🔔درسگفتار مبانی حدیثی مجتهد مدیر
✅احادیث معصومین علیهم السلام در زمینه مدیریت و اداره جامعه
✅مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری ها از منظر احادیث اهل بیت علیهم السلام
✅کنترل و نظارت از منظر احادیث اهل بیت علیهم السلام
✅کیفیت اجرا در اداره و سازمانها از منظر احادیث اهل بیت علیهم السلام
👤 اساتید گرانقدر: محمد محمدی قائینی، مرتضی ترابی، سید محمدصادق علم الهدی، محمد حسین عبدی
📌مزایای دوره:
1. بهره وری از اساتید متخصص در حوزه (حکمت اسلامی و حدیث)
ساعت و روزهای دقیق برگزاری، متعاقبا و به طور پیوسته و یک هفته قبل از هر درسگفتار اعلام خواهد شد.
👈جهت ثبت نام به نام کاربری mj.kamali در پیامرسان ایتا اطلاع دهید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 پاسخ به پرسشهای فقهی توسّط حضرت آیتالله خامنهای
⏳ تا پایان هفتهی کتاب و کتابخوانی این آثار را با تخفیف تهیّه کنید:
🔗 اینجا: https://shop.khameneibook.ir/category/کتب-فقهی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد علامه طباطبائی به برنامه درسی حوزههای علمیه
✍️حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
چند دهه است که بسیاری از عالمان و بزرگان حوزههای علمیه هر کدام از منظری، نقدهایی را نسبت به نظام درسی حوزههای علمیه مطرح کردهاند. شهید مطهری، علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) و بیشتر و مفصلتر و دقیقتر از همه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، علامه مصباح، آیتالله جوادی آملی و ....
به عنوان نمونه، سخنی از علامه طباطبائی را به مناسبت ایام رحلتشان نقل میکنم:
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مناسبتی، نقدی جدی بر نظام آموزشی حوزههای علمیه شیعه و سنی وارد میکند، ضعفی که هر چند در چهار دهه پس از رحلت علامه طباطبائی به برکت انقلاب اسلامی و به برکت روشنگریهای خود علامه و شاگردان او، تا قدری کمتر شده است، اما هنوز هم از مهمترین ضعفهای نظام آموزشی حوزههای علمیه است:
«أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا: الصرف و النحو و البيان و اللغة و الحديث و الرجال و الدراية و الفقه و الأصول فيأتي آخرها، ثم يتضلع بها ثم يجتهد و يتمهر فيها و هو لم يقرأ القرآن، و لم يمس مصحفا قط. (المیزان، ج 5، ص 276)
اگر دربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت کنی، میبینی طورى تنظیم شدهاند که گویا هیچ نیازی به قرآن ندارند؛ تا جایی که یک طلبه میتواند همه علومی مثل صرف و نحو و بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول را فراگیرد، و متخصص و متضلع و مجهد و ماهر در آنها شود، در حالی که حتی قرآن را نخوانده باشد! و بلکه قرآنی را به دست نگرفته باشد.»
البته انصاف آن است که این نقدها نیز موجب تغییراتی بنیادین و جدی در برنامه درسی حوزههای علمیه (به ویژه در یک دهه اخیر) شده است. اما به نظر میرسد هنوز هم جا برای ایجاد تغییرات کلیدی در برنامه درسی حوزههای علمیه وجود دارد و اساساً نظام آموزشی حوزههای علمیه باید به گونهای باشد که نه منفعلانه بلکه فعالانه به استقبال تحول و تغییر برود و ساختار آن به گونهای طراحی شود که خود پیشرو و پیشگام تغییر و تحول باشد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فاز اول نرمافزار «متینا» رونمایی شد
✔️آیین رونمایی از نرم افزار دستیار کمکی پاسخ به سوالات شرعی با هوش مصنوعی با عنوان «متینا» با حضور مدیر حوزههای علمیه برگزار شد.
🔹خانم سارا بوربور عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیر پروژه دستیار کمکی پاسخ به سوالات شرعی با هوش مصنوعی(متینا) ظهر امروز در حاشیه این مراسم، گفت: پروژه دستیار کمکی پاسخ به سوالات شرعی با هوش مصنوعی که امروز توسط آیتالله اعرافی رونمایی شد در حقیقت استفاده از روشهای نوین هوش مصنوعی برای بازیابی پیشرفته اطلاعات هست. ما یک دستیار کمکی برای طلاب تهیه کردهایم تا زمانی که با سؤالات شرعی مردم مواجه میشوند با استفاده از روشهای نوین هوش مصنوعی و براساس رساله مراجع معظم تقلید بتوانند به سؤالات پاسخ دهند.
🔹این نرم افزار با همکاری مشترک بین مرکز ملی فضای مجازی و سازمان ملی هوش مصنوعی تولید شده و با توجه به حجم زیاد رسالهها و مسائل مختلفی که وجود دارد و مبتلابه عموم مردم است تا در مسائل روزمره خودشان بتوانند نظر مرجع تقلیدشان را بدانند.
🔹این نرم افزار دستیار کمکی بتواند کمک خوبی به طلاب و مبلغین حوزه برای ارائه پاسخ های بهتر و دقیقتر سؤالات مردم مطابق با نظرات مراجع معظم تقلید باشد.
#هوش_مصنوعی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«دین دان»؛ رونمایی از سامانه پاسخگویی به سوالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری، رئیس مرکز ملی پاسخگویی:
🔹سنخ کار در مرکز ملی پاسخگویی کاملا دیتابیس است و نهایت استفاده از تکنولوژی به صورت بومی صورت میگیرد.
🔸پس از ظهور فناوری هوش مصنوعی، پروژه های مبتنی بر این تکنولوژی، با سرعت فزایندهای در مرکز، دنبال شد و پس از تاکیدات رهبر انقلاب، با تلاش بسیار، امروز به یک سامانه بومی مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه پاسخگویی به سوالات و شبهات دست یافتهایم.
🔹در روز پنج شنبه یکم آذر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح در ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی (سالن شیخ طوسی) با حضور آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری «رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم»، دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی و حجتالاسلام والمسلمین استاد واعظی «رئیس دفتر تبلیغات اسلامی» از سامانه هوشمند پاسخگویی به سؤالات و شبهات، تحت عنوان «دین دان» رونمایی خواهد شد.
#هوش_مصنوعی
👈 چت بات دین دان: https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیتالله میلانی.mp3
1.25M
🎧 من لا اصول له، لا فقه له
🎙 برشی از درس خارج فقه «صلاة مسافر» آیتالله سید محمدهادی میلانی (رضوان الله تعالی علیه)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقط موسوی الخمینی
🔹امام اجازه نداده بودند اوصاف و القابی را که معمولاً کنار اسم مراجع مینویسند در جلد تحریرالوسیله و در کنار اسمشان چاپ شود.
🔸 آقای اسماعیلی در نجف قبول کرد که تحریرالوسیله امام را چاپ کند متصدی تصحیح و چاپ شیخ محمود قوچانی پسر آیتالله عباس قوچانی بودند.
🔹یک روز آشیخ محمود نزد من آمد و گفت جلد اول تحریرالوسیله را چاپ کردیم و روی آن طبق معمول اسم آقای خمینی آیتالله العظمی و دو سطر پایینتر زعیم فلان حوزه جهان تشیع را نوشتیم ولی وقتی نزد امام بردیم گفتند: فقط «موسوی الخمینی» باشد بقیه را حذف کنید.
🔸خدمت امام رفتم و گفتم شیخ محمود میگوید هزینه این کار زیاد میشود باید جلد کتاب را کنده جهت برچسب زدن به بغداد بفرستیم جلد اصلاح شده هم مثل اول نمیشود. فرمودند: به هر قیمتی که هست روی جلد نباید آنطور بماند، قبل از اینکه اصلاح شود نگذارید از چاپخانه خارج گردد. گفتم هیچ راه دیگری ندارد گفتند: خیر همین که گفتم. بعد ادامه دادند مبلغی در صندوقچه برای کفن و دفنام گذاشتهام حاضرم آن را بدهم.
🔹اگر چاپ اول تحریرالوسیله را ببینید روی جلد آن برچسب زدهاند و دیگر چیزی پیدا نیست. فقط زیر آن «موسوی الخمینی» نوشته شده است.
📔مصاحبه با حجتالاسلام علی آل اسحاق. نشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی ص۱۱۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر قرار است روزی به تعطیلی اضافه شود مصلحت دین و کشور لحاظ شود
🔹آیتالله جعفر سبحانی در دیدار شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیسجمهور، با تاکید بر این که برای مصوباتی که در مجلس میگذرد، باید نظارت کافی صورت پذیرد، اظهار کرد: اگر نظارت کامل نباشد ممکن است گاهی در برخی این مصوبات مصلحت اسلام و مسلمین در نظر گرفته نشود.
🔹ایشان افزود: اخیرا یکی از نمایندگان مجدد مسئله تعطیلی شنبه را مطرح کرده است. در شرایطی که صهیونیستها در حال قتل عام مردم مظلوم فلسطین و لبنان هستند چه نیازی به طرح چنین موضوعی هست؟
🔹آیتالله سبحانی با یادآوری شرایط ابتدای انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: زمانی که قانون اساسی را تصویب کردیم، جمعه را به عنوان روز تعطیل رسمی انتخاب کردیم و نباید در آن تغییری ایجاد شود و اگر قرار است روزی به تعطیلی ها اضافه شود مصلحت دین و کشور لحاظ شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Dovomin Salgard Alameh Tabatabaye - Kazeroun.mp3
56.69M
🎙 فایل صوتی | سخنرانی آیتالله سبحانی در دومین سالگرد علامه طباطبایی
🔺انتشار برای نخستین بار
🗓 ۲۴ آبان ۱۳۶۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری مراسم گرامیداشت آیتالله جوادی آملی و رونمایی از مجله «فقیه عارف»
✔️ مراسم گرامیداشت آیتالله عبدالله جوادی آملی و رونمایی از مجله کتاب همشهری آیه؛ فقیه عارف، روز سه شنبه 29 آبان ماه با حضور دکتر مخبر مشاور و دستیار مقام معظم رهبری و حجتالاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی برگزار میگردد.
👈 این مراسم ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل سالن آمفی تئاتر ساختمان همشهری واقع در تهران خیابان ولی عصر، نرسیده به پارک وی، کوچه شهید قریشی (تورج سابق) ساختمان همشهری، طبقه همکف، سالن آمفی تئاتر برگزار خواهد شد و حضور در این نشست برای عموم آزاد است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
manhaj_shenasi_imam_khomeini_1403_11.mp3
14.66M
🎧 دریافت فایل صوتی «منهج شناسی امام خمینی (ره)»
🎙ارائه: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🗓 سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هشتاد و چهارمین جلسه عصرانه علمی.mp3
24.55M
🎧 دریافت صوت | «خلاءها و چالش های فقهی جبهه مقاومت»
🎙ارائه: استاد عباس کعبی
🗓 ۲۸ آبان ۱۴۰۳، قم، موسسه فقهی امام کاظم علیه السلام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
💢«دین دان»؛ رونمایی از سامانه پاسخگویی به سوالات دینی مبتنی بر هوش مصنوعی ✔️حجتالاسلام والمسلمین م
✅ پاسخ به سؤالات دینی با هوش مصنوعی
👈 هوش مصنوعی چتبات «دین دان»، جهت پاسخگویی به سوالات دینی شما که توسط مرکز پاسخگویی به سوالات دینی، تهیه و تولید شده است.
📥 با این ابراز شما میتوانید در کوتاهترین زمان ممکن به پاسخ سوالات دینی خود برسید.
#هوش_مصنوعی
🔗 لینک اتصال + مستندات پاسخگویی: https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مدیر حوزه علمیه خراسان عازم واتیکان شد
✔️حجتالاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان به عنوان یکی از اندیشمندان مسلمان به دعوت مرکز گفتوگوی ادیان و فرهنگها در دوازدهمین دور گفتوگویهای اسلام و مسیحیت که روزهای ۱۹ و ۲۰ نوامبر (۲۹ و ۳۰ آبان) به میزبانی کاردینال «میگل آنجل آیوسو گیسو» رئیس نهاد گفتوگوی ادیان واتیکان برگزار میشود، عازم کشور ایتالیا و شهر رم شد.
🔹این دور از گفتوگوها با موضوع «آموزش جوانان به ویژه در خانواده به منزله چالشی برای مسلمانان و مسیحیان» برگزار میشود. این گفتوگوها با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای پاپی کلیسای واتیکان و با حضور جمعی از دانشمندان و صاحبنظران مسلمان و مسیحی برگزار میگردد،
🔹حجتالاسلام والمسلمین خیاط در این جلسات ضمن ارائه مقاله علمی، به تشریح جایگاه آموزش جوانان در دین مبین اسلام پرداخته و مولفههای های یاددهی و یادگیری مطلوب جوانان از منظر اسلام شیعی را تبیین خواهد کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بهترین ساختار پژوهش در فقه تقنین، ساختار فقهای سلف است!
✔️حجتالاسلام و المسلمین حسنعلی علی اکبریان در نشست «روش تدوین نظام مسائل فقه تقنین» در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر به ارائه ساختار پیشنهادی خود پرداخت و پس از تبیین مفاهیم بحث بیان کرد: بهترین ساختار پژوهش در فقه تقنین را ساختار فقهای سلف دیدم. این ساختار شاخصههایی دارد که یکی از آنها عبارت است از : تساهل و تسامح به این معنا که هرگز ساختارهای پیشین و تراث سلف را «تغییر» نمیدادند، بلکه «بروز» میکردند و در موارد تعارض ساختار سالف با مسائل جدید با تسامح و تساهل عبور میکردند. ساختار مورد قبول من از کتابهای فقهی که بحثشان فرآیندی است مانند کتاب الصلاة الگو گرفته است.
🔻ساختار فقه تقنین باید در عین حفظ ارتباط با سلف با دنیای امروز مرتبط باشد
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در این نشست، بیان کرد: ساختار فقه تقنین در عین حفظ ارتباط خود با تراث سلف باید با دنیای امروز نیز مرتبط باشد. بر این اساس یکی از اولین مسائل فقه تقنین مشروعیت قانونگذاری است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗در محضر آیتالله
✔️کتاب «در محضر آیتالله» روایتی جامع و مستند از سفر دکتر عبدالعزیز ساشادینا، اسلام شناس و استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ویرجینیا، به نجف اشرف و دیدار او با حضرت آیتالله سیستانی است. این کتاب با گردآوری گزارشهای مستقیم دکتر ساشادینا و حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد رضوی از این دیدار، به دنبال روشنسازی ابعاد مختلف این ملاقات است.
👈 معرفی اثر + تخفیف خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=76516
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علم اصولی کنونی مشکل ساختاری دارد/ آسیبهای وارده بر دانش اصول نیاز به بررسی دارد
✔️استاد علیاکبر رشاد:
🔹لازم نیست تاکید شود که علم اصول چه قدر اهمیت دارد چراکه در مجموعه علوم یک علم داریم که شیعه زاد و اسلام زاد، است و نظیرش در دیگر اقالیم، مذاهب و ادیان نیست؛ علم اصول است که دانش تولیدی و بومی ماست و از عهد حضرات معصومین(ع) این دانش آغاز شده است و اینکه فکر کنیم که امثال شافعی بنیان گذار این علم هستند من صریحا میگویم که اشتباه است. علم اصول، دانش شیعهزاد است.
🔹آفات و آسیبهای وارده بر دانش اصول نیاز به بررسی دارد، ما اکنون با پارهای از آفات جدید هم مواجهیم که مسبب آنها هستیم، ضعفهایی در تاریخ علم اصول بوده است از جمله اختلاط مبادی و مسائل. علم اصولی کنونی مشکل ساختاری دارد، علم اصول باید بر اساس یک مبنا صورتبندی شود. مساله دیگر اینکه علم اصول میخواهد مساله شناختی کند در حالی که کاش میشد علم اصول کشف واقع کند.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76530
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رابطه فقه و احلاق از سه منظر
✍️حجتالاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان
🔹درباره رابطه فقه و اخلاق نظرات مختلفی وجود دارد. برخی قائل به تمایز و جدایی این دو هستند که سردمدار این نظریه، ابوحامد غزالی است. غزالی، علم فقه را از علوم دنیایی میداند و معتقد است مردم باید از آن دوری کنند و به سمت علم اخلاق بروند و با علم اخلاق است که میتوان مراحل سیر و سلوک را طی کرد و به سرمنزل مقصود رسید. وی همچنین میگوید فقهایی که تفقه در دین را منحصر به دانستن فقه میدانند، به علم فتوا در باب معاملات بسنده کرده و از تهذیب نفس و سلوک اخلاقی غافل ماندهاند. در واقع، غزالی معتقد است فقه فقط به مصالح دنیوی میپردازد و به مصالح اخروی توجهی ندارد. بنابراین، فقه، علم ظاهر و اخلاق، علم باطن است.
🔸برخی قائل به تعارض فقه و اخلاق هستند، برخی دیگر اخلاق و فقه را متمّم و مکمّلِ یکدیگر میدانند و از دیدگاههای مختلفی به این موضوع پرداختهاند. از یک نظر، اخلاق مبتنی بر فقه است و برای تصفیه درون آمده که این تصفیه درونی بدون اصلاح برون نیز اتفاق نخواهد افتاد.
🔹ملامحسن کاشانی قائل به رابطه عمیق فقه و اخلاق است و نظرات غزالی را بهصورت جدی نقد میکند و میگوید فقه، علم شریف الهی و نبوی است که از وحی گرفته شده و به واسطه همین فقه است که میتوان به اخلاق دست یافت و تا زمانی که برون اصلاح نشود، نمیتوان به تصفیه درون پرداخت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 برای آشنایی با اندیشۀ سیاسیواجتماعی شهید صدر چه کتابهایی بخوانیم؟
اسلام راهبر زندگی: شهید صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای یاری رساندن به انقلابیون ایران دست به تحریر کتابچههایی زد تا آنان را از جهت اندیشه و راهبردهای اسلامی پربار سازد. او در این نوشتهها به این موضوعها پرداخت: پیشنویس قانون اساسی، صورتی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد جامعۀ اسلامی، خلافت انسان و شهادت انبیا، منابع قدرت دولت اسلامی، مبانی کلی بانک در جامعۀ اسلامی.
رسالت ما: این کتاب مجموعه گفتارها و نوشتارهای سیاسیاجتماعی شهید صدر است. شامل: اصول اسلامی، ویژگیهای نظام اسلامی، پیامهای انقلابی در دورۀ حصر، بیانیههای جماعةالعلما، سرمقالههای رسالت ما.
حوزه و بایستهها: شهید صدر همواره میکوشید که حوزههای علمیه هرچه بیشتر در راستای اعتلای امت اسلامی فعالیت کند؛ ازاینرو طرحهای تحولینی برای روند حوزه و مرجعیت داشت. بخشی از این طرحها در کتاب حوزه و بایستهها انعکاس یافته است.
🔗آثار شهید صدر را با ۲۰درصد تخفیف از اینجا تهیه کنید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad