🔔نشست علمی «ضرورت گذار از فقه فردی به فقه حکومتی در مسائل زنان و خانواده
🎙ارائه: حجتالاسلاموالمسلمین مهدی سجادی امین، استادیار گروه فقه و حقوق پژوهشكده زن و خانواده
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۶ آذر، ساعت ۱۲:۳۰
🏢 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه۱۰، پلاک۵، پژوهشکده زن و خانواده، طبقه۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «آثار فقهی روش اجتهادی تراکم امارات و تجمیع ظنون»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین ناصر متقی (مدرس سطوح عالی و مؤلف کتاب روش اجتهادی تراکم امارات و آثار فقهی و اصولی آن)
🗓 زمان: دوشنبه ۲۶ آذر، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🏛مکان: قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام
📌افرادی که تمایل به شرکت در این نشست دارند موارد (عدد ۲۰ | نام و نام خانوادگی | شماره تماس | کد مرکز مدیریت یا جامعه المصطفی (ص)) را به آیدی معاونت پژوهش به نشانی @pheekq ارسال فرمایند. (شرکت حضوری ویژه برادران است)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان مدرسه زمستانه «فقه بانکداری»
🎙استاد غلامرضا مصباحیمقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام و ریئس شورای فقهی بانک مرکزی
🎙دکتر کامران ندری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🎙حجتالاسلام والمسلمین مجید رضایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید
عضو شورای فقهی بانک مرکزی
🎙حجتالاسلام والمسلمین صادق الهام، مدیر اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
🎙دکتر یاسر مرادی
مدیر اندیشکده حقوق بانکی
🎙دکتر سید علی روحانی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس
🎙دکتر محمد مهدی توکلی، مدیر موسسه مکتوب آخر
📅 زمان: ۶ و ۷ دیماه به صورت حضوری و مجازی
🏢 مکان: تهران، دانشگاه امام صادق علیهالسلام
📌همراه با وجه التزام ۲۰۰/۰۰۰ تومان (درصورت نداشتن غیبت)
⏳مهلت ثبت نام تا ۳۰ آذرماه
🔗 ثبت نام: https://formafzar.com/form/bf9j7
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢معیار تبویب فقه فرهنگ، هنر و رسانه
✔️حجتالاسلام سیدحمید میرخندان با اشاره به اینکه برای تبویب فقه فرهنگ، هنر و رسانه باید معیاری در دست باشد که بتوان این امر را تحقق بخشید، گفت: در فقه، شناخت موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است و موضوعاتی که در این بحث مطرح هستند هرکدام باید در حوزه مخصوص خود بررسی شوند. مثلا فقه رسانه در عرصه علم ارتباطات و رسانه مطرح است و قاعدتا موضوعات مطروحه، در این حوزههای دانشی باید مورد مداقه و بررسی قرار بگیرند و تنها در این حالت است که فقه خواهد توانست مسائل و مشکلات موجود در این عرصهها را حل و فصل کند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76757
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخ به شبهه فتوای ۵۱ مرجع تقلید در حمایت از حکومتِ عثمانی!
✔️اخیرا کلیپی در شبکههای اجتماعی بازنشر شده و مدعی است ۵۱ نفر از علما و مراجع تقلید در حمایت از حکومتِ عثمانی فتوای مشروعیت به اشغال ایران توسط قشونِ عثمانی را دادند.
🔻حجتالاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) مطلب این کلیپ را مصداق «کلمه حق یراد بها الباطل» دانست و نوشت: اصل فتاوا و نکات کلی و منابعی که ذکر شده درست است اما اینکه این فتاوا در دفاع از عثمانی سنی بوده و موجب اشغال ایران و قحطی بزرگ شده غلط است:
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76761
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 بررسی فقهی «طرح اصلاح ماده 100 شهرداریها»
🎙سخنران: استاد محسن اراکی
🗓زمان: سه شنبه 27 آذر 1403، ساعت 13
🏛مکان: قم، مجتمع عالی تربیت مدیر مجتهد محمدیه: 25 متری شهیدی صدوقی. خیابان یاسمن. نسترن کوچه 6 پلاک 61
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تبعیت احکام از مصالح و مفاسد و تاثیر آن در آثار وضعی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید حسن روحبخش
🗓 زمان: سهشنبه، 27 آذر 1403، ساعت 11
🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهمالسلام)، اتاق جلسات
🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live
⛔️ نشست لغو شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گنجینهای ایرانی از فقهی اصیل
✍️سجاد علیبیگی
یکی از نکات بسیار قابل توجه کتاب «لوامع صاحبقرانی»، شم فقاهتی و تتبع فراوان مرحوم مجلسی است. علیرغم این که وی را به عنوان محدث بیشتر میشناسیم تا فقیه، ولی بیاناتی که در این کتاب دارد، جایگاه فقهی او را به طرز چشم گیری محکم میکند. او در جای جای کتاب در مورد عناوین مختلف فقهی به آرای دیگران احاطه دارد.
مرحوم محمدتقی مجلسی شخصیتی است آزاد اندیش و در جایجای کتابش دیگران را دعوت به اندیشه و افکار تازه میکند. ایشان به رکودی که بعد از شیخ طوسی در بین فضای فقهی ایجاد میشود، میتازد و یکی از ثمرات این رکود را عدم توجه به احادیث طهارت آب چاه در برخورد با نجاست میداند.
یکی از نقل قولهای او از مرحوم شیخ بهایی بسیار جالب توجه است و آن هم سخن در باب صفهای طولانی نماز است که آیا با این صفها همگی رو به قبله خواهند بود یا نه؟ مرحوم شیخ بهایی در این بیان اذعان میدارد که به دلیل کروی بودن زمین، این اشکال وارد نیست و شاگردان در مدرس استاد هیچ شگفتی از این سخن ندارند و آن را یک امر طبیعی میپندارند.
📝 مطالعه متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=76767
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زنهایی که امروز به اجتهاد فقهی رسیدند کم نیستند/ خانمها در بسیاری از مسائل زنانه از مجتهد زن تقلید کنند
✔️ رهبر معظم انقلاب: آن وقتها که در حوزهی علمیّه بودیم، یادم نمیآید که زنی به مرتبهی اجتهاد فقهی رسیده باشد، [امّا] امروز خوشبختانه زنهایی که مجتهدند، به اجتهاد فقهی رسیدهاند کم نیستند. بنده حتّی معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان هستند و مردها درست موضوع را تشخیص نمیدهند، باید خانمها از مجتهد زن تقلید کنند.
👈متن کامل بیانات در دیدار اقشار مختلف بانوان: http://ijtihadnet.ir/?p=76776
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بازخوانی | فقیه زن لازم است
✔️رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان تأکید کردند: «امروز تعداد زنان مجتهد، کم نیست و حتی معتقدیم که در بسیاری از مسائل زنانه که مردها تشخیص خوب و درستی ندارند، خانمها باید از مجتهدان زن تقلید کنند.» ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
🔻ایشان دربارهی موضوع فقیه زن و لزوم پرورشِ مجتهد زن قبلا نیز مباحثی را مطرح کرده بودند که در ادامه برخی از این موارد آورده میشود:
⏪ «مجتهد یعنی کسی که درس خوانده قدرت استنباط پیدا کرده، این چه مرد، چه زن اشکالی هم ندارد برود بشود، اما [زن] مرجع تقلید نمیتواند بشود. یعنی دیگران از او تقلید نمیتوانند بکنند. هر مردی هم نمیتواند بشود.» ۱۳۶۰/۰۴/۰۶
⏪ «اعتقاد بنده این است که ما حتماً فقیه زن و مجتهد زن لازم داریم و گمان من این است که دماء ثلاثه و امثال اینها را غیر از زن هیچکس نمیتواند فتوا بدهد... به هر حال فقیه زن لازم است.» ۱۳۷۹/۷/۱۵
⏪ «پدیدهی خواهران طلبه؛ خیلی پدیدهی عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزههای علمیهی خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود.» ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اوضاع سوریه تداوم نخواهد داشت/ عدهای اصرار دارند فرهنگ دانشگاهی را بر حوزه حاکم کنند
✔️ آیتالله مکارم شیرازی در دیدار با استاد حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین:
🔹برخی چون ظاهر کار را دیدند، دچار یأس و ناامیدی شدند و می گویند سوریه برای همیشه از دست رفت و باید به فکر این باشیم که سراغ حرم ها نروند و با شیعیان کاری نداشته باشند، در حالی که اینگونه نیست.
🔸باید با امیدواری مسئله سوریه را دنبال کنیم و بدانیم که این اوضاع تداوم نخواهد داشت، چرا که حاکمان فعلی سوریه با یکدیگر متحد نخواهند ماند و از تاریخ باید درس بگیریم و روحیه خود را حفظ کنیم.
🔹باید با امیدواری مسئله سوریه را دنبال کنیم و بدانیم که این اوضاع تداوم نخواهد داشت، چرا که حاکمان فعلی سوریه با یکدیگر متحد نخواهند ماند و از تاریخ باید درس بگیریم و روحیه خود را حفظ کنیم و منفعل نباشیم، همانگونه که خداوند فرموده نصر و پیروزی بهوسیله خداست و برای خدا این کارها بسیار آسان است.
🔸عدهای اصرار دارند فرهنگ دانشگاهی را بر حوزه حاکم کنند، برخی فکر می کنند که این کار روشنفکری است در حالی که زمانی که حوزه پرچمدار علوم اسلامی بود، دانشگاه وجود نداشت.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «اعتبار سنجی حدیث و روشهای نوین»
🎙در محضر آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی با بهرهمندی از بیانات اخلاقی ایشان
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ بعد از نماز مغرب و عشاء از ساعت ۱۸ تا ۱۹/۳۰
🏛مکان: مشهد، انتهای آیتالله شیرازی ۱۶ مرکز تحقیقات اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 گزیده فیلم | شهید مفتح، روحانیِ متجدد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چند معنای وحدت، در ترکیب وحدت حوزه و دانشگاه
✍️حجتالاسلام احمدحسین شریفی
قریب به ۴۵ سال است که مسأله وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یکی از راهبردهای مهم جمهوری اسلامی مطرح شده است. هر ساله هم به مناسب روز ۲۷ آذر، سالروز شهادت شهید مفتح، مراسمهایی در دانشگاهها و حوزههای علمیه در این موضوع منعقد میشود. اما هنوز هم بعد از ۴۵ سال، حتی در این که منظور از این راهبرد دقیقا چیست، اختلاف وجود دارد. هنوز هم مهمترین دادهها در این موضوع سخنان امامین انقلاب است.
ابهام مفهومی، موجب شده است که عدهای نه تنها ضرورت و اهمیت آن را درک نکنند، بلکه به مخالفت با آن هم بپردازند! به اختصار، به چند معنای وحدت در ترکیب وحدت حوزه و دانشگاه اشاره میکنم:
📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76779
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امتناع وحدت دانشگاه با حوزهی به مثابه «نهاد دین»
✍️حجتالاسلام علی نعمتی
بعید است حضرت امام به هنگام گزینش واژه «وحدت» در مقام بیان نبوده باشند! برخلاف برداشت بسیاری از بزرگان اتفاقاً وحدت، پیوند نیست بلکه همان اتحاد است! شاید اگر متفطن به این معنای متعالی و کم و کیف آن بودند، دانشگاه امام صادق(ع) مسیر بسیار مترقیتری را میپیمود.
یکی از علل عمده متباینپنداری حوزه و دانشگاه این است که عموماً –خاصه خود حوزویان– حوزه را «نهاد دین» و متکفل «فهم، تبیین و تبلیغ» آن میپندارند.
تعریف حوزه به مثابه «نهاد دین» به جای «نهاد علم» نقطه آغاز سکولاریسم یا جدایی دین از سیاست و حیات اجتماعی است. دقیقاً به همین علت پس از چند دهه از عمر انقلاب حوزههای علمیه در برآوردن انتظارات متنوع نظام اسلامی و پاسخگویی به سیل مسائل مستحدثه چندان توفیقی نداشتهاند.
با تعریف حوزه به مثابه نهاد دین، نقش حوزه قم در کشور میشود همچون واتیکان برای جوامع مسیحی کاتولیک؛ و طلاب مختلفی را که هرکدام از آنها سعی میکنند گوشهای از مسائل نظری یا عملی جامعه را در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و… حل کرده و در آن عرصه نقشآفرینی و خدمت کنند، تبدیل میکند به «صنف روحانی» تا مردم شبهه داشته باشند در ارتزاق آنها «بما هم روحانی» و برخی با هر نیتی که دارند، هر از گاهی در رسانهها کارزار راه بیندازند که بودجه این نهادها را قطع کنید. حال آنکه بدیل مدرن آنها (دانشکدههای علوم انسانی و …) دهها و صدها برابر بیشترش را از بیتالمال میستانند.
📝 متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76781
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ با سفر به شهر قم با حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی و استاد حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 امکان و گستره سیره سیاسی معصومان علیهمالسلام
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰٣، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢 مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔗لینک حضور در جلسه به صورت مجازی: dte.bz/cptconf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اصالت تکلیف یا اصالت نتیجه در فعالیت های سیاسی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا (استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
🗓 زمان: پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰ الی ۱۵
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (علیه و علیهم السلام) سالن جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هماندیشی فقه پژوهی وظرفیتهای دانشی در عرصه بینالملل
👤با حضور و ارائه اساتید:
🎙الشیخ مهدی الصمیدعی
🎙دکتر سیدصادق حقیقت
🎙دکتر عابد مومنی
🎙دکتر محمدعلی میرزائی
🎙الشیخ عبدالقادر یوسف الترنینی
🎙دکتر سیداحمد حبیبنژاد
🗓 زمان: پنجشنبه: ۲۹ آذر۱۴۰۳، ساعت ۸:۴۵
🏛مکان: قم، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر، خیابان فاطمی(دورشهر) کـوچه ۳۰. پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تاریخ نجف از آغاز تا کنون»
🎙ارائه: دکتر هادی انصاری (مؤلف کتاب)
🎙ناقدان: استاد سید منذر حکیم و حجتالاسلام والمسلمین محمد سعید نجاتی
🗓زمان: پنجشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏛مکان: قم، خ ۷۵ متری عمار یاسر، خ شهید قدوسی، ساختمان بعثه مقام معظم رهبری، طبقه هفتم، سالن جلسات
‼️این مراسم در صورت اعلام تعطیلی رسمی در زمانی دیگر برگزار خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | انقلاب شیعی یا انقلاب اسلامی؛ اندیشه تقریب قبل و بعد از انقلاب
🎙کلامی از آیتالله محمد واعظ زاده خراسانی (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سستی ایده «دولت قراردادی پیامبر»
✍️ حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
مرحوم داوود فیرحی، یکی از نویسندگان پرکار عرصه فقه سیاست بود. از او تألیفات و نگاشتههای متعددی در این حوزه به جای مانده است که حامل تفکر و اندیشه او در نسبت میان فقه و دنیای معاصر با نظر به سیاست و حکمرانی است. نگارنده، در مطالعاتی که از این آثار داشته، آنها را نه تنها درخور نقد و ارزیابی دانسته- که عادتِ اندیشیدن نقادانه است- بلکه به جهت وجود رویکرد «تحریف معنوی» در این آثار، نقد و تبیین خلل محتوایی آنها را ضروری میداند. چرا که او در «آستانه تجدد» اندیشه میرزای نائینی پیرامون «ولایت فقیه» را تحریف معنوی میکند، در «عاشورا؛ فساد و اصلاح» ظرفیت عظیم عاشورا را تقلیل داده و از قیام سیدالشهداء (ع) خوانشی مدرن ارائه میکند.
اما کتاب «پیامبری و قرارداد» یک ایده مرکزی دارد که جناب فیرحی تلاش میکند در سه دوره درسگفتاری خود آن ایده را اثبات کند و آن هم اینکه؛ به دلیل تعدد قراردادهایی که پیامبر اکرم (ص) در دوران حکمرانی خود منعقد ساخته بود، میتوان دولت او را «دولت قراردادی» دانست. او برای اثبات این ایده، از «سیره حکمرانی» پیامبر (ص) استفاده کرده و تلاش میکند از تأمل در آنها به «نظریه حکمرانی» دست یابد. همین مسیری که او طی میکند تا به آن نتیجه برسد، در این یادداشت مورد نقد قرار خواهد گرفت؛ آیا او در استناد به «سیره پیامبر (ص)» صحیح عمل کرده است؟ یا اینکه در فرآیند استخراج نظریه حکمرانی از سیره پیامبر به خطا رفته است؟
📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76786
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
📸 حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ با سفر به شهر قم با حضرات
💢دغدغه و توصیههای مراجع به وزیر علوم
🔻آیتالله مکارم شیرازی:
🔹نخبگان سرمایههای اصلی هر ملتی است، باید دلایل مهاجرت نخبگان شناسایی شود و از ظرفیت نخبگی که در حوزههای علمیه و دانشگاهها وجود دارد برای آبادانی مملکت استفاده شود./ افرادی به طور مرموز وارد نظام آموزشی کشور شده و تغییراتی در محتوای کتابها دادهاند، که لازم است ضمن شناسایی این افراد، نسبت به اصلاح مطالب اقدام گردد./ حجاب تبدیل به یک مسئله سیاسی شده که نیاز هست ما هم با آن حساب شده برخورد کنیم. این مسئلۀ از طریق فشار و سختگیری قابل حل نیست، بلکه باید از روشهای ایجابی و مثبت استفاده کرد.
🔻آیتالله جوادی آملی:
🔹ما مردم ایران مردمی بزرگ و بزرگ زادهایم، ما نه یعنی حوزویان، ما نه یعنی دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران؛ شما اگر سرتاسر آمریکا را بگردید یک اثر باستانی در آن نمیبینید، اما هر کجای ایران قدم بگذارید اثری از آثار هنری و باستانی در آن میبینید، ما از زمان انوشیروان اینجا دانشگاه داشتیم و بعد از اسلام نیز علمای بزرگی همچون شیخ طوسی و امثال او را تربیت کردیم.
🔻آیتالله سبحانی:
🔹در تصمیمات دانشگاهها باید با کسانی که افکارشان تکیه بر وحدت حوزه و دانشگاه دارد همفکری و مشورت کرد. نقش و روش و رفتار یک استاد در یک دانشگاه میتواند انسان ساز و تحول گرا باشد پس باید از اساتید متعهد و اخلاق مدار بهره برد./ باید وطن خواهی و اسلام خواهی را در دانشجویان و جوانان پروراند و تقویت کرد؛ تا این نسل به جای مهاجرت، با تمام توان در خدمت کشور باشند.
👈 گزارش کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=76796
🆔 https://eitaa.com/ijtihad