم تأثیر زیادی دارد لذا باید به گونه ای عمل شود كه مرضی حضرات معصومین(ع) باشد. نحوه عزاداری در زمان‌ها و مكان‌های مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می‌شود و لذا با گذشت بیش از هزارسال شاهد شور بیشتر در عزاداری‌ها هستیم ولی باید توجه داشت كه نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست و حتی گاهی رگه هایی از رفتارهای صوفیانه در عزاداری‌ها دیده می‌شود، این خیلی بد است كه انسان طریقه‌ای را كه ما می‌دانیم مرضی خدای متعال و حضرت رسول(ص) نیست در عزاداری دنبال كند، عزاداری در درجه اولِ عبادات است و طریقه آن باید مرضی الهی باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 روضه سيّدالشهداء (علیه‌السلام) ✔️حجت‌الاسلام حاج سید جواد گلپایگانی نقل کردند که مرحوم آقای خوئی فرمودند: ما در نجف اشرف در خانه بسیار کوچکی زندگی می‌کردیم. خانمم روضه می‌گرفت و مزاحم مطالعه من بود. به ایشان گفتم: روضه‌خوانی در منزل مزاحم مطالعه من است، روضه ترک شد، ولی مبتلا به چشم‌دردی شدم که هر چه به دکتر مراجعه کردم، خوب نشد و دکترها از معالجه آن مأیوس شدند. متوسّل شدیم، در عالم خواب به من گفتند: بنا بود شما کور شوید، ولی حالا که متوسّل شدید، با تربت استشفا کنید. با تربت استشفا کردم، چشمم خوب شد./ جرعه‌ای از دریا ؛ جزء ۲ ؛ صفحه ۶۸۱ . 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«شکّ» و «مرگ اراده‌ها» زمینه‌های واقعۀ عاشورا 🔻برگرفته از کتاب «امامان اهل بیت، مرزبانان حریم اسلام» از شهید صدر 🔹امام حسین‌ (ع) زندگی مرفهی داشت، رفاهی داشت که بیشترِ آن توده بینوا نداشتند. حسین‌ (ع) بیش از همه مسلمانان بی نیاز بود و بیش از همه آنان جاه و مقام داشت و بیش از همه آنان عزتمند بود. ایشان در زندگی خود، در زندگی اجتماعی خود و در زندگی مادی خود بسیار خوشبخت بود. شخصی مرفه بود و ظلمی که از بنی امیه به ایشان‌ می‌‌رسید، فقط همان ظلمی بود که آنان به اسلام روا می‌داشتند. این انسانی که همه اسباب آسایش و رفاه برایش فراهم است و برپایه معیارهای مردم فرودست همه لوازم خوشبختی را داراست، این انسان چنین زندگی را وا‌ می‌‌گذارد و درهای چنین خوشبختی را بر خود‌ می‌‌بندد تا در راه ایستادگی در برابر ستمگران و نگاهبانی از رسالت به پا خیزد. 🔹وقتی امام حسین‌ (ع) راه مقاومت و مبارزه را گزید، در آن هنگام پایگاه‌های مردمی در میان امتی که با امام علی‌ (ع) پیوند داشتند، دیگر از بیماری نخست، بیماری شک، رها شده بودند؛ زیرا اسطوره ـ اسطورۀ معاویه ـ به طور کاملا آشکار نمایان شده بود؛ زیرا جاهلیتی که در معاویه نمود‌ می‌‌یافت، در صحنه سیاسی و اجتماعی نقاب از چهره برگرفت و مردم دانستند که علی علیه السلام از رهگذر معاویه با جاهلیت بت ها و تندیس ها‌ می‌‌جنگیده نه این که با معاویه به خاطر یک دشمنی شخصی یا قبیله‌ای بجنگند. امت از بیماری نخست (شک) رها شده بود، ولی بیماری دیگری پیدا کرده بود و آن بیماری مرگ اراده بود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75876 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد تحليل احمد قابل از واقعه عاشوراء ✍️دکتر حسن انصاری از مرحوم احمد قابل يک فايل ويدئویی هست که در آن تحليل تازه‌ای از واقعه عاشوراء به دست می‌دهد. بن مايه آن تحليل نادرست که از سوی برخی دیگر از نمایندگان روشنفکری دینی هم در این سال‌ها مطرح شده به روايتی برمی‌گردد که ساخته و پرداخته جناح اموی در ميان محدثان است. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75869 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مقتل ابی مخنف.pdf
2.09M
📚 دانلود ترجمه معتبرترين مقاتل واقعه طفّ 👆منابعی برای درک عمق مصائب خاندان آل‌الله در کربلا 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قیام عاشورا؛ الگویی برای آینده ✍️ حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا برخی معتقدند قیام عاشورا صرفاً یک حادثه تاریخی محسوب می‌شود و تمام شده و دیگر قرار نیست تکرار شود؛ در صورتی‌که عاشورا یک فرهنگ و زیست‌جهان است و محدود به مقوله خاصی نیست. قیام عاشورا را نباید منحصر به زمان خود دانست بلکه الگویی برای همه زمان‌هاست. عاشورا یک پدیده بریده از قبل یا پدیده منقطع از بعد نیست؛ قیام عاشورا را باید الگویی برای آینده و رفتاری مبتنی بر گذشته دانست. امام حسین(ع) با کسی مقابله کرد که فساد را برروی زمین جاری کرد و حدود الهی را معطل نگه داشت. قیام عاشورا الگو و تابلویی است که باید امروزه براساس آن زیست، با وجود اینکه شهادت امام حسین(ع) تلخ و جانسوز است، درس‌ها و عبرت‌هایی که از قیام عاشورا می‌توان گرفت به جانمایی ما در گفتمان حسینی در مقابل گفتمان یزیدی کمک خواهد کرد. باید با درس گرفتن از این الگو، قضیه قیام عاشورا را از حالت حزن، هیجان و احساسات صرف به حالت حماسه در سیاست و مقاومت تبدیل کنیم. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75874 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه حماسی صرف به زندگی امام حسین (ع) ناکافی است/ در بیان فضیلت‌‌های اخلاقی ائمه (ع) نباید دست روی یک جهت خاص بگذاریم/ بسیاری از عزاداران ما افراد ارزشمندی هستند ولی اخلاق را مراعات نمی‌کنند ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹در بیان فضیلت‌‌های اخلاقی ائمه (ع) نباید دست روی یک جهت خاص بگذاریم. نهضت امام حسین (ع) یک نهضت شریعت مدار است که مراعات همه ارزش‌‌های اخلاقی را‌ می‌کند بنابراین هرچه لازم است دیده‌ می‌شود و نباید روی نقطه خاصی متمرکز شویم. 🔸بزرگترین درس عاشورا، درس «ریزش و رویش» است. انسان‌‌ها فرو‌ می‌ریزند و سقوط‌ می‌کنند و چطور انسان‌‌ها‌ می‌رویند و رشد‌ می‌کنند. 🔹نگاه حماسی صرف به زندگی امام حسین (ع) ناکافی است؛ این نگاه، نگاه جامع نیست اما کسی که درصدد درس گرفتن از عاشوراست، درس‌ می‌گیرد. گاندی وقتی از او سوال‌ می‌کنند آیا حرکت تو الگویی داشته است؟ پاسخ‌ می‌دهد که «حسین بن علی الگوی من بوده است». او به عنوان یک انسان آزاد به امام حسین (ع) نگاه‌ می‌کند که زیربار ظلم و ستم‌ نمی‌رود. اما این نگاه صرف هم کافی نیست، مسلمان کامل باید درس جامع از زندگی امام حسین (ع) بگیرد. 🔸بسیاری از عزاداران ما افراد ارزشمندی هستند ولی اخلاق را مراعات‌ نمی‌کنند. بنظر‌ می‌رسد که اگر عاشورا از این جهت (توجه به حق الناس) تحلیل شود، بسیاری از مشکلات کشور حل‌ می‌شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75881 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الزامات تحلیل فقهی قیام عاشور ✔️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹در سالیان اخیر کسانی از موضع علوم انسانی و اجتماعی به عاشورا نگریستند و امام حسین(ع) را متهم به خشونت و خشونت‌طلبی کردند. قطعا چنین روش‌هایی نمی‌تواند گویای تحلیل عاشورا باشد لذا چنین خوانشی معتبر نیست؛ در برخی تحقیقاتی که در عرصه فقه عاشورا رخ داده است برخی اهالی فقه با داشته‌های جامعه‌شناسی سیاسی وارد تحلیل شده‌اند و این عاشوراخوانی هم در بهترین حالت، تحریف عاشورا است. 🔸ما چاره‌ای جز استفاده از منابع وحیانی برای شناخت عاشورا نداریم. ادراکات عقل نظری و عملی به اندازه بدیهیات و در حد ضرورت قابل استفاده است ولی در جایی که این تحلیل‌ها بین اهالی کلام قابل تردید است نمی‌تواند در تبیین عاشورا استفاده شود بلکه در حدی که محل اختلاف نیست و جزء ضروریات عقل نظری و عملی است قطعا مورد استفاده خواهد بود. 🔹باید از موضع کلامی وارد فقه عاشورا شویم، نباید هویت کلامی را از هویت فقهی عاشورا جدا کنیم. واقعا جای شگفتی است که بگوییم شخصیتی یک واقعه را درست کرده است که هویت کلامی دارد ولی نیازی نیست ما آن را در فقه مورد استفاده قرار دهیم. 🔸برخی به منابع تاریخی غیرمعتبر مراجعه کرده و استنادات آن را تحلیل فقهی می‌کنند؛ من در این جا این سؤال را مطرح می‌کنم که بر فرض منابع تاریخی معتبر هم باشند باز آیا گزارشات تاریخی اهل سنت که مشرب کلامی آنان با ما فرق دارد می‌تواند معتبر باشد؟ 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75871 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خطابه در مجالس عزا به حاشیه رفته است/ مگر ما دنبال گریاندن دیگران هستیم؟/ روضه‌خوان باید مستندخوان باشند ✔️در گفتگو با استاد محمد عندلیب همدانی: 🔹مرحوم آیت‌الله بروجردی یک نمونه از کسانی است که اجازه نمی‌دادند هر کسی بر منبر هر مطلبی را بیان کند و هر روضه‌ای بخواند. مراقب بودند و گاهی در همان پایین منبر تذکر می‌دادند نه اینکه بگذرد و بعد از منبر و بعد از اینکه اثر خود را بر مخاطب گذاشت معترض شوند. 🔸امروز در مجالس اولا خطابه و وعظ حرف اول را نمی‌زند بلکه منبری را می‌آورند که مجلس را آماده کند و تحویل مراحل بعدی یعنی مداحی و سینه‌زنی بدهد. ثانیا همان منبرها غالباً نه همه آن‌ها بی‌محتوا و شامل خرافات و خواب و مطالب ساختگی و عوام‌فریبانه است؛ نقل کرامات بی‌اساس و طبق خواسته مستمع سخن گفتن و غلو زیاد مشاهده می‌شود. 🔹غالبا وضع کنونی خطابه و منبرها خوب نیست و هر کسی می‌تواند منبر برود و جمعیتی را دور خودش جمع کند و نوار و کلیپ‌هایی از او پخش شود و برخی مطالب هم مورد استهزاء قرار بگیرد و شعائر و مکتب امام حسین(ع) زیر سؤال برود. 🔸عزاداری هدف است، ولی نباید با هر وسیله‌ای به این هدف برسیم؛ یعنی با دروغ و مطالب سخیف و سست؛ اینکه دلیل بیاوریم چون مستمع ما گریه می‌کند پس بیان این مطالب خوب است، درست نیست؛ مگر دنبال گریاندن دیگران هستیم؟ روضه‌خوان و خطیب ما باید مستندخوان باشند؛ اینکه ما فلان روضه را از فلان آقا و فلان مداح و فلان کتاب و فلان آیت‌الله شنیدیم مدرک درستی برای مستندخوانی نیست. 👈 متن کامل گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=75879 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آسیب‌ زدایی از فرهنگ عاشورا؛ پیشینه و گونه شناسی ✔️حجت‌الاسلام علی آقاجانی در نوشتاری روند آسیب شناسی و آسیب زدایی فرهنگ عاشورا به ویژه مورد خاص عزاداری به شکلی استقرایی (و البته غیر تام) را بررسی کرده است. بر این اساس سه گونه از جریان‌های معرفتی مرتبط با مفاهیم اجتماعی دین احصا و موضوع در نگرش آنان دنبال شده است؛ الف) روشن فکری غیر دینی ب) روشن فکری دینی ج) عالمان دینی و روحانیت ذیل هریک از این گونه‌ها و جریان به شخصیت‌های عمده مطرح و نگرش آنان به آسیب‌های شکلی و محتوایی و نقطه عزیمتشان پرداخته شده است. 👈 این یادداشت اختصاصی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75884 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔دوره تابستانی مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر (ع) 📗 درس خارج فقه (بررسی حکم الکل از حیث طهارت و نجاست) 🎙استاد محمدتقی شهیدی ⏰ ساعت ۱۰ صبح 📘 درس خارج فقه (بررسی برخی از شرائط وجوب حج) 🎙استاد سید محمد جواد شبیری ⏰ ساعت ۹ صبح 📒دوره معارفی خوانش حدیث 🎙استاد سید محمدتقی موسوی (سبک محاوراتی معصومین علیهم‌السلام) ⏰ هفته اول ساعت ۸:۳۰ و در ادامه ساعت ۱۱ (مدت دوره: سه هفته) 🗓 تاریخ شروع دوره: یک شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ ❖مجلس توسل به حضرت سیدالشهداء علیه السلام و سفره با برکت اهل بیت علیهم‌السلام، راس ساعت ۸ برقرار است 🏢مکان برگزاری: خیابان معلم، کوچه ۲۱, مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 📌شرکت در دوره برای عموم طلاب آزاد است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔شب‌های حوزه: امام موسی صدر و روحانیت تراز 🎙باحضور حجت‌الاسلام مهریزی و حجت‌الاسلام حاج سید جوادی 🗓 زمان: شنبه، ۳۰ تیر ۱۴۰۳، ساعت ۱۸ عصر 🏛مکان: قم- میدان معلم- کوچه ۲۲(جنب مرکز فقهی ائمه اطهار)- پلاک ۲۶- مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔امکان الگوگیری از حرکت امام حسین(ع) در قیام‌های دوران غیبت و نقد دیدگاه مخالفان 🎙ارائه:حجت‌الاسلام محمدمتقیان‌تبریزی (عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌ گرگانی (معاون پژوهشی مرکزفقهی ائمه اطهار(ع)) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام محمد شهبازیان (مدیرگروه جریان شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🎙دبیر علمی: دکتر سید حامد شاهرخی 🗓 زمان:یکشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت: ۱۰ تا 12 🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سوم، تالار کوثر 🔗لینک فضای مجازی: Dte.bz/mahdaviyat 🔗لینک ثبت نام جهت اخذ گواهی: events.isca.ac.ir/sama/1311 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘شماره ۱۱۱ فصلنامه «علوم حدیث» منتشر شد ✔️یکصد و یازدهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۳ با سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 1. مذهب حفص بن غیاث نخعی؛ عامی یا شیعه؟ ✍️ علی راد 2. دعائم الاسلام و روایات مخالف با مذهب امامیه ✍️ سیدحسین فلاح زاده ابرقویی / محمدکاظم رحمان ستایش 3. نقش شیعه در پیدایش و گسترش مدرسه حدیثی قم ✍️ رضا سبحانی نیا 4. اعتبارسنجی داده ‏های رجالی امامیه در پرتو منابع غیر رجالی – غیرشیعی ✍️ حمید باقری 5. بررسی روایت «الزیدیة هم النصاب»؛ از صحت تا جعل ✍️ مهدی عسگری / قاسم جوادی 6. تأثیر تمایزات فرهنگی در فهم تشبیه انسان به أَتَانٍ دَبِرَةٍ (الاغ زخم‏پشت‏)... ✍️ پوران میرزایی / عطیه سلمانی 7. ظرفیت متن مقدس در مبناسازی برای حقوق با برداشتی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه ✍️ محمدحسین صالح آبادی 8. دلایل جایگزینی الگوی فقاهت مکتب حلّه با مکتب بغداد ✍️ حامد مصطفوی فرد 9. تحلیلی نقادانه بر روایات عاشورایی سبط ا‏بن‏‏ جوزی در «تذکرة الخواص» ✍️ محسن رفعت 10. تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی ✍️ سارا خدری کیارسی / محمدحسن صالحی هفشجانی ◀️ متن مقالات: https://hadith.riqh.ac.ir/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad