🔺اولین همایش ملی مطالعات اربعین (گذشته، حال، آینده)
📆دوشنبه 5 مهرماه/ مصادف با روز اربعین
⏰ساعت: 9:00 الی 14:00
✳️موضوعات:
1️⃣سیر تاریخی مطالعات اربعین
2️⃣گونهشناسی مطالعات اربعین
3️⃣روششناسی و رویکردهای مطالعات اربعین
4️⃣مسئلهها و چالشها در مطالعات اربعین
5️⃣آسیبشناسی مطالعات اربعین
6️⃣آیندهپژوهی مطالعات اربعین
💠با حضور اساتید:
حجج اسلام والمسلمین سیدکاظم طباطبایی، مجتبی الهی خراسانی، محسن الویری، بهروزی لک، حبیبالله بابایی، علی راد؛
آقایان دکتر: علی بیات، سیدضیاءالدین میرمحمدی، سعید طاووسی مسرور، محمود سامانی، محمود واعظی
🌐لینکهای پخش زنده:
1️⃣ webinar.razavi.ir/qom
2️⃣aparat.com/qomislamic/live
3️⃣instagram.com/qomislamic
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال
🔻برنامهای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال
🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی
🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين
🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين
🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه
🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن.
🌐دانلود👈http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقد و آسیبشناسی تنجیم طبی و طبابت فلکی
✍️حجتالاسلام احمد حسین شریفی
🔻 متاسفانه در سالهای اخیر شاهد اوجگیری جریانات شبهعلمی و خرافی در بین برخی طلاب و پژوهشگران عرصه طب سنتی – اسلامی هستیم که با چنگ اندازی به میراث یونان باستان و با استنادهای بیضابطه به مرویات طبی و با روشهای غیر علمی و اثبات نشده، مدعی درمان امراض جسمی و روحی شدهاند و از همین طریق مبالغ هنگفتی را بابت آموزش و درمان از مردم اخذ کردهاند و به نام اهل بیت (ع)، خرافات یونان باستان را ترویج و به آن رنگ اسلامی زدهاند.
رد پای جریانهای نوظهور معنوی و اخلاقی در حوزههای علمیه و در لباس روحانیت و با عناوین مقدس را میتوان به وضوح مشاهده کرد... فنگشوی و برخی دیگر از معنویتهای نوپدید هم که عدهای از اندیشمندان حوزه و دانشگاه سالهاست در نقد آنها سخن گفته و نوشتهاند و خطر رواج آنها را گوشزده کردهاند دقیقاً همین حرفها را میزنند! دادگاه ویژه روحانیت و وزارت بهداشت و حوزههای علمیه تا دیر نشده است باید وظیفه خود را در جلوگیری از رواج چنین فضاهایی انجام دهند.
عدهای از طلاب و روحانیان را چه شده است؟ یکی با اخذ مبالغی هنگفت، کلاس تنجیم طبی میگذارد و میخواهد با تمسک به بروج و افلاک سبک زندگی فردی و اجتماعی و شغلی و رشته تحصیلی افراد را تعیین کند! و در پاسخ به اعتراضات علمی مدعی اجازه اجتهاد از مراجع میشود!
👈یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/t54504
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طب اسلامی از واقعیت تا خیال
✔️نگاهی به تعرض جاهلانه «نواخباریان» علیه جایگاه دانش پزشکی و منابع اسلامی
✍️حجتالاسلام سیدضیاء مرتضوی🔻
🔷بها ندادن به پیشرفتهای علمی بشر از جمله در دانش پزشکی نوین، هر چند به نام دین و مذهب و فرهنگ و سنت، ایستادگی در برابر روشهای عقلایی و برخاسته از نوعی «اخباریگری» به شمار میرود که با ادبیات و در قالبهای نو، آن هم به صورتی تبعیضآمیز صورت میگیرد.
🔶گمان به شکلگیری «طب اسلامی» بر پایه متون روایی، اگر واقعیتی داشته باشد، آن واقعیت، چیزی جز «واقعیت خیال» نیست؛ از این باب که «خیال» و «خیالپردازی» نیز در شمار واقعیات است و میتواند آدمی یا بخشی از جامعه را به خود مشغول سازد؛ مشغول خیالات!
🔷بسنده کردن به اوراد و اذکار و ادعیه خاص یا عام، حتی اگر در روایت صحیح آمده باشد، و دوری کردن از راههای درمانی عقلایی که در عرف متخصصان رایج است، ناسازگار با ادله وجوب حفظ جان و خلاف شرع است.
🔶اخباریگری نه زمان میشناسد و نه مکان؛ با این تفاوت که نوع مدعیان کنونی، از جمله کسانی که منابع پزشکی جدید را به سان «جاهلان معرکهگیر» آتش میزنند، از نگاه سطح علمی و فقهی و حدیثشناسی، اساساً قابل سنجش با عالمان اخباری گذشته نیستند.
🔷امور غیر تشریعی اساسا جای اعتبار و «تعبّد» نیست تا شارع حکیم امر درمان و تندرستی و اثربخشی خوراکیها و اشیای بیرونی را که تنها میتواند بر امور واقعی و تکوینی استوار باشد، با اراده تشریعی خود بر آنها بار کند.
🔶علامه طباطبایی چند بار به عنوان یک اصل مسلم تاکید کرده است که خبر واحد در غیر احکام اعتبار ندارد و اساسا جعل حجیت برای آن در امور حقیقی و غیر اعتباری را امری بیمعنا میداند.
🔷یک اشکال مبنایی و روشن درباره آنچه روایات «طب اسلامی» خوانده میشود این است که این روایات حتی اگر با معیارهای رایج در اعتبارسنجی روایات احکام، صحیح و معتبر هم باشد، از نگاه اصولی و به صورت مبنایی در شمار ظنونی است که دلیل بر اعتبار آنها نیست.
🔶روایات طبی در مواردی که با آگاهی انسان از واقعیت موجود، به صورت قطعی یا ظنی یا احتمال قابل اعتنا مخالف باشد یا کلیت و عمومیت نداشته باشد و احتمال برود که نتیجه عکس بدهد یا درمان واقعی را به تاخیر اندازد، اعتبار ندارد و در صورت احتمال ضرر نباید طبق آنها عمل کرد.
🔷هیچ کسی حق ندارد به استناد روایات طبی برای کسی نسخه بپیچد و این امر قابلیت جرمانگاری در مجاری قانونی دارد و اگر سبب آسیب شود، برابر موازین فقهی، قابل پیگیری قضایی است.
🔶یکی از مشکلات در بسیاری از روایات طبی که مایه آسیب زدن به جایگاه دین و خدشه بر چهره دینباوران است و میتواند نوعی خیانت به شمار رود، این است که محتوای این روایات به تناسب «موضوع» طب و «حکم» نسخهپیچی، نمیتواند عمومیت برای هر زمان و هر مکان و هر فرد داشته باشد.
🔷نوع اثر و دامنه تاثیرات و پیآمدهای مختلف روایات طب باید با روشهای علمی و طی آزمایشهای مختلف آزمایشگاهی و بالینی بررسی شود تا میزان عمومیت آن شناخته و مجوز استفاده عمومی از آن صادر گردد، از این رو نمیتوان با گشودن یک کتاب روایی یا شرکت در یک جلسه آموزش طب اسلامی یا سنتی در جایگاه نسخهپیچی برای بیماران نشست.
🔶شیخ صدوق در رساله اعتقادات که با همراهی و تاکید شیخ مفید نیز روبهروست، روایات طبی را مواجه با اشکالات چندی از جمله جعل از سوی مخالفان به هدف تخریب چهره مذهب، معرفی کرده تا کسی گمان نبرد که میتوان محتوای آنها را به دین نسبت داد و جامعه را به آن فرا خواند.
🔷انتساب چنین روایاتی به اسلام که باید عاری از هر گونه آلایش و برچسبهای سلیقهای و برداشتهای جاهلانه باشد، به عنوان بخشی از دستورات دینی و عنوانهایی مانند طب اسلامی، امری نامشروع و نامعقول است.
🔶اولیای امور به ویژه در حوزههای علمیه وظیفه دارند در برابر کسانی که به انگیزههای مختلف در صدد گسترش چنین رفتارهای جاهلانه و سودجویانه هستند، بایستند و از آسیب وارد شدن به سلامت جامعه و چهره دین و روحانیت جلوگیری کنند.
📝 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید👈: https://b2n.ir/s56585
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوره رکود و تقلید یا دوره تبیین و استحکام!
✍️محمدباقر ملکیان
🔻 در کتابهایی که درباره تاریخ فقه شیعه نوشته شده (که البته با اشکالات متعدّدی چه از لحاظ ساختار، چه محتوا و چه نگاه تاریخی مواجه است) از دوره صد ساله پس از شیخ طوسی تا عهد مرحوم ابن ادریس حلی، به دوره رکود فقه شیعه و یا دوره مقلّدین شیخ طوسی یاد میشود. این مطلب، در بسیاری از کتب تراجمی که به زندگانی این ادریس پرداختهاند نیز تکرار شده است.
اما به نظر میرسد تعبیر «تقلید» و یا «رکود» برای این دوره، از سوئی، نگاه نادرست به تاریخ فقه و ازسوئی، کم لطفی در حقّ فقهاء و زعمای علمی شیعه در این دوران است.
👈 توضیح این که: https://b2n.ir/y74686
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برنامههای جدید حوزه علمیه در موضوع «فقه معاصر»
✔️استاد علیرضا اعرافی خبر داد:
🔹در دو سال گذشته با همراهی اساتید شناخته شده دروس خارج، درسهایی را در موضوعات فقه پول، فقه پزشکی، فقه بورس و فقه رمزارزها برگزار کردیم که به همت دفتر فقه معاصر تقریرات این دروس به صورت کتبی فاخر به زودی انتشار خواهند یافت.
🔸درختواره رشتهها و حوزههای دانشی «فقه و اصول» و «فقه و حقوق» نیز نهایی شده است که در آینده با استفاده از محصولات دفتر فقه معاصر و سایر مراکز تحقیقاتی میتواند نیازهای علمی طلاب برای ورود به عرصههای جدید دانش را تامین نماید.
🔹امسال با مصوبهای که ابلاغ شده است تمامی اساتید رسمی دروس خارج میتوانند حداقل یک روز در هفته از تدریس خود را به موضوعات فقه معاصری که رسما اعلام میشوند اختصاص دهند.
🔸بعد از چاپ کتاب الفائق فی الاصول که مورد استقبال حوزویان واقع گردید، دفتر فقه معاصر طی دو سال فعالیتهای مستمر و جلسات متعدد شورای علمی، کتاب «شخص حقوقی» را تالیف کرده است. این کتاب امسال به صورت آزمایشی توسط آیتالله شب زنده دار و برخی اساتید دیگر تدریس میگردد.
👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/u56052
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعظیم شعائر هم به صورت فردی باید باشد و هم به صورت حکومتی/ پیگیری و تعمیق جریان هویتی، بر عهده حکومت است/ دین رسانهای، همان دین حداقلی است که بیشتر به ظواهر توجه دارد
✔️هفتمین نشست از سلسله وبینارهای تخصصی حقوق و رسانه با عنوان «رسانهها و تعهد بر اقامه شعائر دینی» توسط معاونت حقوقی و امور مجلس برگزار شد. در این نشست مجازی استاد ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم، دکتر حسین رضی، هیأت علمی دانشگاه صداوسیما و دکتر سیداحمد حبیبنژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به عنوان دبیر علمی حضور داشتند.
گزارش این نشست را بخوانید: https://b2n.ir/g17907
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ترجمه فارسی «نهجالبلاغه» منتشر شد
📚کتاب ترجمه فارسی نهجالبلاغه برای بهرهگیری محققان، اندیشمندان و دینپژوهان به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.
📗 این اثر با همکاری مترجمان باسابقهای در ترجمه عربی به فارسی که سابقه بیش از ۳۰ سال در امر ترجمه دارند، تهیه و تدوینشده است که به لحاظ ظاهری، نوع خط و صفحهآرایی و همچنین محتوای ترجمه، کتاب بسیار فاخر و ارزشمندی است.
👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/m67087
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نسبت معنویت با فقه
✔️استاد عبدالحسین خسروپناه
🔹معنویت در ساحت بینشی مبانی احکام شرعی هستند یعنی اگر کسی باور به ربوبیت تشریعی نداشته باشد نوبت به احکام شرعی نمیرسد که بگوییم شارع مقدس جعل حکم کرده است یعنی ساحت بینشی معنویت مبنای احکام شرعی است و احکام شرعی محتاج معنویت بینشی است اما در ساحت منشی که مربوط به نیت و امر درونی و قصد است بخشی از احکام با معنویت نسبت و پیوند دارند.
🔸ساحت کنشی معنویت، مربوط به عدالت و عقلانیت و سبک زندگی عادلانه است و این برمیگردد به اینکه احکام شرعی چقدر با عدالت سازگار است؛ اگر تبیین جامعی از عدالت و عقلانیت احکام شرعی ذکر کنیم خواهیم دید احکام شرعی عدالت مدار و عقلمدار هستند؛ کنش، کنش عادلانه و عاقلانه است؛ البته برخی مانند صاحب جواهر به تبیین عقلانی و عادلانه برخی احکام پرداخته است ولی برخی هم مطرح نشده است چون دغدغه آن مطرح نبوده است.
🔹وقتی سراغ نصوص دینی برویم فکر میکنم حتی دیسیپلین فقه هم در داوری ما اثرگذار است؛ وقتی به نصوص دینی میپردازیم به این نتیجه میرسیم که نسبت میان معنویت و احکام شرعی از منظر نصوص دینی، عینیت است یعنی فقاهت اسلام همانند و عین معنویت اسلام است و معنویت اسلام عین فقاهت است.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x67245
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شاهان قاجار و صفویه، بی دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود که ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بکشیم
✔️آیتالله سیدموسی شبیری زنجانی
🔹شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی شد. شاه سلیمان موقوفه ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینکه کتب مرحوم مجلسی درکشور منتشر و در منازل مردم کتاب های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این کار عملی نبود.
🔸در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا کند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی که در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است که شاه چند مرتبه کلمه التماس را به زبان خود جاری کرد، با اینکه این گونه تعابیر از زبان شاهان به ندرت خارج می شد. همچنین نوشته است که هندی ها در دولتخانه شاهی بت می پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب کرد.
🔹در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی کشور بود که همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینکه مظاهر کفر را از بین ببرد و احکام شرع و تشیّع را بر ایران حاکم کند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی کردند، حکومت عثمانی که متصل به ایران بود، ایران را نابود می کرد.
🔸شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینکه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
🔹شاهان قاجار و صفویه، بی دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود که ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بکشیم. در زمانی که عثمانی می خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حکومت قرار می گرفتند یا کوتاه می آمدند و حکومت شیعی را تأیید و تأکید نمی کردند، عثمانی غلبه می کرد. (20 آبان 1383ش)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اولین تألیف امام خمینی در اصول فقه: انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه
✔️امام (ره) آثار پرتعداد و پرتنوعی در ساحت دو دانش در هم تنیده و به هم پیوسته فقه و اصول فقه نوشته است. «انوار الهدایه فی التعلیقه علی الکفایه» اولین تألیف امام خمینی در اصول فقه میباشد که بخشی از اولین دوره تدریس خارج اصول ایشان است و توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، پس از رحلت ایشان در دو جلد منتشر گردید.
تدریس خارج اصول توسط امام خمینی از سالهای ۱۳۲۴-۱۳۲۳، ش پس از سالها تدریس سطوح عالیه فقه و اصول، یعنی تدریس کتابهای مکاسب، رسائل و کفایه بوده است. ایشان با آغاز تدریس خارج اصول برای دو تن از شاگردان اخلاق و فلسفه خود، آیات مطهری و منتظری که به تدریج و در سالهای بعد افراد اندکی به آنها افزوده شدند، نظرات خود را نخست و در چند سال اول به صورت «تعلیقه»های تفصیلی بر کتاب کفایه الاصول آخوند خراسانی مینوشتند.
خواننده در کتاب انوار الهدایه با مسائل تفصیلی فراوانی مواجه میشود، مانند بحث جمع میان حکم واقعی و حکم ظاهری و مسئله مراتب حکم، چنانکه بعضی از مسائل عقلیه مانند مجعولیت آثار وجود و چگونگی عقاب و کیفر اخروی و نیز سعادت و شقاوت، مورد بررسی و مداقه قرار گرفته اند. ایشان در بحث «حجیت ظواهر» دیدگاه اخباریون در مسئله تحریف قرآن را به شدت به نقد کشیده و مورد هجوم سنگین خود قرار داده است.
👈 متن کامل یادداشت حجتالاسلام محمدکاظم تقوی را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: https://b2n.ir/a45863
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزاره «تعارض فقه و اخلاق» را نمیتوان بهراحتی پذیرفت/ فقه و اخلاق هدف مشترکی دارند
✔️حجتالاسلام احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🔻درباره رابطه فقه و اخلاق نظرات مختلفی وجود دارد؛ برخی قائل به تمایز و جدایی این دو هستند که سردمدار این نظریه، ابوحامد غزالی است. غزالی، علم فقه را از علوم دنیایی میداند و معتقد است مردم باید از آن دوری کنند و به سمت علم اخلاق بروند و با علم اخلاق است که میتوان مراحل سیروسلوک را طی کرد و به سرمنزل مقصود رسید. وی همچنین میگوید فقهایی که تفقه در دین را منحصر به دانستن فقه میدانند، به علم فتوا در باب معاملات بسنده کرده و از تهذیب نفس و سلوک اخلاقی غافل ماندهاند. در واقع، غزالی معتقد است فقه فقط به مصالح دنیوی میپردازد و به مصالح اخروی توجهی ندارد. بنابراین، فقه، علم ظاهر و اخلاق، علم باطن است.
برخی قائل به تعارض فقه و اخلاق هستند، البته این گزاره را به راحتی نمیتوان پذیرفت. برخی دیگر اخلاق و فقه را متمم و مکمل یکدیگر میدانند و از دیدگاههای مختلفی به این موضوع پرداختهاند. از یک نظر، اخلاق مبتنی بر فقه است و برای تصفیه درون آمده که این تصفیه درونی بدون اصلاح برون نیز اتفاق نخواهد افتاد.
ملامحسن کاشانی قائل به رابطه عمیق فقه و اخلاق است و نظرات غزالی را بهصورت جدی نقد میکند و میگوید فقه، علم شریف الهی و نبوی است که از وحی گرفته شده و به واسطه همین فقه است که میتوان به اخلاق دست یافت و تا زمانی که برون اصلاح نشود، نمیتوان به تصفیه درون پرداخت.
👈گزارش نشست «خانواده پایدار»: https://b2n.ir/r61246
🆔 https://eitaa.com/ijtihad