eitaa logo
اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
667 ویدیو
285 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢زوایای عدالت در حکمرانی اسلامی ✔️حجت‌الاسلام حسنعلی علی‌اکبریان: 🔹محورهای عدالت در حکمرانی را در دو بخش دسته‌بندی می‌کنیم؛ یک بخش، قانون است. برای اینکه یک حکومت بتواند حاکمیت خود را ایفا کند از ابزار قانون استفاده می‌کند. 🔸در موضوع قانون، در چهار مرحله بحث از عدالت مطرح می‌شود. مورد اول رعایت عدالت در وضع قانون است. مورد دوم آنجایی است که قانون باید سکونت کند یعنی چه زمانی عدالت اقتضا می‌کند که قانون درباره مسئله‌ای سکوت کند. مورد سوم این است که وقتی قانون نیازمند تفسیر است، عدالت چه نقشی در تفسیر قانون دارم. در نهایت وقتی نظام قانون‌گذاری وظایف خود را اجرا کرد و قانون برای اجرا به دست مجریان، عدالت در چه نقشی در عملکرد آنها خواهد داشت. ✂️ما یقین داریم احکام از روی عدالت وضع شده است. با این حال چطور می‌شود دغدغه جدیدی به نام عدالت داشته باشیم؟ این چالش اینطور حل می‌شود که بگوییم اجرای احکام در طول تاریخ به طور کلی عادلانه است، اما در ظرف خاص یک جامعه و در یک زمان خاص به دلیل بروز عوارضی امکان دارد اجرای یک حکم ظالمانه باشد یعنی عوارضی باعث می‌شود حکمی ظالمانه تلقی شود. حکومت باید در قانون‌گذاری و اجرای احکام شریعت به این ظلم هم توجه کند که مبادا اجرای احکام به ظلم بینجامد. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j25935 🆔 @ijtihad
💢آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی افتتاح می‌شود ✔️مرکز نور طی این سال‌ها زیست بوم موردنیاز برای کاربست هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی و انسانی را فراهم و تکمیل نموده است و در حال حاضر توانایی تولید و عرضه پیکره‌های استاندارد و سرویس‌های مورد نیاز در پردازش هوشمند محتوا در مرکز فراهم گردیده است. 👈 برخی از دستاوردهای مرکز در حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی و انسانی: https://b2n.ir/d19718 🆔 @ijtihad
💢بانکداری اسلامی یا عقود اسلامی صوری؟ 🔻ماهیت عقود اسلامی (غیرعقد قرض‌الحسنه) موجب می‌شود ماهیت فعالیت بانک کلا تغییر کند و از فعالیت در بازار پول (جذب سپرده و دادن وام با نرخ بهره مشخص) به فعالیت در بازار کالا و دارایی (مشارکت مدنی، فروش اقساطی و سایر عقود اسلامی) منتقل شود. اکنون ۳۷ سال از اجرای قانون بانکداری بدون ربا در کشور می‌گذرد و هنوز موضوع ربا یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور است، به‌گونه‌ای که اعتراض برخی مراجع تقلید را نیز موجب شده است. در شرایط فعلی بیش از ۹۰درصد از رشد نقدینگی کشور ناشی از عملکرد نظام بانکی است. اگر عقود اسلامی به‌طور واقعی در کشور توسط نظام بانکی انجام می‌شد، بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی تناسب برقرار می‌شد. براساس آمار اعلامی بانک مرکزی درحالی رشد نقدینگی در سال ۱۳۹۹، ۴۰.۶درصد بوده که رشد اقتصادی براساس اطلاعات مرکز آمار ایران یک درصد اعلام شده است. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/m07811 🆔 @ijtihad
💢نارسایی‌های قانونی چه تاثیری بر ناپایداری خانواده دارد؟ ✔️حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا: 🔻قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ در موارد ۱۶ و ۱۷ به مرد اجازه مشروط برای چند همسری داده بود، به ویژه در ماده ۱۷ ضمانت اجرای مهم و بازدارنده‌ای برای ازدواج مجدد مرد پیش بینی کرده بود، این ماده تا حدود زیادی می‌توانست اجرای قانون را تحکیم کند و مرد به احتمال زیاد این کار را انجام نمی‌داد. فقهای شورای نگهبان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضمانت اجرایی ماده ۱۷ را خلاف شرع فرض و حذف کردند. این قانون از آن زمان به بعد اصلاح نشد یعنی خود قانون باقی است در حالی که ضمانت اجرای آن ابطال شده است و به دلیل اینکه قانون فاقد ضمانت اجرا است با مردان زیادی مواجه می‌شویم که اقدام به ازدواج مجدد می‌کنند و شاهد مشاجرات فراوانی بین مرد با همسر اول و دوم او و در پی آن دعاوی قضایی هستیم. تنها موضوعی که دامن مردان را برای چند همسری می‌گیرد عدم ثبت نکاح است و گرنه راهی برای بازخواست فردی که ازدواج مجدد کرده وجود ندارد. این قانون می‌تواند منشأ برخی ناسازگاری‌ها، دعاوی و مشاجرات خانوادگی شود، بنابراین قانونگذار باید تکلیف این قانون را مشخص کند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/z36764 🆔 @ijtihad
💢به‌جای انگشت اتهام، از دستاوردهای علمی حوزه «حمایت» و «بهره‌برداری» کنید ✔️استاد مهدی هادوی تهرانی: 🔹امروز اگر یک موضوع تخصصی در مجلس شورای اسلامی یا در دولت یا در قوه قضاییه مطرح هست و توقع است که حوزه‌های علمیه پاسخگو باشند، از سوی دیگر توقع هست که مجلس شورای اسلامی یا دولت یا قوه قضاییه نیز از تولید چنین بحثی اولاً حمایت و ثانیاً بهره برداری کنند، نه اینکه توقع داشته باشند حوزه اظهار نظر کند و پس از آن اگر خواستند و مایل بودند و با نظرات آنها سازگاری داشت، از نظرات حوزه بهره ببرند و اگر نظر حوزه با نظرشان سازگار نبود، آن را کنار بگذارند. نمونه بارز این عدم حمایت اتفاقی بود که چند سال قبل در موضوع رمز ارزها افتاد. 🔸طبعاً وقتی با مباحث علمی حوزه‌های علمیه با بی اعتنایی و بی توجهی برخورد می‌شود، نمی‌توان توقع داشت که حوزه به صورت بسیار جدی تر از اینکه تاکنون اقدام کرده و در مباحث مختلف پاسخگو بوده، به مسایل ورود کند. آن هم حوزه‌ای که اکثریت طلاب و حتی مدرسین و علمای آن به شدت تحت فشار اقتصادی هستند. 🔹به اعتقاد من کم کاری جدی از ناحیه کسانی است که امکانات در اختیار آنهاست و به جای اینکه به علما و دانشمندان حوزوی اعتماد کنند، خودشان به ایجاد مراکز تحقیقاتی اقدام می‌کنند و در این مراکز از سطوح بسیار پایین علمی استفاده می‌کنند و قصد دارند در زمینه‌هایی که مورد نیازشان هست به دیدگاه‌های دینی و شرعی و اسلامی دست پیدا کنند. 👈 اصل مطلب: http://ijtihadnet.ir/62545-2/ 🆔 @ijtihad
📚«مشکاه‌ الهدایه» تعلیقه‌ سیدعلی خمینی بر «کفایه الاصول» ✔️کتاب «مشکاه‌ الهدایه فی الشرح والتعلیق الکفایه» شرحی بر "کفایه الاصول" آیت‌الله شیخ محمد کاظم خراسانی، معروف به “آخوند خراسانی” به قلم حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی، به زیور طبع آراسته و توسط بوستان کتابِ دفتر تبلیعات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد. 👈 معرفی اثر + لینک خرید با تخفیف: https://b2n.ir/n85547 🆔 @ijtihad
💢پروتستان و اخباری‌گری ✍️محمدباقر ملکیان 🔻اخباری‌گری یک جنبش چند وجهی است، یعنی همان طور که نمی‌توان تأسیس حکومت صفوی و رابطه خصمانه‌اش با دولت عثمانی را در پیدایش ـ و یا لا اقل رونق گرفتن ـ اخباری‌گری نادیده گرفت، نمی‌توان اخباری‌گری را فقط در این بستر تحلیل کرد و از جنبه‌های دیگر (مثل برخی از مبانی اصولی و حدیثی مدرسه حله) غافل بود؛ بنابراین باید در تحلیل این مدرسه شیعی به بسیاری از جهات در کنار هم توجه داشت. شاید از این جهت است که مرحوم آیت‌الله بروجردی ـ بنابر آنچه مرحوم مطهری از ایشان نقل می‌کند ـ بر این باور بودند که اخباری‌گری در پی جریان حس گرایان اروپا (دیوید هیوم و جان لاک) سرو کله‌اش پیدا شده است، گویا ایشان ـ علاوه بر جهاتِ معرفتیِ درون شیعیِ مؤثر در تشکیل مدرسه اخباری‌گری ـ دنبال جهات تأثیر گذار دیگر بوده اند. البته نظر مرحوم آیت‌الله بروجردی از نظر تاریخی صحیح نمی‌نماید، یعنی دیوید هیوم و جان لاک صد سال پس از امین استرآبادی می‌زیسته اند و تأثیر پذیری استرآبادی از آنها غریب می‌نماید. سخن در مورد شباهت اخباریه با پروتستان‌ها و یا متأثّر بودن بزرگان اخباریه از مبانی جنبش اصلاحات مسیحی (مانند لوتر) از این نگاه قابل بررسی است. 👈 در مورد مبانی مدرسه اخباریه، کتب و رسائل فراوانی نوشته شده است. برخی از این مبانی شباهت تام و تمام به مبانی جنبش اصلاحات مسیحی دارد که در اینجا به نمونه‌ای اشاره می‌شود: https://b2n.ir/a92687 🆔 @ijtihad
💢تأملی در باب منازعات اخیر در باب فقه نظام‌‌ساز ✔️فقه حکومتی، فقه مضاف، فقه نظام‌‌ساز، فقه سیاسی، فقه التربیه، فقه اقتصادی مجموعه‌‌ای از کلیدواژه‌‌هایی است که طی سال‌‌های گذشته، جریانات حوزوی برای پیگیری پروژه امتداد فقه به کار برده‌‌اند. چه این عبارات را مضاف و مضاف‌‌الیه بدانیم و چه صفت و موصوف به نظر می‌‌‌‌رسد برخی جریانات حوزوی منتقد این رویکردها بوده و این انتقادات در سال‌های اخیر علنی و رسانه‌ای شده است. گفتنی است که هم اکنون در سطحی از دروس رسمی حوزه پروژه‌های فقه مضاف در حال پیگیری است؛ پروژه‌ای که با اضافه شدن چندین استاد مطرح در حال قوت گرفتن بوده و به غیر از مؤسسات تخصصی در قم، تعدادی از اساتید حوزه به مسائل مستحدثه و جدیدی ورود کرده‌اند که متضمن شکل‌گیری گسترده‌ای از مباحث جدید در حوزه فقه و فقاهت است. در کنار این روند هر از چند گاهی سخن از نظام‌‌سازی فقه و فقه اقتصادی و سایر مباحث مشابه، در رسانه‌ها و مجامع حوزوی ضریب می‌‌‌‌گیرد. تاکنون دو موج فکری و رسانه‌ای در این خصوص راه افتاده که واکنش‌های گسترده حوزویان را در پی داشته است. موج اول پس از اظهارات فرزند مرحوم آیت‌الله فاضل در سال ۹۷ و موج دوم در مصاحبه نوه دختری مرحوم آیت‌الله بروجردی با رسانه اکوایران مطرح شد. هر دو موج مدتی حوزه و اندیشمندان حوزوی را مشغول پاسخ و نگارش یادداشت‌های متعدد در فضای مجازی نمود که در این یادداشت تلاش می‌‌‌‌کنیم صورت‌بندی مناسبی از انواع کنش‌ها و واکنش‌ها ارائه کنیم. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/g51676 🆔 @ijtihad
🔺کاربرد منطق سیستم‌ها در اجتهاد 👤ارائه: حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی 🎙ناقدان: 👤حجت‌الاسلام رضا اسلامی 👤حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی 👤حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی 🔸دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمد علی سوادی ⏰زمان: دوشنبه 29 آذرماه 1400، ساعت 15 🖇لینک ورود به جلسه: http://join.skype.com/DUdZmweYH3Kg 🆔 @ijtihad
💢رساله‌های عملیه پاسخگوی نیازهای تازه‌مسلمانان نیستند ✔️حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، مدرس سطح خارج حوزه علمیه و از پژوهشگران حوزه است که سالها در برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی تجربه تبلیغ داشته و با دغدغه‌های شرعی تازه‌مسلمانان و مسلمانانی که متولد این کشورها هستند آشناست. وی معتقد است که رساله‌های عملیه کنونی پاسخگوی نیازهای شرعی تازه‌مسلمانان نیست؛ بنابراین کتابی با موضوع فقه بین‌الملل نوشته و احکام شرعی مورد نیاز را تبیین کرده است. 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/p51722 🆔 @ijtihad
💢حکومت اسلام حکومت قانون ✔️کشور ایران، در دوره طولانی پیشامشروطه، حکومت فردمحور داشته تا اینکه «عدالت خواهی» در یکی دو دهه پایانی قرن گذشته به «مشروطه خواهی» ارتقاء یافت و خواست عمومی ملت بر این قرار گرفت که برای اصلاح حکمرانی باید «حکومت قانون» به اجرا در آید تا ملت از مفاسد «حکومت دل‌بخواهانه» نجات یابد و اینجا بود که اولین قانون اساسی تکوّن و تولد یافت. حضرت امام در مباحث و اظهارات خود، آنجا که حکومت سلطنتی را غیر معقول و بی ارزش می‌دانست، به این مهم متذکر شد که حکومت اسلام حکومت قانون است. ایشان در درسهای معروف حکومت اسلامی و ولایت فقیه در سال ۱۳۴۸ اظهار داشتند: «حکومت اسلام حکومت قانون است. در این طرز حکومت، حاکمیت منحصر به خداست و قانون فرمان و حکم خداست. قانون خدا، بر همه افراد و بر دولت اسلامی حکومت تام دارد… حکومت در اسلام به مفهوم تبعیت از قانون است و فقط قانون بر جامعه حکمفرمایی دارد. 👈 یادداشت حجت‌الاسلام تقوی را بخوانید: https://b2n.ir/t64096 🆔 @ijtihad
💢شرایط بسیار بحرانی آب را درک کنیم! ✍️حجت‌الاسلام علی نصیری 🔻مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسائل الشیعه در باب «استحباب الوضوء بمد من ماء والغسل بصاع، وعدم جواز استقلال ذلک» چند روایت را آورده است از جمله دو روایت؛ در روایت نخست سیره قولی و در روایت دوم سیره عملی رسول خدا (ص) در باره میزان مصرف آب در وضو و غسل بازتاب یافته است. طبق روایت اول پیامبر اکرم (ص) برای وضو یک مدّ؛ یعنی هفتصد و پنجاه گرم آب و برای غسل یک صاع؛ یعنی سه کیلو آب مصرف‌ می‌کرد. طبق روایت دوم آن حضرت تاکید فرمود که وضو باید در نهایت با هفتصد و پنجاه گرم آب و غسل با سه کیلو انجام شود. آن گاه پیش بینی فرمود که اقوامی‌ می‌آیند و این میزان را اندک‌ می‌شمارند. آنان بر سنت من نیستند! پیداست همان گونه که مرحوم شیخ حر در عنوان باب آورده است،‌ نمی‌توان از روایت وجوب مصرف آب به میزان اعلام شده در وضو و غسل را برداشت کرد، بلکه مفاد آن استحباب است. اما در نظر داشته باشید که این گفتار آن حضرت ناظر به شرایط عادی و وجود آب به اندازه کافی در محیط زندگی است. حال اگر شرایط یک شهر یا کشور بحرانی باشد، آیا هم چنان از آن استحباب برداشت‌ می‌شود؟! 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/b87132 🆔 @ijtihad
جغرافیای مسائل فقه تربیتی.pdf
6.81M
🔺جغرافیای مسائل فقه تربیتی 📖تهیه و تنظیم: گروه فقه تربیتی جامعه المصطفی(ص) 1️⃣ باب اول: مبانی فقه تربیتی 2️⃣ باب دوم: احکام تعلیم و تعلم 3️⃣ باب سوم: احکام تربیت 4️⃣ باب چهارم: وظایف عوامل تربیتی 5️⃣ باب پنجم: قواعد فقه تربیتی 🆔 @ijtihad
⚡️اجتهاد بدون نظر متخصصان فن به نتیجه نمی‌رسد ⚡️در اصول هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود ⚡️حوزه‌ها از نظر علمی، بازخوانی جدیدی از مبانی اجتهادی آیت‌الله سیستانی انجام دهند ✔️استاد محمد عندلیب همدانی: 🔸ما در موضوع شناسی نیازمند یک تعامل و تفاهم و گفت وگوی علمی جدی به دور از تشریفات هستیم. بنده سالهاست فقه پزشکی را تدریس می‌کنم و مسایل مستحدثه آن را گفتم و می‌گویم، اما ما در برخی از موارد گیر می‌کنیم به گونه‌ای که نمی‌توانیم خودمان به تنهایی صدر و ذیل مطالب را به دست بیاوریم، در این گونه موارد تا متخصص فن توضیح کامل ندهد، نمی‌توان موضوع را به درسی موشکافی کرد و به نتیجه رساند. 🔹تأثیر زمان و مکان می‌تواند از نظر یک مجتهد کمتر از دیگری باشد و دیگری ممکن است که تأثیرش را بیشتر بگذارد، اما اساس تأثیر قابل انکار نیست. عقیده من این است که تأثیر زمان و مکان را به علم فقه منحصر نکنیم بلکه پیش از علم فقه به اصول رسیدگی کنیم. در اصول ما هم باید عنصر زمان و مکان دیده شود چه بسا پس از اینکه شما این دو عنصر را در علم اصول نیز گنجاندید، نظریات اصولی شما تغییر کند و طبیعتاً پس از تغییر نظرات اصولی بتوانید نظرات فقهی خود را هم مورد بازبینی قرار دهید. 🔸اگر حوزه‌ها از نظر علمی، بازخوانی جدیدی از مبانی اجتهادی حضرت آیت‌الله سیستانی انجام دهند، در مورد تأثیر زمان و مکان هم در علم اصول و هم در علم فقه، بهتر می‌توانند مطالبی را عرضه کنند. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/a81461 🆔 @ijtihad
💢توضیحاتی درباب نسخه‌ای تازه‌یاب یمنی از احادیث امیرالمؤمنین(ع) ✍️سید حمیدرضا میررکنی‌بنادکی: آثار فراوانی را سراغ داریم که نامشان در دست است و متنشان به دست ما نرسیده. همینطور نسخه‌ها‌‌‌ی فراوانی یافت می‌شود که ما هیچ اطلاعی تاکنون از موجودیت آن‌ها و حتی عناوینشان نداشته‌ایم. کتاب «احادیث امیرالمومنین علی (ع) بروایه عبدالعظیم و الحسنی و باملاء القاضی جعفر بن احمد الیمانی – من مخطوطات الزیدیه» جزو کتاب‌هایی است که نه عنوانش در دست بوده و نه متنش، اما به جهات مختلفی مهم است و به واقع لازم است اهل‌تحقیق توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. 👈برخی وجوه اهمیت این نسخه: https://b2n.ir/w81038 🆔 @ijtihad
💢احیای حقوق عامه صحیح در گرو تقویت و توسعه نظریه‌پردازی است 🔸دکتر حکمت‌نیا معتقد است در مسئلۀ حقوق عامه باید توجه داشت که جامعۀ علمی کنونی کشور از اساس دچار خلأ نظریه‌پردازی و مفهومی در این زمینه است. ما در حال حاضر نتوانسته‌ایم پیشینۀ ذهنی و مفهومی از حقوق عامه را بیابیم و لذا نیاز به نظریه‌پردازی داریم. 🔹استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌گوید وقتی که ما از حقوق عامه صحبت می‌کنیم، نباید خودمان را در فضای فقهی اول کتاب مکاسب بیندازیم؛ چراکه آن نظریه به درد حقوق عامه نمی‌خورد. گرچه ممکن است از آن استفاده شود اما در کل با فضای حقوق عامه همخوانی ندارد. 👈 بخوانید: چهار نکته اساسی در مسئلۀ حقوق عامه: https://b2n.ir/f97690 🆔 @ijtihad
💢دروس خارج نگاه حکمرانی به مسایل ندارند/ «شورای دروس خارج فقه‌های حکمرانی» شکل بگیرد ✔️استاد عبدالحسین خسروپناه علاوه بر اینکه تأکید دارد حوزه علمیه در دهه اخیر سیر صعودی و تکاملی داشته است، به دو آسیب فعلی دروس خارج فقه اشاره دارد: یک آسیب اینکه دروس خارج «نگاه نظام وار و شبکه‌ای» به مسایل ندارند و دومین آسیب اینکه دروس خارج فقه تخصصی نیاز به یک «مدیریت سیستمی» دارد تا در نتیجه پاسخ بسیاری از مسایل داده شود. خسروپناه پیشنهادی برای رفع این کاستی‌ها ارایه داد و آن اینکه در مرکز مدیریت حوزه علمیه، «شورای دروس خارج فقه‌های حکمرانی» شکل بگیرد تا بسیاری از مسایل و مباحث را سیاستگذاری و تسهیل گری کند. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a45433 🆔 @ijtihad
💢تأملی بر کتاب «شرح لمعه» در نظام آموزشی حوزه‌‌‌‌های علمیه 🔻 «الروضه البهیه» یا همان «شرح لمعه» یکی از متون درسی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه برای آموزش روش استدلال و استنباط است. ناصر نجفی در این نوشتار گفته است که شرح لمعه نه‌تنها کتاب استدلالی نیست بلکه نیمه‌استدلالی هم نمی‌باشد. انگیزۀ خود شهیدین نیز از نوشتن این آثار، اثر نیمه‌استدلالی نبوده است. نیمه‌‌‌استدلالی نبودن شرح لمعه را با مقایسۀ لمعتین با دیگر آثار فقهی شهیدین به‌روشنی می‌توان نشان داد. شرح لمعه افزون بر نداشتن استانداردهای آموزشی، از معایب دیگری نیز رنج می‌برد؛ مانند اصرار بر بررسی تمام مسائل، بررسی مسائلی که مورد ابتلا نیست و نپرداختن به تطبیقات به‌روز و ملموس برای مخاطب. از این رو وجود این متن درسی در نظام آموزشی حوزه نقض غرض بوده و می‌‌‌توان از متون فقهی استدلالی دیگر به‌‌‌عنوان جایگزین استفاده کرد. همچنین روش‌‌‌های کارآمد دیگری برای مأنوس شدن طلاب با تراث علمی وجود دارد که در این مقاله در بخش پیشنهادات به این مسئله پرداخته شده است. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/g83030 🆔 @ijtihad
🔺نشست علمی «نظام حکمرانی دینی» به منظور تدوین «فقه مدیریت و نظام اداری» 🎙 سخنران: استاد محسن اراکی 📝زمان: دوشنبه ٢٩ آذرماه ١۴٠٠، ساعت ١٧:٣٠ 📌پخش زنده: https://mohsenaraki.ir/farsi/live/ 🆔 @ijtihad
🔺فقه اجتماعی با محوریت نهج البلاغه 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 📅 زمان و مکان: دوشنبه 29 آذر 1400، مسجد امام علی(ع) دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران 🆔 @ijtihad
💢گزارشی از گفتگوی استاد علیدوست و احمد النعیم درباره «فقه و مصلحت» ✔️دومین نشست مجازی از سلسله برنامه‌های چشم اندازی به سوی شرق چندی قبل با حضور استاد ابوالقاسم علیدوست استاد حوزه علمیه قم و نویسنده کتاب «فقه و مصلحت» و پروفسور عبداللهی احمد النعیم از دانشگاه اموری آمریکا و نویسنده کتاب «اسلام و حکومت سکولار»؛ با موضوع «فقه و مصلحت» برگزار شد 🔰احمدالنعیم ضمن اشاره به اینکه مطالبی که در فقه وجود دارد الهی نیست بلکه فهم انسان از مسائل الهی است تصریح کرد: حاصل آن هم احکامی است که من بسیاری از آنها را رد می‌کنم. استاد علیدوست در پاسخ به اظهارات احمدالنعیم اظهار کرد: اینکه بگوییم برخی مطالب فقه‌ فهم بشری است یا در فقه، فهم بشری دخیل است قابل انکار نیست ولی نتایجی که ایشان می‌گیرند باب هر گفت‌وگویی را می‌بندد. 👈 مطالعه گزارش: https://b2n.ir/e86798 🆔 @ijtihad
💢«بازخوانی فقه شیعه» از چه می‌گوید؟ ✔️حجت‌الاسلام محسن عباس‌نژاد، نویسنده مجموعه «بازخوانی فقه شیعه» اعتقاد دارد نزدیک به دو قرن است که نگارش کتاب‌های جامع فقه از دستور کار بیشتر فقها، خارج و درس‌های خارج، جایگزین نگارش مجموعه‌های فقهی شده است. مولف مجموعه «بازخوانی فقه شیعه» با بیان اینکه تمام جلدهای این اثر آماده و تاکنون ۳ جلد آن منتشر و قرار است هر ماه یک جلد دیگر آن روانه بازار کتاب شود، می‌گوید: مجموعه ۱۸ جلدی کتاب «بازخوانی فقه شیعه» در طول یک دهه به سرانجام رسید. 👈 اینجا بخوانید: https://b2n.ir/p31894 🆔 @ijtihad
🔺ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی 💬 با گفتگوی حجج‌اسلام اسکندری و حسینی نسب 🔰 حجت‌الاسلام حسینی نسب (مدرس سطوح عالی و خارج) معتقد است طبق مسلک مرحوم نائینی در ماهیت حجیت که عبارت است از تمیم کشف و جعل علمیت، میتوان از حجیت در علوم کشف محور و توصیفی بهره برد. 🔰 اما حجت‌الاسلام اسکندری (مدرس سطوح عالی و مقرر درس استاد قائینی) عقیده دارد که تفاوت مسالک حجیت تاثیری در مقام ندارد و در هر صورت حجیت مربوط به مقام معذریت و منجزیت و دایره تعبد و تامین از عقاب است و قابل استفاده در علوم کشف محور نیست. ⏳ زمان: دوشنبه ۲۹ آذر، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 مکان: قم،مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع)، طبقه ۳ سالن سلمان فارسی 🆔 @ijtihad
💢تربیت مجتهدین توانمند «بسیار کند» است/ لزوم بازنگری شیوه تدریس درس‌های خارج ✔️استاد حسن معلمی: 🔹تربیت مجتهدین توانمند همپای انقلاب نبوده است. واقعیت این است که انقلاب ما نیاز داشت، ۴۰ سال قبل از آن تئوری پردازی شده باشد که وقتی انقلاب می‌شود، دست ما از مطالب پر باشد. متاسفانه این اتفاق که نیفتاد، بعد از انقلاب هم این روند کند صورت گرفت. 🔸حضور ۵۰۰ نفر سر یک کلاس درس خارج و یادداشت برداری صرف از سخنان استاد از آنها مجتهد نمی‌سازد، ۴۰ سال هم که بیایند سر کلاس، مجتهد نمی‌شوند. باید روش تدریس تغییر کند. امروز از کلاس ۵۰۰ نفره درس خارج، دو نفر مجتهد بیرون می‌آید و این یک آفت و آسیب بزرگی است. 🔹استاد از این ۵۰۰ نفر مصاحبه‌ای کند و ۳۰ تا ۴۰ نفر را گزینش کند و بعد آن را در گروه‌هایی تقسیم بندی کند و برای هرکدام زمانی را تعیین کند که برای تکمیل بحث خود نزد استاد بیایند. در این صورت نیاز به خواندن درس خارج در ۴۰ سال نیست، با این روش، فرد در مدت ۵ سال می‌تواند مجتهد بشود. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/y54765 🆔 @ijtihad
💢بررسی راه‌های حلِّ تعارض احادیث ✍️مجتبی باقری 🔻مهم ترین منبع شناخت دین اسلام پس از قرآن، روایات معصومین (ع) است. با مراجعه به کتب حدیثى و بررسى روایات در ابواب گوناگون احکام و سایر معارف اسلامى، با روایات متعارضى روبه‌رو مى‌شویم تا آنجا که شیخ طوسى کمتر بابى از ابواب فقه را خالى از اخبار متعارض مى‌داند. مسألۀ تعارض و اختلاف اخبار در قرن چهارم و پنجم، یکى از شبهات کلامى و ایرادهاى عمدۀ اهل سنّت بر شیعه به شمار مى‌رفته است؛ شیخ طوسى در مقدمۀ تهذیب از شیخ مفید نقل مى‌کند که یک شریف (در اصطلاح امروز: سید) به خاطر همین تعارض روایات ائمه(ع) از مذهب امامیه برگشته است. شهید ثانى این دانش را مهمترین فن در علم حدیث می‌داند که براى تمامى طوائف علماء، به‌خصوص فقیهان، لازم است، از آنجا که این مسأله از جمله مسائل بسیار اساسى و کارآمد علم فقه و حدیث‌پژوهى است، تسلّط‍‌ و آگاهى کامل بر آن بر هر حدیث‌پژوه و فقیهى لازم و ضرورى است. علماء و حدیث شناسان همواره می‌کوشند تا با روش‌های مقبول میان روایات جمع و سازش برقرار سازند و مهم‌ترین مسئله‌ایی که توانایی یک فقیه و حدیث پژوه برای از بین بردن تعارض احادیث را افزایش می‌دهد، شناخت اسباب اختلاف حدیث است. همانطور که آیت‌الله سیستانی به آن اشاره کرده‌اند: اگر فقیه بر اسباب اختلاف‌ احاطه پیدا کند، خواهد توانست میان اخبار مختلف، جمع عرفى برقرار کند و نیازمند مراجعه به روایات علاجیه نخواهد بود. 👈متن یادداشت: https://b2n.ir/m87511 🆔 @ijtihad